Ik heb even een stukje tekst gevonden op Internet en daarmee word misschien duidelijker wat mijn probleem is, hier komt het:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vlekken en Flitsen
Vlekjes
Troebelingen die in het gezichtsveld bewegen worden door veel mensen waargenomen. Niet altijd vallen deze troebelingen op. Tegen een lichte achtergrond zijn de vlekjes vaak duidelijker. Het glasvocht (ook wel glasachtig lichaam genoemd) is een gelei die het grootste gedeelte van het oog opvult. Het bevindt zich achter de ooglens. Normaal glasvocht laat lichtstralen ongehinderd door naar het netvlies. Wanneer zich troebelingen voordoen in het glasvocht geven die een schaduw op het netvlies. Dit kan in allerlei vormen worden waargenomen: puntjes, cirkels, spinnenwebben.
Oorzaken
Glasvochttroebelingen kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aantal worden hieronder vermeld:
De meest voorkomende oorzaak is veroudering. Er ontstaan verdichtingen in het glasvocht. Bijziende mensen hebben hiervoor meer aanleg. Hoewel deze glasvochttroebelingen hinderlijk kunnen zijn is het een onschuldige aandoening.
Wanneer dit gepaard gaat met lichtflitsen, dan kan dit het begin van een netvliesprobleem zijn. Oogheelkundig onderzoek is dan nodig.
Ook bij een ontsteking in het oog (uveitis) kunnen bewegende vlekjes worden gezien.
Bij suikerziekte kan bloed in het glasvocht komen wat ook als vlekjes wordt waargenomen. Dit kan plotseling gebeuren.
Verloop
In de loop van de tijd worden de troebelingen vaak kleiner en geven steeds minder hinder.
Risico's
Wanneer het glasvocht krimpt en loslaat van het netvlies kan er in klein aantal gevallen een gaatje in het netvlies ontstaan. Hierbij kan soms een bloeding ontstaan. Dit uit zich als kleine vlekjes in het gezichtsveld. Het gaatje in het netvlies kan soms het begin zijn van een netvliesloslating.
Flitsen
Dit loslaten van het glasvocht gaat soms gepaard met lichtflitsen, net of een TL-lamp aan en uitgaat. Ook dit gaat meestal vanzelf weer over. Als de lichtflitsen aanhouden en gepaard gaan met veel zwarte vlekjes dan is onderzoek noodzakelijk. Lichtsensaties die zich als gekartelde lijnen uitbreiden, meestal in beide ogen tegelijk en 10 à 20 minuten duren, worden waarschijnlijk door migraine veroorzaakt. Zeker wanneer dit gevolgd wordt door hoofdpijn.
Onderzoek
Wanneer geleidelijk ontstane troebelingen storen is een oogheelkundig onderzoek door de oogarts zinvol. Deze kan zien of het gaat om onschuldige klachten of niet. Bij plotseling ontstane troebelingen dient u op korte termijn het oog te laten onderzoeken. Deze kan vaststellen of spoedverwijzing naar de oogarts nodig is.
Behandeling
Het is belangrijk vast te stellen wat de oorzaak is. Bij een ontsteking zal behandeling noodzakelijk zijn. Bij suikerziekte is eventueel laserbehandeling nodig. Wanneer een gaatje in het netvlies is ontstaan zal een laserbehandeling nodig zijn om een netvliesloslating te voorkomen. Vaak verdwijnen de troebelingen spontaan of is er nauwelijks hinder.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer mensen last van dit probleem?
quote:Heb ik ook gedaan maar het schijnt heel normaal te zijn en dat meerdere mensen dit verschijnsel hebben alleen ik ben nog vrij jong en dat verbaasd me een beetje dat ik daar nu al last van heb zegmaar
Op zondag 31 augustus 2003 01:01 schreef ChimeraOffline het volgende:
ik zou alsnog ff langs de dokter gaan voor de zekerheid :/ het meest 'domme' wat mensen kunnen doen is zelf een diagnose samenstellen van wat ze misschien zouden kunnen hebben.
Deze vliegende muggen of mouches volantes zoals oogartsen ze noemen zijn geen verbeelding en geen gezichtsbedrog. Ze bestaan echt. Alleen vliegen ze niet door de ruimte maar zwemmen ze in het oog. Ze zijn wel een beetje lastig, maar in ieder geval minder dan echte muggen. Zulke schoonheidsfoutjes die na verloop van tijd optreden horen bij het leven, net als de ouderdomsvlekken op onze handen. Vroeger of later leren we de soms lastige gevolgen van de ouderdomsafhankelijke glasvochtvertroebeling kennen. Ons oog bestaat voor een groot deel uit het glaslichaam, een oorspronkelijk heldere gelei-achtige massa. Deze wederom bestaat uit hoofdzakelijk twee substanties: een bepaalde zuurverbinding net als tussen onze wervels en collage-achtige vezels, die het driedimensionele gestel vormen voor de stabiliteit van het glaslichaam. Al tijdens de jeugd trekt het glaslichaam zich langzaam terug. Het verloop hiervan is bij iedereen anders. Ook de lengte van de oogbol is daarop van invloed. Wie bijziend is zal de vliegende muggen eerder ontdekken. Als na verloop van tijd het glaslichaam iets krimpt en daarbij van de achterste oogbolwand loskomt, ballen zich gelijktijdig een paar van de collagevezels samen. Dat zijn dan de minuscule glasvocht-vertroebelingen die wij als pluisjes, puntjes of muggen waarnemen vooral op een heldere achtergrond. De vliegende muggen hebben geen invloed op uw gezichtsvermogen, ze kunnen hoogstens lastig zijn. Wie er veel op let vindt dat ze erg storen en degene die zich bij werk of hobby niet laat afleiden merkt ze vrijwel niet. Na verloop van tijd worden deze verschijnselen sowieso onduidelijker en daardoor zwakker, omdat de vertroebelingen met het glaslichaam zich steeds meer van het netvlies verwijderen.
Voor sommige patiënten is dit slechts een schrale troost. Zij zijn er zo bang voor dat het bijna niet mogelijk is ze van de onschuld van dit verschijnsel te overtuigen. Soms vraagt een patiënt die veel met zichzelf bezig is of men niets tegen deze muggenplaag kan doen. Het natuurlijke verloop zoals deze ouderdomsafhankelijke degeneratie kan men alleen door een glaslichaam-operatie bestrijden. Theoretisch is dat mogelijk, maar geen enkele arts die zich van zijn verantwoording bewust is raadt dit aan. De risicos staan in geen verhouding tot het resultaat en de noodzakelijkheid. U hoeft zich dus door de glasvochtvertroebeling werkelijk geen zorgen te maken. Drie belangrijke veiligheidsmaatregelen moet u echter kennen en nemen: 1) zodra u ontdekt dat u iets waarneemt dat buiten uw oog niet bestaat moet u naar een oogarts, zodat hij of zij de zelden voorkomende maar toch mogelijke oorzaken uit kan sluiten en u gerust kan stellen. 2) laat de gezondheidstoestand van uw ogen regelmatig controleren vanaf uw 40e minstens een keer per jaar, want er zijn oogaandoeningen die het gezichtsvermogen bedreigen en niet merkbaar zijn. Alleen de oogarts kan ze herkennen. 3) als uw vliegende muggen plotseling massaal optreden ga dan in ieder geval voor de zekerheid direct naar uw oogarts of als u hem of haar niet kunt bereiken naar het dichtsbijzijnde oogziekenhuis. Dan is er haast bij want het kan zijn dat het netvlies loslaat. Door een vroegtijdige behandeling met een laser kan het gevaar echter snel en pijnloos afgeweerd worden. Dit geldt eveneens voor andere opvallende verschijnselen zoals roetvlokken, lichtflitsen of als het lijkt dat er een soort gordijn gedeeltelijk over het gezichtsveld hangt.
Soms is het lastig maar ik stoor me er niet te veel aan.
ps Hoe jong ben jij dan?
quote:iig onder de 30
Op zondag 31 augustus 2003 01:11 schreef prupke het volgende:
Ben ook nog jong maar heb ook wel eens last van "sterretjes" zien.Soms is het lastig maar ik stoor me er niet te veel aan.
ps Hoe jong ben jij dan?
quote:IK ben 27 en wat ik wel eens heb is dat ik van die lichtgevende wormpjes zie terwijl ik bv tv kijk.
Op zondag 31 augustus 2003 01:12 schreef Hepyro het volgende:[..]
iig onder de 30
maar sterretjes is wat anders als wat ik heb hoor
denk ik
Ik noem het altijd maar sterretjes....
quote:Dat vetgedrukte gedeelte is wat ik dus heb net als jij blijkbaar en wanneer zag je ze dan voor het eerst eigenlijk?
Op zondag 31 augustus 2003 01:14 schreef prupke het volgende:
IK ben 27 en wat ik wel eens heb is dat ik van die lichtgevende wormpjes zie terwijl ik bv tv kijk.
of in een keer van die fijne zwarte vlekjes.....Ik noem het altijd maar sterretjes....
quote:Ik denk dat ik daar al zon 7 of 8 jaar last van heb.
Op zondag 31 augustus 2003 01:15 schreef Hepyro het volgende:[..]
Dat vetgedrukte gedeelte is wat ik dus heb net als jij blijkbaar en wanneer zag je ze dan voor het eerst eigenlijk?
quote:Zelf had ik het voor t eerst geconstateerd toen ik een jaar of 9 was denk ik alleen lijkt het t laatste jaar iets erger te zijn geworden. Was dat bij jou ook zo?
Op zondag 31 augustus 2003 01:19 schreef prupke het volgende:
Ik denk dat ik daar al zon 7 of 8 jaar last van heb.
quote:Soms heb ik er een hele tijd geen last van.
Op zondag 31 augustus 2003 01:32 schreef Hepyro het volgende:[..]
Zelf had ik het voor t eerst geconstateerd toen ik een jaar of 9 was denk ik alleen lijkt het t laatste jaar iets erger te zijn geworden. Was dat bij jou ook zo?
quote:Ik dus ook...het viel mij ergens in mei op dat ik ze zag maar toen ik er minder op begon te letten lijkt het wel alsof je ze ineens niet meer ziet
Op zondag 31 augustus 2003 01:40 schreef prupke het volgende:
Soms heb ik er een hele tijd geen last van.
Ik kan ook niet zeggen dat het erger geworden is.
Het is alleen soms wat lastig meer niet.
quote:dat is ook gewenning want fysiek zijn die zwevertjes wel aanwezig hoor
Op zondag 31 augustus 2003 01:50 schreef Tco99 het volgende:
Ook ik heb ze, en idd volgens mij op de basisschool ook al een tijd. Ben nu 18 en heb er wel minder 'last' van, kan ook gewenning zijn dat ze niet meer opvallen natuurlijk.
quote:En wat is je leeftijd als ik vragen mag?
Op zondag 31 augustus 2003 02:47 schreef gelly het volgende:
Heb ik ook, alleen als ik er op let zie ik het, en bij wat feller licht.
quote:27, maar ik heb het al jaren. Zover ik het me kan herinneren eigenlijk. Ik heb trouwens geen bril, mijn gezichtsvermogen is zelfs 60% boven het gemiddelde.
Op zondag 31 augustus 2003 02:48 schreef Hepyro het volgende:[..]
En wat is je leeftijd als ik vragen mag?
meestal komt het voor bij oudere mensen namelijk
quote:Ik heb zelf ook geen bril en mijn gezichtsvermogen is uitstekend en toch heb ik die irritante rare vlekjes het schijnt dat t ook te maken kan hebben vanwege vitaminegebrek o.i.d.
Op zondag 31 augustus 2003 02:49 schreef gelly het volgende:
27, maar ik heb het al jaren. Zover ik het me kan herinneren eigenlijk. Ik heb trouwens geen bril, mijn gezichtsvermogen is zelfs 60% boven het gemiddelde.
quote:Logisch ook, die vlekjes zitten op een vast punt in je oog. Als je gaat staren kun je er wel goed naar kijken.
Op zondag 31 augustus 2003 02:53 schreef foetre het volgende:
bij mij zie ik een soort ctje in me gezichtsveld en het is alsof zie wegzweefd van de ene naar de andere kant van me oog ik kan hem wel volgen maar als ik hem kwijt ben zie ik hem daarna helemaal niet meer ook
quote:ik heb geen bril en ik zie ook scherp. ik heb alleen last als ik verkeersborden moet lezen, dat zie ik dus vaak "laat" wat eropstaat. ( maar dat heeft een andere oorzaak )
Op zondag 31 augustus 2003 02:51 schreef Hepyro het volgende:[..]
Ik heb zelf ook geen bril en mijn gezichtsvermogen is uitstekend en toch heb ik die irritante rare vlekjes het schijnt dat t ook te maken kan hebben vanwege vitaminegebrek o.i.d.
maar dat weet ik niet helemaal zeker
ik heb ook die lichtgevende/zwarte wormpjes. vlekjes heb ik heel soms.
ik zie ze alleen als ik er heel erg op let en met wat meer licht dan snachts
maar als het mooi weer is en de lucht is strakblauw dan is die lucht voor mij dus niet strakblauw. dan zie ik die sliertjes ook al concentreer ik me er niet op
[Dit bericht is gewijzigd door nikky op 31-08-2003 02:59]
quote:Ik ben er iig nooit voor naar de oogarts geweest, of huisarts. Het kan ook geen kwaad volgens mij. Als het erger wordt zou ik wel even langs de oogarts gaan, dan kan het duiden op suikerziekte. Ik heb trouwens wel enorme overgevoeligheid voor fel licht, op een gegeven moment zie ik gewoon niks meer zonder zonnebril.
Op zondag 31 augustus 2003 02:51 schreef Hepyro het volgende:[..]
Ik heb zelf ook geen bril en mijn gezichtsvermogen is uitstekend en toch heb ik die irritante rare vlekjes het schijnt dat t ook te maken kan hebben vanwege vitaminegebrek o.i.d.
maar dat weet ik niet helemaal zeker
[Dit bericht is gewijzigd door gelly op 31-08-2003 02:57]
"Gallicismen, wie wordt er ook zo moe van?"
Nee geintje
quote:de mijne dus ook niet (mn vader is huisarts) maargoed ik maakte me er in het begin best wel zorgen over want vroeger had ik er ook wel last van alleen sinds een klein jaartje lijken ze iets te zijn toegenomen bij mij vandaar dat ik het ook fijn vind om te horen dat ik niet de enige ben met dit "probleem" alleen meestal krijgen mensen die wat ouder zijn er meer last van maar ik ben nog maar 24 dus vandaar
Op zondag 31 augustus 2003 10:26 schreef yvonne het volgende:
Al zolang als ik me kan heugen "last"van, huisarts vindt het niets bijzonders
Maakte jij je er trouwens ook zorgen over of viel dat mee?
quote:Ja maar in sommige gevallen is het wel zo dat als je opeens veel meer van die zwevertjes ziet dat het een teken zou kunnen zijn van een beginnende netvliesloslating met blindheid tot gevolg, of een gaatje in je netvlies dus als je er optijd bij bent kan de oogarts dat constateren en een vectronomie (of hoe je het ook schrijft) uitvoeren.
Op maandag 1 september 2003 10:44 schreef Nijna het volgende:
Ik heb ook van die mouches volantes, niks bijzonders.
Heb ze al heel lang, vooral met fel licht zie ik ze regelmatig voorbij drijven.
Op zich hele normale onschuldige dingen.
quote:Vitrectomie
Op woensdag 3 september 2003 19:58 schreef Hepyro het volgende:[..]
Ja maar in sommige gevallen is het wel zo dat als je opeens veel meer van die zwevertjes ziet dat het een teken zou kunnen zijn van een beginnende netvliesloslating met blindheid tot gevolg, of een gaatje in je netvlies dus als je er optijd bij bent kan de oogarts dat constateren en een vectronomie (of hoe je het ook schrijft) uitvoeren.
Sinds mijn 12 jaar heb ik last van die zwevende dingetjes voor mijn ogen (ben nu 27) en ben hierover al meer dan eens echt paniekerig geweest.... soms beschrijf ik het ook wel eens als "sneeuw voor men ogen zien". Vooral bij vermoeidheid,helder weer en intens licht heb ik meer last en valt het me meer op, andere dagen merk ik ze niet eens op.
Nu ga ik er deze week toch wel eens mee naar de dokter omdat de laatste tijd meer en meer zo een zwevend vliegje net in het midden van mijn gezichtsveld zit, maw...hetgene waar ik naar kijk zie ik niet scherp door dit vlekje.
Iedereen zegt wel dat het waarscheinlijk niet ernstig is, toch maak ik me wel zorgen hoor...In ieder geval weet ik nu wel dat dit probleem blijkbaar veel meer voorkomt dan ik dacht :-)
groetjes
quote:Wat vervelend voor je en als ik het goed lees is het dus ook erger geworden..meid ik wens je veel sterkte en probeer je niet al te druk te maken meestal is het iets onschuldigs (mijn vader is huisarts dus daarom weet ik dat)
Op maandag 8 september 2003 17:28 schreef Saski het volgende:/=/knip\=\
Als je nog vragen heb, stel ze maar gerust ik zal proberen alles z.s.m te beantwoorden
quote:De laatste tijd wel ja, omdat ik nu ook het gevoel heb dat het mijn gezichtsvermogen beperkt...
Op maandag 8 september 2003 18:39 schreef Hepyro het volgende:[..]
Wat vervelend voor je en als ik het goed lees is het dus ook erger
Bedankt in ieder geval :-)
Ach, het is een leuke afleiding als je je verveelt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |