Er is een lek gevonden in Windows 2000, Windows XP, Windows NT en Windows Server 2003. Je kunt dan een melding krijgen dat RCP is gestopt en windows opnieuw zal opstarten. Dit komt door scans die zijn uitgevoerd en bij sommige mensen zelfs bestanden op PC's zijn geplaatst. Er is wel al een patch voor. Die kun je hier downloaden.
Als het goed is zo daarmee je probleem opgelost moeten zijn.
Open dus niet weer een nieuw topic, maar plaats het hierin.
Een handig vragenlijstje van Gurgeh hierover
Q: Waarom verhuist MS de download site?
A: Vanwege het dreigende gevaar van een DDoS aanval op het 'windowsupdate.com' serverpark.
Q: Waar komt die dreiging vandaan?
A: Een virus, genaamd 'Blaster'. Dat is zo gemaakt dat het een gecoordineerde DDoS aanval gaat doen op de windowsupdate.com servers.
Q: Dus om de effecten daarvan tegen te gaan, haal je je site weg uit het netwerk dat het doelwit is, en je merkt er vrij weinig meer van?
A: Correct.
Q: Maar waarom dan naar Linux servers.
A: OMdat Microsoft voor de windows update site(s) een hele hoge bandbreedte nodig heeft. Een bandbreedte die niet zomaar iedereen beschikbaar heeft. Hostingbedrijf Akamai heeft dat wel, en die heeft al een hele batterij aan servers klaarstaan. En dat zijn Linux servers. Simpel gezegd: DNS verwijzing aanpassen, files overkiepen. klaar.
Q: Aha. Maar hoe verspreidt dat virus zich dan?
A: Door een bug in de DCOM implementatie van microsoft servers
Q: AH!! Dus toch gezichtsverlies!
A: Nou, geen enkel OS is bugvrij. Bovendien is de patch voor deze bug al geruime tijd beschikbaar. Daarnaast verspreidt het virus zich via poorten die ieder weldenkend mens helemaal niet open moet hebben staan voor het internet.
Q: Dus?
A: De enige die eigenlijk gezichtsverlies lijden zijn stupide gebruikers die het vertikken om hun systemen te patchen en/of (beheerders) die hun beveiliging niet in orde hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 15-08-2003 20:00]
hier vind je daar meer info over
(er staat nu nog niet zo veel info overigens, maar dat wordt vast meer)
quote:Achja, maar deze heeft een mooi [centraal] tagje
Op maandag 11 augustus 2003 23:58 schreef static het volgende:
OPLOSSING VOOR HET SVCHOST PROBLEEM!
quote:Ja, ik hoop nog altijd dat deze sticky wordt gemaakt. Ik heb Yvonne al een msg gestuurd
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:00 schreef pierce het volgende:
Ja das leuk en aardig, maar zoals jezelf ook al hebt gemerkt lees, zoekt en kijkt uberhaupt niemand naar welke topics er al open zijn.
Over dit topic zal dan ongetwijfeld ook overheen worden gelezen.
Maar het idee is leuk
quote:Ik wil hem ook wel even sticky maken
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:02 schreef CySt het volgende:[..]
Ja, ik hoop nog altijd dat deze sticky wordt gemaakt. Ik heb Yvonne al een msg gestuurd
[Dit bericht is gewijzigd door Happyness op 12-08-2003 00:13]
quote:Ja.
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:22 schreef Slee-3r het volgende:
Weet iemand eigenlijk hoe je de worm oploopt? Via poort 135 idd maar zouden ze een network scan doen ofzo?
Verschillende ISP's melden al dat hun netwerken trager zijn door de verspreiding van deze worm.
quote:Doorgegeven aan Yvonne
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:26 schreef Tijger_m het volgende:
Ermm....zou een mod mischien het topic van een foutje kunnen ontdoen?
Het is RPC en niet RCP
quote:Als je de patch hebt dan hoef je geen firewall meer te draaien voor dit probleem. Zonder de RPC vulnerability kan de worn niets doen, hij heeft dan geen ingang in jouw systeem.
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:27 schreef SliderTPP het volgende:
Dus een goede firewall zou ook helpen?
Ik heb die patch al een week, maar mijn port135 is stealthed.
quote:Draai al lang een firewall, niemand in mijn netwerk
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:31 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Als je de patch hebt dan hoef je geen firewall meer te draaien voor dit probleem. Zonder de RPC vulnerability kan de worn niets doen, hij heeft dan geen ingang in jouw systeem.
quote:Ja, het zal die sukkel van een Gibson (grc.com) weer niet zijn, zeker met enorme koeieletters in the midden van de tekst in bij voorkeur fel rood of fel blauw?
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:34 schreef SliderTPP het volgende:Draai al lang een firewall, niemand in mijn netwerk
Vroeg het me even af.
op www.grc.com is al een testje te vinden.
Al is je poort 135 zo stealth als een F-117, zolang je de patch niet installeert ben je kwetsbaar, het gevaar hoeft niet via het open internet te komen maar kan ook via email bnnen komen.
quote:Wat mis met Gibson?
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:36 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Ja, het zal die sukkel van een Gibson (grc.com) weer niet zijn, zeker met enorme koeieletters in the midden van de tekst in bij voorkeur fel rood of fel blauw?
Al is je poort 135 zo stealth als een F-117, zolang je de patch niet installeert ben je kwetsbaar, het gevaar hoeft niet via het open internet te komen maar kan ook via email bnnen komen.
Maar dat laatste was dus uiteindelijk het antwoord op mijn vraag, vroeg me net dat af, portscan doen en nix vinden= clean blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |