Ik denk het volgende rijtje:
1. Kodiak beer
2. Zoutwaterkrokodil
3. IJsbeer
4. Nijlkrokodil
5. Siberische tijger
6. Afrikaanse leeuw
Zijn er eigenlijk gevallen bekend waarbij bepaalde roofdieren in een zwaar gevecht verwikkeld raakten met elkaar? Ik kan er niks over vinden op internet.
De meeste roofdieren hierboven leven nogal een eindje uit elkaar, dus de kans is niet groot dat er een conflict zou komen.
Voor zeeroofdieren ligt het anders.
1. Potvis
2. Zwaardwalvis (Orca)
3. Zeeluipaard
4. Witte haai
Als de Kraak echt bestaat zou die boven de Orca staan.
[Dit bericht is gewijzigd door julekes op 14-08-2003 17:09]
En is de reuzeninktvis niet wat voor je onderste rijtje??
quote:Die staat toch ook bekend als Kraak?
Op donderdag 14 augustus 2003 17:09 schreef Misanthroopia het volgende:
Ik kan nauwelijks roofdieren bedenken die elkaar zouden willen opeten. Misschien orka's en haaien,,,En is de reuzeninktvis niet wat voor je onderste rijtje??
quote:Dan heb jij nog nooit een Kodiak beer gezien.
Op donderdag 14 augustus 2003 17:13 schreef GoodspeeD het volgende:
Ik zou de Afrikaanse leeuw eerder op nummer 1 zetten dan de rest in je lijstje.
1 klap en weg is leeuwtje.
quote:Nog maar een poging dan
Op donderdag 14 augustus 2003 21:14 schreef Georges het volgende:
Zijn er geen (aankomend) biologen hier?
Vraag me af als er een onderlinge confrontatie is tussen een Haai en een zoutwaterkrokodil wie er zou winnen.
Ikzelf geef de krokodil een grote kans, door zijn pantser
Doen we ook geen insekten ?
quote:Een Grizzly Beer schat ik ongeveer net zo hoog in als een IJsbeer, had er wel ff tussen gekund. Maar er zijn zoveel sterke beren.
Op maandag 18 augustus 2003 21:43 schreef HPoi het volgende:
en een Grizzly Beer dan?!
Volgens mij is een confrontatie tussen een zoutwaterkrokodil en een haai vrij kansloos voor de haai. Zo'n krokodil is veel zwaarder en idd dat pantser.
Haai versus krokodil bijvoorbeeld: een haai is er op toegrust om een mogelijke prooi al van verre te detecteren. Bij een krokodil is het toch meer het korte-afstandswerk (uit rivier drinkende dieren te grazen nemen e.d.)
Dus: als een goed formaat witte haai vanuit het niets een verrassingsaanval op een krokodil uitvoert, dan denk ik dat de eerste klap een dader waard is. Ik bedoel, dit hieronder kan best wel door krokodilleleer heenbijten vermoed ik.
Het zou me niet verbazen als er weleens een hongerige haai is die iets dergelijks probeert. In het noorden van Australië heb je de zogenaamde "salties", zoutwaterkrokodillen, dus in theorie is een confrontatie zeker mogelijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Gert op 18-08-2003 22:06]
Je zou die beesten toch eens tegenover elkaar moeten zetten
quote:Alles schijt in zen "broek" van een nijlpaard
Op maandag 18 augustus 2003 22:06 schreef BAZZA het volgende:
Krokodil?
die schijten in hun "broek" voor nijlpaarden joh, stellen niks voor.![]()
De ijsbeer is het grootste en het zwaarste van de beren etc dus daar zou ik mijn centen op zetten
Zouden de tanden van een haai niet gewoon afbreken op een krokodil ?
Want zo stevig zijn die niet
Kan iemand misschien even op internet zoeken naar de bijtkrahct van beide dieren ?
De kracht dat er wordt uitgeoefend per 1cm² (ofzo)
ik weet alleen niet meer welke soort haai het was
Onderschat in elk geval geen 1 roofdier...ze blijven stuk voor stuk fascinerend...
quote:Ja wat een
Op maandag 18 augustus 2003 22:10 schreef ASSpirine het volgende:
Alles schijt in zen "broek" van een nijlpaard
Heb je die tanden al gezien ?
Die doorboren gewoon de pantser van een krokodil zonder moeite
quote:De Kodiakbeer is zwaarder en groter dacht ik. FF bron zoeken.
Op maandag 18 augustus 2003 22:06 schreef BAZZA het volgende:
Krokodil?
die schijten in hun "broek" voor nijlpaarden joh, stellen niks voor.![]()
De ijsbeer is het grootste en het zwaarste van de beren etc dus daar zou ik mijn centen op zetten
quote:Bijtkracht is imo niet het belangrijkste.
Op maandag 18 augustus 2003 22:10 schreef ASSpirine het volgende:
Kan iemand misschien even op internet zoeken naar de bijtkrahct van beide dieren ?De kracht dat er wordt uitgeoefend per 1cm² (ofzo)
Snelheid, de eerste zijn die de ander verwondt, daar gaat het m.i. veel meer om.
LET OP: beetje een GORE FOTO hieronder...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ik denk dat een haai een end komt als hij zijn scherpe tanden in een krokodil zet. Een (witte) haai heeft geen enkele moeite om een hap uit een surfbord te nemen of om een been doormidden te bijten. Dat doet-ie echt zo effe.
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 22:30 schreef ASSpirine het volgende:
Zoek even een foto van iemand die ene krokodillen aanval heeft overleefd ?![]()
I.t.t. krokodillen, die hun slachtoffer meteen mee naar beneden slepen, nemen haaien vaak eerst een "hapje" van hun beoogde slachtoffer. Dit doen ze met een hit and run-actie. Bevalt de smaak, dan komen ze terug. Mensen zijn niet het lievelingseten van haaien. Daarom worden relatief veel mensen "slechts" aangevreten bij een attack (helaas is ook dat soms al genoeg voor een dodelijke afloop).
Ze kunnen allebei zo'n 800 kg wegen. Daar is een leeuw of tijger niks bij.
De zoutwaterkrokodil kan wel 1000 kg wegen. Als gewicht bepalend is dan zijn de beer en de 'salty' erg aan elkaar gewaagd.
In zee is de Orca in het voordeel omdat ze bijna altijd in troepen jagen.
Was er in het oude Rome al niet sprake van gevechten tussen dieren eigenlijk?
Heb wel eens een gevecht gezien tussen een sidderaal en een alligator. En ik geloof dat de aal als winnaar uit 't gevecht kwam.
quote:Proest.
Op maandag 18 augustus 2003 22:46 schreef Georges het volgende:
Ze kunnen allebei zo'n 800 kg wegen. Daar is een leeuw of tijger niks bij.
De zoutwaterkrokodil kan wel 1000 kg wegen. Als gewicht bepalend is dan zijn de beer en de 'salty' erg aan elkaar gewaagd.
Sissy's.
Een witte haai weegt tot 3400 kilo.
quote:Ja, da's wel een goeie. Als je met je grote bek vol tanden niet eens de kans krijgt om in de buurt te komen omdat je een enorme stroomstoot door je donder krijgt...
Op maandag 18 augustus 2003 22:48 schreef Rider_on_the_storm het volgende:
En zo'n sidderaal dan?Heb wel eens een gevecht gezien tussen een sidderaal en een alligator. En ik geloof dat de aal als winnaar uit 't gevecht kwam.
En een krokodil gaat automatisch naar de neus van een dier
En als bv de krokodil de haai beet heeft wil ik toch weten hoe de haai vrij wil komen
quote:Klopt nog ook zeg, wow big ass mofo's die haaitjes
Op maandag 18 augustus 2003 22:49 schreef Gert het volgende:[..]
Proest.
Sissy's.
Een witte haai weegt tot 3400 kilo.
![]()
Vond hier een pagina over een confrontatie tussen een orca en een witte haai. Volgens de schrijver zou een witte haai het makkelijk winnen.
http://www.angelfire.com/electronic/DieselLocos/killwilly.html
volgens mij zijn ze echt nergens bang voor
The power of the shark's jaw is phenomenal; the highest recorded with a specially designed apparatus was 3.75 tonnes per Cm for a shark of 3 meters. That of a 6 meter Great White Shark much be more spectacular, but it has never been possible to accurately measure it.
The fastest shark is the Mako, which can reach 50 km/hr (the fastest of all fish is the sail fish. at 113 km /h, followed by the swordfish at 95 km/h). Man's speed in the water is farcical, even compared with the slowest-swimming fish.
The growth rate of sharks varies according to species, age, and maturity: from 33 millimeters per year to 30 centimeters: generally speaking, it is always slow.
Bron:http://www.wavescape.co.za/top_bar/tidings/Sharks/shark_KZN.html
quote:Geloof dat een orka de grootste aller haaien is, en het schijnt ook het grootste en gevaarlijkste zeeroofdier te zijn!
Op maandag 18 augustus 2003 23:04 schreef BAZZA het volgende:
Zou een orka t van een witte haai kunnen winnen?
World's biggest crocodile celebrates 28th birthday
The world's biggest crocodile celebrated his 28th birthday with a bottle of bubbly and a whole chicken.
June 10, 2000, 08:21 AM
BANGKOK (AFP)
- The world's biggest crocodile celebrated his 28th birthday on Saturday with a bottle of bubbly and a whole chicken at a private zoo on the outskirts of Bangkok, officials said.
"Yai," whose name means big, is six meters (18 feet) long and weighs in at 1,114 kilograms (2,450 pounds), zoo officials told AFP.
The massive reptile, a cross between the fresh and salt water breeds of crocodile, entered the Guinness Book of World Records in 1989.
Bron: http://www.arabia.com/life/article/english/0,11827,22281,00.html
Witte haai wint het op gewicht.
Voor wat betreft Orca vs. Witte haai, zie een eerdere post hierboven
quote:In groepvorming wel, dat is bekend, maar een orka alleen ?
Op maandag 18 augustus 2003 23:04 schreef BAZZA het volgende:
Zou een orka t van een witte haai kunnen winnen?
quote:Een nijlpaard bijt een krokodil dwars door midden..
Op maandag 18 augustus 2003 21:52 schreef ASSpirine het volgende:
Krokodillen rulesVraag me af als er een onderlinge confrontatie is tussen een Haai en een zoutwaterkrokodil wie er zou winnen.
quote:De Orka is een walvis en dus een zoogdier!
Op maandag 18 augustus 2003 23:10 schreef Solomon het volgende:[..]
Geloof dat een orka de grootste aller haaien is, en het schijnt ook het grootste en gevaarlijkste zeeroofdier te zijn!
Ik denk dat het ook een redelijk onrealistische vraag is wat het sterkste roofdier is, omdat de omstandigheden en het gedrag van de dieren er in de praktijk nooit toe zullen leiden dat ze elkaar "zomaar" zullen aanvallen voor een één op één gevecht tot de dood.
quote:Ja, maar een nijlpaard is weer geen roofdier
Op maandag 18 augustus 2003 23:14 schreef neo567 het volgende:[..]
Een nijlpaard bijt een krokodil dwars door midden..
quote:Yep, maar vooral tussen dieren en christenen
Op maandag 18 augustus 2003 22:46 schreef Georges het volgende:Was er in het oude Rome al niet sprake van gevechten tussen dieren eigenlijk?
Maar ook beren met leeuwen (als voorprogramma waarschijnlijk)
quote:En een krokodil is een amfibi... (geen zoogdier)...
Op maandag 18 augustus 2003 23:24 schreef Berkery het volgende:[..]
Ja, maar een nijlpaard is weer geen roofdier
quote:Dat klopt grotendeels wel, maar er zijn wel gevallen bekend waarin orca's en great whites het met elkaar aan de stok kregen. Ook zijn er gevallen bekend waarin Grizzly's oog in oog kwamen te staan met IJsberen. De IJsbeer koos meestal het hazepad.
Op maandag 18 augustus 2003 23:22 schreef MaartenGrendel het volgende:[..]
De Orka is een walvis en dus een zoogdier!
(De haai is een vis)Ik denk dat het ook een redelijk onrealistische vraag is wat het sterkste roofdier is, omdat de omstandigheden en het gedrag van de dieren er in de praktijk nooit toe zullen leiden dat ze elkaar "zomaar" zullen aanvallen voor een één op één gevecht tot de dood.
Het is niet waarschijnlijk dat deze dieren elkaar ooit zouden treffen, maar ranglijsten zijn altijd wel interessant. Daarnaast zijn het gewoon hele sterke dieren en is het erg boeiend om zo'n gevecht voor te stellen.
Niet dat ik een hekel aan dieren heb, integendeel zelfs.
Ik las een post op een forum waarin aannemlijk gemaakt werd dat orca's het zouden winnen van een great white omdat ze veel intelligenter zijn.
http://pub18.ezboard.com/fsharks77551sharkattacks.showMessage?topicID=414.topic
En om hem te vergelijken met een haai moet je naar de omstandigheden kijken. Op land wint de poema in zee de haai
Owjah, en het is tussen de 6 en 7 meter dat ze worden
quote:The power of the shark's jaw is phenomenal; the highest recorded with a specially designed apparatus was 3.75 tonnes per Cm for a shark of 3 meters. That of a 6 meter Great White Shark much be more spectacular, but it has never been possible to accurately measure it.
Op maandag 18 augustus 2003 23:40 schreef ASSpirine het volgende:
Their powerful jaws, with a crushing power of 3,000 pounds per square inch per snap, can easily break the bones of an animal or crush the shell of a turtle. A large male alligator is fully capable of taking a large deer or even a bear if it can get it to the water to drown it. Their conical-shaped teeth are made for holding onto prey not cutting it.Owjah, en het is tussen de 6 en 7 meter dat ze worden
geen competitie
quote:een inch = 2,56 cm ofzo ?
Op maandag 18 augustus 2003 23:45 schreef Georges het volgende:[..]
The power of the shark's jaw is phenomenal; the highest recorded with a specially designed apparatus was 3.75 tonnes per Cm for a shark of 3 meters. That of a 6 meter Great White Shark much be more spectacular, but it has never been possible to accurately measure it.
geen competitie
quote:Wat lul jij nou
Op maandag 18 augustus 2003 23:45 schreef Georges het volgende:
geen competitie
quote:Zo'n haai bijt met gemak door het schild van een schildpad heen. Lijkt me dat een krokodil ook niet echt moeilijk is dan.
Op maandag 18 augustus 2003 23:50 schreef Furby het volgende:[..]
Wat lul jij nou
Zo'n krokodil bijt zo'n haai gemakkelijker doormidden dan zo'n haai een gepantserde platgeslagen dinosaurus. een haai is verder ook niet meer dan een grote kabeljauw met kunstgebitje.
quote:Ja ok, maar bij de krokodil stond er ponden. Ze hebben het hier over tonnen, en dan gaat het nog over een klein haaitje.
Op maandag 18 augustus 2003 23:50 schreef ASSpirine het volgende:[..]
een inch = 2,56 cm ofzo ?
quote:Krokodillen ook
Op maandag 18 augustus 2003 23:57 schreef Georges het volgende:[..]
Zo'n haai bijt met gemak door het schild van een schildpad heen. Lijkt me dat een krokodil ook niet echt moeilijk is dan.
Tijgerhaaien doen het vaak zat.
maareh vergeet niet, dat wat ik net zei (bijtkracht) bij de krokodil per square incj is en NIET per square cm is (zoals bij de haai)
Dus het scheelt wel wat
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 23:40 schreef ASSpirine het volgende:
Their powerful jaws, with a crushing power of 3,000 pounds per square inch per snap, can easily break the bones of an animal or crush the shell of a turtle. A large male alligator is fully capable of taking a large deer or even a bear if it can get it to the water to drown it. Their conical-shaped teeth are made for holding onto prey not cutting it.
quote:Lekker zacht velletje lijkt me
Op dinsdag 19 augustus 2003 00:04 schreef Georges het volgende:
Dit is de bewuste grootste witte haai, aardig beestje
Hoe het ook verder zij, ik zou graag een keer een confrontatie zien.
quote:Potvis is geen roofdier
Op donderdag 14 augustus 2003 17:07 schreef Georges het volgende:
Wat zijn nu eigenlijk de sterkste roofdieren als het op een onderlinge confrontatie zou komen?Ik denk het volgende rijtje:
1. Kodiak beer
2. Zoutwaterkrokodil
3. IJsbeer
4. Nijlkrokodil
5. Siberische tijger
6. Afrikaanse leeuwZijn er eigenlijk gevallen bekend waarbij bepaalde roofdieren in een zwaar gevecht verwikkeld raakten met elkaar? Ik kan er niks over vinden op internet.
De meeste roofdieren hierboven leven nogal een eindje uit elkaar, dus de kans is niet groot dat er een conflict zou komen.Voor zeeroofdieren ligt het anders.
1. Potvis
2. Zwaardwalvis (Orca)
3. Zeeluipaard
4. Witte haai
Als de Kraak echt bestaat zou die boven de Orca staan.
quote:Nee de reuzeninktvissen die ie eet zijn namelijk planten...
Op dinsdag 19 augustus 2003 00:19 schreef ArmaniMania het volgende:[..]
Potvis is geen roofdier
De witte haai is de haai met de slechtste reputatie wat betreft wreedheid. De enorme roofhaai heeft schijnbaar zonder enige aanleiding mensen aangevallen en gedood. Het is een reusachtige beest, dat gek op bloed is. Het heeft enorme kaken en angstaanjagende tanden die lang en scherp zijn. Het lijken net gekartelde dolken die echt geschikt zijn voor het afscheuren van grote lappen vlees.
De verhalen over zijn vraatzucht zijn niet overdreven: men heeft witte haaien gevangen die niet groter waren dan 1 meter lang. Toen ze werden opgesneden, bleek er een hele zeeleeuw in te zitten. Een andere, niet zo grote witte haai bevatte een man die langer was dan 1,80m. Stel je eens voor wat een witte haai van 6m kan inslikken.........
Ondanks alle aandacht en alle legenden die de witte haai omgeven als menseneter, zijn er maar betrekkelijk weinig mensen aanvallen waarvan bewezen is dat ze het werk van de witte haai zijn. Van de aanvallen die echt van de witte haai zijn , hebben de meeste geen dodelijke afloop gehad. Voor de kust van Californië ( west Amerika ), waar deze haaien veel voorkomen, zijn er in de laatste dertig jaar maar vier gevallen met dodelijke afloop geweest. Veel mensen die werden aangevallen, werden slechts één keer gebeten, waarna de haai zich van hen afkeerde. Misschien verdedigt de haai zichzelf alleen maar, want er is geen twijfel dat de machtige kaken van de witte haai zowat alles zou kunnen doden wat het beest als prooi zou uitkiezen. Vaak worden aanvallen op mensen uit pure onwetendheid toegeschreven aan de witte haai. Deze eer- of eigenlijk schande- verdient het beest niet, aangezien veel aanvallen plaatsvinden in het warme water van de tropen, waar de witte haai zelden voorkomt. Maar aangezien hij het bekendste zeeroofdier is, krijgt hij de schuld. De aanvallen worden waarschijnlijk uitgevoerd door een van de agressieve haaien die in de tropen veel voorkomen, zoals de grondhaai.
Hoe groot worden witte haaien?
Er zijn veel witte haaien gevangen die ongeveer 5,5m lang waren en het is waarschijnlijk dat ze meer dan 6m lang kunnen worden. Maar berichten dat men witte haaien gezien heeft die 12m of langer waren, is waarschijnlijk pure fantasie. Net zoals de meeste andere roofdieren van de open oceaan, is de witte haai geen kieskeurige eter. Midden in de oceaan is er nooit erg veel voedsel en de witte haai moet dan ook eten wanneer het kan. Hij laat zich niet bang maken door dieren die dezelfde grootte hebben als hijzelf, en hij verslindt graag grote zoogdieren zoals zeehonden, zeeleeuwen, schildpadden en andere haaien. Ondanks zijn reputatie gaat de witte haai soms liever een straatje om om een ontmoeting met de mens uit de weg te gaan. Men denkt dat veel aanvallen op mensen plaatsvinden, omdat de haai mensen voor zijn favoriete voedsel, zeeleeuwen, aanziet.
Bijna alle haaien hebben een gestroomlijnd lichaam. Daardoor kunnen zij zich snel en gemakkelijk door het water voortbewegen. Hun borstvinnen zijn vrij groot en dienen voor het evenwicht. De staartvin van de haai is niet symmetrisch, dus niet aan beide kanten gelijk. De bovenkant van de vin is een stuk langer dan de onderkant. Sommige snelle haaien, zoals de Witte haai, kunnen een snelheid bereiken van wel 40 kilometer per uur. Als haaien rustig zwemmen, doen ze dit met een snelheid van 1 tot 3 kilometer per uur.
quote:Wat dacht je van loch ness die nog nooit bewezen is dat het bestaat
Op dinsdag 19 augustus 2003 00:46 schreef motown het volgende:
Wat dachten jullie van die hele grote inktvissen die nog nooit levend zijn waargenomen?
quote:
The longest Great White Shark ever recorded(and proven to be true)was 21 feet long,the longest Saltwater Crocodile ever recorded(and proven to be true)was 23 feet long.The heavy'est Great white shark ever recorded(and proven to be true)was 1.3 tons,the heavy'est saltwater crocodile ever recored(and proven to be true)was 3.5 tons.The average size for an adult Great White Shark is about 14 feet long & 1000 pounds in weight,the average size of an adult Saltwater Crocodile is about 18 feet long & 1.2 tons in weight.When a Great White Shark bites something,the damage is mainly caused by its serated teeth.When a Saltwater Crocodile bites something,the damage is mainly caused by its jaw power.its hard to say witch animal would win because Great White Sharks try to avoid animals larger than them selves(adult male Elephant Seals,Orca Whales ect),and Saltwater Crocodiles dont usualy attack animals underwater(but they can,and sometimes do attack animals underwater)and with their huge size advantage the Saltwater Crocodile would most probobly win.The longest Bull Shark ever recored(and proven to be true)was 14 feet long,the longest Nile Crocodile ever recorded(and proven to be true)was 21 feet long.The heavy'est Bull Shark ever recorded(and proven to be true)was 900 pounds,the heavy'est Nile Crocodile ever recorded(and proven to be true)was 2.9 tons.The average size for an adult Bull Shark is about 9 feet long & 500 pounds in weight,the average size of an adult Nile Crocodile is about 16 feet long & 1 ton in weight.An adult Nile Crocodile would have nothing to fear from an adult Bull Shark,only juvenile Nile Crocodiles would have to avoid Bull Sharks(only if their mother's not around to protect them),Juvenile & adult Bull Sharks will both avoid a confrontation with a Nile Crocodile.As for a 33 foot long Saltwater Crocodile or Great White Shark being able to kill an adult Orca Whale,adult Great White Sharks are hunted by adult & juvenile Orca Whales.No report of a Saltwater Crocodile coming into contact with an Orca Whale has ever been made.But even if all these animals were the same length an Orca Whale would still have tons in weight over a Saltwater Crocodile or a Great White Shark + intellergence.Also Tiger Sharks dont have the size to be a threat to an adult Nile Crocodile or Saltwater Crocodile. ^
quote:Dat topic heb ik ook gelezen daar. Maar er is geen bronvermelding en wat daar staat klopt niet met mijn citaat over de grootste witte haai.
Op dinsdag 19 augustus 2003 00:49 schreef ASSpirine het volgende:
Heb ik van een forum gehaald
[..]
Het blijft helaas toch bij speculatie, ik zou graag een keer beelden zien van een confrontatie.
quote:proberen te regelen
Op dinsdag 19 augustus 2003 00:56 schreef Georges het volgende:[..]
Dat topic heb ik ook gelezen daar. Maar er is geen bronvermelding en wat daar staat klopt niet met mijn citaat over de grootste witte haai.
Wel interessant om te lezen.Het blijft helaas toch bij speculatie, ik zou graag een keer beelden zien van een confrontatie.
Anders proberen te mailen naar croc-expert Dr. Brady Barr
quote:The Great White could whip any animals ass in the water and I stick by that.
Op maandag 18 augustus 2003 22:54 schreef Georges het volgende:
Vond hier een pagina over een confrontatie tussen een orca en een witte haai. Volgens de schrijver zou een witte haai het makkelijk winnen.
http://www.angelfire.com/electronic/DieselLocos/killwilly.html
p.s. het van een forum geplukte verhaaltje van Asspirine bevat nogal wat onjuistheden.
O.a de zwaarste Great White: deze zou volgens de schrijver 1300 kilo zijn. Dat is echt onzin. Tel er maar 2000 kilo bij op.
Ook de bewering dat een Great White nooit prooien aanvalt die groter dan hemzelf zijn is niet waar. De walvishaai, grootste haai ter wereld, ongevaarlijk voor mensen overigens, is nog weleens de pineut.
[Dit bericht is gewijzigd door Gert op 19-08-2003 01:49]
Kodiakbeer is een alleseter, eet voornamelijk vis, bessen, kleine zoogdieren. De IJsbeer is daarentegen een vleeseter, eet walvissen (beluga's), robben, mensen (het enige zoogdier dat de mens op zijn menukaart heeft staan), en eigenlijk alles wat beweegt.
De IJsbeer zal het dus winnen op techniek, al zullen deze twee elkaar niet in de weg lopen omdat ze niet op dezelfde plaats voorkomen.
Qua techniek denk ik weer dat de tijger en de leeuw boven de beren staan. Deze dieren werken het prooi naar de grond en bijten in de nek.
quote:ik neem toch aan dat een krokodil minder snel kan zwemmen dan een haai en dat de omvang van een haai zo groot is dat een krokodil niet eens zijn kaak ver genoeg kan openen om de haai te bijten...
Op maandag 18 augustus 2003 21:52 schreef ASSpirine het volgende:
Krokodillen rulesVraag me af als er een onderlinge confrontatie is tussen een Haai en een zoutwaterkrokodil wie er zou winnen.
Ik zie de haai de krokodil in 1 hap splijten...en in 2 happen opeten. Gemiddelde haai dan...
quote:Een Orka is de grootste dolfijnsoort
Op maandag 18 augustus 2003 23:10 schreef Solomon het volgende:[..]
Geloof dat een orka de grootste aller haaien is, en het schijnt ook het grootste en gevaarlijkste zeeroofdier te zijn!
quote:orka = walvis
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:49 schreef Herkauwer het volgende:[..]
Een Orka is de grootste dolfijnsoort
quote:schuurpapier ja
Op dinsdag 19 augustus 2003 00:06 schreef ASSpirine het volgende:[..]
Lekker zacht velletje lijkt me
quote:Zijn we er nou nog niet over uit?
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:45 schreef registered.copyright het volgende:
[..]
ik neem toch aan dat een krokodil minder snel kan zwemmen dan een haai en dat de omvang van een haai zo groot is dat een krokodil niet eens zijn kaak ver genoeg kan openen om de haai te bijten...Ik zie de haai de krokodil in 1 hap splijten...en in 2 happen opeten. Gemiddelde haai dan...
Laten we het erop houden dat in ondiep water een krokodil door zijn wendbaarheid een kans maakt. In dieper water is-ie kansloos. De krok zou pas in de gaten hebben dat-ie aangevallen wordt als ie al in twee stukken ligt: een witte haai zwemt 3 a 4 keer zo snel, weegt 3 x zoveel en zijn kaak bijt dwars door een grote schildpad heen, dus een krokkie gaat ook wel lukken. En de onderkant van een krok is zacht, en haaien komen altijd ineens met een noodgang van onderaf aanzetten.
Maar die sidderaal heeft een tamelijk uniek wapen natuurlijk. Misschien is dat wel de echte kampioen van het water.
Next animal! Zijn we er al uit of de leeuw of de beer wint?
quote:voor de non-believers, de Orca is wel een dolfijn
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:59 schreef Erosjuhhh het volgende:[..]
orka = walvis
Zwaardwalvis ook wel genoemd
Classification: The Orca was classified by Linnaeus in 1758, with the original name of Dephinus orca - 'demon dolphin'. In 1860, however, a new genus was created, Orcinus, in recognition of the differences between this species and the smaller dolphins. Despite its size and common name, however, the Orca is, in fact, the largest dolphin, and is more closely related to them than to the 'great' whales. The False Killer Whale and Pygmy Killer Whale are quite separate species.
quote:Een dolfijn is een walvis-achtige.
Op dinsdag 19 augustus 2003 13:09 schreef Herkauwer het volgende:[..]
voor de non-believers, de Orca is wel een dolfijn
quote:Je snapt hem wel
Op dinsdag 19 augustus 2003 13:10 schreef Gert het volgende:[..]
Een dolfijn is een walvis-achtige.
This stocky species reaches a maximum length of 9.75m for males and 8.53m for females. The maximum body weights are 10.5 tonnes and 7.4 tonnes respectively.
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 13:11 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Je snapt hem wel
Killer Whale or Orca, aquatic mammal that is the largest member of the dolphin family. The killer whale is so named because of its voracious appetite for fish, seabirds, sea turtles, and aquatic mammals. But this name can cause confusion because the killer whale is not a whale, although dolphins and whales are closely related, belonging to the same mammalian order, Cetacea.
quote:Staat hierboven ergens al beantwoord. Orca's jagen altijd in groepen en zijn niet gewend in hun eentje een prooi aan te vallen en te doden. terwijl dit juist het specialisme van een haai is.
Op dinsdag 19 augustus 2003 13:13 schreef Herkauwer het volgende:
Trouwens een Orka wordt een stuk groter dan een witte haai, dus welke zou er winnen?
En nee, we zijn er nog niet uit
Beer is wel een beetje gewond natuurlijk. Jammer voor de leeuw......
quote:Wist jij dat een witte haai een dubbele rij tanden heeft?
Op dinsdag 19 augustus 2003 13:32 schreef ASSpirine het volgende:
Maar de tanden van haaien breken best gemakkelijk af, dus er is kans dat de haai dan veel tanden verliest en zijn prooi maar weinig schade kan aanrichten
En ik zou me maar niet teveel zorgen maken dat een haai "zijn prooi maar weinig schade kan aanrichten." Daar zijn ze niet zo goed in namelijk.
quote:een gorilla is wel sterk, maar wint het zeker niet van een beer ofzo
Op dinsdag 19 augustus 2003 15:11 schreef Zapje het volgende:
Ik ga me dan ook afvragen wie het in een gevecht wint van de Gorilla, die apen zijn ijzersterk.......
trouwens geen idee welke andere dieren bij een Gorilla nest komen, dat wordt vaak bewaakt door een hele horde Gorilla's.......
quote:Reeds lang afgestudeerde biologen ook goed?
Op donderdag 14 augustus 2003 21:14 schreef Georges het volgende:
Zijn er geen (aankomend) biologen hier?
Wat een ridicule vraagstelling.. maar in zo'n toptien van landroofdieren zou ik de zoutwaterkrokodil maar gewoon bovenaan zetten, aangezien die beesten 6 meter lang kunnen worden en alles wat ze pakken het water insleuren en door verdrinking en pure kracht overwinnen.
Daar kan echt geen ijsbeer tegenop hoor.
In het water zal de orca denk ik sterke papieren hebben, want is het grootste (ok, de potvis, maar dit is een milde rover... alleen inktvissen) zeeroofdier en werkt in groepen. Zelfs individueel zie ik het een orca tegen niets afleggen.
Maar deze confrontaties lijken me allemaal hoogst onwaarschijnlijk. En die dieren zijn slim genoeg elkaar niet op te zoeken.
Je ziet wel regelmatig leeuwen die bv. een jachtluipaard aanvallen of een hyena. Geen partij. Maar groepen hyena's vallen andersom ook wel ns een leeuw aan en winnen.
quote:Nou, of het ridicuul is dat is een kwestie van interesse enz. Het lijkt me gewoon een fascinerend schouwspel.
Op dinsdag 19 augustus 2003 15:52 schreef kamagurka het volgende:[..]
Reeds lang afgestudeerde biologen ook goed?
Wat een ridicule vraagstelling.. maar in zo'n toptien van landroofdieren zou ik de zoutwaterkrokodil maar gewoon bovenaan zetten, aangezien die beesten 6 meter lang kunnen worden en alles wat ze pakken het water insleuren en door verdrinking en pure kracht overwinnen.
Daar kan echt geen ijsbeer tegenop hoor.In het water zal de orca denk ik sterke papieren hebben, want is het grootste (ok, de potvis, maar dit is een milde rover... alleen inktvissen) zeeroofdier en werkt in groepen. Zelfs individueel zie ik het een orca tegen niets afleggen.
Maar deze confrontaties lijken me allemaal hoogst onwaarschijnlijk. En die dieren zijn slim genoeg elkaar niet op te zoeken.
Je ziet wel regelmatig leeuwen die bv. een jachtluipaard aanvallen of een hyena. Geen partij. Maar groepen hyena's vallen andersom ook wel ns een leeuw aan en winnen.
Maar goed, iets over leeuwen/tijgers en beren. IJsberen en Kodiak of Grizzly beren zijn gemiddeld genomen een stuk zwaarder dan de grote katten. Een beetje mannetjes leeuw kan dacht ik 300 kg wegen, een beetje IJsbeer wordt makkelijk het dubbele.
Het schijnt ook af te hangen van het karakter van een dier. Zwarte beren zijn relatief rustig en defensief. Er zijn gevallen beken waarin zwarte beren het aflegden tegen kleinere dieren ( bergleeuw, poema).
Grizzly beren en IJsberen zijn veel agressiever en ik denk dat zelfs een grote Afrikaanse leeuw weinig kans maakt als we uit gaan van de standaard grootte van beide soorten.
In dit topic op een ander forum gaan ze er uitgebreid op in:
http://pub18.ezboard.com/fsharks77551sharkattacks.showMessage?topicID=414.topic
Misschien dat ik het al gepost had.
[Dit bericht is gewijzigd door Georges op 19-08-2003 19:06]
IJsbeer
Grizly
Kodiak
Niet Dus?
quote:Het schijnt dat, heb ff de bronnen niet voorhanden, een Grizzly veel agressiever en imposanter is dan een IJsbeer. Er zijn incidenten bekend waarin een Grizzly een IJsbeer wegjoeg in het noorden van Canada.
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:29 schreef Sitethief het volgende:
Ik dacht dat et altijd zo zat:IJsbeer
Grizly
KodiakNiet Dus?
quote:Ik dacht dat een kodiak iets heel anders dan een grizly was...
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:37 schreef Georges het volgende:[..]
Het schijnt dat, heb ff de bronnen niet voorhanden, een Grizzly veel agressiever en imposanter is dan een IJsbeer. Er zijn incidenten bekend waarin een Grizzly een IJsbeer wegjoeg in het noorden van Canada.
Een Kodiak/Grizzly is veel robuuster gebouwd dan een IJsbeer, wellicht dat hij daar zijn voordeel uit kan halen.
quote:Grizzly en Kodiak zijn allebei bruine beren. Kodiakberen worden zo genoemd omdat ze alleen voorkomen op Kodiakeiland en dat ligt ten zuiden van Alaska.
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:40 schreef Sitethief het volgende:[..]
Ik dacht dat een kodiak iets heel anders dan een grizly was...
Kodiak leefde toch in Rusland en grizly in USA en canada.....
Trouwens een ijsbeer is de grootste toch?
Het zijn in feite bruine beren, maar dan op Kodiakeiland. Vanwege de bijzondere omstandigheden daar kunnen ze extreem groot worden, tot zo'n 800 kg als ik me niet vergis.
[Dit bericht is gewijzigd door Georges op 19-08-2003 20:45]
Grizzly beer
Herkomst : Noord-Amerika, Europa, Azië
Voedsel : Vis, knaagdieren, aas, jonge herten.
Leeftijd : 25-30 jaar
Grootte : 2-2,8 meter
Gewicht : 80-443 Kilo.
IJsbeer
Wetenschappelijke naam : Ursus maritimus
Engelse naam : Polar Bear.
Herkomst : Noordpool.
Voedsel : Zeehonden, kleine walvissen, walrussen, aas.
Leeftijd : 20-25 jaar.
Grootte : 2-3 meter
Gewicht : 175-650 Kilo.
"IJsberen zijn de grootste carnivoren op aarde"
Bruine beer
Wetenschappelijke naam : Ursus Arctos
Herkomst : Brown bear
Herkomst : Europa
Voedsel : Insekten, honing, vis, vruchten, kadavers.
Leeftijd : 55-60 jaar
Grootte : Tot 2,5 meter
Gewicht : Tot 750 Kilo.
quote:Cijfers voor de Kodiak beer kloppen niet, die kunnen makkelijk meer dan 600 kg wegen. Veel websites stellen dat. Maar goed, het zal een close finish zijn tussen een van deze beren. Wellicht dat het de IJsbeer is.
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:45 schreef Sitethief het volgende:
Kodiak beer
Herkomst : Kodiakeiland bij Alaska
Voedsel : O.a. Zalm.
Leeftijd : ?
Grootte : Ca. 3 meter.
Gewicht : Ca. 600 kiGrizzly beer
Herkomst : Noord-Amerika, Europa, Azië
Voedsel : Vis, knaagdieren, aas, jonge herten.
Leeftijd : 25-30 jaar
Grootte : 2-2,8 meter
Gewicht : 80-443 Kilo.IJsbeer
Wetenschappelijke naam : Ursus maritimus
Engelse naam : Polar Bear.
Herkomst : Noordpool.
Voedsel : Zeehonden, kleine walvissen, walrussen, aas.
Leeftijd : 20-25 jaar.
Grootte : 2-3 meter
Gewicht : 175-650 Kilo."IJsberen zijn de grootste carnivoren op aarde"
Bruine beer
Wetenschappelijke naam : Ursus Arctos
Herkomst : Brown bear
Herkomst : Europa
Voedsel : Insekten, honing, vis, vruchten, kadavers.
Leeftijd : 55-60 jaar
Grootte : Tot 2,5 meter
Gewicht : Tot 750 Kilo.
quote:Heb je het nu over de leeuwin of over de leeuw? leeuwinne kunne soms net zo sterk uit de bus komen......beter getraind enzo
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:59 schreef Georges het volgende:[..]
Cijfers voor de Kodiak beer kloppen niet, die kunnen makkelijk meer dan 600 kg wegen. Veel websites stellen dat. Maar goed, het zal een close finish zijn tussen een van deze beren. Wellicht dat het de IJsbeer is.
IJsbeer vs Afrikaanse mannetjes leeuw is geen match denk ik. Wint de IJsbeer makkelijk. Ik vraag me af hoe het is tussen een Siberische tijger en een Afrikaanse leeuw.
quote:Maar de grootste ijsberen leven niet in Noord-Amerika maar in Noorwegen volgens dat forum... en dara heb je weer geen grizzly beren
Op dinsdag 19 augustus 2003 20:37 schreef Georges het volgende:[..]
Het schijnt dat, heb ff de bronnen niet voorhanden, een Grizzly veel agressiever en imposanter is dan een IJsbeer. Er zijn incidenten bekend waarin een Grizzly een IJsbeer wegjoeg in het noorden van Canada.
Een Kodiak/Grizzly is veel robuuster gebouwd dan een IJsbeer, wellicht dat hij daar zijn voordeel uit kan halen.
Hyena's kunnen soms in groepsverband een aantal leeuwinnen verjagen van een prooi. Als er een mannetjes leeuw bij is, dan durven ze niet.
Hyena's worden ook bijna altijd gedood door mannetjes leeuwen.
quote:Jah maar toch zijn leeuwinnen meer getraind en ze hebben meer ervaring.... terwijl mannetjes toch maar de hele dag liggen te luieren...krijg je slappe spieren van
Op dinsdag 19 augustus 2003 21:08 schreef Georges het volgende:
Een mannetjes leeuw is veel sterker, groter en zwaarder dan een vrouwtje, geen competitie. Het is niet voor niets zo dat een mannetje altijd als eerste eet, ongeacht wie de kill gemaakt heeft.Hyena's kunnen soms in groepsverband een aantal leeuwinnen verjagen van een prooi. Als er een mannetjes leeuw bij is, dan durven ze niet.
quote:Soms gaan ze gericht een hyena pakken zelfs als ze honger hebben. Er zijn zelfs gevallen van leeuwen die een volwassen (vaak zwakkere)olifant te lijf gaan en doden. In tijden van schaarste..
Op dinsdag 19 augustus 2003 21:08 schreef Georges het volgende:
Een mannetjes leeuw is veel sterker, groter en zwaarder dan een vrouwtje, geen competitie. Het is niet voor niets zo dat een mannetje altijd als eerste eet, ongeacht wie de kill gemaakt heeft.Hyena's kunnen soms in groepsverband een aantal leeuwinnen verjagen van een prooi. Als er een mannetjes leeuw bij is, dan durven ze niet.
Bij kleinere dieren als spinnen is het trouwens niet altijd zo dat de grootste wint, degene met het beste en plakkerigste web kan een veel grotere spin vastleggen en opeten.
Maar qua landdieren lijkt het me nog steeds dat de ijsbeer aan stukken wordt gescheurd door een zoutwaterkrokodil. Heb je wel ns gezien hoe groot die buffels zijn die ze het water insleuren?
An Eielson Air Force Base airman shot the record-book grizzly
during an October 2001 deer hunt in Prince William Sound, Alaska.
De laatste is "zeker" kodiak beren volgens hun bron, de anderen moet je maar zelf even kijken...
Bij de eerste heeft men het over een grizzly beer, maar op hun site zie je boven aan "giant kodiak bear"... is dit nu hetzelfde (kodiak / grizzly)?
edit: ...Vital Ground purchased threatened wildlife habitat in the Rocky Mountains and on Kodiak Island in Alaska in order to preserve it....
Bzar gewoon...het zijn gewoon (met alle respect) "monsters"...
quote:Niet jokken hè.
Op woensdag 20 augustus 2003 04:52 schreef fatima het volgende:
Intuitief stem ik voor de Leeuw maar de Ekster wint en is ook nog eens oneindig veel gewiekster als roofdier cq vogel dan.
intuitief voor de leeuw..
quote:Zoutwaterkrokodillen maken natuurlijk ook gebruik van het feit dat hun prooi snel verdrinkt. Een IJsbeer verdrinkt veel minder snel dan een een buffel omdat het gedeeltelijk een waterdier is. Overigens heb ik ook wel eens op film een groep ijsberen gezien die beluga walvissen aan het slachten waren. Dat zijn beesten van 4 a 5 meter lang en zo'n 1500 kilo. De walvissen zaten vast in een watergat in het ijs en het dichtsbijzijnde stuk open zee was te ver om naartoe te zwemmen. De ijsberen braken met een klap van hun poten de nek van de walvissen....
Op woensdag 20 augustus 2003 01:45 schreef kamagurka het volgende:[..]
Soms gaan ze gericht een hyena pakken zelfs als ze honger hebben. Er zijn zelfs gevallen van leeuwen die een volwassen (vaak zwakkere)olifant te lijf gaan en doden. In tijden van schaarste..
Bij kleinere dieren als spinnen is het trouwens niet altijd zo dat de grootste wint, degene met het beste en plakkerigste web kan een veel grotere spin vastleggen en opeten.
Maar qua landdieren lijkt het me nog steeds dat de ijsbeer aan stukken wordt gescheurd door een zoutwaterkrokodil. Heb je wel ns gezien hoe groot die buffels zijn die ze het water insleuren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |