Na aflloop zullen historici en miltaire strategen proberen de uitgevoerde taktieken te evalueren en te vergelijken met de toen genomen beslissingen.
[Dit bericht is gewijzigd door cigarman op 22-08-2003 01:09]
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 00:25 schreef _The_General_ het volgende:
terugvindpost, dit lijkt me wel intressant
[Dit bericht is gewijzigd door cigarman op 04-09-2003 15:43]
quote:
Op donderdag 4 september 2003 14:44 schreef cigarman het volgende:
En voor degenen die hebben opgelet: Het is dus vanavond,donderdagavond 4 september 2003, vanaf 21:00 uur op BBC 2
Thanks, bijna vergeten!
V.
quote:Ben erg benieuwd.
Op donderdag 4 september 2003 14:44 schreef cigarman het volgende:
En voor degenen die hebben opgelet: Het is dus vanavond,donderdagavond 4 september 2003, vanaf 21:00 uur op BBC 2
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 11:46 schreef WheeleE het volgende:
* WheeleE doet ook een terugvindpost.
quote:Al ingesteld...
Op donderdag 4 september 2003 14:46 schreef Strolie75 het volgende:
terugvindpost, straks video instellen.
quote:same here...ziet er wel gaaf uit he...is nog leerzaam ook
Op donderdag 4 september 2003 21:03 schreef _The_General_ het volgende:
thanxs, net op tijd nog
Het spel begint en de Romeinen zijn in de aanval.
Kijken of Hanibal ( de kandidaten) historie kan herschrijven...
quote:Zoals hierboven ook al werd genoemd: het is de engine van Rome: Total War, de opvolger van Shogun: Total War en Medieval: Total War. Het is gemaakt door The Creative Assembly. Draait dus gewoon op een high-end PC
Op donderdag 4 september 2003 21:24 schreef _The_General_ het volgende:
wat voor software gebruiken zij eigenlijk?
Die twee historici waren ook best komisch, al moest ik eerst wennen aan hun manier van commentaar leveren.
Volgende week weer een Romeinse veldslag. Betekent het gebruik van die engine dat de hele serie uit Romeinse veldslagen gaat bestaan? De Rubicon, Vercingetorix et al?
Of krijgen we ook Agincourt, Hastings, Falkirk en dergelijke?
(denk toch dat ik Shogun: Total War maar eens ga bestellen)
V.
quote:Andere engine (ouder spel) maar toch zeer de moeite waard! Net als Total War: Medievel trouwens.
Op donderdag 4 september 2003 22:37 schreef Verbal het volgende:
(denk toch dat ik Shogun: Total War maar eens ga bestellen)
quote:Shogun hadden ze niet bij Play, Medieval wel, zij het niet op voorraad. Die dus maar besteld, zie wel wanneer die binnenkomt.
Op donderdag 4 september 2003 23:27 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Andere engine (ouder spel) maar toch zeer de moeite waard! Net als Total War: Medievel trouwens.
V.
quote:Heb je al eens in de aanbiedingsbak van de FRS gekeken?
Op donderdag 4 september 2003 23:34 schreef Verbal het volgende:
Shogun hadden ze niet bij Play, Medieval wel, zij het niet op voorraad. Die dus maar besteld, zie wel wanneer die binnenkomt.
quote:Ja, ik loop met enige regelmaat de FRS binnen en check dan de DVD's en de games. Maar de games staan hier in H'sum een beetje vreemd opgesteld. Ik zal eens kijken of ik een bak heb gemist.
Op zondag 7 september 2003 09:22 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Heb je al eens in de aanbiedingsbak van de FRS gekeken?
[ontopic]
Ik zou het wel gaaf vinden als ze een dergelijk programma ook in Nederland zouden maken.
V.
Volgende week weer .
Ik ben erg benieuwd naar het BBC programma, heb het dus afgelopen keer gemist, gelukkig maar dat dit topic er is!
En ga dus zeker kijken aankomende keer!
quote:Tja, de oversten Karremans zijn dun gezaaid natuurlijk
Op zondag 7 september 2003 09:07 schreef Witchfynder het volgende:
Ik vond de communicatie tussen de verschillende personen wat stroef en inefficiënt. Zeker van die Aiden. "Uhm, shall I attack now? Or do you want me to...uhm.." En dan reageerde die ene generaal "Uhm, yes, that might be a good idea. Yes, attack". Zo praat toch geen militair?
Nou ja, het zijn Britten. Ze zijn niet zoals wij Nederlanders gewend om alles in de commanderende vorm (ben ff de accurate term kwijt) te zeggen.
on topic: ik vond het een geweldig programma! vond sommige stukjes beetje lijken op Praetorians (van Eidos) maar ik heb net de vorige berichtjes gelezen hier dus ik zit er blijkbaar naast
Mij beviel die onderkoelde Britse manier trouwens wel; niet overdreven interessant proberen te doen, gewoon lekker babbelen en gamen!
quote:Dat maakt het aan de ene kant ook wel wat minder spectaculair en interessant om naar te kijken. Samen met het kille decor moet vind ik het wat meer voor de echte geinteresseerden.
Op zondag 7 september 2003 19:44 schreef Crassus het volgende:[..]
Tja, de oversten Karremans zijn dun gezaaid natuurlijk
![]()
on topic: ik vond het een geweldig programma! vond sommige stukjes beetje lijken op Praetorians (van Eidos) maar ik heb net de vorige berichtjes gelezen hier dus ik zit er blijkbaar naast
![]()
Mij beviel die onderkoelde Britse manier trouwens wel; niet overdreven interessant proberen te doen, gewoon lekker babbelen en gamen!
quote:Yep
Op zondag 7 september 2003 22:42 schreef masuyo het volgende:
jammer dat ik nu pas dit topic ziewaarneer is de volgende aflevering, komende donderdag
quote:
Time Commanders
Thu 11 Sep, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsThe year is 84 AD. The place is the battlefield of Mons Graupius (in modern-day Scotland). A small but disciplined Roman army under the control of the Roman governor, Agricola, is about to confront the massed hordes of Caledonian tribesmen desperate to defend their country.
From a hi-tech war-room which resembles a modern military command and control centre, the Rose family from Scotland use real-time computer graphics to take control of the Caledonian army at the infamous battle of Mons Graupius, and try to alter the course of history as they attempt to defeat the Roman army. The two children of the family, Jo and Ben are the team's Generals: their job is to come up with a strategy to defeat the highly organised and as yet undefeated Roman army, and to issue clear orders in the heat and panic of the battle. The parents, Cameron (a 49-year old police inspector) and Sue (a retired classroom assistant, 46) are the team's Lieutenants: their role is to gather information about the two armies and then get stuck into the thick of the battle as they control their armies on the highly realistic battlefield. Together, the team attempts to carry out the their plan to outwit and defeat the Roman enemy.
Watching the team's every move are two military experts. From their vantage point above the war-room, they assess the team's command structure, their communication and tactical skills, and compare their performance to the what happened at the real battle of Mons Graupius nearly 2,000 years ago.
The team are fighting for nothing less than the honour of the Caledonians. The stakes are high and the battle is imminent.
Idd Total Humilliation Romeinen werden totaal weggevaagd..
quote:Die ene meid die luitenant was...wat een muts! Ik weet niet of ik het had kunnen halen, maar ik had het iig beter gedaan dan zij. Zoals die ene man ook opmerkte: ze hadden teveel tv gekeken en gingen linies a la 1800 maken, wat onzin is als je met zwaarden, lanzen ("those pointy things"
Op donderdag 11 september 2003 22:03 schreef Gio het volgende:
Wat een prutsers
Ik denk dat ik ze idd op die heuvel had laten staan en ze in een U-vorm had gezet. Lanzen in het midden en aan de flanken, infanterie in het midden, bogen erachter. Zo kunnen de boogschutters een rush verwerken en over de infanterie heen schieten om de chariots etc aan te maken. De cavalerie had ik aan elke kan gezet. Zodra de Kelten aan komen stormen knalt de cavalerie er vanaf de zijkant in. Mijn grote probleem zou dan de Keltische cavalerie geweest zijn.
Iemand nog meer goede ideeën?
quote:Hangt er vanaf hoe dat spel met vluchtende eenheden omgaat.
Op vrijdag 12 september 2003 08:25 schreef Witchfynder het volgende:[..]
.
Iemand nog meer goede ideeën?
Wat ik ervan las hadden de Kelten al hun volgers (familie, wagons met voorraden enzo) vlak achter zich tijdens de slag. De Romeinen hadden een heel smal front op de heuvel met bossen op de flanken waardoor de Kelten maar weinig troepen tegelijk tegen ze in konden zetten. Met zo'n bijna een op een gevecht jagen ze de eerste club Kelten op de vlucht, en die rennen recht hun eigen leger in. De rest van het leger wil ruimte maken, valt terug, en komt tussen hun volgers terecht. Een grote puinhoop bij de Kelten, en de Romeinen rollen het allemaal op.
Naar verluidt hebben de Romeinen 400 man verloren, en de Kelten bijna iedereen.....
quote:Voor zover ik weet gebruik ze het spel Rome: Total War voor het programma, dus op het eerste gezicht zou ik zeggen alle mogelijke veldslagen uit dat spel (wat dus alleen veldslagen uit de romeinse tijd zijn).
Op vrijdag 12 september 2003 14:09 schreef hasse het volgende:
vind het een erg kool programma, kan alleen nergens een lijst vinden met welke veldslagen er allemaal zijn. Doe zelf napoleontisch reenactment dus zou Waterloo wel mega interesant vinden! Iemand enig idee waar een lijst te vinden zou zijn? iig niet bij de BBC zelf!
quote:Uit de FAQ
Op vrijdag 12 september 2003 16:02 schreef Gio het volgende:[..]
Voor zover ik weet gebruik ze het spel Rome: Total War voor het programma, dus op het eerste gezicht zou ik zeggen alle mogelijke veldslagen uit dat spel (wat dus alleen veldslagen uit de romeinse tijd zijn).
quote:http://pub133.ezboard.com/fshoguntotalwarfrm7.showMessage?topicID=213.topic
Q. When is it set ?A. The timeframe covers approximately 264BC (the start of the 1st Punic War) to around 14AD (the death of Emperor Augustus). The main campaign will be the rise and eventual death of the Republic, including Civil Wars and the various reforms of the Roman army. The most important of these reforms, under Marius, changed the whole Roman 'way of war', and the game reflects these changes. There's loads of juicy stuff in the period: the Punic Wars, Hannibal, Spartacus, Pompey, Caesar in Gaul, the conquest of Spain, the rise of Roman 'Imperial' pretensions in the leading families, and finally the seizure of power by the Imperators... That's a lot of gameplay and history! We will be including a couple of smaller campaigns and a selection of tasty and exciting historical battles for those who want a snack rather than a full-on Roman feast!
Wat me ook opviel is hoe goed ze voorbereid waren: niet. Nu kan het dus zijn dat ze van tevoren niet weten welke slag ze voor hun kiezen krijgen, anders is het toch makkelijk als ze zich even inlezen. Osprey heeft van zo'n beetje elk gevecht met meer dan 100 man per zijde al een boek uitgebracht.
Hasse: Napoleontisch re-enactment? Bij welke groep? Wat beeld je uit? Ikzelf doe trouwens middeleeuws re-enactment, bij LHO, maar ik ken wat mensen die Napoleontisch doen.
Voor de amateurstrategen hier: ik heb in UVT een topic geopend met daarin info over een spelletjesbeurs van Murphy's Heroes op zaterdag 21 september. Er komen behoorlijk wat (historische) wargame demo- en participatiespellen. Weliswaar geen computers dit jaar, maar veel miniaturen.
Spellenbeurs Murphy Mania - 20 september 2003
quote:Dat krijgen ze dus inderdaad niet te horen
Op vrijdag 12 september 2003 16:09 schreef Alecks het volgende:
Wat me ook opviel is hoe goed ze voorbereid waren: niet. Nu kan het dus zijn dat ze van tevoren niet weten welke slag ze voor hun kiezen krijgen, anders is het toch makkelijk als ze zich even inlezen.
Ze krijgen te horen welke slag ze gaan naspelen, wat historische info, en dan moeten ze meteen beginnen.
quote:Had je dat niet eergisteren kunnen melden?
Op donderdag 11 september 2003 16:25 schreef zakjapannertje het volgende:
vanavond dus 2e aflevering
V.
quote:Toen had ik er ook nog niet aan gedacht
Op vrijdag 12 september 2003 16:12 schreef Verbal het volgende:[..]
Had je dat niet eergisteren kunnen melden?
V.
quote:Ja. En nu heb ik het gemist.
Op vrijdag 12 september 2003 16:28 schreef zakjapannertje het volgende:[..]
Toen had ik er ook nog niet aan gedacht
Je wordt bedankt
V.
[hopelijk dan met een team dat wat meer thuis is in strategie/war games]
quote:
Time Commanders
Thu 18 Sep, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsThe year is 58 BC. Julius Caesar's Roman army is fighting for control of Gaul.
From a 21st century military command centre, using hi-tech real-time graphics, a team of head hunters from London take command of Caesar's army against 60,000 Gallic tribesmen, in an attempt to repeat the victory that cemented Caesar's reputation as one of the greatest military geniuses of all time.
Overseeing the battle are two military experts, Dr Aryeh Nusbacher (Senior Lecturer in War Studies, Sandhurst) and Mike Loades (historical weapons specialist), who will assess the team's tactics.
quote:Ik heb dat ook erg interessant gevonden en ben zeker gek genoeg om mee te doen. Maar hoe begin je aan zoiets? Kost het niet enorm veel geld?
Op vrijdag 12 september 2003 16:09 schreef Alecks het volgende:
Hasse: Napoleontisch re-enactment? Bij welke groep? Wat beeld je uit? Ikzelf doe trouwens middeleeuws re-enactment, bij LHO, maar ik ken wat mensen die Napoleontisch doen.
Wat ik een beetje jammer aan het programma vind, is dat ze eigenlijk nergens voor meedoen. Geen prijs ofzo. Zou leuk zijn als er meer competitie was, bijv. dat de beste spelers in een volgende ronde tegen elkaar moet vechten.
quote:Ik zou ook eens willen weten tegen wie ze spelen, sommige beslissingen van de AI lijken me namelijk te mesnelijk.
Op vrijdag 12 september 2003 18:26 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Wat ik een beetje jammer aan het programma vind, is dat ze eigenlijk nergens voor meedoen. Geen prijs ofzo. Zou leuk zijn als er meer competitie was, bijv. dat de beste spelers in een volgende ronde tegen elkaar moet vechten.
quote:Wat zijn re-enactments?
Op vrijdag 12 september 2003 18:26 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Ik heb dat ook erg interessant gevonden en ben zeker gek genoeg om mee te doen. Maar hoe begin je aan zoiets? Kost het niet enorm veel geld?
Wat ik een beetje jammer aan het programma vind, is dat ze eigenlijk nergens voor meedoen. Geen prijs ofzo. Zou leuk zijn als er meer competitie was, bijv. dat de beste spelers in een volgende ronde tegen elkaar moet vechten.
Opzich is het wel leuk dat ze achteraf de taktiek van de AI bespreken. Eerst met chariots de formatie breken enzo.. Maar is misschien ook leuk als er 2 teams tegen elkaar spelen. Die idd beter voorbereiden.. achja.. dit programma is nu al super leuk
Ben benieuwd naar volgende week (als ik het niet mis)
quote:Wat dit programma doet: het naspelen van iets dat al eens is gebeurd.
Op vrijdag 12 september 2003 23:54 schreef Mr.Black het volgende:[..]
Wat zijn re-enactments?
V.
quote:Die paarden gebruikten ze ook totaal verkeerd, die moet je gebruiken tegen archers of hit&run op swordsmen. Ik weet niet of ik het wel goed gedaan zou hebben, ik zou mischien mijn paarden op die chariot af sturen.
Op zaterdag 13 september 2003 00:13 schreef Dr_Crouton het volgende:
Heb gisteren voor het eerst dit programma gezien en door hun geklooi hoopte ik al dat de kandidaten hun leger zouden verliezen, wat een gepruts met die linies! Met zo'n overmacht zou ik net als in een RTS een bottleneck gaan zoeken en alles zo dicht mogelijk bij elkaar houden om de horde tegen te houden, in dit geval dus bovenaan de heuvel waar het door de begroeiing ook nog smal is. Die vrouwelijke generaal leek dat te begrijpen maar hield zoals de experts al zeiden die strategie niet aan en liet de mannelijke generaal en de luitenants toe om hun gepruts door elkaar heen door te voeren.
Bodecea laten winnen, hoe zou dat dan zijn geweest...Ben benieuwd naar volgende week (als ik het niet mis)
quote:Dat had ik in eerste instantie ook gedaan, zeker gezien ze licht bewapend zijn.
Op zaterdag 13 september 2003 08:44 schreef Sheepcidus het volgende:[..]
Die paarden gebruikten ze ook totaal verkeerd, die moet je gebruiken tegen archers of hit&run op swordsmen. Ik weet niet of ik het wel goed gedaan zou hebben, ik zou mischien mijn paarden op die chariot af sturen.
quote:Meestal rol je er via via in. Je kent iemand die er ook aan doet, of je vraagt op een evenement meer info aan degenen die er staan. Voor meer info over de groep waar ik lid van ben : www.dielanden.nl
Op vrijdag 12 september 2003 18:26 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb dat ook erg interessant gevonden en ben zeker gek genoeg om mee te doen. Maar hoe begin je aan zoiets? Kost het niet enorm veel geld?
Voor een overkoepelende site van de nederlande verenigingen: http://www.lplg.nl/ Daar kun je een vereniging vinden die bij je periode past en in het geval dat je een vechter reënact: die in de buurt traint.
Overigens is er een topic in Cultuur en Historie waar er regelmatig over deze hobby gesproken wordt. Zwaardtechnieken (Europese middeleeuwen) Deel 2
Of het duur is? Ligt eraan. Als je een simpele kelt of viking neerzet ben je niet al teveel kwijt, als je een 15e eeuwse ridder in volledig harnas wil spelen (paard optioneel) ben je natuurlijk veel en veel meer kwijt. Reken dan minstens 4000 euro voor een harnas, 200-450 euro voor een zwaard en heel veel kleinere bedragen voor simpele accessoires zoals tasjes, bestek en ander eetgerei, etcetera. Bovendien wil je meestal dan ook een tent en andere periodegebonden spullen meehebben --> hoe duur wil je het hebben?
De hoeveelheid tijd die je kwijt bent verschilt ook, al gaat er heel wat inzitten. Kleding is allemaal handgemaakt (zonder naaimachine: verkeerde stiksel), schilden en pijlen verslijten ook best snel (en die worden ook door de mensen zelf gemaakt), training kost ook wat uur per week, noem maar op.
quote:Zoals je uit het bovenstaande stukje kan lezen: niet helemaal, het is het fysiek naspelen van een persoon uit een bepaalde tijd. Regelmatig wordt er wel een veldslag nagespeeld, agincourt of waterloo bijvoorbeeld, dit zijn dan grootschalige evenementen. Slot loevestein is geloof ik ook al enige malen door napoleontische reënacters bestormd.
Geplaatst door Verbal op zaterdag 13 september 2003 00:56
--------------------------------------------------------------------------------
Op vrijdag 12 september 2003 23:54 schreef Mr.Black het volgende:
[..]Wat zijn re-enactments?
--------------------------------------------------------------------------------Wat dit programma doet: het naspelen van iets dat al eens is gebeurd.
Op veel historische braderiën kom je deze mensen tegen, of in bijvoorbeeld archeon. Het staat ook bekend ald levende geschiedenis. Als je de documantaires op discovery bekijkt zijn de figuranten in de programma's ook vaak mensen met deze achtergrond.
[Dit bericht is gewijzigd door Alecks op 13-09-2003 12:21]
quote:Speciaal voor Verbal: Morgen is de volgende aflevering!
Op vrijdag 12 september 2003 16:12 schreef Verbal het volgende:[..]
Had je dat niet eergisteren kunnen melden?
V.
quote:Julius Ceasar tegen de Galliers. Oppassen voor een klein manneke met een vleugelhelm een een dikke in een blauw witte streepjesbroek, dus.
Op woensdag 17 september 2003 11:08 schreef _The_General_ het volgende:
welke veldslag morgen?
quote:
Time Commanders
Thu 18 Sep, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsThe year is 58 BC. Julius Caesar's Roman army is fighting for control of Gaul.
From a 21st century military command centre, using hi-tech real-time graphics, a team of head hunters from London take command of Caesar's army against 60,000 Gallic tribesmen, in an attempt to repeat the victory that cemented Caesar's reputation as one of the greatest military geniuses of all time.
Overseeing the battle are two military experts, Dr Aryeh Nusbacher (Senior Lecturer in War Studies, Sandhurst) and Mike Loades (historical weapons specialist), who will assess the team's tactics.
Presented by Eddie Mair.
quote:Headhunters
Op woensdag 17 september 2003 11:13 schreef Alecks het volgende:
[..]
Denk dat die opzich het wel goed kunnen doen. Over het algemeen hebben die wel de winaars mentaliteit en gaan ook vaak door tot het uiterste.
http://ringfilm.prohosting.com/history/content/caesar.html
Ik ben benieuwd of de romeinen deze keer wèl van de barbaren winnen. Met het vorige team was dat ook mogelijk geweest: als de spelers de barbaren geweest waren...
spoiler:
quote:
Caesar spent his winter in Cisalpine Gaul, having an eye on the city of Rome and giving orders to Piso. Until now, the wars in Gaul had been successful, but not special. During the winter of 58/57, Caesar must have conceived larger plans, and rumours that the Belgians had decided to attack the Roman invaders were a good excuse to conquer all states in Gaul. Again, Caesar raised two legions, and together with the other troops, he surprised the Belgian nation of the Remi, who lived in modern Reims. His presence prevented the Remi from taking part in the Belgian attack on the Romans, and as it turned out, the Remi even sided with Caesar. As a result, the other Belgians decided to attack a Remian town that was situated on the boards of the river Aisne. Caesar, however, defended the town, and then stroke at the Belgian tribe of the Nervians, who lived along the Somme. In a battle, they were annihilated: barely 500 of their army of 60,000 survived. Along the Sambre and the Meuse, the Romans inflicted comparable losses upon the Aduatuci in two battles. During the same year, a smaller Roman army had gone to the west of modern France, and demanded subjection of the nations in Normandy and Brittany. After his Belgian campaign, Caesar's army followed, and winter quarters were established along the Loire. Meanwhile, in Rome, public thanksgiving lasting fifteen days were decreed by the Senate: no one had been granted this honour before.
quote:Ja, maar die instelling zou bij de vorige aflevering niet goed geweest zijn: Afwachten, afwachten, incasseren. De romeinen zijn juist gedisciplineerd, onverstoorbaar, onbreekbaar. Als een stel gekken op de vijand afrennen is meer een barbaarse taktiek.
Headhunters
Die gaan dus met de zwaarden op de Galliërs af om de koppen eraf te hakken
Denk dat die opzich het wel goed kunnen doen. Over het algemeen hebben die wel de winaars mentaliteit en gaan ook vaak door tot het uiterste.
spoiler:
[Dit bericht is gewijzigd door Alecks op 17-09-2003 11:42]
quote:Kijk, HIER heb ik wat aan
Op woensdag 17 september 2003 11:08 schreef Alecks het volgende:[..]
Speciaal voor Verbal: Morgen is de volgende aflevering!
Dank je wel!
V.
quote:Geen idee. Headhunters weten volgens mij ook vaak genoeg hoe je een klant moet binnenhalen, niet zozeer meteen groots uitpakken, maar ook af en toe een beetje paaien, beetje lokken en als ze eventueel zin hebben groots uitpakken.
Op woensdag 17 september 2003 11:36 schreef Alecks het volgende:
Ja, maar die instelling zou bij de vorige aflevering niet goed geweest zijn: Afwachten, afwachten, incasseren. De romeinen zijn juist gedisciplineerd, onverstoorbaar, onbreekbaar. Als een stel gekken op de vijand afrennen is meer een barbaarse taktiek.
quote:Dat is wat genuanceerdr dan je eerste opmerking, ja met die instelling komen ze er wel. Toch denk ik dat enige ervaring met (computer)wargames handiger is dan eventueel beroep: anders zou de tuinman van vorige week het terrein wel wat beter ingeschat hebben.
Op woensdag 17 september 2003 11:55 schreef mvt het volgende:[..]
Geen idee. Headhunters weten volgens mij ook vaak genoeg hoe je een klant moet binnenhalen, niet zozeer meteen groots uitpakken, maar ook af en toe een beetje paaien, beetje lokken en als ze eventueel zin hebben groots uitpakken.
En ze weten goed gebruik te maken van hun eigen voordelen (de hogere positie op de berg bijvoorbeeld)
quote:Mierrenneukmode: de Romeinen gebruikten hun zwaarden vooral om mee te steken.
Die gaan dus met de zwaarden op de Galliërs af om de koppen eraf te hakken
Denk dat die opzich het wel goed kunnen doen. Over het algemeen hebben die wel de winaars mentaliteit en gaan ook vaak door tot het uiterste.
quote:weet ik
Op woensdag 17 september 2003 12:23 schreef Alecks het volgende:
Mierrenneukmode: de Romeinen gebruikten hun zwaarden vooral om mee te steken.![]()
quote:Tja, de grieken hadden natuurlijk een lange traditie op millitair gebied (Sparta). Maar zoals elke goede strateeg weet is dat je juist door anders te vechten dan verwacht wordt je een slag kan winnen. (indien je dus te zwak bent om op de verwachtte manier te winnen. Bij een enorme overmacht zowel qua manschappen als materieel kan je nog wel eens er overheen walsen, zoals verwacht was).
Dit leidde trouwens onder protest van de grieken: de verwondingen waren veel gemener dan bij de daarvoor gebruikte wapens: Ervoor waren er vnl. verwondingen hoger op het lichaam: hoofd en borst. De overlevenden direct na een veldslag hadden een redelijk grote kans om verder in leven te blijven. De verwondingen veroorzaakt door de Romeinen waren meestan in de buik: Van de overlevenden na de slag stierven er dagen/weken later nog mensen als gevolg hiervan.
Niet dat de romeinen zich hier veel van aantrokken, maar de grieken vonden hun manier van vechten 'not done'.
Maar het flink verwonden van je tegenstander is nou eenmaal (vooral in die tijd) een goede tactiek. ALs je een man dood schakel je maar 1 man uit. Als je hem bijna tot zijn dood toe verwond zal hij van het slagveld gehaald moeten worden en verzorgd moeten worden. Dan schakel je (tijdelijk) veel meer man uit. Hangt er natuurlijk vanaf of de tegenstander dit doet. Er zijn natuurlijk ook mensen die alsnog tot de dood toe doorgaan of legerleiders die de verwondden niet van eht slagveld halen. (deze wijze les heb ik laatst weer gelezen in een StarCraft boek)
quote:Bedoel je het weekend van de 20e of van de 27e? Ik weet dat er 27 en 28 september een groot evenement is in het archeon, van het lplg http://www.lplg.nl
Op woensdag 17 september 2003 12:25 schreef hasse het volgende:
@aleks en witchfynder: Ik zit bij het 7e bateljon infanterie van linie, en ik speel een vrouwenrol (drie keer raden welke....) Volgend weekend groots gebeuren in het archeon. Kom eens langs zou ik zeggen. Zijn een aantal goeie sites voor meer info zoals die van mn eigen klub www.7bvl.nl
Aleks misschien zie ik je in het Archeon? Morgen in ieder geval weer time commanders
Maar voor meer gebabbel is Zwaardtechnieken (Europese middeleeuwen) Deel 2 misschien meer geschikt, daar zitten meer re-enacters. Ik weet helaas niet veel links voor napoleontisch re-enactment. Ik ben wel dit jaar in/op het Völkerschlachtdenkmal in Leipzig geweest, echt een aanrader. Het kleine museum erbij geeft een heel mooi beeld van de slag, met een redelijk groot diorama.
quote:Ik ga NU naar beneden om te kijken
Op donderdag 18 september 2003 20:52 schreef Strolie75 het volgende:
Last Reminder.
V.
Het was natuurlijk niet slim om hun leger in tweeen te splitsen in een zwak en een sterk deel. Natuurlijk gaat de vijand eerst op het zwakke deel af. Uiteindelijk waren ze twee veldslagen aan het vechten wat de communicatie niet ten goede kwam.
Maar goed, het voordeel was wel dat de hoofdmacht bezig werd gehouden zodat ze die hinderlaag konden afslaan.
quote:Ze hadden gewoon geluk dat ze hun zware infanterie bij elkaar gehouden hebben.
Op donderdag 18 september 2003 22:26 schreef mvt het volgende:
ik dacht echt dat ze genadeloos zouden verliezen. Viel uiteindelijk wel mee. Toen ze opeens echt in nood kwamen ging het opeens weer goed. Kwam toch dat killer instict bovendrijven.
quote:en natuurlijk dat ze daarmee de val konden ontlopen
Op donderdag 18 september 2003 22:26 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Ze hadden gewoon geluk dat ze hun zware infanterie bij elkaar gehouden hebben.
quote:Die zware infanterie staat natuurlijk als een huis, zolang ze die maar slim gebruiken konden ze niet verliezen. Alleen jammer dat ze hun halve leger hebben laten afslachten op die heuvel. Beetje pyrus-overwinning dus.
Op donderdag 18 september 2003 22:27 schreef mvt het volgende:
en natuurlijk dat ze daarmee de val konden ontlopen
quote:Zelfs ik, als niet erg getalenteerde RTS'er, snap dat inderdaad nog.
Op donderdag 18 september 2003 22:11 schreef Strolie75 het volgende:
Leuke aflevering, ze weten op het nippertje toch nog te winnen.Het was natuurlijk niet slim om hun leger in tweeen te splitsen in een zwak en een sterk deel.
En dan die verkenningsfase van de vijand... Ikzelf zou een ruime sweep van de omgeving hebben gedaan, vervolgens de centrale legers verkend hebben, om te eindigen met een shot vanuit het Gallische perspectief (waar die lui later pas opkwamen en door de specialisten complimenten voor kregen). Hun planning was écht slecht en de overwinning eigenlijk onverdiend.
V.
Deze lui hadden een te simpele strategie in gedachten en namen aan dat de Galliërs wel recht in de centurions in de vallei zouden lopen. Zware onderschatting dus. Het is geen film waarin alles vantevoren bekend is en vastgelegd staat.
Net als met de verkenning. Zeker als de tegenstand zo groot is is het belangrijk om uit te vinden of ze niet ergens nog wat achterhouden, in de bossen.
Maar ja, achteraf praten is altijd makkelijk.
In je eentje alle beslissingen nemen in een RTS spel is altijd makkelijker dan met een groep samenwerken en naar een groot scherm kijken dat veels te langzaam scrollt en draait in vergelijking met je eigen pc spel..
Overigens vond ik het een verademing om te zien hoe dit team speelde, ten opzichte van dat van vorige week. Deze hadden een plan en hielden zich eraan. Halverwege de slag ging de structuur een beetje verloren, maar ze herstelden zich netjes. Misschien dat het handiger geweest was om de lichte troepen terug te trekken wat eerder genomen had moeten worden, of een aanval in de flank door de zwaardere infanterie ingezet had moeten worden, maar dat is gissen. Waarschijnlijk had de ambush dan meer impact gehad, maar die had opgevangen kunnen worden door eventuele troepen die in reserve gehouden zouden zijn.
Al met al: een leuke slag.
quote:hey vet dit ziet er echt best wel vet uit net als op tv, echt stoer maar is Praetorians ook niets voor dit moment voor op de pc!
Op donderdag 28 augustus 2003 11:18 schreef Erado_San het volgende:
Voor de liefhebbers, dit programma maakt gebruik van de engine van een PC Game dat in 2004 uitgebracht zal worden door Activision, gemaakt door Creative Assembly in Engeland. Het spel heet Rome Total War en is de opvolger van Shogun Total War en Medieval Total War. Links:Home site
http://www.totalwar.com/community/rome.htmForum:
http://pub133.ezboard.com/bshoguntotalwar
quote:Mons Graupius, dus.
Mons GraupiusThe year is 84 AD. The place is the battlefield of Mons Graupius (in modern-day Scotland). A small but disciplined Roman army under the control of the Roman governor, Agricola, is about to confront the massed hordes of Caledonian tribesmen desperate to defend their country.
From a hi-tech war-room which resembles a modern military command and control centre, the Rose family from Scotland use real-time computer graphics to take control of the Caledonian army at the infamous battle of Mons Graupius, and try to alter the course of history as they attempt to defeat the Roman army. The two children of the family, Jo (a 21-year old aspiring actress) and Ben (a history and politics student, aged 19) are the team's Generals: their job is to come up with a strategy to defeat the highly organised and as yet undefeated Roman army, and to issue clear orders in the heat and panic of the battle. The parents, Cameron (a 49-year old police inspector) and Sue (a retired classroom assistant, 46) are the team's Lieutenants: their role is to gather information about the two armies and then get stuck into the thick of the battle as they control their armies on the highly realistic battlefield. Together, the team attempts to carry out the their plan to outwit and defeat the Roman enemy.
Ook op een andere site, over wargaming, staat een beschrijving: hier staat ook vermeld wat de historische opstelling was: http://www.wargamer.com/greatbattles/monsgraupius.asp
Wel een leuk idee om zo'n veldslag opnieuw uit te vechten!
Hoppaaa..... Ze laat nu zelfs haar boogschutters vuren op haar eenheden die in gevecht zijn met de romeinen. Hallooo... DOM VARKEN... DAT IS HETZELFDE ALS JE BOMMEN NEERLAAT OP EEN VELD WAAR 2 EENHEDEN MET ELKAAR IN GEVECHT ZIJN EN JE DUS OOK JE EIGEN EENHEIDEN DECIMEERD!!
Gewoon bij elkaar houden die troepen en zorgen voor diepte!
quote:Geen sprake van! Juist een typisch mollige Britse superbabe!
Op donderdag 25 september 2003 22:20 schreef cigarman het volgende:
Wat een dom vies typisch engels vet varken die meid!
quote:Niks mis mee.
Op donderdag 25 september 2003 23:41 schreef Crassus het volgende:[..]
Geen sprake van! Juist een typisch mollige Britse superbabe!
quote:THE ARCHERS WHERE ARE THE ARCHERS!!!?!?!?!?
Maarre...inderdaad van strategie geen kaas gegeten, sjezzus, dat geschuif met die boogschutters de hele tijd pfff. Maar kom, ik vergeef haar
terwijl die allang onder de groene zoden geschoffeld zijn.
quote:Sterrenbeeld misschien?
Op vrijdag 26 september 2003 19:43 schreef Strolie75 het volgende:
Ze was inderdaad wel een beetje gefixeerd op die boogschutters.
Dit alles er even vanuit gaande dat het spel goed in elkaar gezet is wat moreel, effectiviteit en kracht betreft. Als de balans niet goed is is het een heel ander verhaal. Maar ik geloof dat dat wel klopt.
Grafisch is het helemaal mooi: het stukje aan het einde dat de Romeinse cohort aan komt lopen, hun speer werpen, hun zwaard trekken en zich rustig en beheerst in het strijdgewoel begeven. Alleen jammer dat ze met hun zwaarden slaan ipv steken. En dat de werpsperen niet de schilden van de tegenstanders lostrekken.
Volgende aflevering:
quote:Voor een beschrijving van de slag: http://fanaticus.org/DBA/battles/tigranocerta.html
Time Commanders
Thu 2 Oct, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsThe year is 69 BC, the place is the desert battlefield of Tigranocerta in Armenia. A small Roman army is outnumbered by three to one by a huge Armenian army.
In a 21st century command centre, using high-tech graphics, a team of two music teachers and two students from Durham take command of the Armenian army in an attempt to drive out the invading Romans and reverse history. The team may be highly skilled with saxophone and violin, but conducting war proves to much more complicated than conducting a symphony. And with such a massive army under their control, the musicians have a battle on their hands.
spoiler:
Historisch stonden de twee legers tegenover elkaar aan weerszijden van een diepe rivier; De Romeinen faken een terugtocht, maar doorwaden de rivier iets verderop, achter een bocht in de rivier. Ze vallen in de flank aan, willen zo snel mogelijk in het gevecht komen zodat de armeniers het overwicht van de boogschutters kwijt zijn. Toen de Romeinse aanvoerder, Lucullus zag dat de vijandelijke cavalarie goed te chargeren was viel hij hen aan ipv de infanteristen. De armeense cavalarie zette het op een lopen en veroorzaakte een domino-effect: het hele leger sloeg op de vlucht en werd ingemaakt.
quote:Ik denk dus dat het in het begin een hopeloze zaak lijkt voor de Romeinen maar dat het moreel van de Armeniers snel kan breken. Op het moment dat ze klappen gaan uitdelen kan dat echter hoog blijven, de Romeinen moeten dus als eerste toeslaan.
According to Plutarch, "above a hundred thousand foot were lost, and that of the horse but very few escaped at all. Of the Romans, a hundred were wounded and five killed."
quote:Ik weet het wel zeker, aangezien het gebaseerd is op het spel Rome Total war.
Op donderdag 2 oktober 2003 21:11 schreef Chillmeister het volgende:
Voor mensen die het vergeten zijn, nu op tv. Weer met romeinen (denk dat het zo zal blijven). maar wel in de woestijn
quote:Ik had gelezen dat het een vervolg was op de total war series (nog nooit gespeeld) maar nu weet ik dat het dus op rome total war gebaseerd is, zijn de voorgaande spellen die op de pc waren een beetje gelijk aan dat op tv?
Op donderdag 2 oktober 2003 21:21 schreef mvt het volgende:[..]
Ik weet het wel zeker, aangezien het gebaseerd is op het spel Rome Total war.
quote:voorgaande spellen waren te slecht (grafisch enzo) voor zo'n programma. Dit is de eerste serie van dit programma en alle veldslagen zaten er romijnen in.
Op donderdag 2 oktober 2003 21:33 schreef Chillmeister het volgende:[..]
Ik had gelezen dat het een vervolg was op de total war series (nog nooit gespeeld) maar nu weet ik dat het dus op rome total war gebaseerd is, zijn de voorgaande spellen die op de pc waren een beetje gelijk aan dat op tv?
Trouwens, wat een kneusjes zij het deze keer zeg. Bakken er echt weer niets van
maar ze doen het beter dan de groep van vorige week
Ik kan er kwaad om worden. Volgende keer moeten ze maar eens die-hard RTS spelers loslaten in dat programma.
quote:goh
Op donderdag 2 oktober 2003 21:50 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ze winnen!!!
Het was ook niet echt moeilijk. Volgens mij hebben ze expres makkelijke veldslagen gebruikt
Ze hadden géén realistisch plan.
quote:Hebben er wel meerdere gewonnen. Vaak ook doordat ze gewoon een zeer goed leger hadden (zonder dat ze het wisten). De eerste aflevering was trouwens wel door eigen initiatief gewonnen.
Op donderdag 2 oktober 2003 21:54 schreef Chillmeister het volgende:
zijn toch de eerste die gewonnen hebben in de serie, maar was wel veel makkelijker dit keer omdat de romeinen maar van een kant konden komen, over de revier. en het was 10 tegen 1
quote:Nou, niet moeilijk, ik had verwacht dat ze in hun onervarenheid het leger in kleine segmenten gingen splitsen zoals met die archers. (zoals die ene doos die opmerkte of er misschien een paar cataphracts los van de groep konden komen) En dan door de romeinen zo afgeslacht worden dat de rest van de armeniërs in paniek wegvluchten.
Op donderdag 2 oktober 2003 21:54 schreef mvt het volgende:[..]
goh
Het was ook niet echt moeilijk. Volgens mij hebben ze expres makkelijke veldslagen gebruikt
Maar gelukkig zetten de generaals hun troepen uiteindelijk slim in met hit 'n runs met de cataphracts en ondertussen de overmacht aan boeren op de romeinen afsturen. Briljante zet, zonder dat ze het zelf wisten zoals Saul vertelde.
Die koning wil ook wel grote beamer met het slagveld erop.
[Dit bericht is gewijzigd door Sheepcidus op 02-10-2003 22:07]
quote:Ja, dat is wel erg
Op donderdag 2 oktober 2003 22:06 schreef Sheepcidus het volgende:
Pff... had ook gewoon dus in het echt makkelijk gewonnen kunnen worden. Als die koning nou niet zo dom was geweest om elke messenger te killen.
In het echt kon hij scouts inzetten om naar de romeinen te zoeken.
quote:Die moeten ook raporteren.
Op donderdag 2 oktober 2003 22:07 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Ja, dat is wel erg
In het echt kon hij scouts inzetten om naar de romeinen te zoeken.
quote:maar eigenlijk ook een logische oplossing. Als je een overmacht hebt moet je zorgen dat zij naar jou toekomen en keihard van alle kanten tegelijkertijd aanvallen nadat je eerst met je zwaarste troepen erin ramt
Op donderdag 2 oktober 2003 22:05 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Nou, niet moeilijk, ik had verwacht dat ze in hun onervarenheid het leger in kleine segmenten gingen splitsen zoals met die archers. (zoals die ene doos die opmerkte of er misschien een paar cataphracts los van de groep konden komen) En dan door de romeinen zo afgeslacht worden dat de rest van de armeniërs in paniek wegvluchten.
Maar gelukkig zetten de generaals hun troepen uiteindelijk slim in met hit 'n runs met de cataphracts en ondertussen de overmacht aan boeren op de romeinen afsturen. Briljante zet, zonder dat ze het zelf wisten zoals Saul vertelde.
quote:Hoeveel afleveringen zijn er dan geweest. ik dacht dat dit de derde of vierde aflevering was. want de vorige twee afleveringen waren ze verslagen
Op donderdag 2 oktober 2003 22:02 schreef mvt het volgende:[..]
Hebben er wel meerdere gewonnen. Vaak ook doordat ze gewoon een zeer goed leger hadden (zonder dat ze het wisten). De eerste aflevering was trouwens wel door eigen initiatief gewonnen.
Zware overmacht, een map die in hun voordeel was en de romeinen maakte nu ook zelf fouten.
Van de afleveringen die ik heb gezien moest je zowat alles goed doen om te winnen..
quote:terugrekenend vanaf 4 sept is dit de 5e
Op donderdag 2 oktober 2003 22:13 schreef Chillmeister het volgende:[..]
Hoeveel afleveringen zijn er dan geweest. ik dacht dat dit de derde of vierde aflevering was. want de vorige twee afleveringen waren ze verslagen
Nu is het erg makkelijk om kritiek te geven op mensen die totaal geen ervaring en kennis hebben over het voeren van oorlog. Ik weet ook niet of ik het altijd beter zou doen. Maar wat me opviel, was dat de Romeinen het wel erg makkelijk maakte voor het team door grote fouten te maken.
In de vorige afleveringen bleven de Romeinen dicht op elkaar. Dit moet je doen als je in de minderheid bent. Veel teams in de vorige afleveringen maakte de fout om te verspreiden en verloren daardoor (soms bijna) de veldslag. Maar nu verspreide de Romeinen zich veel meer en wat ik ook niet begreep was dat de Romeinen niet de cavalerie gebruikte tegen de groep boogschutters op de berg in het begin van de veldslag i.p.v. de infanterie. Deze cavalerie had deze boogschutters veel eerder kunnen elimineren, en de infanterie had in een dichte formatie bij elkaar kunnen blijven. Nu werden de Romeinen verspreid en konden ze niet 1 grote vuist vormen. Terwijl dat juist hun sterke punt is. De Romeinse cavalerie werd daarna ook nog eens verspeeld in een ware kamikaze aanval. Erg vreemd, gezien de vorige afleveringen... Tja en dan wordt een verhouding 10 op 1 je toch echt fataal.
Maar goed, ik vind het een geweldige serie en zou graag zelf eens mee willen doen. Jammer dat er zo weinig van dit soort programma's zijn.
Loopt dit nog even door, want ik vind het wel een lek programma.
V.
quote:Dan heb je er volgens mij één overgeslagen: Met Hannibal hadden de spelers gewonnen, tegen Boudicca verloren, tegen de helvetii gewonnen, met de caledoniers verloren en nu met de armeniers weer gewonnen.
Op donderdag 2 oktober 2003 22:13 schreef Chillmeister het volgende:[..]
Hoeveel afleveringen zijn er dan geweest. ik dacht dat dit de derde of vierde aflevering was. want de vorige twee afleveringen waren ze verslagen
Zelf leek het me ook dat het wat makkelijker was dan anders: de romeinen waren niet al te slim: Wat de experts vreesden wat de spelers zouden doen, stukje bij beetje het leger naar de slachtbank voeren (a trickle, not a downpour) deden de romeinen. Historisch gezien hebben de romeinen eerst het leger over de rivier gebracht, gegroepeerd en dan een grote aanval uitgevoerd. Het leek erop dat, ondanks de hinder die ze vonden door de boogschutters dit ook nu zou gebeuren: de cavalerie die even aanviel maar dan later op een veilige plek ging staan. Als de infanteristen daar ook eerst naartoe gegaan waren waarna een gezamenlijke aanval uitgevoerd zou worden zou de uitkomst heel anders geweest zijn.
Ik denk dat de uitkomst nu bepaald was door programmeerwerk: de romeinen vielen aan zodra ze de vijand in bereik hadden, terwijl ze historisch gezien gedisciplineerd genoeg moesten zijn om dit niet te doen. Ook waren de armeniers niet echt onder de indrik van de cavaleriecharge: de gechargeerde troepen vluchtten weliswaar, maar het kaartenhuiseffect, wat er in het echt gebeurde, vond niet plaats. Als de eenheid naast een eenheid vlucht kan het gebeuren dat de eenheid die aanvankelijk stand hield toch breekt: als zij beginnen te rennen kunnen wij dat ook maar beter doen.
Wat betreft de grafische verzorging van de eerdere spellen: toen ik voor het eerst Shogun: Total War zag hing mijn kin op mijn knieën. Voor die tijd zag het er enorm mooi uit. Minder dan wat er nu op tv is, maar nu nog steeds erg mooi. Echter, een beetje donker en flets, en de begroeiing was wat minder. Maar bijvoorbeeld pijlen waren weer beter: ze laten iig geen rooksporen achter.
[Dit bericht is gewijzigd door cigarman op 03-10-2003 19:40]
quote:"Ik ben maar een luizige chauffeur en surf alleen maar met de pc en speel als enige spelletje patience..."
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:39 schreef cigarman het volgende:
Ik verdenk trouwens de makers van het programma dat men bewust voor dit soort deelnemers heeft gekozen want er stond las ik ergens ook iets dat men geen mensen met enige kennis moest hebben zoals gamers,ex-militairen ed.
Dat is wel jammer, als ze wel ex-militairen, gamers etc. hadden aangetrokken konden ze het spel een stukje moeilijker maken met bijv. fog of war tijdens het spelen zelf of twee teams maken die tegen elkaar moeten vechten.
quote:Onder valse voorwendselen geselecteerd worden en dan ongenadig hard en goed spelen
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:11 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
"Ik ben maar een luizige chauffeur en surf alleen maar met de pc en speel als enige spelletje patience..."
Dat is wel jammer, als ze wel ex-militairen, gamers etc. hadden aangetrokken konden ze het spel een stukje moeilijker maken met bijv. fog of war tijdens het spelen zelf of twee teams maken die tegen elkaar moeten vechten.
* WheeleE heeft het gemist gisteren. Video stond op BBC1 geprogrammeerd ipv BBC2. Heb wel een uur lang een tuinprogramma kunnen kijken .
Dit konden ze eenvoudig niet verliezen. Hopelijk wordt het volgende keer wat beter.
quote:Dan nog kun je het minder opvallend doen, natuurlijk.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:39 schreef cigarman het volgende:
Ik verdenk trouwens de makers van het programma dat men bewust voor dit soort deelnemers heeft gekozen want er stond las ik ergens ook iets dat men geen mensen met enige kennis moest hebben zoals gamers,ex-militairen ed.
V.
quote:Is ook wel logisch, want in het algemeen is de AI (Artificial Intelligence) bij dit soort spellen niet echt briljant geprogrammeerd. Het is nl. een spel en moet voor iedereen leuk zijn. D.w.z. relatief gemakkelijk te winnen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:39 schreef cigarman het volgende:Ik verdenk trouwens de makers van het programma dat men bewust voor dit soort deelnemers heeft gekozen want er stond las ik ergens ook iets dat men geen mensen met enige kennis moest hebben zoals gamers,ex-militairen ed.
Dat was ook goed te zien in de afgelopen aflevering, want er werden door de AI dingen gedaan die in de realiteit nooit door een geharde Romeinse generaal gedaan zouden worden (zoals al die aanvallen met een klein deel van zijn leger vanuit een ongunstige positie)
quote:http://heraklia.fws1.com/battles/pharsalus/
Time Commanders
Thu 9 Oct, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsPharsalus: The year is 48 BC and Julius Caesar's rebel army wages civil war for control of the Roman Republic. A team of Nottingham University graduates must defeat Caesar and save the Republic.
Eindelijk weer een gevecht met gelijkwaardige legers: Ceasar tegen Pompeius.
Is dat niet die battle waar hij Veni Vidi Vici uitspreekt? Weet je iig wie er wint.
Doh! ik dacht dat het do was vandaag.
[Dit bericht is gewijzigd door Sheepcidus op 08-10-2003 21:11]
Weer lachen welke kandidaten ze nu weer uit de hoge hoed hebben getoverd!
quote:university graduates...mmmm...als er op Nottingham University een afdeling krijgskunde bestaat krijgen we misschien eindelijk eens wat doordachte deelnemers...
Op woensdag 8 oktober 2003 11:36 schreef Alecks het volgende:
Reminder voor morgenavond:
[..][A team of Nottingham University graduates must defeat Caesar and save the Republic.
[Dit bericht is gewijzigd door Chillmeister op 09-10-2003 21:05]
Nou dit is tot nu toe wel het ergste wat ik heb gezien. die 4 werkten dus helemaal niet samen. Wel een lekker ding die blondine trouwens
[Dit bericht is gewijzigd door Chillmeister op 09-10-2003 21:55]
De kandidaten hebben tot nu toe echt geen kaas gegeten van klassieke taktieken, ze spelen allemaal alsof het de 18e eeuw is en ze musketten en artillerie hebben. Legers zoveel mogelijk verdelen en verspreiden over de halve map!
Terwijl diepte en concentratie van kracht veel belangrijker is.
Ik zou het ondertussen leuker vinden om die twee experts eens tegen elkaar te laten vechten.
Wat een zooitje zeg, leuk vormgegeven, leuk spel, maar die lui vandaag pff wat een rommel maakten ze er van.
Vooral die ene, die de beslissingen nam, fouter had hij het niet kunnen doen, en maar niet luisteren, naar de anderen....
Ook heerlijk het commentaar erbij!
quote:dat zou cool zijn !
Op donderdag 9 oktober 2003 22:03 schreef Strolie75 het volgende:Ik zou het ondertussen leuker vinden om die twee experts eens tegen elkaar te laten vechten.
Hadden ze een plan wat vrij oke was, vervolgens wordt alles als een chaotisch zooitje losgelaten als ingesloten muizen tegenover het romeinse legioen van Caesar. En ja Cavelerie....totaal nutteloos gebruikt. Ondanks de adviezen niet frontaal in het leger te stuiteren, toch recht erop sturen. Flanken zijn helemaal niet gebruikt..
Stelletje prutsers, die generalen...zeker nooit age of empires gespeeld ofzo..
[Dit bericht is gewijzigd door Mr.Noodle op 09-10-2003 22:17]
quote:Dit is al de tweede keer (heb 2 afl. gemist) dat ik zie dat mensen lange brede linies maken. Op zich is dat een goed idee, maar alleen als je in een loopgraaf zit of met musketten werkt.
Op donderdag 9 oktober 2003 22:18 schreef Strolie75 het volgende:
Grootste fout was (wederom) het verspreiden van het leger waardoor de superieure manschappen van Caesar hun eenheden een per een konden afslachten.
Zoals al gezegd is, had het team niet eens zo'n heel erg slecht plan, maar de uitvoering ervan was treurig. De kandidaten moeten de regel leren dat je een leger uit de oudheid niet moet spreiden.
Ik vind het jammer dat we, ook al is de engine beperkt tot die periode, dat we steeds gevechten met de Romeinen zien. Hoop dat we eens 'barbaren' tegen 'barbaren' krijgen.
Damn, heb ineens zin om een soort Time Commanders met vikingen te doen.
Ik krijg echt de zenuwen als ik naar dit programma kijk btw.
* Dr_Crouton kijkt nu naar de opname...
"Wat doe je?"
"Ik laat ons leger verspreiden in kleine pockets zodat ze stuk voor stuk afgeslacht worden door crack-units van Ceasar."
Maar hun tegenstander was Ceasar. De Beste Generaal in de geschiedenis. Dat werd er op de show gezegd. Dus op zich hadden ze ook de moeilijkste tegenstandera
quote:Ik zal kijken of ik nog meer info over de slag kan krijgen.
Time Commanders
Thu 23 Oct, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsRaphia
The year is 217 BC. The place is Raphia, near Gaza. Two nearly identical armies led by the heirs of Alexander The Great fight to control the border territories that separate their rival kingdoms.
From a hi-tech war-room which resembles a modern military command and control centre, a team of celebrities take control of the army of Ptolemy IV of Egypt against the forces of the Seleucid Kingdom in the East. Al Murray (the Pub Landlord) and Kate Silverton (co-presenter of The Politics Show) are the team's Generals; Ricky Groves (Garry in Eastenders) and Raji James (Ash in Eastenders) are their lieutenants.
Using real-time computer graphics, the team are in charge of an army of 68,000 men and 73 war elephants, but will they know how to use them? And will Al and Kate maintain control of their forces, or will their lieutenants take charge?
Watching the team's every move are two military experts. From their vantage point above the war-room, they assess the team's command structure, their communication and tactical skills, and compare their performance to what happened at the real battle of Raphia more than 2000 years ago.
Presented by Eddie Mair.
quote:bron: http://www.fanaticus.org/DBA/battles/raphia217bc.html
The Battle of Raphia, in 217 BC, was a part of the ongoing series of 'Syrian Wars' between the Ptolemies and the Seleucids. Antiochus III, the current Seleucid king, had been actively and aggressively reducing Ptolemaic holdings in Syria from 220BC. Egypt was in crisis, the Ptolemy army was very weak, and Ptolemy IV had few troops. Sosibus, his talented minister saved Egypt by enrolling and training an army of natives. As Antiochus III advanced south with a large army consisting of 6,000 cavalry, 102 Indian elephants, and 62,000 infantry. Ptolemy IV was able to meet him with 5,000 cavalry, 73 African elephants, and 70,000 infantry at Raphia on the plains near Gaza.
quote:Voor wie een samenvatting van de veldslag wil: dit is de reclame voor het Osprey boek erover. Ik kan trouwens de meeste van hun boeken aanraden.
Time Commanders
Thu 16 Oct, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsCannae
The year is 216 BC, the place is Cannae, in Southern Italy. Ten thousand Roman soldiers have assembled to crush the invasion of Hannibal, a young African general with big ideas.
From a 21st century military command centre, using high tech real-time graphics, a team of police officers from Bedfordshire constabulary attempt to recreate Hannibal's tactical genius and inflict a humiliating defeat on Rome. But can the forces of law and order impose their will on the battlefield? Can a bunch of bobbies repeat one of the greatest moments in military history?
Overseeing the team's tactics are two military experts, Dr Aryeh Nusbacher (Senior Lecturer in War Studies, Sandhurst) and Dr Adrian Goldsworthy (military historian) who will assess the team's performance and reveal the secrets of Hannibal's success.
Presented by Eddie Mair.
quote:Mij lijkt die strijd ook leuk. Maar zoals ik net al zei, volgende week pas. Maar of de afrikaanse olifanten sterker zijn dan de indische weet ik nog niet zo. De huidige afrikaanse olifant is inderdaad veel groter, en voorzover ik weet wordt deze ook niet getraind om mee te werken. In de oudheid was er echter een tweede afrikaanse soort: de noordafrikaanse bosolifant. Deze was redelijk klein, ongeveer 2 a 2,5 meter hoog, geloof ik. Kleiner dan de Indische variant, dus.
Op donderdag 16 oktober 2003 13:36 schreef Sheepcidus het volgende:
Wel een leuke battle, want ze hebben beiden olifanten. Ook telt denk ik het verschil van olifanten mee want afrikaanse olifanten lijken mij sterker.
[..]bron: http://www.fanaticus.org/DBA/battles/raphia217bc.html
Speel je trouwens zelf DBA, of was dit gewoon een google resultaat?
quote:Nee een kennis speelt het en gaf die site eens vond de battles om te lezen wel interessant.
Op donderdag 16 oktober 2003 13:54 schreef Alecks het volgende:Speel je trouwens zelf DBA, of was dit gewoon een google resultaat?
Vanavond om 21:00 uur op BBC2
Ben benieuwd of die bobby's er wat van bakken.
Ik zit zo te kijken en die mensen pakken het tot nu toe goed aan. heel goed georganiseerd enzo, die generaal weet precies waar mee die bezig is
quote:ondanks dat ze verloren hadden en ik die andere expert mistte
Op donderdag 16 oktober 2003 21:59 schreef Chillmeister het volgende:
Beste aflevering tot nu toe vind ik
quote:Wel jammer dat ze verloren hadden, was wel eens leuk om eens iets goed georganiseerd te zien gebeuren.
Op donderdag 16 oktober 2003 22:00 schreef mvt het volgende:[..]
ondanks dat ze verloren hadden en ik die andere expert mistte
['t spel waarop Time Commander gebaseerd is Rome - Total War is trouwens uitgesteld tot 3e kwartaal 2004...]
Dat had ik wel willen zien, geanimeerd zoals het gevecht van deze kandidaten.
Maar het team deed het goed, goed georganiseerd en goed bedacht tactiek -tot op zekere hoogte-.
quote:Dat mis ik ook wel. Dat de eigenlijke gevechten in beeld gebracht worden.
Op vrijdag 17 oktober 2003 03:39 schreef Dr_Crouton het volgende:
Dit was echt moeilijk en zelfs bij Hannibals' eigen tactiek dat ik aan het eind heb gezien had ik twijfels, want hoe kan zo'n kleine groep infantery nou zo lang die hordes weerstaan...Dat had ik wel willen zien, geanimeerd zoals het gevecht van deze kandidaten.
Maar het team deed het goed, goed georganiseerd en goed bedacht tactiek -tot op zekere hoogte-.
Dit team zat idd erg op de goede weg, maar zoals al gezegd werd had die man geen idee wat ze moesten na die goede cavalerie beweging. En ze wisten niet zo heel goed wat ze nu met die pieken moesten.
Hoe dan ook: die Claire is een van de beste luitenanten die ik tot nu toe in het programma gezien heb.
Ik heb twee afleveringen gemist; heeft er na de eerste aflevering ooit nog iemand gewonnen eigenlijk?
Hebben jullie nou ook dat je na het programma zelf aan de slag wil?
quote:Claire was heel georganiseerd en secuur bezig inderdaad... sowieso vond ik dit team het beste tot nu toe.
Op vrijdag 17 oktober 2003 10:50 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Dat mis ik ook wel. Dat de eigenlijke gevechten in beeld gebracht worden.
Dit team zat idd erg op de goede weg, maar zoals al gezegd werd had die man geen idee wat ze moesten na die goede cavalerie beweging. En ze wisten niet zo heel goed wat ze nu met die pieken moesten.
Hoe dan ook: die Claire is een van de beste luitenanten die ik tot nu toe in het programma gezien heb.
Ik heb twee afleveringen gemist; heeft er na de eerste aflevering ooit nog iemand gewonnen eigenlijk?Hebben jullie nou ook dat je na het programma zelf aan de slag wil?
Ze kregen wel een gruwelijk moeilijke veldslag voor hun kiezen, eigenlijk alleen te winnen door een militaire genie, zoals Hannibal zelf dus
Op het spel moeten nog een JAAR wachten Nou ja voldoende tijd om te sparen voor een snellere pc die je ongetwijfeld nodig zult hebben.
quote:Ja, maar dan duurt het nog een kwartier à half uur. En met alleen animatie ziet het er wel leuk uit, maar krijg je nog meer een documantaire idee. Het leuke aan dit is nog wel het zien van de groepsdynamiek.
Op vrijdag 17 oktober 2003 10:50 schreef Witchfynder het volgende:Dat mis ik ook wel. Dat de eigenlijke gevechten in beeld gebracht worden.
quote:Als die pieken zoals vooraf gezegd afgeleid waren van de girekse phalanx zouden ze meer aanvallend gebruikt moeten worden. met de pieken omlaag een charge uitvoeren. Nu gebruikten ze het meer 16e eeuws: statisch een charge opvangen.
Dit team zat idd erg op de goede weg, maar zoals al gezegd werd had die man geen idee wat ze moesten na die goede cavalerie beweging. En ze wisten niet zo heel goed wat ze nu met die pieken moesten.
quote:Helaas wel:
Hoe dan ook: die Claire is een van de beste luitenanten die ik tot nu toe in het programma gezien heb.
Ik heb twee afleveringen gemist; heeft er na de eerste aflevering ooit nog iemand gewonnen eigenlijk?
18 September: Ceasar tegen de Ga.. de Ga.. de Galliërs. Door zich strak aan hun eerste planning te houden, en de mazzel dat door de opoffering van de lichte infanterie de gallische hoofdmacht niet tegelijk met de omtrekkende beweging aankwam hebben hun romeinen stand weten te houden: goede discipline tegen een overmacht. Als de zware infanterie naar de lichte gegaan was zou het leger verspreid raken en stukje bij beetje in mootjes gehakt worden. Meer verdiend, in ieder geval.
quote:Dat deed ik dan ook: ik heb van de week bij Bart Smit Medieval: Total War gekocht (15 euro) en dat dan ook gisteren geïnstalleerd. Ben helaas tot 2 uur bezig geweest....
Hebben jullie nou ook dat je na het programma zelf aan de slag wil?
quote:Van Medieval: total war is er een viking uitbreiding beschikbaar. Die heb ik helaas niet. Andere barbaren zijn er voor Shogun: Total War. In de Mongol Horde uitbreiding, of de Warlord edition zitten de mongolen. Ook daar heb ik helaas alleen maar het basisspel van. Die heb ik een paar jaar geleden gespeeld.
Geplaatst door Witchfynder op donderdag 9 oktober 2003 23:21
Damn, heb ineens zin om een soort Time Commanders met vikingen te doen.
quote:Best jammer, had het dus zelf willen uitproberen.
Op donderdag 16 oktober 2003 22:04 schreef Sniper het volgende:
['t spel waarop Time Commander gebaseerd is Rome - Total War is trouwens uitgesteld tot 3e kwartaal 2004...]
quote:Iets meer verscheidenheid van soldaten zou ook fijn zijn want het lijkt nu af en toe meer Attack of the Clones.
Op vrijdag 17 oktober 2003 11:55 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ws zijn de makers niet tevreden na het zien van de statisch reagerende soldaten op zo'n groot scherm en willen meer interactie zien met de situatie.
BBC TV : Time Commanders..can U change History?
was het he?
Nou, ik hoop dat ze er nu weer eens een keer een betere afloop voor henzelf bij bedenken
quote:Nog niet veel info verder...
Time Commanders
Thu 23 Oct, 8:00 pm - 9:00 pm 60minsRaphia
The year is 217 BC. The place is Raphia, near Gaza. Two nearly identical armies led by the heirs of Alexander The Great fight to control the border territories that separate their rival kingdoms.
From a hi-tech war-room which resembles a modern military command and control centre, a team of celebrities take control of the army of Ptolemy IV of Egypt against the forces of the Seleucid Kingdom in the East. Al Murray (the Pub Landlord) and Kate Silverton (co-presenter of The Politics Show) are the team's Generals; Ricky Groves (Garry in Eastenders) and Raji James (Ash in Eastenders) are their lieutenants.
Using real-time computer graphics, the team are in charge of an army of 68,000 men and 73 war elephants, but will they know how to use them? And will Al and Kate maintain control of their forces, or will their lieutenants take charge?
Watching the team's every move are two military experts. From their vantage point above the war-room, they assess the team's command structure, their communication and tactical skills, and compare their performance to what happened at the real battle of Raphia more than 2000 years ago.
Presented by Eddie Mair.
al zie ik nu dat de expert vindt dat ze te veel troepen hebben verloren. Het zou een makkelijke battle zijn geweest. Maar ze hebben wel die olifanten goed aangepakt. en ik vindt dat ze het stukken beter hebben aangepakt dan anderen. Die luitenanten hadden goed inzicht
quote:nu je het zegt. volgens mij heb jij gelijk
Op donderdag 23 oktober 2003 22:04 schreef Strolie75 het volgende:
Hebben ze een nieuwe tafel gekregen? Is in elk geval een stuk overzichtelijker nu ze niet meer met die blokken hoeven te klooien.
quote:De volgende uitzending is op maandag 3 november, als ik het goed begrepen heb.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:15 schreef Strolie75 het volgende:
Wat zeiden ze nou op het einde? Wordt het voortaan op maandag uitgezonden?
quote:Maandag 3 November 6:45 PM oftewel 19:45 NL tijd
Op donderdag 23 oktober 2003 22:23 schreef Gorro het volgende:[..]
De volgende uitzending is op maandag 3 november, als ik het goed begrepen heb.
In een veldslag, is er geen tijd voor democratie!
Maar goed, die Kate heeft wel een beetje gelijk, maar doet er te lang over.
Maar de Eastenders acteurs hebben de juiste formatie gevormd.
quote:Eindelijk, de minimap die je in RTS spellen ziet wordt nu gebruikt voor de generaals. Slim bedacht en het had eigenlijk vanaf het begin gebruikt moeten worden. Dit is veel overzichtelijker voor de generaals.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:04 schreef Strolie75 het volgende:
Hebben ze een nieuwe tafel gekregen? Is in elk geval een stuk overzichtelijker nu ze niet meer met die blokken hoeven te klooien.
quote:Ja, ik vond deze team het gemiddeld beter hebben gedaan dan de vorige teams; goede reactievermogen en tenminste een luitenant die zelf gek is op strategiegames.
Op donderdag 23 oktober 2003 21:51 schreef Chillmeister het volgende:
Ze hebben het goed gedaan. Mooi van zeal zie ik nu dat de expert vindt dat ze te veel troepen hebben verloren. Het zou een makkelijke battle zijn geweest. Maar ze hebben wel die olifanten goed aangepakt. en ik vindt dat ze het stukken beter hebben aangepakt dan anderen. Die luitenanten hadden goed inzicht
Plus die nieuwe tafel is erg, erg overzichtelijk als the Big Picture. Ik denk dat als de vorige teams dit hadden kunnen gebruiken dat ze het een stuk makkelijker hadden ipv te roepen of de camera links of recht kan pannen om te kijken wat daar gebeurt. Het is dus hetzelfde als op een minimap tijdens een normale RTS game.
Ik vraag me overigens af hoe een sneak attack afgebeeld wordt op die tafel...
Hun linker flank was hopeloos.. heel veel vijandelijke troepen.. die opeens massaal op de vlucht sloegen.
quote:Ja maar de computer had hetzelfde probleem aan de andere kant.
Op vrijdag 24 oktober 2003 11:53 schreef Mr.Black het volgende:
Ik vond het wel verrassend dat ze wonnen..Hun linker flank was hopeloos.. heel veel vijandelijke troepen.. die opeens massaal op de vlucht sloegen.
Beide legers deden een beetje hetzelfde.
In Medieval: Total war heb je hetzelfde. Elite troepen laten zich echter niet van de wijs brengen door vluchtende 'normale' troepen: De ridders vinden het normaal dat de boeren op de vlucht slaan, daar is het gepeupel voor. Als je elite en normale troepen met elkaar afwisseld heb je dan minder last van een domino-effect: boeren vluchten, ridders blijven staan, boeren die daar weer naast staan blijven ook weer staan.
Weer terug naar de vorige aflevering: de luitenanten hebben het gevecht gewonnen, de generaals stonden wel leuk te staan, maar hun oorspronkelijke plannen zijn (gelukkig) in de wind geslagen. Het enige wat jammer was is dat de cavalarie en de olifanten de eerste aanval op de achterkant van de linie te vroeg uitgevoerd hadden. Als ze die eenheden buiten bereik hadden laten wachten tot de twee linies in contact met elkaar geweest waren had de klap veel harder aangekomen: in de tang zou de phalanx zich dan niet om hebben kunnen draaien en waarschijnlijk al veel eerder gebroken zijn. Nu hebben die eenheden weliswaar een sterke eerste klap uitgedeeld, maar konden de computer eenheden zich nog herstellen.
quote:De vorige teams hadden totaal geen overzicht op het grote scherm omdat het steeds ingezoomd stond. Als er te vaak in- en uitgezoom en gepanned werd, zouden ze het overzicht nog sneller kwijt zijn.
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:15 schreef Gio het volgende:
Die tafel hadden ze in principe al sinds de eerste aflevering, alleen dat was nog met die blokken. Nu wordt het allemaal automatisch door de pc gedaan, terwijl de eerdere teams precies hetzelfde met die blokken hadden kunnen doen. Alleen hadden ze dat dan zelf bij moeten houden, en geen een team deed dat.
Ik vind die auto mini-maximap op de tafel nu een grote verbetering. De vorige kandidaten verspreidden tijdens de deployment hun troepen zo ver dat de generaals er geen weet van hadden, nu kunnen ze via de tafel direct ingrijpen en zo nodig de formatie dichter maken.
quote:Dat in en uitzoomen kunnen ze toch regelen via die vent die helemaal achteraan zit?
Op vrijdag 24 oktober 2003 18:27 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
De vorige teams hadden totaal geen overzicht op het grote scherm omdat het steeds ingezoomd stond. Als er te vaak in- en uitgezoom en gepanned werd, zouden ze het overzicht nog sneller kwijt zijn.
En waarschijnlijk kan dat grote scherm niet al te gedetaileerd het beeld in vogelperspectief zien want al die generaals liepen te vaak naar de railing om van alles naar de leutenants te bevelen/vragen. Van die tafel werd dus tijdens het gevecht erg weinig gebruik van gemaakt, er gebeurde van alles op het slagveld en dat konden ze niet bijhouden met die blokken wat eigenlijk voor het totaalbeeld zou moeten zorgen.Ik vind die auto mini-maximap op de tafel nu een grote verbetering. De vorige kandidaten verspreidden tijdens de deployment hun troepen zo ver dat de generaals er geen weet van hadden, nu kunnen ze via de tafel direct ingrijpen en zo nodig de formatie dichter maken.
En waar denk je dat dat bord voor is? Dat je geen overzicht hebt over het hele veld maar moet vertrouwen op de doorgegeven informatie maakt het juist leuker en authentieker. Het was niet alsof Caesar of Alexander een overhead map hadden van de troepen
Met die blokken moesten ze het gewoon zelf bijhouden. Vragen stellen aan luitenant, bord bijhouden met waar de troepen zich bevinden om zo het overzicht te behouden. Dat de teams dat vergaten of simpelweg niet deden was hun eigen fout.
Zoiezo snap ik dat concept van 2 generaals niet. Je zou eigenlijk 1 generaal moeten hebben, 1 "iets lagere rank" (weet niet zo snel welke rank dat is ) en 2 luitenants, dan zou het allemaal veel simpeler en beter werken. De luitenants geven door wat er aan de hand is aan de 3de persoon, die geeft alle informatie en advies door aan de generaal die zich met het plan bezighoudt. Dan voorkom je ook situaties zoals de laatste aflevering waar 2 generaals een democratisch
besluit moeten nemen over de troepen.
Maargoed, al met al een topprogramma, elke avond vast voor de buis. Helaas komt het in het vervolg op maandagavond en dan zit ik steevast op school
quote:Ik neem aan dat al die kandidaten voor het eerst spelen en he-le-maal geen idee hebben hoe het werkt, niet geoefend hebben en dan krijgen ze een stortvloed aan informatie bij de eerste keer. Die automap maakt het wat laagdrempeliger.
Op zaterdag 25 oktober 2003 11:23 schreef Gio het volgende:[..]
Dat in en uitzoomen kunnen ze toch regelen via die vent die helemaal achteraan zit?
En waar denk je dat dat bord voor is? Dat je geen overzicht hebt over het hele veld maar moet vertrouwen op de doorgegeven informatie maakt het juist leuker en authentieker. Het was niet alsof Caesar of Alexander een overhead map hadden van de troepen
Met die blokken moesten ze het gewoon zelf bijhouden. Vragen stellen aan luitenant, bord bijhouden met waar de troepen zich bevinden om zo het overzicht te behouden. Dat de teams dat vergaten of simpelweg niet deden was hun eigen fout.
Zoiezo snap ik dat concept van 2 generaals niet. Je zou eigenlijk 1 generaal moeten hebben, 1 "iets lagere rank" (weet niet zo snel welke rank dat is
) en 2 luitenants, dan zou het allemaal veel simpeler en beter werken. De luitenants geven door wat er aan de hand is aan de 3de persoon, die geeft alle informatie en advies door aan de generaal die zich met het plan bezighoudt. Dan voorkom je ook situaties zoals de laatste aflevering waar 2 generaals een democratisch
besluit moeten nemen over de troepen.
Maargoed, al met al een topprogramma, elke avond vast voor de buis. Helaas komt het in het vervolg op maandagavond en dan zit ik steevast op school
Met de twee generaals structuur ben ik het met je eens, er is altijd wel eentje die de hele leiding op zich neemt (hele tijd aan het delegeren) en de andere er wat bij hangt, vooral als het een combinatie is van man en vrouw, neemt de man altijd het roer over. Gelukkig nam de journaliste deze keer wel wat initiatieven (hoewel dat democratisch stemmen... ).
Gewoon video instellen, doe ik altijd want ik werk vaak avonddiensten.
quote:ja, dat is dan ook wel weer waar. Het zijn natuurlijk geen beroepssoldaten die het spel spelen natuurlijk. Het zou mij gewoon leuker lijken als ze zelf met die blokken zouden werken, en dat er 1 generaal staat met zo'n grote dikke sigaar in zijn mond
Op zaterdag 25 oktober 2003 13:58 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Ik neem aan dat al die kandidaten voor het eerst spelen en he-le-maal geen idee hebben hoe het werkt, niet geoefend hebben en dan krijgen ze een stortvloed aan informatie bij de eerste keer. Die automap maakt het wat laagdrempeliger.
quote:Ik heb geen werkende video
Gewoon video instellen, doe ik altijd want ik werk vaak avonddiensten.
quote:Ik vond die vrouw een beetje mutserig, vooral in het begin. "Oh jee, ze vallen ons aan, help!"
Op zaterdag 25 oktober 2003 13:58 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Ik neem aan dat al die kandidaten voor het eerst spelen en he-le-maal geen idee hebben hoe het werkt, niet geoefend hebben en dan krijgen ze een stortvloed aan informatie bij de eerste keer. Die automap maakt het wat laagdrempeliger.
Met de twee generaals structuur ben ik het met je eens, er is altijd wel eentje die de hele leiding op zich neemt (hele tijd aan het delegeren) en de andere er wat bij hangt, vooral als het een combinatie is van man en vrouw, neemt de man altijd het roer over. Gelukkig nam de journaliste deze keer wel wat initiatieven (hoewel dat democratisch stemmen...
).
Gewoon video instellen, doe ik altijd want ik werk vaak avonddiensten.
quote:En een foute piloten-zonnebril
Op zaterdag 25 oktober 2003 14:22 schreef Gio het volgende:[..]
ja, dat is dan ook wel weer waar. Het zijn natuurlijk geen beroepssoldaten die het spel spelen natuurlijk. Het zou mij gewoon leuker lijken als ze zelf met die blokken zouden werken, en dat er 1 generaal staat met zo'n grote dikke sigaar in zijn mond
quote:Leen je die van school.
[..]Ik heb geen werkende video
quote:Mja, ze mag dan wel een slimme mejuffrouw zijn die allerlei sociale dingen heeft gedaan, op economie afgestudeerd en journalist zijn, maar strategie is toch wat anders dan plantjes verbouwen op een kiboets.
Op zaterdag 25 oktober 2003 16:55 schreef WheeleE het volgende:[..]
Ik vond die vrouw een beetje mutserig, vooral in het begin. "Oh jee, ze vallen ons aan, help!"
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 11:46 schreef WheeleE het volgende:
* WheeleE doet ook een terugvindpost.
quote:Hittieten tegen egyptenaren, met een mooi staaltje propaganda achteraf. Op de volgende site is een uitgebreid verslag van de site te lezen: http://www.touregypt.net/featurestories/kadesh.htm
Time Commanders
Mon 3 Nov, 6:45 pm - 7:30 pm 45minsQadesh
The year is 1275 BC, the place is Qadesh in Syria. Two armies prepare to fight the earliest recorded battle which can be reconstructed in detail.
From a hi-tech war-room which resembles a modern military command and control centre, a team of students and their history teacher from Lord Wandsworth College in Hertfordshire take control of an army of the Hittite Empire against the ambitious young Pharaoh of Egypt, Ramses II. Using real-time computer graphics to put their battle plan into action, the team must decide how best to use the thousands of war chariots under their command. Will they overcome their natural caution to beat the aggressive Pharaoh at his own game, or will they choose to defend?
Watching the team's every move are two military experts. From their vantage point above the war-room, they assess the team's command structure, their communication and tactical skills, and compare their performance to what happened at the real battle of Qadesh more than 3,000 years ago.
The team are fighting to protect their lands from the expansionist Egyptian Pharaoh and the stakes are high.
Hoewel beide zijden een verslag van de slag maakten is alleen de egyptische versie bewaard gebleven: Ramses II heeft het in verschillende tempels in reliefs uit laten beelden. Op http://english.firenze.net/groups/6/6/artI203451.html is een beschrijving van een tentoonstelling over deze reliefs, met een uitleg wat er nà de strijd gebeurde.
Voor beide sites geldt uiteraard: pas op, spoilers.
quote:20.45 bedoel je denk ik?
Op maandag 3 november 2003 18:27 schreef Dr_Crouton het volgende:
*SCHOP!*Om 19:45 begint het weer!
quote:Volgens BBCText begint ie om 18:45 (=19:45 hier) hoor..
Op maandag 3 november 2003 18:30 schreef CoReTeX het volgende:[..]
20.45 bedoel je denk ik?
quote:Klopt, ik was ff in de war. My bad.
Op maandag 3 november 2003 18:54 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Volgens BBCText begint ie om 18:45 (=19:45 hier) hoor..
quote:eindigt....nu
Op maandag 3 november 2003 19:46 schreef zakjapannertje het volgende:
begint....nu
quote:Shit gemist, was aan het eten
Op maandag 3 november 2003 20:33 schreef Kptelmo het volgende:[..]
eindigt....nu
Verder waren de chariots niet voluit benut en wachtte men te lang.
Die leraar was teveel bezig met de controle over het spel naar zich toe te trekken en je zag ook aan het eind toen hun aanpak werd afgekraakt door de experts dat ie steeds wilde onderbreken bij elke vernedering. Ik denk dat de productie zijn reacties heeft weggeknipt.
quote:Ik weet het, vond het niet echt super slecht gespeeld maar die kids waren echt te afhankelijk van die leraar. Vooral die rooie muts...
Op maandag 3 november 2003 22:30 schreef Dr_Crouton het volgende:
Tja, wat kan ik zeggen? Om te beginnen moest ik me ontzettend irriteren aan de aanhankelijkheid van die muts. Wellicht was ik op die leeftijd ook zo radeloos, maar dan zou ik niet van de controles weglopen en telkens aan de trap hangen.Verder waren de chariots niet voluit benut en wachtte men te lang.
Die leraar was teveel bezig met de controle over het spel naar zich toe te trekken en je zag ook aan het eind toen hun aanpak werd afgekraakt door de experts dat ie steeds wilde onderbreken bij elke vernedering. Ik denk dat de productie zijn reacties heeft weggeknipt.
quote:Ja, en de generaals hadden hun luitenanten al vanaf of voor het moment dat de infantery in (best wel ordelijke) rijen naar voren marcherden de order moeten geven om hun chariots naar de flanken te sturen om de boogschutters eerst af te maken en dan de achterkant van de infanterielijn te bestormen.
Op maandag 3 november 2003 22:48 schreef Mr.Noodle het volgende:[..]
Ik weet het, vond het niet echt super slecht gespeeld maar die kids waren echt te afhankelijk van die leraar. Vooral die rooie muts...
i.p.v discussiëren had ze gewoon die chariots eerder d'r in moeten jensen...volgens mij hebben ze op die manier kostbare tijd verloren, omdat ze zowieso aan 2 kanten ingesloten dreigden te raken en dan ga je niet een heel discussie houden...De leraar had gewoon moeten zeggen Muts, doe je werk en niet zo zeiken....generaal tot luitenant.
Viel het ook niet op dat de shots op de realtime map op de grote tafel af en toe niet klopten? Terwijl op het grote scherm wat gebeurde, was de map nog een stapje achter. Bijvoorbeeld bij de oversteek van de Egyptenaren over die zandbank, terwijl ze al over waren, stond op de kaart dat ze nog onderweg naar het water gingen..
Is het trouwens nu voortaan op maandag? Of was dat eenmalig?
quote:Voor een korte, beschrijving van de historische slag met veel kaartjes van het slagveld: http://www.fortunecity.com/underworld/straif/69/engleuctra.htm
Time Commanders
Mon 10 Nov, 6:45 pm - 7:30 pm 45minsLeuctra
The year is 371 BC. The place is Leuctra, near Thebes in Greece. Two heavily armed hoplite armies face off across a dusty plain, in a battle for supremacy in ancient Greece.
From a hi-tech war-room which resembles a modern military command and control centre, an all-female netball team use real-time computer graphics to take control of the army of Thebes against the most feared fighting force of the day, the Spartans. Will two young Brits, an Aussie and a Kiwi be able to summon the aggression and tactical nous required to defeat the disciplined and well-trained Spartan elite?
Watching the team's every move are two military experts. From their vantage point above the war-room, they assess the team's command structure, communication and tactical skills, and compare their performance to what happened at the real battle of Leuctra more than 2,300 years ago.
The team are fighting for domination of ancient Greece.
Op http://www.fordham.edu/halsall/ancient/371leuctra.html is een meer uitgebreid verslag van de geschiedenis erachter en staan de troepen ook beter beschreven: vooral de verschillen in cavalarie zijn enorm.
heeft iemand de (maandag 10-11) of vorige weeks aflevering toevallig op tape/mpg? PLEASE!!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Helza op 10-11-2003 20:39]
quote:Bijna ja. Ik zat mezelf op te vreten toen ze nog steeds niet die Sacred Band in gingen zetten. Maar uiteindelijk ging die blonde, Anita, eisen dat ze ingezet zouden worden. Met wat steken laten vallen toch heel goed uitgevoerd!
Op maandag 10 november 2003 20:32 schreef Sheepcidus het volgende:
Goed gedaan hoor, en nog bijna precies hetzelfde als in het echt.
En Aryeh die weer eens met veel geweld die stukken van tafel wilde vegen met zijn voet.
quote:idem
Op maandag 10 november 2003 20:37 schreef Helza het volgende:
aaargg... weer gemist.. ik kan er niet aan wennen dat het nu op maandagsi s
quote:Je moet het maar net weten hè, dat ze zullen vluchten als de elite verslagen is.
Op maandag 10 november 2003 20:49 schreef mvt het volgende:
Tis wel leuk dat ze wonnen, maar als de helft van je vijanden gewoon niets doen, tja.
Wel jammer is dat verdere uitleg over de troepen nu overgeslagen wordt...
quote:Almost 2000 years ago? 2003 - 378 = 1625 jaar geleden, hoor!
Time Commanders
Mon 17 Nov, 6:45 pm - 7:30 pm 45minsThe year is 378 AD, the place is Adrianople in what is now Western Turkey. An army of the Eastern Roman Empire are preparing to fight a throng of Gothic refugees, who have risen up in armed revolt.
From a hi-tech war-room which resembles a modern military command and control centre, a team of councillors from Milton Keynes use real-time computer graphics to take control of the forces of the Eastern Roman Empire against the gothic hordes.
Watching the team's every move are two military experts. From their vantage point above the war-room, they assess the team's command structure, their communication and tactical skills, and compare their performance to what happened at the real battle of Adrianople almost 2000 years ago.
Ik kan zo 1-2-3 geen uitgebreid verslag van de slag vinden, op http://campus.northpark.edu/history/WebChron/Mediterranean/Adrianople.CP.html is een mooie beschrijving. Het komt erop neer dat de romeinen de gothen aanvallen terwijl hun cavalarie aan het fourageren was. De cavalarie kon echter gewaarschuwd worden en kwam net op tijd terug voor een tegenaanval.
spoiler:
Het team had een prima plan, maar de uitvoering was erg rommelig. Ik had ze in dezelfde formatie (iets breder) gezet, maar niet tot aan de cirkel geleid. Net buiten het schootsveld van de boogschutters stoppen en met lichte cavalerie speldenprikken (javelins) geven om de Gothen te provoceren buiten de cirkel te komen, nog een keer provoceren door eigen boogschutters te bevelen te schieten vanachter de infanterie en ze vervolgens één voor één af te slachten met de zware infanterie en hit 'n' runs met heavy infanterie in de flanken.Mocht er een val komen en Gothische cavalerie komen uit de bossen gegalopeerd, dan zou zo'n formatie het gehouden hebben.
Imho. Ben geen meester-strateeg, maar toch.
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 20-11-2003 01:24]
quote:Ik vond het ook al raar...d8 echt dat de eerdere afleveringen eerst een uur duurden
Op donderdag 20 november 2003 01:23 schreef Dr_Crouton het volgende:
Het is jammer dat je als vaste kijker nu echt merkt dat ze bepaalde stukken eruit geknipt hebben zoals informatie over bepaalde key-units. Het lijkt wel af te takelen, of heeft de BBC het budget verkleind? Ook duurt het volgens mij nu met 45 minuten korter dan de afleveringen van enkele weken terug?Het team had een prima plan, maar de uitvoering was erg rommelig. Ik had ze in dezelfde formatie gezet, maar niet tot aan de cirkel geleid. Net buiten het schootsveld van de boogschutters stoppen en met lichte cavalerie speldenprikken (javelins) geven om de Gothen te provoceren buiten de cirkel te komen, nog een keer provoceren door eigen boogschutters te bevelen te schieten vanachter de infanterie en ze vervolgens één voor één af te slachten met de zware infanterie en hit 'n' runs met heavy infanterie in de flanken.Mocht er een val komen en Gothische cavalerie komen uit de bossen gegalopeerd, dan zou zo'n formatie het gehouden hebben.
Imho. Ben geen meester-strateeg, maar toch.
quote:Dus toch, hè? De eerste afleveringen duurden echt een uur, want ik stelde m'n video op een uur lang opnemen.
Op donderdag 20 november 2003 01:24 schreef Mr.Noodle het volgende:[..]
Ik vond het ook al raar...d8 echt dat de eerdere afleveringen eerst een uur duurden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |