abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 september 2003 @ 12:09:59 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_13177273
Mischien gaan mensen dan eens wat nuttigs studeren. Vind het trouwens onzin dat mensen met een laag inkomen hun schuld niet zouden hoeven terug te betalen.
Uiteraard zou het geld wat hiermee bespaart word direct aan de belastingbetaler moeten worden teruggegeven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 15 september 2003 @ 12:22:48 #27
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_13177545
Er is in principe niets mis met het omzetten van de studiebeurzen naar een lening, maar ik denk wél dat het invloed heeft op de aanwas van hoogopgeleide mensen in Nederland, omdat een aantal mensen het financiële risico wellicht niet durven te nemen. Ook zullen mensen niet zo snel meer veranderen van opleiding als de opleiding waar ze na de middelbare school voor gekozen hebben toch niet geschikt blijkt te zijn, wat ook weer z'n invloed zal hebben op de leerprestaties en de uiteindelijke output van de universiteit.
quote:
Ten derde betaalt de overheid veel mee aan de studie van mensen die daar later zelf vooral van profiteren omdat ze veel verdienen.
Ten derde verdient de overheid dit dubbel en dwars terug doordat deze mensen veel meer verdienen en er onder deze mensen een hogere arbeidsparticipatie is.
quote:
Studenten zouden bij die lening een verplichte verzekering moeten afsluiten tegen het risico van niet-afstuderen.

Die verzekering komt erop neer dat alle studenten iets meer lenen dan ze eigenlijk nodig hebben, zodat de succesvolle studenten uiteindelijk ook de kosten van de falende studenten terugbetalen.

Dit is al helemaal een onzin-regel. Als beloning voor mijn harde werken, succesvol afstuderen en navenante riante belastingafdracht mag ik ook nog eens extra gaan betalen.

.

pi_13179874
quote:
Op maandag 15 september 2003 12:22 schreef Lithion het volgende:
Er is in principe niets mis met het omzetten van de studiebeurzen naar een lening, maar ik denk wél dat het invloed heeft op de aanwas van hoogopgeleide mensen in Nederland, omdat een aantal mensen het financiële risico wellicht niet durven te nemen.
Er is geen financieel risico, immers als je niets verdiend hoef je ook niets terug te betalen.
  maandag 15 september 2003 @ 13:57:07 #29
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_13179953
quote:
Op maandag 15 september 2003 13:53 schreef Steijn het volgende:
Er is geen financieel risico, immers als je niets verdiend hoef je ook niets terug te betalen.
Dan is het dus ook geen lening. Zie verder ook mijn opmerking over die verplichte verzekering.
pi_13180658
Dan zadel je de gemiddelde student toch al gauw op met een schuld van meer dan tienduizend euro. En dan kan je wel roepen dat het de staat anders tienduizend euro kost maar als je je dan even bedenkt dat mensen die schuld misschien niet zien zitten en daarom niet door gaan studeren, en dus modaal ipv 2xmodaal verdienen, dan valt er voor de belasting ook een stuk minder te plukken. Die 10.000 euro die het de staat heeft gekocht krijgen ze namelijk bij een dergelijk verschil binnen een jaar terug.
  maandag 15 september 2003 @ 14:29:11 #31
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_13180740
quote:
Op maandag 15 september 2003 10:29 schreef -PolluX- het volgende:
Tja als ze de collegegelden dan afschaffen gaat iedere jan lul nog even voor de gein studeren
En dat mag niet he...alleen de elite mag studeren...het uitverkozen volk...dat boven het gewone plebs staat...het ordinaire klootjesvolk moet niet denken dat ze intelligentie nodig heeft...dat regelt de elite wel...de ubermenschen van het denken...dat lagere volk moet gewoon zijn bek houden en werken...zodat de elite de baas kan spelen over de plebejers.

[Dit bericht is gewijzigd door fuct op 15-09-2003 14:31]

Whatever happens, happens.
  maandag 15 september 2003 @ 14:29:33 #32
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_13180751
dubbel

[Dit bericht is gewijzigd door fuct op 15-09-2003 14:30]

pi_13180776
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:29 schreef fuct het volgende:

[..]

En dat mag niet he...alleen de elite mag studeren...het uitverkozen volk...dat boven het gewone plebs staat...het ordinaire klootjesvolk moet niet denken dat ze intelligentie nodig heeft...dat regelt de elite wel...de ubermenschen van het denken...dat lagere volk moet gewoon zijn bek houden en werken...zodat de elite de baas kan spelen of de plebejers.

Jij hebt het ten minste begrepen!
  maandag 15 september 2003 @ 14:31:06 #34
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_13180791
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:29 schreef fuct het volgende:

[..]

En dat mag niet he...alleen de elite mag studeren...het uitverkozen volk...dat boven het gewone plebs staat...het ordinaire klootjesvolk moet niet denken dat ze intelligentie nodig heeft...dat regelt de elite wel...de ubermenschen van het denken...dat lagere volk moet gewoon zijn bek houden en werken...zodat de elite de baas kan spelen of de plebejers.

Je hebt hier wel een goed punt eigenlijk
Helaas...
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  maandag 15 september 2003 @ 14:32:25 #35
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_13180816
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:31 schreef Ype het volgende:

[..]

Je hebt hier wel een goed punt eigenlijk
Helaas...

Helaas...maar daar gaan we steeds meer naar toe...een klassenmaatschappij...
  maandag 15 september 2003 @ 14:34:22 #36
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_13180856
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:32 schreef fuct het volgende:

[..]

Zolang de onderklasse maar braaf zn portie normen en waarden elke dag opeet

Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  maandag 15 september 2003 @ 14:37:12 #37
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_13180937
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:34 schreef Ype het volgende:

[..]

Zolang de onderklasse maar braaf zn portie normen en waarden elke dag opeet

En wat geld verdient met drugsdealen waarmee ze de rest dom en stil houden...dan kan de elite elkaar weer laten zien dat het gewone volk niet om kan gaan met verworven vrijheden...want ja, zij hebben gestudeerd dus ze weten wel hoe het zit en wat het volk wil...
pi_13180991
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:32 schreef fuct het volgende:

[..]

Wat een onzin! Als er al sprake is van klassen dan ontstaan die echt niet door de verplichting collegegeld te betalen. Genoeg ouders van slimme kinderen die krom liggen om het te betalen en van domme kinderen die het makkelijk hadden kunnen betalen maar het niet gaan halen qua intelligentie.

Er zijn nou eenmaal verschillen in intelligentie en *dat* is de reden dat niet iedereen kan studeren. Nu zit ik hier op het WO met de top 5% qua intelligentie (op basis van CITO-toets) en zelfs binnen die vrij selecte groep heb je dan al mensen die er kei-hard voor moeten werken om het te halen, terwijl anderen met hun handen op hun rug en twee ogen dicht het nog halen. Als je dat oneerlijk vindt, dan heeft dat geen klap met collegegeld te maken, dan vind je het leven oneerlijk; join the club.

maandag 15 september 2003 @ 14:40:37 #39
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_13181033
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:39 schreef ZeroVince het volgende:

[..]

Wat een onzin! Als er al sprake is van klassen dan ontstaan die echt niet door de verplichting collegegeld te betalen. Genoeg ouders van slimme kinderen die krom liggen om het te betalen en van domme kinderen die het makkelijk hadden kunnen betalen maar het niet gaan halen qua intelligentie.

Er zijn nou eenmaal verschillen in intelligentie en *dat* is de reden dat niet iedereen kan studeren. Nu zit ik hier op het WO met de top 5% qua intelligentie (op basis van CITO-toets) en zelf binnen die groep heb je dan al mensen die er kei-hard voor moeten werken om het te halen, terwijl anderen met hun handen op hun rug en twee ogen dicht het nog halen. Als je dat oneerlijk vindt, dan heeft dat geen klap met collegegeld te maken, dan vind je het leven oneerlijk; join the club.

Wat leuk...een wannabe elitelid praat met ons....het gewone volk...doet dat nou pijn?
  maandag 15 september 2003 @ 14:43:45 #40
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_13181127
quote:
Dat ruimhartige stelsel heeft drie nadelen, aldus het CPB. Ten eerste komt het geld ook terecht bij studenten die het eigenlijk niet nodig hebben. Ten tweede worden ouders onvoldoende geprikkeld te sparen voor de studie van hun kinderen. Ten derde betaalt de overheid veel mee aan de studie van mensen die daar later zelf vooral van profiteren omdat ze veel verdienen. Het CPB rekent voor dat het rijk nu gemiddeld 88 procent van de kosten van een studie voor zijn rekening neemt
ten eerste: zeg dan dat studiefinanciering afhankelijk wordt van inkomen van ouders, maar om alles gelijk te stellen is absurd. Veel studenten kunnen ondanks de stufi al niet rondkomen, aan de ene kant promoten ze dan de bijbaantjes, maar met het strenger worden van de schoolregels omtrend studiepunten en vooruitgang kunnen bijbaantjes veelal voor onvoldoende geld zorgen om de gelden op te krikken.

ten tweede:veel ouders sparen er al voor maar omdat de kosten en vooral de bijkomende kosten tegenwoordig de pan uit rijzen, is dit bijna onmogelijk om voor de kinderen normaal en nominaal te kunnen sparen.

ten derde: whahaha ik zal eens gaa lachen nu: hoeveel belasting gaan wij niet betalen als we klaar zijn met studeren??

ik vind het een beetje een te eenzijdig onderzoen, want er wordt niet bekeken naar wat studenten kwijt zijn aan levensbehoeften (kamerprijzen rijzen de pan uit, collegegelden gaan omhoog, boeken en dictaten worden duurder door copyrightregeling enz.) en vooralsnog met deze economische crisis vind ik het heel gevaarlijk om te zeggen dat studenten na het studeren alles wel terug zullen verdienen, want de banen zijn niet meer voor het oprapen. Daarbij komt dat woonvoorzieningen ook duurder worden, dus starterswoningen worden ook nog eens duurder..
als deze leningenmanier wordt ingevoerd voorspel ik voor veel ex-studenten een financiele crisis...

put
your
clothes
on!
pi_13181169
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:40 schreef fuct het volgende:

[..]

Wat leuk...een wannabe elitelid praat met ons....het gewone volk...doet dat nou pijn?

Nee? Het minderwaardigheidscomplex wel? Antwoord geven en argumenteren zeker ook?

[Dit bericht is gewijzigd door ZeroVince op 15-09-2003 14:53]

maandag 15 september 2003 @ 14:53:51 #42
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_13181359
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:45 schreef ZeroVince het volgende:

[..]

Nee? Het minderwaardigsheidscomplex wel? Antwoord geven en argumenteren zeker ook?

Wat moet ik beargumenteren? Dat jij niet goed leest? Valt weinig aan te doen...je kan wel of niet begrijpend lezen.
pi_13181678
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:53 schreef fuct het volgende:

[..]

Wat moet ik beargumenteren? Dat jij niet goed leest? Valt weinig aan te doen...je kan wel of niet begrijpend lezen.

Begrijpend lezen.. OMG! Hoe oud ben je als ik vragen mag?
  maandag 15 september 2003 @ 15:07:04 #44
46673 fuct
I'm a beautiful place
pi_13181737
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:05 schreef ZeroVince het volgende:

[..]

Begrijpend lezen.. OMG! Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Wat is dat voor vraag? Probeer je beledigend over te komen of zo? Dan moet je nog veel leren.
pi_13182743
Heee,ik bedenk me net, 650 euro/maand inkomen is de armoedegrens voor alleenwonende volwassen mensen.
(daar gaat dan later weer huur, etc vanaf)
Dat betekent dat ineens elke student onder de armoedegrens dondert (aangezien een lening niet als inkomen geldt).
Gaan we nu ineens een hele boel nieuwe minima krijgen?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_13183757
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:47 schreef paladin het volgende:
Heee,ik bedenk me net, 650 euro/maand inkomen is de armoedegrens voor alleenwonende volwassen mensen.
(daar gaat dan later weer huur, etc vanaf)
Dat betekent dat ineens elke student onder de armoedegrens dondert (aangezien een lening niet als inkomen geldt).
Gaan we nu ineens een hele boel nieuwe minima krijgen?
Mhoa, dan ga je ervanuit dat alle studenten nu minimaal een basisbeurs, een aanvullende beurs en een lening hebben genomen. Alleen dan kom je boven dat bedrag uit. Ken studenten genoeg (En was er zelf ook 1) die absoluut niet met duizenden eurootjes studieschuld na onze studie willen zitten (Waar is de overheid nu, die altijd de jongeren wil behoeden voor grote schulden?), zeker niet nu de arbeidsmarkt sterk slechter aan het worden is.
pi_13185046
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:07 schreef fuct het volgende:

[..]

Wat is dat voor vraag? Probeer je beledigend over te komen of zo? Dan moet je nog veel leren.

niet nodig.
kansloze mensen genoeg hier .

[Dit bericht is gewijzigd door blieblie op 15-09-2003 17:09]

pi_13185170
Ben het met Fuct eens dat er zo steeds meer een klassemaatschappij ontstaat. Sowieso is die scheiding tussen rijk-arm al gaande sinds eind jaren '80...

Verder baal ik wel mooi van deze regeling, als ie daadwerkelijk gaat komen. Kutkabinet

pi_13185236
quote:
Op maandag 15 september 2003 17:08 schreef DonStefano het volgende:
Ben het met Fuct eens dat er zo steeds meer een klassemaatschappij ontstaat. Sowieso is die scheiding tussen rijk-arm al gaande sinds eind tig duizend jaar voor Christus...

Verder baal ik wel mooi van deze regeling, als ie daadwerkelijk gaat komen. Kutkabinet

Die scheiding is echt niet nieuw hoor .
pi_13185285
Naja, wel relatief nieuw hoor. Sinds de jaren 50 tot halverwege de jaren 80 werd de inkomensongelijkheid steeds kleiner, en sindsdien stijgt ie weer. En die stijgende lijn lijkt zich alleen maar voort te zetten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')