quote:Vroeger werd er ook geen rekening mee gehouden. Toen kwam het ook allemaal goed. Mijn moeder mocht gewoon een glas wijn per dag drinken en volgens mij is het ook allemaal goed gekomen!!
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:09 schreef Rietvaerder het volgende:
Zou jij stoppen met slechte dingen zoals alcohol en tabak als je zwanger was? Zo ja, waarom? Ws. omdat het slecht voor het kind is.... mijn tante beweert dat het niets uitmaakt
quote:En jouw tante is net zo betrouwbaar als 100 wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken?
Zou jij stoppen met slechte dingen zoals alcohol en tabak als je zwanger was? Zo ja, waarom? Ws. omdat het slecht voor het kind is.... mijn tante beweert dat het niets uitmaakt
Het is gewoon bekend dat er risico's zitten aan het eten van bepaalde producten.
Natuurlijk gaat het niet per definitie fout, maar je verhoogt het risico op een afwijking bij het kind.
Het is maar net wat je belangrijker vindt: jouw genot van een sigaretje of de gezondheid van je kind.
[Dit bericht is gewijzigd door Greyfox op 19-08-2003 10:15]
quote:Waarom zou je het risico nemen vraag ik me af ?
En roken en (teveel) drinken heeft zeker invloed op een foetus ! Dit is al tig keer bewezen.
Doe anders eens een search op google. Kijk maar eens wat je allemaal voor ellende kan vinden.
Ik weet dat het ook goed kan gaan ..ondanks roken en drinken..maar het risico dat het fout gaat lijkt mij voldoende om ermee te stoppen.
Jij hebt ten alle tijden een keuze, een ongeboren kindje niet.
p.s: Ik bedoel dit dus algemeen he! Het is niet dat ik denk dat de topic starter veel kans maakt op drachtig zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door pepper_961 op 19-08-2003 10:20]
[Dit bericht is gewijzigd door Karin op 19-08-2003 10:17]
Roken bijvoorbeeld: je kind krijgt op zo'n moment die schadelijke stoffen ook binnen. En als 't geboren wordt mag het kind eerst een paar weken gaan afkicken van de nicotine. En dat is niet goed.
quote:Te tante is gek. Ik denk dat jouw opa en oma het niet zo nauw hebben genomen met tabak en alcohol, waardoor zij nu zo raar doet..
dusse...point proven
Daar bij komt: ik vind het echt een walgelijk gezicht... een zwangere vrouw die de ene na de andere sigaret opsteekt terwijl ze geniet van haar zoveelste glas alcohol .. Bah!
quote:ik heb gewoon doorgerookt toen ik zwanger was van Kyllian
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:16 schreef pepper_961 het volgende:
Niets uitmaakt!?!
Sorry maar dat maakt dus echt WEL uit he!
Kinderen van moeders die roken hebben een lager geboorte gewicht, een algemeen slechtere start en een verhoogt risico op wiegedood!
Maar nee maakt niks uit hoor...... vooral lekker door blijven paffen en zuipen als je zwanger bent, wat kan jou het bommen joh.....Jij hebt ten alle tijden een keuze, een ongeboren kindje niet.
p.s: Ik bedoel dit dus algemeen he! Het is niet dat ik denk dat de topic starter veel kans maakt op drachtig zijn.
Eigenlijk heeft nooit iemand mij echt verteld wat de risico's waren omdat ik toch al maanden geleden echt gestopt was en dus nooit de behoefte had om het nog te vragen.
Verders eet ik wel alle gezonde dingen hoor en ik slik ook netjes mijn vitamines.
quote:Ik zal het nooit voor mijzelf goed praten, neemt niet weg dat het een verslaving was en ik altijd een ex roker zal blijven. Het is dus soms dus nog best wel moeilijk.
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:06 schreef Angeles het volgende:
Het is wel degelijk een risico, ook al gaat het soms wel eens goed, daar kun je niet vanuit gaan als je nog zwanger bent. Volgens mij proberen mensen die toch doorgaan met roken e.d. het gewoon voor zichzelf goed te praten.
quote:Mijn inziens ben je nog een roker, als je een ex roker was rookte je niet meer.
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:23 schreef Lewis.de.boxer het volgende:[..]
Ik zal het nooit voor mijzelf goed praten, neemt niet weg dat het een verslaving was en ik altijd een ex roker zal blijven. Het is dus soms dus nog best wel moeilijk.
quote:Ik was ook gestopt voor ik zwanger raakte maar stom genoeg begonnen we allebei weer de dag voor ons trouwen en nu rookt mijn hubby dus weer en die heeft nogal moeite om te stoppen. Als ik persoonlijk geen roker om mij heen zou hebben zou ik er ook helemaal geen moeite mee hebben.
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:33 schreef jessie het volgende:[..]
Mijn inziens ben je nog een roker, als je een ex roker was rookte je niet meer.
Toen ik zwanger wilde worden ben ik gestopt. Dit omdat het zwanger zijn ook al veel veranderingen met zich mee zou brengen en ik dan de stress van het niet roken me wel moeilijk leek. Het stoppen viel me dan ook reuze mee. Zeker het feit waarom ik wilde stoppen. Mijn man is ook meegestopt. Nu mag er bij ons thuis niet meer gerookt worden i.v.m de kleine en inmiddels weer de volgende op komstDrinken deed ik al niet (ja hooguit een keer op een feestje ofzo, maar daar neem ik nu zet zo lief een verse jus d'orange.
Ik denk als je aan kinderen wil beginnen dat je dan goed moet nadenken wat jou gedrag voor gevolgen heeft je kind.
Maar ja ik ben het wel met je eens ja. Alleen bedoel ik met ex roker, iemand die niet meer rookt. Ik geef toe dat als je nog steeds rookt al is het maar 1 sigaret in het jaar.
Maar natuurlijk kan het risico's vergroten, maar het kan ook heel goed gaan. Je hoeft immers ook geen longkanker te krijgen als je rookt, maar het risico wordt gewoon vergroot. Net zoals je wel longkanker kunt krijgen als je nooit hebt gerookt.
Maar uitlokken is inderdaad niet erg handig, maar dat weten we ook alleen maar dankzij de medische wetenschap.
quote:Niet persoonlijk bedoeld, maar het feit dat het bij jou (en bij een hoop anderen) wel goed is gegaan, neemt niet weg dat roken en drinken tijdens de zwangerschap heel slecht zijn voor je baby. Dat is wetenschappelijk aangetoond.
Op dinsdag 19 augustus 2003 13:58 schreef babyfeet het volgende:[..]
ik heb gewoon doorgerookt toen ik zwanger was van Kyllian
aan het geboorte gewicht lag het niet hij woog 4050 en was 53 cm lang
dus een flinke knul hoor
en nu is hij 15 maanden en ziet eruit als een kind van 2 en heeft er ook de lengte en de maat van een 2jarige
(maar sommige ouders kan het natuurlijk anders lopen als bij mij)
Wees dus maar blij dat je kind gezond is, ondanks jouw gedrag Het had heel anders kunnen zijn, en zou je dat jezelf niet je hele leven kwalijk genomen hebben?
Ik snap niet dat mensen risico nemen met zoiets moois en kwetsbaars als een baby. Ik rook zelf niet, maar ik heb er geen moeite mee gehad om tijdens mijn zwangerschap geen alcohol te drinken en risicovolle etenswaren te mijden. Ik wist immers waarvoor ik dat deed: om mijn kind een zo goed mogelijke en gezonde start mee te geven!
Vroeger deed men dit misschien allemaal wel, maar er is veel veranderd sinsdien. De wetenschap heeft meer ontdekt en meer kennis brengt meer stress met zich mee. Ik zou er niet aan moeten denken dat er iets met mijn kleine zou gebeuren terwijl ik daar iets aan had kunnen doen. En zo denk ik er nu nog over, en wordt er dus niet hier gerookt (vriend staat buiten, zijn probleem!)
Neemt niet weg, dat als er iets mis mocht zijn met mijn kind, ik me waarschijnlijk onwillekeurig schuldig ga voelen om elk drupje alcohol en koffie dat ik gedronken heb. Rationeel gezien ben ik er echter van overtuigd dat af en toe een biertje, wijntje of sigaretje moet kunnen.
Ik zat laatst op een feestje naast een zwangere kennis, ze steekt in eens een peuk op en ik kijk haar vreemd aan, verbaasd over het feit dat ze nog rookt. Ik sprak haar er op aan, we hebben het er even over gehad, maar ze kan niet stoppen. Ik ga haar verder er niet van overtuigen watze wel of niet moet doen, maar ik vind het zo dom!!! Het kindje woont straks in een huis waar papa stevig zware shag rookt en moeders flink aan de sigaret. Sorry hoor, ik kan daar niet bij hoor!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |