Alle ingrediënten voor een mooie voetbalmiddag in het Haagse Zuiderpark leken vooraf aanwezig. Het fanatieke FC Den Haag van Martin Jol en Heini Otto tegen het Ajax van trainer Johan Cruijff en de jonge Dennis Bergkamp. Scheidrechter Van Ettekoven herinnert zich nu dat hij het wel een leuke en sportieve wedstrijd vond. John Bosman scoorde twee keer voor Ajax en in het veld viel geen wanklank. Alleen FC Den Haag keeper René Stam had het zwaar; hij had de pech dat hij de eerste helft precies voor het Ajax-vak stond. 'Ik kreeg van alles naar mijn hoofd en voelde me niet veilig, weet ik nog.'
Uit zijn ooghoeken ziet Van Ettekoven wel dat het op de tribunes verre van rustig is. De gehele tribune van Midden-Noord zingt: 'We gaan op jodenjacht', en de Haagse supporters proberen richting vak Oostzijde te gaan. De ME, die zich tussen de twee vakken heeft opgesteld in het zogenaamd 'buffervak', wordt van twee kanten bestookt. Toenmalig ME-commandant H. van den Berge vertelt welke afwegingen hij heeft gemaakt. 'We konden niets doen en blijven zitten. Maar dan kregen we van alles naar ons hoofd, dus dat was geen optie. We konden weggaan en dan zouden de supporters het maar uit moeten zoeken of we konden optreden.'
Intussen heeft scheidsrechter Van Ettekoven gefloten voor de rust en verdwijnen de spelers in de catacomben. De ME besluit een charge uit te voeren op vak Midden-Noord.
Van den Berge: 'Toen ik had gehoord dat de hekken aan de achterkant waren opengezet, besloten we in een linie het vak in te gaan.' Onder de Hagenaars ontstaat paniek. De ME drijft de jongens op en er vallen rake klappen. Verschillende fans vallen over elkaar heen en diverse supporters worden onder de voet gelopen. Het tafereel doet denken aan het Belgische Heizeldrama van twee jaar eerder. Voor aanvang van de Europa Cup 1 finale tussen Liverpool en Juventus hadden Engelse hooligans een vak dat gevuld was met Italiaanse vaders, moeders en kinderen bestormd. Velen waren bekneld geraakt en er waren 39 doden te betreuren.
De strijd in Den Haag lijkt zich van het vak Midden-Noord te verplaatsen naar de eretribune en de Ajax-aanhang maakt zich op voor een confrontatie met de Hagenaars. Maar de eerste groep F-siders die slaags raakt op de eretribune trekt zich terug. Het is een onduidelijke situatie. Inmiddels heeft scheidsrechter Van Ettekoven laten omroepen dat de wedstrijd gestaakt wordt, omdat de politie de veiligheid van de aanwezigen niet meer kan garanderen.
De Haagse politie laat vervolgens twintig bussen voorrijden en de Ajacieden krijgen een vrijgeleide. De politie arresteert achttien supporters onder wie vier Amsterdammers.
FC Den Haag krijgt als organiserende vereniging een boete van 10.000 gulden opgelegd en moet één wedstrijd zonder publiek spelen. Ajax komt er vanaf met een voorwaardelijke straf van één wedstrijd zonder publiek.
Bron: http://www.deajaxster.nl/anderetijden_tekst.htm
[Dit bericht is gewijzigd door hamimandirali op 14-09-2003 00:16]
In Heizel is geen enkele Juventus supporter door de hand van een Engelse supporter vermoord. De Italiaanse supporters waren bang dat er iets gebeurde en door die paniek en het bouwval dat de naam stadion niet waard was zijn de doden gevallen. Niet een doordat een Engelsman hem vermoord heeft.
Zo valt ook Hillsborough af trouwens...
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 14-09-2003 00:20]
quote:Evenals Hillsborough blunder op blunder was van alle mogelijke autoriteiten in Sheffield...
Op zondag 14 september 2003 00:20 schreef DutchGooner het volgende:
Heizeldrama was OOK een zeer grove fout van de Brusselse politie
quote:Dan is het toch de schuld van die idiote engelsen ? Snap niet dat je het gedrag van een stel lamme hooligans zo probeert goed te praten.
Op zondag 14 september 2003 00:19 schreef Doc het volgende:
Ik vermoede al dat je met Heizel zou komen.In Heizel is geen enkele Juventus supporter door de hand van een Engelse supporter vermoord. De Italiaanse supporters waren bang dat er iets gebeurde en door die paniek en het bouwval dat de naam stadion niet waard was zijn de doden gevallen. Niet een doordat een Engelsman hem vermoord heeft.
Zo valt ook Hillsborough af trouwens...
quote:ja,maar wat is er makkelijker dan de supporters de schuld ervan te geven?
Op zondag 14 september 2003 00:21 schreef Doc het volgende:[..]
Evenals Hillsborough blunder op blunder was van alle mogelijke autoriteiten in Sheffield...
Tuurlijk zitten dr onder de Engelsen veel \'fanatiekere\' supporters, zeker als je het vergelijkt met het Jostiband-publiek van het NL elftal. Dat ontken ik ook niet.
Maar zoals ik in mn eerste post al zei, zijn het wel telkens Turkse supporters/spelers die het vuurtje opstoken.
Nou geef ik je honderden links over dat dreigement van Tugay en dan geloof je het nog niet omdat het een fabeltje zou zijn verzonnen door de Engelse tabloids om de Engelse hooligans in bescherming te nemen?
Je hebt eindelijk een bron gevonden? Je weet vast ook wel dat slechte organisatie, politieoptreden, kaartverkoop en het feit dat Heizel gewoon een bouwval was er ook wel iets mee te maken hebben gehad? Nav die rellen zijn de Engelsen ook jarenlang uitgesloten geweest van Europees voetbal. Waar ze eerst leidinggevend waren met EC I cups voor Liverpool, Forest en Villa konden ze weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik heb nog nooit van de Uefa een dreigement richting de Turken gehoord dat ze uit het toernooi worden gekickt of dat ze een wedstrijd zonder publiek moeten spelen
quote:Dit heeft weinig met voetbal te maken, het is natuurlijk veel ruimer.
Op zondag 14 september 2003 00:23 schreef DutchGooner het volgende:
En ik was er al bang voor dat dit topic mensen aantrekt die vrijwel nooit in voetbal komen
quote:
Op zondag 14 september 2003 00:21 schreef gelly het volgende:[..]
Dan is het toch de schuld van die idiote engelsen ? Snap niet dat je het gedrag van een stel lamme hooligans zo probeert goed te praten.
Als jij op iemand afloopt en die loopt uit paniek voor jou onder auto, is het dan jouw schuld?
quote:Doc,laat maar
Op zondag 14 september 2003 00:24 schreef Doc het volgende:[..]
Als jij op iemand afloopt en die loopt uit paniek voor jou onder auto, is het dan jouw schuld?
quote:Ik lees anders wel iedere keer de uitslagen van eredivisie hier.
Op zondag 14 september 2003 00:23 schreef DutchGooner het volgende:
En ik was er al bang voor dat dit topic mensen aantrekt die vrijwel nooit in voetbal komen
quote:ja,je hebt gelijk
Op zondag 14 september 2003 00:24 schreef gelly het volgende:[..]
Dit heeft weinig met voetbal te maken, het is natuurlijk veel ruimer.
quote:Afloopt ? Je zit daar als vader met je kinderen en je ziet een horde leipe engelsen op je afstormen, en dan vind je het gek dat men wil vluchten ?
Op zondag 14 september 2003 00:24 schreef Doc het volgende:[..]
Nee, heel vreemd idd.
quote:weet je wat het is.
Op zondag 14 september 2003 00:25 schreef okkidude het volgende:
Nederland kan wel Josti band publiek hebben, maar het zijn dan vwb het NL elftal wel lieve mafkezen. De Engelsen worden gevolgd door een troep supporters, waarvan een deel met name kwalificeert voor een aantal jaren celstraf, dat kan mijns inziens niet ontkend worden. Dit betekent niet dat de Engelsen de schuld van alle rotzooi hebben.
Dat er vanuit het Oostblok allerlei nieuwe lieverdjes tevoorschijn komen, daar kan ik me wat bij voorstellen. Over het algemeen lopen daar ook geen al te fijne (vaak kale (dit is een vooroordeel wellicht)) figuren rond.
Toch wel leuk tegenwoordig die uitwedstrijden.
quote:het heeft idd wel iets
Op zondag 14 september 2003 00:47 schreef chelloboy het volgende:
Toch wel leuk tegenwoordig die uitwedstrijden.
quote:Is het leuk om al een beest behandeld te worden ? Ik kan het me niet voorstellen. Tenzij je kicked op sensatie en rellen natuurlijk.
Op zondag 14 september 2003 00:48 schreef DutchGooner het volgende:[..]
het heeft idd wel iets
quote:ik voel me niet als "beest" behandeld tijdens uitwedstrijden.
Op zondag 14 september 2003 00:50 schreef gelly het volgende:[..]
Is het leuk om al een beest behandeld te worden ? Ik kan het me niet voorstellen. Tenzij je kicked op sensatie en rellen natuurlijk.
Oja: gelly haal dat vieze avatartje van je weg, ik ruik het hier man.
quote:Zielepoot
Op zondag 14 september 2003 01:27 schreef k00pa het volgende:
In het Zuiderpark kom je nu wat moeilijker bij het uitvak maar ga er maar van uit dat het tegen de joden gewoon los gaat, dat staat nu gewoon al vast. Ook al zetten ze er 20.000 agenten neer.Oja: gelly haal dat vieze avatartje van je weg, ik ruik het hier man.
Bla bla bla tis tijd om te gaan slapen, lekker dromen over hollandse groente. Adios !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |