quote:Jup, ze mailen maar fijn.
Op woensdag 20 augustus 2003 08:39 schreef paganpaul het volgende:Uitzetten.
quote:Ja heb zelf zo'n meer gummie/plastice dingen die enigzins elastisch terugveren (zat bij vliegtuigpakketje met blinderingsdoek voor te slapen in zo'n lawaaiding), maar je hebt ook van die vleeskleurige wattige dingen in die zwart witte doosjes (orphapax). Die zijn mij veel te hard. Vind eigenlijk beide niet je van het, maar zou geen betere weten te kopen ergens.
Neem dan wel oordopjes die makkelijk, liefst onvoelbaar zitten. Anders gaan die dingen je irriteren en zit je je meer te ergeren aan dat rotgevoel in je oren dan dat je aan het mediteren bent...
quote:Lol, geinig dat je ik hier weer iets herkenbaar lees. Heb dat ook wel vaak.
Klopt helemaal. Ik heb in het begin vreselijke moeite gehad om te mediteren, elk geluidje kwam als versterkt binnen.
quote:Ja, klopt ook. Je haalt een 'piek' en daar wil je steeds naar streven, maar intussen kan er vanalles als obstakel tussen komen en dat kan frustrereren. Maar al die gedachten hebben in principe wel nut, zij het dat ze een uitweg willen vinden omdat ze overbodig zijn, of dat je gewoon op bepaald ideeen gebracht wordt (bewust/onbewust) die misschien niet van belang lijken te zijn maar toch ergens toe leiden qua denken.
Wat ik ook belangrijk vind voor beginnende mediterenden is dat je je verwachtingen niet te hoog spant.
De eerste en mogelijk tweede keer kan het opvallend goed gaan, en daarna kan het heel lang duren voor het weer ergens op gaat lijken. Dat komt, heb ik geleerd, omdat de eerste keer/keren een verrassing is voor je actieve geest. Dan gebeurt er iets nieuws dat onderzocht moet worden. Daarna begint je actieve geest te 'klagen' dat er geen hol te doen is als je 'zit te niksen'. Vaak word je dan ook gebombardeerd met gedachten die niets met mediteren van doen hebben.
Dat is iets waar je gewoon doorheen moet. Zonder jezelf kwaad te maken.
Het is een beetje een algemeen misverstand om te denken dat je geen enkele gedachte moet/mag hebben in meditatie. Moet je gewoon laten gaan. Soms probeert men te geforceerd op bepaalde zaken te concentreren (of stilte) maar komt er vanalles anders tussendoor, dit kan ook nuttig zijn. Volgens mij is het ideaalpunt dat je zonder gedachten zit ook nagenoeg onmogelijk als je heel de dag ik weet niet hoeveel duizenden zaken door je hoofd schieten.
quote:Adje V.
Zeg dan tegen die gedachten: 'nu even niet, jullie zijn straks weer aan de beurt'.
quote:Als je tijdens het mediteren in slaap valt en daarna over een uur of 2 weer wakker wordt voel je je klote. Dan kan je niet meer normaal lopen en je voelt je heel erg duizelig (gisteren ervaren).
Op woensdag 20 augustus 2003 10:58 schreef MeSSeNGeR het volgende:
Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik het een raar gevoel had. Nu mijn hersenen begonnen te suizen en ik begon soms rond te draaien net als je teveel gedronken hebt en in je bed kruipt. Nu vraag ik me af of het meer door de spanning kwam of was het echt mediteren. Elke keer ik een nieuwe stap inging kreeg ik dat gevoel. Ook net voor ik "wakker" werd kreeg ik zo een heftige suis stoot in mijn hersenen.
quote:Je kan tussendoor wel even slikken , als je diep genoeg zit voel je je lichaam niet meer en heb je er ook geen last meer van.
Op woensdag 20 augustus 2003 02:39 schreef Cronus het volgende:
Ik heb het geprobeerd, ik krijg wel dat gevoel dat je in een trance zit, maar ik kan me dan geen beelden visualiseren, maar zoals je zelf al zegt zal dat vanzelf wel komen. Maar ik krijg een ontzettend droge mond dus na ongeveer 50 ademhalingen, moet je je spieren echt blijven ontspannen of mag je even slikken tussendoor?
quote:Tja , ik ken Ad Visser niet , zal er zelf eens naar zoeken , ik heb zelf alles van de guides van Robbert Bruce geleert .
Op woensdag 20 augustus 2003 06:55 schreef michelos het volgende:
Jouw beschrijving van visualiserende afdaling is trouwens exact de techniek die bijvoorbeeld door Ad Visser gebruikt wordt in Brainsessions.
quote:Inderdaad , muziek kan je helpen te ontspannen , maar ik raad het eigenlijk af voor regelmatig gebruik.
Zo'n stukje muziek op je koptelefoon of CD-man of stereo kan net dat zetje geven ervoor. Weer een ander zoekt het meer in de geuren, en zo heeft ieder wel zijn favoriete ding, dat is het een kwestie van verkennen.
Wat ook heel erg goed helpt om je op je ademhaling te concentreren is wierrook gebruiken.
koop een geurtje dat je lekker vind en als je dan met je ademhaling bezig bent kan je je daar veel beter op concentreren
quote:Probeer het maar eens.
Op woensdag 20 augustus 2003 07:57 schreef paganpaul het volgende:[..]
Mediteren heeft van doen met concentratie. Als je alcohol gebruikt neemt je concentratievermogen af. Is dus niet zo'n strak plan.
Het helpt voor mij best goed eigenlijk
quote:Om energie te winnen. Positieve energie.
Op woensdag 20 augustus 2003 11:50 schreef Kaptein__Iglo het volgende:
Wat is het doel van in trance te komen ?
quote:Ben het hier helemaal met jhe eens je post iets zeer interresants en wordt meteen weer stupid op gereageerd.....helaas kun je dit gewoon niet voorkomen.
Op woensdag 20 augustus 2003 01:24 schreef Antagonist het volgende:[..]
Dit soort posts wens ik dus niet te krijgen en ik zou graag hebben dat een moderator dit soort berichten en soortgelijken kan verwijderen.
Als je wilt kloten doe je dat maar in onzin.
Ik heb al zeer veel tijd in dit topic gestoken en zal dat ook nog meer doen maar wens dat er een beetje serieus wordt gereageerdverwijder dit bericht ook maar meteen lieve modjes , BVD
Heel interresant je openingspost :-)
Vertel verder zou ik haast zegen!!!!
B.B.
Lauwrence
quote:om te lachen
ik maak contact met de geestenwereld als ik mediteer, overdag ook maar als ik al mijn zintuigen uitzet dan sta ik ergens anders met mijn geest Ze laten me allemaal "grapjes" zien van het leven, maar daar zal ik verder niet op in gaan, lijkt anders alsof ik geen respect ervoor heb (of misschien een te grote fantasie heb)
maar dat ben ik, ik mediteer al vanaf mijn 13e, het is niet aan te raden om contact met iets te maken als je niet weet wat het is.
les 1 voor mediteren is nog altijd zorgen dat je je bewust bent van je omgeving, anders ga je draaien zoals Messenger omschreef. Dan schiet je geest alle kanten op, onbewust uit nieuwsgierigheid naar nieuwe sensaties
Dus zorg dat je je bewust bent van je lichaam, begin gewoon eens met visualiseren dat je jouw lichaam buiten je lichaam bekijkt. Zet er dan mooie kleuren om zoals Michelos beschreef
En dan het belangrijkste: zorg dat je "ijkpunten" hebt. Dus dat je weet wat onder en wat boven is. Ik zelf stel me een lijn voor naar het middelpunt van de aarde, maar je kan ook gewoon beginnen met een lijn trekken naar de grond onder je. Maakt niet uit als je in een flat woont trouwens, je moet je gewoon niets aantrekken van wat er evt. tussen jouw verdieping en de grond zit. Gewoon aan de grond denken, en dan een lijn vanaf je stuitbeen naar de grond, als een soort ankertje. Dan merk je vanzelf dat je minder last hebt van draaien.
Ook handig is het als je gaat liggen voor je meditatie even 1 voor 1 je spieren aanspannen en ontspannen, dan merk je vaak dat sommige spieren gespannen zijn zonder dat je je daarvan bewust bent.
Allerbelangrijkste is trouwens dat je nooit iets geforceerd doet. Niet dat er dan slechte dingen gebeuren, absoluut niet, maar je schiet er weinig mee op. Als je merkt dat je je krampachtig probeert te ontspannen, lach dan even om jezelf en begin gewoon opnieuw.
quote:concentreer je op je voeten, stel je voor dat ze erg zwaar aanvoelen en loop een paar passen, kom je er vanzelf uit. Als je het idee hebt dat je gedachten "zweven" stel je dan voor dat je voetzolen magnetisch worden met de grond.
Op woensdag 20 augustus 2003 12:40 schreef thijsjuhh het volgende:
wil je wat meer tips geven over uit trance komen
ik ben bang dat ik erin blijf zitten !!
quote:Als dat gebeurt dan heb je je slaap meer nodig gehad dan een meditatie. Mediteren werkt enkel goed als je verder goed uitgerust bent. Slaap is een behoefte die meer aan de basis ligt. Het beste kun je dan rustig even blijven liggen om je lijf weer aan 'de actieve omgeving' te laten wennen. Een minuut of 5 doet dan al wonderen.
Op woensdag 20 augustus 2003 11:17 schreef RodrigodiazdeVivar het volgende:Als je tijdens het mediteren in slaap valt en daarna over een uur of 2 weer wakker wordt voel je je klote. Dan kan je niet meer normaal lopen en je voelt je heel erg duizelig (gisteren ervaren).
quote:Dat zijn verschillende vormen. De eerste is de passieve, meer oosterse manier (b.v. Zen), de tweede is de actieve westerse manier van mediteren.
Op woensdag 20 augustus 2003 12:42 schreef -Pepe- het volgende:
interessant verhaal!
Ik hoorde dat er ook verschillende methodes van mediteren zijn, juist op leegt concentreren of juist op een probleem of dus visualiseren. Kun je daar wat over vertellen, over het verschil daartussen?
Paul
quote:en als dat niet lukt
Op woensdag 20 augustus 2003 12:42 schreef The_Shining het volgende:[..]
concentreer je op je voeten, stel je voor dat ze erg zwaar aanvoelen en loop een paar passen, kom je er vanzelf uit. Als je het idee hebt dat je gedachten "zweven" stel je dan voor dat je voetzolen magnetisch worden met de grond.
kan
quote:Je kan er nooit in blijven zitten , je kan hoogstens in paniek raken en dan kom je er vanzelf weer uit , maar het is fijner als je het zelf aan kan sturen daarom moet je je concenteren op je vingers en dan proberen je vingers te bewegen , in het begin lukt dat nog niet meteen omdat je bewustzijn nog gescheiden is van je lichaam maar als je het een paar keer probeert zal je merken dat je terugkomt.
Op woensdag 20 augustus 2003 12:40 schreef thijsjuhh het volgende:
wil je wat meer tips geven over uit trance komen
ik ben bang dat ik erin blijf zitten !!
Zo'n paniek reactie is echt heel vervelend want je voelt je hartslag en ademhaling niet meer wat weer een zeer eng scenario wordt.
quote:Je hersenen werken op een hoger niveau dus je kan of heel erg gaan ontspannen of je kan over een groot probleem gaan nadenken.
Ik vind het moeilijk te begrijpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |