quote:bron: Trouw
AMSTERDAM - Allochtone jongeren dringen door in het nachtleven. Jaren werden zij weinig toegelaten in clubs, discotheken en poppodia, maar horeca-ondernemers willen hen niet meer links laten liggen.Omdat allochtonen vaak werden geweigerd, namen zij de afgelopen jaren hun toevlucht tot eigen feesten, buiten het reguliere uitgaansleven om, die zeer succesvol werden. Nu doet de horeca zijn best om hen weer terug te krijgen.
De bekende Rotterdamse pop- en danszaal Nighttown gaat zich bijvoorbeeld specifiek op allochtonen richten, met onder andereTurkse, Kaapverdiaanse en Hindoestaanse avonden. De bevolkingsontwikkeling van de stad maakt dat nodig, zegt dance-coördinator D. Buisman.
Buisman: ,,Er kwamen steeds meer uitgaansgelegenheden bij en allemaal mikten ze op Nederlands publiek dat van dance houdt. Dat publiek is er steeds minder. Ik hoop dat allochtonen, als ze eens naar een eigen feest bij ons zijn geweest, ook andere avonden gaan bezoeken.'' De dance-coördinator ziet een 'ommekeer' in deurbeleid.
Het speelt mee, erkent Buisman, dat allochtonen veel uitgeven. Vooral Antillianen, zegt de Rotterdammer Y. Elik, die voor deze groep feesten organiseert. ,,Wat je moet neerleggen voor extra beveiliging, omdat Antillianen vaker vechten, haal je er makkelijk uit.'' Antillianen kopen whisky of cognac. ,,Nederlanders houden het bij bier of een vieuxtje.'' Elik had een Turkse disco, maar zijn klanten gaan nu naar reguliere gelegenheden, zegt hij.
Gemeenten en ondernemers hadden eerder allerlei regels afgesproken die moeten voorkomen dat allochtonen vaker worden geweigerd dan autochtone leeftijdgenoten. Het werkte maar gedeeltelijk, zegt P. Rodrigues van de Anne Frankstichting. ,,De wetten van de markt, die zich nu lijken te doen gelden, zullen meer effect hebben.''
In Breda gaat de horeca jongeren tegen gereduceerd tarief een strippenkaart voor discotheken aanbieden.
De 30 procent allochtone jongeren daar ging weinig meer uit in de binnenstad, zegt Judith de Valk van het steunpunt discriminatie. ,,De ondernemers waren gevoelig voor het argument dat zij een markt lieten braakliggen.''
John Laan, sectorbestuurder discotheken van Horeca Nederland, wijst erop dat allochtonen niet altijd onterecht worden geweigerd -Antillianen en Marokkanen zorgen voor meer problemen- maar zegt: ,,Vroeger kon je dan denken: zo'n feest doen we maar niet. Nu verdiepen we ons in in die groepen om het contact te verbeteren.''
Wanneer het een kwestie van geld wordt is men opeens dol op allochtonen; dorpen protesteren tegen de sluiting van de AZC (wegens mislopen van inkomsten) de uitgaansgelegenheden gaan opeens Turkse/Hindoestaanse avonden geven en zich zowaar proberen in te leven in wat allochtonen leuk vinden op hun uitgaans avonden in de hoop meer allochtonen aan te trekken etc.
Nog maar even 2 quotes uit ander artikel Trouw:
quote:Voor gehele artikel: http://www.kranten.com/artikel.html?id=1367302
In Breda, waar dertig procent van de jongeren allochtoon is, wil de horeca zo graag klanten terugwinnen, dat allochtone jongeren dit najaar tegen gereduceerd tarief een strippenkaart voor discotheken krijgen aangeboden. John Laan van Horeca Nederland: ,,Discrimineren zit uiteindelijk niet in een horecaman. Je wilt mensen verwennen. En aan ze verdienen.''En de extra strubbelingen die een multi-etnisch publiek met zich meebrengt, die zullen wel afnemen, denkt Buisman. ,,Weet je wat het misschien is? Alleen de leuke autochtone Nederlanders gaan uit (
). Asocialen, als ik het even ongenuanceerd mag zeggen, hebben de motorclub, het buurthuis of de sportkantine. Alleen, van de allochtonen gaat iederéén uit. De schifting moet nog plaatsvinden.''
schandalig.
quote:l-e-z-e-n
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:32 schreef MaffiaInc het volgende:
verwen ze maar-ofzoiets-
Je hebt er echt een nachttaak om al die berichten te posten.
quote:Mee eens.
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:40 schreef Phaelanx het volgende:
De horeca heeft al lang genoeg meegeholpen aan het probleem met ontspoorde 'buitenlandse' jongeren. Ik geloof echt niet dat het merendeel van bijv. marokkanen uitgaat om herrie te schoppen..
Als je dan de hele avond op straat gaat hangen is er een grotere kans op gezeik en de horeca creeert ook nog eens gevoel van apartheid waardoor de kloof tussen culturen alleen maar groter wordt.
And flowing with the glow.
quote:Een koddige posting tussendoor is nooit weg.
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:46 schreef tong80 het volgende:
En dan maar afwachten wat ze er van vinden.And flowing with the glow.
quote:Het merendeel niet misschien maar toch zeker wel 20% schat ik.
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:40 schreef Phaelanx het volgende:
In ieder geval een geluk bij een ongeluk..
De horeca heeft al lang genoeg meegeholpen aan het probleem met ontspoorde 'buitenlandse' jongeren. Ik geloof echt niet dat het merendeel van bijv. marokkanen uitgaat om herrie te schoppen..
Als je dan de hele avond op straat gaat hangen is er een grotere kans op gezeik en de horeca creeert ook nog eens gevoel van apartheid waardoor de kloof tussen culturen alleen maar groter wordt.
quote:Ben benieuwd naar je volgende nieuwsbericht.
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:53 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Een koddige posting tussendoor is nooit weg.
quote:Mag ik dan feestjes organiseren specifiek voor blanken?
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:27 schreef Cosma-Shiva het volgende:
De bekende Rotterdamse pop- en danszaal Nighttown gaat zich bijvoorbeeld specifiek op allochtonen richten, met onder andereTurkse, Kaapverdiaanse en Hindoestaanse avonden. De bevolkingsontwikkeling van de stad maakt dat nodig, zegt dance-coördinator D. Buisman.
quote:moet je s proberen
Op dinsdag 12 augustus 2003 07:19 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Mag ik dan feestjes organiseren specifiek voor blanken?
.
quote:Voor blanken? kijk dat is nou racisme..
.
quote:Wedden dat je als niet-doelgroep persoon ook wel op die avonden mag komen?
.
Opvallend vind ik dat er nogal wat mensen zijn die zeiken over alle problemen met immigranten, maar die nog harder beginnen te zeuren als er iets aan die problemen wordt gedaan.
Ze verpesten het voor zichzelf.
quote:Probeer de Bollywood in Den Haag of zo maar binnen te komen als NL zijnde. Lukt je niet....
Op dinsdag 12 augustus 2003 07:58 schreef HiZ het volgende:[..]
Wedden dat je als niet-doelgroep persoon ook wel op die avonden mag komen?
quote:dat is net zo oldschool als meiden die een bessen drinken
Op dinsdag 12 augustus 2003 08:22 schreef miss_c het volgende:
Wie drinkt er in Nederland in godsnaam nog een vieuxtje?
quote:Waarom zou dat gebeuren?
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:35 schreef Logischer het volgende:
Ik spreek de heren ondernemers wel als hun tent wordt afgebroken.
quote:dat wordt nog wel veel gedronken hoor!!
Op dinsdag 12 augustus 2003 08:33 schreef MikeyMo het volgende:[..]
dat is net zo oldschool als meiden die een bessen drinken
quote:Ik af en toe, tis gewoon lekker!
Op dinsdag 12 augustus 2003 08:22 schreef miss_c het volgende:
Wie drinkt er in Nederland in godsnaam nog een vieuxtje?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |