abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 september 2003 @ 18:13:42 #201
3542 Gia
User under construction
pi_13052191
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 17:47 schreef UnderWorld_ het volgende:

Het is ASOCIAAL! Je krijgt dan een uitkering die je niet nodig hebt omdat je kan werken! Ook zonder partner heb je het recht je kinderen op te voeden, maar dan moet je niet een uitkering verlangen.

Bijstandsmoeders zat die niet kunnen werken, omdat er geen opvang is voor hun kinderen. En een kinderdagverblijf is zo duur, dat ze er met werken op achteruit zouden gaan.

Trouwens, al zouden ze solliciteren, ze worden niet aangenomen. Werkgevers zitten nu eenmaal niet te springen om bijstandsmoeders met hele kleine kinderen. Alleen maar ellende, want die moeten om de haverklap vrij hebben.

Moderator dinsdag 9 september 2003 @ 18:18:50 #202
5428 crew  miss_sly
pi_13052320
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 18:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Bijstandsmoeders zat die niet kunnen werken, omdat er geen opvang is voor hun kinderen. En een kinderdagverblijf is zo duur, dat ze er met werken op achteruit zouden gaan.

Trouwens, al zouden ze solliciteren, ze worden niet aangenomen. Werkgevers zitten nu eenmaal niet te springen om bijstandsmoeders met hele kleine kinderen. Alleen maar ellende, want die moeten om de haverklap vrij hebben.

ik vind echt dat je het behoorlijk overdrijft met zo duur en geen opvang enz. enz.
Ik denk dat heel veel bijstandsmoeders ineens een hele lieve moeder hebben die op hun kindje(s) wil passen, als het baantje dat ze zouden kunnen doen maar leuk genoeg is en erg veel verdient....
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 9 september 2003 @ 18:30:12 #203
3542 Gia
User under construction
pi_13052545
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 18:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

ik vind echt dat je het behoorlijk overdrijft met zo duur en geen opvang enz. enz.
Ik denk dat heel veel bijstandsmoeders ineens een hele lieve moeder hebben die op hun kindje(s) wil passen, als het baantje dat ze zouden kunnen doen maar leuk genoeg is en erg veel verdient....

Niet alle moeders kunnen dat of willen dat.
Toen ik kinderen kreeg was mijn moeder 52 en graag bereid om voor de kinderen te zorgen, zodat ik zou kunnen blijven werken. Daarbij kwam dat ze toen tegenover de basisschool woonde, waar onze kids nu opzitten. Maar het bleek niet nodig.
Mijn schoonmoeder was overigens niet hiertoe in staat geweest, aangezien zij zelf nog werkte.

Maar nu is mijn moeder 63, hartpatient en niet meer zo goed in staat om hele dagen op zo'n kleine kinderen te passen.
Voor een uurtje of zo gaat het nog wel. Of als de grotere kleinkinderen blijven slapen is dat ook geen probleem. Het jongste kleinkind is anderhalf. Haar moeder werkt 's nachts in de bejaardenzorg. Haar vader werkt overdag. Niet bepaald een ideale situatie dus.

Maar je kunt niet zomaar aannemen dat iedereen een moeder/schoonmoeder heeft die voor de kids kan zorgen. Veel oma's werken zelf nog, of zijn te oud of ziek.

[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 10-09-2003 13:04]

dinsdag 9 september 2003 @ 19:58:23 #204
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_13054785
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 16:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

lekker is dat, dat je meteen uitgemaakt wordt voor 'minder capabel' en egoist omdat je een andere mening hebt, of zaken net iets anders ziet....

Ik ga het niet nog een keer herhalen, maar ergens heb ik iets neergezet over de huishoud-poule in de thuiszorg, en ik blijf erbij dat veel bijstandsmoeders dat best een paar uur in de week kunnen doen...

Nou als jij diezelfde mening ben toebedeeld, dan wel ja. Voel ook jij je eigen maar eens aangesproken.

Zoals ik eerder opperde is deze sociale maatschappij opgebouwd door mensen. Mensen die meer mee hebben gemaakt dan geen telefoon kunnen kopen. Mensen die andere mensen letterlijk kapot hebben zien gaan. Die mensen vonden het nodig om dat nooit meer te laten gebeuren. Maar kennelijk leeft die gedachte gang niet meer. En waarom ook ???? "wij, die het beter hebben, kijken toch nooit naar de ellende van een ander." Maar een mening er over hebben ja dat dan weer wel. En aanspreken daarop, nou lekker dan, ik heb alleen een eigen mening.

Tuurlijk, en die hebben andere ook. Als ik bedoel dat o.a. jij dus minder capabel bent, moet je je zelf eens afvragen waarom. Antwoord: je bent niet bezig met de realiteit. Alleen met je zelf.

quote:
Nou jij hebt argumenten........ JIJ VIND DAT IEMAND OVERDRIJFT.
Weet je wel wat een kind kost ????? nee dus kennelijk. En dat van die moeder........... vond je hem zelf ook leuk ???? Besef eens dat er mensen zijn die nergens naar toe kunnen. Maar nee........

En als alles doorgaat, zijn al deze opties die je nu opnoemt zelf aan het werk omdat balkie dat zo graag wil.

Hard he, realiteit. Maar wel waarheid.

dinsdag 9 september 2003 @ 20:07:18 #205
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_13055016
Oke, iedereen haalt even driemaal diep adem... Goed zo.. En nu gaan we weer op beschaafd niveau verder..
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  dinsdag 9 september 2003 @ 20:12:33 #206
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_13055181
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 20:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Oke, iedereen haalt even driemaal diep adem... Goed zo.. En nu gaan we weer op beschaafd niveau verder..
Helemaal mee eens. W.E.C. maar dan ook echt beschaafd.
Een andere mening is ok, maar het opdringen van je eigen mening aan anderen is niet de bedoeling. Kom met feiten en argumenten, emoties kunnen meespelen in de beleving maar ook het beeld vertroebelen.
  dinsdag 9 september 2003 @ 20:13:51 #207
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_13055230
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 20:12 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. W.E.C. maar dan ook echt beschaafd.
Een andere mening is ok, maar het opdringen van je eigen mening aan anderen is niet de bedoeling. Kom met feiten en argumenten, emoties kunnen meespelen in de beleving maar ook het beeld vertroebelen.

Iedereen zei ik. Dus niet nu gaan miepen van 'ja maar, hij...' of 'ja maar, zij...'

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  dinsdag 9 september 2003 @ 20:18:52 #208
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_13055380
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 20:13 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Iedereen zei ik. Dus niet nu gaan miepen van 'ja maar, hij...' of 'ja maar, zij...'

????????? Als ik dat al zou doen correct, maar ik zie het niet. Alleen een algemeen geldende regel die hier op FOK ook gehanteerd wordt.

Dus geen miepen van mijn kant W.E.C..

Moderator dinsdag 9 september 2003 @ 22:22:12 #209
5428 crew  miss_sly
pi_13059519
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 18:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Niet alle moeders kunnen dat of willen dat.
Toen ik kinderen kreeg was mijn moeder 52 en graag bereidt om voor de kinderen te zorgen, zodat ik zou kunnen blijven werken. Daarbij kwam dat ze toen tegenover de basisschool woonde, waar onze kids nu opzitten. Maar het bleek niet nodig.
Mijn schoonmoeder was overigens niet hiertoe in staat geweest, aangezien zij zelf nog werkte.

Maar nu is mijn moeder 63, hartpatient en niet meer zo goed in staat om hele dagen op zo'n kleine kinderen te passen.
Voor een uurtje of zo gaat het nog wel. Of als de grotere kleinkinderen blijven slapen is dat ook geen probleem. Het jongste kleinkind is anderhalf. Haar moeder werkt 's nachts in de bejaardenzorg. Haar vader werkt overdag. Niet bepaald een ideale situatie dus.

Maar je kunt niet zomaar aannemen dat iedereen een moeder/schoonmoeder heeft die voor de kids kan zorgen. Veel oma's werken zelf nog, of zijn te oud of ziek.

toch maar wel:

je gaat voorbij aan mijn punt, namelijk dat veel bijstandsmoeders wel degelijk opvang kunnen en willen regelen als ze er maar ruim voldoende voor terugkrijgen. Als de beloning gelijk is aan de u itkering of net maar ietsje meer, kan en wil men niet...dat vind ik storend en dan is er in mijn ogen sprake van profiteren!

[Dit bericht is gewijzigd door miss_sly op 10-09-2003 11:53]

pi_13064991
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 14:29 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Heel juist. Zo zal het precies gaan.
Idd zegt de mening van sommige meer over hun niveau. Zijn denk ik dan maar opgegroeid in KDV. Enige realiteit is hun vreemd.

En wie ben jij om dat te zeggen?
quote:
Kinderen worden opgevoed door ouders, en niet door anderen.
Leuke ouders die leren dat het goed is afhankelijk te zijn van anderen! Al zou ik niet hoeven, ik zou toch gaan werken!
quote:
Zij zijn jullie toekomst.
En daarom moet je er ook voor zorgen dat je je zaakjes goed op orde hebt, voordat je eraan begint!
quote:
Net zoals jullie grootouders/ouders hebben geknokt om nu jullie leven aangenaam te maken.
Laten we dan ook blijven knokken (werken) om ons leven aangenaam te houden!
quote:
Dat deden zij toen voor jullie en nu lullen jullie zo dat jullie dat niet de toekomstige generatie gunnen.
Ik gun iedereen alles, maar er moet nou eenmaal gewerkt worden, want het eten komt niet zomaar uit de lucht vallen.
quote:
Want dat zoeken ze zelf maar uit. Stel egoisten zijn jullie Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Zeg dat dan gewoon. Zijn we klaar met de discussie.
Weet je wat pas egoïstisch is! Kinderen nemen zonder dat je een financieel gezonde toekomst in het vooruitzicht hebt en thuis gaan zitten, terwijl je 100% gezond bent en prima kan werken!
http://www.eurobilltracker.com/index.php?referer=15032
pi_13065029
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 15:14 schreef beware_reageerd het volgende:
Ging me meer om het gehele verhaal en de opmerkingen die hier door een aantal minder capabele personen (coenass etc.) zijn neergezet.
Krijgen die misschien eens een beetje relativeringsvermogen.
Wie is er nou minder capabel? Jij kunt je niet eens aan de FOK-regels houden......
pi_13065284
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 19:58 schreef beware_reageerd het volgende:
Nou als jij diezelfde mening ben toebedeeld, dan wel ja. Voel ook jij je eigen maar eens aangesproken.
Dat je jezelf niet aangesproken voelt!!!! mister capabel!
quote:
Zoals ik eerder opperde is deze sociale maatschappij opgebouwd door mensen.
Briljant!
quote:
Mensen die meer mee hebben gemaakt dan geen telefoon kunnen kopen. Mensen die andere mensen letterlijk kapot hebben zien gaan. Die mensen vonden het nodig om dat nooit meer te laten gebeuren. Maar kennelijk leeft die gedachte gang niet meer.
Waar concludeer dat je uit? Dat sommigen vinden dat gezonde mensen moeten werken?
quote:
En waarom ook ???? "wij, die het beter hebben, kijken toch nooit naar de ellende van een ander." Maar een mening er over hebben ja dat dan weer wel. En aanspreken daarop, nou lekker dan, ik heb alleen een eigen mening.
Soms lees je vreemde zinnen tijdens een verhitte discussie, maar hieruit kan ik toch echt weinig opmaken.
quote:
Tuurlijk, en die hebben andere ook. Als ik bedoel dat o.a. jij dus minder capabel bent, moet je je zelf eens afvragen waarom. Antwoord: je bent niet bezig met de realiteit. Alleen met je zelf.
Hè, was ik net aan het nadenken, geef jij het antwoord al! Maar even zonder gekkegeit: dat jij zo oordeelt over anderen zegt veel meer over jezelf dan over mij.
quote:
Weet je wel wat een kind kost ????? nee dus kennelijk.
Volgens mij is ze zelf moeder, maar goed.
quote:
En dat van die moeder........... vond je hem zelf ook leuk ???? Besef eens dat er mensen zijn die nergens naar toe kunnen. Maar nee........
Als je geen werk kan vinden, blijf je in de bijstand, dus was is nu het probleem?
quote:
En als alles doorgaat, zijn al deze opties die je nu opnoemt zelf aan het werk omdat balkie dat zo graag wil.

Kun je ook nog wat anders dan een beetje sentimenteel lopen doen? Owja probeer aub de volgende het een ander wat begrijpelijker te maken.
  woensdag 10 september 2003 @ 10:20:04 #213
136 V.
Like tears in rain...
pi_13065719
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 10:52 schreef Coenass het volgende:

[..]

Wat een quatsh, alsof ze in de kinderopvang geen normen en waarden meekrijgen. Ik zie het al voor me: 15 babies die elkaar flink aan het bewerken zijn met houten speelgoedjes en de leiding die hardop lachend, koffiedrinkend en een peuk rokend toekijkt. Ondertussen nog even wat weddenschappen afsluiten welk kindje als winnaar uit de bus zal komen (meestal is het kleine regillio), waarna ze de winnaar drogeren, omdat hij/zij ook slaapie moet doen

Heb jij weleens een kinderdagverblijf van dichtbij gezien? NEE, daar zitten de babys en de peuters natuurlijk geen wiet te dealen of mekaar in de bek te schijten En nee, ze groeien ook niet automatisch op voor galg en rad.

Maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij twee leidsters op een groep van pakweg twaalf kinderen. Man, er zijn ouders die al moeite hebben om één of twee kinderen een beetje in het gareel te houden. Hoeveel echte aandacht denk je dat die leidsters (en met een beetje geluk een stagiaire) op opvoedkundig gebied kunnen betekenen voor elk van die twaalf kinderen? Die leidsters lopen zich de hele dag het schompes te rennen om de boel fatsoenlijk draaiende te houden, dus maak je geen al te grote voorstelling van 'de opvoeding' aldaar.

Kinderdagverblijven zijn er voor de ouders. Niet voor de kinderen (meerdere KDV-leidsters horen zeggen).

Er ligt een levensgroot verschil tussen wat goed voor een kind is en wat slecht is voor een kind. En daartussen liggen vele, vele gradaties.

V.

[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 10-09-2003 10:31]

Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 10 september 2003 @ 13:11:38 #214
3542 Gia
User under construction
pi_13068558
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 22:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

toch maar wel:

je gaat voorbij aan mijn punt, namelijk dat veel bijstandsmoeders wel degelijk opvang kunnen en willen regelen als ze er maar ruim voldoende voor terugkrijgen. Als de beloning gelijk is aan de u itkering of net maar ietsje meer, kan en wil men niet...dat vind ik storend en dan is er in mijn ogen sprake van profiteren!

Ik denk dat als bijstandsmoeders opvang kunnen realiseren, omdat ze er met werken op vooruit gaan, ze daar ook zeker gebruik van zullen maken. Tenminste veel.

Maar er zijn er ook die gewoon zelf voor hun kinderen willen zorgen, totdat ze naar school gaan en dat moet mogen.
De meeste bijstandsmoeders hebben niet om die situatie gevraagd, net zoals de andere bijstandsgerechtigden er niet om gevraagd hebben. (Gaan we maar vanuit)

En uiteraard krijgen ze ook bijstand. Daar gaat het ook niet om.

Ik vind die hele sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders gewoon puur pesterij, want ze worden toch niet aangenomen. Zie eerdere voorbeelden.

pi_13068745
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 19:58 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Zoals ik eerder opperde is deze sociale maatschappij opgebouwd door mensen. Mensen die meer mee hebben gemaakt dan geen telefoon kunnen kopen. Mensen die andere mensen letterlijk kapot hebben zien gaan. Die mensen vonden het nodig om dat nooit meer te laten gebeuren. Maar kennelijk leeft die gedachte gang niet meer. En waarom ook ???? "wij, die het beter hebben, kijken toch nooit naar de ellende van een ander." Maar een mening er over hebben ja dat dan weer wel. En aanspreken daarop, nou lekker dan, ik heb alleen een eigen mening.

[..]

Weet je wel wat een kind kost ????? nee dus kennelijk. En dat van die moeder........... vond je hem zelf ook leuk ???? Besef eens dat er mensen zijn die nergens naar toe kunnen. Maar nee........

je weet helemaal niets over mij, maar begint maar te veroordelen en te schelden, omdat ik anders denk dan jij. Dat vind ik ongepast en respectloos.
Ik ben een groot voorstander van het nemen van de eigen verantwoordelijkheid en het zo veel mogelijk voorkomen van het handje ophouden bij anderen/de maatschappij. In dat kader vind ik het de plicht van eenieder, en dus ook van bijstandsmoeders, om zoveel mogelijk hun best te doen om we, desnoods een paar uur per week, te werken.
pi_13076271
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 18:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Je betaalt AOW-premie voor de bejaarden van nu. Niet voor jezelf later. Mijn man werkt bij de uitkerende instantie.

Verder krijgt iedereen AOW. Ook mensen die nog nooit iets ingelegd hebben. Dus, nee, dat valt niet tegen elkaar weg.

Als je geluk hebt wordt deze regeling niet afgeschaft en kunnen onze kinderen later jouw AOW ophoesten.

Kijk nou eens naar het principe achter de feiten. Je betaalt premies, je krijgt premies. Soms krijgt een generatie iets meer, soms krijgt een generatie iets minder (vergrijzing). Alles bij elkaar genomen betaal je dus voor jezelf.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13076350
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 18:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is een sollicitatieplicht, niet een werkplicht. Ook verbind ik er een voorwaarde aan:
  • Er moet een mogelijkheid zijn voor betaalbare kinderopvang in de buurt.
  • Als hieraan voldaan wordt, dan kan een bijstandsmoeder prima solliciteren! Sommigen zal het lukken, sommigen zal het niet lukken. Hetzelfde gebeurt in op andere plekken in de arbeidsmarkt.

Ze kunnen werken, dus ze moeten proberen een baan te krijgen. Net zoals zoveel andere groepen in de Nederlandse samenleving.

pi_13077626
    quote:
    Op woensdag 10 september 2003 18:41 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Het is een sollicitatieplicht, niet een werkplicht.

Volgens mij is het toch de bedoeling dat je solliciteerd naar een baan... en dus moet gaan werken... het lijkt me een beetje nutteloos om te gaan solliciteren als je niet verplicht bent om te gaan werken. Want solliciteren doe je immers om te kunnen gaan werken... niet dan?

Bovendien, een werkgever zit er inderdaad niet op te wachten op iemand die om de zoveel tijd vrij moet hebben. Overigens er is nu een dermate hoge werkloosheid, dat vrouwen met kinderen minder snel aangenomen worden....

Ow en het zijn BIJSTANDSmoeders... ze moeten dus al rondkomen van een minimuminkomen... daar komt de kinderopvang nog bij, die is ook erg duur...

Kinderopvang is hier overigens ook al onderbezet... als de overheid de kinderopvang nu eerst verbeteren (door bijv. bijstandsmoeders aan te nemen, die hebben neem ik aan al redelijk wat ervaring met hun eigen kinderen)... zodat andere moeders kunnen solliciteren, dan zal het probleem in ieder geval al kleiner worden... en ook goedkoper... want de kinderopvang is gewoon duur omdat ze met een tekort aan personeel zitten...

Ik vind persoonlijk dat wanneer het kind nog niet zo oud (lees jonger dan 6) is, of eventueel nodige begeleiding nodig heeft (op welke leeftijd dan ook), dat een moeder niet per se hoeft te werken. Als het kind naar de basisschool gaat (en dus geen extra begeleiding nodig heeft), kan een bijstandsmoeder wel gaan werken tijdens de uren wanneer zoon/dochter naar school moet...

Maar ik vind dan dat de overheid er ook voor zorgen om een speciaal plan te maken waardoor bijstandmoeders wat makkelijker op de arbeidsmarkt komen, veel moeders werken namelijk vrijwillig mee aan iets, geef deze mensen dan eens een extra zakcentje mee bijvoorbeeld... want je ziet veel moeders die helpen op de hobbyclub van zoon/dochter en er in principe er niks voor krijg als alleen maar een kerstkaart van de betreffende vereniging... misschien moet de overheid daar eens naar kijken... of geef deze moeders werk binnen een scholengemeenschap/kinderopvang/de IKEA ballenbak ofzo... zijn ze toch bij (de misschien wel eigen) kinderen in de buurt, raken niet in een sociaal issolement, en laat ze een centje bijverdienen... dat kleine beetje geld wat hun bij kunnen verdienen geeft voor hun misschien ook al het gevoel van eigenwaarde...

pi_13088214
    quote:
    Op woensdag 10 september 2003 13:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk dat als bijstandsmoeders opvang kunnen realiseren, omdat ze er met werken op vooruit gaan, ze daar ook zeker gebruik van zullen maken. Tenminste veel.

Maar er zijn er ook die gewoon zelf voor hun kinderen willen zorgen, totdat ze naar school gaan en dat moet mogen.
    De meeste bijstandsmoeders hebben niet om die situatie gevraagd, net zoals de andere bijstandsgerechtigden er niet om gevraagd hebben. (Gaan we maar vanuit)

En uiteraard krijgen ze ook bijstand. Daar gaat het ook niet om.

Ik vind die hele sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders gewoon puur pesterij, want ze worden toch niet aangenomen. Zie eerdere voorbeelden.

In mijn ogen is er dan een mentaliteitsverandering nodig in de samenleving. Die bijstandsmoeders hebben er wellicht niet omgevraagd, maar dat wil niet zeggen dat ze zich er zo maar bij neer hoeven te leggen. Het leven zal wel vaker brengen wat we niet hebben gevraagd, en daar zullen we mee om moeten leren gaan. veranderde omstandigheden vragen aanpassing van mensen, ook bijstandsmoeders.
    Bovendien is er in de meeste gevallen een pa die in de goede tijd mee heeft besloten dat moederlief thuisblijft voor de kinderen, ook zijn kinderen. Dan dienen er bij de scheiding aparte afspraken gemaakt te worden waardoor opvang ook voor een deel de zorg en verantwoordelijk blijft van pa, zoals dat uberhaupt het geval is met kinderen....

het is zo simpel: ze hebben er niet om gevraagd, maar dat vind ik dus echt TE simpel

[Dit bericht is gewijzigd door miss_sly op 11-09-2003 12:22]

pi_13089193
    quote:
    Op woensdag 10 september 2003 19:38 schreef Denkie het volgende:

[..]

Volgens mij is het toch de bedoeling dat je solliciteerd naar een baan... en dus moet gaan werken... het lijkt me een beetje nutteloos om te gaan solliciteren als je niet verplicht bent om te gaan werken. Want solliciteren doe je immers om te kunnen gaan werken... niet dan?

Tuurlijk is het de bedoeling dat ze een baan krijgen. Het is alleen niet zo dat als je denk dat je niet een baan kan krijgen dat je dan ook niet hoeft te solliciteren. Er is altijd nog een redelijke kans dat je wel een baan kan krijgen, daar moeten bijstandsmoeders zich voor inzetten.
    quote:
    Bovendien, een werkgever zit er inderdaad niet op te wachten op iemand die om de zoveel tijd vrij moet hebben. Overigens er is nu een dermate hoge werkloosheid, dat vrouwen met kinderen minder snel aangenomen worden....
    Dit is GEEN regeltje voor 4 jaar. We brengen niet de komende 40 jaar in recessie door! Het grootste deel van de 40 jaar zullen tijden zijn waar er krapte is op de arbeidsmarkt.
    quote:
    Ow en het zijn BIJSTANDSmoeders... ze moeten dus al rondkomen van een minimuminkomen... daar komt de kinderopvang nog bij, die is ook erg duur...
    Ik denk dat je het met me eens bent dat als een bijstandsmoeder gaat werken deze (stukken) meer zal verdienen dan wat ze zou krijgen op het bijstandsniveau.

Van het extra geld moet kinderopvang betaald kunnen worden en een extra deel overblijven. Dat lijkt me redelijk.

quote:
    Kinderopvang is hier overigens ook al onderbezet... als de overheid de kinderopvang nu eerst verbeteren (door bijv. bijstandsmoeders aan te nemen, die hebben neem ik aan al redelijk wat ervaring met hun eigen kinderen)... zodat andere moeders kunnen solliciteren, dan zal het probleem in ieder geval al kleiner worden... en ook goedkoper... want de kinderopvang is gewoon duur omdat ze met een tekort aan personeel zitten...
    Overheid dit, overheid dat ...

Waarom laten we ons toch altijd afhankelijk maken van de overheid. Kunnen wij als maatschappij niet wat voor elkaar krijgen?

De overheid moet zich juist terugtrekken van de markt. Het wordt dan gunstiger om een baan op het kinderdagverblijf te krijgen!

quote:
    Ik vind persoonlijk dat wanneer het kind nog niet zo oud (lees jonger dan 6) is, of eventueel nodige begeleiding nodig heeft (op welke leeftijd dan ook), dat een moeder niet per se hoeft te werken. Als het kind naar de basisschool gaat (en dus geen extra begeleiding nodig heeft), kan een bijstandsmoeder wel gaan werken tijdens de uren wanneer zoon/dochter naar school moet...
    Een kinderdagverblijf is perfect in staat om de 'extra begeleiding' te geven.
    quote:
    Maar ik vind dan dat de overheid er ook voor zorgen om een speciaal plan te maken waardoor bijstandmoeders wat makkelijker op de arbeidsmarkt komen, veel moeders werken namelijk vrijwillig mee aan iets, geef deze mensen dan eens een extra zakcentje mee bijvoorbeeld... want je ziet veel moeders die helpen op de hobbyclub van zoon/dochter en er in principe er niks voor krijg als alleen maar een kerstkaart van de betreffende vereniging... misschien moet de overheid daar eens naar kijken... of geef deze moeders werk binnen een scholengemeenschap/kinderopvang/de IKEA ballenbak ofzo... zijn ze toch bij (de misschien wel eigen) kinderen in de buurt, raken niet in een sociaal issolement, en laat ze een centje bijverdienen... dat kleine beetje geld wat hun bij kunnen verdienen geeft voor hun misschien ook al het gevoel van eigenwaarde...
    Moet je je voorstellen wat een baan voor je eigenwaarde doet ...
      donderdag 11 september 2003 @ 11:41:38 #221
    3542 Gia
    User under construction
    pi_13090904
    quote:
    Op woensdag 10 september 2003 18:37 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Kijk nou eens naar het principe achter de feiten. Je betaalt premies, je krijgt premies. Soms krijgt een generatie iets meer, soms krijgt een generatie iets minder (vergrijzing). Alles bij elkaar genomen betaal je dus voor jezelf.

Jaha, maar als er geen of te weinig kinderen zijn, zijn er later ook geen premiebetalers. Als die kinderen niet fatsoenlijk worden opgevoed, dan verdommen ze het straks om te werken, zodat ze ook uit die pot teren. En dan is de pot leeg. Je hebt geen recht op AOW omdat je nu AOW-premie betaalt. Dat bedoel ik. Je moet maar hopen dat er straks voldoende premiebetalers zijn, zodat jij ook wat krijgt.
    pi_13092933
    quote:
    Op donderdag 11 september 2003 11:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Jaha, maar als er geen of te weinig kinderen zijn, zijn er later ook geen premiebetalers. Als die kinderen niet fatsoenlijk worden opgevoed, dan verdommen ze het straks om te werken, zodat ze ook uit die pot teren. En dan is de pot leeg. Je hebt geen recht op AOW omdat je nu AOW-premie betaalt. Dat bedoel ik. Je moet maar hopen dat er straks voldoende premiebetalers zijn, zodat jij ook wat krijgt.

Het is eigenlijk een hele slechte zaak. We kunnen gewoon beter echt een premie voor onszelf gaan betalen.
      donderdag 11 september 2003 @ 13:59:47 #223
    3542 Gia
    User under construction
    pi_13094007
    quote:
    Op donderdag 11 september 2003 13:13 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Het is eigenlijk een hele slechte zaak. We kunnen gewoon beter echt een premie voor onszelf gaan betalen.

Dat hadden ze vroeger zo in moeten stellen, dat nu bijstellen is een onhaalbare zaak, want wie betaalt dan nu voor de AOW-ers van nu, als wij voor ons eigen potje gaan sparen?

Maar goed, we wijken af. Er werd hier in dit topic beweerd dat mensen die kinderen willen, maar een soort van verzekering af moeten sluiten, zodat ze in geval van alleen er voor komen te staan geen gebruik hoeven te maken van de bijstand. En dat vind ik nou je reinste kolder. Iedereen kan ooit gebruik moeten maken van de bijstand, dat heeft niks met kinderen krijgen te maken. En dan zeg ik, verzeker je dan zelf overal voor, hoef je nooit nergens aanspraak op te maken. Dan kun je dus het hele sociale stelsel wel plat gooien en ieder voor zich. Want waarom nou alleen weer gaan zitten zeuren over die bijstandsmoedertjes? Er zijn kwalijkere zaken aan de gang waar over gezeurd kan worden.

donderdag 11 september 2003 @ 14:36:44 #224
    17062 Labtech
    I have a Cunning Plan !
    pi_13094843
    Ik begrijp werkelijk niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Als de sollicitatieplicht voor de bijstand hetzelfde is als die voor de WW, dan stelt dat werkelijk geen ene ruk voor. 1 maal per maand even 4 bedrijfsnamen en telefoonnummertjes invullen en de uitkering is weer geregeld.

IMHO is het (helaas) in nederland nog steeds zo dat als je niet wilt werken, je het ook niet hoeft. En daar mag wel eens paal en perk aan gesteld worden

Echte diehards gebruiken postduiven
    pi_13099867
    quote:
    Op donderdag 11 september 2003 10:34 schreef UnderWorld_ het volgende:

Waarom laten we ons toch altijd afhankelijk maken van de overheid. Kunnen wij als maatschappij niet wat voor elkaar krijgen?

De meeste mensen uit de maatschappij zijn lui, die willen juist alles voorgeschoteld krijgen... kun je wel zien aan het feit dat niemand eigenlijk de moeite neemt om die 2, 3, 4, of 5 kilometer niet met de auto te doen, maar met de fiets. Heb ooit eens een artikel gelezen dat ruim 77% van de bevolking de fiets laat staan, omdat ze simpelweg geen zin hebben om met de fiets te gaan... mijn vraag is dan: neemt de maatschappij dan ook de moeite om te zorgen voor een beter milieu: nee.... nou, zo is dat bij heel veel dingen gewoon zo. ook bij dit onderwerp...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')