abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12340898
Ik ben van plan een keyboard/synthesizer aan te schaffen en die aan te sluiten op de PC (met USB of FireWire). Ik vraag mij echter af welk keyboard dan goed is om aan te schaffen. Er zou in ieder geval genoeg software in zitten, dat hij in ieder geval goed werkt in die professionele muziekprogramma's zoals Reason, Fruityloops of Cubase o.i.d.

Iemand die ervaring heeft met dergelijke keyboards en wat zijn evt. negatieve/positieve punten aan jullie aanschaf? Graag ook prijs vermelden en plaats waar je ze evt. kunt bestellen.

zondag 10 augustus 2003 @ 19:53:00 #2
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12340931
Wil je een synth met geluiden of puur een master keyboard?
In het laatste geval is de MidiMan Oxygen8 wel iets voor jou. Wil je een echte synth, dan ligt het maar net wat je zoekt.

http://www.midiman.net/products/midiman/oxygen8.php

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_12341195
Nou, kijk als je keyboard aansluit op PC, dan kun je aan de hand van de juiste software die je installeert, dit keyboard toch ook als synthesizer gebruiken in dat geval? Of heb ik dat mis?
Het keyboard zou in ieder geval ook al klaar moeten zijn voor toekomstig gebruik als ik evt. wat meer bedreven wordt in het maken van tracks en ik hem dan later als synthesizer kan gebruiken.
  zondag 10 augustus 2003 @ 20:05:31 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12341321
Hm, ofwel je wilt een synthesizer. Wat voor geluid zoek je, wat is je budget,...
Een master keyboard hoeft niet zo duur te zijn, een synthesizer is een heel ander verhaal. Helemaal als je een USB of firewire interface wilt (FW is er volgens mij niet eens) wordt het een dure grap en je mogelijkheden zijn enorm beperkt. Beter is om een keyboard/synth te nemen met een ouderwetse MIDI aansluiting. Stukken goedkoper, het werkt altijd en ook moderne synths hebben die aansluitingen.
pi_12341474
Een Midi keyboard kan je inderdaad via je pc een soort van synth maken. Is afhankelijk van hoe goed jij de software beheert. Vriend van mij heeft de Oxygen, werkt goed, jammer dat ie zo weinig toetsen heeft, maar alles is te automatiseren.

Werkt in Reason 1.x, 2.x, Cubase, Logic, FruityLoops.
Is gewoon standaard MIDI.

Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
pi_12341553
MidiMan Oxygen 8 lijkt me op zich wel een geschikt keyboard. Vraag ik mij echter wel af, of die programma's zoals Cubase of Reason dit keyboard ook ondersteunen.
  zondag 10 augustus 2003 @ 20:15:31 #7
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12341576
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 20:14 schreef trancemaniak het volgende:
MidiMan Oxygen 8 lijkt me op zich wel een geschikt keyboard. Vraag ik mij echter wel af, of die programma's zoals Cubase of Reason dit keyboard ook ondersteunen.
Ja, dat keyboard is er voor gemaakt. Je kunt aan de knoppen allerlei controllers toewijzen en zelfs meerdere setups maken.

[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 10-08-2003 20:16]

pi_12341591
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 20:10 schreef eetomit het volgende:
Een Midi keyboard kan je inderdaad via je pc een soort van synth maken. Is afhankelijk van hoe goed jij de software beheert. Vriend van mij heeft de Oxygen, werkt goed, jammer dat ie zo weinig toetsen heeft, maar alles is te automatiseren.

Werkt in Reason 1.x, 2.x, Cubase, Logic, FruityLoops.
Is gewoon standaard MIDI.

Ik zie het al ja, werkt dus wel met die programma's.
Zijn er evt. ook nog alternatieve keyboards met zelfde mogelijkheden?
pi_12341665
Best wel duur, of tenminste... Veel geld... 180 dollar
  zondag 10 augustus 2003 @ 20:19:24 #10
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12341668
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 20:16 schreef trancemaniak het volgende:

[..]

Ik zie het al ja, werkt dus wel met die programma's.
Zijn er evt. ook nog alternatieve keyboards met zelfde mogelijkheden?

Jawel. Onder andere de Evolution MK249
http://www.sound-music.com/product_info.php?PID=73

Wat je ook kunt doen is een simpele Roland PC180 aanschaffen en er dan een Keyfax Phatboy bij kopen.

zondag 10 augustus 2003 @ 20:21:06 #11
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12341704
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 20:19 schreef DJH het volgende:
Best wel duur, of tenminste... Veel geld... 180 dollar
Een echte synth is stukken duurder
pi_12341747
Midi keyboard = een controller !!!

Da's wat anders dan een synth, van een controller kun je geen synth maken. Wel een controller voor je PC of Mac of bv een racksynth ofzo, en dan speel je in dat geval met je "masterkeyboard/midi controller" je synth weer aan, of je prog, etc, knoem maar wat.

Als je muziek wil maken, zou ik eerst eens met de progs aan de gang gaan, of bv een hardware synth of samplebox of iets dergelijke kopen.
Cubase of Cakewalk ofzo zijn sequencers. Die zijn weer bedoelt om centraal meerdere apparaten aan te sturen zeg maar. Komt ook geen geluid uit. Dus dat is alweer heel wat anders dan Fruityloops ofzo.

Maar je haalt ff 2 dingen door elkaar hiero, (eigenlijk meer). Een controller/midi keyboard komt zelf niets uit, is alleen maar een controller om iets anders aan te sturen. Net zoals uit een sequencer ook geen geluid komt.

Ikke live trouwens met mijn maat, type platbombarderen, veel muziek gemaakt vroeger:

Fruityloops en een midi-controller is trouwens best leuk.

Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  zondag 10 augustus 2003 @ 20:39:32 #13
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_12342004
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 20:23 schreef PNG het volgende:
Midi keyboard = een controller !!!
Ja en nee. Een bak met een klavier, ingebouwde ritmebox en meer van dat soort ongein wordt ook vaak aangeduid alszijnde een 'keyboard' (Yamaha PSR en Roland E series bijvoorbeeld).
quote:
Da's wat anders dan een synth, van een controller kun je geen synth maken.
Veel synths hebben een klavier en dan spreekt men nog steeds over een synth. Synths zonder keyboard worden aangeduid als 'module' of 'expander'.
quote:
Als je muziek wil maken, zou ik eerst eens met de progs aan de gang gaan, of bv een hardware synth of samplebox of iets dergelijke kopen.
Lijkt me idd. handig dat de topicstarter eerst maar eens wat gaat aanklooien met Reason, Fruity Loops of andere softwarebased spullen in combinatie met een master keyboard. Op die manier kun je vrij goedkoop beginnen. Aankoop van hardware zou ik alleen doen indien je zeker weet dat je het leuk vindt. Wanneer je alleen thuis gaat musiceren zou ik een hardware sampler zoveel mogelijk uitstellen. Op softwaregebied zijn de samples vaak stukken gemakkelijker te bedienen.
quote:
Cubase of Cakewalk ofzo zijn sequencers. Die zijn weer bedoelt om centraal meerdere apparaten aan te sturen zeg maar. Komt ook geen geluid uit. Dus dat is alweer heel wat anders dan Fruityloops ofzo.
Fruity loops is een (enorm uitgeklede) sequencer met softsynths. Leuk speelgoed voor moderne dance en hiphop. Voor filmscores en klassiek heb je toch echt iets zwaarders nodig (Cakewalk, Cubase, Logic).
pi_16573307
Ik zit dus met hetzelfde probleem en via de search kwam ik hier terecht.

Ik gebruik FL Studio (fruityloops) en maak (gewoon voor de lol) hiphop beats. Ik vind het best leuk dus ik wil een keyboard kopen. Ik weet de juiste benaming niet maar volgens mij wordt het een master keyboard genoemd.

Wat ik nodig heb zijn gewoon die toetsen (2 octaven lijkt mij wel genoeg). Als ik kijk naar bijvoorbeeld de oxygen 8 ( http://www.m-audio.nl/oxygen8full2.htm ) Zie ik allemaal knobs enzo, die lijken mij niet echt nodig. (ook zou ik niet weten waar ik die voor zou kunnen gebruiken)

Wat ik wil is dus gewoon een master keyboard, (zonder geluiden ofzo dus) die ik kan aansluiten (via USB) waarmee ik noten direct kan opnemen in de zogenaamde pianoroll (dus niet eerst opnemen via cool edit of iets dergelijks)

Weten jullie misschien goedkopere alternatieven voor de Oxygen 8? Als ik zoiets wil kopen kan ik dat in een winkel doen of moet ik het bestellen op het net?

zondag 25 januari 2004 @ 18:51:54 #15
24054 search64
Avec le grande
pi_16573822
Ik wordt ook een beetje gek van die nootjes met mijn muis aan te klikken in reason. Kan ik dat inspelen met zo'n keyboard, en zo ja hoe doek dat dan? En kan ik in Reason Reaktorgeluiden gebruiken? Die klinkt nl. veel beter.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_16579124
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:51 schreef search64 het volgende:
Ik wordt ook een beetje gek van die nootjes met mijn muis aan te klikken in reason. Kan ik dat inspelen met zo'n keyboard, en zo ja hoe doek dat dan? En kan ik in Reason Reaktorgeluiden gebruiken? Die klinkt nl. veel beter.
Ik weet niets over reason. In FL kan je opzich wel met je (PC) keyboard spelen (Qwertyu = cdefgab), maar dat is niets natuurlijk. Misschien vind je trouwens nog wat op www.samplecity.net (is een forum gericht op die dingen) vragen over reason.
pi_16613274
Ik hoop dat ik dit een zacht schopje mag geven
  maandag 26 januari 2004 @ 23:31:38 #18
12221 Tijn