Terwijl ik dit alles aanschouw en mijn eigen verhalen bij iedere passagier bedenk, dommel ik langzaam weg. En vlieg over groene weiden via vijvers, langgerekte paden met knotwilgen, stinkende rivieren, E.coli infecties en geurende bloemen terug naar de coupé waar ik wordt wakker geschud door een geblondeerde conducteur. Uw plaatsbewijs alstublieft zei deze NS medewerker enigszins geïrriteerd, waarschijnlijk was ik de zoveelste die hij moest wakkermaken. Slaap is een veelvoorkomend verschijnsel in de trein van 20:00 vooral als het buiten ook nog een benauwend warm is ( iets wat het ín de trein ondragelijk warm maakt) Nadat ik mijn verfomfaaide kaartje had laten stempelen sluit ik mijn ogen wederom. Ondanks het feit dat ik geen diskman of iets dergelijks aan heb staan hoor ik toch een jazzy ritme aanzwellen. Een met een snaredrum op een pootje gaat tegenover mij zitten en hij slaat met twee van die kwasten een ritme aan, of eigenlijk schuift hij meer het ritme spssss shik spsss shik spsssh pssssh. De man loopt in de vijftig en hij lacht, met zijn berimpelde hoofd, vriendelijk toe. Ik probeer spontaan terug te lachen maar mijn beoogde gezichtsuitdrukking verschijnt niet op mijn gezicht, toch lijkt de man mijn bedoeling te snappen. Hij knikt en speelt onverstoord door (psss shik psssh shik ), ik vraag de man of hij vaker in deze trein zit en hij knikt wederom. Het heeft iets eenzaams een percussionist zonder medespelers een leeg ritme zonder begin zonder einde zonder doel alleen het doorgaande ritme psss shik psssh shik shik psss psssh shik pssssh
Geheel ik tegenstelling tot deze reis die een duidelijk doel heeft, een doel dat per persoon verschilt maar toch een vaststaand doel. Verder als het eindstation gaat geen trein hooguit weer terug, het bekende traject. Met nu als eindstation het originele vertrekpunt en als vertrekpunt het verjongde eindpunt van een moment geleden, maar dus alles behalve doelloos.
Mijn station lag in het midden van dit traject voor de slapende reiziger is dit geen geruststelling, zon tussenstation door de trein zo tot een kleine stip gedegradeerd. De slapende reiziger zal dus niet in een aangename slaap kunnen verblijven totdat de trein met een tevreden hapering tegen de stootbalk tot stilstand komt, maar zal iedere stop even moeten kijken welk station dit is mits er gedurende de slaap de tel bij is gehouden dit duidt wederom niet op aangename slaap.
De trommelende man zei zonder aan ritmevastheid in te boeten bent u al lang op weg. Ach nog een kwartier en dan zit het erop antwoordde ik achteloos. De man schudde zijn hoofd spssss shik spsshhhh shik Ik begreep niet wat hij hiermee bedoelde zou hij afwijzend reageren omdat nog lang niet was uitgereisd. Zou hij denken dat ik niet over 15 minuten mijn eindstation zou bereiken. Dit laatste leek mij, tenzij er een ongeluk zou gebeuren, onwaarschijnlijk. De man keek weer op, bent u al lang onderwegzei hij wederom. Verbaasd om nogmaals deze vraag te horen was ik van plan eerst deze niet te beantwoorden. Waar bemoeide deze kerel zich eigenlijk mee en waarom zou ik tweemaal dezelfde vraag beantwoorden als er toch alleen maar afwijzend op gereageerd zou worden. Spsssh shik spsss shik het ritme begon me nu ook te irriteren hoe aangenaam dit ritme zojuist nog de stilte verdreef zo zat het nu de stilte in de weg die uiteindelijk toch zijn plek opdrong.
Hoelang bent u al onderweg, tja hoelang is een mens onderweg en als ik aankom op het eindstation wat moet ik dan ? Na een lange stilte zei ik Ik ben al een uur onderweg waarop de man antwoordde dat vroeg ik, u doet er goed aan beter te leren luister Waar haalt een persoon de lef vandaan dacht ik bij mezelf eerst mijn rust verstoren met zijn getrommel en dan denken dat hij zo veel mensenkennis bezit dat hij denkt te weten wat goed voor mij is. Laat die kerel eerst de balk eens uit zijn eigen spreekwoordelijke oog peuteren. Psssh shik spsssh shik, Beter luisteren begon hij nu per slot van rekening te zingen! Hij zong het nog een aantal maal en toen stopte hij met het aanslaan van het ritme en bleef met één van de twee kwasten alleen over het vel strijken shhhhhhhhhhhhh. Hij zei nog een paar maal goed luisteren en maakte met een vinger voor zijn mond het stilte gebaar, en keek mij indringend aan. Ik luisterde aandachtig en hoorde toen Staton Ommen krrrg station Ommen ik schrok wakker en rende net op tijd tussen de al dichtgaande deuren door. Bijkomend op het perron hoorde ik de trein vertrekken sppssss shik spssss shik.
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 21-08-2003 00:03]
quote:hij
Op woensdag 20 augustus 2003 23:26 schreef SwOoSh het volgende:
heeeeeeeeee kon je de enter niet vinden??
is duidelijk
ANTI witregel
quote:zie topic titel
Op woensdag 20 augustus 2003 23:26 schreef Hammerbee het volgende:
vat het ff samen
quote:pff veel te veel om te lezen. Is er ook een samenvatting. Of kun je het eens opnemen ... dan luister ik wel via Windows Media Player ofzo
Op woensdag 20 augustus 2003 23:24 schreef Bosbeetle het volgende:blaat
quote:het probleem is het is niet literair
Op woensdag 20 augustus 2003 23:28 schreef paarse_paashaas het volgende:
move.to -> LIT!veel te veel tekst..
quote:het gemiddelde topic in LIT anders ook niet!
Op woensdag 20 augustus 2003 23:29 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
het probleem is het is niet literair
De ritmisch krakende treincoupé is maar halfvol [...] Bijkomend op het perron hoorde ik de trein vertrekken
quote:hmm, vrij slechte samenvatting!
Op woensdag 20 augustus 2003 23:36 schreef Bosbeetle het volgende:
ok samenvatting voor de liefhebbers :De ritmisch krakende treincoupé is maar halfvol [...] Bijkomend op het perron hoorde ik de trein vertrekken
* paarse_paashaas heeft 't echt gelezen!
quote:applaus
Op woensdag 20 augustus 2003 23:37 schreef paarse_paashaas het volgende:[..]
* paarse_paashaas heeft 't echt gelezen!
![]()
hoe doet ie ut
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 20-08-2003 23:44]
quote:verkloot-me-kwootje???
Op woensdag 20 augustus 2003 23:43 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
applaus
hoe doet ie ut
of prongeluk?
quote:perron geluk
Op woensdag 20 augustus 2003 23:44 schreef paarse_paashaas het volgende:[..]
verkloot-me-kwootje???
of prongeluk?
Ik heb hem ook doorgelezen, maar het gaat echt nergens over
quote:over treinmoeheid
Op woensdag 20 augustus 2003 23:48 schreef appelsientje het volgende:
waar gaat dit verhaal overIk heb hem ook doorgelezen, maar het gaat echt nergens over
![]()
quote:o oke, maar eeuh ik mis iets.... een mooi eind of zo
Op woensdag 20 augustus 2003 23:49 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
over treinmoeheid
Je sleurt ons wel door 't verhaal zelfs, maar ik mis de ontknoping
quote:de trein rijdt weg ...jazz muzikant was droom ... tadaa je standaard lullig treinreis
Op woensdag 20 augustus 2003 23:52 schreef appelsientje het volgende:[..]
o oke, maar eeuh ik mis iets.... een mooi eind of zo
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 23:52 schreef appelsientje het volgende:[..]
o oke, maar eeuh ik mis iets.... een mooi eind of zo
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 23:29 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
het probleem is het is niet literair
|
Forum Opties | |