Drie jaar terug toen kwam ik uit Bosnië met twee vrienden per trein. Ik had nog wat kaasburek bij en bij de Sloveense grens zag ik allemaal schreeuwerige posters hangen dat het verboden was kaasproducten mee te nemen uit geen-EU-gebied. Oeps. Gelukkig kreeg ik geen bagage controle.

Twee jaar geleden was ik met een vriend vanuit Servië weer op weg naar huis per trein. Nachttrein van Belgrado naar Wenen genomen, maar voor vertrek nog even een slof sigaretten de man ingeslagen en sljivovica.

Bij Subotica kwam er nog een Duitser de coupé binnen en die flikkerde z'n spullen heel snel neer omdat de douane eraan kwam. Daardoor was een fles sljivovica kapot gegaan en begon onze coupé langzaam ongelofelijk naar sljivovica te stinken.

Servische uitgangscontrole totaal geen problemen gehad.
...Maar toen kwam Hongarije: Eerst een paar mannen die wat paspoorten moesten zien, niks aan de hand. Er kwam daarna een vrouw aangelopen die al een heel verhaal in het Servisch hield voordat ze überhaupt in onze coupé stond, ik deed de deur open en ik verstond enkel PASAPORT. Zo slaapdronken als ik was gaf ik m'n paspoort. Een heel lulverhaal in het Servisch volgde (Ze had een Hongaars kostuum aan), ik had zoiets van "het zal wel". Toen er geen antwoord kwam, werd de vrouw pisnijdig en keek mij werkelijk met een dodende blik aan "ALKOHOL? TABAK? YES? NO?".
Ondertussen was de sfeer super gespannen in de coupé omdat iedereen van elkaar wist dat we Servische flessen sljivo en Servische sigaretten in onze bagage hadden zitten. Ik antwoordde zachtjes "No", ik kreeg mijn paspoort terug. Vriend van mij verstond er allemaal maar weinig van en uiteindelijk stond ze tegen hem aan te schreeuwen totdat hij "no" antwoordde.

Pas de volgende ochtend hadden we door dat onze coupé kei zwaar naar sljivovica stonk en biechtte die Duitser op dat hij 25 liter sljivovica bij had.
Niet echt spannend, maar ik vond het wel een beleving: Afgelopen zomer vanuit Oekraïne via de grensovergang Udricsk-Gorny Wit-Rusland binnen gegaan. Paar dagen daarvoor nog naar de Wit-Russische ambassade gebeld of we als buitenlander überhaupt daar de grens over mochten (het ligt echt in het niemandsland), maar nee geen probleem.
Enfin, 's ochtends vroeg vanuit Sarny de stoptrein richting Gorny gepakt. De trein zat stampvol met de bekende smokkeloma's die onderbroeken, Tell-Selldozen & ambulanciershandschoenen gingen verkopen in Wit-Rusland. Op den duur kwamen er ook oma's langs die vareniki en koffie verkochten & geldwisseloma's. Aan de Oekraïense grens kwamen er een achttal douaniers de trein in (waarvan er 1 stiekem foto's maakte in de trein) en die stonden vooral gezellig te kletsen met alle smokkeloma's. Uiteindelijk waren m'n vrienden en ik dan aan de beurt. "Wauw! Een Nederlands paspoort!", gaan ze met z'n allen geïmponeerd naar onze paspoorten zitten kijken.

Uur later reed de trein Wit-Rusland binnen. Bij aankomst in het Wit-Russische Gorny werd de trein meteen omsingeld door militija en bij het opengaan van de deuren rennen alle 100 smokkeloma's naar het stationsgebouw en staan te duwen, te trekken en op elkaar te schelden. Wij lopen op ons dooie gemak met de Oekraïense machinist en conducteur helemaal achteraan. Weer een half uur later komen er twee militsija's op ons afgelopen. "Where do you come from?", wij een beetje vertellen en al snel gaan ze in de weer om alle papieren voor ons alvast te halen. Ook voor de Wit-Russische zorgverzekering wordt gelijk iemand opgepiept (op grote grensovergangen staat iemand altijd paraat, maar bij Udricsk-Gorny komen afgezien van de dagelijkse 100 smokkeloma's niemand). Als alle smokkeloma's voor het station hun zooi staat te verkopen, zijn onze papieren bijna helemaal in orde en is de verzekeringsagent er ook meteen. ¤5,- voor de verzekering verder (goedkoper als op voorhand dus!) en we mogen Wit-Rusland binnen.
In tegenstelling tot mijn verwachting zeer aardige en behulpzame douane daar in Gorny!