abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 augustus 2003 @ 07:46:46 #1
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_12748787
Koop de Telegraaf vandaag.
Daar staat in dat de bijtelling omlaag gaat, alle verkeer (ook boven 30km enkel) zakelijk is naar je werk, etc

(net gehoord in het journaal)

- als iemand straks het stukje plaatst die de telegraaf electronisch heeft...

  woensdag 27 augustus 2003 @ 07:51:58 #2
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_12748805
1 kant van mij denkt :

Eindelijk, mijn gebeden zijn verhoord

De andere kant denkt echter dat we hiervoor ruimschoots op een ander punt terug worden gepakt !

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_12748822
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 07:46 schreef oYo het volgende:
Koop de Telegraaf vandaag.
Daar staat in dat de bijtelling omlaag gaat, alle verkeer (ook boven 30km enkel) zakelijk is naar je werk, etc

(net gehoord in het journaal)

- als iemand straks het stukje plaatst die de telegraaf electronisch heeft...



Hoop dat dit waar is. Dan ga ik volgend jaar toch mijn km's maar weer bijhouden..
  woensdag 27 augustus 2003 @ 08:05:05 #4
32050 Roadster
Heb jij cabrio ofzo?
pi_12748864
Zal wel niet, al hoop ik van wel.

Ik kan niet eens op kilometeradministratie gaan rijden omdat ik meer dan 60 dagen op 1 werkplek zit bij een klant. Moet dus wel bijtellen, en dan maar meteen de volle mep rijden met de auto van de zaak....

Ben benieuwd!

If everything is under control, you're not going fast enough!!!
  woensdag 27 augustus 2003 @ 08:12:01 #5
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_12748899
Ben ook benieuwd hoe ze dat gaan verdedigen.

Deze regeling is ingevoerd omdat iemand met een eigen auto ook maar 30 km vergoed krijgt. En omdat we in nederland NIET boven het maaiveld uit mogen steken is de leaseregeling aangepast.

Niet helemaal onterecht mijns inziens.

Er zijn mensen die een auto krijgen op basis van hun functie en die daarmee gewoon elke dag naar hetzelfde kantoor rijden. Die moeten gewoon onder de 30 km regeling vallen.
Er zijn echter ook mensen die een zgn. ambulant beroep hebben. Ik rij per jaar zo'n 45.000 km naar allerlei klanten door heel nederland. Gelukkig meestal minder dan 60 dagen. Maar ik heb ook collega's (vaak zijn dat projectmanagers, die zitten meestal langer) die WEL over de 60 dagen heengaan, en die zijn dus goed de lul.

Ik ben benieuwd.

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_12748920
Artikel uit de Telegraaf:
quote:
Bijtelling fors lager

Belasting auto zaak op schop

door Bob Sebes

DEN HAAG, woensdag

De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak van de vele
honderdduizenden leaserijders in ons land wordt radicaal gewijzigd.

Vanaf l januari 2004 daalt het tarief voor de bijtelling van 25 naar
20 procent van de cataloguswaarde van de au-to.Tevens wordt het
gehele woon-werkverkeer en niet slechts een gedeelte daarvan voortaan
als zakelijke ritten be-

schouwd, die niet worden meegerekend voor de bij-telling. Daardoor
wordt de administratieve rompslomp van de huidige autoregeling in één
klap van tafel geveegd.

Privé

Verder kunnen werknemers met een auto van de zaak alleen nog onder de
nieuwe bijtelling van 20 procent uitkomen wanneer zij privé minder
dan 500 kilometer per jaar rijden. In dat geval hebben zij helemaal
geen bijtelling. Wel moet dan een gedetailleerde
kilometeradministratie worden bijgehouden waarin alle zakelijke
ritten zijn gespecificeerd.


quote:
Auto van de zaak

VERVOLG VAN PAGINA 1

Opmerkelijk is dat de nieuwe autoregeling, die dezer dagen door de
ministerraad wordt vastgesteld, grotendeels wordt betaald door
werknemers die met hun eigen auto voor de baas rijden. De
belastingvrije vergoeding van 28 eurocent per zakelijke kilometer
wordt namelijk verlaagd en mogelijk zelfs gehalveerd.

De nieuwe autoregeling is vrijwel gelijk aan de oude regeling, die
enkele jaren werd vervangen door een uiterst ingewikkeld systeem dat
een gruwel is voor leaserijders en ook voor loodgieters, monteurs en
bouwvakkers die in het busje van de baas met een grijs kenteken
rijden.

In de huidige regeling wordt het woon-werkverkeer voor een groot
gedeelte als privé beschouwd, waardoor het

zeer moeilijk is onder de fiscale bijtelling van 25 procent uit te
komen. Alleen werknemers die tussen tien en dertig kilometer van de
zaak wonen, mogen deze ritten als zakelijk beschouwen. De
reisafstanden naar de zaak onder de tien en boven de dertig kilometer
worden door de fiscus als privé beschouwd.

De bijtelling kan wel worden verlaagd tot 20, 15 of 10 procent. Maar
dat is weer afhankelijk van het aantal privé-kilometers dat op
jaarbasis wordt gereden. Weliswaar geldt voor 2002 en 2003 een
overgangsperiode, waardoor de privé-kilometers minder hard meetellen
voor de bijtelling, maar in 2004 zou de huidige autoregeling een
forse lastenverzwaring betekenen voor veel leaserijders.

Niet alleen 'gewone' werknemers met een lease-auto, maar juist ook
monteurs en dergelijke zien nu al door de bomen het bos niet meer.
Vandaar dat de huidige regeling

een wagonlading aan kritiek heeft gekregen van werkgeversorganisaties
en vakbonden.

