Bestonden die ook al voor de 19'e eeuw?
dat zal dan wel onder een andere benaming geweest zijn maar de kern van de vraag lijkt mij duidelijk
quote:Jij bent er ook eentje...
Op dinsdag 9 september 2003 17:20 schreef tvlxd het volgende:
Definieer Linkse Rakker.
(dat weet ik nog uit een of ander topic waar ik in discussie was met jou...)
quote:yeah baby
Op dinsdag 9 september 2003 17:22 schreef ChRoNiC het volgende:[..]
Jij bent er ook eentje...
(dat weet ik nog uit een of ander topic waar ik in discussie was met jou...)
Maar de definitie "Linkse rakker" zal toch niet zijn: lijkt op tvlxd?
quote:Aanhanger van wat wij tegenwoordig als "links gedachtengoed" zien, dat moet er pre-marx en de verdeling van het Britse parlement oi toch ook geweest zijn
Op dinsdag 9 september 2003 17:20 schreef tvlxd het volgende:
Definieer Linkse Rakker.
quote:Zo'n Griekse filosoof had wel een communaal idee over de samenleving, bijvoorbeeld. Net als veel natuurvolkeren.
Op dinsdag 9 september 2003 17:24 schreef BAZZA het volgende:[..]
Aanhanger van wat wij tegenwoordig als "links gedachtengoed" zien, dat moet er pre-marx en de verdeling van het Britse parlement oi toch ook geweest zijn
quote:Geen idee, maar als die linkse rakkers er waren vast wel maar dat moeten we eerst nog ontdekken knul.
Op dinsdag 9 september 2003 17:24 schreef Ype het volgende:
Waren er toen ook al van die rechtse ballen die het woord linkse rakker gebruikten?
quote:Ok, knaap.
Op dinsdag 9 september 2003 17:25 schreef BAZZA het volgende:[..]
Geen idee, maar als die linkse rakkers er waren vast wel maar dat moeten we eerst nog ontdekken knul.
quote:Oh, je bedoelt de filosofen die leerden dat sommigen als slaaf geboren werden?
Op dinsdag 9 september 2003 17:26 schreef TAmaru het volgende:
Natuurlijk. In feite waren in het oude Griekenland en Rome alle filosofisch ingestelde, wijze, weldenkende mensen links georiënteerd als was er een politiek geweest zoals tegenwoordig.
En Jezus kun je ook wel een linkse rakker noemen denk ik
edit: linkje gefixt
(of hoe je dat ook schrijft )
quote:ja, maar die politiek was er niet, dus dan is dit GROTE bullshit
Op dinsdag 9 september 2003 17:26 schreef TAmaru het volgende:
Natuurlijk. In feite waren in het oude Griekenland en Rome alle filosofisch ingestelde, wijze, weldenkende mensen links georiënteerd als was er een politiek geweest zoals tegenwoordig.
quote:Die zou eerder rechts zijn: hij was tegen het progressievere nederland.
Op dinsdag 9 september 2003 17:21 schreef irestmycase het volgende:
Balthasar Gerards.
Maar, zoals eerder gevraagd: defineer een 'linkse rakker'. Jezus zou in religeus opzicht zeker links zijn: progressief, tegen de gevestigde orde, de gevestigde instellingen weer 'bij de tijd' maken. Mohammed en Maarten Luther deden soortgelijke daden.
Adam Smith zou als linkse rakkers gezien kunnen worden. Het engelse parlement zou zo gezien kunnen worden. Franse revolutionisten. Iedereen die de bestaande maatschappij weer eens tegen het licht houdt en de regels aan de dan gangbare normen toetst, opdat meer mensen gelijkwaardiger en gelukkiger kunnen leven.
quote:Ook in het oude rome was er een tijdlang een republiek. Vergeleken met een alleenheerschappij is een senaat al links te noemen. Alleen de verdeling tussen 'links' en 'rechts' is later gekomen, enkel omdat in het eerste franse Assemblée in 1789 de progressieven links zaten en de conservatieven rechts. Volgens die definitie zijn er voor 1789 dus geen linkse rakkers, nee.
Op dinsdag 9 september 2003 17:47 schreef El_Bassie het volgende:[..]
ja, maar die politiek was er niet, dus dan is dit GROTE bullshit
quote:Niet per se.
Op dinsdag 9 september 2003 18:03 schreef Alecks het volgende:
Vergeleken met een alleenheerschappij is een senaat al links te noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |