Dit verhaal schreef ik over 'voetbal en intellectuelen' (slaat niet op de meesten van jullie dus ) en het programma zelf voor de NCRV-gids deze week. Op verzoek, niet uideltijterij, plaats ik het hier,
van Teletekst:
21.57-22.30 uur VRIENDEN VAN VAN
SWIETEN
Raoul Heertje,Viggo Waas en Peter
Heerschop geven een helder beeld van
de actuele stand van zaken in de
sportwereld.
Om hun jongensdromen te verwezenlijken,
hebben ze een eigen profvoetbalclub
opgericht met als titel 'Vrienden van
Van Swieten'.Iedere week wordt het wel
en wee van deze club gevolgd.
Helaas,meer kan niet verteld worden.De
Vrienden willen de kijker het genot van
de verrassing en het onverwachte niet onthouden.
Uit de NCRV-gids:
Voetbal op niveau
Voetbal is van het volk maar ook de intellectueel schaamt zich tegenwoordig niet meer voor als hij meepraat over het rollen van de bal. De media speelt geen onbelangrijke rol in het salonfähig maken van sport. We laten sport zien zoals het is, met alle clichés.
Voetbal op de tv. Hoe lang is het geleden dat de voetballiefhebber zenuwachtig afwachtte of de wedstrijd live op televisie zou komen? Waren er voldoende kaarten verkocht dan ging het door en was het genieten geblazen. Een live voetbalwedstrijd op de televisie was een uitzondering en daardoor een belevenis.
Kom daar nu nog maar eens om. In de winter zijn de avonden waarop geen voetbalwedstrijd op de buis te zien is, in de minderheid. Op andere avonden is er wel een achtergrondprogramma, een analyse of een talkshow gaande waarin de populaire sport wordt besproken. Voetbal is volkssport nummer één en lijkt ook werkelijk van iedereen geworden. Ook de elite, de hoger opgeleiden, generen zich er niet langer voor te genieten van het spelletje. Sportonderzoeker Mark van den Heuvel van het Mulierinstituut meent dat het voor veel meer sporten geldt. Het maatschappelijk aanzien van sport is groter geworden en daardoor kijken mensen meer naar sport en lezen ze er over. Van den Heuvel noemt het typisch dat zoveel hoger opgeleiden zich interesseren voor een sport die wordt beoefend door, over het algemeen, vrij eenvoudige jongens. Blijkbaar zijn die jongens toch het object van identificatie. Of misschien beter gezegd: fascinatie. Het snelle geld, het sterrendom en de enorme status van die gewone jongens spreekt veel mensen aan. Voetbal heeft daardoor ook aanzien gekregen.
Ook de media heeft ontdekt dat de hoger opgeleiden zich interesseren voor sport. Het voetbaltijdschrift Hard Gras is wat dat betreft een voorloper. Het literaire magazine is opgericht door Henk Spaan en Hugo Borst en heeft navolging gekregen in onder andere het blad De Muur waarin op een vergelijkbare literaire manier over wielrennen wordt geschreven. Sinds een paar jaar is er voor de voetballiefhebber ook nog het blad Johan op de markt, waarin de nadruk op diepgravende journalistiek ligt. Volgens Spaan maakt hij Hard Gras voor zichzelf, omdat er verder niks is. De Voetbal International is een soort Donald Duck voor volwassenen. Niks mis mee, ik lees hem iedere week. Maar kwalitatief goede stukken over voetbal die stilistisch in orde zijn, die waren er nog niet. Daarom richtte Spaan Hard Gras op waarin lange documentaire-achtige stukken te lezen zijn maar ook verhalen, proza en gedichten van auteurs die bekend zijn van ander literair werk, zoals Anna Enquist, K. Schippers en J.J. Voskuil.
Volgens sportonderzoeker Mark van den Heuvel is de belangstelling van bekende intellectuelen voor de sport essentieel voor de verbreedde interesse van hoger opgeleiden. Iedereen uit zich ineens over sport. Bijvoorbeeld tijdens de Tour de France zie je de premier van België, Tim Krabbé en Kees van Kooten voorbij schuiven. De intellectuele bovenlaag bemoeit zich er mee. Dat geeft een nieuwe dimensie aan sport. Er kan op verschillende manieren naar sport gekeken worden. Als wedstrijd met winnaars en verliezers maar ook met oog voor de sociale component en de maatschappelijke betekenis, of voetbal als een kunstvorm. Iemand als Jan Mulder heeft daaraan bij gedragen maar ook Wilfried de Jong met zijn Sportpaleis De Jong.
Het VPRO-programma Sportpaleis De Jong is het meest in het oog springende voorbeeld van een programma waarin de details en de kunstzinnigheid van sport in beeld worden gebracht. Studio Spaan doet dat ook maar dan weer op een heel andere, lichtvoetiger manier. Groothandelaar in sport op de Nederlandse televisie is al decennia lang Studio Sport. Ook de redactie van dit programma is zich meer gaan richten op achtergronden en zendt nu regelmatig, aangekochte en zelfgemaakte, sportdocumentaires uit. Tot nu toe is het aanbod van Studio Sport veelbelovend. Zo zagen we een prachtig document over de schaker Bobby Fischer, een onthullend portret van de familie Krajicek en een fraai gemaakte impressie van de degradatiestrijd van twee Engelse clubs uit een lagere divisie. Onder andere Tom Egbers legt zich toe op diepgaandere observaties van sporters en supporters. In That Final Day, die op veler verzoek al vrij snel is herhaald, wordt ingezoomd op de emoties van supporters die fan zijn van een kansloze club uit de kelder van het Engelse profvoetbal.
Nederlanders van hoog tot laag durven eindelijk over sport te praten als iets wat gewoon bij het leven hoort. Volgens Henk Spaan is er in Nederland lange tijd schaamte geweest rond dit onderwerp omdat het protestantisme de dienst uitmaakte. Er mocht geen vreugde zijn en alles moest met het hogere te maken hebben. Bovendien ligt Nederland heel afgelegen, daardoor hebben we een achterstand opgelopen. In de Verenigde Staten is het volstrekt normaal om sportfanaat te zijn.
Van den Heuvel is van mening dat het begrip volkssport aan herziening toe is. Voetbal en ook andere sporten zijn inderdaad van het volk, maar dan niet meer in de betekenis van arbeiders. Het gaat nu om een breed samengesteld deel van de bevolking.
Kader:
De vrienden van Van Swieten
Ignace van Swieten was in de jaren tachtig een opvallende verschijning op de Nederlandse voetbalvelden . Allereerst omdat hij een kordaat optredende en gerespecteerd scheidsrechter van hoog niveau was. Maar ook zijn openlijke homoseksualiteit was nieuw in de nogal conservatieve voetbalwereld. Dat blijkt wel; zijn naam wordt nog immer gebruikt in spreekkoren om een scheidsrechter of speler op zijn vermeende onvermogen te wijzen: Hij is een vriend van Van Swieten.
De Vrienden van Van Swieten is een nieuw sportprogramma dat door de TROS wordt uitgezonden. Cabaretiers Raoul Heertje, Peter Heerschop en Viggo Waas zijn die vrienden, ze zijn gek van sport en liepen al een tijd rond met dit idee. Volgens Eric van Sauers, ook cabaretier en eindredacteur van het nieuwe programma, is de naam positief bedoeld en zeker niet gekozen om de oud-scheidsrechter in diskrediet te brengen. Van Sauers: Van Swieten was een goede scheids en is een sympathieke vent. Het is vooral een grappige programmatitel die veel zegt over wat we willen maken. We willen sport laten zien zoals het is, met alle clichés die erbij horen. Hoe het er precies uit gaat zien, kan Van Sauers nog niet zeggen. Er zitten in ieder geval filmpjes in en het programma zal aansluiten bij de sportactualiteit. Humor is een niet onbelangrijk onderdeel, dat moet wel met zoveel cabaretiers bij elkaar: We lopen over van de energie en we hebben fantastische ideeën. Humor zal een belangrijk onderdeel worden maar het is afwachten of het gaat werken. We proberen van alles uit en dan zien we wel waar we uitkomen.
Ik ga kijken.
neen, ik type het niet over
quote:Zolang het maar schuift, popolon
Op maandag 15 september 2003 19:39 schreef popolon het volgende:
Jeuh, SCH in de NCRV gids, wie had dat kunnen denken
Leuk geschreven, waarom doe je dat hier nooit ?
Ik ga ook zeker kijken...
quote:Andere doelgroep he, alles op zijn eigen nivo!
Op maandag 15 september 2003 19:51 schreef HeatWave het volgende:
Leuk geschreven, waarom doe je dat hier nooit?
quote:* Da_Sandman weet even niet hoe die dit moet opvatten
Op maandag 15 september 2003 19:54 schreef SCH het volgende:[..]
Andere doelgroep he, alles op zijn eigen nivo!
quote:Programma: Vrienden van Van Swieten Zender: Nederland 2 Tijdstip: 15-9-2003
Op maandag 15 september 2003 19:54 schreef jongeman het volgende:
komt dat vanavond?
quote:gemeen, zoals ie dat bedoelt
Op maandag 15 september 2003 19:56 schreef Da_Sandman het volgende:[..]
* Da_Sandman weet even niet hoe die dit moet opvatten
* HeatWave schat zichzelf hoger in dan NCRV publiek .
quote:Logisch ook.
Op maandag 15 september 2003 19:57 schreef HeatWave het volgende:
* HeatWave schat zichzelf hoger in dan NCRV publiek.
Maarre, lijkt me een leuk programma, ik ga zeker kijken.
Voetbal insite maar even later.
Sportpaleis de Jong blijft het beste programma op de Nederlandse TV by the way
quote:
Op maandag 15 september 2003 21:59 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Goede programmering van dat programma, direct achter het briljante "De Tweede Kamer" van Dokwerk
Daarna Studio voetbal en daarna Voetbal insite.
quote:Het begin is veelbelovend
Op maandag 15 september 2003 22:04 schreef What het volgende:
Daarna Studio voetbal en daarna Voetbal insite.
De maandag avond is erg prettig zo
errug flauw maar mocht toch even glimlachen
Champie the streaker persconferentie en de 'gedumpte' Champie waren ook leuk.
quote:Jij moet er niet naar kijken, je snapt het blijkbaar niet.
Op maandag 15 september 2003 22:32 schreef chelloboy het volgende:
Het ajaksgehalte was weer erg hoog.
quote:Deze opmerking was nog leuker dan de aflevering!
Bedankt voor het lachen calieboy!
quote:So what?
Het was een leuk programma en daar kan je toch wel met genoegen naar kijken
quote:Ik ga niet alle fora langs om te zien of er ergens een voetbaltopic rondwaart. Dit topic is hier nu als eerst in VBL is geopend en heeft nu ook al meer reacties. Het zal het enige open topic blijven in VBL over dat programma. Wat ze in TV met dat ander topic doen mogen ze zelf weten.
Op maandag 15 september 2003 22:05 schreef Duiveltja het volgende:
Dubbel
quote:Viggo Waas, Peter Heerschop en Roaul Heertje. Dat had je van te voren wel kunnen voorspellen denk ik.
quote:
Op maandag 15 september 2003 22:27 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Leuke televisie, nu Barend en Van Dorp. Echte "mannentelevisie" vanavond
En dat ze al die bekenden zover gekregen hebben om mee te doen
quote:Ik was oprecht verbaasd toen ik Beenhakker zag zitten... Dat ze die hebben kunnen optrommelen!
Op maandag 15 september 2003 22:35 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik heb het net gezienVond vooral de persconferentie geweldig
En dat ze al die bekenden zover gekregen hebben om mee te doen
quote:
Op maandag 15 september 2003 22:27 schreef Ajaxno1 het volgende:
Dat aan het eind vond SCH wel leuk!
quote:Cruyff deed ook mee. Ze hebben best een goede naam in de voetbalwereld. Viggo Waas heeft nog een tijdje bij Ajax gevoetbalt, misschien dat ze elkaar uit die tijd kenden. Dionne De Graaf in beeld is natuurlijk nooit verkeerd
Op maandag 15 september 2003 22:36 schreef Da_Sandman het volgende:Ik was oprecht verbaasd toen ik Beenhakker zag zitten... Dat ze die hebben kunnen optrommelen!
quote:Als Theo Maassen en Hans Teeuwen een programma maken zou ik ook niet gaan calimero-en maar me ten eerste rotlachen denk ik. Maar goed, sommige mensen kijken liever verongelijkt dan dat ze enige humor hebben...
quote:Cruyff vind ik niet zo gek, omdat ie ook voor de NOS weleens zulk soort (vaak in zijn geval quasi) grappige dingen doet. Maar Beenhakker
Op maandag 15 september 2003 22:37 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Cruyff deed ook mee. Ze hebben best een goede naam in de voetbalwereld. Viggo Waas heeft nog een tijdje bij Ajax gevoetbalt, misschien dat ze elkaar uit die tijd kenden. Dionne De Graaf in beeld is natuurlijk nooit verkeerd
quote:Vooral omdat ik dacht dat hij al droogjes in Mexico zat.
Op maandag 15 september 2003 22:38 schreef JeroenV het volgende:
Ik dacht eerst dat Cohen en Beenhakker nagedaan werden, maar vooral Beenhakker verbaasd me inderdaad!
Ik vond vooral Champie thuis geweldig - zo tragisch - ik moest er bijna van schreien
Wel iets teveel BN-ers, zo'n overkill werkt dan weer tegenovergesteld bij mij. Maar leuke eerste aflevering!!!
quote:Da's niet meer nodig als die gasten al zelf langs komen om zichzelf te parodieren. Geniaal!
Op maandag 15 september 2003 22:13 schreef Duiveltja het volgende:
Ik had liever de imitaties van Van Muiswinkel gezien
Perfecte zelfspot
quote:Denk aan je bloeddruk, schat
Op maandag 15 september 2003 22:38 schreef Doc het volgende:[..]
Als Theo Maassen en Hans Teeuwen een programma maken zou ik ook niet gaan calimero-en maar me ten eerste rotlachen denk ik. Maar goed, sommige mensen kijken liever verongelijkt dan dat ze enige humor hebben...
Dat stukje over Champy was wel cool .
quote:het was spottend bedoeld, niet boos
Op maandag 15 september 2003 22:40 schreef SCH het volgende:[..]
Denk aan je bloeddruk, schat
enneh, "schat"?
quote:Geef toe, je komt nichterig over hiero
Op maandag 15 september 2003 22:43 schreef Doc het volgende:[..]
het was spottend bedoeld, niet boos
enneh, "schat"?
quote:Was meer voor het shock effect denk ik...
Op maandag 15 september 2003 22:41 schreef HeatWave het volgende:Dat stukje over Champy was wel cool
.
quote:Dat zeg ik nog tegen de populieren hier om de hoek, tenminste die 2 knappe
Op maandag 15 september 2003 22:43 schreef Doc het volgende:
enneh, "schat"?
quote:Het had zelfs zo af en toe een Arjan Ederveen gehalte. Beenhakker was bij vlagen briljant
Op maandag 15 september 2003 22:40 schreef Doc het volgende:Da's niet meer nodig als die gasten al zelf langs komen om zichzelf te parodieren. Geniaal!
Perfecte zelfspot
quote:
Op maandag 15 september 2003 22:43 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Geef toe, je komt nichterig over hiero
En jij vind het vreemd dat ik je overal de schuld van geef...
quote:Kijk je de volgende keer niet...
Op maandag 15 september 2003 22:46 schreef Huitzilopochtli het volgende:
Er was geen reet aan.
Groetjes,Sweder
quote:Doe je toch al, dus tjah
Op maandag 15 september 2003 22:46 schreef Doc het volgende:[..]
En jij vind het vreemd dat ik je overal de schuld van geef...
quote:Alleen Cohen begrijp zijn opdracht niet zo, verbaast me niet.
Op maandag 15 september 2003 22:45 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Het had zelfs zo af en toe een Arjan Ederveen gehalte. Beenhakker was bij vlagen briljant
Ik moest eigenlijk ook wel lachen om die woordspelingen: Orlando Engelenharakiri
quote:Goed idee.
Op maandag 15 september 2003 22:48 schreef Doc het volgende:[..]
Kijk je de volgende keer niet...
Sweder
quote:Graag gedaan
Op maandag 15 september 2003 22:50 schreef Huitzilopochtli het volgende:[..]
Goed idee.
Groetjes,Sweder
quote:Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je dat dan ook geheel aan jezelf te danken hebt
Op maandag 15 september 2003 22:49 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Doe je toch al, dus tjah
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 15-09-2003 22:53]
quote:Ach Cohen.......
Op maandag 15 september 2003 22:49 schreef SCH het volgende:[..]
Alleen Cohen begrijp zijn opdracht niet zo, verbaast me niet.
Ik moest eigenlijk ook wel lachen om die woordspelingen: Orlando Engelenharakiri
Die denkt dat voetballers het nog slechter hebben dan een bijstands moeder....
quote:Voetbal humor vind ik ook niet bij hem passen, hij is meer van de bijdehandte en scherpe opmerkingen
Op maandag 15 september 2003 22:49 schreef SCH het volgende:Alleen Cohen begrijp zijn opdracht niet zo, verbaast me niet.
quote:Als we dan toch zo beginnen,
Op maandag 15 september 2003 22:52 schreef Doc het volgende:[..]
Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je dat dan ook geheel aan jezelf te danken hebt
Gaat het hier over jou?
Geen stijve (meer) krijgen tijdens sex
quote:Nee.
Op maandag 15 september 2003 22:57 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Als we dan toch zo beginnen,
Gaat het hier over jou?
Geen stijve (meer) krijgen tijdens sex
Is dit een armzalige poging tot humor uwerzijds?
quote:Ik vraag me al tijden af wat de vliegende neuk een "sweder" is....
Op maandag 15 september 2003 22:50 schreef Huitzilopochtli het volgende:[..]
Goed idee.
Groetjes,Sweder
quote:*Geeft DOC een biertje om het goed te maken....
Op maandag 15 september 2003 23:01 schreef Doc het volgende:[..]
Nee.
Is dit een armzalige poging tot humor uwerzijds?
quote:wat zeg je?
Op maandag 15 september 2003 23:04 schreef Frenkie het volgende:
KUT GEMIST WORDT HET NOG HERHAALD..??
OW EN SORRY ME CAPS LOCK STAAT AAN
quote:Geaccepteerd in Hools
Op maandag 15 september 2003 23:03 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
*Geeft DOC een biertje om het goed te maken....
quote:Vast, maar dan zal je je TV gids moeten uitpluizen (of iemand hier op Fok doet het natuurlijk
quote:Mischien dat ze op internet staan, doen ze met DWHN en Kopspijkers ook dus..
en ze kwamen wel een eind met die grote kop in zijn reet steken; flauw, maar ik kon er wel om lachen..
quote:Soms is het best fijn om van thuis uit te werken
Op maandag 15 september 2003 23:07 schreef Doc het volgende:[..]
Vast, maar dan zal je je TV gids moeten uitpluizen (of iemand hier op Fok doet het natuurlijk
). Zal ergens wel op eem ochtend/vroeg in de middag nog een keer uitgezonden worden.
quote:Vrij vertaald: je bent iets te intelligent voor een voetballiefhebber doc
Op maandag 15 september 2003 22:43 schreef Ajaxno1 het volgende:[..]
Geef toe, je komt nichterig over hiero
quote:En je moet meer aan je zak krabben
Op maandag 15 september 2003 23:15 schreef kamagurka het volgende:[..]
Vrij vertaald: je bent iets te intelligent voor een voetballiefhebber doc
Je vloekt niet genoeg!
quote:Dat is mijn naam.
Op maandag 15 september 2003 23:03 schreef HeatWave het volgende:[..]
Ik vraag me al tijden af wat de vliegende neuk een "sweder" is....
Sweder
quote:Gecondoleerd.
Op maandag 15 september 2003 23:51 schreef Huitzilopochtli het volgende:
Dat is mijn naam.
quote:
Op maandag 15 september 2003 23:55 schreef What het volgende:[..]
Gecondoleerd.
Hielden je ouders niet van je?
.
quote:Dan kijk je daar gewoon de volgende keer weer naar.
Op maandag 15 september 2003 22:46 schreef Huitzilopochtli het volgende:
Er was geen reet in.
Groetjes,Sweder
On topic:
Ik vond het breed lachen. De typische bestuurdersconferentie waarin geen kloot werd gezegd maar veel gebrald, vooral die opmerking over het hinderen van de jeugddoorbraak hahahaha. Champie als strieker voor wat aandacht.. waarschijnlijk geïnspireerd door de heldenstatus van Sjakie na de 'verbanning' door Co Adriaanse . Leuk ook Dat Leo Beenhakker en Ruud Gullit meededen.
Ik kijk thuis geen TV maar nu ik ff bij mijn vriendin zit en zij aan het werk is zapte ik toevallig naar een leuk programma.
quote:Het onderstaande verhaal vraagt om een wat meer satirische belichting gezien de door mij vetgemaakte losse opmerking van je.
Op maandag 15 september 2003 19:37 schreef SCH het volgende:
Nieuw voetbalprogramma bij de TROS - satirisch, humoristisch. Met Viggo Waas, Peter Heerschop en Raoul Heertje. Ze richten hun eigen voetbalclub op, net zoiets als AC FOK dusDit verhaal schreef ik over 'voetbal en intellectuelen' (slaat niet op de meesten van jullie dus
) en het programma zelf voor de NCRV-gids deze week. Op verzoek, niet uideltijterij, plaats ik het hier,
van Teletekst:
21.57-22.30 uur VRIENDEN VAN VAN
SWIETEN
Raoul Heertje,Viggo Waas en Peter
Heerschop geven een helder beeld van
de actuele stand van zaken in de
sportwereld.
Om hun jongensdromen te verwezenlijken,
hebben ze een eigen profvoetbalclub
opgericht met als titel 'Vrienden van
Van Swieten'.Iedere week wordt het wel
en wee van deze club gevolgd.
Helaas,meer kan niet verteld worden.De
Vrienden willen de kijker het genot van
de verrassing en het onverwachte niet onthouden.
quote:Die speciale aandacht voor jongens door over het algemeen muizige intellectuelen, dat doet toch ook meteen andere alarmbellen rinkelen...
Uit de NCRV-gids:Voetbal op niveau
Voetbal is van het volk maar ook de intellectueel schaamt zich tegenwoordig niet meer voor als hij meepraat over het rollen van de bal. De media speelt geen onbelangrijke rol in het salonfähig maken van sport. We laten sport zien zoals het is, met alle clichés.
Voetbal op de tv. Hoe lang is het geleden dat de voetballiefhebber zenuwachtig afwachtte of de wedstrijd live op televisie zou komen? Waren er voldoende kaarten verkocht dan ging het door en was het genieten geblazen. Een live voetbalwedstrijd op de televisie was een uitzondering en daardoor een belevenis.
Kom daar nu nog maar eens om. In de winter zijn de avonden waarop geen voetbalwedstrijd op de buis te zien is, in de minderheid. Op andere avonden is er wel een achtergrondprogramma, een analyse of een talkshow gaande waarin de populaire sport wordt besproken. Voetbal is volkssport nummer één en lijkt ook werkelijk van iedereen geworden. Ook de elite, de hoger opgeleiden, generen zich er niet langer voor te genieten van het spelletje. Sportonderzoeker Mark van den Heuvel van het Mulierinstituut meent dat het voor veel meer sporten geldt. Het maatschappelijk aanzien van sport is groter geworden en daardoor kijken mensen meer naar sport en lezen ze er over. Van den Heuvel noemt het typisch dat zoveel hoger opgeleiden zich interesseren voor een sport die wordt beoefend door, over het algemeen, vrij eenvoudige jongens. Blijkbaar zijn die jongens toch het object van identificatie. Of misschien beter gezegd: fascinatie.
quote:Tsja, ieder heeft zo een eigen fascinatie...
Het snelle geld, het sterrendom en de enorme status van die gewone jongens spreekt veel mensen aan. Voetbal heeft daardoor ook aanzien gekregen.Ook de media heeft ontdekt dat de hoger opgeleiden zich interesseren voor sport. Het voetbaltijdschrift Hard Gras is wat dat betreft een voorloper. Het literaire magazine is opgericht door Henk Spaan en Hugo Borst en heeft navolging gekregen in onder andere het blad De Muur waarin op een vergelijkbare literaire manier over wielrennen wordt geschreven. Sinds een paar jaar is er voor de voetballiefhebber ook nog het blad Johan op de markt, waarin de nadruk op diepgravende journalistiek ligt. Volgens Spaan maakt hij Hard Gras voor zichzelf, omdat er verder niks is. De Voetbal International is een soort Donald Duck voor volwassenen. Niks mis mee, ik lees hem iedere week. Maar kwalitatief goede stukken over voetbal die stilistisch in orde zijn, die waren er nog niet. Daarom richtte Spaan Hard Gras op waarin lange documentaire-achtige stukken te lezen zijn maar ook verhalen, proza en gedichten van auteurs die bekend zijn van ander literair werk, zoals Anna Enquist, K. Schippers en J.J. Voskuil.
Volgens sportonderzoeker Mark van den Heuvel is de belangstelling van bekende intellectuelen voor de sport essentieel voor de verbreedde interesse van hoger opgeleiden. Iedereen uit zich ineens over sport. Bijvoorbeeld tijdens de Tour de France zie je de premier van België, Tim Krabbé en Kees van Kooten voorbij schuiven. De intellectuele bovenlaag bemoeit zich er mee. Dat geeft een nieuwe dimensie aan sport. Er kan op verschillende manieren naar sport gekeken worden.
quote:Helaas betekent dit ook de op amateurpsychologische basis doorzagerij van sportlui door presentatoren als Mart Smeets die ik hoger acht als commentator dan als sportpsycholoog.
Als wedstrijd met winnaars en verliezers maar ook met oog voor de sociale component en de maatschappelijke betekenis, of voetbal als een kunstvorm. Iemand als Jan Mulder heeft daaraan bij gedragen maar ook Wilfried de Jong met zijn Sportpaleis De Jong.Het VPRO-programma Sportpaleis De Jong is het meest in het oog springende voorbeeld van een programma waarin de details en de kunstzinnigheid van sport in beeld worden gebracht. Studio Spaan doet dat ook maar dan weer op een heel andere, lichtvoetiger manier. Groothandelaar in sport op de Nederlandse televisie is al decennia lang Studio Sport. Ook de redactie van dit programma is zich meer gaan richten op achtergronden en zendt nu regelmatig, aangekochte en zelfgemaakte, sportdocumentaires uit. Tot nu toe is het aanbod van Studio Sport veelbelovend. Zo zagen we een prachtig document over de schaker Bobby Fischer, een onthullend portret van de familie Krajicek en een fraai gemaakte impressie van de degradatiestrijd van twee Engelse clubs uit een lagere divisie. Onder andere Tom Egbers legt zich toe op diepgaandere observaties van sporters en supporters. In That Final Day, die op veler verzoek al vrij snel is herhaald, wordt ingezoomd op de emoties van supporters die fan zijn van een kansloze club uit de kelder van het Engelse profvoetbal.
quote:Je zou kunnen zeggen dat met de verdwazing van de samenleving ook de sportverdwazing toeneemt.
Nederlanders van hoog tot laag durven eindelijk over sport te praten als iets wat gewoon bij het leven hoort. Volgens Henk Spaan is er in Nederland lange tijd schaamte geweest rond dit onderwerp omdat het protestantisme de dienst uitmaakte. Er mocht geen vreugde zijn en alles moest met het hogere te maken hebben. Bovendien ligt Nederland heel afgelegen, daardoor hebben we een achterstand opgelopen. In de Verenigde Staten is het volstrekt normaal om sportfanaat te zijn.
Van den Heuvel is van mening dat het begrip volkssport aan herziening toe is. Voetbal en ook andere sporten zijn inderdaad van het volk, maar dan niet meer in de betekenis van arbeiders. Het gaat nu om een breed samengesteld deel van de bevolking.
quote:Alle voetbalhumor ff voor wat het is: Ik vind dat je het uitstekend geschreven hebt en gun je van harte een schnabbel bij Hard Gras.
Kader:
De vrienden van Van SwietenIgnace van Swieten was in de jaren tachtig een opvallende verschijning op de Nederlandse voetbalvelden . Allereerst omdat hij een kordaat optredende en gerespecteerd scheidsrechter van hoog niveau was. Maar ook zijn openlijke homoseksualiteit was nieuw in de nogal conservatieve voetbalwereld. Dat blijkt wel; zijn naam wordt nog immer gebruikt in spreekkoren om een scheidsrechter of speler op zijn vermeende onvermogen te wijzen: Hij is een vriend van Van Swieten.
De Vrienden van Van Swieten is een nieuw sportprogramma dat door de TROS wordt uitgezonden. Cabaretiers Raoul Heertje, Peter Heerschop en Viggo Waas zijn die vrienden, ze zijn gek van sport en liepen al een tijd rond met dit idee. Volgens Eric van Sauers, ook cabaretier en eindredacteur van het nieuwe programma, is de naam positief bedoeld en zeker niet gekozen om de oud-scheidsrechter in diskrediet te brengen. Van Sauers: Van Swieten was een goede scheids en is een sympathieke vent. Het is vooral een grappige programmatitel die veel zegt over wat we willen maken. We willen sport laten zien zoals het is, met alle clichés die erbij horen. Hoe het er precies uit gaat zien, kan Van Sauers nog niet zeggen. Er zitten in ieder geval filmpjes in en het programma zal aansluiten bij de sportactualiteit. Humor is een niet onbelangrijk onderdeel, dat moet wel met zoveel cabaretiers bij elkaar: We lopen over van de energie en we hebben fantastische ideeën. Humor zal een belangrijk onderdeel worden maar het is afwachten of het gaat werken. We proberen van alles uit en dan zien we wel waar we uitkomen.
maja je moet wel de humor begrijpen ervan.
Is namelijk echt zon typisch sbs interview met een of andere gedupeerde
echt zo goed mee gespot
quote:Goh. Erg intelligent van je!
Op dinsdag 16 september 2003 01:01 schreef Hertog_Martin het volgende:
Heb in een deuk gelegen bij dat champy gebeurenmaja je moet wel de humor begrijpen ervan.
echt zo goed mee gespot
quote:Nee, het was een parodie op de documentaires van Frans Bromet, niet op die van SBS6.
Heb in een deuk gelegen bij dat champy gebeurenmaja je moet wel de humor begrijpen ervan.
echt zo goed mee gespot
[Dit bericht is gewijzigd door Swami_Twelvinchalami op 16-09-2003 10:43]
Overigens vond ik het wel een groot AC Fok! United-gehalte hebben, de vuile jatmozen.
quote:Volgens mij was het eerder een Frans Bromet - imitatie. Sterker nog: dat weet ik wel zeker, met het herhalen van die vragen.
echt zo goed mee gespot
quote:daar moest ik ook aan denken
Op dinsdag 16 september 2003 10:05 schreef Dylan Dog het volgende:
Overigens vond ik het wel een groot AC Fok! United-gehalte hebben, de vuile jatmozen.
quote:haha, ik ook al
Op dinsdag 16 september 2003 12:41 schreef PogueMahone het volgende:[..]
daar moest ik ook aan denken
denk dat SCH ze stiekem alles verteld heeft
Persconferentie was wel cool, met die prominenten die meedoen.
en het laatste stukje Champy in het Olympisch Stadion
maar verder zijn de drie live veel beter denk ik.
Emile Schelvis
en Blankenstein en Jansma, oude tijden
Soort AC Fok!United idee dus.
Wel leuk dat Gullit eraan meewerkt natuurlijk.
Ook zijn de grappen vaak erg flauw en stoorde het hoge joodse gehalte me nogal. Joodse as in Ajax that is voor wie het niet begrijpt.
Nee ik ga zeker geen 2e keer kijken, smaken verschillen
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 15:38 schreef F-Lo het volgende:
Ben ik wel met je eens. Echt grappig is het nooit, af een toe wekt het een glimlach op en het is allemaal weer erg pro 020...
quote:Haha, jolijt, jolijt. Reuze spijtig dat ik het gisteren niet heb kunnen kijken, wat een geweldig goeie grappen weer.
Op maandag 22 september 2003 22:50 schreef Stefkuh het volgende:
Nourdin Boukharie Ribbens
Raphael van der Vaart Staartjes
Mark Wottenstaafje
Sweder
Wat een bagger.
Daarin geeft Heertje een minuut lang met een stijf gezicht dit soort grappen. Zitten een paar leuke tussen.
trainer die alleen dikke spelers wisselt: marcelo lipposucktie
hahaha! kan iedereen ff een paar op noemen die geweest zijn?
ofzoiets.
Die is toch best lekker
Vond ze wel erg goed spelen als eigenaresse van de club En in dat bubbelbad
Ik vind het een ideaal programma voor de maandag avond Na weer een lange dag hard werken een grappig programma kijken dat eigenlijk NERGENS over gaat en de draak steekt met voetbal
quote:Ze zag er gisteren idd aardig uit.
Op maandag 29 september 2003 23:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
Linda de MolDie is toch best lekker
![]()
Maar ik moet wel zeggen dat het langzamerhand een herhaling van zetten wordt, vind het niet meer zo interessant.
Alleen dat stukje met Rob Janssen vond ik wel leuk.
quote:Maar wat had ze naast haar neus voor een rare plooi?
Op dinsdag 30 september 2003 10:19 schreef zjroentje het volgende:[..]
Ze zag er gisteren idd aardig uit.
quote:Ik neem dat ze bij haarplaatselijke toneelvereniging gehoord heeft dat dat hoort bij een bitchy-blik of zo...
Op dinsdag 30 september 2003 12:28 schreef Dylan Dog het volgende:[..]
Maar wat had ze naast haar neus voor een rare plooi?
Al was het stukje met Wilfred Genee natuurlijk wel heel gaaf
quote:Vooral omdat het naadloos overging van RTL5 Voetbal insite naar dat stukje...
Op dinsdag 30 september 2003 12:30 schreef mitt het volgende:Al was het stukje met Wilfred Genee natuurlijk wel heel gaaf
quote:Ik heb maar een klein stukje gezien, maar Saus is geweldig...
Op dinsdag 30 september 2003 12:30 schreef mitt het volgende:
Het is nog steeds niet echt fantastisch.Al was het stukje met Wilfred Genee natuurlijk wel heel gaaf
quote:Je mist alleen wel meteen die Derksen moet ik zeggen
Op dinsdag 30 september 2003 12:32 schreef Dylan Dog het volgende:[..]
Ik heb maar een klein stukje gezien, maar Saus is geweldig...
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:32 schreef Suijk het volgende:[..]
Vooral omdat het naadloos overging van RTL5 Voetbal insite naar dat stukje...
quote:D'r voorhoofd is zo glad gestreken, vreselijk
Op maandag 29 september 2003 23:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
Linda de MolDie is toch best lekker
![]()
trainer wordt voortaan gekozen door de supporters
leuk idee
quote:Aan ideeën ontbreekt het ze niet.
Op dinsdag 30 september 2003 14:43 schreef mat_herben het volgende:
leuk idee
Ik heb ook een idee. Laat ze hun ideeën uitvoeren door mensen die echt grappig zijn.
quote:Die gast komt uit Eindhoven, frusto's daar ook...
Op dinsdag 30 september 2003 14:49 schreef DIGGER het volgende:
Op TT pagina 316 duidelijk veel mensen voor wie de humor te hoog gegrepen is...
quote:Cut and paste te lastig?
Op dinsdag 30 september 2003 14:49 schreef DIGGER het volgende:
Op TT pagina 316 duidelijk veel mensen voor wie de humor te hoog gegrepen is...
Toch weer een glimlach...
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 22:09 schreef popolon het volgende:
"Is gewoon goed gedaan."
quote:Dat was leuk ja, de rest begint wat saai te worden
Op maandag 6 oktober 2003 22:05 schreef popolon het volgende:
Voetbalhumor, leuk.
Gullit
Briljant
quote:Idd
Op maandag 6 oktober 2003 22:23 schreef Tony_Montana67 het volgende:Gullit
Briljant
maar Gullit was echt briljant
quote:Dat ga ik nog wel het meeste missen, na het voetbal.
Op maandag 6 oktober 2003 22:05 schreef popolon het volgende:
Voetbalhumor, leuk.
Prachtig underacted .
quote:'jullie hebben niet eens één cupje binnengehaald.... JA! cup-a-soup!'
Op maandag 6 oktober 2003 22:37 schreef mitt het volgende:
weer niet echt leuk..maar Gullit was echt briljant
Gullit was cool ! Kan hij niet bondscoach worden ofzo als zijn contract bij vvvs is afgelopen
quote:Dat was juist de essentie van de grap.
Op maandag 6 oktober 2003 23:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
maar die drol was te flauw
Ik heb vorige week een stukje gekeken en heb het gisteren nog een keer geprobeerd. Werkelijk ontzettend lomp. Ben veel beter van die gasten gewend. Vigo Waas daar gelaten omdat ik dat sowieso een loser vind. Iedereen zijn mening en smaak natuurlijk maar mensen die dit een leuk programma vinden weten volgens mij niet wat echt leuke humor is.
Van de buis halen deze shit!
quote:Ik ben bang dat jij Friends bijvoorbeeld erg leuk vindt ?
Op dinsdag 7 oktober 2003 09:08 schreef Speed1971 het volgende:Iedereen zijn mening en smaak natuurlijk maar mensen die dit een leuk programma vinden weten volgens mij niet wat echt leuke humor is.
quote:Dat vind ik inderdaad leuk. Hoewel de laatste seizoenen steeds minder worden. Mijn vriendin heeft ze allemaal op DVD en ja ik heb ze allemaal gegeven omdat ik het ook leuk vind.
Op dinsdag 7 oktober 2003 09:20 schreef popolon het volgende:[..]
Ik ben bang dat jij Friends bijvoorbeeld erg leuk vindt ?
Joey
Niks tegen jouw smaak verder maar ik dacht al zoiets.
ik vind Friends dus echt zwaar niks
Dan kan ik me voorstellen dat je dit niks vindt, niet meer kijken dus jij
Ik vind gewoon dat als je een humoristisch programma met als onderwerp het Nederlands voetbal kiest de vrienden van Van Swieten zwaar te kort schieten. Zeker met die muts van een Linda de Mol erbij! I mean come on Linda de Mol! Wat Harry en Henk deden met Pisa, Verona, die twee enz was ook een beetje hersenloos of platvloers maar het was wel leuk.
En de vrienden van Van Swieten vergelijken met Friends is appels met peren vergelijken. Beide gaan over hele andere zaken. De vrienden van Van Swieten moet je plaatsen in de categorie
Pisa
Verona
Die 2 (nieuwe koeien)
Studio Spaan
En dan staan de vrienden van Van Swieten echt op nacompetitie niveau. Ach en dat het van de Tros is zegt natuurlijk ook genoeg.
Maar ook Jiskefet en de vrienden van Van Swieten met elkaar vergelijken kan niet.
Bogarde....jasje aan of jasje uit?......geweldig!
quote:Eensch...
Op dinsdag 7 oktober 2003 09:43 schreef Speed1971 het volgende:Ik vind gewoon dat als je een humoristisch programma met als onderwerp het Nederlands voetbal kiest de vrienden van Van Swieten zwaar te kort schieten. Zeker met die muts van een Linda de Mol erbij! I mean come on Linda de Mol! Wat Harry en Henk deden met Pisa, Verona, die twee enz was ook een beetje hersenloos of platvloers maar het was wel leuk.
En de vrienden van Van Swieten vergelijken met Friends is appels met peren vergelijken. Beide gaan over hele andere zaken. De vrienden van Van Swieten moet je plaatsen in de categorie
Pisa
Verona
Die 2 (nieuwe koeien)
Studio SpaanEn dan staan de vrienden van Van Swieten echt op nacompetitie niveau. Ach en dat het van de Tros is zegt natuurlijk ook genoeg.
quote:Fout. Sommige scenes van Jiskefet zijn veel beter. Andere scenes van Jiskefet zijn compleet mislukt. Niet ALLES van Jiskefet is even stoer alleen omdat het toevallig cult tv is. van Swieten heeft soms hetzelfde sfeertje en is soms leuk en soms minder leuk.
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:16 schreef Speed1971 het volgende:
Jiskefet is echt honderdduizend keer beter dan de vrienden van Van Swieten! Handen af van Jiskefet!Maar ook Jiskefet en de vrienden van Van Swieten met elkaar vergelijken kan niet.
De heren van de bruine ster, daar vond ik dus geen ene "flikker" aan. Dan zijn sommige sketches van van Swieten leuker.
Ik vind dat je het wel degelijk kan vergelijken.
Tuurlijk is niet alles van Jiskefet goed. Maar met Lullo`s hebben zij zich wat mij betreft onsterfelijk gemaakt. Ook de sketch dat zij twee duiters zijn en een wiedergutmachungshnietel gaan maken, de boekenwinkel en natuurlijk Obuma (de blanke bosjesman) waren van een niveau dat de Vrienden van Van Swieten never zullen halen.
Heb het gisteren gezien maar vond het geen hol aan. Friends is trouwens ook geen flikker aan....zal wel geen humor hebben.
quote:Ik heb echt ook nog nooit een POSITIEVE post van je gezien.....Dus dat zal het wel zijn
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:58 schreef Cart_man het volgende:
Ben het eens met Speed [afbeelding]Heb het gisteren gezien maar vond het geen hol aan. Friends is trouwens ook geen flikker aan....zal wel geen humor hebben.
quote:het was niet keihard lachen nee, maar wel gewoon vermakelijk. EN dat flauwe gedeelte met verbasterde namen vind ik toch wel erg leuk hoor.
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:05 schreef keeper het volgende:
Naja, je kan moeilijk zeggen dat het echt hilarisch is. Maar misschien hoeft dat niet bij een satirisch programma.
quote:Als je het al Lullo's noemt en Obuma (de blanke bosjesman)
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:39 schreef Speed1971 het volgende:
Tuurlijk is niet alles van Jiskefet goed. Maar met Lullo`s hebben zij zich wat mij betreft onsterfelijk gemaakt. Ook de sketch dat zij twee duiters zijn en een wiedergutmachungshnietel gaan maken, de boekenwinkel en natuurlijk Obuma (de blanke bosjesman) waren van een niveau dat de Vrienden van Van Swieten never zullen halen.
Maar inderdaad zal Vrienden van Van Swieten daar nooit aan tippen al vond ik de voetbalhumor stukjes van gister wel lachen.
quote:Moet je eens goed zoeken...en daarbij internet is er alleen maar om op te kutten.
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:03 schreef HeatWave het volgende:[..]
Ik heb echt ook nog nooit een POSITIEVE post van je gezien.....Dus dat zal het wel zijn
.
quote:Ja okay hoor....touche, pffff
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:10 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:[..]
Als je het al Lullo's noemt en Obuma (de blanke bosjesman)
't is natuurlijk gewoon Van Binsbergen, Kerstens en Kamphuijs & Oboema de Witte NegerMaar inderdaad zal Vrienden van Van Swieten daar nooit aan tippen al vond ik de voetbalhumor stukjes van gister wel lachen.
wat is het verschil tussen een blanke bosjesman en een witte neger?
quote:En wat is het verschil tussen een elleboogstoot of een slaande beweging?
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:31 schreef Speed1971 het volgende:[..]
Ja okay hoor....touche, pffff
wat is het verschil tussen een blanke bosjesman en een witte neger?
quote:Kesjman weet het niet...
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:59 schreef Dylan Dog het volgende:[..]
En wat is het verschil tussen een elleboogstoot of een slaande beweging?
Hoi Dylan weer speciaal voor jou
quote:15 doelpunten aan het eind van het seizoen (Ibrahomovic - Kezzman)
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:59 schreef Dylan Dog het volgende:En wat is het verschil tussen een elleboogstoot of een slaande beweging?
quote:Een klap met zijn elleboog of niet?
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:31 schreef Eibertje het volgende:[..]
Kesjman weet het niet...
'Ik gaf hem een kleine klap'
Hoi Dylan weer speciaal voor jou
Als je dat niet snapt moet je niet naar dit programma kijken. Ik vermaak me in ieder geval wel met de vvvs
quote:Inderdaad, als dergelijke humor, jouw humor niet is, kun je beter niet kijken.
Op dinsdag 7 oktober 2003 19:27 schreef TAV74 het volgende:
Als je dat niet snapt moet je niet naar dit programma kijken. Ik vermaak me in ieder geval wel met de vvvs
Als je het gedeelte van voetbalhumor met die drollen flauw noemt, heb je de essentie van de makers totaal niet begrepen.
[Dit bericht is gewijzigd door Smeich op 13-10-2003 22:05]
Jeffrey van Asjemenou
oh lig best dubbel nu...:D
RAOUUUUUUL
quote:ik lag echt onder mijn stoel hehehe
Op maandag 13 oktober 2003 22:16 schreef What het volgende:
Een brug te ferry de Haan!
quote:2-1
Op maandag 13 oktober 2003 22:22 schreef mat_herben het volgende:
DE VVVS - AJAX
en nu staan ze ruim op kop, met 5 punten voorsprong p excelsior
Die schoenenzaak heb ik jaren lang tegen over gewoond (Smit-Cruijff, van de broer van Johan).
quote:Hoek Elandsgracht vroeger toch?
Op maandag 13 oktober 2003 22:34 schreef Doc het volgende:
Was leuk deze keer.Die schoenenzaak heb ik jaren lang tegen over gewoond (Smit-Cruijff, van de broer van Johan).
quote:In het midden, aan de rechterkant vanuit de stad.
Op maandag 13 oktober 2003 22:55 schreef golfer het volgende:
Hoek Elandsgracht vroeger toch?
Volgende week de laatste?
quote:Niet hoek, wel Elandsgracht. Vrijwel naast de Edison (vroeger bioscoop nu tapijthandel). En tegenover mijn ouwe woning.
Op maandag 13 oktober 2003 22:55 schreef golfer het volgende:[..]
Hoek Elandsgracht vroeger toch?
--------------------------------------------------------------------------------
Trainer die altijd goed gekleed is - Louis van Gaalakostuum .
Trainer die van autootjes houdt - Guus Hiddinkitoy
Voetballer die z'n elftal altijd vroeg wekt - Philips Coculekuku
Een Feyenoorder in een bolletje deeg: Patrick baPaauwe.
Trainer van Willem II die het oor reinigd - Marc Wottestaafje
Ajax verdediger met een grote boezem: Michael Escudecup
Presentratrice met ambities: Dione de Graafwerkzaamheden
Ajax Aanvaller die een relatie heeft met Ieniemienie: Raphael van de Vaart Staartjes
PSV-spits die graag zingt: Mateja Kezmannenkoor
Terrorist binnen de PSV selectie: Mark van Bommelding
PSV-er die op de markt meer waard is: Dennis Rommedahlder
FC Utrecht verdediger in politieopleiding: Patrick Zwaanswijkagent
FC Utrecht verdediger met minister ambities: Bas van de Brinkman
Juventus speler met een groot hart voor Israel: Edgar Davidsster
Glasgow Rangers speler die niks kan: Ronald de Boerenl-u-l-
Barcelona speler met groot hart voor muziek: Marc Overmarsmuziek
Trillende PSV spits: Ji Sung Parkison
PSV voetballer die in de wei staat: Johann Vogelverschrikker
Oranje verdediger die van een borreltje houdt: Jaap Stamkroeg
Kalende FC Utrecht aanvaller: Hans van der Haaruitval
Skieende Feyenoord doelman: Zbigniew Malkowskileraar
Ontkenende Feyenoord voetballer: Sjini Ononono
Atletische Feyenoord aanvaller: Ebi Smolarekoefening
Heerenveen spits met liefde voor Chocola: Gerald Sibon bon bloc
Ajax doelman met Hamburger tent: Maarten Stekelenburger King
Kleine NAC doelman: Gabor Baboskabouter
RKC Spits die nooit iets wil: Iwan Redan niet
Linksback van PSV die eigenlijk niet wil - Lee-vernie
Idol van verdediger van Ajax: Escudewie
Spits van willem2 op het middenveld bij Ajax: Galasektioui
Trainer voor achter de auto: Foppe de Haanhangwagen
Trainer die van een broodje bal houdt: Robert Maaskantine
Trainer die veel zuipt: Dick Advokater
Fruitige Trainer: Frank Rijkaardbei
Voetballer die vanwege slechte prestaties werkloos is: Jurgen WW-vers
Aanvaller van NAC die bij Hoevelaken altijd rechtsaf gaat: Noudrin Boukharie Ribbens
Duitse Wereldkeeper met een favoriet koffiemerk: Oliver Kahnnis en Gunnik
Nichterige Feyenoord verdediger: Chong Gug Songfestival
Fris ruikende NEC Aanvaller: Patrick Axeffect
NEC en Kindervriend: Zico Tumbassie en Adriaan
Criminele Oranje spits: Jimmy Floyd Hasselbankovervaller
Leidende Vitesse Middenvelder: Didier Martelgang
RKC-routinier die altijd verkouden is: Zejlko Petrovicks Blue
SM-liefhebber binnen de Vitesse-selectie: Didier Martelkamer
Roda-verdediger die op en neer pendelt tussen Zeeland en Zuid-Holland: Roel Brouwersdam
Onverschillige Twente back: Sjaak Polak-aan-alles
Skiënde schaapsherder onder de lat bij Feyenoord: Edwin ZoeteBIERTJÛH
Roda JC-er die afgelopen zaterdagavond na terugkomst in Kerkrade te voet naar huis moest: Ivan Vicelicht-laten-branden
Opdondertje van RBC dat na zijn vakantie zijn huis altijd vol heeft zitten: Pius Ikediaavondje
Doelman van ajax die de 's nachts de verkeerde buurt is ingelopen: Lobont-en-blauw
FC Twente spits zonder toekomst: Adil Ram-Zie maar waar je terchtkomt
Franse international bij een tankstation: Benzinedine Zidane
Geestverruimende voetballer: Eric Paddo
Op het water drijvende ajacied: Yakuboei
voetballer in militaire dienst: George Boatank
slijmende ex-keeper: Joop Hielelikker
Voetballers die in een aftandse mercedes rijden en waar je beter geen ruzie mee kan krijgen: Dennis Berg kampvolk
Keeper in blik: Edwin van der Sardientje
Corrupte Ajax goalie : Bogdan Lobontjas
Ajax back met een bijbaantje : Hatem Trabelsinaasappel plukker
Ex-trainer met een bijbaantje voor justitie: Peter Boevenwagen
Voetbal-en schaats trainer - Willem van hanegemser.
Ajax back die zijn tegenstanders in slaap helpt sukkelen: Maxwellterusten
Fleurige Deense buitenspeler die zeker nog niet achter de geraniums thuis hoort: Dennis Rommedahlia.
Talent dat ook met een kleiner balletje weet te scoren: Johan Vonlanthennisbanencomplex.
Agressieve Den Bosch Middenvelder: Maarten Schopsekapot
Lompe Eindhoven middenvelder: Yoann de Boerenkool
Goed geraakte Emmen verdediger: Arjan Blaauwoog
Liefhebbende Excelsiorverdediger: Rene van Dierenvriend
Slome Excelsioraanvaller: Cecilio Lopeswatharder
Psv middenvelder ook actief in bouwsector: Jordi Hoogstratemaker
Handige PSV middenvelder: Remco van der Kaasschaaf
Swingerige psv middenvelder: Johann Vogeltjesdans
Bezige AZ-keeper: Henk Timmertaandeweg
Vrucht van een Groningen aanvaller: Brian Piananas
Draaierige Heerenveen aanvaller: Santi Draaikolk
Doe-het-zelver van RBC: Pius Ikeadia
Broeierige RBC aanvaller: Pablo elNino
In bloemen handelende RBC verdediger: Melvin Fleurop
RKC gezegde: Jason Oost-west thuis best
Kleine RKC aanvaller : Eddy Lillyputter
Egoistische Utrecht verdediger: Micheal Lameymaaralleen
Dorstige RKC-keeper: Wilco de Vogtvreter
Helmondverdediger die de keel geneest: Jurgen Strepsel
Osse sport: Marcel van der Slootjespringen
Verslaafde Top verdediger: Mischa Rookteveel
Magere Feyenoord spits: Thomas Buf-fel over been
Columnist die vaak bij de platisch Chirurg is: Hugo Borstvergroting
Schoonmakende Zwolle Spist: Gorgi Hristovzuiger
Muzikale Feyenoord speler: Pardo-re-mi-fa-sol-la-si-do
Nichterige Scheidsrechter: Dick Joling
Koreaanse elleboog: Yong Pyo Lee Towers
Voetballer die alles kan worden wat ie maar wil :Mariano Bombarbapapa
Coach die er ook nog plastiche chirugie bij doet - Marcello Lippisuctie
Voetballer met tieten: Julien Escudecolete
Smerige spits van Ajax: Zlatan Ibrahimovicpeuk
Roemeense voetballer die je ook af kunt halen - Christiaan Chi-Fu yung hai
Lange spits die vermoord is bij Dokkum - Gerald Sibonefatius
Verdediger die houdt van vrouwenbladen - Tim de Mariecler
Trainer met stokje door z'n buik - Ruud Krolmops
Keeper die Duitsers altijd de verkeerde kant op stuurt - Henk Timmer gerade aus
quote:Nah laten we het zo zeggen, beter goed gejat dan slecht verzonnen
Op dinsdag 14 oktober 2003 14:34 schreef Stefkuh het volgende:
Zelf bezig geweest ofzo? hehe gaaf.
quote:volgens mij is dat het complete lijstje dat tot nu toe is langsgekomen in het programma
Op dinsdag 14 oktober 2003 14:34 schreef Stefkuh het volgende:
Zelf bezig geweest ofzo? hehe gaaf.
Sportjournalist met anorexia: Mart Smeetstoornis
Dichtende keeper: Piet Schrijversregel
volgens mij zijn ze niet zo leuk
[Dit bericht is gewijzigd door Vamos op 17-10-2003 23:06]
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 09:39 schreef Vamos het volgende:Sportjournalist met anorexia: Mart Smeetsoornis
quote:Dank voor de melding, bijna vergeten
Op maandag 20 oktober 2003 21:55 schreef Ajaxno1 het volgende:
Reclame en dan begint het weer!
grappig begin
Zeker een te groot ego om aan een geintje mee te doen
[Dit bericht is gewijzigd door Ajaxno1 op 20-10-2003 22:24]
quote:Kon hem door de iets andere vorm van humor eigenlijk wel meer waarderen dan anderen
Op maandag 20 oktober 2003 22:36 schreef golfer het volgende:
Vond deze laatste aflevering eigenlijk nog de zwakste van allemaal.
quote:gans 10 oktober 2003 14:57
Op maandag 20 oktober 2003 22:15 schreef Smeich het volgende:
Jaap Stampertje!
>>> http://www.voetbalonline.nl/ecNewsitem.asp?id=29099
niet zo gek dat die al eerder was verzonnen natuurlijk, maar is toch leuk als JIJ (wie?) eerder was.
jippiequote:Op maandag 5 april 2004 12:41 schreef Bjoro het volgende:
De Vrienden van Van Swieten - vanaf 12 april 2004
Vanaf 12 april volgt bij de TROS een tweede serie wekelijkse afleveringen van 'De Vrienden van Van Swieten'. Het sportnieuws van de week ervoor wordt besproken door Raoul Heertje, Viggo Waas en Peter Heerschop en zij hebben een voetbalclub opgericht, 'De vrienden van van Swieten'. De serie volgen iedere week het wel en wee hiervan.
Bron: Zwartekat.nl
Zag net een voorstukje jaquote:Op maandag 5 april 2004 12:41 schreef Bjoro het volgende:
De Vrienden van Van Swieten - vanaf 12 april 2004
Vanaf 12 april volgt bij de TROS een tweede serie wekelijkse afleveringen van 'De Vrienden van Van Swieten'. Het sportnieuws van de week ervoor wordt besproken door Raoul Heertje, Viggo Waas en Peter Heerschop en zij hebben een voetbalclub opgericht, 'De vrienden van van Swieten'. De serie volgen iedere week het wel en wee hiervan.
Bron: Zwartekat.nl
Hoe laat is het begonnen?quote:Op maandag 12 april 2004 22:04 schreef Ajaxno1 het volgende:
Ow het is er weer.
Ook niet bij Ali BOEsabon??? Ik vond het wel weer ff leuk, maar idd niet echt topquote:Op maandag 12 april 2004 22:17 schreef PuLZe het volgende:
Nou de minuut van Raoul maakte me toch niet echt aan het lachen :|
BIj de eerste paar was ik al afgehaakt volgens mij, die heb ik iig niet meer meegekregenquote:Op dinsdag 13 april 2004 12:47 schreef Nyluzzz het volgende:
[..]
Ook niet bij Ali BOEsabon??? Ik vond het wel weer ff leuk, maar idd niet echt top
Dat was tranen over de wangen werk ja. De anderen vond ik minder geslaagd.quote:Op dinsdag 13 april 2004 14:27 schreef Marla_Singer het volgende:
Ik vond die wandelende TAKienardie toch ook wel grappig
Ja toen moest ook ik mezelef betrappen op een glimlachquote:Op dinsdag 13 april 2004 14:27 schreef Marla_Singer het volgende:
Ik vond die wandelende TAKienardie toch ook wel grappig
vette icon! R-E-S-E-P-T-Cquote:Op maandag 26 april 2004 23:08 schreef paultjuhhh het volgende:
alleen Acda en de Munnik was leuk, voor de rest![]()
die lieve fok mensjus hier hebben hem mooi gemaaktquote:Op maandag 26 april 2004 23:32 schreef Stefkuh het volgende:
[..]
vette icon! R-E-S-E-P-T-C
Ik moest nu toch wel ff lachen.quote:Op maandag 26 april 2004 22:30 schreef Nyluzzz het volgende:
Maar Ali Gnoessabon en Ronald Gnoeman waren toch wel errug flauw
Niet dat ik weet.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:40 schreef azaroth het volgende:
wordt het eigenlijk nog een keer herhaald deze week, want ik heb het weer gemist deze week
Zeker een topper! Beetje jammer dat diequote:Op maandag 3 mei 2004 23:42 schreef golfer het volgende:
Was vanavond voor de verandering weer eens een erg leuke uitzending met die perciflage op de film over JC en de medewerking van Wilfried de Jong en professor Heertje (de vader van..)
Ik dit keer om Tokkie-nardi, maar dat was ook omdat Raoul Heertje in Dit Was Het Nieuws ook al zo tekeer ging over die familiequote:Op woensdag 12 mei 2004 12:59 schreef zjroentje het volgende:
Om Marciano Vinkenslag moest ik laatst toch hartelijk lachen.
Je vergeet die judoka (van der Geest??) die met 3 handicaps heel het team VVVS aankonquote:Op maandag 17 mei 2004 22:03 schreef BliksemSchigt het volgende:
Nu is de laatste aflevering bezig. Net waren ze bij lingo
Oja, die was geweldig. Kerel is echt bizar sterk. Of Viggo Waas bizar slapquote:Op maandag 17 mei 2004 22:33 schreef Woffel het volgende:
[..]
Je vergeet die judoka (van der Geest??) die met 3 handicaps heel het team VVVS aankon
Was dat heitinga joh?? Ik dacht al, wat is hier nou leuk aan...quote:Op maandag 17 mei 2004 22:33 schreef Suijk het volgende:
Frank de Boer die Heitinga instopt voor het slapen gaan.
heb je wel gezien hoe groot en breed die gozer is? kolere zeg!quote:Op maandag 17 mei 2004 22:34 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Oja, die was geweldig. Kerel is echt bizar sterk. Of Viggo Waas bizar slap![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |