Er was immers eens een Joods rijk van de Nijl tot aan de Eufraat (tot in Irak dus).
In hoeverre kunnen we met hun mee gaan dat die twee blauwe strepen op de vlag van Israel staan voor agressie t.o.v. deze landen.
Er zijn immers orthodoxe joden die streven naar wat heet een "Groot Israel". En dat betreft niet alleen de bezette gebieden.
Zou Israel in haar grondwet op moeten nemen dat ze geen verdere expansie driften heeft om elke valse arabische propaganda in deze uit te sluiten ?
En worden de joden die zeggen dat ze naar een Groot Israel streven niet betaald door Arabieren om hen aan goedkope propaganda te helpen.
[Dit bericht is gewijzigd door Akkersloot op 17-08-2003 20:42]
quote:Ja en?
Op zondag 17 augustus 2003 20:11 schreef Akkersloot het volgende:
Er zijn immers orthodoxe joden die streven naar wat heet een "Groot Israel".
Er zijn ook extremistische moslims die streven naar een islamitisch wereldrijk.
Waarom had je precies die discussie met een moslim?
quote:Je maakt toch nooit anders mee dat wanneer je het over de koran hebt je het ook voor de bijbel (cirkelredenatie) of over Israel moet hebben.
Op zondag 17 augustus 2003 20:13 schreef Sidekick het volgende:
Dit is meer voor C&H.Waarom had je precies die discussie met een moslim?
quote:Voorbeelden van andere grote rijken maar die verloren zijn gegaan
Op zondag 17 augustus 2003 20:13 schreef tvlxd het volgende:
Heeft zo'n groot Joods rijk bestaan? In ieder geval niet al te lang, lijkt mij.
quote:Ja, dat weet ik. Maar het Joodse rijk dan?
Op zondag 17 augustus 2003 20:20 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Voorbeelden van andere grote rijken maar die verloren zijn gegaan
- Het Mongoolse rijk
- Het Tartaarse rijk is nu slechts een kleine Russische provincie
- Lithouwen-Polen (omvatte de Oekraine)
- Oostenrijk.
- Rome.
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 20:11 schreef Akkersloot het volgende:
Er was immers eens een Joods rijk van de Nijl tot aan de Tigrus (tot in Irak dus).
Het is misschien voor Israel wel interessant om te onderzoeken in hoeverre dat verhaal dat die blauwe strepen voor de Nijl en de Tigrus staan als propaganda door de Arabieren is opgevat.
quote:Waarom eigenlijk niet?
Op zondag 17 augustus 2003 20:27 schreef Akkersloot het volgende:
Nu lijkt het mij ook niet verstandig voor Israeli's om op zo'n enorme gebiedsuitbreiding te dromen.
De joden hebben een stuk woestijn omgetoverd in een welvarend land. Als de Palestijnen er nog hadden gewoon zou het land over 100 jaar nog straatarm zijn.
quote:Israël
Op zondag 17 augustus 2003 20:28 schreef Gil-galad het volgende:[..]
welvarend land
quote:Vergeleken met die achterlopende Arabische landen iig niet.
Op zondag 17 augustus 2003 20:30 schreef pietengriet het volgende:[..]
Israël
Volgens mij is het land straatarm.
Bovendien wordt het democratisch geregeerd.
GDP - per capita:
purchasing power parity - $19,000 (2002 est.)
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/is.html
Syrie:
GDP - per capita:
purchasing power parity - $3,500 (2002 est.)
quote:2002 ESTIMATE, kan dus helemaal anders liggen. Syrië, bijvoorbeeld, $20,000.
Op zondag 17 augustus 2003 20:32 schreef Gil-galad het volgende:
Israel:GDP - per capita:
purchasing power parity - $19,000 (2002 est.)http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/is.html
Syrie:
GDP - per capita:
purchasing power parity - $3,500 (2002 est.)http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/sy.html
quote:Nog gekker. Er zou maar amper een "palestijn" wonen. De "Palestijnen" zijn op de welvaart afgekomen die de Joodse immigranten daar vanaf de jaren '20 brachten.
Op zondag 17 augustus 2003 20:28 schreef Gil-galad het volgende:
Waarom eigenlijk niet?De joden hebben een stuk woestijn omgetoverd in een welvarend land. Als de Palestijnen er nog hadden gewoon zou het land over 100 jaar nog straatarm zijn.
Maar onder de huidige omstandigheden, en die zullen nooit meer veranderen, is een droom van een Groot Israel niet reeel. Doch natuurlijk niet voor geloofswaanzinnigen.
[Dit bericht is gewijzigd door Akkersloot op 17-08-2003 20:38]
quote:Ja, of Israel $100,000.
Op zondag 17 augustus 2003 20:35 schreef tvlxd het volgende:[..]
2002 ESTIMATE, kan dus helemaal anders liggen. Syrië, bijvoorbeeld, $20,000.
In principe heeft Israel trouwens geen grondwet (net als Engeland) zoals veel landen die kennen, sommige dingen zijn vastgelegd in:
Declaration of Establishment (1948), the Basic Laws of the parliament (Knesset), and the Israeli citizenship law (bron CIA world factbook)
Een groot Joods rijk vanaf de Nijl tot aan de Eufraat of de Tigris is mij trouwens onbekend. Joden werden veel gebruikt als huurlingen maar het Egypte van de Pharaos en de Perzische rijken waren toch heel lang heel machtig tot de Romeinen de boel stevig gingen rellen.
--edit: verkeerd land--
[Dit bericht is gewijzigd door Trence op 17-08-2003 22:26]
Op zondag 17 augustus 2003 20:13 schreef tvlxd het volgende:
Heeft zo'n groot Joods rijk bestaan? In ieder geval niet al te lang, lijkt mij.
Wat een onzin.
Verschijnen er eerst twee vermeldingen van Jennygoeree.com (Je weet wel wiens man veroordeelt is vanwege de stelling dat de joden de holocaust aan zich zelf hadden te danken. "Hadden ze zich maar tot het christendom moeten bekeren")
Dan nog wat vermeldingen van het CIDI (gesubsidieerd door Israel) Maar met bewerken selecteren en zoek 'nijl eufraat' kon ik niets vinden. Gelukkig.
Dan nog wat van een christelijke organisatie en ja hoor. Het blijkt in het O.T. te staan: "De Here heeft Abraham vanuit Ur en Haran geroepen om hem en zijn nageslacht het land Kanaän te geven. Tot in eeuwigheid, staat er dan steeds! Vanaf Genesis 12 van hoofdstuk tot hoofdstuk. De omvang van dat gebied is van de rivier van Egypte, dat is de Nijl tot aan de rivier de Eufraat in Irak".
Mijn mening in deze is: Israeli's en Christenen die beweren dat Israel moet streven naar een Groot Israel van de Nijl aan de Eufraat zijn gewoon staatsgevaarlijk. Het is koren op de molen voor de Arabische propaganda.
quote:Pst, Israel heeft geen geschreven grondwet als zodanig, slechts een paar richtlijnen.
Op zondag 17 augustus 2003 22:01 schreef Vlaming het volgende:
Ik dacht ook dat deze 2 strepen stonden voor de Nijl en de Tigris. Weer er ook iemand of het waar is dat er in de Israëlische grondwet niets staat over het grondgebied van Israël.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |