abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13117994
ehm. is er ook zoiets dat bestaat als je wakker bent?
want dat heb ik wel eens, dat ik me dan niet meer kan bewegen..
dat duurt maar heel eventjes maar het is wel een gek gevoel..
ja..? dus..? en..?
pi_13177538
even een tvp maken.
pi_13186128
...
nog wat meer info
(en wat enge info onderaan de pagina, om de wetenschap ff teniet te doen ): http://www.home.zonnet.nl/pollie_37/slaapverlamming.htm
...
pi_13192456
quote:
op vrijdag 12 september 2003 12:32 schreef ravenous het volgende:

sleep paralysis strikes during the transition between dreaming sleep called rem sleep for its telltale rapid eye movements and being fully awake. during rem sleep, experts say, your body keeps you safe from acting out on your dreams by temporarily paralyzing you.

ik heb ooit een documentaire gezien over getraumatiseerde vietnamveteranen waarbij dit systeem niet goed werkte. eén ervan had nachtmerries over de oorlog en viel in zijn slaap zijn vrouw steeds aan. het omgekeerde van asp dus. niet bewust maar wel verlamd. eigenlijk nog veel angstiger....
pi_13321562
quote:
op maandag 15 september 2003 21:35 schreef xeliana het volgende:

[..]

ik heb ooit een documentaire gezien over getraumatiseerde vietnamveteranen waarbij dit systeem niet goed werkte. eén ervan had nachtmerries over de oorlog en viel in zijn slaap zijn vrouw steeds aan. het omgekeerde van asp dus. niet bewust maar wel verlamd. eigenlijk nog veel angstiger....

niet bewust, maar wel verlamd? je bedoeld vast niet bewust en niet verlamd. da's niet het omgekeerde van asp (wel bewust en wel verlamd) zijn dit niet gewoon slaapwandelaars? zoals de man die onlangs werd vrijgesproken van moord op zijn vrouw, omdat hij dit onbewust tijdens een droom deed. dit lijkt me geen angstige ervaring. wel als je wakker word en bemerkt dat je iets vreselijks hebt gedaan tijdens je slaap natuurlijk!
Nothing else matters †
pi_13321596
quote:
op vrijdag 12 september 2003 13:56 schreef bloemztheelepel het volgende:
ehm. is er ook zoiets dat bestaat als je wakker bent?
want dat heb ik wel eens, dat ik me dan niet meer kan bewegen..
dat duurt maar heel eventjes maar het is wel een gek gevoel..
geen idee maar volgens mij is het niet echt goed (tijd voor een bezoekje huisarts?)
Nothing else matters †
pi_13321651
m'n vriend heeft er ook vaak last van. ligtie ineens te schokken naast me.... omdat ie niet kon bewegen

ik val wel 's in een gat als ik bijna slaap, maar das geen asp denkik...
en in mijn dromen besef ik me soms dat ik droom, dan ga ik dingen doen doe ik normaal nooit zo doen want ja, ik droom toch! maar da's alweer geen asp...

[dit bericht is gewijzigd door szaenne op 20-09-2003 21:36]

pi_13321693
ik ben 1 keer bewust geweest dat ik sliep. jaren terug. ik kon mijn ogen ook letterlijk niet openen, maar kon de rest van mijn lichaam wel bewegen. ben ik naar de gang gelopen en na een halve minuut ongeveer gingen mijn ogen wel open.

en nee dit was geen slaapwandelen of gewoon het feit dat mijn ogen dichtplakten, ik werd me namelijk daadwerkelijk bewust dat ik sliep en mijn onderbewustzijn bleef even actief.

ik vond het niet echt heel prettig want kon niet echt veel doen, en wist niet wanneer ik mijn ogen weer open kon krijgen.

pi_13322170
quote:
op zaterdag 20 september 2003 21:33 schreef #ANONIEM het volgende:
ik ben 1 keer bewust geweest dat ik sliep. jaren terug. ik kon mijn ogen ook letterlijk niet openen, maar kon de rest van mijn lichaam wel bewegen. ben ik naar de gang gelopen en na een halve minuut ongeveer gingen mijn ogen wel open.

en nee dit was geen slaapwandelen of gewoon het feit dat mijn ogen dichtplakten, ik werd me namelijk daadwerkelijk bewust dat ik sliep en mijn onderbewustzijn bleef even actief.

ik vond het niet echt heel prettig want kon niet echt veel doen, en wist niet wanneer ik mijn ogen weer open kon krijgen.

dussuh...je sliep, maar je was je er wel van bewust van dat je sliep, maar je was niet verlamd want je liep op de gang en je was niet aan het slaapwandelen.....

errr...lucide slaapwandeling ofzo?

Nothing else matters †
pi_13353710
offtopic: saski, zou ik je mogen mailen? ik zag dat je allerlei trainingen hebt gehad met lucide dromen enz. enz. en ik zou daar graag met je over willen praten.
Don't be afraid to see the unknown!
pi_13356517
is denken dat je geen adem meer kunt krijgen ook een vorm van asp? dus ineens omhoog schieten in bed en weer helemaal op adem moeten komen?
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  maandag 22 september 2003 @ 13:01:24 #37
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13356706
ik heb het tientallen malen gehad, in combinatie met verschrikkelijke nachtmerries, maar ondertussen weet ik niet meer of het 'echt' is, omdat ik ook droom, dat ik verlamd ben.
soms droom ik, dat ik verlamd ben, maar dat droom ik in een droom waarin ik verlamd ben. zo kan ik soms wel tientallen keren 'wakker' worden voordat ik echt wakker ben. nee, dat bevordert de nachtrust niet.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13363810
quote:
op zaterdag 20 september 2003 21:27 schreef ravenous het volgende:

[..]

niet bewust, maar wel verlamd? je bedoeld vast niet bewust en niet verlamd. da's niet het omgekeerde van asp (wel bewust en wel verlamd) zijn dit niet gewoon slaapwandelaars? zoals de man die onlangs werd vrijgesproken van moord op zijn vrouw, omdat hij dit onbewust tijdens een droom deed. dit lijkt me geen angstige ervaring. wel als je wakker word en bemerkt dat je iets vreselijks hebt gedaan tijdens je slaap natuurlijk!

oeps
ik bedoel inderdaad niet bewust en niet verlamd.

ik weet niet of het onder slaapwandelen valt, zou best kunnen. in de docu werd uitgelegd dat een bepaald systeem in de hersenen ervoor zorgt dat tijdens de slaap bewegingen worden onderdrukt, dus dat je spieren min of meer worden verlamd. dit zou er dan ook voor zorgen dat mensen niet gaan uitvoeren wat zij dromen.
bij de veteraan werkte dit systeem niet goed, de bewegingen werden niet onderdrukt dus hij voerde uit wat hij droomde (was de hypothese).

ik kan mij voorstellen dat er bij asp iets fout gaat met hetzelfde systeem. bij de veteraan werkte het helemaal niet, terwijl bij asp het "verlammingssysteem" niet op tijd uitschakelt. je wordt wel al wakker (en dus bewust), maar je hebt dus ook de ervaring dat je je niet kan bewegen.

pi_13366377
quote:
op maandag 22 september 2003 17:29 schreef xeliana het volgende:

[..]

oeps
ik bedoel inderdaad niet bewust en niet verlamd.

ik weet niet of het onder slaapwandelen valt, zou best kunnen. in de docu werd uitgelegd dat een bepaald systeem in de hersenen ervoor zorgt dat tijdens de slaap bewegingen worden onderdrukt, dus dat je spieren min of meer worden verlamd. dit zou er dan ook voor zorgen dat mensen niet gaan uitvoeren wat zij dromen.
bij de veteraan werkte dit systeem niet goed, de bewegingen werden niet onderdrukt dus hij voerde uit wat hij droomde (was de hypothese).

ik kan mij voorstellen dat er bij asp iets fout gaat met hetzelfde systeem. bij de veteraan werkte het helemaal niet, terwijl bij asp het "verlammingssysteem" niet op tijd uitschakelt. je wordt wel al wakker (en dus bewust), maar je hebt dus ook de ervaring dat je je niet kan bewegen.

oh interressant zeg, jammer dat ik het niet gezien heb. wel bizar idd.
Nothing else matters †
pi_13366414
wat ik wel eens heb is wanneer ik s'ochtends wakker word ik geen gevoel meer in mijn arm heb, kan er dan ook serieus niks mee doen dan moet ik met mijn ene hand de andere arm vastpakken en maar een beetje op meppen om hem wakker te krijgen.
pi_19734108
ik heb ook asp...

frrrreaky soms...
  dinsdag 8 juni 2004 @ 19:11:22 #42
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_19734282
vannacht weer. na een droom die ik me niet meer kon herrineren, lag ik opeens wakker in bed. je voelt jezelf liggen, in een houding die "normaal" is. je voelt jezelf ademen, ik draaide me om zonder dat ik iets deed. erg raar allemaal.

ik kon niet bewegen, mijn truc zoals ik die altijd deed, mn ogen dwingen open te gaan werkte niet. ik werd uiteindelijk echt "wakker", door na lang proberen (en veel trillen, elke beweging die ik probeerde werd "tegengewerkt") mn vinger in mijn mond te stoppen en te bijten. door de pijn werd ik echt wakker en kon ik bewegen. het stomme was overigens, dat mijn ogen echt superzwaar waren, ik kon ze letterlijk niet open houden. ik ben ook vrij snel weer in slaap gevallen en gelukkig nergens last van .
pi_19735242
hier is een heel simpel trukje voor. als je het dus merkt, dan heel rustig worden, tot 5 tellen en dan in 1 keer een beweging maken (soort spastbeweging), dus echt alles focussen op die ene beweging en dan is het weg. ik heb er vaak last van en dit werkt altijd.
pi_19735503
volg toppic
  dinsdag 8 juni 2004 @ 20:18:00 #45
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_19735849
ik had welles dat ik droomde dat ik poepte, en toen ik wakker werd was ik bang dat ikin mn bed had gepoept.....
alleen dat was niet zo!
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  dinsdag 8 juni 2004 @ 20:36:21 #46
46511 Linz
held der helden
pi_19736353
quote:
op dinsdag 8 juni 2004 19:54 schreef itsontoday het volgende:
hier is een heel simpel trukje voor. als je het dus merkt, dan heel rustig worden, tot 5 tellen en dan in 1 keer een beweging maken (soort spastbeweging), dus echt alles focussen op die ene beweging en dan is het weg. ik heb er vaak last van en dit werkt altijd.
ik probeer het, ik probeer het, maar dat is echt moeilijk. ik probeer me te focussen en dan probeer ik me als het ware los te rukken. in 1 beweging is dat erg moeilijk.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_19736495
quote:
op dinsdag 8 juni 2004 20:36 schreef linz het volgende:

[..]

ik probeer het, ik probeer het, maar dat is echt moeilijk. ik probeer me te focussen en dan probeer ik me als het ware los te rukken. in 1 beweging is dat erg moeilijk.
ja maar dat moet je oefenen, kan je nu al doen. moet je heel lang stil zitten en dan eigenlijk onverwachts een spastische beweging maken, dus je weet wel dat je het gaat doen, maar je bent de gedachten voor eigenlijk.
  donderdag 10 juni 2004 @ 18:50:46 #48
97157 Scorpiogirl01
Feel the scorpion sting
pi_19790899
heb ik toen ik jonger was ook vaak meegemaakt, werd wakker, kon niet bewegen, nauwelijks mijn ogen open doen. wat je juist niet moet doen is er tegen vechten, dan wordt het juist erger. je moet proberen te ontspannen en gewoon diep in- en uitademen en na een tijdje merk je dat het minder wordt!

ik weet niet of het paranormaal is of dat het gewoon iets van zenuwstelsel is maar het is verschrikkelijk eng!
pi_19802405
ja ik ken het ook...erg eng..

ik werd een keer door m'n hond aangevallen, terwijl ik gewoon in bed lag..ik kon me niet bewegen, zo eng..

ik was bij bewustzijn (denk ik)....m'n hond alleen niet...die lag lekker te slapen

erg vreemd..
ik heb het niet zo vaak gelukkig
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_19804356
dit heb ik dus nagenoeg iedere dag, het is echt een heel erg freaky gevoel
vannacht had ik dit dus weer, na lang 'vechten' kwam ik eindelijk los en toen lag ik daar te baden in het zweet. gelukiig zie ik dat meer mensen hier dus last van hebben, dan weet ik tenminste dat ik niet de enige ben
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')