quote:wat is een allochtoon volgens de TS?
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:01 schreef Pietverdriet het volgende:
hier verder
quote:niet schreeuwen LEZEN
Jij bent degene hier die de definitie schijnbaar niet snapt. Een allochtoon als je op vakantie geboren wordt. Hoe kom je erbij.
Ten minste een der ouders in het buitenland geboren.
quote:ga ff de eerste post lezen van TS misschien dat je dan weet waar het over gaat.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:02 schreef The_Watcher het volgende:[..]
wat is een allochtoon volgens de TS?
quote:De regel luidt: Je bent allochtoon als jezelf of minstens een van je ouders in het buitenland geboren is.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:00 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Minstens een der ouders in het buitenland geboren, dat is de politiek en juridische definitie van allochtoon, en het hele punt van deze tread.
Maar dan bedoelen ze wel mensen met een niet-Nederlandse achtergrond.
Dat slaat dus niet op toeristen of op Nederlanders die voor zaken een tijdje in het buitenland wonen.
quote:Nederlanders willen limiet allochtonen
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:03 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
ga ff de eerste post lezen van TS misschien dat je dan weet waar het over gaat.
quote:Inderdaad. Vakanties zijn altijd een uitzondering.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:04 schreef Tikorev het volgende:[..]
De regel luidt: Je bent allochtoon als jezelf of minstens een van je ouders in het buitenland geboren is.
Dat slaat dus niet op toeristen of op Nederlanders die voor zaken een tijdje in het buitenland wonen.
quote:Reageer eens niet zo dom. Jouw zelf verzonnen defenitietje dat een der ouders in het buitenland geboren moet zijn slaat al helemaal nergens op.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:03 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
ga ff de eerste post lezen van TS misschien dat je dan weet waar het over gaat.
quote:Nee hoor, als je ouders in de VS zijn gaan wonen, waar jij wordt geboren, en je gaat weer naar Nederland, dan ben jij ook een allochtoon.
quote:staat niet als zodanig in de definitie, anders zouden mensen met een nederlands paspoort uit Suriname of Indonesie of antillen er niet onder vallen.
De regel luidt: Je bent allochtoon als jezelf of minstens een van je ouders in het buitenland geboren is.
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 00:48 schreef Manono het volgende:Okee okee, is een allochtoon:
a) een expat
b) een gastarbeider
c) een asielzoeker uit een willekeurig land
d) een toerist die hier is blijven hangen
e) een na 30 jaar re-migerende Nederlander met Canadese nationaliteit
f) iemand van wie 1 ouder in het buitenland geboren is
g) iemand van wie 2 ouders in het buitenland geboren zijn
h) iemand die zelf ook in het buitenland geboren is en in Nederland is komen wonen omdat hij verliefd is op een Nederlands staatsburger
i) een kind wat net over de grens in Belgie eruit werd gepoept omdat zijn twee Nederlandse ouders net over de grens op bezoek waren
quote:Die optie stond erbij hoor
Op dinsdag 26 augustus 2003 00:50 schreef Pietverdriet het volgende:
nee
een allochtoon is iemand van wie minstens 1 der ouders in het buitenland geboren is.
een autochtoon is iemand wier beider ouders in NL geboren zijnHeeft geen fuck met nationaliteit, huidskleur, geloof of waar zijn opa en oma vandaan kwamen te maken.
Dus als een vrouw die ooit in Duitsland geboren is omdat haar twee Nederlandse ouders in Duitsland werken, als babietje met haar Nederlandse ouders mee naar Nederland terug komt en hier volwassen wordt, vervolgens trouwt met een Nederlandse man en de Nederlandse nationaliteit aannneemt waarna zij nog jaren in Nederland werken en wonen en besluiten om een kind te nemen, dan is dat kind volgens jou dus allochtoon? En al die mensen moeten dus gespreid gevestigd worden?
Het moet niet gekker worden. Kutklonen ook allemaal.
Autochtoon
Persoon van wie beide ouders in Nederland geboren zijn.
http://www.cbs.nl/nl/standaarden/begrippen/bevolking/begrippenlijst.htm
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 26-08-2003 01:08]
quote:Mensen uit het voormalig Indië vallen daar ook niet onder
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:06 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
staat niet als zodanig in de definitie, anders zouden mensen met een nederlands paspoort uit Suriname of Indonesie of antillen er niet onder vallen.
Een buitenlander blijft een allochtoon, hij is afkomstig van buiten de grenzen van het land waar hij zich bevind!
Een kind van een buitenlander is ook een allochtoon, ook al heeft hij een Ned. paspoort.
[Dit bericht is gewijzigd door The_Watcher op 26-08-2003 01:09]
quote:nee, je kinderen, maar jij bent wel buitenlander want je bent in de USA geboren en dus staatsburger der VS.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:05 schreef gelly het volgende:[..]
Nee hoor, als je ouders in de VS zijn gaan wonen, waar jij wordt geboren, en je gaat weer naar Nederland, dan ben jij ook een allochtoon.
quote:is niet de juridische en politiek definitie
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:07 schreef The_Watcher het volgende:
al·loch·toon1 (de ~ (m.), -tonen)
1 iem. die van elders afkomstig is => allo, medelander; <=> autochtoon
al·loch·toon2 (bn.)
1 van elders afkomstig <=> autochtoonEen buitenlander blijft een allochtoon, hij is afkomstig van buiten de grenzen van het land waar hij zich bevind!
quote:Dus als ik in het buitenland geboren zou zijn, maar m'n ouders zijn wel in Nederland geboren, dan zijn pas m'n kinderen allochtoon
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:06 schreef Kozzmic het volgende:
Allochtoon
Een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.http://www.cbs.nl/nl/standaarden/begrippen/bevolking/begrippenlijst.htm
Het wordt er niet duidelijker op
Het CBS hanteert deze regel wel ja, maar volgens mij is een ieder die in het buitenland geboren is zonder nederlands paspoort een allochtoon... Of zit ik nu fout ?
quote:Maar dan moet je wel staatsburger van dat land worden. Voor toeristen geldt dat niet.
Nee hoor, als je ouders in de VS zijn gaan wonen, waar jij wordt geboren, en je gaat weer naar Nederland, dan ben jij ook een allochtoon.
quote:geweldig
Allochtoon
Een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.Autochtoon
Persoon van wie beide ouders in Nederland geboren zijn.
http://www.cbs.nl/nl/standaarden/begrippen/bevolking/begrippenlijst.htm
Zoals ik al zei, dit is het hele punt van de tread.
Men heeft er allerhand meningen over zonder te weten waarover.
quote:nee, geld wel,
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:09 schreef Tikorev het volgende:[..]
Maar dan moet je wel staatsburger van dat land worden. Voor toeristen geldt dat niet.
Ik praat Nederlands (met gronings accent ), denk nederlands, voel me nederlands en leef nederlands, maar volgens de wet ben ik allochtoon.
Achja....
quote:Belachelijk! Tijd voor een update.
Allochtoon
Een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.http://www.cbs.nl/nl/standaarden/begrippen/bevolking/begrippenlijst.htm
Manono beseft in ene dat ze misschien ook allochtoon is
Ik zie de hele rompslomp al, het uitpluizen van achtergronden van iedere Nederlander en het opnieuw vestigen van alle als allochtoon bestempelde mensen, en alle fraude die erbij komt kijken, en alle controle en hoe dat allemaal moet worden bijgehouden en het privacyrecht en de woningbouwvereningingen, de verhuiswagens, de scholen in kleine dorpjes die in eens een aannamestop in moeten stellen en de onkosten die op de overheid moeten worden gedeclareerd en al die mannetjes die daar weer mee bezig moeten zijn haha
Dan rijden die treinen nooit meer op tijd natuurlijk.
Ziek plan.
Allochtonen
Het CBS rekent personen tot de allochtonen als ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen
personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie)
en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie).
De herkomstgroepering wordt bepaald aan de hand van het geboorteland van de persoon zelf (1e generatie) of dat van de moeder (2e generatie), tenzij de moeder in Nederland is geboren. In dat geval is gerubriceerd naar het geboorteland van de vader.
Niet-westerse allochtonen
Tot de categorie 'niet-westers' behoren allochtonen uit Turkije, Afrika,
Latijns-Amerika en Azië met uitzondering van Indonesië en Japan.
Op grond van hun sociaal-economische en -culturele positie worden
allochtonen uit deze twee landen tot de westerse allochtonen gerekend.
Het gaat vooral om mensen die in voormalig Nederlands Indië zijn geboren en werknemers van Japanse bedrijven met hun gezin.
Westerse allochtonen
Tot de categorie 'westers' behoren allochtonen uit Europa, Noord-Amerika, Oceanië, Indonesië en Japan.
Eerste generatie allochtonen
Persoon is zelf in het buitenland geboren; ten minste één ouder is in het buitenland geboren.
Tweede generatie allochtonen
Persoon is in Nederland geboren; ten minste één ouder is in het buitenland geboren.
quote:Nee. Je bent allochtoon als je voorouders niet uit het land van verblijf stammen. Dat in het buitenland uit Nederlandse ouders geboren kinderen niet als autochtoon worden gezien lijkt me normaal. Zeker naar die vpro docu gekeken van die Australische dame? Typisch dat alleen blanken gevolg geven aan een gedwongen vertrek trouwens...
quote:Zie deze definitie eens!!
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:09 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
is niet de juridische en politiek definitie
zie cbs link
Gezin 1: uit een ander land
Baby 1 geboren in Nederland
Gezin 2: uit een ander land
Baby 2 geboren in Nederland
Baby 1 en 2 als ze volwassen zijn.
Nieuwe baby is in principe een Nederlander.
Ik ben en voel mij 100% Nederlander, maar blijk mij nu te kunnen identificeren met allochtonen?
quote:volgens de wet ben je blijkbaar allochtoon...
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:18 schreef golfer het volgende:
Allochtoon meldt zich volgens achterhaalde defintie van 1 ouder in buitenland geboren:
Vader is Poolse Jood.Ik ben en voel mij 100% Nederlander, maar blijk mij nu te kunnen identificeren met allochtonen?
ROT OP NAAR JE EIGEN LAND!!!
quote:Dat heeft weinig met jood zijn te maken hoor. Pool zijn is al voldoende om je allochtoon te mogen noemen.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:18 schreef golfer het volgende:
Allochtoon meldt zich volgens achterhaalde definitie van 1 ouder in buitenland geboren:
Vader is Poolse Jood.
quote:Ok nu we weten wat een allochtoon is kunnen we verder met de discussie.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:11 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
geweldig
de standaard allochtoon
maar dank voor de link, en dit is de politieke en juridische definitie van allochtoon.Zoals ik al zei, dit is het hele punt van de tread.
Men heeft er allerhand meningen over zonder te weten waarover.
quote:wat jouw normaal of logisch lijkt is niet de manier waarop het CBS cijfers leverd en waarop alle cijfers in de media gegenereert worden.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:16 schreef Bushmaster het volgende:[..]
Nee. Je bent allochtoon als je voorouders niet uit het land van verblijf stammen. Dat in het buitenland uit Nederlandse ouders geboren kinderen niet als autochtoon worden gezien lijkt me normaal. Zeker naar die vpro docu gekeken van die Australische dame? Typisch dat alleen blanken gevolg geven aan een gedwongen vertrek trouwens...
quote:Japanners, DIE hebben pas Westerse normen en waarden
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:16 schreef Tikorev het volgende:
Van het CBS:
Westerse allochtonen
Tot de categorie 'westers' behoren allochtonen uit Europa, Noord-Amerika, Oceanië, Indonesië en Japan.
quote:Zo'n met kapmessen behangen en "reformatie" schreeuwende Indonesiër wel dan
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:20 schreef Manono het volgende:[..]
Japanners, DIE hebben pas Westerse normen en waarden
quote:Maar hij heeft net als ik Nederlandse nationaliteit sinds 1948, wat ben ik nouhou?
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:20 schreef Tikorev het volgende:Dat heeft weinig met jood zijn te maken hoor. Pool zijn is al voldoende om je allochtoon te mogen noemen.
En om nog even op het onderzoek terug te komen (en SCH een beetje gelijk te geven)...
Een kop als "Grens aan allochtonenstroom" (stroom van waar naar waar?) en vragen als...
...komt niet bepaald als goed onderzoek over.
Hoezo komen er zwakke groepen binnen? Hoezo zijn allochtonen een voorbeeld van een 'zwakke groep'? En wonen er in Nederland veel allochtonen als je het vergelijkt met andere Europese landen? Dit wordt in de vraag wel als feit gepresenteerd.
En een spreiding van allochtonen over Europese landen... Betekent dat dat 'Nederlandse allochtonen' naar bijvoorbeeld Spanje moeten worden 'geexporteerd'?
En als er was gevraagd "Een allochtoon is iemand waarvan tenminste één ouder in het buitenland is geboren. Een Nederlander waarvan de ouders 60 jaar geleden naar Nederland zijn geimmigreerd is dus een allochtoon. Vindt u dat er een spreiding van allochtonen moet komen over Europese landen?"; was het percentage ja-stemmers dan veel lager geweest dan 83 procent?
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 26-08-2003 01:30]
quote:Pfff, gewoon doe wat je het beste uitkomt. Wil je een discotheek binnenkomen noem je jezelf Nederlander wil je subsidie aanvragen of voorrang krijgen voor een woning noem je jezelf allochtoon
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:22 schreef golfer het volgende:[..]
Maar hij heeft net als ik Nederlandse nationaliteit sinds 1948, wat ben ik nouhou?
quote:okay
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:20 schreef The_Watcher het volgende:[..]
Ok nu we weten wat een allochtoon is kunnen we verder met de discussie.
bep en arie denken bij allochtoon aan mannen met baarden en soepjurken, en vinden die eng, en als ze dan horen hoeveel allochtonen er zijn in NL worden ze bang.
Dus als maurice dan belt dan geven precies de antwoorden die Maurice wil dat ze geven en een commerciele zender heeft weer een schokkend topic.
quote:volgens het CBS en iedere politieke partij een allochtoon, en als je moeder niet joods is ben je geeneens joods want dat loopt over de moederlijke lijn.
Maar hij heeft net als ik Nederlandse nationaliteit sinds 1948, wat ben ik nouhou?
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 26-08-2003 01:29]
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:25 schreef Pietverdriet het volgende:okay
nu zie je dus ook in dat quota/limiet onzin is, en dat de Nederlanders die zich zo voor limieten uitspraken geen idee hadden wat ze eigenlijk beantwoorden.bep en arie denken bij allochtoon aan mannen met baarden en soepjurken, en vinden die eng, en als ze dan horen hoeveel allochtonen er zijn in NL worden ze bang.
Dus als maurice dan belt dan geven precies de antwoorden die Maurice wil dat ze geven en een commerciele zender heeft weer een schokkend topic.
Ik geloof dat iemand het eindelijk doorheeft.
Het geeft hiermee gelijk de onzin van deze enquete en de uitslag daarvan weer.
quote:(haha Golfer ouwe allochtoon
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:20 schreef Pietverdriet het volgende:
wat jouw normaal of logisch lijkt is niet de manier waarop het CBS cijfers leverd en waarop alle cijfers in de media gegenereert worden.
Nu we daar uit zijn, en weten dat die groep nog veel groter is dan gedacht... Je wou ze dus allemaal her-vestigen?
quote:Om nog niet te spreken van hoe moet worden vastgelegd waar officieel (sociaal, economisch, religieus) nog een paar allochtoontjes kunnen worden tussen gepropt. Want dan moet je natuurlijk ook zeker weten dat de buren géén allochtoon zijn. Heel Nederland moet dus worden doorgelicht.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:14 schreef Manono het volgende:
Ik zie de hele rompslomp al, het uitpluizen van achtergronden van iedere Nederlander en het opnieuw vestigen van alle als allochtoon bestempelde mensen, en alle fraude die erbij komt kijken, en alle controle en hoe dat allemaal moet worden bijgehouden en het privacyrecht en de woningbouwvereningingen, de verhuiswagens, de scholen in kleine dorpjes die in eens een aannamestop in moeten stellen en de onkosten die op de overheid moeten worden gedeclareerd en al die mannetjes die daar weer mee bezig moeten zijn hahaDan rijden die treinen nooit meer op tijd natuurlijk.
Ziek plan.
quote:Een tweede generatie Westerse allochtoon..
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:27 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
volgens het CBS en iedere politieke partij een allochtoon,
quote:Logisch ik ben TS en dit was de reden van deze tread.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:28 schreef golfer het volgende:[..]
Ik geloof dat iemand het eindelijk doorheeft.Het geeft hiermee gelijk de onzin van deze enquete en de uitslag daarvan weer.
quote:eensch
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:28 schreef golfer het volgende:[..]
Ik geloof dat iemand het eindelijk doorheeft.Het geeft hiermee gelijk de onzin van deze enquete en de uitslag daarvan weer.
quote:Overigens was mijn moeder ook Joods en ben ik dus volbloed allochtoon/Joods.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:27 schreef Pietverdriet het volgende:volgens het CBS en iedere politieke partij een allochtoon, en als je moeder niet joods is ben je geeneens joods want dat loopt over de moederlijke lijn.
Leuk he?
Weten wat je bent.
quote:En dat is geen allochtoon ?
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:29 schreef Tikorev het volgende:[..]
Een tweede generatie Westerse allochtoon..
Het gaat erom dat de gemiddelde nederlander bij het woord allochtoon denkt aan een turk of marokkaan, terwijl zijzelf misschien ook wel allochtoon zijn. Het zou SBS dus sieren voortaan een onderzoek te houden waarin gevraagd wordt "Moet de deur op slot voor moslims". Want dat is essentie van dit hele vraagstuk.
quote:Jij wilde de naïeve fokkertjes op vaderlijke wijze even op hun foute gedachten wijzen.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:29 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Logisch ik ben TS en dit was de reden van deze tread.
quote:leuk he?
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:30 schreef golfer het volgende:[..]
Overigens was mijn moeder ook Joods en ben ik dus volbloed allochtoon/Joods.
quote:achja, paniek verkoopt goed, en veel mensen zijn van die schapen die geloven alles wat ze horen...
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:32 schreef gelly het volgende:[..]
En dat is geen allochtoon ?
Het gaat erom dat de gemiddelde nederlander bij het woord allochtoon denkt aan een turk of marokkaan, terwijl zijzelf misschien ook wel allochtoon zijn. Het zou SBS dus sieren voortaan een onderzoek te houden waarin gevraagd wordt "Moet de deur op slot voor moslims". Want dat is essentie van dit hele vraagstuk.
en SBS is nou ook niet echt bepaald een kwaliteitzender. dat is wel de grootste pulp wat er is
quote:nee, staat alles in de eerste post, maar duurde ff 600 a 700 posts voordat dat gelezen of begrepen wordt
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:32 schreef Tikorev het volgende:[..]
Jij wilde de naïeve fokkertjes op vaderlijke wijze even op hun foute gedachten wijzen.
quote:*draad kwijt is*
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:33 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
leuk he?
en als je naar de US gaat voor een jaar of wat, daar een kind krijgt en weer terugkomt is je kind een buitenlander maar geen allochtoon en je kleinkinderen weer allochtoon maar niet noodzakelijk buitenlander....
quote:Volgens mij gaat het de gemiddelde nederlander meer om de niet-Westerse allochtoon. De buurman wiens vader rond 1934 naar Nederland is geëmigreerd zal ze inderdaad weinig kunnen schelen.
quote:En de grote steden bestaan nog lang niet voor het grootste deel uit niet-westerse allochtonen. Dat is het probleem denk ik...
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:35 schreef Tikorev het volgende:[..]
Volgens mij gaat het de gemiddelde nederlander meer om de niet-Westerse allochtoon. De buurman wiens vader rond 1934 naar Nederland is geëmigreerd zal ze inderdaad weinig kunnen schelen.
quote:Wat arrogant om te veronderstellen dat jij in de openingspost de enige waarheid verkondigde en dat mensen er 600 á 700 posts er niets van begrepen.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:34 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
nee, staat alles in de eerste post, maar duurde ff 600 a 700 posts voordat dat gelezen of begrepen wordt
quote:Nee, de discussie in de eerste 2 delen ging over eventuele mogelijkheden tot spreiding van allochtonen, het was daar echt offtopic. En irritant bovendien.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:36 schreef golfer het volgende:
Waarmee SCH, ondanks zijn soms wat niet zo genuanceerde reakties, toch eigenlijk zijn gelijk haalt in dit/vorige topic?
quote:Dat denk ik wel. Als er normaal over allochtonen wordt gesproken zegt met ook altijd dat er ongeveer 1,8 miljoen rondlopen. Terwijl het er in totaal 3 miljoen zijn.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:35 schreef gelly het volgende:[..]
En de grote steden bestaan nog lang niet voor het grootste deel uit niet-westerse allochtonen. Dat is het probleem denk ik...
quote:yep, en kijkcijfers
En dat is geen allochtoon ?
je kan dat wel een film vinden over de gekke amerikanen en wapens, maar gaat precies hier over. Hypes en bangmakerij in de media. Nederland gaat hard die kant op, en al die Media die berichten over Michael Moores film hebben geeneens door dat ze er zelf net zo goed deel van uit maken.
quote:Mijn complimenten voor jouw analyse.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:38 schreef Pietverdriet het volgende:yep, en kijkcijfers
Precies waar Bowling for Colombine over gaat,je kan dat wel een film vinden over de gekke amerikanen en wapens, maar gaat precies hier over. Hypes en bangmakerij in de media. Nederland gaat hard die kant op, en al die Media die berichten over Michael Moores film hebben geeneens door dat ze er zelf net zo goed deel van uit maken.
Ik zou willen dat meer posters dit soort zaken in een groter verband zouden kunnen zien.
afnokt in deze discussie, naar bed gaat en jullie verder veel wijsheid toewenst
quote:Op zich leuk punt!
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:25 schreef Pietverdriet het volgende:
okay
nu zie je dus ook in dat quota/limiet onzin is, en dat de Nederlanders die zich zo voor limieten uitspraken geen idee hadden wat ze eigenlijk beantwoorden.bep en arie denken bij allochtoon aan mannen met baarden en soepjurken, en vinden die eng, en als ze dan horen hoeveel allochtonen er zijn in NL worden ze bang.
Dan nog, ik weiger te geloven dat meer dan 70% van de Nederlanders bestaan uit Beps en Aries. De betrouwbaarheid van het hele onderzoek valt sowieso te betwijfelen. Allemaal op het Internet ook zeker.
Laten we eens zo'n onderzoek doen op Fok, dan zou er ongeveer hetzelfde uit moeten komen dus.
quote:vraag morgen maar eens om je heen of mensen weten wat een allochtoon is
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:44 schreef Manono het volgende:[..]
Op zich leuk punt!
Dan nog, ik weiger te geloven dat meer dan 70% van de Nederlanders bestaan uit Beps en Aries. De betrouwbaarheid van het hele onderzoek valt sowieso te betwijfelen. Allemaal op het Internet ook zeker.
Laten we eens zo'n onderzoek doen op Fok, dan zou er ongeveer hetzelfde uit moeten komen dus.
quote:Golfer,
Jij hoort bij deze meerderheid die volgens gefrustreerde nederlanders zo goed als crimineel zijn.
Maar je hebt geluk dat je er blank uitziet met deze lieden zo dichtbij.
Als je er echt turks-semitisch uitziet....nou..nou....
[Dit bericht is gewijzigd door Waringin op 26-08-2003 01:49]
quote:In Bowling.. was het wel erg extreem. Daar hadden ze de ene paniekbericht na de andere (killerbees etc etc), echt een schril contrast met de canadese tv.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:38 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
yep, en kijkcijfers
Precies waar Bowling for Colombine over gaat,je kan dat wel een film vinden over de gekke amerikanen en wapens, maar gaat precies hier over. Hypes en bangmakerij in de media. Nederland gaat hard die kant op, en al die Media die berichten over Michael Moores film hebben geeneens door dat ze er zelf net zo goed deel van uit maken.
Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor dit soort dingen. Mensen die amper een allochtoon gezien hebben laat staan persoonlijk kennen zien een paar reportages op SBS, lezen een artikeltje in de Telegraaf etc en ze krijgen het ineens benauwd.
Dat vind ik dus zo jammer, dat mensen niet 2x nadenken over zulke gevoelige kwesties.
quote:Vind ik niet alleen flauw, maar ook nogal arrogant om te beweren. Volgens mij is continu uit de discussie gebleken dat het onzin is om het over 'de allochtonen' te hebben. De precieze omschrijving doet er wat dat betreft nog niet eens zo toe. Het gaat erom wat de geenqueteerden onder allochtoon verstaan.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:34 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
nee, staat alles in de eerste post, maar duurde ff 600 a 700 posts voordat dat gelezen of begrepen wordt
Zie ook jouw opmerking "of geld het alleen voor een bepaalt soort migrant?" in je openingspost.
Een belangrijk deel van de 3 topics bestond uit een redelijk inhoudelijke discussie wat dan wel als probleem wordt ervaren en wat daar voor oplossingen voor verzonnen kunnen worden.
quote:Het groter verband waarin je alle problemen kan laten verdwijnen. Als de problemen in Nederland straks helemaal uit de hand lopen moeten we alles gewoon even in een groter Europees verband bekijken waarin de Nederlandse problemen totaal verbleken. Goedzo jongens, hou die oogkleppen nog maar een tijdje op
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:43 schreef golfer het volgende:[..]
Ik zou willen dat meer posters dit soort zaken in een groter verband zouden kunnen zien.
Achtergelaten vrouwen en kinderen wachten op terugkeer naar Nederland
In Marokko gedumpt voor een jongere vrouw
Na een vakantie in Marokko laten mannen regelmatig hun vrouw en kinderen achter bij familie. Die zijn daar vaak diep ongelukkig. Vaak is er niets aan te doen.
Door onze redacteur Ahmet Olgun
BERKANE, 20 AUG. ,,Ech nie'', zegt Ibtissam (17) zoals alleen Hollandse tieners dat kunnen zeggen. De vraag was of ze gelukkig is in Taza, een stoffige stad in Noordoost-Marokko, waar de mannen de dag op terrasjes doorbrengen en de vrouwen binnenblijven. Hier werd Ibtissam precies twee jaar geleden door haar vader als een ongewenste puppy achtergelaten bij haar zieke moeder, die hij al had verruild voor een jongere vrouw.
,,Ik doe niets hier'', vertelt Ibtissam in perfect Nederlands door de telefoon. Zij en haar moeder wonen nu in bij haar oom. Deze staat een ontmoeting niet toe. ,,Geen school, geen werk. De hele dag schoonmaken en slapen. Ik mag van mijn oom nooit alleen naar buiten. Hij is hartstikke streng. Eén keer in de drie maanden mag ik van mijn oom met ma even naar buiten, wandelen door de stad.'' Om haar Nederlands op peil te houden herleest ze Nederlandse bladen en ze schrijft lange brieven aan haar vriendinnen in Nederland.
Ibtissam werd in 1994 door haar vader naar Nederland gehaald. Ze kwam te wonen in Boskoop en leerde Nederlands op een taalschool in Gouda. Ze functioneerde zo goed op de vmbo, dat haar mentor had voorgesteld Ibtissam het komend schooljaar te laten overstappen naar de havo. Ibtissam keerde echter nooit terug van vakantie. Ze heeft geen idee waarom haar vader zonder haar is teruggekeerd naar Nederland, en wel met haar paspoort. Ze had geen problemen met zijn nieuwe vrouw en haar halfzusjes, verzekert ze.
Ibtissam sluit uit dat haar vader de vernederlandsing van haar dochter vreesde. ,,Hij wilde juist dat ik alleen maar met Nederlandse kinderen omging. Ik moest van hem juist Nederlands leren om iets te bereiken. Mijn vader houdt niet zo van de Marokkanen daar.'' Haar vader heeft al zijn telefoonnummers veranderd. Ze vermoedt dat hij haar om financiële redenen kan hebben weggedaan. ,,Hij zei dat ik te duur was. Maar ik werkte elke zaterdag bij een bloemenkwekerij.''
Het is onduidelijk hoeveel vrouwen en kinderen uit Nederland door hun echtgenoten en vaders worden gedropt in Marokko. De Nederlandse ambassade houdt geen statistieken bij, zegt ambassadeur Revis. Vorig jaar werden 27 vrouwen en een veelvoud ervan aan kinderen door hun mannen en vaders achtergelaten in Marokko, zegt Mohammed Sayem van de stichting Steunpunt Remigranten in Berkane.
Sayem maakt zich op voor de nieuwe stroom van achtergelaten vrouwen en kinderen die zich begin september zullen aanmelden. Pas dan zullen de meesten het doorkrijgen dat ze zijn gedumpt. Hij heeft de consul verzocht om een apart loket in te richten voor achtergelaten vrouwen, zodat ze zo snel mogelijk kunnen terugkeren. Nu worden hun visa-aanvragen behandeld als alle andere en moeten ze maanden, soms jaren, in Marokko blijven.
Vroeger ging het voornamelijk om oudere mannen die zich ontdeden van hun vrouw om haar voor een jongere in te ruilen. Of om mannen die hun dochters in Marokko achterlieten uit vrees dat ze in Nederland zouden ontsporen. Sayem: ,,Maar tegenwoordig zijn het steeds vaker jonge mannen die hun vrouwen hier dumpen.'' Mannen van de tweede generatie die van jongs af in Nederland wonen. Ze huwen een meisje uit Marokko, laten haar overkomen, kinderen baren en kort voordat ze drie jaar in Nederland woont en zelf een permanente verblijfsvergunning kan krijgen, laten ze vrouw en koters achter bij familie in Marokko. Sayem heeft er geen verklaring voor.
Sayem pakt een dik dossier uit de archiefkast. Bovenop de stapel ligt het geval van een jonge vrouw. In 1999 trouwde ze met een Nederlandse Marokkaan, een jaar later voegde ze zich bij hem in het kader van gezinsvorming. Ze kregen twee kinderen. In januari van dit jaar ging zij uit eten met haar man in een restaurant. Op de terugweg viel ze in de auto in slaap. Ze was gedrogeerd door haar man. Ze werd wakker bij de Marokkaanse douane in Tanger. Hier zette hij zijn vrouw en kinderen op de bus naar het huis van haar ouders. Hij ging de auto laten repareren, zei hij. In feite keerde hij meteen terug naar Nederland, met medeneming van de papieren van zijn vrouw en kinderen.
Enkele weken later viel het muntje bij de vrouw. De man zei haar dat hij zijn kinderen in Marokko wilde laten opgroeien, met de normen en waarden van zijn vaderland. De vrouw kon uiteindelijk terugkeren naar Nederland na de tussenkomst van een Amsterdamse rechter. Die oordeelde dat het niet aan de man was haar verblijfsvergunning te beëindigen. Op 16 juli is ze teruggegaan. ,,Uiteindelijk gaan de meeste achtergelaten vrouwen en meisjes wel terug naar Nederland'', vertelt Sayem. ,,Maar wel na inschakeling van advocaten.''
Tegen beter weten in blijft Khadija, inmiddels veertien, regelmatig het kantoor van het Steunpunt Remigranten bezoeken. Of er nieuws is in haar zaak, wil ze elke keer weten, om vervolgens teleurgesteld huiswaarts te keren. Zo ook vandaag. ,,Ik denk niet dat ik dit jaar nog naar Nederland kan gaan'', zegt ze een beetje onwennig in het Nederlands dat ze al jaren alleen maar spreekt met medewerkers van het steunpunt. ,,Ik hoop het wel.'' Zij werd drieëneenhalf jaar geleden door haar vader gedumpt bij haar moeder in Oujda. Ook haar vader had de moeder van zijn kinderen vervangen door een jongere vrouw. Op haar vijfde ging ze naar Alkmaar. ,,Hij sloeg me'', vertelt ze. ,,Ik heb een keer de kindertelefoon gebeld.'' Zo kwam ze onder de hoede van de Kinderbescherming. ,,Mijn vader zei: kom, we gaan voor een weekje naar je moeder in Oujda. Vakantie. Maar hij ging zonder mij terug.''
Ook al heeft Khadija de Nederlandse nationaliteit en viel ze onder de verantwoordelijkheid van de Kinderbescherming toen ze werd meegenomen naar Marokko, de ambassade in Rabat zegt niets voor haar te kunnen doen. Ze is nu eenmaal minderjarig en haar vader heeft het recht haar op te voeden zoals hij dat wil en waar hij dat wil. Op haar achttiende kan ze een nieuw Nederlands paspoort bij de ambassade aanvragen.
De tijd dringt voor Ibtissam. De kans op een weerzien met haar Nederlandse vriendinnen wordt met de dag kleiner. Ze wordt over zes maanden achttien. Dan kan de Kinderbescherming niets voor haar doen. Als Ibtissam volwassen is geworden, kan haar vader haar niet meer naar Nederland halen in het kader van gezinshereniging. Daarna rest Ibtissam geen ander middel dan een (schijn)huwelijk, wil ze ooit nog terugkeren naar Nederland.
Of ze Nederland mist? ,,Ech wel.''
quote:Je moet problemen niet groter maken dan ze zijn, dat heeft nog nooit geholpen bij het zoeken naar een oplossing. Over oogkleppen gesproken zeg
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:51 schreef Tikorev het volgende:[..]
Het groter verband waarin je alle problemen kan laten verdwijnen. Als de problemen in Nederland straks helemaal uit de hand lopen moeten we alles gewoon even in een groter Europees verband bekijken waarin de Nederlandse problemen totaal verbleken. Goedzo jongens, hou die oogkleppen nog maar een tijdje op
quote:Voor een "new kid on the block" begin je al een aardig grote mond te krijgen. Nog even en je bent volledig in de monocultuur van de Fok!-gemeenschap geässimileerd. Ga zo door
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:54 schreef Waringin het volgende:
Dat zelfportret met oogkleppen zien we al vaak genoeg van je...
quote:Erger ik me dagelijks aan, en het heeft alles te doen met de kwaliteit van de media. Mooi stukje was hoe Michael Moore door south central liep en er over verbaasd was dat het een gewone buurt was.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:48 schreef HeyFreak het volgende:[..]
In Bowling.. was het wel erg extreem. Daar hadden ze de ene paniekbericht na de andere (killerbees etc etc), echt een schril contrast met de canadese tv.
Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor dit soort dingen. Mensen die amper een allochtoon gezien hebben laat staan persoonlijk kennen zien een paar reportages op SBS, lezen een artikeltje in de Telegraaf etc en ze krijgen het ineens benauwd.
Dat vind ik dus zo jammer, dat mensen niet 2x nadenken over zulke gevoelige kwesties.
quote:Heb je wel eens een kijkje buiten nederland genomen?
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:51 schreef Tikorev het volgende:[..]
Het groter verband waarin je alle problemen kan laten verdwijnen. Als de problemen in Nederland straks helemaal uit de hand lopen moeten we alles gewoon even in een groter Europees verband bekijken waarin de Nederlandse problemen totaal verbleken. Goedzo jongens, hou die oogkleppen nog maar een tijdje op
Helaas...
.ik moet dit zeggen....
Vorige week werd ik om 4 uur wakker..
In de nacht..
Echtelijke ruzie...Schreeuwen...op de galerij...
Na een half uur pas politie erbij....
Het nederlands paar weer naar binnen en alles rustig..
Ikke pas om 6 uur in slaap
Goh...
Bah die multiculturele flat...
quote:Het is slechts een begin.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:00 schreef Tikorev het volgende:[..]
het gaat hier volgens mij om de verhouding van de mensen die in een stad wonen.
quote:Waren die Nederlanders zeker weer he?
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:14 schreef Waringin het volgende:
Over spreiding gesproken.
Onder mij woont een jong surinaams stel.
Boven mij woont een ouder surinaams echtpaar.
Verderop in de flat wonen marokkanen en turken.Helaas...
.ik moet dit zeggen....
Vorige week werd ik om 4 uur wakker..
In de nacht..
Echtelijke ruzie...Schreeuwen...op de galerij...
Na een half uur pas politie erbij....
Het nederlands paar weer naar binnen en alles rustig..
Ikke pas om 6 uur in slaap
Goh...
Bah die multiculturele flat...
quote:Ach joh, samenleven moet je leren....het is een proces van vallen en opstaan.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:22 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Waren die Nederlanders zeker weer he?
Vreselijke mensen, woonde ooit een Nederlands stelletje onder me, ieder maand weer hetzelfde liedje slaande ruzie, schreeuwen, slaan, gegil.
en de volgende dag weer poeslief naar elkaar.
Mooi filosofietje voor de nacht : Is de mens wel volwassen ?
quote:Welkom op het multiculturele Fok.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:27 schreef Cruoninga het volgende:
Me moeder is Belg. Heb mezelf nooit als allochtoon gezien.
quote:tja
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:27 schreef Cruoninga het volgende:
Me moeder is Belg. Heb mezelf nooit als allochtoon gezien.
en zo erg is het niet hoor, mijn hele familie bestaat uit halve en hele allochtonen, buitenlanders en Neokolonialisten, politiek en economische vluchtelingen cq onderdrukkers, godsdienstwaanzinnigen en economisch migranten, en ik ben ook nog homo ook.
welkom in Nederland
quote:Het lijkt alsof we offtopic gaan..
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:33 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
tja
maar je bent het wel dus, maar zij getroost, een Westers allochtoon.en zo erg is het niet hoor, mijn hele familie bestaat uit halve en hele allochtonen, buitenlanders en Neokolonialisten, politiek en economische vluchtelingen cq onderdrukkers, godsdienstwaanzinnigen en economisch migranten, en ik ben ook nog homo ook.
welkom in Nederland
quote:er is hoop?
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:36 schreef Waringin het volgende:[..]
Het lijkt alsof we offtopic gaan..
maar doen we nu niet revolutionaire dingen in een fokdebat als deze ?
Zowaar stilte en begrip....
Knap hoor, maar wel érg slaapverwekkend .
quote:Er is altijd hoop als mensen elkaar als mensen leren zien.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:37 schreef Pietverdriet het volgende:
er is hoop?
quote:verlicht ons oh lithion, schijn het pad voor ons en vertel ons waar de weg heen leid
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:41 schreef Lithion het volgende:
Guttegut, alweer bijna 100 posts over de definitie van allochtonen, terwijl dat niet eens de kern van de hele discussie was.Knap hoor, maar wel érg slaapverwekkend
.
quote:Precies andersom dus. Je lichaam is maar een omhulsel, je identiteit (en aanverwant je cultuur) is waar het écht om gaat. Dát is wat je in het alledaagse sociale verkeer gebruikt en dat is wat je als persoon definieert.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:42 schreef Waringin het volgende:
Er is altijd hoop als mensen elkaar als mensen leren zien.
Culturele identiteit is een jas....daaronder zit de real thing: een mens.
quote:Waarbij het lichaam wel degelijk aan bijdraagt, (met benadrukking op delen daarvan)
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:45 schreef Lithion het volgende:[..]
Precies andersom dus. Je lichaam is maar een omhulsel, je identiteit (en aanverwant je cultuur) is waar het écht om gaat. Dát is wat je in het alledaagse sociale verkeer gebruikt en dat is wat je als persoon definieert.
quote:yep
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:55 schreef zakjapannertje het volgende:[..]
Waarbij het lichaam wel degelijk aan bijdraagt, (met benadrukking op delen daarvan)
quote:En de jas ook...word te belangrijk gemaakt.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:59 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
yep
verbazing wekkend veel mensen vinden wat pigmenten heel belangrijk
quote:De kern is dat er al jarenlang een trend gaande is dat mensen de grote steden ontvluchten en daar hoofdzakelijk allochtonen voor in de plaats komen die slechts een beperkte kring kennen waarmee sociale interactie plaatsvindt. Bovendien bestaat deze instroom vaak vooral uit mensen uit de lagere sociale klassen.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:44 schreef Pietverdriet het volgende:
verlicht ons oh lithion, schijn het pad voor ons en vertel ons waar de weg heen leid
Dit heeft tot gevolg dat:
1. Buurten ernstig verpauperen, wat een domino-effect geeft op nabijgelegen gebieden. Mensen voelen er zich niet meer veilig en voelen zich er niet meer thuis. Veelal krijgen ze te maken met extra overlast, criminaliteit e.d. zonder dat ze bij machte zijn om er zelf iets aan te doen of te verhuizen naar andere gebieden. De mensen die dat laatste wél kunnen dóen dat ook veelal, wat de neerwaartse spiraal alleen maar verder aanwakkert.
2. Mensen zich vervreemd voelen in hun eigen buurt en land. Als je op straat nauwelijks meer Nederlands hoort, reclameborden in vreemde talen worden gedrukt en het straatbeeld an sich zo sterk veranderd, dat je nauwelijks meer Nederlandse elementen kunt ontdekken, is het niet gek dat je je er minder thuis gaat voelen en je je af gaat vragen in welk land je je nu werkelijk bevindt.
3. Er meer spanningen ontstaan (zoals al eerder uitgelegd) doordat er grote culturele afstanden bestaan tussen verschillende groepen en er bovendien veel verschillende vlakken (culturen) zijn waarop het kan botsen. Dat hoeft zoals gezegd zich niet te uiten in daadwerkelijke escalaties of confrontaties (wat wel al meerdere malen is voorgekomen), maar die spanning bestaat wel en dat kan de sociale structuur aantasten. Indien er een norm is waarnaar de andere groepen zich in zekere mate zullen moeten conformeren (de Nederlandse cultuur in dit geval), dan houdt dat de groep bij elkaar omdat dat de verhoudingen verduidelijkt. Wanneer echter de grootte van de groepen steeds dichter bij elkaar komen te liggen, neemt de kracht van die norm af en zal dat de druk op de sociale structuur verhogen; er zullen meer spanningsvelden ontstaan omdat een corrigerend spanningsveld ontbreekt.
4. De middenstand wegtrekt en met het wegtrekken van deze middenstand de buurt alleen maar meer verpaupert. Al op meerdere plaatsen is het voorgekomen dat een winkelcentrum of winkelgebied volledig leeg is komen te staan omdat alle ondernemers weg waren getrokken en er geen nieuwe meer voor in de plaats kwamen.
Nu kun je urenlang gaan steggelen over de definitie van een allochtoon, omdat dat oh zo relevant is gelet op de topictitel, maar wat in de topictitel zelf gesteld wordt is ook slechts een gevolg van een diepere oorzaak. De vraag of er een allochtonenlimiet moet komen is helemaal niet interessant. De vraag waarom mensen vinden dat er een allochtonenlimiet moet komen en hoe je dat onderliggende probleem op kunt lossen des te meer, want dát is de kern van de zaak.
Maar niet dat iemand er eens iets aan zal doen hoor.
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:36 schreef golfer het volgende:
Waarmee SCH, ondanks zijn soms wat niet zo genuanceerde reakties, toch eigenlijk zijn gelijk haalt in dit/vorige topic?
quote:In deze discussie is zorgvuldig formuleren een vereiste en derhalve vraag ik me af waarom je het woord ontvluchten gebruikt. Dat duidt op een enorme stroom en dat is niet het geval. In sommige wijken trekken veel autochtonen weg maar dat betekent niet meteen dat de steden leeglopen. Over het algemeen vindt er wel een verschuiving plaats maar wordt er naar mijn mening te veel in algemeenheden gesproken: de steden, de mensen - het ligt veel genuanceerder.
Op dinsdag 26 augustus 2003 03:09 schreef Lithion het volgende:
De kern is dat er al jarenlang een trend gaande is dat mensen de grote steden ontvluchten en daar hoofdzakelijk allochtonen voor in de plaats komen die slechts een beperkte kring kennen waarmee sociale interactie plaatsvindt. Bovendien bestaat deze instroom vaak vooral uit mensen uit de lagere sociale klassen.
Verder heb ik een vraag bij je opmerking over de beperkte sociale kring - volgens mij bedoel je dat de sociale kring nogal eenzijdig is en niet sterk mixt met de autochtone populatie. Klopt dat?
quote:Er zijn buurten die verpauperen maar laten we het steeds in perspectief blijven zijn. Er zijn buurten in sommige steden die verpauperen, dat is er aan de hand. Het is ernstig genoeg, maar het niet meer dan dat. Veiligheid is een lastig begrip: reeele onveiligheid en gevoelde onveiligheid liggen nogal eens ver uit elkaar. Waarmee ik het gevoel niet wil bagatelisseren trouwens. Maar blijf het in perspectief zien.
1. Buurten ernstig verpauperen, wat een domino-effect geeft op nabijgelegen gebieden. Mensen voelen er zich niet meer veilig en voelen zich er niet meer thuis. Veelal krijgen ze te maken met extra overlast, criminaliteit e.d. zonder dat ze bij machte zijn om er zelf iets aan te doen of te verhuizen naar andere gebieden. De mensen die dat laatste wél kunnen dóen dat ook veelal, wat de neerwaartse spiraal alleen maar verder aanwakkert.
quote:Hier denk ik echt volstrekt anders over, bovendien neem ik het je kwalijk dat je enorm overdrijft en populariseert. Het is volstrekte flauwekul dat er enorme gebieden in Nederland zijn waar nauwelijks nog Nederlandse elementen te ontdekken zijn. Je woont hier in Nederland, als je dat niet kan zien, ben je blind of wil je het niet zien. Wel is Nederland veranderd, het is een multi-culturele samenleving geworden. Ik vind dat winst. Sommige anderen niet. Die zullen er echter toch mee moeten leren leven want het gaat niet meer veranderen. Het moet van twee kanten komen, allochtonen zullen meer inspanningen moeten verrichten om te integreren. Maar ik hoor veel te weinig over de inspanningen die ook autochtonen zullen moeten verrichten.
2. Mensen zich vervreemd voelen in hun eigen buurt en land. Als je op straat nauwelijks meer Nederlands hoort, reclameborden in vreemde talen worden gedrukt en het straatbeeld an sich zo sterk veranderd, dat je nauwelijks meer Nederlandse elementen kunt ontdekken, is het niet gek dat je je er minder thuis gaat voelen en je je af gaat vragen in welk land je je nu werkelijk bevindt.
quote:Botsingen zijn niet zo vanzelfsprekend als jij ze stelt, maar je hebt gelijk dat er meer culturen naast elkaar komen te staan. Cultuurproblemen ontstaan trouwens ook binnen dezelfde groep - ook in de pre-allochtonen tijd was dit al het geval.
3. Er meer spanningen ontstaan (zoals al eerder uitgelegd) doordat er grote culturele afstanden bestaan tussen verschillende groepen en er bovendien veel verschillende vlakken (culturen) zijn waarop het kan botsen. Dat hoeft zoals gezegd zich niet te uiten in daadwerkelijke escalaties of confrontaties (wat wel al meerdere malen is voorgekomen), maar die spanning bestaat wel en dat kan de sociale structuur aantasten. Indien er een norm is waarnaar de andere groepen zich in zekere mate zullen moeten conformeren (de Nederlandse cultuur in dit geval), dan houdt dat de groep bij elkaar omdat dat de verhoudingen verduidelijkt. Wanneer echter de grootte van de groepen steeds dichter bij elkaar komen te liggen, neemt de kracht van die norm af en zal dat de druk op de sociale structuur verhogen; er zullen meer spanningsvelden ontstaan omdat een corrigerend spanningsveld ontbreekt.
Je kan het benaderen van uit de kant van de spanningen en problemen, maar ook uit de kant van nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. Ik weet het, het klinkt soft en het is na 2002 bijna verboden om het op die manier te benaderen. Maar ik geloof er heilig in dat het de enige mogelijkheid is.
quote:Dat woord verpauperen gebruik je wel erg vaak, wat bedoel je daar dan precies mee?
4. De middenstand wegtrekt en met het wegtrekken van deze middenstand de buurt alleen maar meer verpaupert. Al op meerdere plaatsen is het voorgekomen dat een winkelcentrum of winkelgebied volledig leeg is komen te staan omdat alle ondernemers weg waren getrokken en er geen nieuwe meer voor in de plaats kwamen.
quote:Het is in die zin wel belangrijk dat mijn Surinaamse vrienden die hier op hun vijfde zijn komen wonen, ineens ook in deze discussie betrokken worden.
Nu kun je urenlang gaan steggelen over de definitie van een allochtoon, omdat dat oh zo relevant is gelet op de topictitel, maar wat in de topictitel zelf gesteld wordt is ook slechts een gevolg van een diepere oorzaak.
quote:Daar heb je gelijk in - er moet veel meer aandacht komen voor het onderliggende probleem, op een constructieve manier.
De vraag of er een allochtonenlimiet moet komen is helemaal niet interessant. De vraag waarom mensen vinden dat er een allochtonenlimiet moet komen en hoe je dat onderliggende probleem op kunt lossen des te meer, want dát is de kern van de zaak.
quote:Niet Helemaal
Op dinsdag 26 augustus 2003 03:09 schreef Lithion het volgende:Nu kun je urenlang gaan steggelen over de definitie van een allochtoon, omdat dat oh zo relevant is gelet op de topictitel, maar wat in de topictitel zelf gesteld wordt is ook slechts een gevolg van een diepere oorzaak. De vraag of er een allochtonenlimiet moet komen is helemaal niet interessant. De vraag waarom mensen vinden dat er een allochtonenlimiet moet komen en hoe je dat onderliggende probleem op kunt lossen des te meer, want dát is de kern van de zaak.
De gevolgen hiervan zijn het gevoel van onveiligheid op straat en de versnelde achteruitgang van de buurt.
Het is derhalve onzin om de "allochtonen" de schuld te geven, het probleem is fundamenteel politiek.
De oplossing is in de eersye plaats volgens mij een zeer stringent beleid ten aanzien van wetshandhaving. Zero tolerance dus, en niet alleen in woord, maar ook in beleid.
Dat zal ook gevolgen hebben voor de Nederlanders,
geen grote bek meer kunnen geven tegen de politie bijvoorbeeld.
Ik ben er van overtuigt dat een diverse samenleving alleen stabiel en welvarend kan zijn met een :Law Order & stabilitie beleid.
Voorbeeld hiervan noem ik Singapore.
quote:Dat vond ik helemaal niet. Jouw bijdrage die is pas slaapverwekkend.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:41 schreef Lithion het volgende:
Guttegut, alweer bijna 100 posts over de definitie van allochtonen, terwijl dat niet eens de kern van de hele discussie was.Knap hoor, maar wel érg slaapverwekkend
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |