abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13655874
BRUSSEL De Europese grondwet moet de
EU ook na de toetreding van de nieuwe
lidstaten bestuurbaar houden.Het stuk
legt de bevoegdheden en samenstelling
van de instellingen van de EU opnieuw
vast en regelt de stemverhoudingen en
de democratische controle in de Unie.

Verder bevat de grondwet een handvest
waarin de grondrechten van de burgers
van de Europese Unie zijn vastgelegd.

De hoofdpunten uit het concept zijn:

- op 22 terreinen,waaronder justitie
en asielbeleid,vervalt het vetorecht.
Hier beslist voortaan een meerderheid
van de lidstaten,die samen minimaal 60%
van de EU-bevolking vertegenwoordigen.

- De regeringsleiders kiezen voor
maximaal vijf jaar een EU-voorzitter.
Deze 'president' zal EU-topontmoetingen
voorzitten en de EU internationaal
vertegenwoordigen.

- De EU krijgt een minister van
Buitenlandse Zaken,maar de lidstaten
houden vetorecht over het buitenlands
beleid.

- In het dagelijks bestuur van de EU,
de Europese Commissie,krijgen slechts
15 commissarissen stemrecht.De andere
tien mogen alleen meepraten.

- EU-burgers kunnen met een miljoen
handtekeningen referenda afdwingen.

- Het Europese parlement krijgt meer
zeggenschap en wordt uitgebreid van 626
tot 732 zetels.

- De Unie wordt 'flexibeler'.Leden
krijgen meer ruimte zich te onttrekken
aan EU-beleid dat ze niet willen.

- De grondwet stelt dat de EU is
gebaseerd op gelijkheid,vrijheid en
respect voor de rede.Het christendom
wordt niet vastgelegd als grondslag.

- Beethovens "Ode an die Freude" is
het volkslied;de vlag bevat 12 gouden
sterren op een blauwe ondergrond,het
motto is "eenheid in verscheidenheid"
en 9 mei wordt gevierd als "Europadag".

bron: teletekst

[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 04-10-2003 23:40]

zaterdag 4 oktober 2003 @ 23:35:39 #102
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13655939
De punten die Koos Voos hier neerzet lijken mij best wel goed, hoewel een miljoen handtekeningen voor een referenda een beetje aan de lage kant is.

Ik krijg er wel meer vertrouwen in de grondwet. Hopelijk weten ze het een beetje compact en to-the-point te houden.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13682627
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 23:35 schreef Sidekick het volgende:
De punten die Koos Voos hier neerzet lijken mij best wel goed,
idd, maar in feite wisten we het allemaal al wel (hadden moeten ...)
quote:
hoewel een miljoen handtekeningen voor een referenda een beetje aan de lage kant is.
oeps jah. ik vond het een prima idee, maar nou ik er nadenk: er zijn genoeg groeperingen die best 1 miljoen mensen op de been kunnen krijgen. als dat meerdere keren per week gaat gebeuren frustreer je het hele systeem.
denk alleen maar aan de anti-europa lobby die 3x per week een of ander zinloos referendum wil.
* gunhead denkt dat 50 miljoen (plm 10 pct vd bevolking) wel een mooi getal is
quote:
Ik krijg er wel meer vertrouwen in de grondwet. Hopelijk weten ze het een beetje compact en to-the-point te houden.
pi_13703934
The 10 Eastern European and Mediterranean countries scheduled to join the EU in May had already participated in meetings before the summit meeting Saturday. But this was the first time that countries like Latvia, Poland or the Czech Republic were given a vote equal to that of Germany or France.
.
As newcomers to the club, the Eastern European countries were surprisingly assertive.
.
The Czech prime minister, Vladimir Spidla, criticized a two-speed Europe in which countries would have the option to participate in a common military program - a provision currently included in the draft constitution.
.
"With enlargement we overcame the historical division of Europe," Spidla told his fellow leaders. "We should not be giving impetus to new divisions."
.
The Poles, who on the question of the constitution have been among the most aggressive campaigners of all countries, new and old, forcefully repeated their position that the voting weights laid out in the Nice treaty of 2000 should not be changed.
.
That treaty gives the Poles disproportionately high voting power, while the draft constitution proposes a mathematical system based on population that would substantially reduce their weighting.

.
The Hungarians sought a clause in the new constitution protecting the rights of minorities. More than two million ethnic Hungarians live in Romania, Ukraine, Slovakia, Serbia and Croatia.
.
The Italian government, which holds the rotating presidency of the EU, hopes a final draft of the constitution can be agreed upon before Christmas.
.
International Herald Tribune
pi_13704131
Het feit dat je Nederland met zo'n grondwet uitlevert aan de 95% van de rest van Europa vermeldt de NOS er weer niet bij.

Ook wel triest dat de SP de enige partij is die tegen de grondwet is.

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13707600
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 00:30 schreef Tikorev het volgende:
Het feit dat je Nederland met zo'n grondwet uitlevert aan de 95% van de rest van Europa vermeldt de NOS er weer niet bij.
ik neem aan dat je een onderbouwing hebt voor dat percentage? waarom niet 98%? of 93%? of 70%? of 40%? of 0%?

we zijn nu al voor zo'n 50-60 % "overgeleverd" aan europa, en daar komt niet zo schokkend veel bij hoor...

quote:
Ook wel triest dat de SP de enige partij is die tegen de grondwet is.
SP heeft wel meer trieste ideetjes hoor. had geloof ik iets te maken met inkomensnivellering...
pi_13708616
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:15 schreef gunhead het volgende:

[..]

ik neem aan dat je een onderbouwing hebt voor dat percentage? waarom niet 98%? of 93%? of 70%? of 40%? of 0%?

16.000.000 Nederlanders tegenogver 300.000.000 Europeanen. Nu kunnen wij voor 100% zelf bepalen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn. Met een Europese grondwet kunnen wij voor nog maar 5% bepalen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn, en de rest van Europa (en als het aan Pronk ligt straks ook Marokko, Algerije en Tunesië) voor 95%.

Ook al is de ontwerptekst voor de Europese grondwet een prima tekst je bent vanaf dat moment wel uitgeleverd aan de rest van Europa. Vindt de rest van Europa over 5 jaar dat abortus via de grondwet verboden zou moeten worden? Dan heb je pech, je hebt immers zelf voor de grondwet gekozen.

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13708661
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:15 schreef gunhead het volgende:

[..]

SP heeft wel meer trieste ideetjes hoor. had geloof ik iets te maken met inkomensnivellering...

Dat is juist het trieste. Dat zo'n trieste partij als enige zo'n goed standpunt inneemt. Ik geloof dat de VVD van oorsprong ook tegen was maar geen probleempjes met het CDA wil....
pi_13708855
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 23:35 schreef Sidekick het volgende:
De punten die Koos Voos hier neerzet lijken mij best wel goed, hoewel een miljoen handtekeningen voor een referenda een beetje aan de lage kant is.

Dat gevoel heb ik dus ook bij het lezen er van...

Denk dat het wel goed komt...

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_13709094
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:59 schreef Tikorev het volgende:

[..]

16.000.000 Nederlanders tegenogver 300.000.000 Europeanen. Nu kunnen wij voor 100% zelf bepalen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn.

welnee, nederland moet zich nou ook al houden aan een reeks internationale verdragen. van het merendeel hebben jij en ik waarschijnlijk zelfs nog nooit gehoord.
quote:
Met een Europese grondwet kunnen wij voor nog maar 5% bepalen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn, en de rest van Europa (en als het aan Pronk ligt straks ook Marokko, Algerije en Tunesië) voor 95%.
ik vroeg je hoe je aan dat percentage kwam...

pronk?? wat heeft die hier mee te maken?

quote:
Ook al is de ontwerptekst voor de Europese grondwet een prima tekst je bent vanaf dat moment wel uitgeleverd aan de rest van Europa. Vindt de rest van Europa over 5 jaar dat abortus via de grondwet verboden zou moeten worden? Dan heb je pech, je hebt immers zelf voor de grondwet gekozen.
ik kan hier een hele juridische uitleg neer gaan zetten waarom dit voorbeeld onzin is, maar geef eerst eens antwoord op mijn vorige post.
pi_13709406
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:25 schreef gunhead het volgende:

[..]

welnee, nederland moet zich nou ook al houden aan een reeks internationale verdragen. van het merendeel hebben jij en ik waarschijnlijk zelfs nog nooit gehoord.

Dit topic gaat over de Europese grondwet. Nu kunnen wij voor 100% zelf bepalen welke grondwetten hier van toepassing moeten zijn. Met zo'n Europese grondwet kunnen wij dat niet meer.
quote:
ik vroeg je hoe je aan dat percentage kwam...

16.000.000/300.000.000x100%=5,3%

quote:
pronk?? wat heeft die hier mee te maken?
Even een paar woorden verder lezen. Als het aan hem ligt komen uiteindelijk ook Algerije en Marokko bij de EU waardoor die landen dan ook zouden kunnen meebeslissen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn.
quote:
maar geef eerst eens antwoord op mijn vorige post.
Doe eens niet zo arrogant...
pi_13710030
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:40 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dit topic gaat over de Europese grondwet. Nu kunnen wij voor 100% zelf bepalen welke grondwetten hier van toepassing moeten zijn. Met zo'n Europese grondwet kunnen wij dat niet meer.

met al die verdragen waar nederland partij bij is, kunnen we dat nu dus ook al niet. je veronderstelt dat het wel zo is, maar het klopt gewoon niet.
quote:
[..]

16.000.000/300.000.000x100%=5,3%

in dat geval moet ik je teleurstellen, er zijn straks 450 miljoen europeanen.

alleen klopt ook hier je veronderstelling niet. je gaat er vanuit dat alle macht straks in brussel ligt, en omdat wij 5.3 pct van de bevolking zouden zijn we straks 5.3 pct te vertellen hebben.
dat klopt niet:

-niet ALLE macht ligt straks in brussel
-europa kent geen evenredige vertegenwoordiging, kleine landen hebben per inwoner veel meer te melden dan grote.

quote:
[..]

Even een paar woorden verder lezen. Als het aan hem ligt komen uiteindelijk ook Algerije en Marokko bij de EU waardoor die landen dan ook zouden kunnen meebeslissen welke grondwetten er in Nederland van toepassing moeten zijn.

ik vroeg me alleen maar af wat pronk tegenwoordig nog te melden heeft, dus wat hij er mee te maken had? anders kunnen we iedereen die een mening over europa heeft wel gaan opnoemen
quote:
[..]

Doe eens niet zo arrogant...

ik doe altijd arrogant tegen mensen die verkeerde feiten voor waarheid presenteren. dat is trouwens een eigenschap van pro-europa mensen
pi_13710302
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:03 schreef gunhead het volgende:

[..]

met al die verdragen waar nederland partij bij is, kunnen we dat nu dus ook al niet. je veronderstelt dat het wel zo is, maar het klopt gewoon niet.

Voorbeeldjes: verdrag voor de rechten van de mens, en alle protocollen die daarbij horen, verdrag inzake rechten van het kind, verdrag inzake rechten van vrouwen, verdragen tegen foltering etc...
quote:
[..]

alleen klopt ook hier je veronderstelling niet. je gaat er vanuit dat alle macht straks in brussel ligt, en omdat wij 5.3 pct van de bevolking zouden zijn we straks 5.3 pct te vertellen hebben.
dat klopt niet:

-europa kent geen evenredige vertegenwoordiging, kleine landen hebben per inwoner veel meer te melden dan grote.

En, niet alle onderwerpen worden door Europa geregeld. Het subsidiariteitsbeginsel regelt dat onderwerpen worden geregeld op het meest geschikte niveau, zoals bijvoorbeeld sociaal beleid zit niet bij de EU.
Verder kan Nederland met de Benelux een aardige vuist maken in Europa.
pi_13710525
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:03 schreef gunhead het volgende:
Tuurlijk kun je niet in je grondwet zetten dat moorden legaal wordt, maar wij kunnen wel voor 100% zelf bepalen welke mogelijke grondwetten hier in Nederland van toepassing moeten zijn. Met een Europese grondwet zijn we overgeleverd aan de rest van Europa.
quote:
Daar wordt het beter van. Kunnen de 96,5% van de rest van de Europeanen bepalen welke grondwetten er hier in Nederland van toepassing moeten zijn.
quote:
dat klopt niet:

Ik heb het ook niet over alle macht, maar over de Europese grondwet die boven de nationale grondwet staat.

En het gaat niet om het precieze percentage, maar om het principe. Wat mij betreft kan de Nederlandse invloed tussen de 1% en 15% liggen. Dat maakt voor het idee niet uit.

quote:
ik vroeg me alleen maar af wat pronk tegenwoordig nog te melden heeft, dus wat hij er mee te maken had? anders kunnen we iedereen die een mening over europa heeft wel gaan opnoemen
Pronk is toch een invloedrijk persoon bij de tweede partij van Nederland. Er zullen bij de PvdA vast wel meer van die mensen rondlopen.
quote:
ik doe altijd arrogant tegen mensen die verkeerde feiten voor waarheid presenteren. dat is trouwens een eigenschap van pro-europa mensen
En jij bent het alwetende orakel dat kan bepalen wat verkeerde feiten zijn en wat niet? Als je alleen maar mensen duldt die het met je eens zijn moet je niet op een forum gaan zitten
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 12:32:14 #115
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13710723
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:24 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Met een Europese grondwet zijn we overgeleverd aan de rest van Europa.

Het principe van de Europese Grondwet is het vervangen van alle Europese verdragen die tot nu toe gesloten zijn. Het is niet bedoeld om de Nederlandse Grondwet te vervangen.

In vergelijking met nu verandert er hoegenaamd niets. Het bestuur van de Unie wordt alleen gemoderniseerd. In tegenstelling tot wat jij beweert wordt het juist makkelijker om je als land te onttrekken aan beleid wat je niet wilt.

pi_13710812
Ik persoonlijk vind de grondwet die er ligt , maar een armetierig produkt van politische consessies.

Het is een europees wanstaltig produkt , zonder een duidelijke regelgeving en richting. Een gewortsel met nationaliteiten , princiepes, kleinschalige onbeduidezaamheden en interesses

Kortom , geneuk in de marge
met betrekking tot de regeerbaarheid van Europa het volgende:
Waarom moest men in Europa het wiel wederom uitvinden , terwijl dat wiel al lang bestaat.

Men had 1 voor 1 het amerikaasne systeem kunnen overnemen.

Dat is een systeem, welke ook nationaliteiten mogenlijk maakt, een systeem , waar de kleine worden beschermd tegen de groten EN de relatieve bevolkings meerheden ook niet te kort komen

Kortom , men had een senaat in het leven moeten roepen ,waar elk land 2 senatoren naar toe kan sturen. Een Congress , waar de bevolking naar inwoners van een staat wordt gerepresenteerd , en een administratie welke wordt direkt wordt gekozen.

pi_13710871
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:32 schreef freako het volgende:

[..]

Het principe van de Europese Grondwet is het vervangen van alle Europese verdragen die tot nu toe gesloten zijn. Het is niet bedoeld om de Nederlandse Grondwet te vervangen.

De Europese grondwet komt wel boven de Nederlandse grondwet te staan.

En een verdrag kun je als individueel land afwijzen. Veranderingen in de grondwet (die dus heel makkelijk zonder Nederland gemaakt kunnen worden) kunnen ons gewoon worden opgelegd.

dinsdag 7 oktober 2003 @ 12:41:03 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_13710933
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:38 schreef Tikorev het volgende:

[..]

En een verdrag kun je als individueel land afwijzen. Veranderingen in de grondwet (die dus heel makkelijk zonder Nederland gemaakt kunnen worden) kunnen ons gewoon worden opgelegd.

Dat merkt hier toch niemand, en als iemand begint te klagen dan roep je heel hard MABEL en dan rent de hele pers en het volk daar achter aan...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_13710941
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:24 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Tuurlijk kun je niet in je grondwet zetten dat moorden legaal wordt, maar wij kunnen wel voor 100% zelf bepalen welke mogelijke grondwetten hier in Nederland van toepassing moeten zijn. Met een Europese grondwet zijn we overgeleverd aan de rest van Europa.

je leest niet he? die europese grondwet heeft niets meer te vertellen over onze eigen grondwet dan een willekeurig verdrag.
quote:
[..]

Daar wordt het beter van. Kunnen de 96,5% van de rest van de Europeanen bepalen welke grondwetten er hier in Nederland van toepassing moeten zijn.

zucht. GEEN evenredige vertegenwoordiging, GEEN absolute europese macht
quote:
[..]

Ik heb het ook niet over alle macht, maar over de Europese grondwet die boven de nationale grondwet staat.

niet erboven. we mogen straks (dankzij die nieuwe europese grondwet) gewoonweg uit de unie stappen. hebben we helemaal zelf in de hand.
quote:
En het gaat niet om het precieze percentage, maar om het principe. Wat mij betreft kan de Nederlandse invloed tussen de 1% en 15% liggen. Dat maakt voor het idee niet uit.
[..]
jij begon met rekensommetjes hoor.
quote:
Pronk is toch een invloedrijk persoon bij de tweede partij van Nederland. Er zullen bij de PvdA vast wel meer van die mensen rondlopen.
[..]
tsja, ik kan ook wel een heleboel 'invloedrijke' personen opnoemen die precies het tegenovergestelde vinden.
quote:
En jij bent het alwetende orakel dat kan bepalen wat verkeerde feiten zijn en wat niet?
welnee. ik weet een hoop, en de dingen die ik niet weet zoek ik op, zodat ik zeker weet dat ik geen dingen zeg die pertinent fout zijn. zou jij ook eens moeten doen.
quote:
Als je alleen maar mensen duldt die het met je eens zijn moet je niet op een forum gaan zitten
ik duld een hoop mensen, maar mensen die categorisch liegen niet. gelukkig is het merendeel van de fokkers niet zo...
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 12:45:06 #120
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13711006
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:38 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Neuh, want veranderingen in de grondwet (zowel de Nederlandse als de Europese) moeten door het Nederlandse parlement goedgekeurd worden.

Wel verdwijnt het vetorecht op een aantal terreinen. Maar dat heeft verder weinig met de grondwet van doen. Net zoals in Nederland er een verschil is tussen wet en grondwet, is dat er ook in de EU.

pi_13711030
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:35 schreef CANARIS het volgende:
Ik persoonlijk vind de grondwet die er ligt , maar een armetierig produkt van politische consessies.

Het is een europees wanstaltig produkt , zonder een duidelijke regelgeving en richting. Een gewortsel met nationaliteiten , princiepes, kleinschalige onbeduidezaamheden en interesses

Waarom moest men in Europa het wiel wederom uitvinden , terwijl dat wiel al lang bestaat.

Dat is een systeem, welke ook nationaliteiten mogenlijk maakt, een systeem , waar de kleine worden beschermd tegen de groten EN de relatieve bevolkings meerheden ook niet te kort komen

Kortom , men had een senaat in het leven moeten roepen ,waar elk land 2 senatoren naar toe kan sturen. Een Congress , waar de bevolking naar inwoners van een staat wordt gerepresenteerd , en een administratie welke wordt direkt wordt gekozen.

dit gaat misschien een beetje off topic, maar ik geloof niet dat het amerrikaanse systeem nou zo ideaal is. als het volk daar op belangrijke gebieden exact hetzelfde denkt als de regering wonen daar erg domme mensen.

kleine staten hebben daar trouwens helemaal niets te melden, in europa hebben kleine landen wel degelijk iets te melden.

het amerikaanse systeem deugt juist voor geen meter.

pi_13711099
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:41 schreef gunhead het volgende:
je leest niet he? die europese grondwet heeft niets meer te vertellen over onze eigen grondwet dan een willekeurig verdrag.
Nogmaals, reageer eens niet zo arrogant.

Niemand beweert dat een verdrag meer of minder te vertellen heeft dan de Europese grondwet. Maar een verdrag kun je als land afwijzen. Veranderingen in de grondwet niet.

quote:
zucht. GEEN evenredige vertegenwoordiging, GEEN absolute europese macht

Feit is dat met een Europese grondwet voor Nederland ingrijpende veranderingen kunnen worden gemaakt zonder dat Nederland er iets over te zeggen heeft.

quote:
boven. we mogen straks (dankzij die nieuwe europese grondwet) gewoonweg uit de unie stappen. hebben we helemaal zelf in de hand.
De Europese grondwet staat boven de Nederlandse grondwet. Het uit de EU stappen is een onhaalbare drempel omdat zoiets heel negatief is voor je land.
quote:
tsja, ik kan ook wel een heleboel 'invloedrijke' personen opnoemen die precies het tegenovergestelde vinden.
Vooral doen als je denkt dat het je helpt.
quote:
welnee. ik weet een hoop, en de dingen die ik niet weet zoek ik op, zodat ik zeker weet dat ik geen dingen zeg die pertinent fout zijn. zou jij ook eens moeten doen.
quote:
ik duld een hoop mensen, maar mensen die categorisch liegen niet. gelukkig is het merendeel van de fokkers niet zo...
Nogmaal, reageer eens niet zo arrogant.

Ik neem aan dat je je beschuldiging kan onderbouwen met voorbeelden...

pi_13711177
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:35 schreef CANARIS het volgende:

Hahahaha. Lekker wiel is dat! Europa is nu eenmaal niet te vergelijken met de VS, alleen al omdat de onderlinge verschillen tussen landen gewoon groter zijn, we hebben geen gemeenschappelijke taal, etc.
Je zou juist blij moeten zijn dat de mening van kleinere landen in europa wel telt! Anders hadden we als NL al heel lang niks meer te zeggen gehad, en landen zoals Groot-Brittannnie die maar half willen meedoen des te meer!
pi_13711180
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:45 schreef freako het volgende:

[..]

Neuh, want veranderingen in de grondwet (zowel de Nederlandse als de Europese) moeten door het Nederlandse parlement goedgekeurd worden.

Voor het asielbeleid al bijvoorbeeld niet. Daar is een meederheid van landen voor nodig mits ze samen 60% van de EU bevolking uitmaken om een verandering door te voeren die Nederland vervolgens verplicht is ook uit te voeren.

Ik zie daar niets positiefs in. Dat kunnen netzo goed de landen afzonderlijk allemaal regelen.

pi_13711193
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat merkt hier toch niemand, en als iemand begint te klagen dan roep je heel hard MABEL en dan rent de hele pers en het volk daar achter aan...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')