quote:Asielbeleid lijkt me nou juist iets om door de Unie te laten regelen. Anders trekken de asielzoekers steeds naar het land met het "lichtste" beleid.
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:51 schreef Tikorev het volgende:[..]
Voor het asielbeleid al bijvoorbeeld niet. Daar is een meederheid van landen voor nodig mits ze samen 60% van de EU bevolking uitmaken om een verandering door te voeren die Nederland vervolgens verplicht is ook uit te voeren.
Ik zie daar niets positiefs in. Dat kunnen netzo goed de landen afzonderlijk allemaal regelen.
quote:Ach, zo voorkom je in ieder geval de verschillen, waardoor 1 land alle asielzoekers krijgt. Een beetje coordinatie is niet verkeerd in deze gevallen.
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:51 schreef Tikorev het volgende:[..]
Voor het asielbeleid al bijvoorbeeld niet.....
Ik zie daar niets positiefs in. Dat kunnen netzo goed de landen afzonderlijk allemaal regelen.
quote:Dat vind ik positief. Dat zorgt namelijk voor een opwaartse spiraal in de de strengheid van het asielbeleid van de afzonderlijk landen. Als zoiets wordt geregeld door Europa komt er een of ander slap compromis waar vervolgens alle politici naar wijzen omdat ze het zo'n gevoelig onderwerp vinden. Zijn zij er mooi vanaf...
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:55 schreef freako het volgende:[..]
Asielbeleid lijkt me nou juist iets om door de Unie te laten regelen. Anders trekken de asielzoekers steeds naar het land met het "lichtste" beleid.
quote:Ben het over het algemeen met Bolkestein eens. Goed verhaal inderdaad. Dit stuk uit zijn speech vond ik overigens het opvallendst:
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:13 schreef ondersoeker het volgende:
Een interessant stuk van Bolkestijn over zijn visie op de EU.
Tussen de letters door lees je dat hij Turkije niet volwaardig lid wil laten worden.Het stuk is lang maar het is een goed spreker dus het leest lekker weg:http://www.vvd.nl/teksten/p_ni_li.asp?ItemID=55&ID=4580
quote:
Hier ligt een van de belangrijkste potentiële winstpunten van de ontwerpgrondwet die de Europese Conventie van Giscard d'Estaing heeft opgesteld. Daarin krijgen namelijk voor het eerst Nationale Parlementen een rol bij het toetsen van wetgeving, en wel op het punt van de subsidiariteit. Wanneer de Commissie een wetsvoorstel naar Raad van Ministers en Europees Parlement stuurt, gaat het tegelijk naar alle Nationale Parlementen. Als één derde van die Parlementen binnen zes weken laat weten het voorstel geen zaak voor Brussel te vinden, is de Commissie verplicht het in heroverweging te nemen. Indien de 25 Parlementen, eventueel onder druk van de publieke opinie, deze taak van alarmbel serieus opvatten, zou zich een welkome decentrale kracht kunnen ontwikkelen. Vereiste is dan dat parlementariërs in Dublin, Lissabon, Vilnius, La Valetta (de hoofdstad van Malta...), en ook Den Haag waakzaam zijn en zich niet laten verleiden door gadget-politics als een richtlijn voor kinderspeelgoed.
einde quote
Zo en dat noem jij ingaan op een these?
Ik neem aan, dat je van het amerikaasne systeem geen donder weet , anders zou deze blerrie hier geen optische vervuiling veroorzaken
quote:dit antwoord geldt dan maar voor alle kerend dat je dat gezegd hebt: waarom vind jij het arrogant als ik je wijs op het feit dat je onwaarheden post als vaststaand feit?
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:48 schreef Tikorev het volgende:[..]
Nogmaals, reageer eens niet zo arrogant.
ik knip al die stukjes maar weg, alhoewel ik me realiseer dat je daarmee nog steeds geen antwoord gegeven hebt op die quotes.
quote:veranderingen in een officieel verdrag gaan altijd met unanimiteit. ik heb geen zin om op te zoeken in hoeverre er voorstellen zijn gedaan om dit af te schaffen (je zoekt zelf nl ook niets op), maar zo'n voorstel haalt het toch niet. daar zorgen al die lidstaten wel voor hoor.
Niemand beweert dat een verdrag meer of minder te vertellen heeft dan de Europese grondwet. Maar een verdrag kun je als land afwijzen. Veranderingen in de grondwet niet.
quote:zie boven.
Feit is dat met een Europese grondwet voor Nederland ingrijpende veranderingen kunnen worden gemaakt zonder dat Nederland er iets over te zeggen heeft.
quote:waarom zou dat negatief zijn? ben je ineens pro europa? als het echt fout gaat kunnen we er gewoon uit stappen hoor.
[..]De Europese grondwet staat boven de Nederlandse grondwet. Het uit de EU stappen is een onhaalbare drempel omdat zoiets heel negatief is voor je land.
quote:welnee, alleen begon jij met het opnoemen van een politicus
[..]Vooral doen als je denkt dat het je helpt.
quote:ach vooruit, ééntje dan: Nu kunnen wij voor 100% zelf bepalen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn.
Ik neem aan dat je je beschuldiging kan onderbouwen met voorbeelden...
quote:Quoten kan door voor een tekst [q ] en achter een tekst [/q ] te zetten (zonder de spaties) of door op de
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:23 schreef CANARIS het volgende:
einde quote
quote:Als ik er echt op in ging had ik er wel een essay over geschreven. Maar wat weet jij van het Amerikaanse systeem dat zo ontzettend goed toepasbaar is op Europa?
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:23 schreef CANARIS het volgende:Zo en dat noem jij ingaan op een these?
Ik neem aan, dat je van het amerikaasne systeem geen donder weet , anders zou deze blerrie hier geen optische vervuiling veroorzaken
quote:Edit - het was geen quote
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:34 schreef gunhead het volgende:
dit antwoord geldt dan maar voor alle kerend dat je dat gezegd hebt: waarom vind jij het arrogant als ik je wijs op het feit dat je onwaarheden post als vaststaand feit?
Opmerkingen als "je leest niet hé?", "zucht" en "dat zou jij ook eens moeten doen" vind ik arrogant.
Die sloegen dus niet op opmerkingen dat jij je eigen opvattingen ziet als absolute waarheid.
quote:Ik heb op alle vragen antwoord gegeven.
ik knip al die stukjes maar weg, alhoewel ik me realiseer dat je daarmee nog steeds geen antwoord gegeven hebt op die quotes.
quote:
veranderingen in een officieel verdrag gaan altijd met unanimiteit. ik heb geen zin om op te zoeken in hoeverre er voorstellen zijn gedaan om dit af te schaffen (je zoekt zelf nl ook niets op), maar zo'n voorstel haalt het toch niet. daar zorgen al die lidstaten wel voor hoor.
quote:Ik ben pro-Eu en er voorstander van dat Nederland in de EU blijft. Zo'n grondwet is alleen niet nodig. Een aantal veranderingen kunnen ook via verdragen worden vastgelegd.
waarom zou dat negatief zijn? ben je ineens pro europa? als het echt fout gaat kunnen we er gewoon uit stappen hoor.
quote:Precies, en jij maakt daar een probleem van.
welnee, alleen begon jij met het opnoemen van een politicus
quote:Dat kunnen wij ook. Natuurlijk moeten ze wel kloppen met de verdragen die wij vrijwillig hebben ondertekend. Maar wij kunnen zelf de grondwet veranderen wanneer we dat willen. Met een Europese grondwet kan de rest van Europa bepalen hoe de grondwet eruit komt te zien.
ach vooruit, ééntje dan: Nu kunnen wij voor 100% zelf bepalen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn.
quote:Dat is natuurlijk wel erg simpel. Noem die "rest" dan ook als je eerst iemand beschuldigd.
de rest weet je zelf ook wel te vinden. moet je wel opletten dat je niet tig keer naar hetzelfde kijkt, je herhaalt ze namelijk steeds...
[Dit bericht is gewijzigd door Tikorev op 07-10-2003 13:58]
quote:bron: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1065502699518.html
Polen dreigt met EU-referendum
Door onze correspondent
WARSCHAU, 7 OKT. Polen houdt een referendum over de Europese grondwet als het op de zaterdag begonnen regeringsconferentie over die grondwet zijn zin niet krijgt. Daarmee heeft de Poolse premier Leszek Miller gisteren gedreigd. In zo'n referendum zouden de Polen waarschijnlijk tegen de nieuwe grondwet stemmen.
In Polen groeit het gevoel dat grote landen als Duitsland en Frankrijk aan de vooravond van de uitbreiding (in mei volgend jaar) de machtsverhoudingen binnen Europa proberen te beïnvloeden.Polen wil vasthouden aan het Verdrag van Nice, uit 2000. Volgens dat verdrag krijgt het land binnen Europa bijna net zo veel stemmen als Duitsland, dat twee keer zoveel inwoners telt. Volgens de ontwerp-grondwet, waarover nu wordt onderhandeld tussen de EU-regeringen, krijgt Polen vanaf november 2009 minder 'stemgewicht'. Polen verzet zich tegen dat voorstel. In principe kan één land de grondwet blokkeren, met een referendum of in het parlement.
Dankzij het Verdrag van Nice, zegt Miller, stemde een meerderheid van de Polen in juni, tijdens een eerder referendum, vóór toetreding tot de Europese Unie. Als het resultaat van de regeringsconferentie nu sterk afwijkt van 'Nice' ,,is het wellicht een goed idee om de Polen om hun mening te vragen, omdat we dan met een totaal nieuwe werkelijkheid te maken hebben'', aldus de premier.
Miller wil niet nu al een besluit nemen over een eventueel referendum. ,,Deze kwestie moet niet worden aangeroerd voordat het overleg op de conferentie is afgerond'', aldus de premier. ,,En dan zullen, afhankelijk van de uitkomst van de conferentie, een gepaste beslissing nemen.'' Italië, dat de regeringsconferentie voorzit, hoopt de onderhandelingen voor het einde van het jaar af te ronden.
Naast Polen biedt ook Spanje, qua bevolkingsaantal vergelijkbaar met Polen, verzet tegen het openbreken van 'Nice'. De nieuwe stemverdeling wordt gesteund door de meeste andere EU-landen.
Romano Prodi, de voorzitter van de Europese Commissie, ontkende gisteren verhalen in de media dat Frankrijk en Duitsland fondsen voor Spanje en Polen zullen blokkeren als die landen blijven aandringen op veranderingen in de ontwerp-grondwet. Prodi verklaarde dit na een twee uur durend overleg met de Poolse premier.
De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Fischer roept de EU-landen vandaag in de Britse zakenkrant Financial Times op niet te tornen aan de ontwerp-grondwet. Wel toonde hij begrip voor de wens van veel EU-landen, waaronder Nederland, een stemgerechtigde Europees Commissaris te houden.
quote:
Premiers uitgenodigd voor EU-overleg grondwetBRUSSEL - Nederland nodigt de premiers van België, Luxemburg en vier Oost-Europese landen uit voor een vooroverleg voor de Europese top over de Europese grondwet. De bijeenkomst zal vermoedelijk begin december plaatsvinden in Nederland.
Dat heeft staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken donderdag in Brussel gezegd. Namens de zeven landen probeerden de bewindslieden van Europese Zaken donderdag tijdens een lunch de standpunten op elkaar af te stemmen.
Dat is niet op alle punten gelukt, onder meer niet over de vraag hoe het voorzitterschap van de ministerrraden geregeld moet worden. De Beneluxlanden blijven aandringen op een gekozen vaste voorzitter, terwijl veel andere landen voor een team van voorzitters opteren.
Minder steun
De premiers zullen tijdens het vooroverleg ingaan op een compromisvoorstel over de Europese grondwet, dat eind november door Italië moet worden gepresenteerd. De vier betrokken Oost-Europese landen zijn Polen, Hongarije, Tjechië en Slowakije, de zogeheten Visegradlanden. Vorig jaar vond een soortgelijke bijeenkomst plaats in Slowakije, dat voorzitter was van de Visegradlanden.
Nederland en Groot-Brittannië willen de Europese steun voor achtergestelde regio's aanzienlijk verlagen. Ook moeten dergelijke subsidies in de toekomst alleen terechtkomen in de armste EU-lidstaten. Dat stellen beide landen in een verklaring, die zij donderdag presenteerden op de top van Europese regeringsleiders in Brussel.
Den Haag en Londen willen met hun oproep het rondpompen van geld binnen de Europese Unie voorkomen. Nu gaat het totale budget voor regiohulp van 242 miljard euro voor de periode van 2000 tot en met 2006 overigens al nauwelijks op bij gebrek aan geschikte projecten. De twee EU-lidstaten willen ook niet meer dat steun terechtkomt in een armere regio in een rijker land.
ANP
quote:Een lichte daling, maar nog steeds voldoende voor een meerderheid. Ik hoop dat dat zo blijft.
Lichte daling publieke steun Europese grondwetBRUSSEL - De steun voor een Europese grondwet neemt licht af in Nederland. Op grond van een in oktober gehouden enquete onder duizend Nederlanders is nog 68 procent voorstander van een EU-grondwet. In juni was nog 71 procent van de ondervraagden daar voorstander van.
In de hele EU, inclusief de tien nieuwe lidstaten, steunt 67 procent een EU-grondwet. Dat zijn de belangrijkste resultaten uit de halfjaarlijkse Eurobarometer-enquete, verricht in opdracht van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.
Opmerkelijk genoeg is maar 34 procent van de ondervraagde Nederlanders op de hoogte van het bestaan van de Europese Conventie, een breed samengestelde vergadering die in juni een voorstel voor de grondwet op tafel legde. In juni was nog 42 procent daarvan op de hoogte.
In de hele EU heeft nog maar 39 procent van de bevolking weet van de Europese Conventie, een daling van 6 procent. Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie betekent dit niet dat burgers eigenlijk niet weten achter welke grondwet zij zich scharen. ,,De belangstelling is misschien wat veranderd doordat er minder nationale debatten zijn.''
Overigens zegt 47 procent van de Europeanen het volledige voorstel voor de EU-grondwet te willen lezen. In Nederland zegt 54 procent van de ondervraagden de tekst te willen inzien. Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van juni dit jaar.
ANP
Ik wist eerlijk gezegd ook niet precies wat de Europese Conventie deed, maar het kennen van een onderzoekscomissie lijkt me niet zo belangrijk dan de daadwerkelijke grondwet.
quote:Ik neem aan dat de overheid wel een voor-campagne gaat voeren, waarin de voor- en nadelen van deze grondwet netjes vermeld worden.
Op maandag 10 november 2003 16:05 schreef Sidekick het volgende:[..]
Een lichte daling, maar nog steeds voldoende voor een meerderheid. Ik hoop dat dat zo blijft.
Ik wist eerlijk gezegd ook niet precies wat de Europese Conventie deed, maar het kennen van een onderzoekscomissie lijkt me niet zo belangrijk dan de daadwerkelijke grondwet.
quote:NRC
Britten dreigen met veto grondwetLONDEN, 25 NOV. De Britse regering heeft voor het eerst gedreigd met een veto in de onderhandelingen over de grondwet voor de Europese Unie. Een hoge regeringsbron noemde gisteren een akkoord over het nieuwe verdrag ,,zeer wenselijk maar niet essentieel''.
De Franse president Chirac inspecteert aan het begin van zijn bezoeksamen met de Britse premier Blair de erewacht. Foto AP
Daarmee suggereert de Britse regering de hakken in het zand te zetten om geen concessies te hoeven doen op voor haar cruciale punten, de zogeheten red line-onderwerpen als belasting, sociale zekerheid, justitiële samenwerking, de EU-begroting en defensie. Tot nu toe heeft de Britse premier, Tony Blair, steeds gezegd dat Londen via onderhandelingen zijn zin kan krijgen.De waarschuwing komt voorafgaand aan een Italiaans tussenvoorstel dat deze week wordt gepubliceerd. De regeringsleiders willen op 13 december de onderhandelingen over de ontwerp-grondwet voor de Europese Unie afronden, maar de kans dat dat lukt wordt niet hoog aangeslagen.
De verharding van het Britse standpunt over de grondwet viel samen met een nieuwe toenaderingspoging tussen de Franse president Chirac en premier Blair in Londen. Zij probeerden hun door de oorlog in Irak beschadigde betrekkingen te herstellen.
Blair steunde gisteren opnieuw plannen om de Europese defensie meer zelfstandigheid te geven, zolang dat volgens hem de rol van de NAVO niet ondermijnt. Chirac en Blair zeiden dat de EU met zelfstandige eenheden van zo'n 1.500 man aan crisisbestrijding moet kunnen doen, bijvoorbeeld in Afrika, binnen twee weken na een verzoek van de Verenigde Naties.
Geen van beiden ging in op het grootste twistpunt daarbij: de vraag of een zelfstandiger EU-defensie ook een eigen hoofdkwartier en planningsstaf moet krijgen. Blair is tegen een apart militair zenuwcentrum dat de NAVO deels kan overlappen. Hij wil bovendien zijn relatie met de Verenigde Staten niet in gevaar brengen. President Bush maakte vorige week tijdens zijn bezoek aan Londen opnieuw duidelijk tegen een EU-hoofdkwartier te zijn.
Chirac zei gisteren dat de Amerikaanse voorstellen om in Irak de soevereiniteit in juni over te dragen aan het Iraakse volk, niet ver genoeg gaan. Hij eist een grotere rol voor de Verenigde Naties.
De Franse president maakte Britse veiligheidsfunctionarissen nog even aan het schrikken toen hij het cadeau toonde dat hij had gekregen van Blairs drie-jarige zoontje Leo. Het was een door Leo persoonlijk ondertekende, ingelijste foto van het jongetje. Uit vrees dat Leo iets overkomt wordt uiterst terughoudend omgesprongen met afbeeldingen van hem. Een woordvoerder van Downing Street vroeg krantenredacties daarom de foto niet te plaatsen of in ieder geval discreet te gebruiken.
Het gaat allemaal stap voor stap naar Frankrijks grote wens: Europese Belastingen.
quote:
Elke EU-lidstaat behoudt lid Europese Commissie
NAPELS - Alle EU-lidstaten zullen de komende jaren zeker hun eigen vertegenwoordiger behouden in de Europese Commissie, het machtige dagelijks bestuur van de unie. Daarover is zaterdag overeenstemming bereikt.Dat gebeurde tijdens overleg van de Europese ministers van Buitenlandse Zaken over een EU-grondwet. Nederland dringt aan op een kleinere en slagvaardiger commissie, waarin de lidstaten bij toerbeurt een eurocommissaris leveren. De landen die niet aan de beurt zijn, zouden een niet-stemgerechtigd lid hebben.
Onder druk van de tien nieuwe lidstaten, die mei volgend jaar tot de EU toetreden, staat in een voorstel voor de grondwet dat voorlopig elk land een eigen commissaris behoudt. De EU-regeringsleiders bespreken dat voorstel over twee weken.
ANP
quote:http://spitsnet.nl/anp.php?rid=16&id=311569
Italië zet ruzie stemverhoudingen EU op scherpBRUSSEL (ANP) - Italië, de huidige voorzitter van de Europese Unie, zal geen compromis accepteren voor het gevoeligste onderwerp waarover de Europese leiders tijdens de top komend weekeinde moeten besluiten: de stemverhoudingen tussen de lidstaten.
,,Het enige alternatief voor een goede grondwet is géén grondwet'', zei de Italiaanse minister Frattini van Buitenlandse Zaken maandag.
SP!TS Actueel, maandag 08 december 2003, 19:40.
quote:http://spitsnet.nl/anp.php?rid=16&id=311568
Nederland wil garanties over euro in EU-grondwetBRUSSEL (ANP) - Nederland gaat ,,heel hard op tafel slaan'' om in de toekomstige Europese grondwet of in nieuwe verdragen een garantie te krijgen dat de afspraken over de euro worden nageleefd. Dit zei minister Bot van Buitenlandse Zaken maandag na overleg met zijn EU-collega's.
Als Nederland geen concrete toezegging krijgt tijdens de Europese top vrijdag en zaterdag sluit de minister ,,niets uit''. ,,Desnoods laten we de onderhandelingen over de grondwet voortduren tot volgende maand'', aldus Bot maandag in Brussel. Volgens hem begint de boodschap aan te komen in Europa en bij huidig EU-voorzitter Italië.
,,Als Nederland geen genoegdoening krijgt op dit punt kan voor Italië en onze andere vrienden een moeilijke situatie ontstaan. Dat is geen dreigement, maar voor ons wel heel serieus. We zullen dit heel hard spelen.'' Bot zei verder niet wat Nederland doet als het niet wordt tegemoet gekomen. ,,Je moet nooit van tevoren je wapens tonen.''
SP!TS Actueel, maandag 08 december 2003, 19:36.
[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 08-12-2003 20:09]
quote:http://www.omroep.nl/nos/nieuws/index.html
Polen dreigt met veto over EU-grondwet 11-12-2003
Verslag NOS-Journaal Polen dreigt een veto uit te spreken over de nieuwe Europese grondwet als het land niet meer stemrecht krijgt. De Poolse president Kwasniewski heeft dat dreigement op de BBC-televisie geuit. "Als de grondwet blijft zoals die er nu ligt, kunnen we niet ons jawoord geven", zo zei Kwasniewski.Dit weekeinde proberen de leiders van de vijftien huidige en de tien nieuwe EU-lidstaten in Brussel definitief uit de ontwerpgrondwet te komen. In het huidige voorstel gaan Spanje en Polen er fors op achteruit in vergelijking met de afspraken die drie jaar geleden in Nice zijn gemaakt.
De Poolse minister van Buitenlandse Zaken waarschuwde eerder al voor het mislukken van de besprekingen in Brussel. Volgens hem moet dan achteraf de schuld niet aan Polen worden gegeven, maar moeten landen als Duitsland en Frankrijk eerst eens bij zichzelf te rade gaan. Die landen weigeren een compromis over de stemmenverdeling.
Nederland ontevreden
Ook Nederland heeft problemen met de ontwerpgrondwet. Ons land is ontevreden over het compromis dat EU-voorzitter Italië heeft voorgesteld voor de begrotingsregels in de Unie. Die regels wil Italië opnemen in de Europese Grondwet."De formule die nu in de compromistekst staat, is niet de goede", liet premier Balkenende gisteren weten na afloop van een overleg in Brussel. Hij zegt nu te werken aan een tekst die meer overeenkomt met de Nederlandse eisen voor de begrotingsregels.
Struikelblok is de mogelijkheid voor lidstaten om protest aan te tekenen tegen overtreding van de regels bij het Europese Hof van Justitie. Italië stelt een beperkte beroepsmogelijkheid voor. Die zou echter geen uitkomst bieden bij een rel als die van eind november over het overschrijden van de begrotingsregels door Duitsland en Frankrijk.
Vetorecht
Minister Zalm van Financiën heeft bovendien moeite met het Italiaanse voorstel om het vetorecht van lidstaten voor de EU-begroting zelf op termijn af te schaffen. Zalm is bang dat dit de netto-ontvangers onder de leden een te sterke invloed op de begroting zal geven.Zalm vindt dat onacceptabel. Nederland betaalt omgerekend per hoofd van de bevolking het meest aan de EU. In de huidige concepttekst staat dat het veto automatisch komt te vervallen, tenzij daar anders over wordt besloten.
Zalm, Balkenende en de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken Bot hebben in Brussel een voorbespreking over de top gehouden met onder andere EC-voorzitter Prodi.
quote:http://www.nieuws.nl
Polen en Duitsland op ramkoers over grondwet EU 11-12-2003
Polen en Duitsland zijn donderdag tijdens overleg in Berlijn geen millimeter dichterbij een compromis over de Europese grondwet gekomen. De Poolse president Aleksander Kwasniewski dreigde een veto uit te spreken als de stemverhoudingen niet worden gewijzigd.Als het ontwerp voor de grondwet niet wordt aangepast, kunnen wij geen ja zeggen, zei Kwasniewski tegen de BBC. Vrijdag begint in Brussel een top waarop de staatshoofden en regeringsleiders van de EU-lidstaten en de landen die volgend jaar toetreden tot de EU het over de grondwet eens moeten zien te worden.
De Duitse minister van buitenlandse zaken Joschka Fischer zei liever een mislukte top te hebben dan een slechte grondwet. Kwasniewski zei weinig hoop te hebben op een compromis waar Polen mee kan leven. Premier Silvio Berlusconi van EU-voorzitter Italië zei dat het bijna een wonder zou zijn als de EU-landen het op de top in Brussel eens worden.
Het belangrijkste geschilpunt is de invoering van de zogeheten dubbele meerderheid bij besluiten van de raad van ministers. Volgens de ontwerp-grondwet kunnen de ministers van de lidstaten besluiten nemen als de meerderheid van hen vóór is en als de voorstemmers minstens 60 procent van de bevolking van de EU vertegenwoordigen. Dat geldt voor alle onderwerpen behalve buitenlands beleid en belastingen.
Polen en Spanje zijn tegen omdat zij fors minder te zeggen zouden krijgen dan in het geval het systeem van kracht zou blijven zoals dat op een eurotop in Nice in 2000 is afgesproken. Daarbij hebben Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië ieder 29 stemmen en Polen en Spanje 27, en dat terwijl de Duitse bevolking twee keer zo groot is als die van Polen.
Zo ongeveer het enige optimistische geluid viel donderdag te vernemen uit de mond van Romano Prodi, de voorzitter van de Europese Commissie. Ik heb het gevoel dat zij weten dat ze deelnemen aan een historische gebeurtenis, zei Prodi over de staatshoofden en regeringsleiders. Ze kennen hun verantwoordelijkheden.
quote:misschien zijn de lidstaten te langzaam? dat zij niet onderkennen dat de EU steeds meer het dagelijks leven in de lidstaten beinvloedt (indien mogelijk is)
Op donderdag 11 december 2003 18:43 schreef tvlxd het volgende:
Misschien gaat de hele EU wel te snel en wordt de integratie teveel opgedrongen. Gooi de markt open, regel hier en daar wat dingen en laat Europa eerst 'ns twintig jaar integreren. Dit zal zorgen voor een ware Europese Unie, in tegenstelling tot de huidige Bureaucratische Unie. Of is dit te passief?
[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 11-12-2003 18:47]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |