[bron: volkskrant - Frank Kalshoven]
Kan het AH concern nu eventuele schade verhalen op de auteur van dit artikel, of op de Volkskrant ?
quote:Nee tuurlijk niet, staan er ergens onwaarheden in het artikel? Er worden slechts suggesties gegeven en dat mag volgens mij gewoon
Op maandag 8 september 2003 13:57 schreef Koos Voos het volgende:
Kan het AH concern nu eventuele schade verhalen op de auteur van dit artikel, of op de Volkskrant ?
[Dit bericht is gewijzigd door U op 08-09-2003 14:01]
quote:Als ze kunnen bewijzen dat een omzetdaling aan dat stukje te wijten is zouden ze de auteur misschien wel een schadevergoeding kunnen eisen. Maar dat zullen ze wel niet doen.
Op maandag 8 september 2003 13:57 schreef Koos Voos het volgende:Kan het AH concern nu eventuele schade verhalen op de auteur van dit artikel, of op de Volkskrant ?
Heeft weinig zin en levert alleen maar slechte publiciteit op.
quote:Is dit een ingezonden brief of iets van de U pagina?? Heb dit niet gelezen
Wat we gaan doen? Vertrouw niet op uw vakbond of op uw overheid. Laat die o zo redelijke commissie-Tabaksblat maar zitten. Vertrouw uitsluitend op uzelf. Doe geen boodschappen meer bij Albert Heijn tot Heer Moberg en Malle Henny verdwenen zijn en Ahold weer een bestuursvoorzitter heeft die voor zijn werk een 'just price' krijgt. Uiteindelijk is er namelijk maar één de baas: dat bent u zelf.[bron: volkskrant - Frank Kalshoven]
quote:Wat een vergelijking .... je vergelijkt de telegraaf met een krant
Op maandag 8 september 2003 14:07 schreef Doopy-X- het volgende:
Linkse propagandaGelukkig lees ik De Telegraaf
quote:niet zomaar een krant, De krant van wakker Nederland
Op maandag 8 september 2003 14:09 schreef _o_ het volgende:[..]
Wat een vergelijking .... je vergelijkt de telegraaf met een krant
Sorry, ik voel me niet te goed voor De Telegraaf en ben dus niet zo'n stoere kerel die dan de Volkskrant gaat lezen omdat dat slim staat
p.s. elke voetballiefhebber moet De Telegraaf lezen aangezien hun sportpagina niet te evenaren is
[Dit bericht is gewijzigd door Doopy-X- op 08-09-2003 14:13]
quote:Column: http://www.volkskrant.nl/economie/1062739008984.html
Op maandag 8 september 2003 14:03 schreef mvt het volgende:
Is dit een ingezonden brief of iets van de U pagina?? Heb dit niet gelezen
quote:Prima stukje. Dat overigens nadrukkelijk als column met een knipoog wordt gepresenteerd. Maar de auteur heeft een punt. En het is uiteraard aan de consumenten om wel of niet deze goede raad op te volgen. Zoals in het stuk gesteld wordt... Uiteindelijk is er namelijk maar één de baas: dat bent u zelf.
Wat we gaan doen? Vertrouw niet op uw vakbond of op uw overheid. Laat die o zo redelijke commissie-Tabaksblat maar zitten. Vertrouw uitsluitend op uzelf. Doe geen boodschappen meer bij Albert Heijn tot Heer Moberg en Malle Henny verdwenen zijn en Ahold weer een bestuursvoorzitter heeft die voor zijn werk een 'just price' krijgt. Uiteindelijk is er namelijk maar één de baas: dat bent u zelf.[bron: volkskrant - Frank Kalshoven]
quote:
COLUMN
Consumenten aller landen, boycot Albert Heijn
Frank KalshovenAnders Moberg krijgt tien miljoen. Euro's. Per jaar. En als-ie ontslagen wordt nog eens negen miljoen. Anders Moberg is de nieuwe baas van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn. Consumenten aller landen, boycot Albert Heijn.
Toen ik het nieuws vernam, kreeg ik binnen drie seconden vijf ideeën waarin met een beetje goede wil de gang van de evolutie kan worden herkend. Fysiek geweld (ik schaam me ervoor, maar het flitste door mijn hoofd), marktwerking, vakbonden, overheid, consumenten. En nee, de commissie-Tabaksblat schoot me niet zo gauw te binnen. Ik verklaar me nader.
Consumenten aller landen, boycot Albert Heijn.
De tien miljoen van Anders Moberg gaan alle grenzen te buiten. Bestuursvoorzitters van grote, multinationale bedrijven horen uitstekend te worden beloond. Drieëndertig keer modaal, een miljoen euro per jaar, ik heb er geen problemen mee. Een prestatie-afhankelijke bonus erbovenop van drieëndertig bevroren Bijstandsuitkeringen - mij zul je er niet over horen. Het is extreem zwaar werk voor zeer getalenteerde (en dus schaarse) mensen.
Gegeven de hebzucht die mensen eigen is, wordt al eeuwenlang gezocht naar manieren om die hebzucht te beteugelen. Tijdens de Franse revolutie in 1789 bleek de guillotine effectief. Vlak daarvoor, in 1776, had de Schotse moraalfilosoof Adam Smith zijn beroemde boek gepubliceerd, An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations, en zijn visie op hebzucht was zowel intelligenter als vredelievender dan die van de Franse derde stand. Hij beschouwde hebzucht als een positieve, stimulerende kracht ('De slager verkoopt ons zijn vlees niet uit welwillendheid') die in toom werd gehouden door marktwerking. De slager die zijn vlees uit hebzucht te duur prijst, verliest klanten aan zijn concurrent. De hebzucht van de slagers en de hebzucht van de klanten (die uit zijn op de beste koop) houden elkaar zo in evenwicht, zodat op de markt de 'juiste prijs' (just price) ontstaat.
Is tien miljoen voor Anders Moberg dan niets anders dan de juiste prijs, betaald op de internationale markt voor managementtalent? Nee, want sinds de tijd van Smith en de guillotine zijn we erachter gekomen dat de markt op talloze manieren kan falen in het totstandbrengen van evenwicht tussen 's mensen hebzuchten. Onjuiste prijzen ontstaan bijvoorbeeld door de markt macht van de monopolist, door het afwentelen van milieukosten op de samenleving, door het ontbreken van informatie over risico's. Ingrijpen door vakbonden en de overheid heeft daarom in de loop van de laatste twee eeuwen niet alleen de rechtvaardigheid bevorderd, maar ook veel prijzen verbeterd.
Anders Moberg profiteert van marktfalen. Hij is de slager die honderd euro vraagt voor een kilo biefstuk, en Aholds president-commissaris De Ruiter is de Malle Henny die grif een kilo bestelt - een geval van zwakzinnigheid waar zelfs de verstandige Adam Smith geen rekening mee heeft kunnen houden.
Het marktfalen bij Ahold (en soortgelijke ondernemingen) staat bekend als een principal-agent-probleem. Hoe krijg je als eigenaar op afstand (aandeelhouder , principaal) greep op wat de bestuurders (agents) met je bezit uitvreten? De constructie van een raad van commissarissen die namens de aandeelhouders toezicht houdt op het bestuur, is een stap in de goede richting. Maar als altijd houdt de duivel zich schuil in de details.
In Nederland - bang voor de macht van bezit - is gekozen voor een constructie waarin de raad van commissarissen de belangen van alle belanghebbenden moet dienen (naast aandeelhouders ook werknemers, klanten en samenleving). Om dat mogelijk te maken is aan de commissarissen een onafhankelijke, schier onaantastbare positie toebedacht. De benoeming door coöptatie is hiervan het symbool.
En zo kan het dus gebeuren dat de raad van Malle Henny tegen de wil van aandeelhouders, werknemers, klanten en de maatschappij een meubelboer uit Zweden tien miljoen per jaar betaalt - en de aandeelhoudersvergadering de facto geen gelegenheid geeft hier iets van te vinden. 'We hebben een contract met de heer Moberg.' Fait accompli.
Wat we gaan doen? Vertrouw niet op uw vakbond of op uw overheid. Laat die o zo redelijke commissie-Tabaksblat maar zitten. Vertrouw uitsluitend op uzelf. Doe geen boodschappen meer bij Albert Heijn tot Heer Moberg en Malle Henny verdwenen zijn en Ahold weer een bestuursvoorzitter heeft die voor zijn werk een 'just price' krijgt. Uiteindelijk is er namelijk maar één de baas: dat bent u zelf.
http://www.volkskrant.nl/economie/1062739008984.html
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 08-09-2003 14:28]
Maar boycotten lost helemaal niets op, heeft hooguit het gevolg dat men nog meer moet gaan bezuinigen en een flink aantal AH-medewerkers op straat schopt, wellicht leidende tot het ontslag van Moberg die dan alsnog die oprotpremie in z'n zak steekt (ten koste van nog eens zo'n 200 AH-medewerkers).
Misschien is het beter en masse aandelen en obligaties AH in de verkoop te doen. Wellicht raak je daar het management meer, maar ook hierbij vraag ik het me af. De aandeelhouders zouden eigenlijk collectief het vertrouwen in het gehele management op moeten zeggen, maar reken maar dat dat niet gaat gebeuren, aangezien de grootaandeelhouders daar nooit in mee zullen gaan.
quote:Boycotten is het zwaarste pressiemiddel dat de consument heeft om bedrijven op andere gedachten te brengen. En een bedrijf waarbij de omzet drastisch instort MOET grof ingrijpen, anders gaat de hele boel onderuit. Ook grootaandeelhouders worden zenuwachtig als consumenten bij de AH wegblijven.
Op maandag 8 september 2003 14:34 schreef Lemmeb het volgende:
Maar boycotten lost helemaal niets op, heeft hooguit het gevolg dat men nog meer moet gaan bezuinigen en een flink aantal AH-medewerkers op straat schopt, wellicht leidende tot het ontslag van Moberg die dan alsnog die oprotpremie in z'n zak steekt (ten koste van nog eens zo'n 200 AH-medewerkers).
quote:Dan roep je toch op tot een boycot van de Volkskrant?
Op maandag 8 september 2003 15:22 schreef Bignelis het volgende:
Wat een tering volkskrant
quote:het kan me ook niet schelen wat hij verdient als hij zijn werk goed doet, ik vind het belachelijk wat hij verdient als hij zijn werk zo slecht doet dat hij weg moet. 9 miljoen als je het verprutst, dat is een schande!
Op maandag 8 september 2003 15:05 schreef Speed1971 het volgende:
Niet lullen over wat die gast verdient. Als hij AH uit het slop krijgt mag hij wat mij betreft het dubbele verdienen. Typisch die Nederlandse krenterigheid om over zoiets onbenulligs zo`n ophef te maken. Doet die man iemand iets kwaad, doet hij iets wat verboden is. Ik heb altijd geleerd dat vragen vrijstaat. Hij vroeg en AH gaf! So what? We zijn toch geen communisten
quote:Dat klopt. Maar je vergeet één ding: uiteindelijk wordt van zo'n boycot het management er niet de dupe van, maar vooral het lagere personeel. En die mensen kunnen er ook niks aan doen.
Op maandag 8 september 2003 14:47 schreef weerdo het volgende:
Boycotten is het zwaarste pressiemiddel dat de consument heeft om bedrijven op andere gedachten te brengen.
quote:Ik vind het prima dat die gast een berg geld verdient. Wat ik echter minder prima vind is die belachelijke oprotpremie, die er eigenlijk op neer komt, dat als hij z'n werk niet goet doet en de zak krijgt, hij er voor beloont wordt
Niet lullen over wat die gast verdient.
Zoiets schaadt AH alleen maar waardoor het alleen nog maar slechter zal gaan, meer mensen ontslagen, meer verlies voor beleggers, meer schade voor pensioenfondsen, minder belasting voor de Nederlandse schatkist, enz.
Dat gezeur over die kerel zijn salaris hebben we nu wel eens gehad. Laat hem nu gewoon zijn werk doen...
quote:En als hij AH de nek om draait, krijgt hij het ook.
Niet lullen over wat die gast verdient. Als hij AH uit het slop krijgt mag hij wat mij betreft het dubbele verdienen. Typisch die Nederlandse krenterigheid om over zoiets onbenulligs zo`n ophef te maken. Doet die man iemand iets kwaad, doet hij iets wat verboden is. Ik heb altijd geleerd dat vragen vrijstaat. Hij vroeg en AH gaf! So what? We zijn toch geen communisten
quote:Welke grenzen?
De tien miljoen van Anders Moberg gaan alle grenzen te buiten
Moberg krijgt miljoenen om een concern uit het slop te helpen. Mensen struikelen over elkaar in het uitspreken van hun afkeer hierover.
Michael Schumacher krijgt miljoenen om heel hard auto te rijden. David Beckham krijgt miljoenen om een balletje te trappen. Jim Carrey krijgt miljoenen om gekke bekken te trekken. De ophef daarover is minimaal.
Feit is en blijft dat het hier om een arbeidscontract gaat waarbij vooral de wil van partijen geldt. Zowel Moberg als Ahold (belangrijker) hebben kennelijk gewild dat Moberg die bedragen incasseert. Waarschijnlijk gewoon de prijs die voor een dergelijke topmanager moet worden neergeteld.
Waarom zou Ahold daarmee ineens een of andere ethische norm overtreden, terwijl Fiat/Ferrari, een voetbalclub en een filmstudio zonder blikken of blozen jaarsalarissen mogen neertellen die dat van Moberg nogal 'average' maken?
De consument staat hier verder buiten. Men gaat naar Albert Heijn of andere Ahold-onderdelen (o.a. Etos, Gall & Gall, Albert.nl) voor het gemak en ik zie niet in waarom het salaris dat hun topman krijgt hier invloed op zou kunnen danwel moeten hebben.
Ikzelf doe mijn boodschappen bij Albert Heijn voor het 1) gemak 2) het uitgebreide assortiment 3) de heldere, schone winkels 4 ) de prettige sfeer. Het salaris van Dhr, Moberg zal dat niet kunenn beinvloeden.
quote:Zonder arrogant te willen overkomen, want dat ben ik niet: Ik voel me inderdaad verheven boven het sensationalistische roddelniveau van de Telegraaf. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik geen sportliefhebber ben en al helemaal niet van voetbal hou...
Op maandag 8 september 2003 14:12 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
niet zomaar een krant, De krant van wakker Nederland
Sorry, ik voel me niet te goed voor De Telegraaf en ben dus niet zo'n stoere kerel die dan de Volkskrant gaat lezen omdat dat slim staat
p.s. elke voetballiefhebber moet De Telegraaf lezen aangezien hun sportpagina niet te evenaren is
Volkskrant en NRC voor mij a.u.b.
quote:Volkomen juist, en daarmee ook wat deze zaak nogal vervelend maakt; Henny beloofde Moberg namelijk al een kleine 10 miljoen als de aandeelhouders onverhoopt niet akkoord waren gegaan met zijn benoeming of beloning.
Op maandag 8 september 2003 22:41 schreef Kayuk het volgende:
Hoewel het salaris van Dhr, Moberg inderdaad exorbitant is, is het een zaak tussen Ahold en de aandeelhouders.
quote:Behalve de directeur van Nokia is Moberg de best betaalde manager van heel Europa. En Ahold staat echt geen tweede op de lijst belangrijkste bedrijven. Het is dus wel flink buiten proportie.
Op maandag 8 september 2003 17:58 schreef Argento het volgende:
Waarschijnlijk gewoon de prijs die voor een dergelijke topmanager moet worden neergeteld.
quote:De consument betaalt het salaris van Moberg.
Op maandag 8 september 2003 22:41 schreef Kayuk het volgende:
De consument staat hier verder buiten.
Persoonlijk vind ik dit salaris absurd, maar ik denk dat de kleine aandeelhouders die enorm veel geld hebben verloren en hopen op een herstel niet echt blij zijn met dit soort akties van de 'Volks'krant.
quote:Bij de aandeelhoudersvergadering kwamen juist de kleine aandeelhouders in opstand. De institutionele beleggers durfden zich niet uit te spreken. Als het aan die kleine beleggers had gelegen was Moberg al weg geweest.
Op maandag 8 september 2003 23:45 schreef Koos Voos het volgende:
[afbeelding]Persoonlijk vind ik dit salaris absurd, maar ik denk dat de kleine aandeelhouders die enorm veel geld hebben verloren en hopen op een herstel niet echt blij zijn met dit soort akties van de 'Volks'krant.
quote:Ik lees ook de Telegraaf, mijn vent is er lid van (voetbal
Op maandag 8 september 2003 14:12 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
niet zomaar een krant, De krant van wakker Nederland
Moi de NRC en de Volkskrant, en die leest hij ook .
Maaruh wel een strakke aktie eigenlijk.
quote:ik had echt niets anders van je verwacht.....
Op dinsdag 9 september 2003 00:22 schreef schatje het volgende:Moi de NRC en de Volkskrant
vannochtend weer genoten van alle jaloerse blikken van Volkskrant lezers die stiekum mijn Telegraaf zaten in te kijken.
quote:Verschil is natuurlijk dat van vele van die topsporters bekend is dat ze hun geld waard zijn en dat er minder belachelijk voorwaarden aan hun contract hangen. Namelijk dat ze eerst wat moeten winnen voordat ze een bonus kunnen incasseren.
Op maandag 8 september 2003 17:58 schreef Argento het volgende:[..]
Welke grenzen?
Moberg krijgt miljoenen om een concern uit het slop te helpen. Mensen struikelen over elkaar in het uitspreken van hun afkeer hierover.
Michael Schumacher krijgt miljoenen om heel hard auto te rijden. David Beckham krijgt miljoenen om een balletje te trappen. Jim Carrey krijgt miljoenen om gekke bekken te trekken. De ophef daarover is minimaal.
Feit is en blijft dat het hier om een arbeidscontract gaat waarbij vooral de wil van partijen geldt. Zowel Moberg als Ahold (belangrijker) hebben kennelijk gewild dat Moberg die bedragen incasseert. Waarschijnlijk gewoon de prijs die voor een dergelijke topmanager moet worden neergeteld.
Waarom zou Ahold daarmee ineens een of andere ethische norm overtreden, terwijl Fiat/Ferrari, een voetbalclub en een filmstudio zonder blikken of blozen jaarsalarissen mogen neertellen die dat van Moberg nogal 'average' maken?
Als hij het goed doet, mag hij van mij het dubbele krijgen, maar hij kan nu alles verkloten, en nog steeds de lachende derde zijn, en dat klopt niet in mijn ogen!
quote:Wat is dat nou weer voor onzin
Op dinsdag 9 september 2003 00:12 schreef k_man het volgende:[..]
Bij de aandeelhoudersvergadering kwamen juist de kleine aandeelhouders in opstand. De institutionele beleggers durfden zich niet uit te spreken. Als het aan die kleine beleggers had gelegen was Moberg al weg geweest.
Die grote beleggers spraken zich er niet over uit omdat zij alleen naar prestaties e.d. kijken. Kleine beleggers gaan het refereren aan hun eigen salaris.
Hij is niet voor niets met 97% voor gestemt.
quote:Hallo??
Op dinsdag 9 september 2003 09:09 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
ik had echt niets anders van je verwacht.....
vannochtend weer genoten van alle jaloerse blikken van Volkskrant lezers die stiekum mijn Telegraaf zaten in te kijken.
Ik zeg toch dat ik de Telegraaf ook lees, voel me er echt niet te goed voor.
quote:wel stiekem op het toilet he?!
Op dinsdag 9 september 2003 12:33 schreef schatje het volgende:[..]
Hallo??
Ik zeg toch dat ik de Telegraaf ook lees, voel me er echt niet te goed voor.
* Doopy-X- slaat btw de Prive-pagina over
quote:Nee hoor
Op dinsdag 9 september 2003 12:36 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
wel stiekem op het toilet he?!
quote:Nee, dat klote voetbal is lekker, zou verboden moeten worden.
* Doopy-X- slaat btw de Prive-pagina over
Nu weer ontopic gaarne .
quote:Nee, want dan kunnen alle hooligans hun ei niet meer kwijt....snap dat dan
Op dinsdag 9 september 2003 12:38 schreef schatje het volgende:
Nee, dat klote voetbal is lekker, zou verboden moeten worden.
quote:Er is ook een soort constructie met preferente aandelen bij Ahold. Een aantal aandeelhouders die met alle winden meewaaien bezitten die aandelen.
Op dinsdag 9 september 2003 12:29 schreef Two_Tribes het volgende:
Die grote beleggers spraken zich er niet over uit omdat zij alleen naar prestaties e.d. kijken. Kleine beleggers gaan het refereren aan hun eigen salaris.Hij is niet voor niets met 97% voor gestemt.
quote:De grote belggers kijken met name naar de koers. Ook zij waren onaangenaam verrast door de mededelingen over het slaris van Moberg, maar wegsturen van de man zou de koers waarschijnlijk flink hebben doen dalen en dat durfden ze dus niet aan.
Op dinsdag 9 september 2003 12:29 schreef Two_Tribes het volgende:
Wat is dat nou weer voor onzinDie grote beleggers spraken zich er niet over uit omdat zij alleen naar prestaties e.d. kijken. Kleine beleggers gaan het refereren aan hun eigen salaris.
Hij is niet voor niets met 97% voor gestemt.
Dat ie met 97% gekozen is komt vooral omdat op de vergadering maar een klein deel van de aandeelhouders aanwezig was. De rest had Ahold al van tevoren - en dus voor de mededelingen over Moberg - gemachtigd.
bedankt volkskrant!! ben ik zo me baantje kwijt
Een column is een mening die door de auteur, en wellicht het gros van de redactie gesteund wordt. Iedereen heeft recht op een eigen mening, gelukkig. In feite zegt hij: ik vind het salaris te gek voor woorden, ik wil er als consument niet aan meebetalen, dus ik koop er niet meer, doe met me mee.
En als je niet teveel wilt betalen voor je dagelijkse boodschappen, deed je zowieso al geen boodschappen bij de AH
quote:waar haal jij je boodschappen dan, zeker bij de plaatselijke super waar alles 2 maanden over de datum is
Op dinsdag 9 september 2003 18:52 schreef fulco- het volgende:En als je niet teveel wilt betalen voor je dagelijkse boodschappen, deed je zowieso al geen boodschappen bij de AH
quote:Een topspeler krijgt ook gewoon salaris. Ook als hij belabberd speelt. Het is immers een inspanningsverbintenis, geen resultaatverbintenis. Zelfde zal in grote lijnen voor Moberg gelden. Bovendien vind ik het een nogal gewaagde stelling dat het van topsporters bekend zou zijn dat ze hun geld waard zijn. Het lijkt me dat eerst en vooral hun werkgevers dat bepalen en als Ahold bepaalt dat zij een x-bedrag voor een topmanager willen neertellen, dan is het in de eerste plaats aan Ahold om die beslissing te nemen en het geld op te hoesten. Natuurlijk verdient Ahold haar geld aan de consument, maar dat is inherent aan de economische activiteit. Het geeft de consument natuurlijk geen recht om zich te bemoeien met het dagelijkse huishouden van Ahold. De consument die dat wel wil, moet maar aandeelhouder worden. Bovendien, indien Ahold de prijs van Moberg in haar produkten doorberekent, staat het de consument vrij om naar een andere kruidenier te gaan. Dat heeft niets te maken met boycotten maar alles met het 'letten op de kleintjes'. Ik vind het domweg absurd dat het waardeoordeel over een besluit van Ahold wordt voorgelegd aan een willekeurige AH-klant.
Op dinsdag 9 september 2003 10:56 schreef mvt het volgende:[..]
Verschil is natuurlijk dat van vele van die topsporters bekend is dat ze hun geld waard zijn en dat er minder belachelijk voorwaarden aan hun contract hangen. Namelijk dat ze eerst wat moeten winnen voordat ze een bonus kunnen incasseren.
quote:
In Europa heeft Ahold bijna 6.500 winkels in 13 landen. In Nederland bezit Ahold meer dan 2.300 winkels, waaronder marktleider Albert Heijn en de speciaalwinkels van Gall & Gall en Etos. Samen met Deli XL, Ahold's foodservice-onderneming in Nederland en België, bieden deze werkmaatschappijen de klant tevens thuisbezorging via de internetservice van Albert. Ahold heeft een belang van 73% in Schuitema, de groothandel van bijbehorende supermarktonderneming C1000.
Op de bijeenkomst spraken de aandeelhouders schande van het beloningspakket van de nieuwe bestuursvoorzitter (CEO) Anders Moberg en de manier waarop president-commissaris Henny de Ruiter de benoeming van de nieuwe CEO doordrukte.
AH-woordvoerder wil geen getal hangen aan de terugval van het aantal klanten. Hij ontkent dat het om 15% van de klanten gaat, zoals woensdagochtend werd gemeld door het Financieele Dagblad. "Dat percentage herken ik niet".
quote:Dirk van den Broek, 5 minuten lopen van hier, C1000 5 minuten lopen van hier. En ook bij de AH heb ik wel eens produkten over datum gezien!
Op dinsdag 9 september 2003 20:35 schreef gamecube_master het volgende:[..]
waar haal jij je boodschappen dan, zeker bij de plaatselijke super waar alles 2 maanden over de datum is
quote:en als je het zegt dat het over de datum is krijg je er 40% korting op
Op woensdag 10 september 2003 13:13 schreef fulco- het volgende:[..]
Dirk van den Broek, 5 minuten lopen van hier, C1000 5 minuten lopen van hier. En ook bij de AH heb ik wel eens produkten over datum gezien!
quote:Ach gossie. Zielig hoor.
Op woensdag 10 september 2003 13:00 schreef Koos Voos het volgende:
AMSTERDAM (Dow Jones)--Ahold-dochter Albert Heijn (AH) heeft het aantal klanten zien terugvallen sinds de buitengewone aandeelhoudersvergadering afgelopen donderdag, aldus AH-woordvoerder Hans Koeleman.Op de bijeenkomst spraken de aandeelhouders schande van het beloningspakket van de nieuwe bestuursvoorzitter (CEO) Anders Moberg en de manier waarop president-commissaris Henny de Ruiter de benoeming van de nieuwe CEO doordrukte.
AH-woordvoerder wil geen getal hangen aan de terugval van het aantal klanten. Hij ontkent dat het om 15% van de klanten gaat, zoals woensdagochtend werd gemeld door het Financieele Dagblad. "Dat percentage herken ik niet".
Iets in de trant van 10% korting op het gehele assortiment...
Moet je die nederlanders dan eens zien rennen...
10% korting is nix voor AH, die de prijzen over geheel al ca. 10 tot 30% hoger heeft liggen per product dan de concurentie...
AH-topman wordt betaald van geld van de onderneming zelf.
De heren bij de publieke omroepen worden betaald door de belastingbetaler. Verdienen ook niet weinig.
Waarom ageert de linkse Volksverrader daar dan niet tegen?
quote:omdat er hier 2 dingen averechts tegenover elkaar staan !
Op dinsdag 16 september 2003 10:57 schreef Drive-By-Shooters het volgende:
Sukkels.AH-topman wordt betaald van geld van de onderneming zelf.
De heren bij de publieke omroepen worden betaald door de belastingbetaler. Verdienen ook niet weinig.
Waarom ageert de linkse Volksverrader daar dan niet tegen?
10.000.000 / 440 = 22.727¤
Daar kun je aardig wat vakkenvullers voor in dienst houden !
of in ieder geval 277 mensen in dienst houde met een salaris van ca. 3000¤ per maand (fulltimers dus)
Dat zou al 213 ontslagen schelen !
quote:
Op woensdag 10 september 2003 18:43 schreef gamecube_master het volgende:[..]
en als je het zegt dat het over de datum is krijg je er 40% korting op
volgens mij mogen ze het dan helemaal niet meer verkopen?
en dat gebeurt in de AH waar ik part-time werk dus ook niet...
quote:Dat begrijpen die simpele zielen toch niet.
Op dinsdag 16 september 2003 11:08 schreef mvt het volgende:
Eigenlijk leuk dat de AH geboycot wordt, maar hoe zit het nu met Gal&Gal?? Etos??, De Tuinen??, C1000 (via dochtermaatschappij Schuitema)?? Allemaal Ahhold bedrijven.
Gaan ze keihard Ahold boycotten door bij de C1000 te gaan shoppen .
quote:Het zijn toch vooral Aldi en de Lidl die er de vruchten van plukken.
Op dinsdag 16 september 2003 13:14 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Dat begrijpen die simpele zielen toch niet.
Gaan ze keihard Ahold boycotten door bij de C1000 te gaan shoppen
.
quote:bron
Het is misschien nog wat vroeg om te spreken van een heuse klantenboycot, maar feit is dat het marktaandeel van Albert Heijn harder terugloopt dan dat van concurrenten.Uit boosheid over het salaris en de afkoopregeling voor Ahold-topman Anders Moberg zouden klanten Albert Heijn mijden. De Zaanse grootgrutter is immers de belangrijkste Nederlandse dochter van Ahold. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat de hele supermarktsector vorige week slechts 1 procent inleverde tot een bedrag van 461 miljoen euro. De omzet van AH zou volgens een woordvoerder van het bedrijf met bijna vijf procent gedaald zijn. Een omzetdaling van vijf procent zou neerkomen op vijf miljoen minder omzet per week. De zegsman kon echter niet aangeven of dat door een consumentenboycot kwam, omdat het altijd wel eens minder kan gaan. "In september zijn de mensen net terug van vakantie en geven ze minder uit aan boodschappen", zei de woordvoerder tegen het ANP. Volgens hem gaat het in de hele supermarktbranche minder.
Albert Heijn zag haar marktaandeel in de eerste zes maanden van dit jaar met 1,2 procent dalen naar 26,7 procent. AH-directeur Dick Boer kondigde onlangs een nieuwe communicatiecampagne aan waarmee het bedrijf klanten terug probeert te winnen. Die campagne is deze week gestart.
Vorige week riep het platform Anderewereld.nl klanten op om vrijdag 19 september niets bij Albert Heijn te kopen uit protest tegen de beloning van Moberg.
quote:C1000's zijn vaak franchise, dus een boycot daarvan treft Ahold veel minder. Al kun je natuurlijk veel beter je boodschappen doen bij een winkel die helemaal niks met Ahold te maken heeft.
Op dinsdag 16 september 2003 13:14 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Dat begrijpen die simpele zielen toch niet.
Gaan ze keihard Ahold boycotten door bij de C1000 te gaan shoppen
.
quote:Je wilt niet weten hoevee lAH franchisers er tussen zitten vanuit het DC weet ik dat er best wel veel 8xxx serie winkels tussen zitten. Dit zijn allemaal franchisers.
Op dinsdag 16 september 2003 13:58 schreef k_man het volgende:[..]
C1000's zijn vaak franchise, dus een boycot daarvan treft Ahold veel minder.
quote:Dat zou ik juist wel willen weten. Het zou voor mij best een argument kunnen zijn om hier weer ens bij de AH binnen te stappen, mocht het franchise zijn.
Op dinsdag 16 september 2003 14:04 schreef mvt het volgende:
Je wilt niet weten hoevee lAH franchisers er tussen zitten
quote:AH is ook vaak francise, en heeft evenveel te maken met Ahold als C1000.
Op dinsdag 16 september 2003 13:58 schreef k_man het volgende:[..]
C1000's zijn vaak franchise, dus een boycot daarvan treft Ahold veel minder. Al kun je natuurlijk veel beter je boodschappen doen bij een winkel die helemaal niks met Ahold te maken heeft.
Maar goed, Microsoft-besturingssysteem al weggegooid?
Opel de deur uit?
Ikea spullen aan het boycotten?
Naar mijn idee - en vergeef me m'n lompheid - is het oproepen tot actie in dit individuele geval toch wel een beetje kortzichtig. Ten eerste wordt Anders Moberg niet het baasje van AH, maar een bobo bij Ahold. Daarnaast zijn er echt nog wel meer hoge types die bakken geld verdienen (en daar hoor je niemand over).
En tot slot vind ik de collectieve boosheid een beetje misplaatst. Het gaat ons helemaal niets aan wat Anders Moberg verdient. Kan je er niet mee leven, dan koop je lekker ergens anders (wordt goed zoeken, maar toch).
quote:kijk eens op een kassabonnetje. Als het winkelnummer een uit de 8xxx serie is dan is het een franchise. Uit de 1xxx serie zijn het gewoon filialen van AH zelf.
Op dinsdag 16 september 2003 14:13 schreef k_man het volgende:[..]
Dat zou ik juist wel willen weten. Het zou voor mij best een argument kunnen zijn om hier weer ens bij de AH binnen te stappen, mocht het franchise zijn.
quote:Zijn die allemaal van Ahold?
Op dinsdag 16 september 2003 15:05 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Maar goed, Microsoft-besturingssysteem al weggegooid?
Opel de deur uit?
Ikea spullen aan het boycotten?
Goh...
V.
quote:Nee maar de topman van Microsoft vangt toch al gauw een paar miljard. Das toch al gauw 100 keer zoveel! He! Boycottuh! Roep de SP erbij! Er valt weer door een megafoon te blereeuuuh.
Op dinsdag 16 september 2003 17:01 schreef Verbal het volgende:[..]
Zijn die allemaal van Ahold?
Goh...
V.
quote:Nee hoor, klopt niet wat zegt.
Op dinsdag 16 september 2003 15:05 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
AH is ook vaak francise, en heeft evenveel te maken met Ahold als C1000.
quote:http://www.franchiseplus.nl/formules/food/albertheijn.html
Verspreid over het land heeft Albert Heijn momenteel 683 winkels, waarvan 174 franchisevestigingen. Bovendien omvat Albert Heijn een zestal distributiecentra. Het hoofdkantoor is gelegen in Zaandam. Albert Heijn biedt werk aan 53.787 mensen. In 1999 bedroeg de omzet in de eigen filialen en de franchisevestigingen gezamenlijk 5.3 miljard Euro. Albert Heijn maakt deel uit van Koninklijke Ahold nv.
quote:Kudos to him.
Op dinsdag 16 september 2003 17:02 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Nee maar de topman van Microsoft vangt toch al gauw een paar miljard
Maar hier valt een massa-ontslag niet heel briljant te rijmen met zo'n salaris.
Van mij mag zo'n vent best een topsalaris hebben, maar dit is wat mij betreft een beetje veel van het goede.
V.
quote:C1000 is toch ook Ahold
Op dinsdag 16 september 2003 15:05 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
AH is ook vaak francise, en heeft evenveel te maken met Ahold als C1000.
Of is dat stom?
quote:Die niuwe uniformen waren al maanden (en misschien al jaren) ontwikkeld aan het worden. En dat nieuwe promotiemateriaal.. ik neem aan dat je iets moet doen als het slecht met je winkel gaat.
Op dinsdag 16 september 2003 18:01 schreef BredeW het volgende:
Er klopt iets niet... Super hoog salaris, oprotpremie, nieuwe uniforms, nieuw promotiemateriaal, en maar roepen dat ze zo goedkoop zijn. Gewoon die prijzen laten zakken, lijkt me makkelijker...
quote:nee nee
Op dinsdag 16 september 2003 18:01 schreef BredeW het volgende:
Er klopt iets niet... Super hoog salaris, oprotpremie, nieuwe uniforms, nieuw promotiemateriaal, en maar roepen dat ze zo goedkoop zijn. Gewoon die prijzen laten zakken, lijkt me makkelijker...
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 17:35 schreef ElisaB het volgende:
Btw... ik heb ergens het gevoel dat de SP zich hier niet tegenaan moet bemoeien.Of is dat stom?
overigens, wat een gezeik allemaal, dan ga je toch lekker naar Dirk, Lidl of Jumbo
quote:waarvan 174 franchisevestigingen.
Op dinsdag 16 september 2003 17:12 schreef schatje het volgende:[..]
Nee hoor, klopt niet wat zegt.
[..]http://www.franchiseplus.nl/formules/food/albertheijn.html
Wat begrijp je niet ervan?
C1000 is ook eigendom van Ahold via een dochterconstructie.
quote:Dat weet ik ook wel.
Op dinsdag 16 september 2003 18:36 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
laat maar zitten dan .
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 17-09-2003 07:52]
quote:Nee hoor. Schuitema is voor 73% van Ahold, maar Schuitema is alleen de groothandel van de C1000's. De winkels zijn niet van Ahold.
Op dinsdag 16 september 2003 18:36 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
waarvan 174 franchisevestigingen.
Wat begrijp je niet ervan?
Ahold-topman Moberg levert flink in
HILVERSUM Ahold-topman Anders Moberg
heeft zelf aangedrongen op versobering
van zijn arbeidsvoorwaardenpakket,meldt
de Telegraaf.Volgens de krant zal Ahold
dat later vandaag bekendmaken.
De Zweedse bestuursvoorzitter zou na de
storm van kritiek afstand doen van zijn
afgesproken bonus- en vertrekregeling.
Moberg verdient bij Ahold 1,5 miljoen
euro per jaar,met daarnaast gedurende
twee jaar een niet- prestatiegebonden
bonus van 1,5 miljoen euro per jaar.Met
opties en aandelen komt het inkomen het
eerste jaar rond de 10 mln euro uit.Op
de aandeelhoudersvergadering van Ahold
leidde dat tot grote verontwaardiging.
quote:Als het slecht gaat met je bedrijf is het voor de gewone mens niet te verteren dat je iemand voor 10miljoen per jaar binnen haalt. Het zal dan ook wel om die reden (protesten e.d.) zijn dat het soberder wordt.
Op woensdag 17 september 2003 07:41 schreef Libris het volgende:
Of het aan de boycot ligt weet ik niet, maar teletekst meldt:***************************************
Ahold-topman Moberg levert flink in***************************************
HILVERSUM Ahold-topman Anders Moberg
heeft zelf aangedrongen op versobering
van zijn arbeidsvoorwaardenpakket,meldt
de Telegraaf.Volgens de krant zal Ahold
dat later vandaag bekendmaken.
Moberg verdient bij Ahold 1,5 miljoen
euro per jaar,met daarnaast gedurende
twee jaar een niet- prestatiegebonden
bonus van 1,5 miljoen euro per jaar.Met
opties en aandelen komt het inkomen het
eerste jaar rond de 10 mln euro uit.Op
de aandeelhoudersvergadering van Ahold
leidde dat tot grote verontwaardiging.
Er wordt natuurlijk geen woord gerept over hoe sober?
quote:
Op woensdag 17 september 2003 07:46 schreef ToBe het volgende:[..]
Als het slecht gaat met je bedrijf is het voor de gewone mens niet te verteren dat je iemand voor 10miljoen per jaar binnen haalt. Het zal dan ook wel om die reden (protesten e.d.) zijn dat het soberder wordt.
Er wordt natuurlijk geen woord gerept over hoe sober?
quote:Dus van max 10,5 miljoen naar 1,5 miljoen per jaar. Das in ieder geval een flinke stap.
quote:Tis nog vroeg
Op woensdag 17 september 2003 07:49 schreef Libris het volgende:[..]
[..]Dus van max 10,5 miljoen naar 1,5 miljoen per jaar. Das in ieder geval een flinke stap.
Maar is zeker weten een hele flinke stap!
quote:En hij mag best een bonusje van een miljoen krijgen als ie het goed doet
Op woensdag 17 september 2003 07:52 schreef ToBe het volgende:[..]
Tis nog vroeg
Maar is zeker weten een hele flinke stap!
Bij de volgende sanering van Ahold zal Moberg wel weten in welk land de klappen zullen gaan vallen.
quote:Ik heb de indruk dat je je verrekent.
Op woensdag 17 september 2003 07:49 schreef Libris het volgende:
Dus van max 10,5 miljoen naar 1,5 miljoen per jaar. Das in ieder geval een flinke stap.
quote:en dan komt het:
Moberg verdient 1,5 miljoen per jaar (...) daarnaast een niet- prestatiegebonden bonus van 1,5 miljoen per jaar.Met opties en aandelen komt het inkomen het eerste jaar rond de 10 mln euro uit (zal dus rond de 7 mln zijn).
quote:
De Zweed zou (...) afstand doen van zijn bonus- en vertrekregeling.
Hij doet alleen maar afstand van de bonus- en vertrekregeling. De bonus is 1,5 mln per jaar en hoe hoog de vertrekpremie is, dat weten we niet.
Er blijft nog genoeg over
quote:Dat is het zeker
Op woensdag 17 september 2003 07:52 schreef ToBe het volgende:Maar is zeker weten een hele flinke stap!
Nogmaals, ik misgun de man helemaal geen riant salaris, en van mij mag hij best een goeie bonus krijgen, ZODRA hij resultaten boekt.
In the meantime: anderhalf miljoen Euro per jaar is natuurlijk een prima betaling.
V.
quote:bruto neem ik aan.. nou dat ' krijgt ' Beatrix ook...
Op woensdag 17 september 2003 10:40 schreef Verbal het volgende:[..]
Dat is het zeker
Nogmaals, ik misgun de man helemaal geen riant salaris, en van mij mag hij best een goeie bonus krijgen, ZODRA hij resultaten boekt.
In the meantime: anderhalf miljoen Euro per jaar is natuurlijk een prima betaling.
V.
quote:Dat was 2 jaarsalarissen + bonussen
Op woensdag 17 september 2003 10:18 schreef ElisaB het volgende:
Hij doet alleen maar afstand van de bonus- en vertrekregeling. De bonus is 1,5 mln per jaar en hoe hoog de vertrekpremie is, dat weten we niet.Er blijft nog genoeg over
quote:Ik vind het een beetje magertjes
Op woensdag 17 september 2003 10:40 schreef Verbal het volgende:[..]
Dat is het zeker
V.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |