abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13227489
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:59 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af waar ik aan begonnen ben

Laten we het erop houden dat ik het met sommigen nooit eens zou worden op dit punt

Dat weet ik wel zeker inderdaad, maar ik vind het vaak wel leuk om met intelligente tegenstanders te discussieren. Mensen die echter 2 eeuwen van Nederlandse geschiedenis negeren, een geschiedenis waarin Nederland op geen enkel moment in welke mate dan ook in staat is geweest zelf richting te kiezen negeren, dat soort mensen daar ga ik niet eens mee praten.
pi_13229585
quote:
Op woensdag 17 september 2003 03:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker inderdaad, maar ik vind het vaak wel leuk om met intelligente tegenstanders te discussieren.

Jouw gedachtegangen zijn als links-intellectueel gewoon te complex voor de gemiddelde sterveling ( )
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 17 september 2003 @ 17:24:05 #78
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13240403
quote:
Op woensdag 17 september 2003 09:53 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Jouw gedachtegangen zijn als links-intellectueel gewoon te complex voor de gemiddelde sterveling ( )

Volgens mij is HiZ rechts.

Maar goed, in jouw gedachtegang is iedereen die het niet eens is met jou links.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13240894
quote:
Op woensdag 17 september 2003 09:53 schreef Tikorev het volgende:

Wat is dat nou weer voor een non-argument?

Je kan geen discussie voeren met een "links-intellectueel" ofzo? Ben je bang dat ze je kunnen overtuigen en zo je veilige cocon binnendringen en je laten zien dat je ook anders tegen bepaalde dingen kunt aankijken?

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13241820
quote:
Op woensdag 17 september 2003 17:42 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een non-argument?

Je kan geen discussie voeren met een "links-intellectueel" ofzo? Ben je bang dat ze je kunnen overtuigen en zo je veilige cocon binnendringen en je laten zien dat je ook anders tegen bepaalde dingen kunt aankijken?

Waarnaast ik het wel komisch vind om nu weer eens links-intellectueel te zijn. Niet zolang geleden was ik een dom figuur met bedenkelijk rechtse ideeen.
pi_13242101
Ik kan met iedereen discussiëren. Alleen begint HIZ wel heel kinderlijk te reageren als iemand met argumenten een mening verkondigt die niet voor 100% overeenkomt met die van hem.
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:53 schreef HiZ het volgende:
Nog weer zo'n dombo
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 19:13 schreef HiZ het volgende:
Je bent nogal verknocht aan die stomme knik smiley he? Kun je ook posten zonder dat ding?
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 20:00 schreef HiZ het volgende:
Ok, ik zal niet meer reageren op je posts, zo dom als jij maak ik ze niet echt vaak mee.
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:01 schreef HiZ het volgende:
Dapper hoor, door proberen te discussieren met mensen die een soort van ''Scheepsjongens van Bontekoe'' visie hebben op Nederland.
quote:
Op woensdag 17 september 2003 03:01 schreef HiZ het volgende:
Dat weet ik wel zeker inderdaad, maar ik vind het vaak wel leuk om met intelligente tegenstanders te discussieren.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13248947
Wat ik ook jammer vind is dat dit soort topics meestal tot niks leiden omdat er nagenoeg niemand inhoudelijk reageert op wat er aan de hand is en je uiteindelijk dus zit met een welles-nietes uitwisseling met het soort half-wit dat de vorige poster zo overduidelijk is.

Het blijft raar dat mensen zo weinig belangstelling kunnen hebben voor ontwikkelingen die hun leven zo ingrijpend veranderen.

pi_13250054
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:37 schreef Krush het volgende:
Gaat het topic nou over het voor of tegen de Europese Grondwet zijn, of over de manier waarop de "Europese Gedachte" wortel moet schieten?
goede vraag .. ..
en heeft iemand een linkje naar de NL voorstellen voor die EU grondwet ?
  donderdag 18 september 2003 @ 00:16:37 #84
15257 janssen15
Veel is lekker, meer is beter.
pi_13252618
Om te beginnen met een reactie op dit topic, ben ik in ieder geval van mening dat de 'EU politiek', om het zomaar even te betitelen, voor de gemiddelde Nederlandse (en ook de Europese) burger een nogal 'ver van mijn bed' imago heeft gekregen.
Tal van mensen hebben geen concrete voorstelling of een ander duidelijk beeld van wat er allemaal gaande is in inmiddels ondoorzichtbare, bureaucratische Europese politiek en haar doelstellingen.
Alleen deze situatie geeft al aan dat enig gevoel van verbondenheid, die ik als een vereiste zie voor een Europese Grondwet, toch in grote mate nog niet aanwezig is. 'Brussel' heeft inmiddels een dusdanig imago verkregen, dat het zaak is eerst eens wat te veranderen aan de perceptie van de EU-burger ten opzichte van de EU. Ik heb vaak de indruk dat men het ziet als één grote overleggroep waaruit nooit besluiten voortkomen.

Toch zijn er ook zeker voordelen te noemen wanneer de EU als geheel intensiever gaat samenwerken. Ten eerste zou een grotere machtspositie kunnen worden verkregen in de internationale politiek doordat als 'EU' een groter tegengewicht geboden kan worden bij onderhandelingen. Ook 'Irak' heeft aangetoond dat met de status quo als 'verdeelde eenheid' weinig te bereiken valt; om van enige betekenis te zijn voor andere grootmachten als de VS, zijn we simpelweg te diffuus en verdeeld.
Ook in economisch opzicht is met verdergaande internationale samenwerking zeker nog het één en ander te bereiken; hier geldt ook weer het verhaal dat we momenteel onbeduidend zijn als het gaat om het bundelen van onze economische krachten. Tuurlijk, de euro is zeker een opstap voor verdere economische invloed, maar op het gebied van handel, de import en export, vallen nog genoeg voordelen te behalen. Ook een gezamelijk buitenlands (economisch) beleid en een veiligheidsbeleid is vanzelfsprekend onmisbaar om de steeds complexer en internationaler wordende criminaliteit tegen te kunnen gaan. Ook hier kunnen ook op het gebied van handel verdergaande afspraken worden gemaakt die voordeel bieden voor de Europese producent én de consument.
En natuurlijk wil ik als laatste ook het onderwijs noemen; de filosofie achter de huidige invoering van de bachelor-master structuur in het hogeronderwijs is uitdrukkelijk gericht op een intensieve coöperatie tussen Europese onderwijsinstellingen, maar kan ook een belangrijke rol vervullen als het gaat om innovatief wetenschappelijk onderzoek; universiteiten kunnen elkaar ondersteunen bij het uitvoeren van bepaalde onderzoeken en kunnen zo op de lange termijn zorgen voor een verbeterde innovatiepositie van de EU-landen. Ook voor de studenten zelf biedt de samenwerking voordelen zoals het studeren aan een andere universiteit, of zelfs werken in een ander land.

Met andere woorden, er is genoeg om de komende jaren eens nader te kijken welke mogelijkheden er zijn als het gaat om een intensieve samenwerking tussen EU-landen, met als bezegeling van deze inspanningen: de Europese grondwet.

"Spreiding van kennis, inkomen en macht wordt slechts nagestreefd door degenen die geen van deze drie bezitten."
pi_13252722
hele goede post
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13253085
quote:
Op woensdag 17 september 2003 22:48 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

goede vraag .. ..
en heeft iemand een linkje naar de NL voorstellen voor die EU grondwet ?

Grondwet enjoy.
pi_13254178
quote:
Op donderdag 18 september 2003 00:16 schreef janssen15 het volgende:..Met andere woorden, er is genoeg om de komende jaren eens nader te kijken welke mogelijkheden er zijn als het gaat om een intensieve samenwerking tussen EU-landen, met als bezegeling van deze inspanningen: de Europese grondwet.
Dus jouw constructieve bijdrage is dat we er - lekker nederlands overigens - nog eens een paar jaar over gaan zitten vergaderen?
pi_13260910
quote:
Artikel 21: De voorzitter van de Europese Raad

1. De Europese Raad kiest met gekwalificeerde meerderheid van stemmen zijn voorzitter voor een periode van tweeëneenhalf jaar. De voorzitter is eenmaal herkiesbaar. Indien de voorzitter verhinderd is of ernstig tekortschiet, kan de Europese Raad volgens dezelfde procedure een einde maken aan zijn mandaat.

2. De voorzitter van de Europese Raad:
- leidt en stimuleert de besprekingen van de Europese Raad;
- zorgt, in samenwerking met de voorzitter van de Europese Commissie en op basis van de besprekingen van de Raad Algemene Zaken, voor de voorbereiding en de continuïteit van de besprekingen van de Europese Raad;
- streeft ernaar, de samenhang en de consensus binnen de Europese Raad te bevorderen;
- legt na afloop van iedere bijeenkomst van de Europese Raad een verslag voor aan het Europees Parlement.

De voorzitter van de Europese Raad zorgt op zijn niveau en in die hoedanigheid voor de externe vertegenwoordiging van de Unie in aangelegenheden die onder het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid vallen, onverminderd de verantwoordelijkheden van de
minister van Buitenlandse Zaken van de Unie.

3. De voorzitter van de Europese Raad kan geen nationaal mandaat uitoefenen.

Wat betekent het :

De leden van de ER kiezen een voorzitter voor een periode van 2.5 jaar. Een voorzitter is gekozen als hij meer dan de helft van de stemmen heeft en de uitgebrachte stemmen 3/5 van de Europese bevolking vertegenwoordigen (vereenvoudigde procedure ogv deze Grondwet). De ER kan ook besluiten om de voorzitter weer af te zetten.

De voorzitter heeft een taak die overeenkomt met die van een secretaris-generaal; hij zit de vergaderingen voor, beheert de agenda en zorgt voor verslaglegging, maar echte harde bevoegdheden heeft hij niet tegenover de leden van de ER.

De voorzitter is naar buiten toe het gezicht van de EU, hij kan op staatsbezoek gaan en staatsbezoeken ontvangen, maar hij mag zich niet bezig houden met buitenlands beleid.

Mijn mening :

Ik ben heftig teleurgesteld over deze ''president van de EU'. Eigenlijk gebeurt er niet meer dan dat er een tweede Javier Solana wordt benoemd, alleen nu met nog minder bevoegdheden.

Het was volgens mij beter geweest als er een echt gekozen president was gekomen, die ook een regering zou samenstellen (in plaats van de Commissie) en die de bevoegdheden van een federale regering zou belichamen. De President zou niet de voorzitter van de ER moeten zijn; die heeft in de voorstellen een te gemengde rol; aan de ene kant gedraagt de ER zich als uitvoerder en aan de andere als wetgever. Dat lijkt mij een ongezonde situatie, want per saldo is er zo helemaal geen controle op de ''regering'' van de EU.

De ER zou volgens mij beter kunnen worden omgevormd tot een senaat-achtige instelling, die zich niet meer inhoudelijk bezigheid met het leiden van de EU.

pi_13266597
quote:
Op donderdag 18 september 2003 02:33 schreef HiZ het volgende:

Dus jouw constructieve bijdrage is dat we er - lekker nederlands overigens - nog eens een paar jaar over gaan zitten vergaderen?

Ik vrees echter dat het wel een bittere realiteit is. Ik zou die Europese grondwet ook liever vandaag dan morgen zien, maar je hebt te maken met indivduele landen die er allemaal het beste voor zichzelf uit willen halen. Als ze het over 2 jaar (om eens een termijn te noemen) eens zijn en er een goede grondwet ligt, kan ik me daar prima in vinden. Het mag echter niet veel langer gaan duren, want dan neemt het animo onder de Europese bevolking waarschijnlijk af
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13267720
quote:
Op donderdag 18 september 2003 16:28 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Ik vrees echter dat het wel een bittere realiteit is. Ik zou die Europese grondwet ook liever vandaag dan morgen zien, maar je hebt te maken met indivduele landen die er allemaal het beste voor zichzelf uit willen halen. Als ze het over 2 jaar (om eens een termijn te noemen) eens zijn en er een goede grondwet ligt, kan ik me daar prima in vinden. Het mag echter niet veel langer gaan duren, want dan neemt het animo onder de Europese bevolking waarschijnlijk af

Heb je nou eindelijk al eens naar die grondwet gekeken of blijf je in gemeenplaatsen spreken? Hoe groot acht je de kans dat er een grondwet komt als je niet verder komt dan de vraag of het wenselijk is of niet? Lijkt het je niet wat slimmer om iets concreter te worden en te zeggen wat er volgens jou in de grondwet moet staan?

Over pakweg negen maanden wordt je namelijk de vraag gesteld of je het een goede grondwet vindt, niet of je er wel of geen wilt.

pi_13302774
schop
  vrijdag 19 september 2003 @ 23:27:24 #92
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13302874
Ik heb de grondwet even doorgekeken in 5 minuten naar aanleiding van SD z'n link, maar ik kon er naturlijk -vijf minuten- niets interessants in vinden.

Het idee is, als ik het goed heb: Minder unanimiteit, meer stemmacht.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13303115
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 23:23 schreef HiZ het volgende:
schop
Ik ben hem eens grondig aan het doornemen en dan kom ik met een goed antwoord op je eerdere vragen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13310201
Opvallend is dat volgens een enquete door intomart nu al 51% van de ondervraagden stelt voor te stemmen, 20% tegen en 27% weet het nog niet.
pi_13310385
vandaag in de NRC: een heel katern met uitleg over de europese grondwet.

belangrijkste punten:
-enquete gehouden: meerderheid nederlanders gaat voorstemmen
-veel meer rechten voor burgers
-op een hoop gebieden sneuvelt het vetorecht, besluitvorming gaat weer soepel lopen
-iedereen kan een europees wetsvoorstel indienen als hij 1 miljoen handtekeningen verzamelt (op 450 miljoen burgers).

nederland heeft 5 voorstellen ingediend bij de conventie; veel te grote EC, roulend voorzitterschap handhaven, strafrecht nationaal houden, vetorecht op financien houden, wetgevende raad tegenhouden.
wat mij betreft 5 onzinnige voorstellen die terecht zijn afgewezen.
jammer dat er een kansje in zit dat ons drugsbeleid eraan gaat, maar daar is met zo'n handtekeningenactie imho ook wel wat aan te doen.

pi_13451535
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 19:46 schreef Tikorev het volgende:
Zonder Europese grondwet:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nederland wil een spreidingsbeleid voeren om de integratie van allochtonen en de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen te verbeteren. Daarvoor zal Nederland een kleine verandering moeten maken in de Nederlandse grondwet. Dit is geen probleem omdat zowel linkse als rechtse partijen inzien dat Nederland op een ramkoers ligt en dat de explosieve situatie in de grote steden moet worden aangepast.
--------------------------------------------------------------------------------

Met Europese grondwet:
quote:
Nederland wil een spreidingsbeleid voeren om de integratie van allochtonen en de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen te verbeteren. Daarvoor zal Europa een kleine verandering moeten maken in de Europese grondwet. Dit is een groot probleem omdat vooral de Scandinavische en Oost-Europese landen dit racisme vinden en niets willen weten van problemen in Nederlandse steden. De situatie in de Nederlandse steden verslechtert snel. Autochtonen trekken massaal weg, de grote steden veranderen in grote gettos en de botsingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen escaleren snel.

Het probleem met deze vergelijking is dat grondwetten in die zin al lang zijn ingevoerd in de vorm van allerlei internationale verdragen.

Wij moeten ons al aan internationale anti-discriminatie- en anti-racismeregels houden die boven onze eigen Grondwet staan. Dat is de realiteit en daar valt ook niet meer aan te ontkomen. Een verandering in onze Grondwet inzake het discriminatieverbod zal dan ook weinig waarde hebben, aangezien iedereen zich bij de Nederlandse rechter op een vrijwel identiek discriminatieverbod uit het EVRM kan beroepen.

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Strangelove op 26-09-2003 09:55]

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  zaterdag 4 oktober 2003 @ 11:50:55 #97
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13641902
quote:
Overleg over grondwet EU begonnen

ROME - De Europese regeringsleiders zijn zaterdagmorgen om kwart over tien begonnen met de onderhandelingen over de eerste grondwet voor de Europese Unie. Deze zogeheten Intergouvernementele Conferentie gaat op zijn minst tot het eind van het jaar duren.

De grondwet regelt de machtsverhoudingen binnen de EU: hoeveel macht krijgt 'Brussel' en hoeveel blijft bij de nationale regeringen?

Uitgangspunt voor de onderhandelingen is een ontwerpgrondwet waar een internationale werkgroep anderhalf jaar aan heeft gewerkt. Daarin staat onder meer dat het roulerende halfjaarlijkse voorzitterschap wordt afgeschaft. In de plaats moet een 'president van de EU' komen.

Demonstranten

De bijeenkomst vindt plaats in een in opdracht van de voormalige fascistische dictator Mussolini gebouwde buitenwijk van Rome. Het initiatief was bedoeld om de wereldtentoonstelling naar Italië te krijgen, wat overigens mislukte.

Gastheer Berlusconi, de Italiaanse voorzitter van de Europese Unie, houdt rekening met zeker 50.000 betogers voor zijn congrespaleis. De demonstranten worden in tegenstelling tot de twee jaar geleden gehouden top van de G-8 in Genua, niet met harde barrieres van het conferentie-oord weggehouden. Als de betogingen orderlijk verlopen, mogen de demonstranten het vergaderpaleis tot 200 meter naderen.

De bijeenkomst wordt van Nederlandse kant bijgewoond door premier Balkenende, die wordt bijgestaan door minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken en staatssecretaris Nicolaï voor Europese Zaken. Balkenende reist na de top door naar Malta, Cyprus en Turkije, waar hij met zijn gastheren overlegt over het toekomstige voorzitterschap van Nederland van de Europese Unie. Dat voorzitterschap begint in de tweede helft van 2004.

ANP

Bron: LC

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13647441
Er zijn een aantal zaken waar de Nederlandse regering voor opteert, waar ik het niet mee eens ben:

- Nederland wil een verwijzing naar de christelijk/joodse geschiedenis/tradities van Europa in de Europese grondwet.
=> Hier ben ik het absoluut niet mee eens, want in mijn ogen moet kerk en staat strict gescheiden blijven, ook al heeft de Europese geschiedenis veel met het christendom/jodendom te maken gehad.

- Nederland wil met alle plezier macht inleveren: geen commissaris, geen veto-recht (wanneer ze minder mogen betalen)
=> Ook dit zijn zaken waar ik het niet mee eens. In plaats van samenwerken met andere kleine landen (strijden voor een commissaris die de belangen voor kleine landen behartigen??). Het huidige beleid van de regering zou vroeger worden gezien als hoogverraad: het vrijwillig (zonder echt tegenstribbelen) afstaan van macht ten gunste van Frankrijk en Duitsland...

dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_13650849
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:20 schreef klnvntrbyt het volgende:
Er zijn een aantal zaken waar de Nederlandse regering voor opteert, waar ik het niet mee eens ben:

- Nederland wil een verwijzing naar de christelijk/joodse geschiedenis/tradities van Europa in de Europese grondwet.
=> Hier ben ik het absoluut niet mee eens, want in mijn ogen moet kerk en staat strict gescheiden blijven, ook al heeft de Europese geschiedenis veel met het christendom/jodendom te maken gehad.

- Nederland wil met alle plezier macht inleveren: geen commissaris, geen veto-recht (wanneer ze minder mogen betalen)

Van mij mag in de grondwet staan dat het christendom van belang WAS voor onze geschiedenis. dat is toch gewoon een feit. De vraag is of sommigen landen het er in willen als voorschot op de weigering om Turkije volwaardig lid te laten worden. Dit gaat binnenkort een big issue worden. Wacht maar af mensen.

Wat betreftt de commissaris. Nederland vindt dat geen probleem omdat ze zich veilig waant; met 16 miljoen inwoners behoren we toch tot de grotere landen. Zelf, kan ik er ook wel inkomen dat het een beetje raar is als landen als Malta en Cyprus, Slovenie en de Baltische staten, waarvan de eerste amper een miljoen inwoners halen (!!!!) evenveel macht willen op dit terrein als landen als frankrijk en Duitsland.

Duitsland 82
Nederland 16
Malta 0,4

pi_13655157
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 19:48 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Van mij mag in de grondwet staan dat het christendom van belang WAS voor onze geschiedenis. dat is toch gewoon een feit.

Ik ben van mening dat zulke dingen in een geschiedenisboek horen te staan, niet in een grondwet.
quote:
Wat betreftt de commissaris. Nederland vindt dat geen probleem omdat ze zich veilig waant; met 16 miljoen inwoners behoren we toch tot de grotere landen.
Dat veilig wanen is IMHO onterecht, we weten allemaal nog van een jaar of paar jaar geleden dat er topoverleg was tussen de grote EU landen in Londen en dat Kok toen niet was uitgenodigd, en zichzelf in feite heeft uitgenodigd. Nederland wordt niet meer serieus genomen.
quote:
Zelf, kan ik er ook wel inkomen dat het een beetje raar is als landen als Malta en Cyprus, Slovenie en de Baltische staten, waarvan de eerste amper een miljoen inwoners halen (!!!!) evenveel macht willen op dit terrein als landen als frankrijk en Duitsland.
Met kleine landen doelde ik niet op de mini-staatjes, maar landen zoals Nederland, Belgie, Oostenrijk, Scandinavische landen, etc. Dus de landen buiten Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italie, Spanje, etc om.
De Benelux zou wat mij betreft ook een commisaris moeten kunnen leveren, (de ene keer een Nederlander, de volgende keer een Belg), idem Zweden/Denemarken/Finland.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')