abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13018877
PvdA-kamerlid John Leerdam is in de problemen gekomen door een 'gratis' verblijf in het luxe hotel Kurá Hulanda op Curaçao. Bij zijn vertrek betaalde hij de rekening van 2891,70 dollar niet omdat hij dacht dat de eigenaar hem 'als vriend' had uitgenodigd.

Pas nadat advocaat Gerard Spong in opdracht van het hotel dreigde met aangifte, kwam Leerdam over de brug. Hij verbleef van 5 tot en met 24 juli in het hotel van de Nederlandse zakenman en multimiljonair Jacob Gelt Dekker. ,,Mijnerzijds ben ik er zonder meer van uitgegaan dat ik bij uw cliënt (onder meer thuis) te gast was'', schrijft Leerdam aan Spong in reactie op de eis tot betaling.

In een toelichting zegt de PvdA'er: ,,Ik ging er vanuit dat Gelt Dekker mij uitnodigde als vriend, we kennen elkaar tenslotte al een tijdje. Op Curaçao vroeg hij me ervoor te zorgen dat de fractievoorzitters van de Tweede Kamer tijdens hun reis in zijn hotel zouden verblijven. Ik zei dat ik dat niet kon regelen, maar wel een goed woordje zou doen.''

Toen bleek dat de fractievoorzitters in een ander hotel zouden verblijven, werd Gelt Dekker kwaad, denkt het Kamerlid.

bron : AD

Politici dienen elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden.
Zo is er vorige week een PvdA raadslid in Dordrecht uit de partij gezet.

[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 08-09-2003 11:59]

pi_13018944
Beetje overdreven kop hoor. Gewoon een misverstand/ruzietje volgens de informatie. Heeft verder niets met de PvdA of politiek te maken.
pi_13018996
Tsja, als politicus moet je goed uitkijken met dit soort 'vriendendienstjes'. Of het nu wel of niet op uitnodiging is, Leerdam maakt zich hiermee sowieso verdacht, temeer omdat hij kennelijk ook toegezegd heeft een goed woordje voor het hotel te doen bij de fractievoorzitters. En een verblijf ter waarde van bijna 3.000 dollar in een luxe hotel, dat is toch geen vriendendienst meer?

Uitzoeken die zaak, en Leerdam desnoods de fractie uitkicken als hij geen betere verklaring heeft.

pi_13019018
Politiek op zijn oude vertrouwde niveau.
Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
pi_13019022
Ohja, een bronvermelding en een (korte) eigen mening zien we eigenlijk wel graag verschijnen in de openingspost.
  maandag 8 september 2003 @ 11:55:16 #6
9112 Joz
museumkids.nl/profile/21725
pi_13019030
quote:
Op maandag 8 september 2003 11:50 schreef Alcatraz het volgende:
Beetje overdreven kop hoor. Gewoon een misverstand/ruzietje volgens de informatie. Heeft verder niets met de PvdA of politiek te maken.
ja idd, zwaar overdreven. gewoon een misverstand waarbij die PvdA-er idd niet echt handig heeft gehandeld, lijkt me logisch dat de betreffende hoteleigenaar best 1 persoon gratis had laten overnachten als hij er zo veel meer zou binnenhalen.
Nog 10 stemmen en mijn dochtertje maakt kans op een prijs! (museumbezoek met de klas)
<a href="https://www.museumkids.nl/profile/21725" target="_blank" >https://www.museumkids.nl/profile/21725</a>
Klik op stem - 2 sec werk geen login nodig!
pi_13019055
Typich PVDA, die geven graag andermand geld uit ook als heter helemaal niet is.
"You cannot simultaneously have free immigration and a welfare state.'' - Nobelprijswinaar Milton Friedman
pi_13019074
Tja. Het zou een illusie zijn te denken dat het er zo níét aan toegaat in de politiek.
pi_13019109
quote:
Op maandag 8 september 2003 11:55 schreef Joz het volgende:

[..]

...lijkt me logisch dat de betreffende hoteleigenaar best 1 persoon gratis had laten overnachten als hij er zo veel meer zou binnenhalen.

Het lijkt mij dat een politicus al helemaal niet op zo'n 'kadootje' in zou moeten gaan.
pi_13019152
quote:
Op maandag 8 september 2003 11:59 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat een politicus al helemaal niet op zo'n 'kadootje' in zou moeten gaan.

Dit soort dingen gebeurt niet alleen in Italië, hoor. Kijk alleen maar eens naar de bouwfraude. Je zou zeggen dat men daarvan geleerd heeft, welnu, het resultaat is zichtbaar
pi_13020045
Hij heeft een fout gemaakt, simpel!

Hij moet m.i. gewoon de rekening betalen en zich daarna verantwoorden tegenover de partij. Als zij het erg genoeg vinden om hem er uit zetten, so be it. Zo niet, dan kan hij gewoon weer verder gaan met z'n werkzaamheden (die overigens zeer goed zijn)

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  maandag 8 september 2003 @ 12:47:09 #12
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_13020135
quote:

[..]

ligt er maar net aan hoe goed ze bevriend zijn lijkt me. In dit geval lijkt het er echter op dat de 'vriendschap' sterk overdreven wordt.
Als het van een willekeurige zakenman komt lijkt het me duidelijk.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_13022823
Het volledige artikel van de site van het AD...
quote:
'Gratis' verblijf breekt Kamerlid op

PvdA-kamerlid John Leerdam is in de problemen gekomen door een 'gratis' verblijf in het luxe hotel Kurá Hulanda op Curaçao. Bij zijn vertrek betaalde hij de rekening van 2891,70 dollar niet omdat hij dacht dat de eigenaar hem 'als vriend' had uitgenodigd.

Pas nadat advocaat Gerard Spong in opdracht van het hotel dreigde met aangifte, kwam Leerdam over de brug. Hij verbleef van 5 tot en met 24 juli in het hotel van de Nederlandse zakenman en multimiljonair Jacob Gelt Dekker. ,,Mijnerzijds ben ik er zonder meer van uitgegaan dat ik bij uw cliënt (onder meer thuis) te gast was'', schrijft Leerdam aan Spong in reactie op de eis tot betaling.

In een toelichting zegt de PvdA'er: ,,Ik ging er vanuit dat Gelt Dekker mij uitnodigde als vriend, we kennen elkaar tenslotte al een tijdje. Op Curaçao vroeg hij me ervoor te zorgen dat de fractievoorzitters van de Tweede Kamer tijdens hun reis in zijn hotel zouden verblijven. Ik zei dat ik dat niet kon regelen, maar wel een goed woordje zou doen.''

Toen bleek dat de fractievoorzitters in een ander hotel zouden verblijven, werd Gelt Dekker kwaad, denkt het Kamerlid. ,,Gelt Dekker probeert mij nu als beginnend Kamerlid, die in alle naïviteit vriendschap met hem sloot, schade te berokkenen'', vindt Leerdam.

Volgens de hoteleigenaar vond het Kamerlid een gratis verblijf nog niet genoeg. ,,Hij diende ook nog een klacht in bij het management van het hotel omdat hij geen gratis fles champagne had ontvangen'', zegt Gelt Dekker. ,,Uiteindelijk heeft het management hem toch maar een gratis fles gegeven.''

De ondernemer zegt dat Leerdam bij het uitchecken weigerde te betalen, maar volgens het Kamerlid is hem 'op geen enkel moment' een rekening gepresenteerd. ,,Twee weken later kreeg ik opeens een brief van advocaat Spong. Voor mij een duidelijk bewijs dat hij probeert mij in een kwaad daglicht te stellen. Wat de fles champagne betreft, die was mij door het hotel aangeboden omdat ik 12,5 jaar getrouwd was.'' Na de brief - en na overleg met PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos - is de rekening alsnog betaald.

Volgens Gelt Dekker was Bos tijdens het bezoek van de fractievoorzitters nog steeds boos over de kwestie. ,,Tijdens een etentje met premier Mirna Louisa-Godett weigerde hij mij de hand te schudden.'' De kwestie escaleerde nadat de hoteleigenaar in zijn wekelijkse column in de Caribische editie van het Algemeen Dagblad de PvdA-voorman op de korrel nam. Bos voelde zich hierdoor zeer beledigd.

,,Ik neem Gelt Dekker op geen enkele manier nog serieus. Als er al sprake is van een meningsverschil, dan is dat een zakelijk twistpunt tussen Gelt Dekker en John Leerdam, dat volgens mij helemaal is afgehandeld en waar ik verder niets mee te maken heb'', zo zei Bos vorige week tijdens zijn verblijf op Curaçao.

,,Als Wouter Bos zegt dat het een zakelijk twistpunt is tussen Leerdam en mij, dan zegt hij daarmee in feite dat hij corruptie gedoogd'', zo gooit Gelt Dekker nog wat olie op het vuur.

http://www.ad.nl/artikelen/NieuwsAntillen/1062912149294.html

Ik vind de wijze van handelen van de hoteleigenaar ook wel wat dubieus. Als hij het over corruptie heeft vergeet hij dat er 2 partijen nodig zijn voor die corruptie, naast een politicus die zich laat betalen voor een gunst ook een persoon die een politicus wil betalen voor een gunst.

Maar John Leerdam had zich om te beginnen al helemaal niet op deze manier moeten laten fêteren.

pi_13023007
quote:
Op maandag 8 september 2003 11:53 schreef Kozzmic het volgende:
Tsja, als politicus moet je goed uitkijken met dit soort 'vriendendienstjes'. Of het nu wel of niet op uitnodiging is, Leerdam maakt zich hiermee sowieso verdacht, temeer omdat hij kennelijk ook toegezegd heeft een goed woordje voor het hotel te doen bij de fractievoorzitters. En een verblijf ter waarde van bijna 3.000 dollar in een luxe hotel, dat is toch geen vriendendienst meer?

Uitzoeken die zaak, en Leerdam desnoods de fractie uitkicken als hij geen betere verklaring heeft.

De fractie uitkicken? Is dat niet wat overdreven. HIj betaalt de rekening toch gewoon. HIj heeft meteen overlegd met Wouter Bos, kom op zeg, niet meteen meehuilen met de wolven in het bos.
pi_13023031
quote:

[..]

Je mag niet bij een vriend logeren?
pi_13023047
pi_13023816
Is dat niet een beetje belangenverstrengeling van die PvdA'er? Als volksvertegenwoordiger een goed woordje doen voor een vriend zodat hij daaraan vervolgens veel geld kan verdienen. Niet echt een nette actie

Ik ben trouwens benieuwd hoeveel aandacht de NOS hieraan gaat schenken. Als het bezit van een legaal sexlijnenbedrijf al een journaalopener is zal dit toch op zijn minst een journaalvullend item moeten worden

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13024025
quote:
Op maandag 8 september 2003 15:03 schreef SCH het volgende:

[..]

Je mag niet bij een vriend logeren?

Mooie 'vriend' die je eerst uitnodigt en achteraf de rekening presenteert. En ik vind een verblijf in een hotel ter waarde van bijna 3.000 dollar verdacht. Dat is m.i. niet zomaar een vriendschappelijke uitnodiging.
quote:
Op maandag 8 september 2003 15:02 schreef SCH het volgende:

[..]

De fractie uitkicken? Is dat niet wat overdreven. HIj betaalt de rekening toch gewoon. HIj heeft meteen overlegd met Wouter Bos, kom op zeg, niet meteen meehuilen met de wolven in het bos.

Het zaakje stinkt naar mijn mening. De PvdA doet er goed aan te onderzoeken wat hier aan de hand is. Het kan wat mij betreft niet zo zijn dat volksvertegenwoordigers zich op deze manier laten uitnodigen in ruil voor een wederdienst (wat Leerdam ook nog toegeeft, hij zou de fractievoorzitters het betreffende hotel aanbevelen).

Als het een LPF-er of een VVD-er betrof had jij ongetwijfeld hetzelfde gevonden.

pi_13024368
quote:
Op maandag 8 september 2003 15:47 schreef Kozzmic het volgende:
Als het een LPF-er of een VVD-er betrof had jij ongetwijfeld hetzelfde gevonden.
Zou kunnen maar dat weet ik nog niet zo zeker want mijn sympathie ligt niet erg bij Leerdam. Ik ken hem uit het cultuurcircuit en ik was erg verbaasd dat de PvdA hem vroeg als kamerlid. Deze affaire past erg bij hem. Hij is iemand van het lobbyen, van vriendjespolitiek etc. Die foto met Van der Ploeg is goed getroffen wat dat betreft.
quote:
Mooie 'vriend' die je eerst uitnodigt en achteraf de rekening presenteert. En ik vind een verblijf in een hotel ter waarde van bijna 3.000 dollar verdacht. Dat is m.i. niet zomaar een vriendschappelijke uitnodiging.
Dat bedrag vind ik niet zo vreemd voor een luxe hotel en als ik het zo nog eens terug lees is het inderdaad niet zo slim van Leerdam. Of het echt met foute intenties is, betwijfel ik. Hij denkt waarschijnlijk dat het zo werkt, zo werkte het ook tot voor kort bij hem.
quote:
Het zaakje stinkt naar mijn mening. De PvdA doet er goed aan te onderzoeken wat hier aan de hand is. Het kan wat mij betreft niet zo zijn dat volksvertegenwoordigers zich op deze manier laten uitnodigen in ruil voor een wederdienst (wat Leerdam ook nog toegeeft, hij zou de fractievoorzitters het betreffende hotel aanbevelen).
En hij zei erbij dat hij niks kon garanderen. Ach, daar heb ik niet zo'n moeite mee - het wordt ander als er politieke belangen in het spel zijn. Als de hoteleigenaar iets wil of moet van het Nederlandse parlement.

Maar je hebt gelijk, het is niet zo slim. Of het stinkt, weet ik niet - alhoewel het vrij smerig is op Cuaracao

maandag 8 september 2003 @ 16:27:19 #20
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_13025003
Het is PvdA, dus ik vertrouw het bij voorbaat al niet. Dit verhaal is voor mij slechts een bevestiging van vooroordelen
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_13025145
quote:
Op maandag 8 september 2003 11:50 schreef Alcatraz het volgende:
quote:
Ik zei dat ik dat niet kon regelen, maar wel een goed woordje zou doen.
Hoezo verschillende belangen
  maandag 8 september 2003 @ 16:43:04 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13025390
Het is altijd lastig om de grens te bepalen, maar een oplettende politicus had dit niet laten gebeuren.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 8 september 2003 @ 16:44:56 #23
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_13025446
quote:
Op maandag 8 september 2003 11:46 schreef Koos Voos het volgende:
Politici dienen elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden.
Zo is er vorige week een PvdA raadslid in Dordrecht uit de partij gezet.
Alleen de PvdA, zeker?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_13025667
quote:
Op maandag 8 september 2003 16:44 schreef Verbal het volgende:

[..]

Alleen de PvdA, zeker?

Nee, laatst is er ook al een GroenLinkser uit zijn partij gezet omdat hij de bruidschat voor een of andere bruiloft met gemeenschapsgeld had gefinancierd...

Kanker faken om onder je beloften en schulden uit te komen gebeurt trouwens ook wel eens bij die partij

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13025729
quote:
Op maandag 8 september 2003 16:27 schreef Lemmeb het volgende:
Het is PvdA, dus ik vertrouw het bij voorbaat al niet. Dit verhaal is voor mij slechts een bevestiging van vooroordelen
Droom lekker verder

Hij heeft fout gehandeld en moet zich nu verantwoorden. Bij de VVD, LPF, CDA of D'66 zou hetzelfde gebeuren

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')