Op voorstel van staatssecretaris Wijn (Financiën) voert het kabinet
met ingang van komend jaar een autoregeling in die veel eenvoudiger
is. Verwacht wordt dat de administratieve lasten voor bedrijven en
werknemers hierdoor fors zullen dalen.Bronnen rond het kabinet
bevestigen dat er over de nieuwe autoregeling geen politieke
problemen zijn te verwachten, ook al wijzen sommige ingewijden erop
dat de rekening wel komt te liggen bij werknemers die met hun eigen
auto voor de baas rijden.


pi_12748928
de geruchten gaan dat het jaar daarop, of mischien al dit jaar! de aftrek voor eigen bijdrage er uit gaat!!

Helemaal belachelijk is dat!! Bijtelling is compensatie voor de kosten die je niet maakt met een lease auto. Een eigen bijdrage zijn weer extra kosten die je hebt, het voordeel van de lease auto wordt dus deels teniet gedaan, dus is het logisch dat je minder bijtelling betaald (zoals nu het geval is)

Als die regel geschrapt wordt, dan gaat het princiepe van bijtelling de deur uit, en is bijtelling weer gewoon een "normale" extra belasting geworden.. Raaahw!!

Daarnaast heb ik net een nieuwe auto besteld die 70 euro boven mijn budget uit komt, tja, daar betaal ik liever de helft dan dat ik het hele bedrag betaal natuurlijk!

Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
  woensdag 27 augustus 2003 @ 08:20:04 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_12748945
Betekent dit nu dat de staffel gaat verdwijnen ??

Wordt het nu of niks of 20% ???

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_12748955
Hmm, als ik het zo lees dan is het helemaal goed nieuws! 20 % max, die 5 % zou eventueel mijn 70 euro bruto wel weer compenseren!

Als ik het goed begrijp verdwijnen wel de stappen, maargoed, bijna iedere leaserijder die ik ken houd geen kilometers bij, of zit in de <500 catagorie.

Zowaar het klink alsof ik een lastenverlichting krijg van dit kabinet.... Kan toch niet

Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
  woensdag 27 augustus 2003 @ 08:21:59 #10
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_12748964
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:17 schreef overhyped het volgende:
de geruchten gaan dat het jaar daarop, of mischien al dit jaar! de aftrek voor eigen bijdrage er uit gaat!!

Helemaal belachelijk is dat!! Bijtelling is compensatie voor de kosten die je niet maakt met een lease auto. Een eigen bijdrage zijn weer extra kosten die je hebt, het voordeel van de lease auto wordt dus deels teniet gedaan, dus is het logisch dat je minder bijtelling betaald (zoals nu het geval is)

Als die regel geschrapt wordt, dan gaat het princiepe van bijtelling de deur uit, en is bijtelling weer gewoon een "normale" extra belasting geworden.. Raaahw!!

Daarnaast heb ik net een nieuwe auto besteld die 70 euro boven mijn budget uit komt, tja, daar betaal ik liever de helft dan dat ik het hele bedrag betaal natuurlijk!


Aftrek voor eigen kosten wordt vaak misbruikt door een luxe toeslag af te trekken.

Je mag namelijk in principe alleen echte kosten aftrekken. En dat ik zonodig een tiptronic wil in plaats van een 6bak dat is een luxe toeslag en die mag je eigenlijk niet aftrekken. Iedereen doet dat echter wel.

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_12749012
Maar hoe gaan ze nu aan De Bevolking uitleggen dat de tandarts en de pil uit het ziekenfonds moet omdat ze anders de lease rijders niet tevreden kunnen stellen?......

Ik vindt dit dus een echte VVD actie.....

(p.s.: Ook mij gaat dit sloten met geld opleveren hoor, maar ik heb er wel een erg duaal gevoel bij....)

pi_12749045
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:21 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Aftrek voor eigen kosten wordt vaak misbruikt door een luxe toeslag af te trekken.

Je mag namelijk in principe alleen echte kosten aftrekken. En dat ik zonodig een tiptronic wil in plaats van een 6bak dat is een luxe toeslag en die mag je eigenlijk niet aftrekken. Iedereen doet dat echter wel.


Dat is geen misbruik, je moet het vergelijken met de kosten die je prive gehad zou hebben. Je moet zelf extra betalen voor die tiptronic, jouw baas doet dat voor jou, maar verlangt een eigen bijdrage. Door die eigen bijdrage is het voordeel dat jou hebt door jouw leaseauto kleiner. De bijtelling is een compensatie voor dat voordeel, dus als dat voordeel kleiner is, wordt de compensatie ook minder.

Ik ga er trouwens 45 euro op vooruit met deze nieuwe regeling, als de eigen bijdrage ophoud alsnog 15 euro. Wel aardig van balkenende.. compenseert de rest weer een beetje

Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_12749056
Als ik het goed begrijp gaat dit geintje mij dus geld kosten... Mijn vriendin gebruikt onze auto om dagelijks naar haar werk te rijden (almere - diemen), maar de tegemoetkoming in de benzine kosten gaat schijnbaar omlaag... dan is die auto (die toch al niet goedkoop is) straks wel een erg hoge kostenpost...
pi_12749068
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:27 schreef Croga het volgende:
Maar hoe gaan ze nu aan De Bevolking uitleggen dat de tandarts en de pil uit het ziekenfonds moet omdat ze anders de lease rijders niet tevreden kunnen stellen?......

Ik vindt dit dus een echte VVD actie.....

(p.s.: Ook mij gaat dit sloten met geld opleveren hoor, maar ik heb er wel een erg duaal gevoel bij....)


Dat ben ik met je eens! Het is goed voor de loodgieters, monteurs etc. die met het busje van de zaak rondrijden. Maar ik, ach, in vindt die 45 euro leuk (mijn winst per maand met deze plannen) maar ik had liever gewoon de pil en de tandarts in het ziekenfonds gezien. Die 45 euro per maand is voor mij een stuk minder dan die twee tandarts bezoekjes per jaar voor een bijstandsmoeder. Maargoed, das offtopic
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_12749111
[quote]Op woensdag 27 augustus 2003 08:14 schreef Skimmer het volgende:
Opmerkelijk is dat de nieuwe autoregeling, die dezer dagen door de
ministerraad wordt vastgesteld, grotendeels wordt betaald door
werknemers die met hun eigen auto voor de baas rijden. De
belastingvrije vergoeding van 28 eurocent per zakelijke kilometer
wordt namelijk verlaagd en mogelijk zelfs gehalveerd.
[/qoute]

Hier ben ik dus weer mooi klaar mee. Ik ben "verplicht" om met eigen vervoer (of openbaar vervoer) te gaan, aangezien mijn werkgever niet aan lease auto's doet. Openbaar vervoer werkt niet echt prettig als je regelmatig van werklocatie moet wisselen. En om dan ook meteen die mensen aan te pakken.. Beetje vervelend.

Mensen die een lease auto hebben, hebben vaak ook een tankpas tot hun beschikking, ik moet de brandstof en afschrijving zelf betalen. Om het maar niet eens te hebben over onderhoudskosten.

Maar helaas, als ik een leaser wil, dan zal ik een andere werkgever moeten zoeken en om dat met de huidige economie te doen.... Kijk volgend jaar wel eens op me heen..

pi_12749112
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:31 schreef overhyped het volgende:

[..]

Dat is geen misbruik, je moet het vergelijken met de kosten die je prive gehad zou hebben. Je moet zelf extra betalen voor die tiptronic, jouw baas doet dat voor jou, maar verlangt een eigen bijdrage. Door die eigen bijdrage is het voordeel dat jou hebt door jouw leaseauto kleiner. De bijtelling is een compensatie voor dat voordeel, dus als dat voordeel kleiner is, wordt de compensatie ook minder.


Jij hebt een leuke manier om met getallen te spelen...

al zou jij voor die tiptronic het volle bedrag betalen, dan zou nog je voordeel gelijk blijven... Dit is in de meeste gevallen niet eens zo, en je baas betaald zelfs nog een deel van die 'luxe'.

Het voordeel voor jouw wordt dan niet kleiner, het wordt zelfs groter... je rijdt immers in een luxe auto, die laten we zeggen 500 euro per maand kost voor een bedrag van bijvoorbeeld 50 euro.

zonder die luxe zou die auto misschien 400 euro per maand kosten, en hoefde je helemaal niets te betalen... bij de luxe auto heeft de lease rijder dus een extra voordeel van 50 euro...

pi_12749156
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:31 schreef overhyped het volgende:
Dat is geen misbruik, je moet het vergelijken met de kosten die je prive gehad zou hebben. Je moet zelf extra betalen voor die tiptronic, jouw baas doet dat voor jou, maar verlangt een eigen bijdrage. Door die eigen bijdrage is het voordeel dat jou hebt door jouw leaseauto kleiner. De bijtelling is een compensatie voor dat voordeel, dus als dat voordeel kleiner is, wordt de compensatie ook minder.
Op dit moment is het zo dat ALS jouw baas jou verplicht om die tiptronic te nemen en er voor te betalen, DAN mag je het ook aftrekken van de belasting die je betaald.... ALS jij ZELF bepaald dat jij tiptronic wil, moet je dat ook ZELF betalen.....
pi_12749225
Ik wil een bron met link voordat ik blij ben met een dode mus... 'k zie niets op de telegraaf.nl
  woensdag 27 augustus 2003 @ 08:51:23 #19
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_12749248
quote:
Daar staat in dat de bijtelling omlaag gaat, alle verkeer (ook boven 30km enkel) zakelijk is naar je werk, etc
Lekker dan, als ik naar mijn werk rij gaat dat echt zélden harder dan 30 km/h... En dan nog rekeningrijden ook
Action is the enemy of thoughts
pi_12749406
En mensen die zeiken dat je prive meer kosten heb, hebben helemaal gelijk, maar mensen met een lease auto betalen wel (anders krijgen ze het bij hun loon) door de bijtelling 100% van de auto bij hun belastbaar inkomen.
Je krijgt namelijk over de auto (incl 19% btw, en ik geloof circa 20% bpm) 25% bijtelling over 4 jaar (de leasetermijn bij ons), dus dat vind ik wel behoorlijk eigenlijk. En JA, het is goedkoper dan prive, maar het blijft een kapitaal als je dat in je eentje moet ophoesten. Zeker omdat het een bijtelling is bovenop de accijnzen en btw's die je betaal.'

Zo betaal je op een lease auto van 25000 euro (incl 2596 accijns, en 3417 btw) in totaal met een bijtelling over 4 jaar van 25.000 euro op een inkomensbelasting van 37.5% 9375 netto aan belasting. Incl accijns en btw kom ik totaal op (2596 + 3417 + 9375) 15388!!! Vi'n'k eigenlijk dat ik best wel veel betaal (als je de opvatting erbij neem dat als je geen lease auto neem, dat je dan bruto meer verdien. Wij hebben namelijk de keuze of een dikke 500 euro meer bruto loon of een lease auto).

Dussuh... lease auto-rijders hebben een luxe, en betalen daar DIK voor...

  woensdag 27 augustus 2003 @ 09:05:40 #21
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_12749412
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:49 schreef TheScorpio het volgende:
Ik wil een bron met link voordat ik blij ben met een dode mus... 'k zie niets op de telegraaf.nl
linkje http://www.dft.nl/servlet/ArticleByID?ID=5185902&section=00
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_12749534
thanks dude, DiRadical!
  woensdag 27 augustus 2003 @ 09:21:25 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_12749587
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:33 schreef overhyped het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens! Het is goed voor de loodgieters, monteurs etc. die met het busje van de zaak rondrijden. Maar ik, ach, in vindt die 45 euro leuk (mijn winst per maand met deze plannen) maar ik had liever gewoon de pil en de tandarts in het ziekenfonds gezien. Die 45 euro per maand is voor mij een stuk minder dan die twee tandarts bezoekjes per jaar voor een bijstandsmoeder. Maargoed, das offtopic


Mee eens vooral als ze dan de gezondheidszorg aan gaan passen om dit mogelijk te maken.

Liever een goede gezondheidszorg dan een lagere bijtelling!!!

Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_12749602
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:39 schreef vixen_2000 het volgende:
Mensen die een lease auto hebben, hebben vaak ook een tankpas tot hun beschikking, ik moet de brandstof en afschrijving zelf betalen. Om het maar niet eens te hebben over onderhoudskosten.
onderhoudskosten zit idd vaak in het leasecontract, maar de brandstof niet hoor. die betaal je met het pasje en dan schiet de leasemaatschappij het voor.
maar 1x in de maand gaat er gewoon een bulkrekening voor de benzine naar het betreffende bedrijf.
en dat moet ook ergens van betaald worden...
pi_12749832
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 09:05 schreef TheScorpio het volgende:

[blablabla geknipt]

Dussuh... lease auto-rijders hebben een luxe, en betalen daar DIK voor...


Okay dan, even klein reken sommetje. Stel je baas geeft je een lease vergoeding voor een doorsnee middenklasser. Deze kost ongeveer, laten we zeggen, ¤ 20'000 (en dan schat ik het hoog in...). De bijtelling hiervoor is dan ¤5000 per jaar, op 42% kost dit dus ¤2100. Per maand komt dit neer op 175 eurotjes.... Ik wil het jou zien doen om voor dat geld een vergelijkbare auto te rijden.... inclusief alle brandstof en verzekering en bijbehorende diensten (zoals een vervangende auto na één telefoontje....)

Ofwel: effe nie zeiken heh! Wij lease rijders hebben een ENORM voorrecht.... En dat verhaaltje dat het anders bij je salaris komt geld lang niet voor alle mensen.... Zelfs dan: Zo'n lease auto kost zo'n 600 euro per maand, dat krijg je vervolgens bruto uitbetaald, levert je dus 350 euro netto per maand op... totale kosten van de auto zijn dan zo'n 500 euro per maand... Alleen de benzine en verzekering zou je dat al bijna kosten, heb je er nog geen auto bij.....

  woensdag 27 augustus 2003 @ 09:44:25 #26
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_12749952
Boeiend nieuws voor mij als lease rijder.
Bij mij zijn er eigenlijk 3 componenten.
1. Ik krijg een lease vergoeding.
2. Ik betaal meteen een deel terug als 'bijdrage prive kilometers'.
3. Ik betaal een bedrag 'boven norm' omdat ik een iets ruimere auto wilde hebben.
Punt 2 en het grootste deel van punt 3 trek ik weer af van mijn bijtelling.
(Bij Punt 3 hou ik rekening met de verhouding zakelijk\prive, alleen prive mag je aftrekken)

Als ik in de nieuwe situatie punt 2 en 3 mag blijven aftrekken, ga ik er bijna ¤ 40 in de maand op vooruit.
Als de aftrek van punt 3 wordt geschrapt ga ik er ¤ 4 in de maand op achteruit.
Als punt 2 en 3 worden geschrapt ga ik er ¤ 37 in de maand op achteruit.

Maar als ik promotie maak gaat mijn lease vergoeding omhoog, mijn bijdrage prive kilometers ook en mijn 'boven norm' daalt.
Kijken wat het dan wordt.
* DiRadical gaat maar eens wat aan zijn studie doen

Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_12750206
Ik vind het op zich wel een slimme maatregel; eerst alle staffels eruit halen, en (zeer waarschijnlijk) later het tarief verhogen.

Mark my words: over een jaar of 2-3 betalen leaseautoberijders weer braaf het 25% tarief.

  woensdag 27 augustus 2003 @ 10:00:58 #28
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_12750275
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 08:39 schreef Skimmer het volgende:

[..]

Jij hebt een leuke manier om met getallen te spelen...

al zou jij voor die tiptronic het volle bedrag betalen, dan zou nog je voordeel gelijk blijven... Dit is in de meeste gevallen niet eens zo, en je baas betaald zelfs nog een deel van die 'luxe'.

Het voordeel voor jouw wordt dan niet kleiner, het wordt zelfs groter... je rijdt immers in een luxe auto, die laten we zeggen 500 euro per maand kost voor een bedrag van bijvoorbeeld 50 euro.

zonder die luxe zou die auto misschien 400 euro per maand kosten, en hoefde je helemaal niets te betalen... bij de luxe auto heeft de lease rijder dus een extra voordeel van 50 euro...


Jij kan lekker rekenen.
Jij hebt zeker nog nooit een leaseauto gehad. Je krijgt een standaard bedrag waarvoor je een auto uit kan kiezen. Kies je een duurdere auto of een optie zoals tiptronic, dan betaal je die helemaal zelf. Het lease tarief gaat namelijk optieprijs/looptijd omhoog.

Na de looptijd ben je je optie kwijt, want die gaat mee met de auto.
Het is dus niet meer dan logisch dat je die kosten mag aftrekken. Dat zijn namelijk de kosten die jij hebt aan de lease auto.

God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
  woensdag 27 augustus 2003 @ 10:05:43 #29
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_12750362
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 09:05 schreef TheScorpio het volgende:
En mensen die zeiken dat je prive meer kosten heb, hebben helemaal gelijk, maar mensen met een lease auto betalen wel (anders krijgen ze het bij hun loon) door de bijtelling 100% van de auto bij hun belastbaar inkomen.
Je krijgt namelijk over de auto (incl 19% btw, en ik geloof circa 20% bpm) 25% bijtelling over 4 jaar (de leasetermijn bij ons), dus dat vind ik wel behoorlijk eigenlijk. En JA, het is goedkoper dan prive, maar het blijft een kapitaal als je dat in je eentje moet ophoesten. Zeker omdat het een bijtelling is bovenop de accijnzen en btw's die je betaal.'

Zo betaal je op een lease auto van 25000 euro (incl 2596 accijns, en 3417 btw) in totaal met een bijtelling over 4 jaar van 25.000 euro op een inkomensbelasting van 37.5% 9375 netto aan belasting. Incl accijns en btw kom ik totaal op (2596 + 3417 + 9375) 15388!!! Vi'n'k eigenlijk dat ik best wel veel betaal (als je de opvatting erbij neem dat als je geen lease auto neem, dat je dan bruto meer verdien. Wij hebben namelijk de keuze of een dikke 500 euro meer bruto loon of een lease auto).

Dussuh... lease auto-rijders hebben een luxe, en betalen daar DIK voor...


Helemaal mee eens. Dat je gewoon het leasebedrag bruto erbij zou krijgen vergeten mensen ook nog ff.
God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
pi_12750399
Ik krijg een kilometervergoeding van 29 eurocent de kilometer. Nu vind ik dat bedrag aan de hoge kant, ik houd er gewoon geld aan over, maar als dit opeens gehalveerd word dan moet er geld bij en voel ik er weinig voor om met mijn eigen auto zakelijke ritten te blijven maken.
  woensdag 27 augustus 2003 @ 10:13:05 #31
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_12750472
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 09:38 schreef Croga het volgende:

[..]

Okay dan, even klein reken sommetje. Stel je baas geeft je een lease vergoeding voor een doorsnee middenklasser. Deze kost ongeveer, laten we zeggen, ¤ 20'000 (en dan schat ik het hoog in...). De bijtelling hiervoor is dan ¤5000 per jaar, op 42% kost dit dus ¤2100. Per maand komt dit neer op 175 eurotjes.... Ik wil het jou zien doen om voor dat geld een vergelijkbare auto te rijden.... inclusief alle brandstof en verzekering en bijbehorende diensten (zoals een vervangende auto na één telefoontje....)


Ter vergelijking. Ik heb een auto van zo'n 65000 Euro's. De bijtelling daarvan is ongeveer evenveel als de totale kosten per jaar van de Focus van m'n vriendin.
En dan heb je een dikke Audi !

Ik klaag dus niet maar het wordt er nu wel beter op. Met name voor mensen die een ambulante functie hebben wordt het een stuk beter.

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_12751687
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 10:00 schreef Chilly_Willy het volgende:
Jij kan lekker rekenen.
klopt.
quote:
Jij hebt zeker nog nooit een leaseauto gehad.
Ik rijd sinds 1998 lease autos.
quote:
Je krijgt een standaard bedrag waarvoor je een auto uit kan kiezen. Kies je een duurdere auto of een optie zoals tiptronic, dan betaal je die helemaal zelf. Het lease tarief gaat namelijk optieprijs/looptijd omhoog.
Na de looptijd ben je je optie kwijt, want die gaat mee met de auto.
Het is dus niet meer dan logisch dat je die kosten mag aftrekken. Dat zijn namelijk de kosten die jij hebt aan de lease auto.
Dat zijn dus de kosten die JIJ maakt omdat JIJ een luxere auto WILT rijden. Ofwel: Dat is niet iets wat je baas moet betalen, jij wilt het namelijk. Dat is ook niet iets wat Het Nederlandse Volk moet betalen, jij wilt het namelijk. Het is dus ook niet meer dan terecht dat jij dat betaald. Je bent er met je volle verstand bij als je de beslissing neemt, dus mag je ook het volle bedrag betalen.

Even ter verduidelijking: Ik betaal op dit moment zo'n EUR 400 per maand aan luxe bijdrage......

quote:
Ter vergelijking. Ik heb een auto van zo'n 65000 Euro's. De bijtelling daarvan is ongeveer evenveel als de totale kosten per jaar van de Focus van m'n vriendin.
En dan heb je een dikke Audi !
Das wel een heel! erg! dikke audi dan..... Voor dat geld kun je ook een lamborghini rijden, of een ferrari! (okay, die eerste mischien niet....) of een MG mischien?
(gokje: 65000 guldens mischien?)
pi_12751862
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 09:44 schreef DiRadical het volgende:
Boeiend nieuws voor mij als lease rijder.
Bij mij zijn er eigenlijk 3 componenten.
1. Ik krijg een lease vergoeding.
2. Ik betaal meteen een deel terug als 'bijdrage prive kilometers'.
3. Ik betaal een bedrag 'boven norm' omdat ik een iets ruimere auto wilde hebben.
Punt 2 en het grootste deel van punt 3 trek ik weer af van mijn bijtelling.
(Bij Punt 3 hou ik rekening met de verhouding zakelijk\prive, alleen prive mag je aftrekken)

Als ik in de nieuwe situatie punt 2 en 3 mag blijven aftrekken, ga ik er bijna ¤ 40 in de maand op vooruit.
Als de aftrek van punt 3 wordt geschrapt ga ik er ¤ 4 in de maand op achteruit.
Als punt 2 en 3 worden geschrapt ga ik er ¤ 37 in de maand op achteruit.

Maar als ik promotie maak gaat mijn lease vergoeding omhoog, mijn bijdrage prive kilometers ook en mijn 'boven norm' daalt.
Kijken wat het dan wordt.
* DiRadical gaat maar eens wat aan zijn studie doen


Punt 2 en 3 zijn toch hetzelfde? tenminste, op jou loonstrookje? Bij ons wordt in elk geval alles als: Bijdrage prive gebruik ingehouden, ook eigen risico met schades etc.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_12752034
Ik blijf toch bij de stelling: Alle bijdrage voor Prive gebruik moeten aftrekbaar blijven, omdat de bijtelling ook alleen voor prive gebruik is.

Kosten die je maakt voor je werk mogen ook van de loonbelasting afgetrokken worden.

Kosten die een ondernemer maakt voor zijn onderneming gaan van de omzet belasting af,

dus: kosten voor prive gebruik van een leaseauto gaan vande priveleasegebruik belasting (lees: bijtelling) af.

Iemand die alle prive kilometers aan zijn baas moet betalen heeft namelijk geen enkel voordeel van een leaseauto (financieel dan)

Als diegene ook nog eens de bijtelling moet betalen, dan betaald deze dus dubbel!

Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
  woensdag 27 augustus 2003 @ 11:30:14 #35
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_12752095
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 11:12 schreef Croga het volgende:
Das wel een heel! erg! dikke audi dan..... Voor dat geld kun je ook een lamborghini rijden, of een ferrari! (okay, die eerste mischien niet....) of een MG mischien?
(gokje: 65000 guldens mischien?)
Audi A6 2.5tdi 132kw Avant Quattro Tiptronic euro 56690
plus nog wat opties....
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_12752191
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 09:05 schreef TheScorpio het volgende:
En mensen die zeiken dat je prive meer kosten heb, hebben helemaal gelijk, maar mensen met een lease auto betalen wel (anders krijgen ze het bij hun loon) door de bijtelling 100% van de auto bij hun belastbaar inkomen.
Je krijgt namelijk over de auto (incl 19% btw, en ik geloof circa 20% bpm) 25% bijtelling over 4 jaar (de leasetermijn bij ons), dus dat vind ik wel behoorlijk eigenlijk. En JA, het is goedkoper dan prive, maar het blijft een kapitaal als je dat in je eentje moet ophoesten. Zeker omdat het een bijtelling is bovenop de accijnzen en btw's die je betaal.'

Zo betaal je op een lease auto van 25000 euro (incl 2596 accijns, en 3417 btw) in totaal met een bijtelling over 4 jaar van 25.000 euro op een inkomensbelasting van 37.5% 9375 netto aan belasting. Incl accijns en btw kom ik totaal op (2596 + 3417 + 9375) 15388!!! Vi'n'k eigenlijk dat ik best wel veel betaal (als je de opvatting erbij neem dat als je geen lease auto neem, dat je dan bruto meer verdien. Wij hebben namelijk de keuze of een dikke 500 euro meer bruto loon of een lease auto).

Dussuh... lease auto-rijders hebben een luxe, en betalen daar DIK voor...


Je betaald toch gewoon 9375 netto aan de belasting, jij telt er ook nog eens accijns en btw bij op die je helemaal niet hebt betaald Je telt er toch ook niet de wegenbelasting, btw en accijns op benzine bij op..
.::.
pi_12752944
FAQ,

'k Zeg dat het betaald wordt! Niet dat IK het betaal... lezen fag!

Stom, meer toelichting... ik betaal het indirect, dus als ik minder belasting betaal, hou ik toch meer over?! Wil je het wel begrijpen'? of kan je het niet begrijpen?

[Dit bericht is gewijzigd door TheScorpio op 27-08-2003 13:03]

pi_12753052
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 12:05 schreef TheScorpio het volgende:
FAQ,

'k Zeg dat het betaald wordt! Niet dat IK het betaal... lezen fag!


Ja, maar je rekent eerst 37,5 % over de cataloguswarde (inclusief BTW en BPM) en telt deze er vervolgens nog eens bij op. dan heb je het dus over 137,5 % van de BTW en BPM.
.::.
pi_12755352
Eerst de regeling nog maar op mijn gemakje doorpluizen voordat ik ga rekenen. Het lijkt me in ieder geval niet eerlijk wat ze gaan doen met de kilometervergoeding voor bestuurders met een eigen auto. Dit staat compleet los van de leaseregeling en de meeste van die mensen kunnen gewoon niet anders. Hiermee krijg je juist meer onveilige auto's (lees oude goedkope) op de weg.

Het word ook echt gebracht als de grote oplossing, woonwerkverkeer worden zakelijke kilometers om de bestelbusjesproblematiek tegen te gaan... nou nou het had inderdaad groot nieuws geweest, ware het niet dat ze dit zelf een paar jaar geleden veranderd hadden. Gewoon het teurgdraaien van een impopulaire maatregel die voor mijzelf niet eens invloed had (woon 11 kilometer van mijn werk af ... echt waar) En dan nog dat leuke gedoe met die accessoires, erg leuk gezien het feit dat je nu niets meer kan veranderen aan het leasecontract wat je al hebt.

Die nieuwe leaseregeling mag van mij de prullenbak in, die van mijn werkgever ook trouwens. Mag nog maar uit 5 merken kiezen...

  woensdag 27 augustus 2003 @ 14:29:31 #40
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_12756515
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 11:12 schreef Croga het volgende:

Dat zijn dus de kosten die JIJ maakt omdat JIJ een luxere auto WILT rijden. Ofwel: Dat is niet iets wat je baas moet betalen, jij wilt het namelijk. Dat is ook niet iets wat Het Nederlandse Volk moet betalen, jij wilt het namelijk. Het is dus ook niet meer dan terecht dat jij dat betaald. Je bent er met je volle verstand bij als je de beslissing neemt, dus mag je ook het volle bedrag betalen.

Even ter verduidelijking: Ik betaal op dit moment zo'n EUR 400 per maand aan luxe bijdrage......


Het Nederlands Volk betaalt het toch ook niet. Ik namelijk, maar wel van mijn bruto salaris.
De bijtelling is bedoelt om het voordeel dat je van een leaseauto hebt te compenseren.
Nu betaal ik een deel en mijn werkgever het andere deel. Over het deel wat ik zelf betaal heb ik geen voordeel, dus moet ik daar ook geen belasting over betalen.

Wil je trouwens zeggen dat jij die EUR 400 niet aftrekt van je bijtelling?
Heb je zo'n belachelijk dure auto genomen of krijg je een laag tarief.

Ik rijd vanaf 1997 leaseauto's en heb net mijn nieuwe besteld, een mazda 6 van dik EUR 30.000. Eigen bijdrage is EUR 175.

God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
  woensdag 27 augustus 2003 @ 17:31:45 #41
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_12761713
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 11:20 schreef overhyped het volgende:

[..]

Punt 2 en 3 zijn toch hetzelfde? tenminste, op jou loonstrookje? Bij ons wordt in elk geval alles als: Bijdrage prive gebruik ingehouden, ook eigen risico met schades etc.


Het zijn 2 regeltjes op mijn loonstrookje.
Op mijn jaarrekening wordt alleen punt 2 meegenomen bij de kosten voor prive gebruik. Omdat de aftrek van punt 3 nu wel mogelijk is, tel ik die er zelf bij op.
Ik heb nog geen eigen risico voor schades hoeven te betalen, dus die heb ik nog niet gezien.
Boetes moeten we zelf betalen, ging vroeger via het bedrijf. Die heb ik helaas wel gehad
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_12775334
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 14:29 schreef Chilly_Willy het volgende:
Het Nederlands Volk betaalt het toch ook niet. Ik namelijk, maar wel van mijn bruto salaris.
Ofwel: Je betaald er geen belasting over. De belasting die je normaal zou betalen gaat naar de staat. De staat moet dat geld nu dus ergens anders vandaan halen. Ergo: Het Nederlandse Volk betaald voor jouw luxe....
quote:
De bijtelling is bedoelt om het voordeel dat je van een leaseauto hebt te compenseren.
Nu betaal ik een deel en mijn werkgever het andere deel. Over het deel wat ik zelf betaal heb ik geen voordeel, dus moet ik daar ook geen belasting over betalen.
Over het deel wat je zelf betaald heb je het voordeel dat je een luxere auto rijd. Je kunt ook een minder luxe auto rijden. Dan betaal je zelf niks.
quote:
Wil je trouwens zeggen dat jij die EUR 400 niet aftrekt van je bijtelling?
Ik zeg niet dat ik geen misbruik maak van de mazen in de wet als het mij goed uit komt Ik zeg alleen dat het officieel niet is toegestaan.
quote:
Heb je zo'n belachelijk dure auto genomen of krijg je een laag tarief.
beiden én hij is van één lease maatschappij naar een andere overgegaan, schijnt ook erg duur te zijn (het is overigens een Citroën Xsara VTS uit 2000... dus nog met de 167PK motor...)
pi_12786783
Tja, het blijft toch een kwestie van een naampje: Ik wil "prive"een luxere auto, dus moet ik voor dat "prive"genot bijbetalen

van de bijtelling kan je kosten voor "prive" gebruik aftrekken, ds ook voor prive genot. Klaar.

Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_12792259
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 17:07 schreef overhyped het volgende:
van de bijtelling kan je kosten voor "prive" gebruik aftrekken, ds ook voor prive genot. Klaar.
Kijk, en daar zit je er dus naast... Je kunt de kosten aftrekken die je baas je oplegt voor het privé gebruik. Dus niet de kosten die jij vrijwillig maakt voor luxe....
pi_12793200
Het maakt geen fuck uit wie de kosten oplegt. Het gaat er om dat ze gemaakt worden.

Daarnaast: het is niet te controlleren: OF ik die 70 euro voor mijn nieuwe stilo nu betaal omdat mijn baas dat verplicht, of omdat ik zo graag navigatie, bose HIFI en cd wisselaar wil..

het verschil tussen norm overschrijdingen en bijdragen voor prive gebruik is oncontrolleerbaar. en niet controleerbare zaken zijn niet zinvol om in wetten vast te leggen.

Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_12800327
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 21:43 schreef overhyped het volgende:
het verschil tussen norm overschrijdingen en bijdragen voor prive gebruik is oncontrolleerbaar. en niet controleerbare zaken zijn niet zinvol om in wetten vast te leggen.
Precies, en daarom gaan ze dus gewoon alle kosten aftrek afschaffen......

Overigens vindt ik dit net zoiets als "onkostenvergoeding".... Als het verschil tussen "norm overschrijding" en "bijdrage voor privégebruik" niet te controleren is, is het verschil tussen "loon" en "onkostenvergoeding" dus ook niet te controleren.... En dus gaan we voortaan alle onkosten vergoedingen ook volledig belasten..... toch?

  zaterdag 6 september 2003 @ 00:07:47 #47
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_12974494
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 07:59 schreef Croga het volgende:

[..]

Precies, en daarom gaan ze dus gewoon alle kosten aftrek afschaffen......

Overigens vindt ik dit net zoiets als "onkostenvergoeding".... Als het verschil tussen "norm overschrijding" en "bijdrage voor privégebruik" niet te controleren is, is het verschil tussen "loon" en "onkostenvergoeding" dus ook niet te controleren.... En dus gaan we voortaan alle onkosten vergoedingen ook volledig belasten..... toch?


Hoe kom jij er nou weer bij dat ze de aftrek van eigen bijdrage gaan afschaffen. Dat word net zo'n rel als het niet meer kunnen aftrekken van je hypotheekrente.

Kortom, dit gebeurd niet.

God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
pi_12974604
Misschien een beetje offtopic, maar ze zouden de bijtelling moeten relateren aan de leeftijd van de auto. Ik zelf rij b.v. nooit in een nieuwe lease auto, enkel in auto's die al door collega's zijn gebruikt. En toch moet ik de volle mep betalen qua cataloguswaarde.
pi_12976968
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 00:13 schreef gelly het volgende:
Misschien een beetje offtopic, maar ze zouden de bijtelling moeten relateren aan de leeftijd van de auto. Ik zelf rij b.v. nooit in een nieuwe lease auto, enkel in auto's die al door collega's zijn gebruikt. En toch moet ik de volle mep betalen qua cataloguswaarde.
Je rijgenot is ook nauwelijks afhankelijk van de leeftijd van de auto. Lease autos zijn zowieso nooit ouder dan 4 jaar (aangezien 4 jaar de normale lease termijn is voor een zakelijke auto...) en in die 4 jaar verslijt die auto echt niet dusdanig dat je er minder plezier van hebt.....
pi_12977417
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 07:53 schreef Croga het volgende:

[..]

Je rijgenot is ook nauwelijks afhankelijk van de leeftijd van de auto. Lease autos zijn zowieso nooit ouder dan 4 jaar (aangezien 4 jaar de normale lease termijn is voor een zakelijke auto...) en in die 4 jaar verslijt die auto echt niet dusdanig dat je er minder plezier van hebt.....


Nou ...

Ik ben na drie jaar mijn Peugeot 406 Break meer dan zat.
Tot nu toe nooit meer dan twee jaar in dezelfde auto moeten rijden.

In januari wordt de volgende auto pas geleverd, dus dat is nog vier maanden wachten ...

pi_12977667
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 00:07 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Hoe kom jij er nou weer bij dat ze de aftrek van eigen bijdrage gaan afschaffen. Dat word net zo'n rel als het niet meer kunnen aftrekken van je hypotheekrente.

Kortom, dit gebeurd niet.


Er gaan zeker stemmen op om dit per 2005 te doen, mijn officemanager waarschuwde mij er ook al voor dat mogelijk mijn eigen bijdrage van mijn nieuwe auto niet meer aftrekbaar zal zijn (en hij wordt betaald om zulke dingen bij te houden) niets is zeker, maar de mogelijkheid bestaat....
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_12982052
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 10:05 schreef pha het volgende:
Ik ben na drie jaar mijn Peugeot 406 Break meer dan zat.
Tot nu toe nooit meer dan twee jaar in dezelfde auto moeten rijden.
LOL En zo'n luxe probleem van een arrogante rijkerik wil jij op de belasting verhalen???? huilie!
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 00:07 schreef Chilly_Willy het volgende:
Hoe kom jij er nou weer bij dat ze de aftrek van eigen bijdrage gaan afschaffen. Dat word net zo'n rel als het niet meer kunnen aftrekken van je hypotheekrente.

Kortom, dit gebeurd niet.


Ik heb slecht nieuws voor je joh... Officieel is het al afgeschaft.... Het wordt slechts oogluikend toegestaan.... Iedere vorm van eigen bijdrage die niet afhankelijk is van het privé gebruik van de auto, is niet aftrekbaar van de bijtelling......
  zaterdag 6 september 2003 @ 15:59:08 #53
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_12982297
Sinds kort geen lease auto meer en mensen die er 1 hebben waarderen 'em nog niet voor de helft ..

Als je alles zelf moet betalen ben je veel duurder uit.

Dus bijtelling .. houden zo..

  zaterdag 6 september 2003 @ 16:02:56 #54
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_12982343
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 10:13 schreef Pikkebaas het volgende:

Ter vergelijking. Ik heb een auto van zo'n 65000 Euro's. De bijtelling daarvan is ongeveer evenveel als de totale kosten per jaar van de Focus van m'n vriendin.
En dan heb je een dikke Audi !

Ik klaag dus niet maar het wordt er nu wel beter op. Met name voor mensen die een ambulante functie hebben wordt het een stuk beter.


Accountant bij ons op de zaak bevestigd dat je nergens zo goedkoop auto rijdt als bij de belastingen .. en dat is dan nog de oude regeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')