Ik heb al redelijk wat kastelen gezien. Sloten trekken mij niet echt. Ik houd persoonlijk meer van een degelijke burcht. Neuschwanstein wil ik nochtans nog wel eens bezoeken. Enerzijds vanwege de prachtige ligging, anderzijds omwille van de inrichting aldaar, mythologisch thema. En sowieso is Richard Wagner een mijner favoriete componisten.
Burg Eltz vond ik lichtelijk tegenvallen. Althans, op een foto ziet het er stukken grotesker uit. Tevens vind ik het een wat merkwaardige ligging hebben. Het 'nabij' gelegen kasteel Cochem vind ik dat echt stukken mooier, hoewel dat dan weer totaal niet fotogeniek is
![]()
.
In Luxemburg heb je trouwens ook nog wel een aantal aardige kastelen. Deze liggen allemaal redelijk dicht bij elkaar (Lëtzebuerg is niet zo groot
![]()
. Dus je kan daar best een weekendje kastelen gaan bezoeken. Sommige kastelen liggen ook in het prachtige Müllerthal (klein Zwitserland), dus alleen dat al is de moeite waard wat mij betreft.
De Kasselburg (nabij Gerolstein) is trouwens ook wel leuk om eens te bezoeken. Het kasteel zelf is niks bijzonders, maar doordat er ook een roofvogelpark inzit, en een wolvenpark is het toch zeker de moeite waard
![]()
. Als je tenminste van roofvogel-shows houdt. Maar achter het kasteel kan je ook mooi wandelen, ook langs de wolfskuil enzo.
Ik heb het een keer bezocht toen het ook nog sneeuwde, dat was helemaal mooi, de wolven ook dan.
![]()