abonnement Unibet Coolblue
pi_12845822
Ik ben een stotteraar en heb in mei de Del Ferro methode gedaan, zijn er meer mensen hier - aangezien het een 'populaire therapie' is - die dit hebben gedaan?
Ze bevinden zich in Amsterdam, veel niet-stotteraars zeggen altijd wel dat ze van die therapie dingen hebben gezien op TV ... mensen met hun handen in de zij, en op die manier (bijna direct) vloeiend kunnen spreken. (later mogen die handen weg natuurlijk ...)

Ik ben sinds de therapie heel erg vooruit gegaan wat spreken betreft, alleen de wilskracht om de techniek dag en nacht toe te passen (zodat het een automatisme wordt) valt soms weg ... evenals de oefeningen die je elke ochtend en avond (15 minuten) moet doen.

pi_12845845
Ik heb hier inderdaad wel eens een stukje van op TV gezien. Ze ontzien de mensen niet echt volgens mij. Maar het werkt dus blijkbaar wel.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_12845925
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 13:13 schreef Lucille het volgende:
Ik heb hier inderdaad wel eens een stukje van op TV gezien. Ze ontzien de mensen niet echt volgens mij. Maar het werkt dus blijkbaar wel.
Klopt, het is een stevige aanpak!
Ze gaan niet 'zachtjes' te werk, maar vertellen achteraf wel dat dat nodig was om tot je door te dringen. Op zich een aardige manier, maar voor kinderen (intimiderend) minder geschikt denk ik.

Ja, het werkt wel ... mits je NA die therapie er zelf ook mee aan de slag blijft gaan. Ik hoopte al wat sneller op een 'automatisme' (vloeiend spreken) en misschien dat ik daardoor nu een beetje gedemotiveerd ben.
Ach, ik moet me er weer even voor inzetten.

pi_12848126
Laten we dan vooral het bijkomende niet behandelde emotionele component niet vergeten.......

Leuk dat je een spreektechniek hebt geleerd, die het spreken eventueel makkelijker kan maken. Maar, hoe ga je met het stotteren zelf om op gedachte niveau ?!

Veel mensen die de Del Ferro methode hebben gevolgt, hebben in het begin baat bij deze methode, maar op langere termijn krijgen de meeste stotteraars een terugval in hun oude patroon.

Ik probeer je niet bang te maken, alleen je ervan bewust te maken.......
Je kan stotteren niet alleen behandelen met een techniek, dat is maar het topje van de ijsberg!

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
pi_12851247
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 14:48 schreef RuiDaSilva het volgende:
Laten we dan vooral het bijkomende niet behandelde emotionele component niet vergeten.......

[ .... ]
Ik probeer je niet bang te maken, alleen je ervan bewust te maken.......
Je kan stotteren niet alleen behandelen met een techniek, dat is maar het topje van de ijsberg!


Ik weet hoe het in elkaar steekt en waar je me voor waarschuwt.
Alleen, bij hun werkt het andersom.
Je krijgt een techniek in handen om vloeiend mee te praten (en dat werkt, ik spreek uit ervaring) en als je dat consequent toepast, verdwijnt daarmee automatisch je spreekangst (emoties waar jij het over hebt) omdat het niet meer misgaat, mits goed toegepast.

Ik had het stotteren 'enigszins' geaccepteerd, dus voor mij is het een minder groot probleem als ik weer even vastzit dan voor andere mensen die nu dachten helemaal van 't stotteren af te zijn. Ik ben ook door anderen gewaarschuwd voor mogelijke 'dipjes' ... niets van aantrekken en gewoon verder gaan met de techniek is dan de beste oplossing.
In verband met mijn laksheid/luiheid gaat het soms nog mis, al heb ik wel een hele vooruitgang geboekt.

Ik ben het met jou eens dat mensen voor wie het een 'groot probleem is', het misschien niet de ideale therapie is ivm met mogelijke tegenslagen die na de therapie opduiken.

pi_13751271
Ik zal je eens wat vertellen, hopelijk lees je dit nog binnenkort

Ik heb bij Del ferro gezeten (die Inge is echt een bitch btw maargoed . In het begin ging ik heel erg vooruit, en sprak ook echt volgens die methode. Aleen deed ik mn oefeningen heel slordig, vooral s'ochtends, omdat...ja tis toch ochtend he Maar er werd steeds gezegd dat ik steeds beter ging praten etc. Trouwens toen met die proefdagwerd me zelfs verteld dat ik, als ik alles perfect zou toepassen binnen 3 maanden van stotteren af zou zijn.

In ieder geval....ik heb er een jaar gezeten, en stotter nog steeds. Ok, nu moet ik toegeven dat ik de discipline er ook niet voor had, maar mn oom heeft de cursus ook gedaan. Eerst de tiendaagse en daarna nog 2 maanden de gewone. Hij heeft alles perfect gedaan, sprak elke keer volgens de methode, oefeningen perfect etc (2 van zn vrienden ook trouwens). Nu.....zo'n 3 jaar verder stotteren ze (en ik) nog steeds. Misschien dat het bij jou wel werkt, wie zal het zeggen. Bij die Patrick heeft het ook geholpen (heet die gast Patrick?). Als je de methode toepast werkt het inderdaad goed, maar of dat ook zo blijft als je gaat afbouwen?....in ieder geval, dit was mijn ervaring met Del Ferro
Bovendien vind ik het veel te duur ook.....maargoed
ik zou het wel cool vinden om er verder met je over te praten trouwens

pi_13754083
Ik merk enige achteruitgang, heb niet altijd de motivatie om te spreken volgens de methode. Ben van nature ongeduldig, misschien daarom. En het feit dat ik al een paar maanden bezig ben en het nog geen automatisme is ... daar hoopte ik misschien te snel op.

Jammer van de non-success stories van jou en je familie.
Zo te horen heeft je oom zich er echt voor ingezet.

Ik zoek steeds opnieuw een punt om me er weer helemaal voor in te zetten, maar ook dat ebt steeds eerder weg. Het liefst wil ik me weer voelen net als vlak na de 10-daagse. Overal je tijd (durven) nemen en schijt hebben aan de luisteraars.
Ik heb verdomme vloeiend een speech gehouden in een restaurant in Amsterdam ... waarom kan dat nu soms niet meer aan de telefoon en in andere 'ongemakkelijke' situaties?

Inderdaad, smorgens heb ik ook 't meest moeite met de oefeningen, savonds lukt bijna altijd wel, met uitzondering van de 'stapavondjes' als je om 04:00 thuis komt.

pi_13754602
Ik ben ook een stotteraar en ik sta een beetje skeptisch tegenover therapieen. Vooral wanneer ze zeggen, na 2 weken ben je helemaal van je stotteren af. Als je de therapie hebt gevolgt, dan spreek je misschien een tijdje vloeiend, maar dan val je weer gigantisch terug.

De enigste therapie die ik zou willen volgen is Hausdorfer. Die pakt namelijk de diepere oorzaak van stotteren aan, dat is spreekangst. Elke stotteraar die kan zingen, spreekt vloeiend als hij alleen is en spreekt makkelijker als hij ontspannen is. Maar in een gespannen situatie kan hij geen letter uit zijn strot krijgen.

Vanuit deze gedachte ben ik samen met m'n logopediste bezig om aan m'n spreken te werken. Als ik voel dat ik ga stotteren ga ik (soms) gewoon expres stotteren en denk ik: laat je stotteren maar horen. Verder probeer ik langzamer te spreken. Ik ben al een heel eind gekomen, denk ik, maar ik ben er nog lang niet (als stoteraar moet je nooit tevreden zijn met je spreken)

Trouwens hebben jullie wel eens van demosthenes, de nederlandse vereniging voor stotteren gehoord, www.demosthenes.nl. Daar kun je meer info over therapieen vinden enzo.

Are you nuts??
  donderdag 9 oktober 2003 @ 00:45:56 #9
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_13755940
Ik dacht dat stotteraars wel normaal kunnen praten als er ook andere mensen praten.. hiervoor was zo'n gehoorapparaat uitgevonden die dingen herhaalde wanneer jij aan het praten bent, waardoor je niet stottert. Maar kan ook een hele fabel zijn..
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
pi_13755956
fabel
Tuutuuuutuu
pi_13757711
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 00:47 schreef jo0st het volgende:
fabel
Nope, is niet waar hoor. Ik heb dat ding zelf geprobeerd en het werkt echt. (It's amazing Mike!)

Ik heb de 'grote' versie uitgeprobeerd. dat betekent dat je een complete headset op je hoofd krijgt, met microfoon en koptelefoon. Dan zit er nog een kastje aan vast die het geluid dat jij produceert vertraagd laat horen, met een kleine echo.

Doordat je je eigen stem later hoort ga je langzamer praten en echt waar, je spreekt dan gewoon vloeiend.

Dat wat de vorige post betreft, 'als andere mensen praten', klopt niet echt. Het gaat dus echt om dat je jezelf terughoort, met een vertraging.

Overigens hebben ze bij Oprah Winfrey van die kleine 'oortjes' laten zien, maar die zijn ook stukken duurder. (1500 dollar meen ik)
Die plaats je in je oor, en dan hoef je geen headset + kastje mee te zeulen.

pi_13761797
Bij mij is het zo, als ik een normale omgeving praat stotter ik, zodra ik bij zo'n logopediste zit praat ik 100% vloeiend

Schiet dus ook niet op.

pi_13783676
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 12:49 schreef Rietvaerder het volgende:
Bij mij is het zo, als ik een normale omgeving praat stotter ik, zodra ik bij zo'n logopediste zit praat ik 100% vloeiend

Schiet dus ook niet op.


Tja, je zit dan bij iemand waarvan je weet dat het haar geen fuck boeit hoe jij praat. En aangezien je je wel veel aantrekt (?) van wat 'andere mensen' ervan denken ... misschien is dat de reden dat je bij die logopediste wel vloeiend spreekt.
pi_13791402
waar heb jij dat ding geprobeerd dan? Niet dat ik van plan ben met zo'n headset op mn kop te gaan lopen maar lijkt me wel vet om uit te proberen. Maar dat zal vast bij Del Ferro geweest zijn...

Ik heb trouwens dat ik juist veel stotter als ik bij mensen in de buurt ben die ik juist goed ken. Misschien omdat ik daar helemaal mezelf bij kan zijn ofzo. Ook heb ik periodes waarin ik soms voor een paar maanden heel veel stotter en andere maanden nauwelijks (of iig minder)

pi_13794616
Toen ik een paar weken geleden naar Oprah zat te kijken ging het over stotteren. Er waren een aantal mensen in beeld die geen woord normaal konden uitspreken ( echt zware stotteraars).
In deze aflevering was een apparaatje te zien die deze mensen van het een op het andere moment van het stotteren afhield, een soort van mini-gehoorapparaatje.
Het apparaatje heet de speecheasy. www.speecheasy.com
Her name was Lola, she was a showgirl..........
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 20:47:07 #16
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_13797837
En oh ja.. ik betrap me de laatste 2 maanden ook eens op stotteren?!?
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
pi_13797848
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 20:47 schreef furanku het volgende:
En oh ja.. ik betrap me de laatste 2 maanden ook eens op stotteren?!?
Dan hoef je niet gelijk je mond te houden hoor
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 20:52:00 #18
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_13797907
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 20:48 schreef Ska-te het volgende:

[..]

Dan hoef je niet gelijk je mond te houden hoor


Maar gebeurde mij eerlijk gezegd nooit eerder, alleen betrap me er de laatste tijd op.. hoop niet dat het erger gaat worden ofzo
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
pi_13797966
Waarschijnlijk wilde je gewoon iets te snel zeggen. Dat hebben toch wel meer mensen die niet stotteren.....
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 13:23:13 #20
21059 leonard_jaag
Van mij mag het lente worden!!
pi_13807738
Hier schijnen mensen goed geholpen te kunnen worden

http://www.instituutdepauw.nl/index.html

Suc6

Leef nu!! Waarom doet iedereen toch zo moeilijk?!?!?
Ajax kampioen 2003-2004
pi_13833098
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:23 schreef leonard_jaag het volgende:
Hier schijnen mensen goed geholpen te kunnen worden
http://www.instituutdepauw.nl/index.html
Suc6
Klopt, jammer dat ze tegenwoordig alleen nog maar in het noorden (leeuwarden?) zitten ... voor de therapie en nazorgdagen kan dat bezwaarlijk zijn.
  maandag 19 januari 2004 @ 18:50:29 #22
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_16403567
Dit topic is al een beetje oud zie ik, maar ik geef hem maar ff een kick

Ik stotter ook al m'n hele leven (ik ben nu 23 jaar), en ik kan er opzich wel mee leven. Maar het bezorgt je ook zoveel klote moment. Ik wil er nu toch echt van af!

Ik ben nu aan het kijken wat voor therapiën er zoal zijn...
ik zou het eigelijk wel fijn vinden om met mensen te emailen die 1 van deze therapieën gedaan heeft. Misschien willen ze het wel op het forum posten?? Maar mailen mag ook!!

Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_16404636
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 12:49 schreef Rietvaerder het volgende:
Bij mij is het zo, als ik een normale omgeving praat stotter ik, zodra ik bij zo'n logopediste zit praat ik 100% vloeiend

Schiet dus ook niet op.


Ik heb precies hetzelfde, alleen vooral thuis stotter ik op school of ergens anders eigenlijk nooit.
pi_16413223
Ik heb het eigenlijk alleen wel erg tijdens presentaties, dan krijg ik (vooral in het begin) geen goede zin uit mijn mond...

Spreekangst zal dat zijn, want in overige situaties gaat hier en daar soms een woordje "fout".

Ik praat ook veel beter als ik het op hetzelfde moment heb bedacht, dan wanneer ik het het ingestudeerd (en dus die bepaalde woorden "moet" gebruiken)

[Dit bericht is gewijzigd door Moody op 19-01-2004 23:22]

Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  dinsdag 20 januari 2004 @ 19:06:08 #25
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_16436554
quote:
Ik praat ook veel beter als ik het op hetzelfde moment heb bedacht, dan wanneer ik het het ingestudeerd (en dus die bepaalde woorden "moet" gebruiken)
Dat heb ik nou ook. Ik stotter sowieso, maar als ik weet dat ik iets MOET zeggen dan wordt het helemaal een ramp!!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')