Muziektheorie ken ik redelijk, welke accoorden goed bij elkaar passen, toonladders enz.
Mijn vraag: hoe speel ik accoorden mooi aan elkaar en wat doe ik met de bas?
Nu speel ik af en toe een accoord en dan wat melodienoten terwijl ik met de linkerhand meestal alleen een basnoot speel.
Het klinkt niet zoals bijvoorbeeld de begeleiding bij een willekeurig Borsato nummer of zo.
Veel succes!
quote:Ik weet niet precies wat je met grondnoot verlopen bedoelt, maar wat ik dus wel doe is bijvoorbeeld eerst C accoord, en daarna gebroken C-accoord en daarna G-accoord of zo.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:44 schreef JeRa het volgende:
Je kunt met de bas ritmes aangeven, zoals halve noot - kwartnoot - kwartnoot, mogelijkheden genoeg. Om accoorden goed aan elkaar te spelen kun je terwijl je wisselt de grondnoot laten verlopen. Stel dat je een C-accoord speelt, en je gaat naar een E-accoord, dan kun je C-D-E spelen.Veel succes!
vergeef me mijn latency dus , beetje off ritme ,maar gaat om het ID hé
its btw : piano man
ps. loopje werkt pas vanaf 22:35 (26 augustus)
quote:Gaaf zeg
Op dinsdag 26 augustus 2003 22:30 schreef HRR het volgende:
Ik ben zo aardig geweest om een voorbeeldje op te nemen , over een loopje :dvergeef me mijn latency dus , beetje off ritme ,maar gaat om het ID hé
![]()
quote:danku
Op dinsdag 26 augustus 2003 23:14 schreef Georges het volgende:[..]
Gaaf zeg
, ik ben heel benieuwd hoe je dat gespeeld hebt, zo wil ik ook spelen!
is eigenlijk heel sim-pel ,
(LINKER HAND )
C G C B F B E A E G D G F C F E B E G D G
etc
quote:En de rechterhand dan?
Op dinsdag 26 augustus 2003 23:45 schreef HRR het volgende:[..]
danku
is eigenlijk heel sim-pel ,
(LINKER HAND )
C G C B F B E A E G D G F C F E B E G D G
etc
quote:Ja ok, maar alle hulp is welkom, ik heb er best wat moeite mee. Jammer.
Op woensdag 27 augustus 2003 19:43 schreef HRR het volgende:
ik heb het ff bedacht , ik ga het niet voor je voorkouwen , dan leer je niet goed naar muziek te luisteren, dus ; beluister : Billy Joel - Piano man , en ga spelen
quote:na het luisteren en gezien welke noten hij speelt denk ik dat het volgende gebeurd
Op woensdag 27 augustus 2003 22:03 schreef Georges het volgende:[..]
Ja ok, maar alle hulp is welkom, ik heb er best wat moeite mee. Jammer.
Iemand anders die het een beetje kan uitschrijven? Ik hoef geen noten, gewoon de structuur.
kijk is naar de 3 noot paren dat zijn twee noten van het akkoord
je speelt dan C met je pink G met je middel vinger en de hoge C met je duim
op het moment dat je met je duim de C aanslaat hangt je pink al op de B en speelt dus weer met je middel vinger de F enz
je kunt met je linker hand de omkeringen van akkoorden spelen en akkoorden in gelijke toonladder doorspelen
C E G (C major) spelen als E G C of G E C
beste lijkt mij hier mee te experimenteren. uit ervaring weet ik dat je vooral bij piano les techniek leert, net zoals bij autorijles en dat als je gestopt bent steeds meer dingen op z'n plaats ziet vallen en steeds meer stukken mee kan spelen op gehoor.
quote:Dank je, ik ga het morgen ff uitproberen op de piano, en wat doe ik met mijn rechterhand dan?
Op woensdag 27 augustus 2003 23:06 schreef Skinkie het volgende:[..]
na het luisteren en gezien welke noten hij speelt denk ik dat het volgende gebeurd
op het moment dat je met je duim de C aanslaat hangt je pink al op de B en speelt dus weer met je middel vinger de F enzje kunt met je linker hand de omkeringen van akkoorden spelen en akkoorden in gelijke toonladder doorspelen
beste lijkt mij hier mee te experimenteren. uit ervaring weet ik dat je vooral bij piano les techniek leert, net zoals bij autorijles en dat als je gestopt bent steeds meer dingen op z'n plaats ziet vallen en steeds meer stukken mee kan spelen op gehoor.
quote:m e l o d i e
Op woensdag 27 augustus 2003 23:26 schreef Georges het volgende:[..]
Dank je, ik ga het morgen ff uitproberen op de piano, en wat doe ik met mijn rechterhand dan?
quote:ehh , met dit liedje zouw ik je niet aanraden om bijv. G E C te spelen , omdat dat gewoonweg niet klinkt
Op woensdag 27 augustus 2003 23:06 schreef Skinkie het volgende:[..]
na het luisteren en gezien welke noten hij speelt denk ik dat het volgende gebeurd
op het moment dat je met je duim de C aanslaat hangt je pink al op de B en speelt dus weer met je middel vinger de F enzje kunt met je linker hand de omkeringen van akkoorden spelen en akkoorden in gelijke toonladder doorspelen
en ehh voor rechterhand , als je weet welke noten er mooit bij elkaar klinken , kan je met 1 hand een 2 / 3 stemmige melodietje spelen ,ik heb volgens mij hiero , maar 2 stemmig gebruikt
Ik heb zelf boekjes uit de reeks "Popsongs spelen doe je zo". Toen ik voor het eerst met die boekjes begon, speelde ik al een tijdje piano. Het zag er daarom wel allemaal erg simpel uit, maar je leert het er goed van.
quote:Ik heb de eerste 2 delen uit die reeks en dat is vrij simpel. Ik kan nergens de rest vinden. Tot nu toe nog geen winkel gevonden waar ze het verkopen, wel een leuk methode.
Op donderdag 28 augustus 2003 17:04 schreef F-Snake het volgende:
Ik weet niet precies hoe ver je bent met piano spelen, maar je hebt inderdaad genoeg goede boekjes waarin je begeleiden kunt leren.Ik heb zelf boekjes uit de reeks "Popsongs spelen doe je zo". Toen ik voor het eerst met die boekjes begon, speelde ik al een tijdje piano. Het zag er daarom wel allemaal erg simpel uit, maar je leert het er goed van.
quote:klinkt goed....
Op dinsdag 26 augustus 2003 22:30 schreef HRR het volgende:
Ik ben zo aardig geweest om een voorbeeldje op te nemen , over een loopje :dvergeef me mijn latency dus , beetje off ritme ,maar gaat om het ID hé
![]()
quote:sorrie....... maak je niet druk, ze zakken vanzelf weer...........
Op maandag 1 december 2003 19:57 schreef Zander het volgende:
Gast, ga je nou echt _elk_ pianotopic hier omhoog schoppen?
quote:Ikzelf speel veel jazz op de piano en het is voor mij nu ook heel makkelijk om popnummers te spelen. Enkele keren luisteren en ik kan het meestal al met akkoorden naspelen.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:38 schreef Georges het volgende:
Mijn vraag: hoe speel ik accoorden mooi aan elkaar
Akkoorden 'aan elkaar spelen' heet voicen en kan bijvoorbeeld op de kwintval-manier. Deze werkt als volgt:
Als van het ene naar het andere akkoord een kwintval is (dwz het 2de akkoord is 5 tonen lager), speel je bij het tweede akkoord:
- waar (met welke vinger) je met het 1ste akkoord de sext of septime speelde, speel je bij het 2de akkoord de terts
- waar (met welke vinger) je met het 1ste akkoord de terts speelde, speel je bij het tweede akkoord de sext of septime
De grondtoon van het 2de akkoord komt hier meestal niet onderaan, soms wordt hij zelfs helemaal niet gespeeld! (Dat is geen probleem, voor je gehoor lijkt het of hij wel wordt gespeeld.)
Je zou nog versteld staan hoeveel van die 'kwintvallen' er in veel popnummers voorkomen, bv. 'Dromen zijn bedrog' van Borsato zit er vol mee.
Ik heb het zo makkelijk mogelijk proberen uit te leggen, maar het blijft een beetje een technisch verhaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |