abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 maart 2001 @ 22:45:09 #1
10858 AReLaXeD
Chupa Chups, Pak me en Lik me!
pi_842530
Ongeveer 1 jaar geleden heeft mijn (ex)vriendin geprobeerd zelfmoord te plegen. Het liep toen allemaal niet goed tussen ons door leugens van haar kant. Problemen thuis... Heel verrot allemaal. En dan belt ze je op een gegeven moment op dat ze heeft geprobeerd zelfmoord te plegen. Man! Ik kon wel janken toen, maar ik heb me groot gehouden in haar bijzijn en er geweest voor d'r. Dan gaat het na een tijdje weer beter, en dan opeens is het uit. Ze kon de afstand (30 KM zogenaamd) niet meer aan. Het voelt alsof je hart uit je lijf wordt gerukt. Zelfs nu, 1 jaar later heb ik dagen dat ik eraan terug denk en me er kut door voel. Maar op dat soort momenten, ook nadat het uit was kon ik NIET op d'r rekenen. Juist op die momenten dat je iemand nodig hebt. Ik dacht nog wel dat we goede vrienden kon blijven...

Maar wat ik wil zeggen is dat ik het gevoel heb dat ze de zelfmoord als een soort chantage middel/aandacht-trekke-rij heeft gebruikt om mij niet kwijt te raken... Ik zal er wel nooit achterkomen of dat zo is, maar dit vind ik echt het laagste wat een persoon kan doen...

Imagine And Keep On Wishin Upon A Star, Finally Realizing Who The Fuck We Are
pi_842617
Je verhaal is best wel herkenbaar voor me. Alleen het is altijd verschrikkelijk moeilijk hoe er mee om te gaan. Het dreigen met zelfmoord kan inderdaad een chantage middel zijn een vragen om aandacht, maar het kan ook weldegelijk een laaste noodkreet van een hopeloos iemand zijn. Om het verschil tussen deze situaties te zien zul je heel erg begaafd moeten zijn of het moet duidelijk worden aangegeven. Ik kan dan ook alleen maar zeggen dat je van het goede van de mens uit moet gaan en hulp moet bieden als het kan. Als later blijkt dat het aandacht vragen was kun je jezelf niets verwijten. Hoe het in jouw situatie zit kan ik ook niet weten maar ik kan alleen maar zeggen dat je het juiste hebt gedaan.
pi_842647
Als je (nu ex) vriendin zelfmoord wil plegen of een poging heeft gedaan dan is er iets ZEER ERNSTIGS aan de hand. Tijd voor de grote hulptroepen zou ik zeggen!

(niet dat je er nu veel aan hebt..)

Het kan aandachtstrekkerij zijn, maar kan ook een voortvloeisel van een geestelijke stoornis zijn. Met name bij Bordeline Personality Stoornis kunnen dingen zoals jij je in je posting zet gebeuren. Tip: lees eerst eens door wat BPS inhoudt. Misschien herken je er iets in.

Even een ander linkje opgezocht:
http://www.angelfire.com/tx3/borderline/

En:
http://www.gironet.nl/home/carien06/pag2.html

Met name de laatste link is erg interessant omdat het ook over de partner wordt gesproken. Heeft bij mij indertijd wel m'n ogen geopend.

[Dit bericht is gewijzigd door weerdo op 20-03-2001 00:00]

maandag 19 maart 2001 @ 23:09:05 #4
10858 AReLaXeD
pi_842661
quote:
Op 19 maart 2001 23:05 schreef weerdo het volgende:
Het kan aandachtstrekkerij zijn, maar kan ook een voortvloeisel van een geestelijke stoornis zijn. Met name bij Bordeline Personality Stoornis kunnen dingen zoals jij je in je posting zet gebeuren. Tip: lees eerst eens door wat BPS inhoudt. Misschien herken je er iets in.
Heb je een link misschien?
pi_842759
quote:
Op 19 maart 2001 23:09 schreef AReLaXeD het volgende:
Heb je een link misschien?
Die heb ik wel voor je.

Alsjeblieft

Denk er wel aan dat borderline veel raakvlakken heeft met andere ziekten of stoornissen. Tevens hoeft iemand niet alle negen kenmerken te bezitten om borderliner te zijn.

Als je meer informatie wilt kun je het altijd zeggen.

dinsdag 20 maart 2001 @ 11:20:16 #6
10858 AReLaXeD
pi_843560
Ik wil iedereen even bedanken voor de moeite om mijn verhaal te lezen en te reageren. Bedankt voor de links! Ik zit nu op me werk, maar als ik thuis ben zal ik ze eens aandachten doorlezen.

[Dit bericht is gewijzigd door AReLaXeD op 20-03-2001 11:21]

pi_843848
Zelfmoord is NOOIT een middel om te chanteren: het is een wanhoopsdaad van een heel wanhopig persoon.
God stopped making the Earth when he had finished Norway. 'The rest you'll have to do yourself', he told the people - Horst Tappert
  dinsdag 20 maart 2001 @ 13:33:00 #8
3265 the shining
Toeval bestaat niet!
pi_843912
quote:
Op 20 maart 2001 12:59 schreef DeVuilnisman het volgende:
Zelfmoord is NOOIT een middel om te chanteren: het is een wanhoopsdaad van een heel wanhopig persoon.
zelfmoord zelf niet maar het dreigen tot soms wel. Ik heb het zelf meegemaakt..
De dromer kan je vermoorden, de droom niet...
  dinsdag 20 maart 2001 @ 14:39:22 #9
3802 DrBeavis
Just a Teen Age Dirtbag
pi_844118
ik heb het zelf ook een keer meegemaakt:
ik maakte het uit met een meisje en die dreigde vervolgens met zelfmoord....Ja je kan zeggen in de hektiek van het moment, maar ik achtte haar toen er echt toe in staat en schrok dus behoorlijk.

Nadat ik haar had gesproken en had uitgelegd dat er toch geen toekomst inzat voor ons begreep ze het wel en had ze het niet over zelfmoord meer...

Toch zoiets is dus wel mogelijk als dreigmiddel. Alleen moet je echt oppassen met je eigen reactie erop: niet serieus nemen kan een dodelijke afloop hebben

"Als de leugen geen vleugels meer geeft en de waarheid is in de war...Dan zijn keizers slechts hulpjes en huilt de oude nar."
pi_844158
quote:
Op 20 maart 2001 14:39 schreef DrBeavis het volgende:
Alleen moet je echt oppassen met je eigen reactie erop: niet serieus nemen kan een dodelijke afloop hebben
Ja, maar ja, je kunt ook moeilijk iemand dan maar zijn zin geven omdat het anders een dodelijke afloop kan hebben...wat als jij haar nou niet overtuigd had en ze was blijven zeggen dat als je het uitmaakte ze zelfmoord zou plegen? Je kunt moeilijk om die reden dan maar bij elkaar blijven...
  dinsdag 20 maart 2001 @ 14:59:17 #11
8959 random
Terminal love baby
pi_844200
Je kan het eigenlijk altijd zien als een schreeuw om aandacht, iemand die serieus zelfmoord wil plegen, zal zich niets meer aantrekken van de rest van de wereld, en zal dan ook niemand daarvan op de hoogte stellen.
Iemand die echt serieus zelfmoord wil plegen, doet het gewoon op een gegeven moment. Als iemand zegt dat hij/zij zelfmoord wil plegen, vragen ze aandacht van iemand (wil je me wel hebben, of voeg ik niets toe aan jullie / jou?)

Ik heb het zelf gezien met mijn vader, helemaal niets aan de hand, en ineens 16 nachten weg, bleek dat hij al die tijd door heel nederland was gaan rijden, en heeft geslapen langs de snelwegen. Niemand heeft gemerkt wat zijn problemen waren, familie / kennisen / contacten, niemand heeft iets gemerkt. Hij heeft het uiteindelijk niet gedaan (thank god, en ik ben niet gelovig), nu na 3 jaar, is hij er eindelijk weer (redelijk) bovenop. Alleen heeft hij wel zijn hele levenstijl moeten aanpassen, het was altijd een binnenvetter, en hij dus meer open moest worden, gelukkig is hij dat ook geworden, en hij is er zelf ook stukken beter mee af.

Je hebt dus eigenlijk 2 soorten:
- aandachttrekken (niet negatief bedoelt, diegene heeft die aandacht echt nodig, anders zullen ze er niet mee dreigen)
- serieuze pogingen (dus in 1 klap weg, niemand iets laten weten)

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Als iemand dreigt met zelfmoord, is dit een schreeuw om aandacht, als je deze niet zal geven, heb je wel kans dat iemand dan dus ineens weg is.
Zelfmoord kan dus een soort chantage zijn, maar je zult voor jezelf moeten beslissen of in de omstandigheden waar je op dat moment inzit, diegene ook echt afstand zou willen doen van alle deugden des levens.

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes
  dinsdag 20 maart 2001 @ 20:48:10 #12
10858 AReLaXeD
pi_845757
Bedankt voor jullie reacties, alleen ligt het aan mij kant misschien toch wel iets anders... Bij mij had ze het al geprobeerd, zonder eerst te dreigen...

Ik heb de links eens goed doorgelezen en herken er wel het een en ander in. Maar als je iemand kent met Bordeline Personality Stoornissen en waar je veel voor voelt (op wat voor manier dan ook), wat word er dan van jou kant verwacht? Je kunt wel begrip en geduld tonen maar dat houdt ook een keer op omdat het dan uiteindelijk teveel voor jezelf wordt, lijkt mij tenminste...

Het jammerre is dat we nauwelijks meer contact hebben, ik probeer het wel maar krijg weinig tot geen respons van haar kant. Misschien dat ze me gewoon probeert te vergeten... Ik zou d'r zo graag willen helpen, gewoon als een vriend maar als je hulp niet gewenst is houdt het ook op...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')