toch staan er altijd lange rije van mensen die die troep eten, ik vraag me af of die kraampjes wel ooit bezoek krijgen van de inspectie????
vind het smerig
Als je smerig vindt, dan ga je gewoon niet erheen. Volgens mij klaag je in je topic meer over de multiculturele samenleving dan de kebab en donor. Iedereen heeft zo zijn smaak
Zelfde als met NLe bakkerijen: die worden kapot gemaakt door de inspectie. Maar de Turkse bakkerijen kloten nog lekker aan op hun shitzooi uit 1954 dat aan geen enkele eis voldoet.
Leuk voorbeeld: de winkelsluitingstijdenwet zegt dat op zondag bakkerijtjes dicht moeten zijn. Echter iedereen weet dat die Turkse bakkerijen dan altijd open zijn. Klantje van me wilde dat ook, en gooide zijn winkel ook op zondag open. Hupakee een ambtenaar langs met een boete. Hij dat hoogopspelen en aantonen dat Bakkerij IZmir aan de overkant ook altijd open is op zondag.
Was het verhelderende antwoord dat in Turkije niet de zondag maar de zaterdag als vrije dag geldt.
Nederland oh nederland. JIj bent de kampioen... in domheid.
quote:Nee, heb het zo vaak gegeten in goeie turkse of marokkaanse restaurants, maar die gozers met die kleine kraampjes die doen maar wat volgens mij
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:57 schreef Extremini het volgende:
Bij mij is echter andersom, ik vind kebab juist wel lekker smaken.Als je smerig vindt, dan ga je gewoon niet erheen. Volgens mij klaag je in je topic meer over de multiculturele samenleving dan de kebab en donor. Iedereen heeft zo zijn smaak
Maar ja, je maag wil ook wat.
quote:Daar krijg ik nou jeuk aan me naat van...
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:57 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Nee die krijgen geen bezoek.Zelfde als met NLe bakkerijen: die worden kapot gemaakt door de inspectie. Maar de Turkse bakkerijen kloten nog lekker aan op hun shitzooi uit 1954 dat aan geen enkele eis voldoet.
Leuk voorbeeld: de winkelsluitingstijdenwet zegt dat op zondag bakkerijtjes dicht moeten zijn. Echter iedereen weet dat die Turkse bakkerijen dan altijd open zijn. Klantje van me wilde dat ook, en gooide zijn winkel ook op zondag open. Hupakee een ambtenaar langs met een boete. Hij dat hoogopspelen en aantonen dat Bakkerij IZmir aan de overkant ook altijd open is op zondag.
Was het verhelderende antwoord dat in Turkije niet de zondag maar de zaterdag als vrije dag geldt.
Nederland oh nederland. JIj bent de kampioen... in domheid.
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:57 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Leuk voorbeeld: de winkelsluitingstijdenwet zegt dat op zondag bakkerijtjes dicht moeten zijn. Echter iedereen weet dat die Turkse bakkerijen dan altijd open zijn.
Je weet toch dat als ik ook maar een Turkse bakkerij kan noemen die op zondag dicht is, dat dan jouw argument in het water valt?
(guess what: Ik kan er vier noemen in mijn directe omgeving)
[Dit bericht is gewijzigd door eGo2k op 15-08-2003 13:04]
quote:Er komt geen restaurant aan pas om kebab voor te bereiden, het is echter heel simpel.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:58 schreef _The_General_ het volgende:[..]
Nee, heb het zo vaak gegeten in goeie turkse of marokkaanse restaurants, maar die gozers met die kleine kraampjes die doen maar wat volgens mij
Mijn excuses, maar ik begrijp je klacht niet echt, bedoel je dat er meer zorg aan bereiden van kebab gedaan moet worden?
quote:inderdaad, ik had het er over dat die kleine kraampjes vaak vies zijn, uren lang in de zon staan zonder een goede koeling, de persoonlijke verzorging van de bereider soms te wensen overlaat!! dat kan toch nie gezond zijn,
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:03 schreef Extremini het volgende:[..]
Er komt geen restaurant aan pas om kebab voor te bereiden, het is echter heel simpel.
Mijn excuses, maar ik begrijp je klacht niet echt, bedoel je dat er meer zorg aan bereiden van kebab gedaan moet worden?
los van of het lekker is of nie
quote:Of je het nou bij een turks restaurant of een kraampje haalt, het komt allemaal van een of andere gore slachter. Same shit. Gewoon eten en niet bij nadenken, dood ga je toch
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:04 schreef _The_General_ het volgende:[..]
inderdaad, ik had het er over dat die kleine kraampjes vaak vies zijn, uren lang in de zon staan zonder een goede koeling, de persoonlijke verzorging van de bereider soms te wensen overlaat!! dat kan toch nie gezond zijn,
quote:En ik kan er zo 80 noemen die open zijn op zondag.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:02 schreef eGo2k het volgende:[..]
Je weet toch dat als ik ook maar een Turkse bakkerij kan noemen die op zondag dicht is, dat dan jouw argument in het water valt?
(guess what: Ik kan er vier noemen in mijn directe omgeving)
quote:Krijgen vast geen bezoekjes...
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:54 schreef _The_General_ het volgende:
Hier rijden de laatste tijd heel veel van die vieze mannetjes rond met achter hun vierde hands mercedes een kraam waar vanuit ze Kebab en Donor verkopen. Ze staan dan de hele dag met die wagen en alle sausjes fijn op de toonbank uitgestald in de volle zon. Valt me ook op dat die kerels altijd vies zijn.toch staan er altijd lange rije van mensen die die troep eten, ik vraag me af of die kraampjes wel ooit bezoek krijgen van de inspectie????
vind het smerig
maar ehm... je hoeft er natuurlijk niet heen
anyway, We hebben hier niet van die auto's maar wel van die kraampjes in de binnenstad (Utrecht) en daar is het best wel te eten. Hebben gewoon een ruimte afgehuurd.
quote:Begint U maar.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:10 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
En ik kan er zo 80 noemen die open zijn op zondag.
quote:Yildiz
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:13 schreef eGo2k het volgende:[..]
Begint U maar.
Etc
quote:Achmed ook, hiero!
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:14 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Yildiz
Izmar
Kismet
Bereket
Mevlana
Sultan
Soltan
Mirat
Furun
Remelid
Garbliz
Sontan
AstanEtc
quote:Whehe.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:25 schreef ZixS het volgende:
Ik doneer daar juist altijd wat kebab...Donor-kebab
quote:Weet ik meteen waar ik zondag mijn brood kan gaan halen!
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:14 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Yildiz
Izmar
Kismet
Bereket
Mevlana
Sultan
Soltan
Mirat
Furun
Remelid
Garbliz
Sontan
AstanEtc
quote:Werkte tijdens mijn studenten tijd in de Hoereca,
Hier rijden de laatste tijd heel veel van die vieze mannetjes rond met achter hun vierde hands mercedes een kraam waar vanuit ze Kebab en Donor verkopen. Ze staan dan de hele dag met die wagen en alle sausjes fijn op de toonbank uitgestald in de volle zon. Valt me ook op dat die kerels altijd vies zijn.toch staan er altijd lange rije van mensen die die troep eten, ik vraag me af of die kraampjes wel ooit bezoek krijgen van de inspectie????
vind het smerig
Nou... ik ging er al nooit wat halen, maar nou al helemaal niet meer!
quote:Maar daarna zaten ze aan hun kut en pik en in hun neus te peuteren.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:53 schreef bloempjuh het volgende:
In Den Bosch, tegenover de bibliotheek, zit een Doner (ik kan de o-met-trema niet vinden op deze bloody i-mac) zaakje. Toen ik afgelopen zondag met mijn vriendje honger had zijn we daar een broodje shoarma (hij) en falafel (ik) gaan eten. De mensen die ons hielpen hebben voor elke wissel van shoarma naar falafel hun handen gewassen..
quote:Mensen zien dat dan toch zelf ook wel. En als het er smerig uitziet en onhygienisch is dan haal je het toch niet. Blijkbaar vinden mensen het niet erg, anders kwamen ze er niet.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:04 schreef _The_General_ het volgende:[..]
inderdaad, ik had het er over dat die kleine kraampjes vaak vies zijn, uren lang in de zon staan zonder een goede koeling, de persoonlijke verzorging van de bereider soms te wensen overlaat!! dat kan toch nie gezond zijn,
quote:Kom jij ook bij dezelfde tent in Den Bosch dan?
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:44 schreef trekpop het volgende:[..]
Maar daarna zaten ze aan hun kut en pik en in hun neus te peuteren.
Daarom eet ik Shoarma en Roti.
Beetje weerstand opbouwen joggies! Ik ben echt NOOIT ziek gewoon, komt opmdat ik vroeger altijd zand at .
quote:heeft er toch niets mee te maken of ze hun tent schoon kunnen houden of niet?
Op vrijdag 15 augustus 2003 17:23 schreef HeatWave het volgende:
kebab is wel lekker hoor, en ach zolang het niet verrot is kan het geen kwaad.Beetje weerstand opbouwen joggies! Ik ben echt NOOIT ziek gewoon, komt opmdat ik vroeger altijd zand at
.
Jullie moesten eens weten wat er daar in die keukens gebeurd.....brrrrr
tip...eet alleen op plekken waar het heel druk is en voedsel dat snel en makkelijk klaargemaakt wordt..........snackbar dus
quote:Tegen wie heb je het nou?
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:25 schreef Kebab het volgende:
Hey hou je bek man.
quote:Niet tegen u
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:29 schreef Grayburn het volgende:[..]
Tegen wie heb je het nou?
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:30 schreef Kebab het volgende:[..]
Niet tegen u
Maar tegen wie? Overigens zit ik ook in de horeca, en ik eet dus van z'n never nooit niet meer bij een snackbar... .
quote:Oh? Misschien moet ik mijn mening tip/mening maar iets bijschaven. Heb je soms een ranzig verhaaltje voor ons? Ik heb altijd goede ervaringen gehad met snackbars.
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:31 schreef Grayburn het volgende:[..]
! Nee dat moest er nog eens bijkomen
.
Maar tegen wie? Overigens zit ik ook in de horeca, en ik eet dus van z'n never nooit niet meer bij een snackbar...
.
quote:Dan schiet ik mezelf onder de duiven, dus laat maar. Maar je hebt jezelf nooit afgevraagd waarom de "keuken" van een snackbar niet in het zicht ligt? (geldt dus ook voor restaurants e.d. maar dat gaf je zelf al aan.)
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:33 schreef Kebab het volgende:[..]
Oh? Misschien moet ik mijn mening tip/mening maar iets bijschaven. Heb je soms een ranzig verhaaltje voor ons? Ik heb altijd goede ervaringen gehad met snackbars.
quote:Je lult naar je verstand hebt.
Hey hou je bek man. Ik heb wel verstand van horeca en ga er maar van uit dat een restaurant/eetcafe/afhaalshit zonder een Michelin ster altijd VIES is. En dan maakt het niet uit hoe luxe of schoon alles eruit ziet en hoeveel je voor het voedsel betaald.Jullie moesten eens weten wat er daar in die keukens gebeurd.....brrrrr
tip...eet alleen op plekken waar het heel druk is en voedsel dat snel en makkelijk klaargemaakt wordt..........snackbar dus
quote:Zo zo nog helderziend ook?
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat jij vaak uit eten gaat zorgt nog niet dat je verstand van Horeca hebt
Ik heb vaak in een keuken gewerkt en weet hoe het eraan toe gaat bij anderen. Mijn familie in Turkije heeft een keten van kwaliteits restaurants. Gelukkig loopt iedereen daar rond alsof ze smetvrees hebben. Dat is waarschijnlijk ook de manier hoe jij gewerkt hebt die 14 jaar. Er zijn uitzonderingen. Maar weet jij zeker wat al je collega's uitspoken op elk moment van de dag???
quote:Ik weet dat men in middelandse zee gebied doorgaans schoner is dan hier, des te erger.
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:46 schreef Kebab het volgende:[..]
Zo zo nog helderziend ook?
Ik heb vaak in een keuken gewerkt en weet hoe het eraan toe gaat bij anderen. Mijn familie in Turkije heeft een keten van kwaliteits restaurants. Gelukkig loopt iedereen daar rond alsof ze smetvrees hebben. Dat is waarschijnlijk ook de manier hoe jij gewerkt hebt die 14 jaar. Er zijn uitzonderingen. Maar weet jij zeker wat al je collega's uitspoken op elk moment van de dag???
quote:Euh jawel hoor. Turske pizzarol met döner...
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:53 schreef speknek het volgende:
Waarom verkopen ze hier eigenlijk nooit kebab in van die pannenkoeken?
quote:Weet je wat pas goddelijk is?
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
ik eet graag een doner, vlakbij het Hbf Düsseldorf, lekker turks brood, schapekaas erop, pepperonie, knoflookyoghurt.
mmmmm
en de tent wel goed schoon.
Iskender Döneri eten in restaurant Iskender in Kayseri Turkije
Een laag brood dat in stukjes gesneden is. Daarop een laag puur vlees. Dus zonder taaie stukjes vet. Daarover gesmolten boter. Dan lekker tomatensaus en yoghurt erbij.
Bovenstaande foto is niks vergeleken met wat je in restaurant Iskender krijgt.
[Dit bericht is gewijzigd door Kebab op 15-08-2003 19:10]
quote:Ga toch weg met je ik weet er 1 in veghel .....VEGHEL OPZICHT IS AL TE SMERIG OM IN ROND TE LOPEN ....
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:02 schreef dutchmage het volgende:
ik weet er 1 in veghel... die verkoopt de lekkerste Donner kebab..
quote:lieve jongen
Op vrijdag 15 augustus 2003 19:10 schreef speknek het volgende:
Huh? Ze kennen toch geen tomatensaus in Turkije?
quote:Maar ze hadden geen snert
Op vrijdag 15 augustus 2003 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
lieve jongen
De turken hebben zo'n beetje de keuken zoals we hem in het westen kennen uitgevonden.
Toen wij nog in de duisterste middeleeuwen zaten at men daar al Sorbets, maakte men Suikerwerk en gebak van het fijnste.
quote:Bij ons staan ze ook, ze hebben winkels en van die ik zou haast zeggen woonwagens en het ziet er heel vies uit.
vind het smerig
* pro_jeex gelukkig ben ik vegetariër
quote:Maar geen tomatensaus. Dat kunnen ze echt niet. De pizza, spaghetti en lasagne zijn niet te vreten zonder tomatensaus.
Op vrijdag 15 augustus 2003 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
lieve jongen
De turken hebben zo'n beetje de keuken zoals we hem in het westen kennen uitgevonden.
Toen wij nog in de duisterste middeleeuwen zaten at men daar al Sorbets, maakte men Suikerwerk en gebak van het fijnste.
quote:je praat naar je verstand hebt
Op vrijdag 15 augustus 2003 19:23 schreef speknek het volgende:[..]
Maar geen tomatensaus. Dat kunnen ze echt niet. De pizza, spaghetti en lasagne zijn niet te vreten zonder tomatensaus.
quote:Nah, ik ben alleen nog maar in het Zuid-Westen van Turkije geweest, maar je zou toch zeggen dat dat dichter bij Italië ligt.
Op vrijdag 15 augustus 2003 19:46 schreef Pietverdriet het volgende:
je praat naar je verstand hebt
quote:Oliebollen bak je toch zelf?Tssssk... schaam je
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:36 schreef YPPY het volgende:
Die kraampjes klinken bekend! Met de kermis of met oudjaar halen we daar altijd oliebollen. Het ziet er idd niet heel erg fris uit met het vet dat er vast nog van vorig jaar in zit en die vliegen er om heen. Maar oliebollen zijn toch wel eeeerg lekker.
quote:Interessant stukje, het was me ook al opgevallen dat Bakkerij/shoarmazaak Fatih ook gewoon open is op vrijdagavonden en alle HOLLANDSE feestdagen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:57 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Leuk voorbeeld: de winkelsluitingstijdenwet zegt dat ...
En dan nog dit: Ik ken de zwartjanstraat in het oude noorden al meer dan 21 jaar en het is me opgevallen dat er elke 3 maanden wel weer een nederlandse firma plaats maakt voor een kebab winkel. Dat roept toch vraagtekens op, want het is nu net alsof de buurtbewoners elke dag shoarma gaan halen.
quote:Bekrompenheid lijkt me een betere woordkeuze.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:57 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Nederland oh nederland. JIj bent de kampioen... in domheid.
quote:Ik eet soms bij de Turk of Marokkaan en vind het niet vies. Ik eet liever bij hen dan bij jou, meneer JEUKAANMENAAT!
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:10 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
En ik kan er zo 80 noemen die open zijn op zondag.
quote:Hier in Eindhoven hadden ze laatst sperma in de knoflooksaus gevonden bij zo'n heerlijke Turks "restaurant" en das niet de eerste keer dat ik zoiets verneem.
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:38 schreef fredDK het volgende:Ik eet soms bij de Turk of Marokkaan en vind het niet vies. Ik eet liever bij hen dan bij jou, meneer JEUKAANMENAAT!
Ja ik vind het ook heerlijk, lekker vers ook
quote:Beter houd jij je scheur maar manneke, want weet je wel wat je daar zegt?? Ik werk in de keuken van een caferestaurant zonder sterren en dagelijks ben ik de schlemiel die als de keuken dicht is nog even alle keukenspullen en de hele keuken mag schoon schrobben. Daarnaast dragen we allemaal handschoenen en worden borden teruggestuurd als er maar een vies plekje opzit of een barstje. Alle kookplaten worden helemaal met de hand schoongeboend en daarvan zit de frustratie me nu nog van in de vingers.
Hey hou je bek man. Ik heb wel verstand van horeca en ga er maar van uit dat een restaurant/eetcafe/afhaalshit zonder een Michelin ster altijd VIES is. En dan maakt het niet uit hoe luxe of schoon alles eruit ziet en hoeveel je voor het voedsel betaald.Jullie moesten eens weten wat er daar in die keukens gebeurd.....brrrrr
quote:Een paar jaar terug hadden ze in België ook sperma gevonden, en dit bij een autochtoon. Zijn frituur ging dicht en natuurlijk een fikse boete. Het stond toen in de krant.
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:43 schreef Midioot het volgende:[..]
Hier in Eindhoven hadden ze laatst sperma in de knoflooksaus gevonden bij zo'n heerlijke Turks "restaurant" en das niet de eerste keer dat ik zoiets verneem.
Ja ik vind het ook heerlijk, lekker vers ook
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen met je post? Dat Turkse broodjes vol met sperma zitten??? Of bedoel je misschien dat iemand opzettelijk sperma in de knoflooksaus gepompt heeft om de Turk in problemen te brengen??
quote:Niks, ik wens je gewoon smakelijk eten.
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:55 schreef fredDK het volgende:Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen met je post?
quote:Je probeert zeker een ster binnen te halen...
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:46 schreef Brett-Anderson het volgende:[..]
Beter houd jij je scheur maar manneke, want weet je wel wat je daar zegt?? Ik werk in de keuken van een caferestaurant zonder sterren en dagelijks ben ik de schlemiel die als de keuken dicht is nog even alle keukenspullen en de hele keuken mag schoon schrobben. Daarnaast dragen we allemaal handschoenen en worden borden teruggestuurd als er maar een vies plekje opzit of een barstje. Alle kookplaten worden helemaal met de hand schoongeboend en daarvan zit de frustratie me nu nog van in de vingers.
De bediening maakt 's avonds de zaak schoon en we hebben ook nog schoonmakers in de ochtend.
Integendeel: zo'n kebabwinkel zegt genoeg, kijk maar eens vanaf de oorsprong, daar zitten die turken gewoon met hun blote handen het vlees te reigen aan zo'n spies wat gewoon in een winkelwagentje zat ergens in een hoek waar het warm was. Dit zag ik een keer op de televisie en die Turk maar bedelen dat het een incident was, ja ja.
Die shoarma die je bij de Turk koopt is trouwens echt afvalvlees, kom eens shoarma kopen in ons restaurant, dan pas proef je echte!! Een wereld van verschil.
Bij een Marokkaan komt het duurste (grootste bord) op 7,50 Euro en je hebt de keuze uit een 15-tal (lekkere) gerechten.
Over kebab. Ik zie toch wel dat men er aardige prijzen voor vraagt. Het meeste vind ik goedkoop smaken en/of niet lekker. Er is eentje in Delfshaven waar het mannetje gewoon de broodjes met zijn blote muisjes beetpakt, staat even stil om met iemand te praten en hij wrijft er zowat met zijn hele handen doorheen, vlees sla en de rest gooit hij erop met de grijptang, maar hij raffelt dit wel af. Sla, vlees en saus zitten er vaak naast. Door dat geraffel, zie je gewoon de hele drap op de vloer en op het aanrecht. Het is vreemd heel vreemd, want die broodjes smaken daarentegen zo voortreffelijk dat mijn maat en ik er daar elke zaterdag eentje gaan halen. Over vreemde verhalen gesproken.
Verkapte aantijgingen jegens multiculturele samenleving lijkt het wel op.
quote:Nah het heet nog altijd Döner, dus.
Op zaterdag 16 augustus 2003 03:48 schreef Sitethief het volgende:
Afgezien van dat het Doner heet..... dan koop je er toch lekker niks? Vrije marktprincipe ?
quote:Oh, dat had ik ook niet in de gaten.
Op zaterdag 16 augustus 2003 09:35 schreef Grayburn het volgende:[..]
Nah het heet nog altijd Döner, dus.
Toch bedankt!
quote:Dat zei ik inderdaad ook eerder tegen The_General, maar hij heeft daar een andere mening over.
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:14 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Volgens mij wordt er idd een hoop aan gerotzooid, maar goed. Dat weet je wel en als je het dan niet wil ga je er niet heen. Simpel toch?
Maar sommige tentjes zijn inderdaad niet erg schoon en dat viel me in Nederland ook al op bij de Turkse bakker en slager. Helaaszijn in Nederland de winkels vaker dicht dan open dus dan ben je soms gedwongen bij zo'n viespeuk een broodje te halen.
quote:...en uit je bek...
Op zondag 17 augustus 2003 20:34 schreef method21 het volgende:
Gister op de zwarte markt in cuijk een broodje kebab op ....ik zeik nu gewoon uit me reet ...en iedereen die erbij was en ook van heeft gegeten is ook aan de racekak.....
Nooit meer kebab dus voor mij....
quote:Daarom heet het ook dunnerkebab, vanwege de viscositeits wijziging van je ontlasting.
Gister op de zwarte markt in cuijk een broodje kebab op ....ik zeik nu gewoon uit me reet ...en iedereen die erbij was en ook van heeft gegeten is ook aan de racekak.....
quote:keuringsdienst daarover op de hoogte gesteld?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |