quote:ik heb ooit een documentaire gezien over getraumatiseerde vietnamveteranen waarbij dit systeem niet goed werkte. eén ervan had nachtmerries over de oorlog en viel in zijn slaap zijn vrouw steeds aan. het omgekeerde van asp dus. niet bewust maar wel verlamd. eigenlijk nog veel angstiger....
op vrijdag 12 september 2003 12:32 schreef ravenous het volgende:sleep paralysis strikes during the transition between dreaming sleep called rem sleep for its telltale rapid eye movements and being fully awake. during rem sleep, experts say, your body keeps you safe from acting out on your dreams by temporarily paralyzing you.
quote:niet bewust, maar wel verlamd? je bedoeld vast niet bewust en niet verlamd. da's niet het omgekeerde van asp (wel bewust en wel verlamd) zijn dit niet gewoon slaapwandelaars? zoals de man die onlangs werd vrijgesproken van moord op zijn vrouw, omdat hij dit onbewust tijdens een droom deed. dit lijkt me geen angstige ervaring. wel als je wakker word en bemerkt dat je iets vreselijks hebt gedaan tijdens je slaap natuurlijk!
op maandag 15 september 2003 21:35 schreef xeliana het volgende:[..]
ik heb ooit een documentaire gezien over getraumatiseerde vietnamveteranen waarbij dit systeem niet goed werkte. eén ervan had nachtmerries over de oorlog en viel in zijn slaap zijn vrouw steeds aan. het omgekeerde van asp dus. niet bewust maar wel verlamd. eigenlijk nog veel angstiger....
quote:geen idee
op vrijdag 12 september 2003 13:56 schreef bloemztheelepel het volgende:
ehm. is er ook zoiets dat bestaat als je wakker bent?
want dat heb ik wel eens, dat ik me dan niet meer kan bewegen..
dat duurt maar heel eventjes maar het is wel een gek gevoel..
ik val wel 's in een gat als ik bijna slaap, maar das geen asp denkik...
en in mijn dromen besef ik me soms dat ik droom, dan ga ik dingen doen doe ik normaal nooit zo doen want ja, ik droom toch! maar da's alweer geen asp...
[dit bericht is gewijzigd door szaenne op 20-09-2003 21:36]
en nee dit was geen slaapwandelen of gewoon het feit dat mijn ogen dichtplakten, ik werd me namelijk daadwerkelijk bewust dat ik sliep en mijn onderbewustzijn bleef even actief.
ik vond het niet echt heel prettig want kon niet echt veel doen, en wist niet wanneer ik mijn ogen weer open kon krijgen.
quote:dussuh...je sliep, maar je was je er wel van bewust van dat je sliep, maar je was niet verlamd want je liep op de gang en je was niet aan het slaapwandelen.....
op zaterdag 20 september 2003 21:33 schreef #ANONIEM het volgende:
ik ben 1 keer bewust geweest dat ik sliep. jaren terug. ik kon mijn ogen ook letterlijk niet openen, maar kon de rest van mijn lichaam wel bewegen. ben ik naar de gang gelopen en na een halve minuut ongeveer gingen mijn ogen wel open.en nee dit was geen slaapwandelen of gewoon het feit dat mijn ogen dichtplakten, ik werd me namelijk daadwerkelijk bewust dat ik sliep en mijn onderbewustzijn bleef even actief.
ik vond het niet echt heel prettig want kon niet echt veel doen, en wist niet wanneer ik mijn ogen weer open kon krijgen.
errr...lucide slaapwandeling ofzo?
quote:oeps
op zaterdag 20 september 2003 21:27 schreef ravenous het volgende:[..]
niet bewust, maar wel verlamd? je bedoeld vast niet bewust en niet verlamd. da's niet het omgekeerde van asp (wel bewust en wel verlamd) zijn dit niet gewoon slaapwandelaars? zoals de man die onlangs werd vrijgesproken van moord op zijn vrouw, omdat hij dit onbewust tijdens een droom deed. dit lijkt me geen angstige ervaring. wel als je wakker word en bemerkt dat je iets vreselijks hebt gedaan tijdens je slaap natuurlijk!
ik weet niet of het onder slaapwandelen valt, zou best kunnen. in de docu werd uitgelegd dat een bepaald systeem in de hersenen ervoor zorgt dat tijdens de slaap bewegingen worden onderdrukt, dus dat je spieren min of meer worden verlamd. dit zou er dan ook voor zorgen dat mensen niet gaan uitvoeren wat zij dromen.
bij de veteraan werkte dit systeem niet goed, de bewegingen werden niet onderdrukt dus hij voerde uit wat hij droomde (was de hypothese).
ik kan mij voorstellen dat er bij asp iets fout gaat met hetzelfde systeem. bij de veteraan werkte het helemaal niet, terwijl bij asp het "verlammingssysteem" niet op tijd uitschakelt. je wordt wel al wakker (en dus bewust), maar je hebt dus ook de ervaring dat je je niet kan bewegen.
quote:oh interressant zeg, jammer dat ik het niet gezien heb. wel bizar idd.
op maandag 22 september 2003 17:29 schreef xeliana het volgende:[..]
oeps
ik bedoel inderdaad niet bewust en niet verlamd.![]()
ik weet niet of het onder slaapwandelen valt, zou best kunnen. in de docu werd uitgelegd dat een bepaald systeem in de hersenen ervoor zorgt dat tijdens de slaap bewegingen worden onderdrukt, dus dat je spieren min of meer worden verlamd. dit zou er dan ook voor zorgen dat mensen niet gaan uitvoeren wat zij dromen.
bij de veteraan werkte dit systeem niet goed, de bewegingen werden niet onderdrukt dus hij voerde uit wat hij droomde (was de hypothese).ik kan mij voorstellen dat er bij asp iets fout gaat met hetzelfde systeem. bij de veteraan werkte het helemaal niet, terwijl bij asp het "verlammingssysteem" niet op tijd uitschakelt. je wordt wel al wakker (en dus bewust), maar je hebt dus ook de ervaring dat je je niet kan bewegen.
ik probeer het, ik probeer het, maar dat is echt moeilijk. ik probeer me te focussen en dan probeer ik me als het ware los te rukken. in 1 beweging is dat erg moeilijk.quote:op dinsdag 8 juni 2004 19:54 schreef itsontoday het volgende:
hier is een heel simpel trukje voor. als je het dus merkt, dan heel rustig worden, tot 5 tellen en dan in 1 keer een beweging maken (soort spastbeweging), dus echt alles focussen op die ene beweging en dan is het weg. ik heb er vaak last van en dit werkt altijd.
ja maar dat moet je oefenen, kan je nu al doen. moet je heel lang stil zitten en dan eigenlijk onverwachts een spastische beweging maken, dus je weet wel dat je het gaat doen, maar je bent de gedachten voor eigenlijk.quote:op dinsdag 8 juni 2004 20:36 schreef linz het volgende:
[..]
ik probeer het, ik probeer het, maar dat is echt moeilijk. ik probeer me te focussen en dan probeer ik me als het ware los te rukken. in 1 beweging is dat erg moeilijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |