Het is nog even een beetje wennen hoe dit het beste te regelen is. De vragen gaan natuurlijk ook wel iets verder dan "wat is je favoriete kleur", dus beantwoording kan soms ook even op zich laten wachten. De bedoeling is wel continu 2 personen 'op voorraad' te hebben, dus ik ga begin volgende week maar eens verder met 2 of 3 nieuwe personen te benaderen.
Suggesties? [Fok!Interview] Suggesties en evaluatie!
quote:Ik heb op de site http://www.diederiksamsom.nl/ een Nieuwe Revu-interview gevonden, maar de manier waarop de vraag gesteld is blijkt niet echt te kloppen met het interview....
7. Tijdens een interview in Nieuwe Revu heeft u toegegeven dat kernenergie technisch gezien volkomen veilig is. Toch bent u tegen kernenergie omdat "de maatschappij" het als onveilig zou ervaren. Waarom kiest u daarbij voor de makkelijke weg (ook tegen zijn) in plaats van dat u probeert "de maatschappij" op rationele wijze te overtuigen van de veiligheid van kernenergie?
quote:Uit een ander interview...
Hoeveel Technische Natuurkunde-studenten te Delft naast Diederik Samsom waren tégen kernenergie?
"Nul."De docent bij wie je afstudeerde mag graag vertellen dat je nooit 'wezenlijke interesse' in het onderwerp hebt gehad.
"Hij dacht: als je er op afstudeert, weet je er alles van en ben je er dus voor. Maar zoals hij mij er niet van kon overtuigen dat het oplossen van de tijdsafhankelijke neutronenfluxvergelijking betekent dat je voor kernenergie bent, zo kon ik hem maar niet bijbrengen dat een mening niet alleen is gebaseerd op platte kennis. Zijn stelling was dat het afvalprobleem van kernenergie technisch was opgelost, alleen maatschappelijk niet. Tja. Dan zei ik: 'Kinderarbeid is technisch gezien ook een goede oplossing van het loonkostenprobleem.'"
quote:Hoe kan de vraag wel gesteld worden?
Ook zijn afstuderen bij het interfacultair reactor instituut, waar hij de kernenergie bestudeerde, was opmerkelijk. Samsom namelijk, was tegen kernenergie. Zijn hoogleraar, prof.dr.ir. Hugo van Dam, was dan ook woest dat Samsom de kennis die hij in Delft had opgedaan bij Greenpeace 'misbruikte'. Samsom: ,,Ik heb hem nooit kunnen uitleggen, dat er ook een politieke afweging speelde. Dat kennis over de halfwaardetijd van plutonium nog geen antwoord geeft op de vraag of je bereid bent een bepaald risico voor deze aarde te accepteren. Ingenieurs zijn niet gewend om keuzes te maken die ze niet rekenkundig kunnen onderbouwen. Daar worden ze ook niet voor opgeleid. Bij technische natuurkunde krijg je alleen vakken over analyse, mechanicaen elektronica. En dan in het laatste jaar pro forma nog twee maatschappelijke vakjes. Na het eerste half jaar heb ik geen colleges meer gevolgd. Ik kon het niet meer opbrengen.''
Is er naast de maatschappelijke onrust die het veroorzaakt nog een goed argument om tegen kernenergie te zijn?
quote:Waar hij het volgens mij over heeft is dat een technische oplossing nog niet meteen hoeft te betekenen dat deze ook overal toegepast wordt of zelfs toegepast kan worden. En niet dat je het niet moet invoeren vanwege 'maatschappelijke onrust'.
Op donderdag 11 september 2003 00:22 schreef du_ke het volgende:
misschien iets als:Is er naast de maatschappelijke onrust die het veroorzaakt nog een goed argument om tegen kernenergie te zijn?
Maar ja, het is natuurlijk wel interessant om wat meer klaarheid over te krijgen over waarom hij nu precies tegen kernenergie is. Hoe vaak ik bovenstaande stukjes ook lees, ik begrijp niet echt wat nu precies zijn bezwaren zijn. Maar dat kan ook aan het tijdstip liggen.
Ik denk er nog even over, en sta open voor suggesties wat betreft deze vraag.
'Kinderarbeid is technisch gezien ook een goede oplossing van het loonkostenprobleem.' Dit zei u ooit in een interview in verband met de stelling dat het afvalprobleem van kernenergie technisch is opgelost. Wat bedoelde u precies daarmee? Waarom is kernenergie nog steeds geen optie indien het afvalprobleem is opgelost?
quote:Klinkt goed.
Op donderdag 11 september 2003 01:09 schreef Kozzmic het volgende:
Misschien zoiets...'Kinderarbeid is technisch gezien ook een goede oplossing van het loonkostenprobleem.' Dit zei u ooit in een interview in verband met de stelling dat het afvalprobleem van kernenergie technisch is opgelost. Wat bedoelde u precies daarmee? Waarom is kernenergie nog steeds geen optie indien het afvalprobleem is opgelost?
Met Marianne Thieme heb ik van de week contact gehad, en ik reken erop dat ik morgen of overmorgen haar antwoorden binnen heb, zodat we aanstaande vrijdag echt van start kunnen gaan.
Ik denk wel dat we in het vervolg wat minder uitgebreide vragen moeten stellen. Doordat elke vraag uit verschillende subvragen bestaat krijg je aardig langgerekte antwoorden, wat denk ik het uiteindelijke interview minder leesbaar maakt.
Maar ja, eerst maar eens kijken hoe dit aanslaat...
quote:Komt ze ook fokken?
Op dinsdag 16 september 2003 22:20 schreef Kozzmic het volgende:
De antwoorden van Marianne Thieme zijn binnen en worden vrijdag geplaatst.Ik denk wel dat we in het vervolg wat minder uitgebreide vragen moeten stellen. Doordat elke vraag uit verschillende subvragen bestaat krijg je aardig langgerekte antwoorden, wat denk ik het uiteindelijke interview minder leesbaar maakt.
quote:Die vraag heeft ze genegeerd.
Op woensdag 17 september 2003 00:20 schreef sizzler het volgende:[..]
Komt ze ook fokken?
Maar ik ga het alsnog proberen te regelen.
quote:Nee, a.s. vrijdag komt het eerste interview. Gewoon hier in een topic in POL.
Op woensdag 17 september 2003 00:23 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Zijn de vragen aan Joost Eerdmans al beantwoord? Zo ja waar te vinden?
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 22:20 schreef Kozzmic het volgende:
De antwoorden van Marianne Thieme zijn binnen en worden vrijdag geplaatst.Ik denk wel dat we in het vervolg wat minder uitgebreide vragen moeten stellen. Doordat elke vraag uit verschillende subvragen bestaat krijg je aardig langgerekte antwoorden, wat denk ik het uiteindelijke interview minder leesbaar maakt.
Hoe uitgebreider, hoe beter. ![]()
Jammer voor andere mensen als er te weinig one-liners tussen zitten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |