Je kan deze laatste peiling vergelijken met het werkelijke aantal zetels, of je kan hem vergelijken met de voorlaatste peiling.
Dus we kunnen eruit halen wat we willen.
quote:Je vergelijkt nu de peiling van 28/8 met die van 14/8. De peiling die vrijdag bekend is gemaakt is een nieuwere peiling die (nog) niet op de site van de Politieke Barometer staat.
Op zaterdag 6 september 2003 13:08 schreef hmmmmm het volgende:
Het ligt er maar aan hoe je (NOVA) de cijfers interpreteerd.Wanneer je deze peiling vergelijkt met de vorige peiling (14 augustus) ziet het er anders uit: CDA -1,
PvdA -1, VVD +1, SP +1, LPF +1, GL -1 en D66, CU en SGP blijven gelijk.i.p.v. "CDA verliest kwart kiezers" had je ook kunnen zeggen "VVD zet stijgende lijn voort." "PvdA verliest een zetel"
Whats in a peiling.
Dit zijn de cijfers van de laatste 3 peilingen in vergelijking met het huidige zeteltal in het parlement...
code:bron: NOVA website | PolitiekeBarometer.nl| peilingen |verkiez.
| |
| 5/9 28/8 14/8 | 22/1
| |
CDA | 33 37 38 | 44
PvdA | 48 44 45 | 42
VVD | 29 30 29 | 28
SP | 11 14 13 | 9
LPF | 6 5 4 | 8
GL | 10 8 9 | 8
D66 | 6 6 6 | 6
CU | 5 4 4 | 3
SGP | 2 2 2 | 2
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 07-09-2003 22:23]
code:bron: Stem van Nederland| peilingen |verkiez.
| |
| 1/9 25/8 | 22/1
| |
CDA | 34 33 | 44
PvdA | 47 46 | 42
VVD | 28 30 | 28
SP | 14 14 | 9
LPF | 5 5 | 8
GL | 10 10 | 8
D66 | 6 6 | 6
CU | 4 4 | 3
SGP | 2 2 | 2
quote:Jaja er zit een duidelijk stijgende lijn in de LPF qua peilingen... dat beloofd nog wat!
Op zondag 7 september 2003 22:16 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Je vergelijkt nu de peiling van 28/8 met die van 14/8. De peiling die vrijdag bekend is gemaakt is een nieuwere peiling die (nog) niet op de site van de Politieke Barometer staat.
Dit zijn de cijfers van de laatste 3 peilingen in vergelijking met het huidige zeteltal in het parlement...
code:bron: NOVA website | PolitiekeBarometer.nl| peilingen |verkiez.
| |
| 5/9 28/8 14/8 | 22/1
| |
CDA | 33 37 38 | 44
PvdA | 48 44 45 | 42
VVD | 29 30 29 | 28
SP | 11 14 13 | 9
LPF | 6 5 4 | 8
GL | 10 8 9 | 8
D66 | 6 6 6 | 6
CU | 5 4 4 | 3
SGP | 2 2 2 | 2
quote:Ja vast.
Op zondag 7 september 2003 22:51 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Jaja er zit een duidelijk stijgende lijn in de LPF qua peilingen... dat beloofd nog wat!
Je vergeet dat het vakantie is geweest en men even buiten beeld was, dat verklaart de lichte stijging. Zodra de LPF het nieuws weer dagelijks haalt met hun gestuntel zal de daling weer ingezet worden. Er is maar 1 lot voor deze partij : het LN-lot.
quote:Mja, en de rest van de partijen was niet buiten beeld? Keep on dreamin'".
Op zondag 7 september 2003 22:58 schreef k_a_k het volgende:[..]
Ja vast.
Je vergeet dat het vakantie is geweest en men even buiten beeld was, dat verklaart de lichte stijging. Zodra de LPF het nieuws weer dagelijks haalt met hun gestuntel zal de daling weer ingezet worden. Er is maar 1 lot voor deze partij : het LN-lot.
quote:Ik denk dat de sociale onrust over de asociale bezuinigingsmaatregelen voor veel mensen toch veel belangrijker zijn en de PvdA is bezig om mega demonstraties te organiseren die waarschijnlijk nog meer stemmen zullen trekken
Op maandag 8 september 2003 11:35 schreef Koos Voos het volgende:
Zodra de bevolking in de gaten heeft dat het vooral de PvdA is die zich verzet tegen een ' allochtonen stop ' in de grote steden dan zien die peilingen er ineens heel anders uit.
[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 08-09-2003 12:16]
quote:
Op zondag 7 september 2003 22:51 schreef Fortuynaanhanger het volgende:[..]
Jaja er zit een duidelijk stijgende lijn in de LPF qua peilingen... dat beloofd nog wat!
Ja misschien komen ze weer op 8 zetels uit. Het zou me verbazen als ze op deze manier doorgaan.
code:Weinig verandering, CDA 2 zetels naar beneden (vergeleken met vorige week), PvdA en VVD beide een zeteltje erbij.| peilingen | verkiez.
| |
| 8/9 1/9 25/8 | 22/1
| |
CDA | 32 34 33 | 44
PvdA | 48 47 46 | 42
VVD | 29 28 30 | 28
SP | 14 14 14 | 9
LPF | 5 5 5 | 8
GL | 10 10 10 | 8
D66 | 6 6 6 | 6
CU | 4 4 4 | 3
SGP | 2 2 2 | 2
quote:Welke richting op dan?
Zodra de bevolking in de gaten heeft dat het vooral de PvdA is die zich verzet tegen een ' allochtonen stop ' in de grote steden dan zien die peilingen er ineens heel anders uit.
Zo'n stop is onverbloemd rascisme, dus ik ben heel benieuwd hoeveel mensen zich willen associeren met een partij die daar voor is.
quote:En GroenLinks? Femke Halsema mag zich (opnieuw) gaan bewijzen. Haar eerste Prinsjesdag als fractievoorzitter.
Op dinsdag 9 september 2003 00:59 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Idd vrij stabiel, ik denk dat er pas grote verschuivingen in de peilingen komen na Prinsjesdag en dat de LPF, PvdA en de SP er het meest van profiteren, dit ten kostte van de regeringspartijen CDA en VVD. D'66 zit volgens mij op hun bodem en zakken niet veel meer
quote:GroenLinks wordt door veel linkse kiezers als een leuke 2e partij gezien, maar ik heb het idee dat ze een maximum van 11 zetels kunnen halen omdat ze toch maar een bepaald type kiezers aantrekken. Linkse Intellectuelen en mensen met een groot hart voor de natuur.
Op dinsdag 9 september 2003 01:25 schreef k_man het volgende:En GroenLinks? Femke Halsema mag zich (opnieuw) gaan bewijzen. Haar eerste Prinsjesdag als fractievoorzitter.
"De man in de straat" kiest toch eerder voor de SP of PVDA omdat die zeggen voor een sociale samenleving te willen zorgen en nemen op bepaalde punten andere standpunten dan GL in.
Maar dit is slechts mijn eigen analyse, ik kan er ook compleet naast zitten
quote:
CDA belandt in peilingen op niveau van 1994
DEN HAAG - Het CDA is in opiniepeilingen teruggezakt naar het niveau van 1994, het dieptepunt voor deze partij. Volgens Maurice de Hond zou het CDA nog slechts op 32 zetels kunnen rekenen als er vandaag verkiezingen worden gehouden. Dit is precies hetzelfde aantal waarop CDA-leider Elco Brinkman destijds uitkwam na een reeks van interne twisten in de partij.In de peiling van De Hond is de PvdA de grote winnaar. De partij van Wouter Bos zou nu 48 zetels krijgen in de Tweede Kamer. De twee andere coalitiepartijen, VVD en D66, profiteren niet van de neergang van het CDA. De VVD wint een zetel en komt op 29. D66 blijft staan op 6 zetels.
Volgens De Hond is het bezoek van premier Balkenende aan de Amerikaanse president Bush de kiezer slecht bevallen. Ruim de helft van de bevolking zou zich hebben geschaamd voor het slungelige optreden van de premier.
Van de kiezer krijgt Balkenende een 4,5. Alleen van de CDA-kiezers krijgt hij nog een voldoende. De enige die slechter scoort dan Balkenende, is Maxime Verhagen, de CDA-fractievoorzitter. Hij krijgt een 4,2. Ook de CDA-kiezer geeft Verhagen een onvoldoende.
De neergang van het CDA wordt bevestigd in de peiling van het bureau Interview/NSS. Daar staat de partij van Verhagen en Balkenende op 33 zetels. Bij de Tweede-Kamerverkiezingen in januari behaalden de christen-democraten 44 zetels.
De verkiezingen van 1994 stortten het CDA destijds in een diepe crisis. CDA-grootheid Ruud Lubbers had zijn kroonprins Brinkman laten vallen door te melden dat hij niet op hem zou stemmen. Brinkman had zich eerder vertild aan een plan om de AOW te bevriezen.
In 1994 wonnen de paarse en de ouderenpartijen dankzij de malaise bij het CDA. Nu profiteren vooral de SP en de PvdA.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1062997393725.html
quote:Minister Dekker is van de VVD hoor!
quote:Ik ben het wel eens met je analyse iig.
Op dinsdag 9 september 2003 01:32 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
GroenLinks wordt door veel linkse kiezers als een leuke 2e partij gezien, maar ik heb het idee dat ze een maximum van 11 zetels kunnen halen omdat ze toch maar een bepaald type kiezers aantrekken. Linkse Intellectuelen en mensen met een groot hart voor de natuur.
"De man in de straat" kiest toch eerder voor de SP of PVDA omdat die zeggen voor een sociale samenleving te willen zorgen en nemen op bepaalde punten andere standpunten dan GL in.
Maar dit is slechts mijn eigen analyse, ik kan er ook compleet naast zitten
quote:Ik zou ze best meer waardigheid willen geven (heb per slotte zelf D66 gestemd..), maar feit is dat ze dat gewoon niet verdienen. Als je kijkt dat mensen met een absurd laag salaris nog meer gekort gaan worden alleen maar om 'de staatschuld weg te werken', of dat 'n project als de JSF belangrijker wordt geacht dan het onderwijs, dan klopt er mijn inziens serieus iets niet. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat de steun voor deze regering daalt. Het enige wat me verbaasd is dat de VVD vrij stabiel is gebleven, ondanks al hun onzinnige plannen.
Op woensdag 10 september 2003 13:32 schreef frankkampschreur het volgende:
Aan peilingen heb je nu toch weinig, want het duurt nog 3,5 jaar totdat er verkiezingen zijn en de SP bijvoorbeeld leeft altijd op tussen verkiezingen en dan vallen ze bij verkiezingen helemaal terug... Zoals al eerder gezegd is, heeft de PvdA echt nog geen goede alternatieven naar voren gebracht in mijn ogen.. En zo is het met alle partijen eigenlijk. CDA-VVD-D'66 worden alleen maar afgekraak en niet onderuitbeargumenteerd. Als dat nou eens duidelijk werd voor het volk, werd er misschien met wat meer waardigheid naar dit kabinet gekeken. Dan zou iedereen eens gaan inzien wat er allemaal wel niet moet gebeuren om het land de komende jaren op de rails te houden.
quote:Naar mijn mening is het zo dat mensen met een absurd laag salaris door kortingen, waarmee ze te maken krijgen, eindelijk eens gestimuleerd worden om meer te gaan werken of naast hun werk zich eens te gaan verbreden en daardoor misschien eens hogerop te kunnen komen in plaats van hun geld, dat ze al bijna niet hebben, uitgeven aan weet ik veel wat. Iedereen heeft in Nederland de mogelijkheid om zich te verbreden of te leren. Je moet gewoon de juiste instanties vinden.
Op woensdag 10 september 2003 14:27 schreef DonStefano het volgende:[..]
Ik zou ze best meer waardigheid willen geven (heb per slotte zelf D66 gestemd..), maar feit is dat ze dat gewoon niet verdienen. Als je kijkt dat mensen met een absurd laag salaris nog meer gekort gaan worden alleen maar om 'de staatschuld weg te werken', of dat 'n project als de JSF belangrijker wordt geacht dan het onderwijs, dan klopt er mijn inziens serieus iets niet. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat de steun voor deze regering daalt. Het enige wat me verbaasd is dat de VVD vrij stabiel is gebleven, ondanks al hun onzinnige plannen.
Hetzelfde met de bijstand en arbeidsongeschiktheids, ziektewet en werkeloosheids uitkeringen. Veel te veel mensen krijgen deze uitkeringen. Dat is bewezen en door aan deze uitkeringen andere voorwaarden te verbinden, komen de ware mensen die de uitkeringen nodig hebben boven. Die kunnen dan uiteindelijk meer gesteund worden en de rest, de 'premietrekkers', kunnen dan eindelijk eens aan het werk gaan en zich inzetten in de maatschappij.
quote:Ja joh, we steken de dijken door en laten het land onderlopen. Heel veel mensen zullen zich zwemmend, spartelend en elkaar voortslepend redden uit het water. Maar daarna weten we wèl wie het niet redden. Die mensen geven we vervolgens zwemles.
Op woensdag 10 september 2003 15:11 schreef frankkampschreur het volgende:[..]
Veel te veel mensen krijgen deze uitkeringen. Dat is bewezen en door aan deze uitkeringen andere voorwaarden te verbinden, komen de ware mensen die de uitkeringen nodig hebben boven. Die kunnen dan uiteindelijk meer gesteund worden en de rest, de 'premietrekkers', kunnen dan eindelijk eens aan het werk gaan en zich inzetten in de maatschappij.
Ik mag hopen dat opiniepeilingen snel weer iets zullen vertellen over spoedig aanstaande verkiezingen. Nu is het allemaal tijdverdrijf. Als het over cijfertjes gaat is het vergelijken van de supermarktaanbiedingen voor veel mensen belangrijker dan politieke polls.
quote:Ik bedoel ermee dat er aan andere voorwaarden ook voldaan moeten worden. Die voorwaarden zijn dan alleen van toepassing op degenen die het echt nodig hebben en zo wordt het dus duidelijk wie wel echt recht heeft op die uitkeringen. Je gaat ze dus niet eerst laten zitten...
Op woensdag 10 september 2003 15:30 schreef Madame het volgende:[..]
Ja joh, we steken de dijken door en laten het land onderlopen. Heel veel mensen zullen zich zwemmend, spartelend en elkaar voortslepend redden uit het water. Maar daarna weten we wèl wie het niet redden. Die mensen geven we vervolgens zwemles.
Ik mag hopen dat opiniepeilingen snel weer iets zullen vertellen over spoedig aanstaande verkiezingen. Nu is het allemaal tijdverdrijf. Als het over cijfertjes gaat is het vergelijken van de supermarktaanbiedingen voor veel mensen belangrijker dan politieke polls.
quote:Pas maar op dat ze niet terugslaan met Maxime Verhagen
Op zaterdag 6 september 2003 10:24 schreef schatje het volgende:[..]
.
Met het CDA wordt later keihard afgerekend
![]()
.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |