Donderdag 28 augustus 2003 - TILBURG - De Tilburgse woningcorporatie Tiwos heeft bij de politie aangifte wegens discriminatie gedaan van bekladding van een van haar huurwoningen. Op het leegstaande huis, Ringbaan Noord 422, zijn deze zomer voor de tweede keer leuzen gekalkt. Teksten als vol=vol zijn volgens buurtbewoners een reactie op de komst van een Turks gezin. Een eerste buurtonderzoek heeft volgens de voorlichter van de politie nog niets uitgewezen.
Op de Tilburgse Ringbaan Noord wordt met discriminerende leuzen gereageerd op de komst van nieuwe bewoners.
(Foto PVE/John Schouten)
De toekomstige bewoners worden door Tiwos op de hoogte gesteld van de bekladding, zodra ze van vakantie in Nederland terugkomen. Volgens Tiwos-directeur O.-van der Meulen betrekken ze in september de woning. Buurtbewoners zeggen niet te weten wie achter de actie zit. Ze reageren op geruchten die in het stukje Ringbaan Noord de ronde doen. Die houden in dat in het bewuste huis een Turks gezin van acht personen komt wonen.
Enkele omwonenden is het grote aantal personen een doorn in het oog. "Als die mensen meerdere auto's hebben, is daarvoor nauwelijks plaats. Onze woningen zijn gerenoveerd en we moeten zorgen dat de Ringbaan hier een net aanzien houdt", aldus mevrouw W. van Amersfort die wat verderop woont.
Tiwos-directeur Van der Meulen zegt dat het helemaal niet gaat om een gezin van acht personen, maar wil het exacte aantal om privacyredenen niet bekendmaken.
Toch blijkt ook de Turkse afkomst van de toekomstige buren niet bij iedereen goed te vallen. "Achter ons, rondom de Textielstraat wonen al veel allochtonen", zegt Van Amersfort. De huurwoning van Tiwos ligt tussen twee koophuizen. In de buurt wordt verondersteld dat die woningen door de komst van huurders van buitenlandse afkomst in waarde zullen dalen.
Gezinsgrootte
Volgens buurtbewoonster W. de Leeuw zou Tiwos ooit hebben beloofd dat een huis waar een Nederlands gezin uitkomt weer wordt toegewezen aan een Nederlandse gezin. Een woning waar allochtonen wonen, zou ook weer voor die doelgroep beschikbaar blijven.
"Dat is absoluut niet waar en daar kan met het huidige woningtoewijzingssysteem ook nooit sprake van zijn", reageert Van der Meulen. Met het systeem 'Woning in Zicht' wijzen corporaties geen woningen meer toe maar worden alle vrijkomende huurhuizen in Tilburg via advertenties aangeboden. Gezinsgrootte en inkomen bepalen onder meer of woningzoekenden in aanmerking komen voor de woning waarop ze reageren.
Urgentiegevallen hebben wel voorrang. Het gezin dat naar de Ringbaan Noord verhuist, komt volgens Van der Meulen uit de omgeving van de Trouwlaan en Uitvindersbuurt waar woningen van Tiwos worden gesloopt.
"Door de maatschappelijke ontwikkelingen en de verkleuring van Nederland gaan veel sociale huurwoningen naar mensen van niet-Nederlandse afkomst. Iedereen heeft in dit land een woonrecht", zegt Van der Meulen. De actie op de Ringbaan Noord keurt hij daarom af.
Mijn commentaar: triest maar discriminatie? Nee.
quote:Het is wel degelijk discriminatie.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:00 schreef Wokschotel het volgende:
Mijn commentaar: triestmaar discriminatie? Nee.
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:06 schreef The_Punisher het volgende:[..]
Het is wel degelijk discriminatie.
Ze willen niet dat er buitenlanders in komen dus maken ze onderscheid op ras afkomst.
quote:Nee, racisten die de buurt bekladden zijn goed voor de verkoopprijs....
In de buurt wordt verondersteld dat die woningen door de komst van huurders van buitenlandse afkomst in waarde zullen dalen
En zelfs hier op fok rondzwerven als ik de topicstarters reactie ook erop lees.
quote:Ik doelde meer op de tekst 'vol=vol'. Om dat te bestempelen als discriminatie gaat mij te ver. Het feit an sich dat ze geen buitenlanders in die woning willen is uiteraard wel een vorm van discriminatie.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:06 schreef The_Punisher het volgende:[..]
Ze willen niet dat er buitenlanders in komen dus maken ze onderscheid in ras.
Lekker zinloze actie.........
quote:Wat denk jij dan dat ze bedoelen met "vol=vol" ?
Op donderdag 28 augustus 2003 10:20 schreef Wokschotel het volgende:
Ik doelde meer op de tekst 'vol=vol'. Om dat te bestempelen als discriminatie gaat mij te ver.
quote:De meeste huizen in de omgeving zullen sowieso wel huurwoningen zijn, dus dat die mensen zich druk zitten te maken over de waarde van hun huis zou dan ook al onzin zijn.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:20 schreef CrashOne het volgende:
Huis ziet er nou niet echt vervallen uit of zo waardor de waarde van omstaande huizen zou dalen...Lekker zinloze actie.........
quote:Nou, de tekst "1 op 1" komt mij daarentegen weer niet echt racistisch over.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:21 schreef The_Punisher het volgende:Wat denk jij dan dat ze bedoelen met "vol=vol" ?
quote:Er hebben dan ook Nederlanders in gewoond.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:20 schreef CrashOne het volgende:
Huis ziet er nou niet echt vervallen uit of zo waardor de waarde van omstaande huizen zou dalen...
quote:Bedoelen ze daarmee dat er al evenveel buitenlanders als Nederlanders wonen?
Op donderdag 28 augustus 2003 10:23 schreef robh het volgende:[..]
Nou, de tekst "1 op 1" komt mij daarentegen weer niet echt racistisch over.
quote:Dat lijkt me wel.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:26 schreef The_Punisher het volgende:Bedoelen ze daarmee dat er al evenveel buitenlanders als Nederlanders wonen?
Nou ja, het visitekaartje van "de buurt" is afgegeven. Het komt op mij over als echte dorpse bekrompenheid (vergelijkbaar met de komst van een AZC in Kollummergat oid).
Jammer dat deze nieuwe bewoners geen kans hebben gekregen.
quote:Wel meer iemanden als je het verhaaltje leest.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:40 schreef Wokschotel het volgende:
Overigens: de wijk in kwestie is een echte Tilburgse volkswijk waar een hoop (discutabel) autochtoon volk woont. Af en toe staat er ook een koophuis, maar over het algemeen is het een wijk waar de mensen 's zomers buiten op straat bier drinken op het bankje voor hun huisIn die wijk wonen niet zoveel allochtonen en blijkbaar vindt iemand dat dat zo moet blijven.
quote:Dat heet een "volksbuurt". Als er allochtonen zouden wonen dan heet het een "achterstandsbuurt"
Overigens: de wijk in kwestie is een echte Tilburgse volkswijk waar een hoop (discutabel) autochtoon volk woont. Af en toe staat er ook een koophuis, maar over het algemeen is het een wijk waar de mensen 's zomers buiten op straat bier drinken op het bankje voor hun huisIn die wijk wonen niet zoveel allochtonen en blijkbaar vindt iemand dat dat zo moet blijven.
quote:Ja van die mensen waar geen mens naast wil wonen en zelf dan andere mensen gaan uitkotsen.
Overigens: de wijk in kwestie is een echte Tilburgse volkswijk waar een hoop (discutabel) autochtoon volk woont.
maar ben ik het nou of lijkt vol = vol een behoorlijke tamme uitspraak voor rascisten? Waar zijn de hakenkruizen, de verwensingen en de duitse schuttingtaal?
quote:als de kinderen die dat gedaan hebben oud genoeg zijn dan komen ze met hakenkruizen. Sommige mensen worden nooit volwassen.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:52 schreef Kugari-Ken het volgende:
wow, bonafide racsisten, ik dacht dat die uitgestorven waren.maar ben ik het nou of lijkt vol = vol een behoorlijke tamme uitspraak voor rascisten? Waar zijn de hakenkruizen, de verwensingen en de duitse schuttingtaal?
quote:Oh ik dacht dat dat 1 persoon per 1 kamer was ofzo, gezien de gezinsgrootte van het te verwachten gezin.
Op donderdag 28 augustus 2003 10:26 schreef The_Punisher het volgende:[..]
Bedoelen ze daarmee dat er al evenveel buitenlanders als Nederlanders wonen?
quote:Is "buitenlander" een ras dan?
Ze willen niet dat er buitenlanders in komen dus maken ze onderscheid in ras.
quote:Nou, dan klopt het toch ?
Op vrijdag 29 augustus 2003 00:24 schreef Midioot het volgende:
Straks stond doodleuk een leraar in huppeldepup kunde op de TV te verkondigen dat dit soort gedrag (anti- buitenlander) vooral voorkomt bij laag geschoolde mensen.........wat een Einstein moet je zijn om zo iets te durven concluderen, de beter geschoolden, of de politici die het allemaal zwaar overtrokken en normaal vinden, dat de volksbuurten afgeladen worden met allochtonen, wonen zelf verrasend genoeg niet in zulke buurten.
quote:De manier waarop die het zei sprak me in het geheel niet aan.
Op vrijdag 29 augustus 2003 00:27 schreef gelly het volgende:
Nou, dan klopt het toch ?
Wat mij dus niet totaal bevalt aan Nederland is dat de mensen die beslissen over de huisvestiging van allochtonen zelf niet in de buurten wonen waar ze komen te wonen.
Tegelijkertijd schrijven ze dan wel ff de wet voor aan de mensen die als het ware gevangen zitten in die overvolle buurten, en dat vind ik dus ongepast.
[Dit bericht is gewijzigd door Midioot op 29-08-2003 00:40]
quote:Ben je ook laag opgeleid ?
Op vrijdag 29 augustus 2003 00:37 schreef Midioot het volgende:[..]
De manier waarop die het zei sprak me in het geheel niet aan.
Zelf heeft ie ongetwijfeld een riant salaris, makkelijk om dan "domme" en kansloze mensen op zo'n manier te bestempelen.
In mijn ogen kun en mag je pas oordelen als je weet waarover je praat.
In dit geval kan dat maar op 1 manier, ook er tussen gaan wonen, niet eerder dan dan kun je vertellen hoe het zit/moet.
Dan kun je een beslissing nemen die ergens op gebasseerd is.Wat mij dus niet totaal bevalt aan Nederland is dat de mensen die beslissen over de huisvestiging van allochtonen zelf niet in de buurten wonen waar ze komen te wonen.
Tegelijkertijd schrijven ze dan wel ff de wet voor aan de mensen die als het ware gevangen zitten in die overvolle buurten, en dat vind ik dus ongepast.
quote:What's the point ?
Op vrijdag 29 augustus 2003 00:42 schreef gelly het volgende:
Ben je ook laag opgeleid ?
quote:Vreemde conclusie uit mijn vraag
Op vrijdag 29 augustus 2003 00:55 schreef gelly het volgende:
Ja dus.
degene die het had geplaatst was trouwens... een halve Indo
quote:Verhuizen dan
Op vrijdag 29 augustus 2003 02:40 schreef reem het volgende:
t zal eens niet in tilburg gebeuren.knakestad
quote:Tis een knakestad... maar wel mijn knakestad.. mij krijgen ze niet zo snel weg
Op vrijdag 29 augustus 2003 02:41 schreef Bier-Broeder-R het volgende:Verhuizen dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |