TILBURG - Het Openbaar Ministerie (OM) in Breda gaat de eigenaren van twee Tilburgse discotheken vervolgen wegens discriminatie. Dit maakte een woordvoerder van het OM maandag bekend.
Uit een praktijkproef die begin december werd uitgevoerd in opdracht van de gemeente Tilburg, bleek dat de discotheken Talk of the Town en F.I.O.D. stelselmatig allochtone bezoekers weigerden. De proef werd uitgevoerd door de politie en het Anti Discriminatie Bureau. Hierbij werden drie allochtone en drie blanke koppels op pad gestuurd.
Burgemeester J. Stekelenburg van Tilburg noemde de uitslag van de test schokkend. "Als ik mijn hart had laten spreken dan had ik de ondernemingen dit weekeinde gesloten", zei hij in december.
De eigenaar van de F.I.O.D en de twee eigenaren van The Talk of the Town moeten zich op 9 oktober voor de rechter verantwoorden.
Mede-eigenaar M. de Jong van discotheek Talk of the Town wilde maandag niet ingaan op de aanklacht. "We zien tijdens de rechtszaak wel wat er gebeurt." De Jong wilde maandag ook niet toelichten hoe hij met zijn portiers bepaalt wie wel en wie niet binnen mag. Bij discotheek F.I.O.D was maandag niemand bereikbaar voor commentaar.
Erg goed dat justitie overgaat. Discriminatie mag niet en dat mogen ze ook in de horeca wel eens gaan begrijpen.
edit, 1 keer is wel genoeg
[Dit bericht is gewijzigd door Tony_Montana67 op 15-09-2003 18:23]
quote:Maar dan mag je niet zomaar iemand de deur wijzen omdat het een allochtoon is
Op maandag 15 september 2003 18:17 schreef kreischer2000 het volgende:
Ieder café/bar mag toch zijn eigen deurbeleid bepalen? Die bar is toch niet verplicht zijn diensten aan jou aan te bieden als hij die diensten niet wil verlenen.
quote:Heh, daar dacht ik ook net aan als reply
Op maandag 15 september 2003 18:17 schreef kreischer2000 het volgende:
Ieder café/bar mag toch zijn eigen deurbeleid bepalen? Die bar is toch niet verplicht zijn diensten aan jou aan te bieden als hij die diensten niet wil verlenen.
quote:Er is door de portiers ook nooit gezegd "Je komt niet binnen want je bent allochtoon"
Op maandag 15 september 2003 18:19 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Maar dan mag je niet zomaar iemand de deur wijzen omdat het een allochtoon is
De koppels waren niet representatief....
Liep ook een turkse man van tegen de 40 bij... sja, niks gek dat die geweigerd wordt, dat zou bij een blanke man van 40 net zo goed gebeuren......
quote:Waar staat dat? Dat kan ik nergens terugvinden.
Op maandag 15 september 2003 18:21 schreef DaFreakR het volgende:[..]
Er is door de portiers ook nooit gezegd "Je komt niet binnen want je bent allochtoon"
Liep ook een turkse man van tegen de 40 bij... sja, niks gek dat die geweigerd wordt, dat zou bij een blanke man van 40 net zo goed gebeuren......
quote:Nee dat is waar, dat moet je ook nooit als reden opgeven. Gewoon om het ID vragen die hebben velen toch niet bij.
Op maandag 15 september 2003 18:19 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Maar dan mag je niet zomaar iemand de deur wijzen omdat het een allochtoon is
Misschien omdat OOK horeca mensen weten wie voor de meeste ellende zorgt?
quote:Duh. Als ze dat zeggen, hebben ze gelijk een aanklacht aan de (doorgaans zwarte) broek. Vaak zeggen ze dan dat het vol is ofzo (of te druk).
Op maandag 15 september 2003 18:21 schreef DaFreakR het volgende:
Er is door de portiers ook nooit gezegd "Je komt niet binnen want je bent allochtoon"
quote:Ik denk er ook zo over hoor maar dat kan je moeilijk verkopen.
Op maandag 15 september 2003 18:22 schreef Guidoweb5 het volgende:
waarschijnlijk zullen ze niet "zomaar" deze mensen de toegang weigeren?Misschien omdat OOK horeca mensen weten wie voor de meeste ellende zorgt?
quote:Dat wordt dus nergens vermeld.....
Op maandag 15 september 2003 18:22 schreef Leonardo1504 het volgende:[..]
Waar staat dat? Dat kan ik nergens terugvinden.
(Werk zelf in de Tilburgse horeca en ken de betreffende portiers)
quote:Ah van horen zeggen dus. Klinkt betrouwbaar. Not.
Op maandag 15 september 2003 18:23 schreef DaFreakR het volgende:[..]
Dat wordt dus nergens vermeld.....
(Werk zelf in de Tilburgse horeca en ken de betreffende portiers)
quote:Als het niets zou voorstellen zou er toch niet zo'n zaak van gemaakt zijn? Die discotheken moeten zich nu verantwoorden omdat ze zich niet aan de wet hebben gehouden. Lijkt me alleen maar goed
Op maandag 15 september 2003 18:21 schreef DaFreakR het volgende:Er is door de portiers ook nooit gezegd "Je komt niet binnen want je bent allochtoon"
quote:Er zal vast wel iets gezegd zijn denk ik anders komt het niet voor de rechter
Op maandag 15 september 2003 18:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:[..]
Duh. Als ze dat zeggen, hebben ze gelijk een aanklacht aan de (doorgaans zwarte) broek. Vaak zeggen ze dan dat het vol is ofzo (of te druk).
quote:Nee, niet van horen zeggen.... Van de betreffende portiers zelf....
Op maandag 15 september 2003 18:24 schreef Leonardo1504 het volgende:[..]
Ah van horen zeggen dus. Klinkt betrouwbaar. Not.
quote:Ja he?
Op maandag 15 september 2003 18:23 schreef kreischer2000 het volgende:[..]
Ik denk er ook zo over hoor maar dat kan je moeilijk verkopen.
Maar het is wel waar, gewoon een bordje "verboden toegang" boven de deur hangen, sommige mensen "gedoog" je dan, anderen niet!
Goed idee of niet?
quote:Ja die moeten zich verdedigen, dus lijkt me geen betrouwbare bron.
Op maandag 15 september 2003 18:25 schreef DaFreakR het volgende:[..]
Nee, niet van horen zeggen.... Van de betreffende portiers zelf....
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:25 schreef DaFreakR het volgende:
Nee, niet van horen zeggen.... Van de betreffende portiers zelf....
Had je dan verwacht dat ze zouden zeggen " Nee we laten ze natuurlijk niet binnen want het zijn kutallochtonen"
quote:Nee, dat is nog steeds discriminatie.
Op maandag 15 september 2003 18:25 schreef Guidoweb5 het volgende:[..]
Ja he?
Maar het is wel waar, gewoon een bordje "verboden toegang" boven de deur hangen, sommige mensen "gedoog" je dan, anderen niet!
Goed idee of niet?
Maar je had het over de relschoppers: als we gewoon alle mannen weren, dan wordt het het stuk rustiger, of voorzie jij dan wel problemen?
quote:Ik denk dat als de gasten zich IN die discotheken ook eens aan de wet hielden, was er denk ik geen probleem
Op maandag 15 september 2003 18:25 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Als het niets zou voorstellen zou er toch niet zo'n zaak van gemaakt zijn? Die discotheken moeten zich nu verantwoorden omdat ze zich niet aan de wet hebben gehouden. Lijkt me alleen maar goed
quote:Vooruit, ik ga ff in t archief van de krant zoeken..... daar heeft nl ook een foto in gestaan.... kun je zelf oordelen.....
Op maandag 15 september 2003 18:26 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Had je dan verwacht dat ze zouden zeggen " Nee we laten ze natuurlijk niet binnen want het zijn kutallochtonen"
quote:nee, volgens jou is niemand betrouwbaar, behalve als ze zeggen dat het discriminatie is dan is het wel betrouwbaar
Op maandag 15 september 2003 18:26 schreef Leonardo1504 het volgende:[..]
Ja die moeten zich verdedigen, dus lijkt me geen betrouwbare bron.
quote:ze kwamen de discotheek niet in dus ...
Op maandag 15 september 2003 18:27 schreef Guidoweb5 het volgende:[..]
Ik denk dat als de gasten zich IN die discotheken ook eens aan de wet hielden, was er denk ik geen probleem
quote:quote me !
Op maandag 15 september 2003 18:28 schreef Guidoweb5 het volgende:[..]
nee, volgens jou is niemand betrouwbaar, behalve als ze zeggen dat het discriminatie is dan is het wel betrouwbaar
er wordt een losse bewering gedaan, en als die niet gestaafd wordt met een onafhankelijke bron vraag ik daar naar. Is dat zo gek?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |