abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12330490
Okay, er is dus gèèn Biosphere topic, en dat kàn dus niet.
Dus bij deze

Nu, op dit moment, op deze verkoelende zaterdagnacht, geniet ik van Substrata, in mijn ogen het lekkerste stukje ambient ooit gemaakt

Biosphere liefhebbers hier?

pi_12330522
fipo

  zondag 10 augustus 2003 @ 01:14:51 #3
20023 Retro
studio bruxelles
pi_12330598
Lijkt Biosphere een beetje op Photek e.d? Dan ga ik het zeker eens proberen.
  † In Memoriam † zondag 10 augustus 2003 @ 01:16:05 #4
47213 ArmaniMania
pi_12330614
Probeer een Novelty Waves van Biosphere, oooh en er zijn zo vele, ik ben helemaal gek van zijn muziek. Daarom heb ik ook alle cd`s van um...
  zondag 10 augustus 2003 @ 01:16:45 #5
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12330626
Ik ben Biosphere al een paar jaar uit het oog (oor eigenlijk) verloren ...

De eerste releases, Microgravity en Patashnik, vond ik erg fijne releases. Maar met Cirque (ik kom er net achter dat ik die CD ook heb, was ik totaal vergeten) en vooral Polar Sequences samen met Higher Intelligence Agency ben ik de interesse wat verloren. Het werd me allemaal wat te ijl en leeg. Substrata en Shenzou moet ik nog horen, die ken ik nog niet.

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_12330634
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 01:14 schreef Retro het volgende:
Lijkt Biosphere een beetje op Photek e.d? Dan ga ik het zeker eens proberen.
Neen, hoewel er in Solaris nummers zitten die misschien een drumm&bass variant ervan zouden kunnen zijn.
Wel proberen!
pi_12334496
Biosphere

Is echt zo'n btje de beste ambient diek ooit gehoord heb

pi_12335948
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 01:16 schreef Weakling het volgende:
Ik ben Biosphere al een paar jaar uit het oog (oor eigenlijk) verloren ...

De eerste releases, Microgravity en Patashnik, vond ik erg fijne releases. Maar met Cirque (ik kom er net achter dat ik die CD ook heb, was ik totaal vergeten) en vooral Polar Sequences samen met Higher Intelligence Agency ben ik de interesse wat verloren. Het werd me allemaal wat te ijl en leeg. Substrata en Shenzou moet ik nog horen, die ken ik nog niet.


substrata werd in een engels blad als beste ambient plaat ooit gekozen, zelfs voor alles van brian eno. Zeker luisteren.

Ik ben ook een mega biosphere fan, heb hem een keer live gezien, heb alle platen... alles werelds!

  zondag 10 augustus 2003 @ 14:57:16 #9
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_12335965
Bijna-naamtopiques zijn okay. .
  zondag 10 augustus 2003 @ 15:21:46 #10
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_12336415
Groot bewonderaar van Eno en zo ook terecht gekomen bij Biosphere. Substrata vind ik een aardige plaat, maar is zeker niet het beste wat ambient te bieden heeft imho. Luister tegenwoordig veel naar Steve Roach en Robert Rich. The Magnificent Void van Steve Roach kan elke Biosphere liefhebber wel waarderen denk ik...maar dat terzijde.
= there is a light that never goes out =
pi_12511997
NU substrata draaien.
De sterren staan precies goed.
  maandag 18 augustus 2003 @ 14:05:29 #12
27648 Weakling
available in strong mint
pi_12522714
Nou ... Shenzou gekocht en geluisterd ... dat had ik beter niet kunnen doen ... wat een verschrikkelijke plaat zeg ... het nivo is echt bedroevend slecht ... erg erg jammer ... ieder nummer op exact dezelfde wijze opgebouwd, nergens verrassend, nergens spannend ... dit is de allereerste gekochte plaat die ik voortijdig wilde afzetten ...

Wat doet onze beste noorderling Biosphere ... men neme een sample van lengte X ... daar plakken we om de 8 of 16 maten een sample bij van lengte X of een factor 2 of 4 langer of korter ... als het wat druk wordt halen we een andere sample weg ... het enige andere wat we verder nog doen is af en toe de volumeknop van een sample bedienen om 'm meer naar de voorgrond of achtergrond te zetten.

Wat een ontzettend op 1 formule gebaseerd album zeg ... doe dan potdomme wat met je samples man ... nee, we laten ze op dezelfde snelheid, dezelfde pitch, dezelfde lengte, dezelfde alles, een heel nummer lang door lopen en zetten er een sample bij of halen er eentje vanaf ... dit is mijn veel te simplistisch en fantasieloos gedaan ...

Score op een schaal van 0 to 10 ... een min 1 ... zo slecht vond ik 'm ... ambient en rustig is okay, maar gebruik dan tenminste je fantasie bij het opbouwen van je sample lagen.

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  maandag 18 augustus 2003 @ 19:05:42 #13
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_12530554
Dan zal je Substrata denk ik ook niet echt kunnen waarderen...is nou niet echt spannende muziek. Heb naar aanleiding van dit topic wat oudere nummer beluistert van Biosphere en ik moet eerlijk zeggen dat die inderdaad een stuk frisser en interessanter klinken.
= there is a light that never goes out =
pi_13654380
Ik ben zelf ook aangegrepen door de muziek van Biosphere. Is er vergelijkbare muziek? Nu geen voor de hand liggen ambientnamen noemen maar écht iets vergelijkbaars
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 5 oktober 2003 @ 00:18:04 #15
27648 Weakling
available in strong mint
pi_13656631
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 22:23 schreef teknomist het volgende:
Ik ben zelf ook aangegrepen door de muziek van Biosphere. Is er vergelijkbare muziek? Nu geen voor de hand liggen ambientnamen noemen maar écht iets vergelijkbaars
Er is niets te vergelijken met Biosphere ... ook voor de hand liggend.

Maar als je namen wilt hebben die in de buurt komen, dan moet je (naar mijn smaak) onderscheidt maken tussen Biosphere uit zijn beginperiode en nu. Ik vind dat zijn muziek steeds verder vereenvoudigd, verstilt, uitgekleed etc is geworden in de loop der jaren.

Oftewel: ben je aangegrepen door Biosphere Old Style (Microgravity Patashnik) of Biosphere New Style (Shenzou Substrata)?

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_13656735
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 00:18 schreef Weakling het volgende:

[..]

Er is niets te vergelijken met Biosphere ... ook voor de hand liggend.

Maar als je namen wilt hebben die in de buurt komen, dan moet je (naar mijn smaak) onderscheidt maken tussen Biosphere uit zijn beginperiode en nu. Ik vind dat zijn muziek steeds verder vereenvoudigd, verstilt, uitgekleed etc is geworden in de loop der jaren.

Oftewel: ben je aangegrepen door Biosphere Old Style (Microgravity Patashnik) of Biosphere New Style (Shenzou Substrata)?


Ik bedoel 'new style' - al vind Patashnik ook erg goed.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_13660254
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 22:23 schreef teknomist het volgende:
Ik ben zelf ook aangegrepen door de muziek van Biosphere. Is er vergelijkbare muziek? Nu geen voor de hand liggen ambientnamen noemen maar écht iets vergelijkbaars
ik heb ook weleens lopen zoeken maar er is echt niks ala Biosphere. Qua sfeer vind ik Sigur Ross wel in de buurt komen maar is niet te vergelijken
  zondag 5 oktober 2003 @ 12:16:04 #18
27648 Weakling
available in strong mint
pi_13660849
Kweenie wat Higher Intelligence Agency (HIA) verder zelf voor muziek maakt, maar aangezien dat die samengewerkt hebben met Biosphere zou die weleens in de buurt kunnen komen.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 5 oktober 2003 @ 18:26:27 #19
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_13669734
ik ken eigenlijk alleen Patashnik van hun... ze komen zeker uit noorwegen toch?

anyway, die cd is iig retevet


▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_13669988
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 18:26 schreef timbob het volgende:
ik ken eigenlijk alleen Patashnik van hun... ze komen zeker uit noorwegen toch?
Yes en dat is te horen ook.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_17048561
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 14:05 schreef Weakling het volgende:
Nou ...

Wat doet onze beste noorderling Biosphere ... men neme een sample van lengte X ... daar plakken we om de 8 of 16 maten een sample bij van lengte X of een factor 2 of 4 langer of korter ... als het wat druk wordt halen we een andere sample weg ... het enige andere wat we verder nog doen is af en toe de volumeknop van een sample bedienen om 'm meer naar de voorgrond of achtergrond te zetten.

Wat een ontzettend op 1 formule gebaseerd album zeg ... doe dan potdomme wat met je samples man ... nee, we laten ze op dezelfde snelheid, dezelfde pitch, dezelfde lengte, dezelfde alles, een heel nummer lang door lopen en zetten er een sample bij of halen er eentje vanaf ... dit is mijn veel te simplistisch en fantasieloos gedaan ...

Score op een schaal van 0 to 10 ... een min 1 ... zo slecht vond ik 'm ... ambient en rustig is okay, maar gebruik dan tenminste je fantasie bij het opbouwen van je sample lagen.


volgens mij hebben we hier met een liefhebber te maken...
pi_17055878
Simplistisch, herhalend, minimaal, allemaal waar maar ik vind dat shenzou toch echt wel spanning opwekt. En als je dan periodes gaat onderscheiden in jensen's carriere moet je microgravity toch wel helemaal afscheiden van de rest. Das 'gewoon' dansmuziek. Shenzou vind ik echt 100% ambient. Gisteren Steve Roach album geluisterd, dat lijkt er melodisch best op, alleen het mist de lage frequenties, dat vond ik wel weer erg saai ;-)
Daarnaast is ambient over het algemeen snel irritant langzaam en herhalend, maar dat ligt dan meer aan je eigen state of mind, misschien zijn we er nog wel te jong voor! Eno vind ik ook meestal niks..
  dinsdag 10 februari 2004 @ 12:49:27 #23
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_17056017
'Novelty Waves', nummer vier van Patashnik, is gebruikt in die ontzettend gave jeans-reclame! Was het Levi's?

-edit-

Ja dus.

quote:
"Jenssen returned to Biosphere in 1994 with a second full-length, Patashnik, and a subsequent live tour, the success of which landed one of Jenssen's tracks ("Novelty Waves") in a Levi's commercial"
Bron

[Dit bericht is gewijzigd door bolivian op 10-02-2004 12:59]

And so I throw the windows wide /
And call to you across the sky
Lissabon!
  dinsdag 10 februari 2004 @ 15:36:10 #24
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_17060886
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 12:49 schreef bolivian het volgende:
'Novelty Waves', nummer vier van Patashnik, is gebruikt in die ontzettend gave jeans-reclame! Was het Levi's?

-edit-

Ja dus.
[..]

Bron


hmm, welke reclame is dat dan?
zegt me nml niks...

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
  dinsdag 10 februari 2004 @ 15:59:25 #25
27648 Weakling
available in strong mint
pi_17061664
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 02:40 schreef MurW het volgende:

[..]

volgens mij hebben we hier met een liefhebber te maken...


Ik ben absoluut en liefhebber, maar wel een kritische en deze plaat van Biosphere heeft me niet kunnen bekoren vanwege voornoemde redenen. Dat je het daar niet mee eens bent, dat kan, maar dat maakt van mij niet meteen iemand die per definitie niet van deze muziek houdt. Toch?
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 16:07:38 #26
27648 Weakling
available in strong mint
pi_17061894
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 12:43 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Simplistisch, herhalend, minimaal, allemaal waar maar ik vind dat shenzou toch echt wel spanning opwekt. En als je dan periodes gaat onderscheiden in jensen's carriere moet je microgravity toch wel helemaal afscheiden van de rest. Das 'gewoon' dansmuziek. Shenzou vind ik echt 100% ambient. Gisteren Steve Roach album geluisterd, dat lijkt er melodisch best op, alleen het mist de lage frequenties, dat vond ik wel weer erg saai ;-)
Daarnaast is ambient over het algemeen snel irritant langzaam en herhalend, maar dat ligt dan meer aan je eigen state of mind, misschien zijn we er nog wel te jong voor! Eno vind ik ook meestal niks..
Simplistisch, herhalend en minimaal kan zeker een prettige spanning in de muziek opleveren, alleen zat er voor mij in dit geval geen spanning in.

Shenzou heeft bij mij zijn uitwerking gemist (helaas). Polar Sequences met HIA was wat dat betreft beter te pruimen.

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  Moderator dinsdag 10 februari 2004 @ 16:12:53 #27
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_17062082
Ik vind Shenzou ook te saai. Heb Jensen zelfs Shenzou eens live zien 'doen', bracht-ie achter 1 laptopje doodstil zittend precies dezelfde muziek als op de CD ten gehore.
Maar er was wel een schermpje achter 'm geplaatst waarop spacey dia's vertoond werden, dus dat was wel helemaal te gek.

Maar smaken verschillen inderdaad. Substrata vind ik weer geweldig, en delen van Cirque ook.

HIA&Biospheres "polar sequencies" vind ik ook erg goed. Je hebt vgs mij ook nog een deel 2.

Biosphere heeft ook een paar platen met Pete Namlook gemaakt, Fires of Orc 1 en 2, daar heb ik slechts een paar nummers van, de CD's zijn moeilijk meer te krijgen, maar die nummers klinken erg OK.

En dan heeft Pete Namlook ook weer een plaat met HIA gemaakt, SHADO, en die's echt héél fijn, het mooiste ambientnummer dat ik ken staat daar op ("Secret Location"). Maar goed, da's offtopic.

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  dinsdag 10 februari 2004 @ 17:05:28 #28
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_17063773
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 15:36 schreef timbob het volgende:

[..]

hmm, welke reclame is dat dan?
zegt me nml niks...


Jaren 50 setting. Amerikaanse jongeman, jaar of 17 schat ik, gaat 's middags condooms halen voor z'n date diezelfde avond. Bij de apotheker krijgt hij een veelzeggende blik van de apotheker himself als de jongeman de gekochte condooms in dat kleine vakje bij de rechterbroekzak stopt.

Cut to: schemering, avond. Jongeman rijdt met zijn pick-up naar het huis van zijn vriendinnetje. Hij belt aan. De vader doet open. En guess what: de vader is de apotheker! Vriendinnetje glipt langs haar vader naar buiten, terwijl deze een bezorgde blik over de jongen laat gaan.

Rings any bells?

And so I throw the windows wide /
And call to you across the sky
Lissabon!
  dinsdag 10 februari 2004 @ 18:03:02 #29
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_17065547
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 17:05 schreef bolivian het volgende:

[..]

Jaren 50 setting. Amerikaanse jongeman, jaar of 17 schat ik, gaat 's middags condooms halen voor z'n date diezelfde avond. Bij de apotheker krijgt hij een veelzeggende blik van de apotheker himself als de jongeman de gekochte condooms in dat kleine vakje bij de rechterbroekzak stopt.

Cut to: schemering, avond. Jongeman rijdt met zijn pick-up naar het huis van zijn vriendinnetje. Hij belt aan. De vader doet open. En guess what: de vader is de apotheker! Vriendinnetje glipt langs haar vader naar buiten, terwijl deze een bezorgde blik over de jongen laat gaan.

Rings any bells?


kan ik me lichtelijk iets van herinneren ja.. in een ver ver verleden
alleen biosphere kan ik er niet bij bedenken

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_17066649
Ik heb hier nu ook die remixes liggen Biosphere en Deathprod van de noorse componist Arne Nordheim

iig een stuk moeilijker dan Shenzou weer, maar ja t zijn natuurlijk remixes van Nordheim zijn album 'Electric' die ik nog niet ken...
Maar waarschijnlijk meer in het 'serieuzere' elektroacoustische muziek vakje valt.

over dit originele werk van Nordheim:
"The technical aspects alone are staggering; the wildly manipulated atmospheres sound as if they were created with the most advanced computer sound editors... of course, they weren't, having been recorded in 1968 - 1970. "

http://www.spiderbytes.com/ambientrance/nor-e.htm

[Dit bericht is gewijzigd door MurW op 10-02-2004 19:17]

pi_17067495
Biosphere, een van mijn favoriete bands. In het begin moest ik even wennen aan de extreem rustige muziek maar ik begon het steeds meer te waarderen.

Vooral Botanical Dimensions, Cloudwalker II en Cygnus A hoor ik graag.

pi_17067896
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:12 schreef Gert het volgende:
Ik vind Shenzou ook te saai. Heb Jensen zelfs Shenzou eens live zien 'doen', bracht-ie achter 1 laptopje doodstil zittend precies dezelfde muziek als op de CD ten gehore.
Maar er was wel een schermpje achter 'm geplaatst waarop spacey dia's vertoond werden, dus dat was wel helemaal te gek.

Maar smaken verschillen inderdaad. Substrata vind ik weer geweldig, en delen van Cirque ook.

HIA&Biospheres "polar sequencies" vind ik ook erg goed. Je hebt vgs mij ook nog een deel 2.

Biosphere heeft ook een paar platen met Pete Namlook gemaakt, Fires of Orc 1 en 2, daar heb ik slechts een paar nummers van, de CD's zijn moeilijk meer te krijgen, maar die nummers klinken erg OK.

En dan heeft Pete Namlook ook weer een plaat met HIA gemaakt, SHADO, en die's echt héél fijn, het mooiste ambientnummer dat ik ken staat daar op ("Secret Location"). Maar goed, da's offtopic.


dat was zeker in den haag? daar was ik ook, vond het wel gaaf, maar je moest niet alleen naar die vent kijken

en die Fires of Orc heb ik een cd van, niet z'n beste werk naar mij mening.

  dinsdag 10 februari 2004 @ 19:35:36 #33
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17068080

Verrasend dat de naam Bel Canto nog niet is gevallen. Geir Jenssen maakte met Bel Canto 2 cd's voordat hij op het solo-pad ging : White-Out Conditions (1987) en Birds of Passage (1989).

Bel Canto bestond naast Jenssen uit zangeres Anneli Marian Drecker en bassist Nils Johansen.

uit allmusic :

quote:
The atmospheric, melancholy, somewhat medieval soundscapes of Bel Canto (Italian for "beautiful song") mix an essentially synth-based, chamber-rock sound with a wide range of orchestral and folk instruments and have been compared to the Cocteau Twins. The group hails from Norway and consists of ethereal vocalist Anneli Marian Drecker, plus Nils Johansen and Geir Jenssen. The group claims to draw its inspiration from powerful energy fields, including those of the female and the earth's gravitational pull; additionally, their compositions sometimes draw on world music and the ambient experiments of Brian Eno. Bel Canto released its first album, White-Out Conditions, in 1987. After 1989's Birds of Passage, they recorded 1992's Shimmering, Warm and Bright and 1996's Magic Box.
Ik heb in 1987 nog een concert van Bel Canto gezien. Zangeres Anneli Marian Drecker was toen net 16 jaar.

Bel Canto linkje
... waar we kunnen lezen dat Anneli tegenwoordig in de Noorse Idols jury zit ...

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 10 februari 2004 @ 19:42:18 #34
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_17068274
Substrata vind ik geweldig.
Heb de hele CD eens gekopieerd en in de trein geluisterd. Je gaat spontaan meer van de natuur genieten
Ik vind nr. 7, Kobresia, echt een nummer wat ze op m'n begrafenis mogen draaien. ZO mooi...

[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 10-02-2004 20:11]

Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 10 februari 2004 @ 20:07:13 #35
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_17069007
Liefhebbers van Biosphere kan ik trouwens aanraden eens naar 'A produce' te luisteren
Lijkt er erg op.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 10 februari 2004 @ 20:07:28 #36
27648 Weakling
available in strong mint
pi_17069018
Ik moet echt eens een keer mijn CD's gaan catalogiseren of zo, want blijk ik ook Substrata al lang onderin mijn CD rek te hebben staan ...

Anyweg ... vanwege de "discussie" hiero eens opgezet ... da's echt 1000x interessanter dan Shenzou ... Substrata, zo hoort voor mij ambient (whatsinaname) te klinken.

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_17069450
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:35 schreef fripper het volgende:

Verrasend dat de naam Bel Canto nog niet is gevallen. Geir Jenssen maakte met Bel Canto 2 cd's voordat hij op het solo-pad ging : White-Out Conditions (1987) en Birds of Passage (1989).

Bel Canto bestond naast Jenssen uit zangeres Anneli Marian Drecker en bassist Nils Johansen.

uit allmusic :
[..]

Ik heb in 1987 nog een concert van Bel Canto gezien. Zangeres Anneli Marian Drecker was toen net 16 jaar.

Bel Canto linkje
... waar we kunnen lezen dat Anneli tegenwoordig in de Noorse Idols jury zit ...


Bel Canto ja, die heb ik ook. Maar ik moet er nog wat meer van downloaden om een goed oordeel te kunnen geven.

Overigens is Kobresia van Biosphere idd een van de mooiste liedjes van hun.

  Moderator dinsdag 10 februari 2004 @ 21:33:33 #38
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_17071748
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:29 schreef _Etter_ het volgende:
dat was zeker in den haag?
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_17810930
Komt er nog een keer een nieuw album of hoe zit dat? Ik wil meer van dat moois.
pi_17814267
wel een interview..
http://www.mic.no/mic.nsf/home/forsiden?opendocument&url=http://www.mic.no/mic.nsf/doc/art2003072514223315188372

hoop ook dat die nog met wat nieuws komt...
pi_19482460
Een nieuw album van biosphere: Autour De La Lune.
Heeft iemand deze al geluisterd?
pi_19482480
Tonny
pi_19482719
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 21:28 schreef hardscarf2 het volgende:
Een nieuw album van biosphere: Autour De La Lune.
Heeft iemand deze al geluisterd?
Ik ben benieuwd
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_19483396
staat nog helemaal niks op z'n site? ben wel super benieuwd!
pi_19483428
wel al de platenhoes gevonden.



morgen gelijk naar de platenboer

nog wat info:

BIOSPHERE - Autour de la Lune
TOUCH # TO:62
9 tracks - 74:32

Track Listing:

1. translation
2. rotation
3. modifié
4. vibratoire
5. déviation
6. circulaire
7. disparu
8. inverse
9. tombant

Widely regarded as one of Norwegian electronic music's most important artists, Biosphere's [Geir Jenssen] career spans nearly two decades, six albums, lots of remixes, various sound installations, commissions, soundtracks and even the odd Himalayan summit.

Says Jenssen on his latest commission: "Radio France Culture contacted me some time ago and proposed a commission that was to be premiered at the Le Festival de Radio France et Montpellier. I was granted access to Radio France's archives and given permission to use this vast source of audio material. I settled on this early 60s dramatisation of Jules Verne's "De la Terre à la Lune" that totally captivated me. The story is quite amazing - Verne wrote it in the nineteenth century; still he managed to describe a manned space flight in such detail one is stunned. In "De la Terre à la Lune" Verne describes a space mission that sees the astronauts launched from Florida and returning from space to land in the Pacific Ocean – exactly the same procedure that the US space program would follow many, many years later. I have sampled bits and pieces of the dramatisation's dialogue, coupled it with sounds recorded at the MIR space station and then incorporated it with my own compositions."

Following the original broadcast, Jenssen continued to work on the recording which now sees the light of day as "Autour de la Lune", a 74 minute symphony made up of nine 'movements'. The propulsive opening sequence "translation" gives way to the crosstalk and scrambled communications of "rotation" and "modifié", before the listener is enveloped in a dense and seemingly endless space (the sound of zero gravity?).

The circular flight of "Autour de la Lune" is Biosphere at his most expansive. Featuring a specially-commissioned painting by Tor-Magnus Lundeby, one of Norway's most prominent visual artists, this new release is set to compete with Brian Eno's "Apollo" recordings as the definitive homage to the space age.
pi_19484524
Volgens Allmusic.com:
quote:
Date of Release Jun 22, 2004
Hij is dus nog niet uit. Ik wacht in spanning af
pi_19499646
van boudisque, hij is der ook al te koop:
Radio France nodigde Geir Jenssen a.k.a. Biosphere uit om de muziek te maken bij een pretentieuze multidisciplinaire drama-uitvoering van Jules Verne's 'De La Terre / La Lune'. Een negentiende eeuws stuk over een reis naar de maan. Jenssen raakte er door gegrepen en ziehier het prachtige 'Autour De La Lune'. Een 74 minuten durende symfonie in 9 delen. Openend met het stuwende 'Translation' en daarna weifelend communicerende stukken als 'Rotation' en 'Modifie'. Biosphere op z'n best met naadloze, samengepakte soundscapes. Zwaartekracht bestaat niet meer en sfeer is zo'n beetje datgene waar alles om draait. Wat dat betreft kan Biosphere met dit album concurreren met Brian Eno's standaardwerk 'Apollo' als homage to the space age. Erg speciale release van Biosphere. Op Touch.
pi_19500657
volgende week komt die bij sounds zeiden ze
  zaterdag 29 mei 2004 @ 21:46:26 #49
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19502196
Bij Plato schijnt hij er al te zijn.
linkje
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_19650523
heb vandaag ook de nieuwe gehaald, moet wel zeggen dat hij wel erg dronerig word, geef mij toch maar een beetje meer richting substrata ook al vind ik dit zeker niet slecht!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')