abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13183968
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:10 schreef HiZ het volgende:

De twee zijn niet te scheiden, de Europese Grondwet als verschijnsel is een uiting van de Europese gedachte geheel los van de inhoud van die grondwet.

Dat bedoel ik dus
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  maandag 15 september 2003 @ 16:36:10 #27
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_13184285
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:10 schreef HiZ het volgende:

[..]

De twee zijn niet te scheiden, de Europese Grondwet als verschijnsel is een uiting van de Europese gedachte geheel los van de inhoud van die grondwet.

De Europese Grondwet bevat voornamelijk al lang gecodificeerde verdragsbepalingen. De grootste noviteit is feitelijk de bestuurlijke vernieuwing binnen de EU.
De Europese gedachte is toch wel wat breder dan dat? Ik dacht (blijkbaar abusievelijk) dat het er om ging hoe men de Europese burgers dit wij-gevoel kan bijbrengen.
pi_13184705
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, iedereen die de combinatie 'nederlandse onafhankelijkheid' of woorden van gelijke strekking gebruikt en daar zijn mening op baseert is een dombo. Want er bestaat niet zo iets dergelijks als een nederlandse onafhankelijkheid.

Compleet onafhankelijk is geen enkel land. Maar tussen compleet afhankelijk en compleet onafhankelijk zit een heel groot gebied. Met een Europese grondwet wordt Nederland weer wat minder onafhankelijk en worden we afhankelijker van de grote landen.
quote:
Er zijn zat goede redenen om te vinden dat deze voorgestelde grondwet niet goed is. Maar de bewering dat nederland het zonder de EU wel beter kan doen hoort daar niet bij.
Volgens mij heb ik nooit gezegd dat Nederland uit de EU zou moeten. Het afwijzen van de Europese grondwet is iets anders dan het afwijzen van de EU. Ik vind Europa nu wel eens genoeg verenigd tenkoste van de individuele landen.

[Dit bericht is gewijzigd door Tikorev op 15-09-2003 17:08]

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13186184
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:28 schreef HiZ het volgende:

[..]

Heb je het betreffende document al eens bekeken? Uit deze zin blijkt het in ieder geval niet. In de voorgestelde Grondwet zitten niet alleen checks and balances, maar zelfs hardere garanties tegen een federatie die de rechten van de lidstaten probeert uit te kleden. Iets wat de Constitution for the USA niet heeft kunnen voorkomen.
[..]

De wijzigingsprocedure van deze Grondwet zijn nog veel zwaarder, want je moet alle lidstaten mee weten te krijgen.
[..]

Dat kunnen ze nu dus ook al, en hebben ze altijd gekund. Maar nu er voor de invoering van de Grondwet een referendum wordt gehouden kun je ervanuitgaan dat er een precedent is geschapen voor komende wijzigingen van de Grondwet.
[..]

Het leuke is dus juist dat ook dit weer niet waar is, een groot land als Duitsland heeft zich de euro op laten dringen. En het andere grote land Frankrijk het pact. Frankrijk probeert zich daar nu onderuit te wurmen. Maar blijkt de grenzen ondertussen wel bereikt te hebben. Frankrijk realiseert zich (zie beloftes afgelopen vrijdag) dat de regels ook voor hun gelden.
[..]

Wat een geklets zeg, en natuurlijk zal er niet zo snel een oorlog komen tussen de landen in de EU. Daar heeft namelijk 50 jaar integratie wel voor gezorgd. Staat tegenover dat Joegoslavie ook na 60 jaar uitelkaar is gespat in een bad van bloed. Vrede in Europa is nog altijd geen vanzelfsprekendheid, daar moet je wat voor doen.

Je mist de kern, het is niet alleen zo dat de Europese grondwet zwaarder weegt dat de Nederlandse grondwet, maar ALLE Europese regels zijn van hogere orde dat het Nederlands recht, inclusief grondwet en zelfs het statuut. Daar ligt dan ook het probleem. De Europese grondwet zorgt los van wat er precies wel of niet in staat voor nog meer verplaatsing van het evenwicht naar Europa en dat is dus een gevaarlijke ontwikkeling.
pi_13186249
Nee dat is geen gevaarlijke ontwikkeling, want een verschuiving van macht van de lidstaten naar de federatie betekent ook dat de grote staten macht overdragen, die ze dus niet meer kunnen misbruiken tegenover kleinere lidstaten.
pi_13186361
quote:
Op maandag 15 september 2003 17:51 schreef HiZ het volgende:
Nee dat is geen gevaarlijke ontwikkeling, want een verschuiving van macht van de lidstaten naar de federatie betekent ook dat de grote staten macht overdragen, die ze dus niet meer kunnen misbruiken tegenover kleinere lidstaten.
Dat zeiden ze ook over de euro. En twee jaar laten lappen de grote landen de 3% begrotingstekortgrens aan hun laars omdat toch niemand hun iets kan maken. Moet je een kijken wat er was gebeurd als Frankrijk en Duitsland wel onder die grens bleven en Nederland op een tekort van bijvoorbeeld 4% was uitgekomen...

Ik hoop dat de euro-scepsis van Zweden overslaat naar de rest van de EU en grote invloed zal hebben op de weigering van een Europese grondwet

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13186518
quote:
Op maandag 15 september 2003 17:56 schreef Tikorev het volgende:

Dat zeiden ze ook over de euro. En twee jaar laten lappen de grote landen de 3% begrotingstekortgrens aan hun laars omdat toch niemand hun iets kan maken. Moet je een kijken wat er was gebeurd als Frankrijk en Duitsland wel onder die grens bleven en Nederland op een tekort van bijvoorbeeld 4% was uitgekomen...

Ik hoop dat de euro-scepsis van Zweden overslaat naar de rest van de EU en grote invloed zal hebben op de weigering van een Europese grondwet

Lang leve het conservatisme en de angst voor het onbekende.

Het kan mij niet snel genoeg gaan die vereniging van Europa. Overal in Europa dezelfde regels en wetten. Wat maakt het nou uit of je Belg, Spanjaard, Duitser of Nederlander bent. Gewoon alle barrieres opheffen en een groot, machtig en sociaal blok vormen die de leidersrol van de VS overneemt en voor echte stabiliteit in de wereld zorgt

Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13186827
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:02 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Lang leve het conservatisme en de angst voor het onbekende.

Onbekende? We hebben elke dag met het gedrocht uit Brussel te maken. Een keiharde realiteit
quote:
Het kan mij niet snel genoeg gaan die vereniging van Europa. Overal in Europa dezelfde regels en wetten. Wat maakt het nou uit of je Belg, Spanjaard, Duitser of Nederlander bent.
Nee het maakt niets uit. Laten we mooi alles opgeven en ons overleveren aan Brussel. Om er vervolgens achter te komen dat Frankrijk en Groot-Brittanië helemaal niet bereid zijn om hun landen op te geven. Kunnen zij als de enige overgebleven naties mooi parasiteren op de verweesde en uit elkaar gevallen gebieden om hun heen
quote:
Gewoon alle barrieres opheffen en een groot, machtig en sociaal blok vormen die de leidersrol van de VS overneemt en voor echte stabiliteit in de wereld zorgt
Je hebt bij de Irak-oorlog toch wel gezien hoe Frankrijk en Duitsland tekeer zijn gegaan. Zonder ook maar eerst even te overleggen met de rest van Europa om een gezamelijke buitenlandpolitiek de kans te geven gingen deze landen meteen op hun solotoer om tenkoste van alles hun eigen nationale belangen te dienen.

Een verenigd Europa klinkt mooi, maar het is niets anders dan een onhaalbare utopie. Het is netzo iets als een multiculturele samenleving; in theorie is het leuk maar in de praktijk werkt het voor geen meter.

pi_13186915
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:15 schreef Tikorev het volgende:

Een verenigd Europa klinkt mooi, maar het is niets anders dan een onhaalbare utopie. Het is netzo iets als een multiculturele samenleving; in theorie is het leuk maar in de praktijk werkt het voor geen meter.

Omdat een klein groepje van beide kanten het structureel tegenwerkt. Als iedereen zich ervoor inzet is het erg makkelijk
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  maandag 15 september 2003 @ 18:20:23 #35
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_13186959
quote:
Op maandag 15 september 2003 17:48 schreef ZeroVince het volgende:

Je mist de kern, het is niet alleen zo dat de Europese grondwet zwaarder weegt dat de Nederlandse grondwet, maar ALLE Europese regels zijn van hogere orde dat het Nederlands recht

Wat bedoel je precies? Het is al lang zo dat het Europees recht voorrang heeft boven nationale wetgeving. Veel bepalingen zijn zelfs rechtstreeks inroepbaar voor een nationale rechter.
pi_13186969
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:18 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Omdat een klein groepje van beide kanten het structureel tegenwerkt. Als iedereen zich ervoor inzet is het erg makkelijk

Als als als, dat is ook het verschil tussen theorie en praktijk. Zo'n klein groepje (25% van de mensen) is er nu eenmaal en zal er altijd zijn. Dat is een realiteit waar je rekening mee moet houden...
pi_13186980
mochten wij maar net als de zweden ergens voor kiezen.

Ik ben tegen
Daar gaat je nationale identiteit

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  maandag 15 september 2003 @ 18:22:47 #38
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13187031
Voor de EU.
Voor een grondwet.

Maar misschien niet in de huidige vorm. Ik heb het nog niet in details bekeken, maar het is een gedrocht om u tegen te zeggen.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13187476
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:20 schreef Krush het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Het is al lang zo dat het Europees recht voorrang heeft boven nationale wetgeving. Veel bepalingen zijn zelfs rechtstreeks inroepbaar voor een nationale rechter.

Dat is toch ernstig of niet soms? Terwijl we bloedige oorlogen hebben moeten voeren om uiteindelijk een keer een rechtstaat tot stand te brengen, met grondwet, checks and balances en nog meer toeters en bellen en dan heb je de situatie gecreeerd dat elk miezerig regeltje uit de EU je grondwet kan overrulen. Slechte situatie en verslechtering door nog meer macht verschuiven is dus niet wenselijk.
  maandag 15 september 2003 @ 18:46:53 #40
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13187587
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:42 schreef ZeroVince het volgende:

[..]

Dat is toch ernstig of niet soms? Terwijl we bloedige oorlogen hebben moeten voeren om uiteindelijk een keer een rechtstaat tot stand te brengen, met grondwet, checks and balances en nog meer toeters en bellen en dan heb je de situatie gecreeerd dat elk miezerig regeltje uit de EU je grondwet kan overrulen. Slechte situatie en verslechtering door nog meer macht verschuiven is dus niet wenselijk.

Nederland kan een besluit van de EU vetoen indien gewenst
pi_13187904
quote:
Op maandag 15 september 2003 17:56 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ten eerste bestaat de euro al bijna vijf jaar, en ten tweede begint nu wel duidelijk te worden dat ook grote landen niet zomaar ongestraft kunnen doen wat ze willen. De EU legt ze beperkingen op die er vroeger niet waren. En dat is goed voor alle landen in de EU maar voor de kleine landen in het bijzonder.
pi_13187943
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:20 schreef Tikorev het volgende:

Als als als, dat is ook het verschil tussen theorie en praktijk. Zo'n klein groepje (25% van de mensen) is er nu eenmaal en zal er altijd zijn. Dat is een realiteit waar je rekening mee moet houden...

Nee, gewoon eens geen rekening houden met de kleine groepjes die er structureel op tegen zijn, wat er ook gebeurt.
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13188432
quote:
Op maandag 15 september 2003 19:01 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Nee, gewoon eens geen rekening houden met de kleine groepjes die er structureel op tegen zijn, wat er ook gebeurt.

Dat gebeurt al jaren vandaar dat het ook zo'n mislukking is.

Communisten hebben geprobeerd om ze gewoon allemaal uit te roeien maar ook dat werkte niet omdat er telkens weer nieuwe ontstaan. Gewoon accepteren en er rekening mee houden is het enige dat werkt. Je ertegen verzetten heeft geen zin

pi_13189659
Sommigen in dit topic zijn tegen de grondwet (omdat deze zo slecht is opgesteld?) maar vanuit een pro europa gedachtengoed.

Ik heb de grondwet tekst nog niet gelezen, kan jij (jullie) me daarom vertellen waarom je vindt dat de grondwet zo slecht is opgesteld? Graag aan de hand van een aantal referenties.

Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13189790
quote:
Op maandag 15 september 2003 19:21 schreef Tikorev het volgende:

Dat gebeurt al jaren vandaar dat het ook zo'n mislukking is.

Communisten hebben geprobeerd om ze gewoon allemaal uit te roeien maar ook dat werkte niet omdat er telkens weer nieuwe ontstaan. Gewoon accepteren en er rekening mee houden is het enige dat werkt. Je ertegen verzetten heeft geen zin

Kom maar op met dat verenigde Europa dan, die kleine minderheid verzet zich toch wel, maar dat heeft geen zin
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13190074
ik ben voor.
als europa zich gezamenlijk verenigt zal er nooit meer een land zijn dat dat op zichzelf probeert.

belangrijkste argument is voor mij eigenlijk: op de huidige manier gaat het vanzelf een keer mis, er moet iets veranderen.

en uiteindelijk hebben we onze welvaart gewoon aan europa te danken (nederland is pas een jaar of tien netto betaler, daarvoor netto ontvanger).

andere landen moeten die kans nu ook krijgen.

edit: hmmz, nou lijkt het net alsof ik niet weet waar die grondwet over gaat. dat is wel het geval, alleen is dat voor mij niet het voornaamste argument

pi_13190360
quote:
Op maandag 15 september 2003 20:12 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Kom maar op met dat verenigde Europa dan, die kleine minderheid verzet zich toch wel, maar dat heeft geen zin

Jawel. Door die "kleine" minderheid zal er een verenigd Europa komen dat totaal niet werkt en na 10-20 jaar door interne strijd uit elkaar zal vallen.
pi_13190430
quote:
Op maandag 15 september 2003 20:23 schreef gunhead het volgende:
belangrijkste argument is voor mij eigenlijk: op de huidige manier gaat het vanzelf een keer mis, er moet iets veranderen.
Wat gaat er vanzelf een keer mis?
quote:
en uiteindelijk hebben we onze welvaart gewoon aan europa te danken (nederland is pas een jaar of tien netto betaler, daarvoor netto ontvanger).

andere landen moeten die kans nu ook krijgen.

Wij hebben die kans toch ook zonder Europese grondwet gekregen? Waarom zouden we nu om andere landen te helpen dan in een keer zo'n grondwet nodig hebben
  maandag 15 september 2003 @ 20:40:43 #49
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13190570
quote:
Op maandag 15 september 2003 20:07 schreef UnderWorld_ het volgende:
Sommigen in dit topic zijn tegen de grondwet (omdat deze zo slecht is opgesteld?) maar vanuit een pro europa gedachtengoed.

Ik heb de grondwet tekst nog niet gelezen, kan jij (jullie) me daarom vertellen waarom je vindt dat de grondwet zo slecht is opgesteld? Graag aan de hand van een aantal referenties.

Het is 148 paginas dik.

En het is geen stap naar een federale regering, maar meer een reflectie van de huidige situatie, waar het lstiger wordt om dat om te vormen vanwege de uninamiteit die dan nodig is.

Ik zie een Europese grondwet als iets bondigs met enkele regels over de rechten en plichten van burgers (vrijheid van meningsuiting, verbod op discriminatie, enz); basisvoorwaarden voor landen (max begrotingstekort, zorg dragen voor bepaalde overheids-kerntaken ed) en basisvoorwaarden voor het EU-bestuur (participatie-criteria, besluitvormings-procedures, etc). Maar het is veel meer, er wordt zelfs gesproken over een europese ombudsman.

Hier te vinden overigens:
http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00724.nl03.pdf

Ik denk wel dat ik voorstem.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 16 september 2003 @ 12:02:31 #50
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13204145
quote:
Op maandag 15 september 2003 20:40 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het is 148 paginas dik.

Hier te vinden overigens:
http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00724.nl03.pdf

Ik denk wel dat ik voorstem.

Het is nog niet eens de definitieve versie. Er moet nog over gesproken worden door de regeringsleiders geloof ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')