quote:Ik voel mij niet schuldig voor de manier waarop de Nederlanders in oa Zuid-Afrika en Indonesie hebben huisgehouden. Ik heb dat immers niet gedaan. Dus ga ik ook niet de credit nemen voor de historie van Nederland en dat als trots betitelen.
Op maandag 11 augustus 2003 15:21 schreef Tikorev het volgende:[..]
En trots zijn op het feit dat jij onderdeel bent van een land en volk met grootse prestaties en een indrukwekkende geschiedenis?
Ik denk dat zo'n trots wel bijdraagt tot het actief in stand houden van zoiets.
Onder invloed van zulke gevoelens zijn onlangs bijvoorbeeld duizenden Irakezen vanuit het rijke en welvarende Westen teruggegaan naar de gore troep in Irak om dat land helpen op te bouwen.
Ik denk dat als de hele wereld dezelfde instelling als jou zou hebben die er een stuk slechter uit zou zien.
Ik ben dus niet trots op het feit dta ik hier geboren ben. Dat is namelijk puur geluk. Ik ben wel BLIJ dat ik hier geboren ben. Rijk land, mooie tradities, goed geregeld etc. Dat wel. Maar trots kan ik alleen zijn op iets dat ik zelf gepresteerd heb.
quote:In Amsterdam kunnen mensen niet meer vanzelf integreren.
Op maandag 11 augustus 2003 15:16 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Uiteindelijk integreren mensen vanzelf.
Daar wordt een allochtoon geboren in een buurt waar alleen allochtonen wonen, hij speelt alleen met allochtonen, gaat naar de islamitische basisschool met alleen allochtonen, gaat naar de islamitische middelbare school met alleen allochtonen, hij gaat met zijn vrienden die alleen uit allochtonen bestaan naar het plaatselijke buurthuis waar alleen allochtonen komen, zijn eten koopt hij in de plaatselijke supermarkt waar alleen allochtonen komen, enz.
Dat komt vast wel goed met dat vanzelf integreren in Amsterdam.
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 15:01 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Bron?
quote:http://www.aeno.nl/arbeidsmarkt/aktiviteiten/diversiteit/02-diversiteit/diversiteit_02.html
Hoezo diversiteitsbeleid?Diversiteitsbeleid is gericht op een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de bevolking. Het gaat bij diversiteitsbeleid om een evenwichtige mix van talenten, culturen, leeftijden, sekse etc. Het A+O fonds Gemeenten richt zich in haar activiteiten in eerste instantie op meer diversiteit in etnisch-culturele achtergronden.
De meerwaarde van een divers samengesteld personeelsbestand is dat een organisatie beter is toegerust om originele, flexibele en marktgerichte oplossingen te bedenken. Gemeenten noemen als meerwaarde dat ze beter kunnen aansluiten bij de behoeften van de hele lokale bevolking.
Instroom & doorstroom van allochtone medewerkersGemeenten met een specifiek beleid gericht op allochtone medewerkers, hebben opvallend vaker allochtonen in dienst dan gemeenten die hier weinig aan doen. Maar hoeveel gemeenten hebben zon beleid? De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek op een rij.
De helft van de gemeenten heeft een allochtonenbeleid
De helft van de onderzochte gemeenten heeft personeelsbeleid ten aanzien van allochtonen. Grote gemeenten hebben vaker een gericht beleid dan middelgrote en kleine gemeenten. Kijken we naar de verantwoordelijkheid, dan blijkt dat deze nog weinig bij het topmanagement ligt. Alleen bij enkele grote gemeenten worden managers aangesproken op de resultaten van dit beleid.Eenderde van de gemeenten pakt de instroom effectief aan
De helft van de gemeenten werkt met streefcijfers voor de instroom van allochtone medewerkers. Beleid om uitstroom te voorkomen en doorstroom te bevorderen, is er nog weinig. Een meerderheid van de gemeenten heeft activiteiten om de instroom te bevorderen. Meestal zijn dit activiteiten die weinig investering kosten en ook weinig resultaat opleveren, zoals het aanpassen van de personeelsadvertentie. Eenderde van de gemeenten pakt het instroombeleid effectief aan.Tweederde van de gemeenten heeft geen specifiek personeelsbeleid
Een beleidsnota over de in- en doorstroom van allochtone medewerkers is bij eenderde van de gemeenten aanwezig. Harde meetbare doelstellingen staan hier echter zelden in. De helft van de gemeenten heeft bij het ontwikkelen van beleid wel eens een externe organisatie om advies gevraagd.Wel of geen diversiteitsbeleid?
Gemeenten die diversiteitsbeleid hebben, kunnen beter inspelen op de behoeften van de lokale bevolking, zo blijkt. Hoe kijken de onderzochte gemeenten aan tegen diversiteitsbeleid?
De meeste gemeenten zien de voordelen
Het merendeel van de gemeenten ziet de voordelen van diversiteitsbeleid, vooral dat ze daardoor beter kunnen inspelen op de behoeften van alle inwoners (dus van inwoners met verschillende achtergronden). Als nadelen worden genoemd: concessies moeten doen aan de kwaliteit van de dienstverlening en de fricties die het beleid intern geeft. Overigens bleek meer dan de helft van de kleine gemeenten de term diversiteitsbeleid niet te kennen.Draagvlak vergroten staat nog in de kinderschoenen
Voor het ontwikkelen van diversiteitsbeleid is draagvlak essentieel zowel in de politiek als in de gemeentelijke organisatie. De meeste gemeenten onderschrijven dit, zo blijkt. Slechts een enkele gemeente is er daadwerkelijk mee bezig.Gemeenten registreren voor de wet Samen
Negentig procent van de gemeenten registreert haar werknemers in het kader van de wet Samen. Tweederde van de gemeenten vindt deze registratie weinig nut hebben in het kader van diversiteitsbeleid: de administratie kost veel tijd en energie en men merkt weinig van de positieve gevolgen van de wet.
In welke fase zit uw gemeente?Eenderde van de gemeenten in Nederland is actief bezig met diversiteitsbeleid. En de rest? De vier ontwikkelingsfasen op een rij.
ISOLATIE
Hobbyisme
Solisme
ACTIEF
belang onderkend
m.n. instroom
INACTIEF
Onbekendheid
geen prioriteit
weerstand
INTENTIE
latent initiatief
onduidelijke
verantwoordelijkheid
Naar Burggraaf, W & J. van Kooten, Het belang van een strategische aanpak. In: De multiculturele organisatie en het belang van intercultureel management, Anne Frank Stichting.
Actieve gemeenten (29%)
Deze gemeenten vinden diversiteitsbeleid niet alleen belangrijk, ze vertalen dit beleid ook naar concrete activiteiten. Het beleid en de activiteiten zijn voornamelijk gericht op de instroom van allochtonen. Er is weinig aandacht voor de doorstroom en het voorkomen van uitstroom. Enkele beleidsnotities bevatten harde meetbare doelstellingen en een financiële onderbouwing.Geïsoleerde gemeenten (9%)
In deze gemeenten zijn een paar medewerkers (voortrekkers) bezig met diversiteitsbeleid. Hun inspanningen staan los van het totale personeelsbeleid. Er is weinig draagvlak voor hun activiteiten.Inactieve gemeenten (39%)
Deze gemeenten zien voor zichzelf geen reden om diversiteitsbeleid te ontwikkelen, met name omdat er weinig allochtone bewoners in hun gemeente zijn.Intentionele gemeenten (23%)
Deze gemeenten herkennen het belang van diversiteitsbeleid, maar veel verder dan beleidsintenties komen ze niet. Het lukt hen niet om het beleid daadwerkelijk toe te passen. Ook is onduidelijk wie er binnen de gemeente verantwoordelijk voor is.Praktijkvoorbeeld
"We hebben voorrang geëist voor allochtone kandidaten."
Naam: Leo Dekkers
Functie: adviseur personeelsbeleid
Gemeente: Breda
Inwoners: 160.000
Personeel: 2.000
Allochtonen: 120 (6%)
Succesformule: 20 allochtonen eerst op een werkervaringsplaats zetten
De advertenties staan uiteraard niet meer op internet, die van zo lang geleden en voor de rest heb ik geen zin om voorbeelden van nu te zoeken, kijk maar gewoon naar de wet samen.
quote:ik doelde op scheiding tussen kerk en staat. Het geloof dat ze zelf hebben maakt hierbij dus niets uit.
Op maandag 11 augustus 2003 15:27 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Dus daarom zijn de Turken en Marokkanen in Nederland voor 99% islamitisch?
De meerderheid van Nederland is dacht ik ook nog steeds christelijk, en nederland heeft toch ook al jaaaren een scheiding tussen kerk en staat.
quote:Een dun laagje. Dat telt niet echt.
Op maandag 11 augustus 2003 15:26 schreef dazzle123 het volgende:Indonesiers hebben een nederlandse achtergrond dus dat is onvergelijkbaar.
quote:Da's dus een aanwijzing voor 't feit dat grote groepen (bij elkaar) moeilijk integreren. Moeten we lering uit trekken.
Bij mijn weten wonen er geen hele grote groepen Spanjaarden in Nederland.
quote:Niet letterlijk. Maar men heeft het laten gebeuren, en er niets tegen ondernomen.
Ghettos zijn geen goeie zaak maar het is niet zo dat die mensen daar in gepropt zijn.
quote:Je kan toch ook trots zijn op iets waar je niet zelf actief iets voor hebt gedaan? Zoals bijvoorbeeld op je kind als hij/zij een diploma hebben gehaald
Op maandag 11 augustus 2003 15:28 schreef Ripley het volgende:[..]
Ik ben dus niet trots op het feit dta ik hier geboren ben. Dat is namelijk puur geluk.
Bovendien werk je wel dagelijks mee aan het in stand houden van Nederland waardoor je dus wel iets presteerd waardoor je trots zou kunnen zijn
quote:Hoewel ik de wet Samen niet wil goedpraten, vraag ik je het volgende: zegt het woord evenwichtig je iets? Nederlanders worden niet benadeeld omdat ze worden gezien als minderwaardig, maar omdat allochtonen veel moeilijker aan werk kunnen komen. Discriminatie is echter altijd verkeerd.
Op maandag 11 augustus 2003 15:28 schreef pro_jeex het volgende:
Diversiteitsbeleid is gericht op een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de bevolking. Het gaat bij diversiteitsbeleid om een evenwichtige mix van talenten, culturen, leeftijden, sekse etc.
Nog een vraag: vrouwen worden op de arbeidsmarkt ook bevoordeeld t.o.v. mannen. Dat betekent toch niet dat mannen worden behandeld als tweederangsburgers?
eigen volk eerst is toch een normale uitspraak, als jij de supermarkt binnenloopt moet je toch ook achterin de rij aansluiten, zo geldt dat ook voor allochtonen
tis niet mijn partij, maar ik vind dat we normaal en openlijk met die lui moeten omgaan, ze doen niets verkeerd
quote:Komt het ook. Hij woont namelijk in een buurt waar niet alleen Marrokanen wonen. Hij woont in een buurt waar Nederlanders, Turken, Surinamers, Afghanen, Antillianen wonen. Hij gaat naar school waar heel veel verschillende nationaliteiten wonen. Hij kijkt iedere dag naar MTV/TMF hij gaat naar een westerse supermarkt waar ze westerse producten verkopen. Hij gaat naar de Mc Donalds.
Op maandag 11 augustus 2003 15:28 schreef Tikorev het volgende:[..]
In Amsterdam kunnen mensen niet meer vanzelf integreren.
Daar wordt een allochtoon geboren in een buurt waar alleen allochtonen wonen, hij speelt alleen met allochtonen, gaat naar de islamitische basisschool met alleen allochtonen, gaat naar de islamitische middelbare school met alleen allochtonen, hij gaat met zijn vrienden die alleen uit allochtonen bestaan naar het plaatselijke buurthuis waar alleen allochtonen komen, zijn eten koopt hij in de plaatselijke supermarkt waar alleen allochtonen komen, enz.
Ik vind het leuk dat je een karikatuur maakt van de werkelijkheid. En natuurlijk is het zo dat dingen soms niet goed gaan maar je kan het ook overdrijven. Als ik in de kalverstraat loop zie ik heel veel buitenlandse jongeren die zich westers kleden en zich heel westers gedragen. Het is maar net wat je wil zien natuurlijk.
quote:Laatst stond in de Vrij Nederland dat het geloof voor 73% van de Turken het allerbelangrijkste in zijn leven is, en voor 77% van de Marokkanen. Bij de Nederlanders was dat 6%. Hoe zou dat toch komen?
Op maandag 11 augustus 2003 15:30 schreef HeyFreak het volgende:
ik doelde op scheiding tussen kerk en staat. Het geloof dat ze zelf hebben maakt hierbij dus niets uit.De meerderheid van Nederland is dacht ik ook nog steeds christelijk, en nederland heeft toch ook al jaaaren een scheiding tussen kerk en staat.
quote:Ik dnek dat dat idd het punt is. Ik wqoon zelf in de Pijp in Amsterdam. Er wonen hier veel nationaliteiten, maar het mengt prima. Volgens mij komt dat doordatje niet allemaal turken of marokkanen op een kluitje hebt, maar allochtonen en autochtonen uit alle winbdstreken door elkaar.
Op maandag 11 augustus 2003 15:30 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Een dun laagje. Dat telt niet echt.
[..]Da's dus een aanwijzing voor 't feit dat grote groepen (bij elkaar) moeilijk integreren. Moeten we lering uit trekken.
[..]Niet letterlijk. Maar men heeft het laten gebeuren, en er niets tegen ondernomen.
Voornamelijk volkshuisvestings-problematiek dit.
En het punt is: integratie vindt niet plaats wanneer er ghetto's zijn. Dus, bestaande ghetto's omvormen, en verdere ghetto-vorming heel bewust voorkomen. (En wat mij betreft ook eens goed kijken naar de instroom.)
Ik heb een hindoestaanse buurman, een marokkaanse jongen met een Nederlandse vriendin, een nederlandse pot met een spaanse vriendin en een surinaams stelletje als buren. Gaat prima, nooit ergens last van.
quote:Ik ben het er mee eens dat die kliekjes of ghetto's zoals jij ze noemt (wel een groot woord) verspreid moeten worden tussen de autochtone bevolking, maar dan moeten de autochtonen zelf ook mee willen werken en openstaan voor allochtonen en niet gaan miepen als hun buurtsuper gerund wordt door een arokkaan ofzo...
Op maandag 11 augustus 2003 15:30 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Een dun laagje. Dat telt niet echt.
[..]Da's dus een aanwijzing voor 't feit dat grote groepen (bij elkaar) moeilijk integreren. Moeten we lering uit trekken.
[..]Niet letterlijk. Maar men heeft het laten gebeuren, en er niets tegen ondernomen.
Voornamelijk volkshuisvestings-problematiek dit.
En het punt is: integratie vindt niet plaats wanneer er ghetto's zijn. Dus, bestaande ghetto's omvormen, en verdere ghetto-vorming heel bewust voorkomen. (En wat mij betreft ook eens goed kijken naar de instroom.)
quote:Wat is dat nu weer voor onzinnige vergelijking? Dus mensen die hier al jaren wonen moeten worden achtergesteld, omdat hun voorvaderen uit het buitenland komen?
Op maandag 11 augustus 2003 15:32 schreef Henk_van_Dorp het volgende:
eigen volk eerst is toch een normale uitspraak, als jij de supermarkt binnenloopt moet je toch ook achterin de rij aansluiten, zo geldt dat ook voor allochtonen
quote:Eigen volk eerst betekent dat je jouw volk boven een ander volk plaatst. Je maakt dus zowiezo onderscheidt op basis van afkomst. Dat is discriminatie.
Op maandag 11 augustus 2003 15:32 schreef Henk_van_Dorp het volgende:
ik zie niets racistischeigen volk eerst is toch een normale uitspraak, als jij de supermarkt binnenloopt moet je toch ook achterin de rij aansluiten, zo geldt dat ook voor allochtonen
quote:Dan moet je beter lezen
Op maandag 11 augustus 2003 15:27 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Waarom lees ik dan nooit iets van je waaruit blijkt dat je er trots op bent?
Het is alleen jammer dat er tegenwoordig steeds meer dingen gebeuren waardoor hetgene waar je trots op bent flink wat klappen krijgt.
quote:nee hoor, dat zijn regels, en bij regels maak je onderscheid
Op maandag 11 augustus 2003 15:33 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Eigen volk eerst betekent dat je jouw volk boven een ander volk plaatst. Je maakt dus zowiezo onderscheidt op basis van afkomst. Dat is discriminatie.
quote:Onderscheid op basis van afkomst etc. is dus discriminatie. En dat is strafbaar. Artikel 1 en zo, lees nog maar eens terug.
Op maandag 11 augustus 2003 15:34 schreef Henk_van_Dorp het volgende:[..]
nee hoor, dat zijn regels, en bij regels maak je onderscheid
quote:Ik heb ook vrijwel alleen maar buietenlandse buren. Toch woon ik in een goede buurti. Het verschil is ook dat ik in een relatief rijke buurt woon. Veel probleemwijken zijn buurten waar veel arme mensen wonen. En nou wil ik niet generaliseren maar dat zijn vaak wel de wijken waar de meeste problemen/criminaliteit ontstaan.
Op maandag 11 augustus 2003 15:33 schreef Ripley het volgende:[..]
Ik dnek dat dat idd het punt is. Ik wqoon zelf in de Pijp in Amsterdam. Er wonen hier veel nationaliteiten, maar het mengt prima. Volgens mij komt dat doordatje niet allemaal turken of marokkanen op een kluitje hebt, maar allochtonen en autochtonen uit alle winbdstreken door elkaar.
Ik heb een hindoestaanse buurman, een marokkaanse jongen met een Nederlandse vriendin, een nederlandse pot met een spaanse vriendin en een surinaams stelletje als buren. Gaat prima, nooit ergens last van.
Er zijn ook nederlandse buurten waar veel armere Nederlanders wonen en daar zie je eigenlijk dezelfde problemen.
quote:Het levert toch ook Whiggers op?
Op maandag 11 augustus 2003 15:28 schreef Tikorev het volgende:[..]
In Amsterdam kunnen mensen niet meer vanzelf integreren.
quote:In de tweede wereldoorlog verzon men de regel dat als je joods was je een ster moest dragen. En dat je uiteindelijk in een concentratiekamp terecht kwam. Een regel kan ook racistisch zijn.
Op maandag 11 augustus 2003 15:34 schreef Henk_van_Dorp het volgende:[..]
nee hoor, dat zijn regels, en bij regels maak je onderscheid
quote:Precies daar heb je je mono cultuur
Op maandag 11 augustus 2003 15:36 schreef sjun het volgende:[..]
Het levert toch ook Whiggers op?
quote:maar wat maakt het dan uit? Dat is puur persoonlijk. In Turkije is kerk en staat gescheiden, dus in dat opzicht gelijkwaardig aan nederland.
Op maandag 11 augustus 2003 15:32 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Laatst stond in de Vrij Nederland dat het geloof voor 73% van de Turken het allerbelangrijkste in zijn leven is, en voor 77% van de Marokkanen. Bij de Nederlanders was dat 6%. Hoe zou dat toch komen?
quote:En laat me raden, vroeger was het natuurlijk allemaal veeeeel beter.
Op maandag 11 augustus 2003 15:33 schreef Tikorev het volgende:[..]
Dan moet je beter lezen
Het is alleen jammer dat er tegenwoordig steeds meer dingen gebeuren waardoor hetgene waar je trots op bent flink wat klappen krijgt.
quote:en aparte mannen-vrouwen toilets is discriminatie op basis van geslacht? en mogen autorijden is discriminatie op basis van leeftijd? en mogen deelnemen aan inburgeringscursussen is discriminatie op basis van afkomst?
Op maandag 11 augustus 2003 15:35 schreef Ripley het volgende:[..]
Onderscheid op basis van afkomst etc. is dus discriminatie. En dat is strafbaar. Artikel 1 en zo, lees nog maar eens terug.
quote:Ja, vroeger, toen kon Nederland zich prima redden, zoals bijvoorbeeld na WOII, in de jaren '50, toen hadden we he-le-maaaal geen Marschall-plan nodig
Op maandag 11 augustus 2003 15:38 schreef dazzle123 het volgende:
En laat me raden, vroeger was het natuurlijk allemaal veeeeel beter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |