Mijn vraag, ik rij in een citroen BX (geen commentaar
) en deze stond laatst op onze oprit geparkeerd (staat ie normaal niet) en die loopt nogal bergop. Hij stond in de eerste versnelling en op de handrem (die er niet goed op zat, zo bleek later).
Ik wilde de motor starten, dus ik trap de koppeling in, begint dat geval terug te rollen
Ok ik trek de handrem helemaal aan, helpt niet, uiteraard ook meteen de voet op de rem gezet, helpt ook niet?!? (vlak voordat ik beneden was dus de koppeling maar laten opkomen had geen zin om zo de weg op te rollen)
Maar nu is dan de vraag, is het normaal dat ik he-le-maal geen remkracht meer heb als de motor niet loopt?
De auto heeft maar een paar uur zo gestaan.
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:53 schreef Tr0ublegum het volgende:
ik rij in een citroen BX (geen commentaar)
en idd. Rembekrachtiging werkt totaal niet als je motor niet draait. Geen druk
quote:Een hydrolisch systeem zou in principe gewoon moeten werken.
Op donderdag 21 augustus 2003 17:56 schreef trance40 het volgende:
Rembekrachtiging werkt totaal niet als je motor niet draait. Geen druk
quote:Je hebt er echt verstand van.
Op donderdag 21 augustus 2003 17:59 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Een hydrolisch systeem zou in principe gewoon moeten werken.
quote:Okay hydrolisch is misschien niet het goeie woord, maar als je remmen hebt die op oliedruk werken (geen kabels dus), zouden ze altijd moeten werken als er genoeg olie in de leidingen zit. Bij een motor heb je remkracht ongeacht of de motor draait of niet. Bij een auto zou dit niet anders moeten zijn.
Op donderdag 21 augustus 2003 18:01 schreef sig000 het volgende:
Je hebt er echt verstand van..
Handrem zou ALTIJD moeten werken aangezien die bij een BX vast en zeker met een kabel of stang werkt.
Niets voor niets moet je ook niet in N een berg af sjeezen, als je motor uit valt ben je de lul.
probeer maar eens uit.
tenminste bij niet citroens, maar probeer eens uit
quote:Dat heeft er meer mee te maken dat je niet op de motor afremt en zo je remmen oververhit raken. Als hij af zou slaan kun je hem in een versnelling proppen, zo de pomp aan de praat krijgen, en alsnog remkracht hebben.
Op donderdag 21 augustus 2003 18:06 schreef WcB0rSt3l het volgende:
Remmen doen het niet of nauwelijks als je motor uitvalt, das een algemeen bekend feit lmd.Niets voor niets moet je ook niet in N een berg af sjeezen, als je motor uit valt ben je de lul.
Ik dacht toch echt dat mits de hoeveelheid olie in de leidingen voldoende was, je altijd remkracht had. Waarom is dit dan op een motor wel het geval, en bij een auto niet.
De auto moet toch volgende maand apk-gekeurd worden, dus als er iets fout zit komt het dan wel aan het licht. Ik rij toch niet veel in de auto, maar lijkt me behoorlijk teleurstellend als ik op de snelweg ineens in de ankers moet en los door het rempedaal heen trap ofzo
in elk geval bedankt voor de reacties
quote:Je heb ook wel remkracht alleen moet je zelf onwijs veel kracht zetten om de auto te laten remmen. Als de motor draait werkt de rem bekrachtiging en is het dus veel makelijker om te remmen.
Op donderdag 21 augustus 2003 18:04 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Okay hydrolisch is misschien niet het goeie woord, maar als je remmen hebt die op oliedruk werken (geen kabels dus), zouden ze altijd moeten werken als er genoeg olie in de leidingen zit. Bij een motor heb je remkracht ongeacht of de motor draait of niet. Bij een auto zou dit niet anders moeten zijn.
Handrem zou ALTIJD moeten werken aangezien die bij een BX vast en zeker met een kabel of stang werkt.
quote:Precies, Citroën is wat dat betreft een uitzondering. Zo ken ik het verhaal van iemand die alvast de motor van zijn DS uitdeed op de sterk aflopende helling naar zijn, onder het huis gelegen, garage. Geen goed idee...
Op donderdag 21 augustus 2003 18:07 schreef sig000 het volgende:
De handrem zal wel versleten zijn en bij een citroen BX zitten rembekrachtiging,stuurbekrachtiging en hydraulische vering op 1 systeem waarvan de pomp wordt aangedreven door de motor.
Daarbij remmen auto's met rembekrachtiger duidelijk slechter als de motor niet draait.
quote:Haha,ik ken het effect. Als de hogedrukslang knapt is de vering weg en is alle kracht nodig om te remmen en te sturen.
Op donderdag 21 augustus 2003 19:05 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Precies, Citroën is wat dat betreft een uitzondering. Zo ken ik het verhaal van iemand die alvast de motor van zijn DS uitdeed op de sterk aflopende helling naar zijn, onder het huis gelegen, garage. Geen goed idee...
quote:Oud en het niet hebben van rembekrachtiging heeft weing met elkaar te maken. Mijn Peugeot 404 van 40 jaar oud heeft ook rembekrachtiging.
Op donderdag 21 augustus 2003 17:59 schreef Oosthoek het volgende:
Denk niet dat zo'n oude BX echt rembekrachtiging heeft.
BTW: handrem werkt meestal mechanisch en werkt dan altijd. De vertraging met handrem is echter altijd maar beperkt.
quote:Nog geluk dat je stuur niet in stuurslot sprong
Op vrijdag 22 augustus 2003 00:13 schreef smash789 het volgende:
Ik was ook eens zo stom, ik had net een maandje m'n rijbewijs, en ik reed op een hoog punt ergens in de veluwe. Toen ging ik dus heuveltje af, een heel lang eind. Dus dom als ik was zette ik de motor uitGing allemaal lekker, bochtjes waren nog niet zo scherp, toen kwam er ineens een tegenligger en schrok ik wel effe toen ik erachter kwam dat de remmen het amper deden hehe, maar ja, motor snel gestart en hoppaaa.
quote:Nou omdat een motor ietsjepietsje minder weegt als een auto?!!
Op donderdag 21 augustus 2003 18:10 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Dat heeft er meer mee te maken dat je niet op de motor afremt en zo je remmen oververhit raken. Als hij af zou slaan kun je hem in een versnelling proppen, zo de pomp aan de praat krijgen, en alsnog remkracht hebben.
Ik dacht toch echt dat mits de hoeveelheid olie in de leidingen voldoende was, je altijd remkracht had. Waarom is dit dan op een motor wel het geval, en bij een auto niet.
iig met mijn auto is het zo dat ik met afgestelde motor maar een keer of 3 kan remmen dan is het uit met de pret.
Nouja kun je nog wel remmen maar heb je he idee dat je het rempedaal afbreekt.
quote:Tuurlijk heeft die auto wel een rembekrachtiger. Remassistentie zal er niet opzitten,dat hebben auto's van nu niet eens allemaal.
Op donderdag 21 augustus 2003 17:59 schreef Oosthoek het volgende:
Uhh in principe zouden zowel de handrem (duh) als je normale remmen gewoon moeten werken als de motor uitstaat. Denk niet dat zo'n oude BX echt rembekrachtiging heeft.
Ik weet niet of bij deze auto de handrem mechanisch of hyraulisch is maar even na laten kijken kan geen kwaad.
quote:Yep,..... de remmen werken alleen als de motor draaiend is !
Op donderdag 21 augustus 2003 17:53 schreef Tr0ublegum het volgende:
Ja beetje wazig topictitel, maar ik wist effe niks beters.Mijn vraag, ik rij in een citroen BX (geen commentaar
) en deze stond laatst op onze oprit geparkeerd (staat ie normaal niet) en die loopt nogal bergop. Hij stond in de eerste versnelling en op de handrem (die er niet goed op zat, zo bleek later).
Ik wilde de motor starten, dus ik trap de koppeling in, begint dat geval terug te rollen
Ok ik trek de handrem helemaal aan, helpt niet, uiteraard ook meteen de voet op de rem gezet, helpt ook niet?!? (vlak voordat ik beneden was dus de koppeling maar laten opkomen had geen zin om zo de weg op te rollen)
Maar nu is dan de vraag, is het normaal dat ik he-le-maal geen remkracht meer heb als de motor niet loopt?
De auto heeft maar een paar uur zo gestaan.
Als de motor uitvalt werken de remmen nog maar van korte duur, daarna ben je over geleverd aan de handrem. Werkt de handrem niet goed, of totaal niet zoals het hoort,...................................................
quote:Bij mijn Polo, en Marbella ( ja ik weet het) was het dus niet zo !!!
Op vrijdag 22 augustus 2003 10:21 schreef ik_hier het volgende:
Voor zover ik het weet (iig voor oude saab) werken de remmen wel gewoon, alleen moet je veel harder trappen en rem je per saldo minder hard. Anders zou je ook nooit een auto kunnen slepen waarvan de motor het niet meer doet.
(en het zou idd kunnen dat je handrem het niet meer goed doet (kwestie van afstelling meestal)). Ik durf dit niet te algemeniseren naar jou auto, maar ik weet dat toen ik de eerste keer gesleepd werd, ik ook dacht dat de remmen het niet deden. Maar ik moest gewoon heel hard trappen.
dat heeft wel eens voor leuke situaties gezorgd
quote:dan is het beter mijn verhaal niet te algemeniseren
Op vrijdag 22 augustus 2003 10:23 schreef Shadow_Smile het volgende:[..]
Bij mijn Polo, en Marbella ( ja ik weet het) was het dus niet zo !!!
dat heeft wel eens voor leuke situaties gezorgd
quote:Hangt er vanaf of die BX van jou wel rembekrachtiging heeft ( o nee, stom ik bedoelde remkrachtverdeling, laat maar), daarnaast werken remmen beter bij hogere temperaturen, dus als ze koud zijn kan het zijn dat je remvermogen bijna nul is.
Op donderdag 21 augustus 2003 17:53 schreef Tr0ublegum het volgende:Maar nu is dan de vraag, is het normaal dat ik he-le-maal geen remkracht meer heb als de motor niet loopt?
De auto heeft maar een paar uur zo gestaan.
quote:dat had een 3e optie geweest, maar toen zat ik al in die dure BMW voor me
Op vrijdag 22 augustus 2003 10:54 schreef PNG het volgende:
Handrem aan, zou al voldoende moeten zijn, werkt niet ? koppeling in, zet hem in 1, koppeling los, voila.
quote:Het antwoord geef je eigenlijk zelf al. De motor drijft de pomp aan die weer zorgt voor de rembekrachtiging.
Op donderdag 21 augustus 2003 18:10 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Dat heeft er meer mee te maken dat je niet op de motor afremt en zo je remmen oververhit raken. Als hij af zou slaan kun je hem in een versnelling proppen, zo de pomp aan de praat krijgen, en alsnog remkracht hebben.
Ik dacht toch echt dat mits de hoeveelheid olie in de leidingen voldoende was, je altijd remkracht had. Waarom is dit dan op een motor wel het geval, en bij een auto niet.
quote:Nou... juist andersom. Warme remmen remmen slechter. Daarom wordt bij een autotest ook altijd vaak geremt en gekeken of de remwerking verminderd na vaak remmen.
Op vrijdag 22 augustus 2003 10:46 schreef jogie het volgende:
daarnaast werken remmen beter bij hogere temperaturen, dus als ze koud zijn kan het zijn dat je remvermogen bijna nul is.
quote:Dit klopt. Maar dan wel voor stalen remmen. Keramische remmen, zoals in de F1 en op de Enzo werken beter wanneer ze warm zijn. Dit komt omdat de wrijving groter word bij hogere temperaturen.
Op vrijdag 22 augustus 2003 12:09 schreef mdeen het volgende:[..]
Nou... juist andersom. Warme remmen remmen slechter. Daarom wordt bij een autotest ook altijd vaak geremt en gekeken of de remwerking verminderd na vaak remmen.
Remmen zetten kinetische energie om in warmte-energie.
quote:Als je de motor uitzet, mag het stuurslot niet in werking treden zolang de sleutel er nog inzit. Zodra je deze eruit haalt, kan het stuurslot het stuur pas blokkeren. Als het stuurslot in werking in, wordt deze pas gedeblokkeerd zodra het contact in de 1e stand gezet wordt, dus niet meteen na het insteken van de sleutel
Op vrijdag 22 augustus 2003 00:17 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Nog geluk dat je stuur niet in stuurslot sprong
quote:Dat is dus duidelijk niet waar. De remmen van een auto moeten altijd werken. Als de motor uitvalt en je bent je remhulpje kwijt (in de vorm van de bekrachtiger) dan moeten de remmen het gewoon blijven doen. Het is alleen zo dat je het pedaal wat harder in moet trappen, maar de werking moet ten aller tijde gehandhaafd blijven. Ook de handrem moet het in alle omstandigheden gewoon doen. Motor aan of uit, warm of koud, kabel of hydraulisch maakt geen zak uit
Op vrijdag 22 augustus 2003 10:07 schreef Shadow_Smile het volgende:[..]
Yep,..... de remmen werken alleen als de motor draaiend is !
Als de motor uitvalt werken de remmen nog maar van korte duur, daarna ben je over geleverd aan de handrem. Werkt de handrem niet goed, of totaal niet zoals het hoort,...................................................
quote:Dit is bij beiden het geval, alleen heeft een motor (voorzover ik weet) geen rembekrachtiger, dus is het verschil tussen een draaiende en stilstaande motor niet te merken. Bij een auto is dat verschil er wel door de wel of niet werkende rembekrachtiger.
Op donderdag 21 augustus 2003 18:10 schreef Oosthoek het volgende:Ik dacht toch echt dat mits de hoeveelheid olie in de leidingen voldoende was, je altijd remkracht had. Waarom is dit dan op een motor wel het geval, en bij een auto niet.
Aangezien je remvloeistof uit je hydrolische systeem komt en de pomp daarvan alleen werkt als je motor draait klopt het dat je rembekrachtiging niet werkte (JA een BX heeft rembekrachtiging!)
Tijdje geleden was alle HML-vloeistof uit mijn BX gelekt, dan heb je ook geen rembekrachtiging meer, maar de handrem deed het nog wel (best lastig remmen
).
M.a.w. waarschijnlijk is je handremkabel een beetje opgerekt, dus kort 'm in, of trap de volgende keer wat harder op je rem.
quote:zucht... op de motor remmen wil niet zeggen dat je op een motor ( 2-wieler ) zit maar dat je het gas loslaat waardoor de auto afremt omdat het motorblok niet meer gevoerd wordt en niet meer hard wilt draaien... om t maar ff simpel te brengen...
Op vrijdag 22 augustus 2003 09:15 schreef legacy81 het volgende:[..]
Nou omdat een motor ietsjepietsje minder weegt als een auto?!!
Je hebt dus minder remkracht nodig om te remmen.iig met mijn auto is het zo dat ik met afgestelde motor maar een keer of 3 kan remmen dan is het uit met de pret.
Nouja kun je nog wel remmen maar heb je he idee dat je het rempedaal afbreekt.
quote:Klopt, het pedaal kan zoveel centimeter naar beneden gedrukt worden, maar ook niet verder. Als je harder wilt remmen moet je inderdaad meer kracht zetten, is effe wennen in 't begin. Is dat niet in alle citroëns? In de DS volgens mij in ieder geval wel (gister nog in gereden). Heb tijdje terug ook nog in een AX gereden maar ik kan me niet herinneren hoe die remde
Op zondag 24 augustus 2003 01:45 schreef Garbageman het volgende:
Terwijl bij de meeste auto's geldt; pedaal verder naar beneden drukken is harder remmen, gaat het bij de BX om de kracht waarmee je het pedaal indrukt. (of andersom? weet het niet meer precies)
quote:Ik denk dat het alleen bij de modellen is met het hydraulische veersysteem. (dus niet bij AX)
Op zondag 24 augustus 2003 11:58 schreef Tr0ublegum het volgende:[..]
Klopt, het pedaal kan zoveel centimeter naar beneden gedrukt worden, maar ook niet verder. Als je harder wilt remmen moet je inderdaad meer kracht zetten, is effe wennen in 't begin. Is dat niet in alle citroëns? In de DS volgens mij in ieder geval wel (gister nog in gereden). Heb tijdje terug ook nog in een AX gereden maar ik kan me niet herinneren hoe die remde
quote:makes sense
Op zondag 24 augustus 2003 23:54 schreef Garbageman het volgende:[..]
Ik denk dat het alleen bij de modellen is met het hydraulische veersysteem. (dus niet bij AX)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |