abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 september 2003 @ 22:46:59 #26
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_13083229
quote:
Op woensdag 10 september 2003 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je werkt dus in C?
Zijn er ook assemblers? C heb ik nog nooit wat mee gedaan eigenlijk

Goede tutorials? Sources?

http://www.ngine.de/site/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=1 Hier kan je Vham iig downloaden, op de site staan ook tutorials en anders kan je er nog meer vinden op http://www.aaronrogers.com

Ik moet bekennen dat ik niet echt een heel erg fanatieke gba developer ben Mijn C kennis is naast dit zeer beperkt en aangezien veel van de (goeie ) hulpprogramma's met dos commands werken en aangezien Win xp nou niet echt een ster in dos is (Win xp draait bij mij maar 1/10 van alle dos programma's ) schiet bijv het converteren van de benodigde plaatjes ook niet erg op
Al hoewel ik het wel leuk vind om te zien welke mogelijkheden de gba heeft (oa dankzij de flashlinker) hou ik het nu nog even bij het echt heel simpele werk, misschien dat als ik later nog wat meer tijd heb, me er echt veel meer in ga verdiepen, tot nu is het gewoon leuk om er met enig regelmaat een beetje mee te klooien en wat te oefenen

Maar goed, als je liever niet met C werkt kan je ook gebruik maken van Dragon Basic (http://www.simforth.com ), dit werkt gewoon met basic en is oa daardoor heel veel makkelijker dan Vham maar levert vaak wel hetzelfde soort producten op
Alleen jammer van die 50¤ kosten die er aan vast zitten

De hele grote gemene wereld in!
pi_13083257
Ben er zeer in geinteresseerd. Maarja al dat leren en die tutorials...
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2003 @ 13:00:00 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_13116634
quote:
Op woensdag 10 september 2003 22:48 schreef ShadoW17 het volgende:
Ben er zeer in geinteresseerd. Maarja al dat leren en die tutorials...
Daarom dit topic, dan kan je elkaar helpen.

Maar tot nu toe weinig concreets

pi_13116839
quote:
Op woensdag 10 september 2003 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Je werkt dus in C?
Zijn er ook assemblers? C heb ik nog nooit wat mee gedaan eigenlijk
NEEEE! Er zit een RISC processor in. Tenzij je heel goed bent in het optimaliseren van assembly code (jump prediction, cache thrashing prevention (of hoe ze dat tegenwoordig noemen), etc.) moet je het niet doen. Het is geen recht-toe-recht-aan 8-bit processortje, zelfs niet een recht-toe-recht-aan 32-bit processortje.

De C-compiler zal jouw code beter kunnen optimaliseren dan jij ooit met de hand kan, zeker in het geval van een RISC processor.

Ik zou gewoon voor dat GCC development pakket gaan. Die GCC cross compiler is helemaal zo gek niet, ik heb er vroeger mee voor CD-i ontwikkeld. Het kan altijd beter omdat de GCC compiler niet specifiek is voor één bepaalde processor, maar de code die eruit komt is heel acceptabel.

Leer C, dan kun je later ook nog eens wat met je aangeleerde skills . Je moet er in het begin even doorheen worstelen, vooral met die header-files. De grootste moeilijkheid is uitvinden welke functies in welke header-files zitten (en daarmee uit welke libraries gehaald worden).

Ik heb helaas ook nog effe niks concreets, maar ik heb nog niet eens een flash-cartridge. Weet iemand waar ik een betaalbare kan kopen? De prijs van die flash-cartridges lijkt niet in relatie te staan met de productie- en onderdelenkosten. 150 euro voor een 64Mb flash kaartje! Een USB flash kaartje kost nog geen 40 euro en daar zit vrijwel hetzelfde in!

pi_13129209
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:10 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik heb helaas ook nog effe niks concreets, maar ik heb nog niet eens een flash-cartridge. Weet iemand waar ik een betaalbare kan kopen? De prijs van die flash-cartridges lijkt niet in relatie te staan met de productie- en onderdelenkosten. 150 euro voor een 64Mb flash kaartje! Een USB flash kaartje kost nog geen 40 euro en daar zit vrijwel hetzelfde in!

Je kunt ze ook zelf maken
http://www.ziegler.desaign.de/GBA/gba.htm
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst du eine Entscheidung, die dein Leben verändern kann." - Lola rennt
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2003 @ 23:04:56 #31
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_13131570
quote:

[..]

NEEEE! Er zit een RISC processor in. Tenzij je heel goed bent in het optimaliseren van assembly code (jump prediction, cache thrashing prevention (of hoe ze dat tegenwoordig noemen), etc.) moet je het niet doen. Het is geen recht-toe-recht-aan 8-bit processortje, zelfs niet een recht-toe-recht-aan 32-bit processortje.

De C-compiler zal jouw code beter kunnen optimaliseren dan jij ooit met de hand kan, zeker in het geval van een RISC processor.

Ik zou gewoon voor dat GCC development pakket gaan. Die GCC cross compiler is helemaal zo gek niet, ik heb er vroeger mee voor CD-i ontwikkeld. Het kan altijd beter omdat de GCC compiler niet specifiek is voor één bepaalde processor, maar de code die eruit komt is heel acceptabel.

Leer C, dan kun je later ook nog eens wat met je aangeleerde skills . Je moet er in het begin even doorheen worstelen, vooral met die header-files. De grootste moeilijkheid is uitvinden welke functies in welke header-files zitten (en daarmee uit welke libraries gehaald worden).

Dan zal ik maar eens dikke C boeken bij Donner gaan aanschaffen

Ik heb voor mijn linkertje 145 euro betaald met 256Mbits flash kaartje.

Tja, aan flashmemory kost het geen reet natuurlijk

pi_13131764
quote:

[..]

http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=336&p=f&t=1739

Deze zijn iets betaalbaarder. 150 euro voor 512 mbit of 100 euro voor 256 mbit. Misschien komt er nog een inkoopactie waarbij je een flashkaartje met RTC kan scoren want die zijn niet over (en dat heb je nodig om een klok/alarm te kunnen maken volgens mij)

RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_13260346
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 23:11 schreef koei het volgende:
Misschien komt er nog een inkoopactie waarbij je een flashkaartje met RTC kan scoren want die zijn niet over (en dat heb je nodig om een klok/alarm te kunnen maken volgens mij)
Hmm, je hebt wel iets meer nodig dan alleen een RTC. Je wil wel dat je organiser ook een alarm geeft als je GBA uit staat . En je wilt natuurlijk meer dan 1 alarm kunnen opzetten. Er moet dus gewoon een low-power processortje bij die vanuit een eigen batterij gevoed kan worden.

Ik heb deze processor gevonden: PIC16C745-I/SP. Een vrij simpel processortje met een 8K on-chip flashrom voor code (14 bits op-codes) en 256 bytes aan on-chip geheugen en een USB 1.1 port.

Blablabla, als je de datasheet bekijkt, is dit de meest perfecte low-cost oplossing voor zo'n cartridge.

Je moet dus ook nog een digitizer-input op de cartridge hebben (hoe krijg je anders tekst ingevoerd, met zo'n virtual keyboardje en de pijltjestoetsen? Dacht 't niet ). Daar kun je mooi wat I/O pinnen voor gebruiken.

Digitizer-input is nog wat lastig. Je zou op de cartridge zo'n soort digitizer-pad kunnen zetten zoals je dat wel bij laptops ziet. Of je zou misschien de mensen een digitizer-folie over het display van de GBA kunnen laten plakken. Of een digitizer in de vorm van een opklapbaar doorzichtig dekseltje. Als je dan spellen wil spelen kun je de digitizer samen met de cartridge verwijderen.

Persoonlijk denk ik dat de afstand tussen de digitizer en het display niet te groot moet zijn, anders gaan mensen naast dingen klikken als ze niet helemaal recht bovenop het display kijken.

Ik zie ook op lik-sang dat ze nieuwe 'lenses' verkopen, het plaatje dat over het display heen zit om het te beschermen. Die is dus vervangbaar (voor als er echt te diepe krassen in zitten), maar je zou er ook een digitizer-schermpje voor in de plaats kunnen plakken.

Of nog beter, een compleet nieuw frontje mee leveren met ingebouwde digitizer zodat je die dichter op het display kunt laten zitten en de montage ook nog eens altijd goed is (mensen kunnen het niet scheef plakken).

Maar goed, alle plannen op een stokje: denk je serieus dat er op dit moment iemand is die liever zijn GBA ombouwt naar een organizer dan een echte organizer koopt? Ik denk het eigenlijk niet. Organisers zijn statussymbolen en een GBA is dat nou eenmaal niet .

pi_13356950
Nou goed dan.

Ik heb gisteren DevKit Advance gedownload, ik zal eens wat gaan proberen te maken. Iets simpels met een scrollende achtergrond en wat sprites moet toch wel in een middagje te maken zijn, zou je zeggen.

Ik heb geen flash kaartje. Welke emulator is een beetje Ok? Ik heb nu BGB en BoycottAdvance gedownload.

Ik heb ook bij www.microchip.com samples aangevraagd van de PIC16C745 processor (PIC processor met USB 1.1 interface). Vooralsnog ga ik niet beginnen aan een organiser, maar misschien is er nog wat leuks mee te doen .

pi_13539784
quote:
Op maandag 22 september 2003 13:12 schreef RetepV het volgende:
Ik heb ook bij www.microchip.com samples aangevraagd van de PIC16C745 processor (PIC processor met USB 1.1 interface). Vooralsnog ga ik niet beginnen aan een organiser, maar misschien is er nog wat leuks mee te doen .
Well, ik kan melden dat afgelopen vrijdag 2xPIC16C54 en 2xPIC 16C745 processortjes op de deurmat lagen . Gratis ende voor niets.

Eens kijken of ik er sowieso niet iets leuks mee kan doen m.b.t. de GBA. De PIC16C745 heeft een USB 1.1 compatible interface, dus kan ik simpelweg data uitwisselen met de PC. Misschien de GBA als statusdisplay gebruiken voor de PC. GBA's worden vanzelf wel goedkoper dan losse LCD displays .

Edit:

Oeps, ze zijn OTP, one-time programmable dus. Hmz, had ik toch de duurdere moeten sampelen , die is schijnbaar UV erasable. Naja, ze zijn lekker makkelijk met samples, dus dat komt volgende maand dan wel .

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 30-09-2003 11:28]

pi_14738733
Hoe lossen jullie op dat je met je oude 128 kaartjes nog op de SP kan uitproberen? bij mij past ie er niet in (door de verbreding bovenaan)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')