quote:Wat een zotte actie.
Zweedse minister gewond door messteekSTOCKHOLM - De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh is woensdagmiddag gewondgeraakt toen een man haar met een mes aanviel. Volgens de politie is Lindh in borst, buik en armen geraakt. Zij is naar het Karolinskaziekenhuis gebracht, waar zij een spoedeoperatie ondergaat. Haar verwondingen zijn volgens een woordvoerder van de politie niet levensbedreigend.
Volgens de eerste berichten was Lindh alleen in de pols geraakt, maar een getuige vertelde dat de minister na het incident uitriep: "Lieve hemel, hij heeft hij mij in mijn buik geraakt".
De aanval gebeurde toen Lindh op de afdeling dameskleding in het warenhuis NK in het centrum van de Zweedse hoofdstad was. Na zijn daad vluchtte de aanvaller. In de omgeving is de politie een omvangrijke zoekactie begonnen. Een duidelijk signalement van de man is er niet. Het mes is in de omgeving gevonden.
Lindh is een van de felste voorstanders van de invoering van de euro in het Scandinavische land. Zondag stemt de bevolking in een referendum hierover. De opinipeilingen voorspellen een overwinning voor de tegenstanders van de Europese eenheidsmunt.
Ik hoop trouwens dat de bevolking toch voor gaat stemmen.
<UPDATE: 11-9-2003 -- 9:25>
quote:
Lindh bezwijkt aan verwondingen***************************************
STOCKHOLM De Zweedse minister Lindh van
Buitenlandse Zaken is overleden als
gevolg van inwendige bloedingen.Ze is
vannacht nog geopereerd,maar dat kon de
bloedingen niet stelpen.
Een onbekende man bracht de 46-jarige
Lindh gistermiddag verscheidene steken
met een mes toe.Ze werd in armen,borst
en maag gestoken,waardoor de lever en
bloedvaten in de buik zijn beschadigd.
Lindh werd aangevallen toen ze in een
warenhuis in Stockholm aan het winkelen
was.De dader is ontkomen.Onduidelijk is
of het Zweedse EU-referendum over de
invoering van de euro zondag doorgaat.
Zij was een pleitbezorger van de euro.bron: teletekst
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 11-09-2003 09:25]
quote:Zou je denken?
Op woensdag 10 september 2003 17:54 schreef MC het volgende:
Minster? volgens mij moet het minister zijn in de titel
Ook aan de euro? Leuk nog een land waar de koopkracht achteruit gaat, alles bijna 2x zo duur word...
quote:ROFL en dat in Zweden!!!!
Op woensdag 10 september 2003 18:03 schreef sigterm het volgende:
Word steeds debieler....Ook aan de euro? Leuk nog een land waar de koopkracht achteruit gaat, alles bijna 2x zo duur word...
quote:Levensmiddelen zijn in Noorwegen (en bij mijn weten in Denemarken) ook duurder. Vooral Noorwegen is ziekelijk duur!
Op woensdag 10 september 2003 18:05 schreef oheng het volgende:[..]
ROFL en dat in Zweden!!!!
Zo'n beetje het duurste land van Europa als ik het goed heb (ok, Liechtenstein, Monaco, etc zijn er ook nog).
quote:In 1986 is Olof Palme, de toenmalige premier, doodgeschoten. Op de Zweedse radio hoorde ik dat ze alleen in haar arm is geraakt, maar dat was al om 16.45 (half uur nadat het gebeurde).. inmiddels blijken de verwondingen dus erger te zijn, maar levensbedreigend zal het dus niet zijn.
Op woensdag 10 september 2003 18:17 schreef ranja het volgende:
Ojee een aanslag op de democratie!
Nu glijdt Zweden ook al af naar bananenrepubliek waar je niet meer kunt zeggen wat je denkt zonder bang te hoeven zijn vermoord te worden. Waar gaat dat toch heen...
quote:Oja. Ze waren dus zelfs Nederland al voor...
Op woensdag 10 september 2003 18:30 schreef gday het volgende:[..]
In 1986 is Olof Palme, de toenmalige premier, doodgeschoten.
quote:Ja, maar die is al EU lid, dus het kan niet duurder meer worden. En Olof Palme was ik glad vergeten. Ze zullen dus voortaan bodyguards moeten hebben. Triest.
Op woensdag 10 september 2003 18:30 schreef gday het volgende:[..]
Levensmiddelen zijn in Noorwegen (en bij mijn weten in Denemarken) ook duurder. Vooral Noorwegen is ziekelijk duur!
Misschien is het dezelfde dader?
Profiel van de dader: 1m80, Zweeds uiterlijk, groen militair jack.
Foto's van het warenhuis waar het gebeurde:
Vanavond zou er een TV-debat plaatsvinden geloof ik, maar alle politieke aktiviteiten zijn uiteraard uitgesteld cq afgelast voor de komende tijd.
quote:Flipje? Wie is dat?
Op woensdag 10 september 2003 20:19 schreef JaWi het volgende:
Net was op het 8 uur journaal met flipje dat ze in kritieke toestand verkeerde...
quote:Die knekker van het nieuws. Laten we het verder ontopic houden
Op woensdag 10 september 2003 20:27 schreef Sidekick het volgende:[..]
Flipje? Wie is dat?
quote:
Zweedse minister zwaar gewond na messtekenUitgegeven: 10 september 2003 17:29
Laatst gewijzigd: 10 september 2003 22:42De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh is woensdagmiddag zwaar gewondgeraakt toen een onbekende man haar met een mes aanviel. Volgens de politie is 46-jarige Lindh in borst, buik en armen geraakt. Zij is naar het Karolinskaziekenhuis gebracht, waar zij een spoedoperatie aan de buik ondergaat. Lindhs toestand zou kritiek zijn wegens ernstige inwendige bloedingen en schade aan de lever.
De politie gaat ervanuit dat Lindh niet toevallig het slachtoffer is geworden van een actie van een psychisch gestoord persoon, maar dat de dader wist wat hij deed. Dit zei een woordvoerder tegen de krant Dagens Nyheter. De politie baseert dat onder meer op verklaringen van getuigen die zeiden dat de aanvaller een bedaarde indruk maakte. Van eerdere bedreigingen aan het adres van de minister is volgens de politie geen sprake.
Premier Göran Persson zei woensdagvond dat de toestand van Lindh 'ernstig' is. Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zijn pas na de operatie mededelingen te verwachten over haar toestand. Persson deelde mee dat de regering haar campagne voor het euro-referendum van zondag voorlopig stopzet.
De populaire sociaal-democratische Lindh - die genoemd wordt als opvolger van de huidige premier - is een van de felste voorstanders van de invoering van de euro in het Scandinavische land. De opiniepeilingen voorspellen een overwinning voor de tegenstanders van de Europese eenheidsmunt.
De aanval gebeurde toen Lindh zonder lijfwacht op de afdeling dameskleding in het sjieke warenhuis NK (Nordiska Kompaniet) in het centrum van de Zweedse hoofdstad was. Volgens de eerste berichten was de minister alleen in de pols geraakt, maar een getuige vertelde dat zij na het incident uitriep: "Lieve hemel, hij heeft hij mij in mijn buik geraakt".
Na zijn daad vluchtte de aanvaller. Het mes heeft hij op de plaats van de steekpartij achtergelaten. In de omgeving is de politie een omvangrijke zoekactie begonnen. Ook de geheime dienst is ingeschakeld. De dader is volgens de politie een gespierde dertig- tot veertigjarige man van ongeveer 1,80 meter lang.
Getuigen meldden dat hij gekleed was in een camouflagejack. Lindh had kort voor het incident het ministerie van Buitenlandse Zaken verlaten, waar zij zich had voorbereid op een televisiedebat dat woensdagavond zou worden uitgezonden. Haar bezoek aan het warenhuis was volgens een van haar medewerkers niet tevoren gepland.
In 1986 werd de Zweedse premier Olof Palme in Stockholm doodgeschoten toen hij na bioscoopbezoek met zijn vrouw op weg was naar huis. De moord is nooit opgelost.
Lindh is sinds 1998 minister van Buitenlandse Zaken. Daarvoor was zij vier jaar minister van Milieuzaken.
http://nu.nl/news.jsp?n=202599&c=20
-edit: Bron: CNN
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |