abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12660886
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
'The big deal' is dat er ik geen 'nieuw rechtse' knokploegjes in mijn stad wil zien.
[..]

Je maakt er wel knokploegjes van, maar ze zullen zich net als iedereen aan de wet moeten houden. Dus waar ben je bang voor?

Dat misschien 1 zo'n autochtone burgerwacht een keer een klap teveel uitdeelt aan een Antilliaanse hangjongere die niet wil ophoepelen uit de buurt van een pin-automaat? (Waarna die burgerwacht meteen een forse straf krijgt omdat een antilliaan slaan automatisch racisme is)

Dat risico vind jij zo erg dat je liever hangjongeren de sfeer in de stad laat verzieken?

pi_12660902
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:41 schreef Redux het volgende:

Leg uit, waarom?

Omdat ie nergens op slaat.
Ik wil helemaal geen vliegenmepper kopen.
pi_12660923
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:42 schreef DaveM het volgende:

[..]

Je maakt er wel knokploegjes van, maar ze zullen zich net als iedereen aan de wet moeten houden. Dus waar ben je bang voor?

Je ziet het al met stadswachten. Stadswachten zijn in sommige gevallen ook geneigd meer te doen dan hun bevoegdheden toe laten. Er is kans dat bepaalde mensen die behoren tot een burgerwacht in loop der zich meer bevoegdheden gaan toeeigenen. In dat geval, heb je er een probleem bij, terwijl je juist een probleem wilde oplossen.

[Dit bericht is gewijzigd door Redux op 23-08-2003 18:45]

pi_12660941
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:43 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Omdat ie nergens op slaat.
Ik wil helemaal geen vliegenmepper kopen.

Vertaal jouw denkwijze in deze discussie eens naar mijn wespennest beeldspraak?
pi_12660959
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:29 schreef Tijger_m het volgende:

'The big deal' is dat er ik geen 'nieuw rechtse' knokploegjes in mijn stad wil zien.

Jou stad ?... laat me niet lachen knul.
pi_12660978
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:44 schreef Redux het volgende:

Je ziet het al met stadswachten. Stadswachten zijn in sommige gevallen ook geneigd meer te doen dan hun bevoegdheden toe laten. Er is kans dat bepaalde mensen die behoren tot een stadswacht in loop der zich meer bevoegdheden gaan toeeigenen. In dat geval, heb je er een probleem bij, terwijl je juist een probleem wilde oplossen.

Misschien moet je wat minder naar Paul Kersey in DeathWish kijken?
Je ziet hoogstwaarschijnlijk spoken.
pi_12661004
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:46 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Misschien moet je wat minder naar Paul Kersey in DeathWish kijken?
Je ziet hoogstwaarschijnlijk spoken.

Nee, het is een afweging, en kijken naar de lange baan.
  zaterdag 23 augustus 2003 @ 18:49:05 #108
52589 sjun
uit solidariteit
pi_12661010
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:41 schreef Redux het volgende:

[..]

Je hebt het over het controleren van het probleem, waar de politie in te kort schiet (jouw woorden).
Daarmee is het probleem nog niet verholpen. Het biedt slechts een korte termijn oplossing.

Inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in. Noodverband of een lapmiddel kan nooit een oplossing zijn. Er dient een bepaalde institutionalisering te komen om straatcriminaliteit te beteugelen. Daarmee bedoel ik dat initiatieven om de taken van de politie te verlichten vanuit de politie zelf gaan worden aangestuurd om al te selectief ingrijpen op straat te voorkomen. Ik zou graag zien dat er ook ruimte komt voor wat buurtvaders in een dergelijk project opdat er een sterker signaal uitgaat naar de criminelen dat dergelijk gedrag nergens wordt verdedigd of goedgepraat.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden of:
Wij zijn zoon liefheeft spaart de roede niet... (Dat spreekwoord is vast in meerdere culturen bekend).

Als niet zeer duidelijk wordt gemaakt dat beroven van burgers niet kan en er ook vanuit de eigen peergroup van de overvallers (in spé) voldoende afkeuring voor dergelijk gedrag doorklinkt dan winnen we als maatschappij zeer veel krediet voor een geslaagde samenlevingsopbouw.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_12661032
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:45 schreef Redux het volgende:

Vertaal jouw denkwijze in deze discussie eens naar mijn wespennest beeldspraak?

Ik wil dat er mensen met vliegenmeppers om omaatjes heen gaan staan om ze te beschermen tegen wespen. Ondertussen is er een team van professionals bezig om het wespennest weg te branden.

Wat jij wil, is dat we allemaal gaan staan kijken. "Kijk, wespen. Zullen we ze doodslaan? Nee, laten we eerst kijken of ze wel gaan steken. Een wesp die niet steekt, mag je niet doodslaan namelijk. Misschien zijn die wespen wel bang en verdrietig omdat we ze niet aardig vinden. Laten we ze wat honing en sinaasappels voeren. Misschien laten ze ons dan met rust."

Zoiets? .

pi_12661121
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:49 schreef sjun het volgende:

Als niet zeer duidelijk wordt gemaakt dat beroven van burgers niet kan en er ook vanuit de eigen peergroup van de overvallers (in spé) voldoende afkeuring voor dergelijk gedrag doorklinkt dan winnen we als maatschappij zeer veel krediet voor een geslaagde samenlevingsopbouw.

Eens.
pi_12661176
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:54 schreef Redux het volgende:

Eens.

En dus niet alleen met woorden he?
Dat dat effe helder is.
pi_12661212
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:50 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ik wil dat er mensen met vliegenmeppers om omaatjes heen gaan staan om ze te beschermen tegen wespen. Ondertussen is er een team van professionals bezig om het wespennest weg te branden.

Wat jij wil, is dat we allemaal gaan staan kijken. "Kijk, wespen. Zullen we ze doodslaan? Nee, laten we eerst kijken of ze wel gaan steken. Een wesp die niet steekt, mag je niet doodslaan namelijk. Misschien zijn die wespen wel bang en verdrietig omdat we ze niet aardig vinden. Laten we ze wat honing en sinaasappels voeren. Misschien laten ze ons dan met rust."

Zoiets? .

Een mooie vergelijking. Daar hebben ze vast niet van terug!
pi_12661216
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:57 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En dus niet alleen met woorden he?
Dat dat effe helder is.

Het uitelkaat drijven van ee groepje jeugd wat zich ophoudt bij een pinautomaat uiteen drijven omdat ze mij misschien bedreigend overkomen noem ik niet het duidelijk maken dat beroven van burgers niet kan.
pi_12661452
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:42 schreef DaveM het volgende:

Dat lijkt mij een rethorische vraag die ik al ruimschoots heb beantwoord, rechtse knokploegjes dus.
quote:
Dat misschien 1 zo'n autochtone burgerwacht een keer een klap teveel uitdeelt aan een Antilliaanse hangjongere die niet wil ophoepelen uit de buurt van een pin-automaat? (Waarna die burgerwacht meteen een forse straf krijgt omdat een antilliaan slaan automatisch racisme is)
Nee, dat is geen racisme maar openbare geweldpleging, 'rondhangen' is geen misdrijf naar mijn weten, klappen uitdelen echter wel.
Heeft dus niets met racisme maar alles met geweld te maken en het lijkt mij niet dat wij meer geweld nodig hebben in Rotterdam.
quote:
Dat risico vind jij zo erg dat je liever hangjongeren de sfeer in de stad laat verzieken?
Ja, want het kaliber figuren kennende waar dhr Smit zich graag mee omringt en zijn eigen acties (zie incidenten bij de Paulus kerk in het recente verleden) zal dit tot geweld leiden en dat is wel het laatste wat we nodig hebben.
pi_12661483
Marokkaanse "straatvaders" maar weer invoeren dan?
Wordt wel lastig, aangezien die heren als verraders gezien worden, en dus al gauw weer bedanken voor de eer..
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_12661526
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:59 schreef Redux het volgende:

Het uitelkaat drijven van ee groepje jeugd wat zich ophoudt bij een pinautomaat uiteen drijven omdat ze mij misschien bedreigend overkomen noem ik niet het duidelijk maken dat beroven van burgers niet kan.

Waar lees jij 'uit elkaar drijven'? Of verzin je dat er nu zelf bij, om die 'burgerwacht' maar zo eng mogelijk te doen klinken?
pi_12661549
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 18:45 schreef Koos Voos het volgende:

Jou stad ?... laat me niet lachen knul.

Inderdaad, mijn stad, net zozeer als het de stad is van alle burgers van Rotterdam.

En zou jij denigrerende opmerkingen als 'knul' achterwege willen laten, aub? Als jij mijn naam niet weet dan voldoet 'mijnheer' uitstekend.

pi_12661655
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:13 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Waar lees jij 'uit elkaar drijven'? Of verzin je dat er nu zelf bij, om die 'burgerwacht' maar zo eng mogelijk te doen klinken?

quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 17:57 schreef DaveM het volgende:

[..]

De objectieve waarnemer dus?

Je windt je anders nooit op over de boefjes, maar des te meer over Leefbaar Rotterdam. Dan is wel duidelijk waar bij jou de sympathie ligt, ongeacht of je er een grappig jasje omheen doet.

ontopic:
Met het idee van stadswachten is ook niks mis. Maar die mochten bijna niks. Smit oppert in feite het idee van een soort stadswachten met meer bevoegdheden.

Om groepjes uit elkaar te jagen die zich ophouden bij pin-automaten ofzo. Is best bedreigend als je staat te pinnen, heb het zelf nog meegemaakt een paar weken geleden.

Stel je voor, er komt zo'n burgerwacht. Diezelfde burgerwacht ziet 5 jeugdige mannen bij een pinautomaat staan. Omdat die mannen bedreigend over kunnen komen, vraagt die burgerwacht of ze zo vriendelijk willen zijn ergens anders te gaan staan.
Ok, stel jij staat met 4 vrienden te praten bij een pinautomaat. 1 van jouw vrienden heeft net 10 minuten geleden gepint, en jullie praten nog even na.
Wat nou als diezelfde burgerwacht jou op je schouder tikt, met de vraag of je zo vriendelijk wil zijn weg te gaan, omdat jullie bedreigend over kunnen komen. Heb jij dan niet zoiets van 'waar bemoei jij je mee'?

1 vraag komt me dan bijvoorbeeld op: hoe kan die burgerwacht bepalen hoeveel mensen bedreigend overkomen, en wat voor type mensen bedreigend overkomen? Of wil jij naar een maatschappij waarin we geen onderscheid maken, en iedereen die zich met groepen van 5 ophoudt aan te spreken?

pi_12661683
Smit en de AEL zouden de handen in één moeten slaan; saampjes een burgerwacht opzetten.
pi_12661707
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:18 schreef Redux het volgende:
Heb jij dan niet zoiets van 'waar bemoei jij je mee'?
Mag een nederlander zich wel afvragen waar iemand anders, ongeacht of diegene deel uitmaakt van een burgerwacht of niet, zich mee bemoeit, maar iemand van marokkaanse afkomst niet?
pi_12661785
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:18 schreef Redux het volgende:

Stel je voor, er komt zo'n burgerwacht. Diezelfde burgerwacht ziet 5 jeugdige mannen bij een pinautomaat staan. Omdat die mannen bedreigend over kunnen komen, vraagt die burgerwacht of ze zo vriendelijk willen zijn ergens anders te gaan staan.
Ok, stel jij staat met 4 vrienden te praten bij een pinautomaat. 1 van jouw vrienden heeft net 10 minuten geleden gepint, en jullie praten nog even na.
Wat nou als diezelfde burgerwacht jou op je schouder tikt, met de vraag of je zo vriendelijk wil zijn weg te gaan, omdat jullie bedreigend over kunnen komen. Heb jij dan niet zoiets van 'waar bemoei jij je mee'?

1 vraag komt me dan bijvoorbeeld op: hoe kan die burgerwacht bepalen hoeveel mensen bedreigend overkomen, en wat voor type mensen bedreigend overkomen? Of wil jij naar een maatschappij waarin we geen onderscheid maken, en iedereen die zich met groepen van 5 ophoudt aan te spreken?

Hahahaha! !
Nee, jij ziet écht spoken.
En ja, ik zou liever hebben dat iemand mij op m'n schouder tikt, dan een groep hangjongeren die mee probeert te gluren wanneer ik mijn pincode intyp.

Aansteller.

pi_12661820
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:23 schreef DennisMoore het volgende:

Aansteller.

Het is gewoon niet praktisch, en een keuze voor een burgerwacht heeft gevolgen.
pi_12661887
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:25 schreef Redux het volgende:

Het is gewoon niet praktisch, en een keuze voor een burgerwacht heeft gevolgen.

Het is heel practisch. En bovendien hoeft zo'n burgerwacht alleen maar aanwezig te zijn, zich te laten zien, en zelf goed te observeren. Ingrijpen of op de schouder tikken zal niet eens nodig zijn.

En alles maar zo laten als het is (met dit tekort aan agenten) heeft nóg meer gevolgen.

pi_12661931
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 19:10 schreef Tijger_m het volgende:

Nee, dat is geen racisme maar openbare geweldpleging, 'rondhangen' is geen misdrijf naar mijn weten, klappen uitdelen echter wel.

Rondhangen is inderdaad geen misdrijf. Iemand indringend aankijken ook niet. Je zakmes aan vrienden laten zien in de buurt van een pin-automaat is ook geen misdrijf. Met zn allen gluren hoeveel geld je uit een pin-automaat haalt ook niet.

Alleen al vanwege het feit dat veel mensen die rondhangende groepjes bedreigend vinden, is het een goed idee om groepsvorming te verbieden.
Of desnoods een paar gedoogplekken in de buurt van het politiebureau waar iedereen naar hartelust de hele dag mag rondhangen.

Wat zouden de steden daardoor opknappen. Maar jij moet het zo nodig opnemen voor die enkele agressieve hangjongere die een keer een paar klappen krijgt van een burgerwacht.

quote:
Ja, want het kaliber figuren kennende waar dhr Smit zich graag mee omringt en zijn eigen acties (zie incidenten bij de Paulus kerk in het recente verleden) zal dit tot geweld leiden en dat is wel het laatste wat we nodig hebben.
Als een burgerwacht zich niet kan gedragen zal die ontslagen en vervolgd worden. Of het nu wel of geen vriendje is van Michiel Smit. Dus een beetje een zwak argument om daarom tegen een burgerwacht te zijn.
pi_12661945
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')