quote:Een live cd heeft zo ook zijn charmes.
Op zondag 24 augustus 2003 16:47 schreef Doezelhaar het volgende:
Doe mij maar studio, klinkt allemaal stukken beter
quote:Dat heb je mij niet horen zeggen dat het geen charmes heeft maar een studio klinkt gewoon zoveel keer beter. Live cd's zijn pas lekker als je zelf op het concert bent geweest...
Op zondag 24 augustus 2003 16:48 schreef Redux het volgende:[..]
Een live cd heeft zo ook zijn charmes.
[Dit bericht is gewijzigd door Maidenfan op 24-08-2003 16:52]
Er moet alleen niet al teveel aan zo'n cd gesleuteld worden om het geheel op te poetsen, liefst zo puur mogelijk net als op een concert.
Sommige dingen komen live ook beter uit de veren dan op een studioalbum (hoewel het andersom ook weleens kan gebeuren natuurlijk ).
Aan de andere kant vind ik ze soms ook wel overbodig: wanneer bands hun studio-werk noot-voor-noot naspelen, dan zie ik de meerwaarde van een live-album niet echt. Teveel crowd-noise op een live-album vind ik trouwens vaak ook wel irritant. Neem bijv. "Babylon by bus" van Bob Marley: die plaat wordt (voor mij) compleet vergald door het publiek dat op elk nummer vreselijk uit de maat meeklapt.
Veel live-platen worden trouwens in de studio vaak nog even 'opgelapt'. Led Zeppelin heeft daar bijvoorbeeld wel een handje van, en ik las laatst ook dat er niet 1 officiele Rolling Stones live-cd is zonder overdubs.
quote:Zo denk ik er ook over.
Op zondag 24 augustus 2003 16:47 schreef hyperfuzz het volgende:
Live CD's zijn gewoon lekker wisselvalligDe ene keer is het een matige opname van een goed concert, dan weer een goede opname van een slecht concert, en zo af en toe staat er een briljante cover of iets soortgelijks op.
.
quote:Master of Hardcore 13
Op zondag 24 augustus 2003 16:43 schreef Redux het volgende:
Een collega van mij heeft als het ware een hekel aan live cd's.
Als argument draagt hij aan: live moet je bij zijn, achteraf opgenomen live muziek beluisteren is niet zoals het bedoeld is.
Ik vind daarintegen het beluisteren van een live cd soms erg mooi. De muziek heeft een aparte sfeer, plus dat bepaalde nummers anders bespeeld worden dan het origineel.
Wat vind jij?
Aansteker aaaansteeekrrr!! Zeker weten dat live cd's roeleren!
quote:Dat vind ik juist de minste, wat dat betreft ook misschien wel een perfect voorbeeld van wat die collega van de topicstarter aanhaalt.
Op zondag 24 augustus 2003 17:43 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik vind Everything Everything de fijnste cd van Underworld bijvoorbeeld. Livecd. De energie stuitert er vanaf en alles. Ik wil dan ook nogsteeds een keer de DVD kopen.
.
Dit geldt niet voor alle live-cd's natuurlijk. Made in Japan is een goed voorbeeld, die heeft echt veel meer energie en passie dan al die studioalbum's van Deep Purple bijelkaar en zijn er nog wel een paar.
Hoofdzakelijk het ik met live cd's altijd dat ik bepaalde versie's van een nummer live beter vind of ze zijn totaal anders en in het laatste geval meestal een aanvulling op je collectie.
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 17:43 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik vind Everything Everything de fijnste cd van Underworld bijvoorbeeld. Livecd. De energie stuitert er vanaf en alles. Ik wil dan ook nogsteeds een keer de DVD kopen.
.
voorbeeld:
Pink Floyd - PULSE
Dire Straits - Live at BBC, aLCHEMY, On The Nigh
Kiss boeide me studio weinig maar op Alive I en II speelden ze prima.
Saxon boeide me studio weinig maar Live speelden de mannen van Bill Bruford de pannen van het dak op The Eagle has Landed.
Ozzy vind ik live nog beter klinken dan studio.
Bob Marley klonk live fantastisch
quote:Alle live lp's van Bob zijn dan ook essentieel, dat kunnen weinig artiesten zeggen
Op maandag 25 augustus 2003 14:18 schreef hoppe het volgende:
Prince vond ik studio weinig aan maar live was die man geweldig op gitaar.Kiss boeide me studio weinig maar op Alive I en II speelden ze prima.
Saxon boeide me studio weinig maar Live speelden de mannen van Bill Bruford de pannen van het dak op The Eagle has Landed.
Ozzy vind ik live nog beter klinken dan studio.
Bob Marley klonk live fantastisch
quote:Ja die is
Op zondag 7 september 2003 18:19 schreef StarGazer het volgende:
From wishes to eternity live cd van Nightwish is echt geniaal
quote:Ja maar dat is toch geen cd?
Op zondag 7 september 2003 18:19 schreef StarGazer het volgende:
From wishes to eternity live cd van Nightwish is echt geniaal
Daar ga je toch niet voor je plezier naar luisteren?
[Dit bericht is gewijzigd door DaveM op 07-09-2003 19:24]
quote:Denk dat ie Over the hills and far away bedoelt zit een aantal live nummer sop volgens mij van de DVD.
Op zondag 7 september 2003 19:03 schreef Djaser het volgende:[..]
Ja maar dat is toch geen cd?
quote:er is een cd versie van.
Op zondag 7 september 2003 19:03 schreef Djaser het volgende:[..]
Ja maar dat is toch geen cd?
Mijn voorkeur, gaat zoals je misschien al doorhad, echt uit naar registraties van een compleet optreden. Zo'n cd vertelt zoveel meer dan alleen de kwaliteit van een artiest. Het vertelt ook veel over het publiek. Zo is bij opnames van optredens uit 1965 van Bob Dylan's 'Desolation Row' (nog voordat het album waarop dit nummer staat uitkwam) duidelijk te horen dat het nummer ook veel 'grapjes' bevat om het publiek te laten lachen ipv de serieuze status die dit nummer later kreeg doordat het helemaal ontleed werd. Het publiek heeft bij dit nummer gewoon een paar lach-momenten om de tekst, en je hoort ook dat Dylan er op anticipeert, dus de tekst is zeker niet geheel als 'studieobject', maar ook als mooi en komisch verhaal bedacht.
Wat ook veel gebeurt bij optredens is dat er nummers gespeeld worden met heel andere (minder) instrumenten dan op het album, of zelfs een heel andere insteek. Duidelijk voorbeeld is de toevoeging van elektrische gitaren in 1966 door Dylan, nummers werden (in het begin tegen de zin van het publiek in) heel anders.
Wat bij bands voorkomt die al een tijd bestaan is dat het geluid van een nummer erg anders wordt in de loop van de tijd. Ze hebben genoeg van de orginele versie en gaan het hele nummer op de kop gooien, meestal vind je deze versies nooit op officiele cd's, maar zijn, in mijn ogen, essentieel om te hebben als je een fan van een bepaalde groep bent.
Het gaat hier om het Royal Albert Hall concert van 1966.
De eerste cd is het akoustische gedeelte, dat gewoon erg goed is (onder andere Visions of Johanna, Desolation Row).
De tweede cd is het elektrisch versterkte gedeelte (na de pauze). Dit is niet alleen briljant, adembenemend, weergaloos; het is ook een heel mooi tijdsdocument, omdat een gedeelte van het publiek het gewoon niet trok dat Dylan nieuwe muzikale wegen insloeg. De stoffige folk-sukkelaars in de zaal weten een aantal intro's te verstieren door veel te hard en uit de maat te gaan klappen.
Vlak voor de afsluiter, het verpletterende Like a Rolling Stone, roept een idioot luid: "Judas!" Het publiek lacht, applaudisseert, Dylan en de zijnen pingelen wat door, Dylan zegt "I don't believe you", even is het stil, hij roept daarna "You're a liar!", hij zegt tegen zijn band "play fucking loud!" en dan barst het nummer los, ongehoord fel en strijdlustig. Godallemachtig wat is dat mooi. Betere rock 'n'roll is er gewoon niet.
Tis gewoon zo mooi puur.
* -username- zet Queen - Live Killers er nog maar ff bij op
quote:Je noemt daar wel een naam zeg... Alle Queen livecd's/dvd's tot nu toe zijn overdubbed... De solo live cd van Brian May uit 1994 schijnt zelfs op sommige nummers hele stukken studio werk te bevatten
Op donderdag 20 november 2003 16:07 schreef -username- het volgende:
live cd's zijn imho juist mooier dan studio. Althans, bij echt goeie bands wel. Live is juist echter, rauwer, live is zoals de band of artiest het echt kan. Niet bijgeschaafd, geremasterd, x keer opgenomen enz...Tis gewoon zo mooi puur.
* -username- zet Queen - Live Killers er nog maar ff bij op
Live At Wembley bevat overdubs van andere concerten uit 1986, Live Magic is ook gemixt uit verschillende concerten - en Live Killers is óók samengesteld/gemixd uit verschillende concerten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |