nouja, ik kwam er op doordat ik er van mezelf van schrok dat ik eigenlijk nooit bij de nadelen stilstond als ik vlees eet. Ik hou van vlees, dat zeker, maar het is eigenlijk belachelijk waar men mee bezig is op het moment. Ik ben opgegroeid in een niet vegetarische famillie, en die zijn eigenlijk ook niet echt bereid om mee te gaan hier in.
ik ben nu negentien jaar, en ik vind het jammer dat ik er nu pas bij stil sta, eigenlijk iedere keer als ik weer vlees eet.
Mijn grote vraag komt eigenlijk hier op neer: Hoe begin je ermee, gewoon steeds minder vlees gaan eten, of gewoon in een keer ermee stoppen.
Welke voedingsstoffen mis je nou echt als je geen vlees meer eet, waarmee kan ik deze het best vervangen, ik bedoel als mn ouders biefstuk, aardappelen en sperziebonen eten, wat moet ik dan als vervanging voor de biefstuk eten, en is dat wel zo nodig.
Wat zijn lekkere gerechten etc
Wat zijn de ervaringen van andere fokkers die vegetarisch zijn geworden, en waarom, hoe gaan ze ermee om binnen de famillie
Oh en nog een vraagje: Ik heb het idee, dat als ik al zou minderen met vlees eten, dat je dan als tenminste iets bijdraagd, ik vind het vervelend om van mensen te verwachten dat ze rekening met me moeten houden, dus echt een probleem zou ik het ook niet vinden om af en toe vlees te blijven eten. Hoe staan andere vegetariers hier tegenover?
In het begin raad ik je aan extra voedingssupplementen te nemen... zorg dat je ijzer en zink binnenkrijgt. Daarmee ben ik zelf na een tijdje geminderd en ik heb het op het moment geloof ik helemaal niet meer nodig. Natuurlijk moet je wel goed je vlees vervangen... soja, tofu, quorn, en gewoon veel groenten...
Zoek op het internet eens rond naar goede en lekkere recepten, er bestaan heel veel vegetarische voedingswaren waar de gemiddelde Nederlander nog nooit van heeft gehoord... je vind vast wel iets wat je lekker vind. .
Succes in ieder geval!
Oh ja en ik persoonlijk vind vlees veel te lekker om vegetarier te worden, maar een beetje minder kan geen kwaad....
[Dit bericht is gewijzigd door FHR op 06-08-2003 00:18]
quote:veganisme is iets anders dan vegetarisch
Op woensdag 6 augustus 2003 00:17 schreef Wisp het volgende:
je moet dan ook stoppen met het eten van zuivel e.d, daarvoor worden ook dieren gefokt en geslacht
quote:duh
Op woensdag 6 augustus 2003 00:18 schreef VikingGold het volgende:
veganisme is iets anders dan vegetarisch
quote:Maar **-IK-** vind het hypocriet dat je wel doorgaat met drinken van melk en dragen van leren schoenen en het niet meer eet.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:18 schreef VikingGold het volgende:[..]
veganisme is iets anders dan vegetarisch
Ik wil later een eigen koe en een eigen stelkippen voor die behoefte.
Maar een kroket, of een hamburger is zo lekker. Of de saucijzenbroodjes van de hema...
Of de sate van mn moeder...
Het is zooooo moeilijk
quote:Goed, dan is dat duidelijk, toch vind ik het wel knap als je al die verleidingen kunt weerstaan, macdonalds en lekkere biefstukjes en dergelijk, mij dus niet gezien.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:19 schreef Wisp het volgende:[..]
duh
quote:psies, ik vind vegetarisch worden een beetje overdreven, ik eet heel weinig vlees en als ik het eet is het meestal scharrelvlees
Op woensdag 6 augustus 2003 00:22 schreef VikingGold het volgende:[..]
Goed, dan is dat duidelijk, toch vind ik het wel knap als je al die verleidingen kunt weerstaan, macdonalds en lekkere biefstukjes en dergelijk, mij dus niet gezien.
ik ben zelf vegetarier om de reden dat mijn lichaam reageert op vlees (en zuivel trouwens ook). het verhaal van aminozuren etc. valt in de praktijk ook wel mee zolang je er maar voor zorgt dat je wel groente en fruit blijft eten. eventueel wat aanvullingen zijn nooit verkeerd natuurlijk en als overtuigd vegetarier kun je ze ook vinden zonder dat ze van dieren gemaakt zijn.
Succes in ieder geval !
Lijkt me trouwens wel leuk, om een mens vegetarisch te zien worden
quote:Dįįįįg! Ze eten over het algemeen niet veel, daar. Maar het hele continent voeden... Dat redt je nog niet met de hele EU veestapel.
het voer dat de dieren in nederland alleen al krijgen kan heel afrika van worden gevoed
Dat je medelijden hebt met die gasten, is op zich loffelijk, maar voor je zo'n dramatisch besluit neemt (ik moet er persoonlijk niet aan denken), doe je er goed aan je eens in de materie te verdiepen.
Honger c.q. ondervoeding heeft altijd een reden.
Soms is het vanwege religie (India)
Soms vanwege economische belangen (grote delen van Afrika)
Soms vanwege strategische belangen (honger als wapen: Afrika)
Soms vanwege Persoonlijke belangen (Afrika: Robert Mugabe)
Het stoppen met eten van vlees heeft hooguit invloed op de economische belangen van akkerbouwers op het zwarte continent, maar alleen dan, wanneer er een substantieel deel van de EU en VS bevolking zou stoppen.
Daar dit niet een realistische mogelijkheid is, kun je slechts persoonlijke voldoening krijgen, die mijns inziens niet opweegt tegen het moeten missen van die heerlijke biefstukjes en, niet te vergeten, lekkere jus
quote:ik vind dat alle beetjes helpen. daarom wil ik eerst kijken of minderen me bevalt, gewoon als ik kan kiezen dat ik iets anders eet.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:25 schreef Terence_Hill het volgende:
Mijn vriendin is semi-vegetarier en dat maakt mij er er ook 1, want ik heb geen zin om steeds apart te koken. Zij probeert zo min mogelijk vlees te eten, en van dat weinige vlees is het overgrote deel scharrelvlees. Werkt prima hoor, alleen vlees eten als je er echt zin in hebt. Scheelt toch weer een koe op de lange termijn.
Ik zit trouwens niet te wachten op anti vegetarier gelul,
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 00:17 schreef Wisp het volgende:
je moet dan ook stoppen met het eten van zuivel e.d, daarvoor worden ook dieren gefokt en geslacht
quote:ik dacht eerst ook zo, maar ik kom er nu een beetje achter dat dit gewoon onzin is.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:21 schreef kless het volgende:
het is maar goed dat we vinden dat plantjes geen gevoel hebben.
Het is trouwens niet mijn bedoeling mensen over te halen om wel of geen vegetarier te worden. Iedereen moet het lekker voor zichzelf weten.
Ik heb dit topic geopend om info erover in te winnen. niet om een discussie te starten, respecteer dat alsjeblieft.
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 00:36 schreef kiw het volgende:
misschien ben ik naief, maar volgens mij staan koeien voor zuivel gewoon in de wei te grazen, terwijl varkens en vleeskoeien lekker op gepropt staan in kooitjes.
Als we trouwens een ander voorbeeld nemen, eieren, dan heb je wel weer te maken met legbatterij, en zelfs 'scharrel'-kippen hebben in de praktijk bijna geen ruimte
quote:Moet je dit topic niet starten
Op woensdag 6 augustus 2003 00:36 schreef kiw het volgende:
Ik zit trouwens niet te wachten op anti vegetarier gelul,
quote:Het ging om het idee. En het gaat niet om de discussie, daar kun je eeuwig over doorgaan. ik heb het voor mezelf zo besloten.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:28 schreef Mr-Mackey het volgende:[..]
Dįįįįg! Ze eten over het algemeen niet veel, daar. Maar het hele continent voeden... Dat redt je nog niet met de hele EU veestapel.
quote:en hoe weet jij dat ?
Op woensdag 6 augustus 2003 00:21 schreef kless het volgende:
het is maar goed dat we vinden dat plantjes geen gevoel hebben.
quote:lul niet, dr staat duidelijk in openingspost wat ik wil weten. jammer dat sommige mensen zich gaan gedragen als een stel jehova's die anderen perse van hun idee willen overtuigen. Ik zit hier niet op te wachten, open dan een ander topic. Ik hoef niet overgehaald of wat dan ook te worden, er is in mijn ogen gewoon geen reden om geen vegetarier te worden.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:40 schreef Tunerd het volgende:[..]
Moet je dit topic niet starten
quote:omdat er geen hersens/zenuwstelsel in zit misschien
Op woensdag 6 augustus 2003 00:45 schreef LocoShady het volgende:
en hoe weet jij dat ?
Als je dagen krijgt van verleiding, moet je hier aan denken:
Je eet dode dieren die met veel pijn ongemak en pijn worden gefokt en daarna wreed geslacht. Leven en laten leven, elk leven is waardevol.
Er zijn zoveel lekkere en voedzame dingen die kan eten, dus waarom dieren doden.
Meer informatie:
http://vegetarisme.boogolinks.nl/
Trouwens, met Google kom je al een heel end!
quote:ben je ook boos op al die dieren die andere dieren afmaken in de natuur?
Op woensdag 6 augustus 2003 00:47 schreef TaoOfDarkness het volgende:
Er zijn zoveel lekkere en voedzame dingen die kan eten, dus waarom dieren doden.
quote:ik ben gewoon aan het informeren, geen zwevende kiezer die overgehaald moet worden of zoiets.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:47 schreef TaoOfDarkness het volgende:
je moet gewoon in 1 keer stoppen. In het begin is het moeilijk, maar na een tijdje is het veel makkelijk. Voor je het beseft is het het normaalste zaakje van de wereld, ik spreek uit ervaring.
Als je dagen krijgt van verleiding, moet je hier aan denken:
Je eet dode dieren die met veel pijn ongemak en pijn worden gefokt en daarna wreed geslacht. Leven en laten leven, elk leven is waardevol.
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 00:52 schreef Tristessa het volgende:
Zucht. De topicstarter vraagt gewoon om tips. De discussie over wel of niet vegetariėr zijn is al 10.000 keer gevoerd en het is ook al 10.000 keer gebleken dat deze discussies weinig nut hebben. [kuch] en ervaringen [/kuch]
quote:Hoe wil je dat dan rijmen met je topic:
Op woensdag 6 augustus 2003 00:40 schreef kiw het volgende:[..]
Het ging om het idee. En het gaat niet om de discussie, daar kun je eeuwig over doorgaan. ik heb het voor mezelf zo besloten.
Je zal vast wel gelijk hebben, maar in mijn ogen voelt het gewoon niet goed, en ik wordt geen vegetarier uit medelijden voor hongerige mensen.
quote:Afgezien van het feit dat je ook hier niet helemaal goed zit.
Redenen om het wel te zijn zijn er alom (dieren worden niet goed behandeld, het voer dat de dieren in nederland alleen al krijgen kan heel afrika van worden gevoed, methaan uit de mest van varkens, het is vaak nieteens zo gezond, etc)
Ik heb respect voor iemand die uit idealisme vegetarier wordt, maar het enige argument dat ik heb kunnen ontdekken is dat van: Kijk mij nou eens, ik ben solidair met <vul in>. Da's op de borstklopperij en anders niets IMHO.
* Mr-Mackey eet vegetariėrs: koeien, schapen & varkens
overigens hoop ik dat je beseft dat het inderdaad werkelijk geen verschil uit zal maken, het meer moeite zal opleveren dan het op zal brengen en dat je hoektanden niet hebt om plantjes mee te verslinden
quote:Spit mijn links die ik je gegeven heb maar eens door. Daar staat veel nuttige informatie op!
Op woensdag 6 augustus 2003 00:53 schreef kiw het volgende:[..]
In veel vegetarische kookboeken staan meestal ook tips over wat je het beste kunt eten en waar je de meeste voedingstoffen uit kan halen trouwens.
quote:ok tof, je hebt me uitgeluld, heb je me over gehaald? nee.
Op woensdag 6 augustus 2003 00:53 schreef Mr-Mackey het volgende:[..]
Hoe wil je dat dan rijmen met je topic:
[..]Afgezien van het feit dat je ook hier niet helemaal goed zit.
Dieren worden m.u.v. het transport doorgaans érg goed behandeld. Een boer houdt van zijn vee, ook al is het slachtvee. Slecht behandelde dieren hebben stress en dat gaat ten koste van de kwaliteit en dus ook de prijs!
Zet de scheten van alle vee in de hele wereld eens af tegen een gemiddelde vulkaanuitbasting en je zult zien dat de laatste véél meer broeikasgassen de atmosfeer in slingert. Waarom probeer je niet iets tegen erupties te doen?? Is véél effectiever!
Niet gezond?? Alles met té ervoor is niet goed (m.u.v. tevreden, of om on_topic te blijven: te vreten), maar een tekort aan vlees is niet écht goed voor je gezondheid.Ik heb respect voor iemand die uit idealisme vegetarier wordt, maar het enige argument dat ik heb kunnen ontdekken is dat van: Kijk mij nou eens, ik ben solidair met <vul in>. Da's op de borstklopperij en anders niets IMHO.
* Mr-Mackey eet vegetariėrs: koeien, schapen & varkens
Ik vraag gewoon om tips NIET OM DE ZINLOZE DISCUSSIE! dus tief op uit mn topic.
en ik doe het niet vanwege op de borstklopperij of uit solidariteit met.... Vanuit idealisme? weet ik niet, wanneer zou dat zijn eigenlijk, en ik weet dat ik als individu geen verschil maak, maar ik werk tenminste niet aan iets mee waar ik niet achter sta.
Maargoed ik geniet nu ook nogsteeds gewoon van mn biefstuk.
quote:eieren van kippen uit eigen tuin.
Op woensdag 6 augustus 2003 01:00 schreef Mr-Mackey het volgende:
Ga lekker voor scharreleieren! Kan je jezelf op de borst kloppen, want scharrelkippen hebben tenimnste de ruimte.
Kijk maar: [afbeelding]
maargoed, je hebt gelijk, ook met zuivel en dergelijke, maar je kunt niet bezig blijven. geen vlees meer is in ieder geval een stap.
quote:Typefoutje. Normaal ben ik niet zo'n verbeteraar van spelfouten maar hier leek het me toch wel handig
Op woensdag 6 augustus 2003 00:48 schreef Tristessa het volgende:
www.vegatopia.com
quote:Ha! Hij is leuk!
Op woensdag 6 augustus 2003 01:00 schreef kiw het volgende:[..]
ok tof, je hebt me uitgeluld, heb je me over gehaald? nee.
ga telemarketeer ofzo worden met die vlotte babbel van je, daar kun je rijk mee worden, maar echt aardig zul je niet gevonden worden.Ik vraag gewoon om tips NIET OM DE ZINLOZE DISCUSSIE! dus tief op uit mn topic.
en ik doe het niet vanwege op de borstklopperij of uit solidariteit met.... Vanuit idealisme? weet ik niet, wanneer zou dat zijn eigenlijk, en ik weet dat ik als individu geen verschil maak, maar ik werk tenminste niet aan iets mee waar ik niet achter sta.
Maargoed ik geniet nu ook nogsteeds gewoon van mn biefstuk.
Ik ben niet één keer beledigend geweest, heb zelfs gezegd respect te hebben voor je keuze en krijg te horen dat ik 'moet optieven uit jouw topic'
Je moet maar het lef hebben....
Prima hoor, ik 'TIEF' wel op, maar dan moet jij even aan een modje vragen of die de topic-titel kan veranderen in:
'Ik wil vegetarisch worden en duld géén kritiek' Mmmkay ?
quote:Welke argumenten ??
Op woensdag 6 augustus 2003 01:19 schreef thabit het volgende:
Waarom gaan mensen altijd zo ontzettend in de aanval op vegetarisme met argumenten die ook nog eens helemaal nergens op slaan?
quote:Vulkaanuitbarstingen, dieren goed behandeld, borstklopperij, weinig voer. Eigenlijk allemaal.
Op woensdag 6 augustus 2003 01:22 schreef Mr-Mackey het volgende:[..]
Welke argumenten ??
Noem ze eens.
Ik heb jou vraag beantwoord, nou jij mijn vraag beantwoorden!
quote:[1]Vulkaanuitbarstingen: slingeren gemiddeld 100 miljoen ton CO2 in de atmosfeer per jaar. Kun je nazoeken, tenslotte heb je internet
Op woensdag 6 augustus 2003 01:34 schreef thabit het volgende:[..]
Vulkaanuitbarstingen, dieren goed behandeld, borstklopperij, weinig voer. Eigenlijk allemaal.
Ik heb jou vraag beantwoord, nou jij mijn vraag beantwoorden!
Zeg mij maar welke argumenten nergens op slaan en, belangrijk!, waarom ??
[Dit bericht is gewijzigd door thabit op 06-08-2003 01:50]
quote:Ik vind het niet aanvallend c.q. agressief.
Op woensdag 6 augustus 2003 01:49 schreef thabit het volgende:
Eerst mijn vraag beantwoorden, daarna beantwoord ik de jouwe. Dus: waarom gebruik je zo'n aanvallende toon ipv een normale toon?
Nogmaals: als je niet tegen kritiek kunt, ga dan naar een site van ideologische verwanten i.p.v. naar een open forum. Het is van tweeėn één: ga voor een discussie naar een forum, en als je niet open staat voor discussies, blijf dan weg!
quote:Ik ben op een dag gewoon gestopt met vlees eten. Hoewel ik andere dingen nog wel door at (producten met bv. gelatine, maar daarvan wist ik niks. Was toen nog maar 11 of 12. )
Op woensdag 6 augustus 2003 00:10 schreef kiw het volgende:
Mijn grote vraag komt eigenlijk hier op neer: Hoe begin je ermee, gewoon steeds minder vlees gaan eten, of gewoon in een keer ermee stoppen.
quote:In principe mis je geen voedingsstoffen. Een vegetarier hoeft bij een goed dieet en gevarieerd niks bij te slikken. Voor biefstuk kan je een vervanger proberen als de producten van tivall (www.tivall.nl) en ook diverse andere merken. Dit zijn ook zeer lekker. Het is niet perse nodig om een vleesvervanger te nemen, maar wel natuurlijk zo af en toe lekker. Als je genoeg groenten e.d. naar binnenwerkt en daarnaast melk en eieren nog neemt dan krijg je genoeg.
Welke voedingsstoffen mis je nou echt als je geen vlees meer eet, waarmee kan ik deze het best vervangen, ik bedoel als mn ouders biefstuk, aardappelen en sperziebonen eten, wat moet ik dan als vervanging voor de biefstuk eten, en is dat wel zo nodig.
quote:Ik raad je aan om te gaan naar vegatopia.com, zo een beetje de grootste vegsite van NL. Veel recepten en natuurlijk ook een forum. Zeer gezellig vind ik. Ze houden er ook zo af en toe meetings. Iedereen kookt bijvoorbeeld een lekker vegetarisch of veganistisch iets en dan lekker een vreetpartij
quote:Ik was vegetarier en ben nu zelfs veganist. Vegetarier vond mijn ouders niet zo erg en familie vond het wel vreemd. Nu ik veganist ben krijg ik wat meer kritiek en opmerkingen.
Wat zijn de ervaringen van andere fokkers die vegetarisch zijn geworden, en waarom, hoe gaan ze ermee om binnen de famillie
quote:Elk beetje is meegenomen zeg ik altijd. Het zou raar vinden als mensen geen rekening houden met je. Dan kan je net zo goed ook geen rekening houden met hun. Het is jou keuze en daar moeten hun respect voor hebben.
Oh en nog een vraagje: Ik heb het idee, dat als ik al zou minderen met vlees eten, dat je dan als tenminste iets bijdraagd, ik vind het vervelend om van mensen te verwachten dat ze rekening met me moeten houden, dus echt een probleem zou ik het ook niet vinden om af en toe vlees te blijven eten. Hoe staan andere vegetariers hier tegenover?
quote:Alleen hier ga ik even op in. Natuurlijk hebben sommige boeren wel een hart voor dieren. Maar dat hebben de bioindustrieboeren dus echt niet (op enkele na). Die gaan voor geld. De koeien krijgen een nummer en zijn dus alleen maar $$$ in hun ogen. Bij de wat kleinere en biologische boerderijen kennen boeren vaak hun koeien. Zelfs per naam, gedrag etc. Die zijn meer betrokken. Je hebt deels gelijk.
Op woensdag 6 augustus 2003 01:46 schreef Mr-Mackey het volgende:
[2]Boeren hebben hart voor hun dieren, lijkt mij duidelijk. Of ben je de hartverscheurende TV-beelden al vergeten van de laatste MKZ-crisis ??
quote:Het valt bij jou misschien inderdaad nog wel mee, maar bij anderen is het wat erger.
Op woensdag 6 augustus 2003 02:04 schreef Mr-Mackey het volgende:
Ik vind het niet aanvallend c.q. agressief.
quote:Eveneens van internet (http://www.asen.org.au/campaigns/animalrights.html):
Op woensdag 6 augustus 2003 01:46 schreef Mr-Mackey het volgende:[..]
[1]Vulkaanuitbarstingen: slingeren gemiddeld 100 miljoen ton CO2 in de atmosfeer per jaar. Kun je nazoeken, tenslotte heb je internet
quote:Die zien natuurlijk een hoop bezit en omzet aan hun neus voorbijgaan. Hoe zou jij reageren als ineens je hele huis werd leeggehaald en je ook nog tijdelijk zonder werk zou komen te zitten?
[2]Boeren hebben hart voor hun dieren, lijkt mij duidelijk. Of ben je de hartverscheurende TV-beelden al vergeten van de laatste MKZ-crisis ??
Boeren stoppen dieren met zoveel mogelijk in veel te kleine ruimten want dat kost minder. Als er zieke dieren tussenzitten, halen ze vaak geeneens de vee-arts erbij, pas bij zoveel zieke dieren dat de winst die het oplevert door ze beter te maken hoger ligt dan de kosten van de vee-arts.
quote:Jij ook.
[3]Borstklopperij: Misschien niet aardig, maar wél op z'n plaats, omdat de topicstarter met argumenten komt die zonder uitzondering te weerleggen zijn.
(Zie hiervoor mijn eerdere replies).
quote:Voor de productie van 1 kilo vlees is iets van 30 kilo aan plantaardig voedsel nodig als voer. Dus reken maar uit hoeveel mensen in Afrika gevoed kunnen worden van het voer dat wordt gebruikt om Europeanen vlees te laten eten.
[4]Weinig voer?? Sorry, te vaag, verduidelijk even aub, dan krijg je geheid reactie.
Ik ken trouwens wel een paar vegetariers die dit laatste als enige argument zien voor vegetarisme en dat totaal niet doen vanwege dierenwelzijn.
[Dit bericht is gewijzigd door thabit op 06-08-2003 02:29]
quote:Sorry hoor kerel, maar ik zie geen postings die 'verziekend' zijn, dus waar je dat op baseert ????
Op woensdag 6 augustus 2003 02:10 schreef TechXP het volgende:
Ik zal maar proberen een duidelijk antwoord te geven en niet te gaan reageren op degenen die dit topic proberen te verzieken.
P.S.
De meeste boeren hebben waarschijnlijk een grotere hekel aan die gele tags (oormerken) dan jij. Oormerken zijn verplicht gesteld door de Opperste Sovjet van Europa, a.k.a. de Europese Commissie. Intensieve veeteelt is eigenlijk alleen maar de kippen- en varkensindustrie. Maar ook de varkenshouders hebben hart voor hun bees ^H^H^H^H DIEREN. Schaalvergroting komt voort uit economische noodzaak, niet uit 'zin hebben in'.
Ondergetekende blijft lekker vlees eten en leren kleding dragen, maar heeft wél respect voor 'jullie' (no offense). Dat familie/kennissen de wenkbrauwen fronzen is tot daar aan toe, maar om problemen te maken??? Ik neem tenminste aan dat je open staat voor discussie. Leg 't naast je neer. En wil je eens een keer verbaal de degens kruisen, dan kom je maar bij mij
* Mr-Mackey zegt: Een goede discussie scherpt de geest!
quote:Als de koeien niet scheiten, groeien de gewassen van de veganisten niet!
Op woensdag 6 augustus 2003 02:25 schreef thabit het volgende:[..]
Die zien natuurlijk een hoop bezit en omzet aan hun neus voorbijgaan. Hoe zou jij reageren als ineens je hele huis werd leeggehaald en je ook nog tijdelijk zonder werk zou komen te zitten?
Boeren stoppen dieren met zoveel mogelijk in veel te kleine ruimten want dat kost minder. Als er zieke dieren tussenzitten, halen ze vaak geeneens de vee-arts erbij, pas bij zoveel zieke dieren dat de winst die het oplevert door ze beter te maken hoger ligt dan de kosten van de vee-arts.
[..]
En dan zeggen ze dat ik kort door de bocht ga...
Geloof me maar: een boer houdt van z'n dieren.[..]
Voor de productie van 1 kilo vlees is iets van 30 kilo aan plantaardig voedsel nodig als voer. Dus reken maar uit hoeveel mensen in Afrika gevoed kunnen worden van het voer dat wordt gebruikt om Europeanen vlees te laten eten.Ik ken trouwens wel een paar vegetariers die dit laatste als enige argument zien voor vegetarisme en dat totaal niet doen vanwege dierenwelzijn.
Héhé, da's eruit.... (Kon het niet laten, sorry).
Je kunt geen kilo gras 1:1 vergelijken met een kilo vlees. Ik wil best in discussie, maar kom dan in wél met argumenten.
* Mr-Mackey pakt een (biologisch?) biertje: PROOST!
quote:Ja, dat zei ik al eerder:
Op woensdag 6 augustus 2003 02:36 schreef thabit het volgende:
Om ook maar even op de vraag van de topicstarter antwoord te geven: op www.vegatopia.com zit een forum waar je dit soort vragen gewoon kunt stellen zonder een lading commentaar over je heen te krijgen.
quote:
Nogmaals: als je niet tegen kritiek kunt, ga dan naar een site van ideologische verwanten i.p.v. naar een open forum. Het is van tweeėn één: ga voor een discussie naar een forum, en als je niet open staat voor discussies, blijf dan weg!
En ik ben zelf zo stom dat ik er nog op reageer ook .
quote:Het ergens niet mee eens zijn, is absoluut niet hetzelfde als negatief commentaar geven. Het is slechts een andere mening verkondigen.
Op woensdag 6 augustus 2003 02:50 schreef thabit het volgende:
Op de een of andere manier voel ik toch een hoop agressie van jouw kant uitkomen. Niet door grof taalgebruik of provocatie ofzo maar wel door overal negatief commentaar op te geven (wat vaak geeneens klopt maar dit terzijde).En ik ben zelf zo stom dat ik er nog op reageer ook
.
quote:Ik heb het over dat iemand een vraag stelt aan vegetariers (ervaringen enzo) en dat er dan niet-vegetariers gaan reageren en de hele tijd roepen dat ze vlees eten enzo. Volgens mij wil de TS dat niet weten oftewel dat vind ik een beetje topicverzieken. Tenminste dat is mijn mening.
Op woensdag 6 augustus 2003 02:27 schreef Mr-Mackey het volgende:
Sorry hoor kerel, maar ik zie geen postings die 'verziekend' zijn, dus waar je dat op baseert ????
quote:Ik sta open voor discussie, maar ik heb de discussies op Fok! al vaak genoeg gevoerd en vaak is het zo dat de pubertjes niet ver komen. Er zitten hier natuurlijk wel ook die wat betere discussies kunnen voeren.
Ik neem tenminste aan dat je open staat voor discussie. Leg 't naast je neer. En wil je eens een keer verbaal de degens kruisen, dan kom je maar bij mij
En ik ga in dit topic niet de discussie aan omdat ik nog wel meer fora bezoek en al vele discussies aan het doen ben. Het is een tijdrovend werkje
quote:1. Ja, gewoon stoppen. En doorzetten natuurlijk
1. Mijn grote vraag komt eigenlijk hier op neer: Hoe begin je ermee, gewoon steeds minder vlees gaan eten, of gewoon in een keer ermee stoppen.
2. Welke voedingsstoffen mis je nou echt
3. Wat zijn lekkere gerechten etc
4. Wat zijn de ervaringen van andere fokkers die vegetarisch zijn geworden, en waarom, hoe gaan ze ermee om binnen de famillie
5. ...af en toe vlees te blijven eten. Hoe staan andere vegetariers hier tegenover?
quote:Dit soort reacties vind ik altijd geweldig om te lezen
Ik ben op het moment aan het overwegen om vegetarisch te worden.
Redenen om het wel te zijn zijn er alom (dieren worden niet goed behandeld, het voer dat de dieren in nederland alleen al krijgen kan heel afrika van worden gevoed, methaan uit de mest van varkens, het is vaak nieteens zo gezond, etc) , redenen die ik kan bedenken om het niet te doen zijn er niet zo veel, en zijn vaak ook helemaal niet sterk (vlees is lekker, 1 persoon maakt het verschil niet, voedingstoffen in vlees zijn nodig)nouja, ik kwam er op doordat ik er van mezelf van schrok dat ik eigenlijk nooit bij de nadelen stilstond als ik vlees eet. Ik hou van vlees, dat zeker, maar het is eigenlijk belachelijk waar men mee bezig is op het moment. Ik ben opgegroeid in een niet vegetarische famillie, en die zijn eigenlijk ook niet echt bereid om mee te gaan hier in.
ik ben nu negentien jaar, en ik vind het jammer dat ik er nu pas bij stil sta, eigenlijk iedere keer als ik weer vlees eet.
Wat zijn de ervaringen van andere fokkers die vegetarisch zijn geworden, en waarom, hoe gaan ze ermee om binnen de famillieOh en nog een vraagje: Ik heb het idee, dat als ik al zou minderen met vlees eten, dat je dan als tenminste iets bijdraagd, ik vind het vervelend om van mensen te verwachten dat ze rekening met me moeten houden, dus echt een probleem zou ik het ook niet vinden om af en toe vlees te blijven eten. Hoe staan andere vegetariers hier tegenover?
Ik ben zelf vegetarieer vanaf mijn 14de en ik ben nu 19. In de loop van de jaren zijn er echt steeds meer vervangende producten op de markt gekomen, dus dat is alvast ideaal. Ik moet zeggen dat ik ook wel geluk heb met mijn moeder waar ik momenteel nog bij woon. Zij is dan wel geen vegetarieer, maar thuis eten wij nooit vlees. Zij is het dus niet principieel, maar past zich perfect aan. Verder heb ik eigenlijk nooit echt problemen gehad met blijven eten of uit eten. Iedereen weet wel dat ik vegetarieer ben en als ze echt neits hebben bakken ze er desnoods een eitje bij. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet erg kieskeurig ben.
Wat ik persoonlijk erg lekker vind, is quorn. Je hebt dat in verschillende varieaties, zoals 'nepgehakt', 'nep sate', etc. Mijn ervaring is dat de meeste vleeseters dat ook erg kunnen waarderen.
Als je helemaal vegetarieer wil worden, zou ik er voor kiezen dat in één keer te doen, omdat je anders in een wisselvallig patroon valt, waardoor de grenzen voor jezelf niet duidelijk zijn. Persoonlijk eet ik helemaal geen dierlijk vlees, dus ook geen zeedieren of anders. Maar ik ken veel vegetarieers die dat wel eten. Het is dus maar net waar je voor kiest. Je kunt ook besluiten om biologisch vlees te eten. Dat is wel iets duurder, maar dan weet je in ieder geval wel dat de beesten niet al te slecht zijn behandeld.
Eigenlijk is het belangrijkste om voor jezelf duidelijk te hebben wat je belangrijk vindt en welke weg je kiest. De invulling ervan wijst zich eigenlijk vanzelf.
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik er niets van mis van het vlees. Okee, soms kom je dingen tegen waarvan je zoiets hebt van hmzzz, best jammer dat ik dat nu niet meer "kan" eten. Maar ach daar valt prima mee te leven. Over het algemeen vond ik vlees toch al niet bijzonder lekker.
quote:meid
Op woensdag 6 augustus 2003 10:58 schreef bloempjuh het volgende:
5. Meid, dat moet je helemaal zelf weten
In ieder geval bedankt voor de mensen die zinnige reacties posten leuk om te lezen.
keep it coming
quote:Duidelijk geval van b12 tekort
Op woensdag 6 augustus 2003 23:00 schreef kiw het volgende:[..]
meid
![]()
wat een heerlijk gebekkerij in dit topic.
quote:Nou, ik moet bekennen dat ik als ik kip ruik die geur nog steeds erg lekker vind hoor. Maar ik ben verder best zeikerig; mijn katten geef ik bijv. alleen vis blikvoer, en daarvan geen zalm.
Op donderdag 7 augustus 2003 13:11 schreef thabit het volgende:
Alleen in het begin miste ik de smaak van vlees wel een beetje. Maar als ik het nu ruik, ga ik bijna over m'n nek. Dus het idee dat vlees lekker is gaat na een tijdje wel over.
quote:ik ben nu 20 en +/- 1 jaar vegetarier:
1. Mijn grote vraag komt eigenlijk hier op neer: Hoe begin je ermee, gewoon steeds minder vlees gaan eten, of gewoon in een keer ermee stoppen.
2. Welke voedingsstoffen mis je nou echt
3. Wat zijn lekkere gerechten etc
4. Wat zijn de ervaringen van andere fokkers die vegetarisch zijn geworden, en waarom, hoe gaan ze ermee om binnen de famillie
5. ...af en toe vlees te blijven eten. Hoe staan andere vegetariers hier tegenover?
1. ik at al een jaar geen vlees meer op brood. sinds de mkz crisis e.d. neem ik aan. op een gegeven moment vond ik het eten van ander vlees ook niet meer kunnen, en ben gewoon gestopt.
2. volgens mij niet veel. veganisten missen b-12 welke belangrijk is, vegetariers niet.
3. bij ah hebben ze veel tivall producten (hierboven ook genoemd), errug lekker. bij andere supermarkten zijn er ook vleesvervangers, alleen hebben veel een beetje dezelfde smaak.
4. de redenen laat ik maar zitten omdat deze thread nogal domme reacties opgeleverd heeft. verder was het flink lastig wat famillie betreft, een over-zorgzame en eigenwijze moeder die verwachte dat ik dood zou gaan zonder vlees. en verder bij negatieve reacties gewoon denken dat je het toch beter weet, wat ook zo is.
5. ik hoef geen vlees meer. alleen pas, toen de rest van m'n famillie gemarineerde kip filet at had ik het voor het eerst wat lastig. ook shoarma is een gemis, en goedkoop voedsel vinden onderweg (burger king enzo) is lastiger...
succes!
Iedereen nog even de openingspost lezen, dit topic is gestart om TIPS te krijgen over het hoe en wat van overschakelen naar vegetarisch eten.
Opmerkingen over het NUT en weet ik veel wat nog meer hoeven dus niet (meer).
We gaan nu ontopic verder, en de discussie over zin of onzin over vegetarisch eten doen we fijn in een ander topiekje.
Heb dank.
quote:Bij vegetariers lopen vaak verschillende gedachtengangen. Sommige doen het ook alleen voor gezondheid en niet eens zo om dierenleed redenen.
Op vrijdag 8 augustus 2003 21:59 schreef Fixers het volgende:
Veel "vegetariers" vergeten wel eens dat voor leer ook een koe of varken dood moet. En weten al helemaal niet waar gelantine van gemaakt wordt(varkensbotten). Ook kaas moet je laten staan, om kaas te maken heb je stremsel nodig, en om aan stremsel te komen zal een nuchter kalf moet slachten.
quote:Ooit van het verschil tussen vegetarieer en veganist gehoord?
Op vrijdag 8 augustus 2003 21:59 schreef Fixers het volgende:
Veel "vegetariers" vergeten wel eens dat voor leer ook een koe of varken dood moet. En weten al helemaal niet waar gelantine van gemaakt wordt(varkensbotten). Ook kaas moet je laten staan, om kaas te maken heb je stremsel nodig, en om aan stremsel te komen zal een nuchter kalf moet slachten.
quote:Als je liquide middelen belangrijker vindt, dan zou ik idd maar geen vegetarier worden
Op zaterdag 9 augustus 2003 03:07 schreef kootje het volgende:
alleen al om de prijs van vegetarische producten zal ik het niet doen
quote:'t Is veel goedkoper juist.
Op zaterdag 9 augustus 2003 03:07 schreef kootje het volgende:
alleen al om de prijs van vegetarische producten zal ik het niet doen
De Quorn produkten van AH (southern style burger of uienburger) en AH groenteschnitzels e.d. zijn heel erg lekker. Vooral Quorn benadert de (zure) vleessmaak heel close vind ik. Ik ken ook een aantal vleesliefhebbers die volop vlees eten maar toch die Quorn heel lekker vinden als afwisseling. AH heeft sowieso wat biologisch en vegetarisch spul aangaat een heel ruim assortiment in de grotere filialen. Tivall vind ik persoonlijk iets minder lekker. Al die produkten zijn ook vaak nauwelijks duurder dan een soortgelijk varkens,- of kipfiletje.
Voor op de boterham is er van Tivall wel best veel vegetarisch spul. Leverworst-lookalikes, boterhammenworst etc. Die produkten zijn wel wat duurder volgens mij en die vind ik ook lang niet allemaal even goed. Ik eet zelf meestal vis op de boterham (tonijn of haring in tomatensaus).
Verder zijn er natuurlijk bij die enkele keer dat ik wel vlees inkoop de biologische produkten. Daar wordt vrij streng op gecontroleerd en die dieren hebben normaal gesproken gewoon een goed leven gehad met bestrijdingsmiddelen-vrij voedsel. Biologische shoarma of een hamburger. Sja, en het voordeel bij vis is dat die bij zeevangst dus altijd een 'biologisch' leven achter de rug hebben. Ik let dan wel weer op het nieuws. De kabeljauw heeft nu grote problemen door teveel vangst, en die pak ik dan uit principe niet. Het gaat goed met de haring, nou die kan er dus wel in.
Voor mij is het vooral een principekwestie. Heb niks tegen een stukje vlees of vis (vis is eigenlijk gezonder dan vlees), maar als het even kan moet die wel een goed leven hebben gehad. En dat kost lang niet altijd meer, soms zelfs minder. En verder wordt er gigantisch veel vlees gegeten en vind ik het niet nodig om elke dag zoveel vlees naar binnen te werken. Het methaan-argument ben ik het ook mee eens, want 15 miljard runderen kunnen per dag behoorlijk wat uitstoten.
quote:ik hoor mijn vegavriendjes altijd anders zeggen hoor.
Op zaterdag 9 augustus 2003 03:31 schreef thabit het volgende:[..]
't Is veel goedkoper juist.
Maar, dieren lijden onnodig. Dat is zeker. Misschien een idee voor de TS: biologisch vlees.
Zal ongetwijfeld al genoemd zijn in dit topic, heb niet alles gelezen.
quote:Het hoeft niet duurder te zijn. Je hebt niet elke dag vleesvervangers nodig. En vegetariers eten niet altijd biologische producten. Ik als veganist heb het wel wat duurder. Ik zit wel een beetje vast aan wat biologische producten.
Op zaterdag 9 augustus 2003 04:50 schreef kootje het volgende:
ik hoor mijn vegavriendjes altijd anders zeggen hoor.
quote:Genoeg op brood wat niet zoet is. Hier staan o.a. veel producten:
Op zaterdag 9 augustus 2003 04:55 schreef Georges het volgende:
Ik ben zelf lange tijd vegetarier geweest. Ik eet nu sporadisch vlees. Ik zou best weer vegetarier willen zijn, maar vanwege smaak is het lastig.
Ik eet veel brood en ik hou niet van zoet. Dan hou je op brood niet veel over. Daarnaast is het zeker lekker.
quote:Als je echt om het dierenleed anders wil gaan eten, dan zou ik ook niet kiezen voor biologisch vlees. Dat is alleen maar een zijtak van de bio-industrie die 'beter' oogt.
Maar, dieren lijden onnodig. Dat is zeker. Misschien een idee voor de TS: biologisch vlees.
Ik denk eigenlijk niet dat ik wat meer moet vertellen.
http://www.vegetariers.nl/voed.html
verder is http://www.vegetariers.nl/ hoe dan ook een informatieve site, maar is (logischerwijs) vrij subjectief.
Ja omdat die ook geen melkproducten gebruiken maar ik heb een lactose allergiequote:Op dinsdag 13 april 2004 21:37 schreef deedeetee het volgende:
Ik dacht dat alleen bij een veganistisch dieet er een b12 tekort op zou kunnen treden.
Dus dat valt alweer mee![]()
hhm thnx. (ook al is soja niet echt geweldig maar goed niet zeuren hequote:Op dinsdag 13 april 2004 21:46 schreef deedeetee het volgende:
Heeft mijn zoontje ook ( intolerantie ) en die drinkt "soja extra "van provamel en daar zit calcium, vit. b2, b12 en e in .
Is dat miss. een oplossing voor jou![]()
Ghehehe, nee joh, en sorry, ik wilde je niet laten schrikken. Ik kan er alleen niet meer zo goed tegen dat mensen met van die slappe excuses aankomen om vlees te blijven etenquote:Op dinsdag 13 april 2004 21:55 schreef deedeetee het volgende:
OMG beestjuh wat doe je nou ik schrik me dņņd![]()
( ik dacht dat je 't tegen mij had)
Geeft niet hoor, ik moest er naderhand erg om lachenquote:Op dinsdag 13 april 2004 22:01 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Ghehehe, nee joh, en sorry, ik wilde je niet laten schrikken. Ik kan er alleen niet meer zo goed tegen dat mensen met van die slappe excuses aankomen om vlees te blijven eten. Dus ik voelde me even genoodzaakt de vloer aan te vegen met die mafkees en zijn theorieėn.
Een vitamine B12 tekort kun je sowieso pas na 3 jaar krijgen. Als je echt geen voedsel binnenkrijgt waar veel vitamine B12 in zit, kun je ook eventueel vitamine B12 pillen slikken.quote:Op dinsdag 13 april 2004 20:38 schreef Silmarwen het volgende:
Mijn grootste probleem is vitamine B12 omdat dat precies in de producten zit die ik niet mag.
Iemand die een avatar van Einstein neemt en vervolgens E=mc2 verkeerd schrijft in z'n ondertitel is pas echt kortzichtig.quote:Op dinsdag 13 april 2004 22:03 schreef method21 het volgende:
Ik respecteer je keuze
En jij de mijne ook ?Hou wel in de gaten dat een leren bekleding, suede schoenen, leren riemen, je interieur in de auto makeup, eieren en om zo maar even door te gaan, dus voor jou dan ook niet meer meetellen. Een kennis van me is vergetarisch, werkt voor greenpeace scheid netjes zn afval, maar rijdt wel in een auto met leer, en draagt wel leren schoenen, voor mij ben je dan niet vegetarisch maar kortzichtig. Als je er voor gaat moet je er goed voor gaan.
Oiit gehoord van biologische landbouw en vlees? Daar heb je deze problemen niet.quote:Op woensdag 6 augustus 2003 00:10 schreef kiw het volgende:
Ik ben op het moment aan het overwegen om vegetarisch te worden.
Redenen om het wel te zijn zijn er alom (dieren worden niet goed behandeld, het voer dat de dieren in nederland alleen al krijgen kan heel afrika van worden gevoed, methaan uit de mest van varkens, het is vaak nieteens zo gezond, etc) , redenen die ik kan bedenken om het niet te doen zijn er niet zo veel, en zijn vaak ook helemaal niet sterk (vlees is lekker, 1 persoon maakt het verschil niet, voedingstoffen in vlees zijn nodig)
Of dit dan:quote:Op woensdag 14 april 2004 09:37 schreef Stephanie_l het volgende:
Toch oppassen met sojamelk, soja is verwant aan een of andere noot en als je daar allergisch voor bent is de kans op een soja-allergie redelijk groot![]()
quote:Biologisch voedsel vaak besmet
Biologische voedingsproducten zijn geregeld vervuild met genetisch veranderde organismen, terwijl op de etiketten van de meeste producten staat vermeld dat deze 'gegarandeerd gentechvrij' zijn. Dat schrijft Trouw donderdag naar aanleiding van Brits onderzoek. De Britse wetenschappers stelden vast dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid.
Uit het onderzoek van de universiteit van Glamorghan, Wales, kwam naar voren dat tien van de 25 biologische producten fors waren vervuild met genetisch gemanipuleerde soya.
Het platform van de biologische sector in Nederland, Biologica, dringt aan op maatregelen. Directeur Bert van Ruitenbeek van Biologica is geschrokken. "De biologische sector is uit principe gentechvrij, maar we worden er ongewild toch mee opgezadeld." Volgens Ruitenbeek is Biologica onder protest akkoord gegaan met vrijwillige afspraken die minister Cees Veerman van Landbouw voorstelde. Biologica wil de garantie dat er een gentechvrije keten komt.
Nou mensen die vegetarisch zijn om de reden geen dieren te doden kunnen er niets aan doen dat het voedsel besmet is.quote:Op woensdag 14 april 2004 11:55 schreef schatje het volgende:
[..]
Of dit dan:
[..]
Een belangrijk verschil tussen vlees en leer is dat leer een duurzaam product is. Het gaat ook om de mate waarin de prducten worden gebruikt. Leer kan je ook nog gebruiken als het beest in kwestie een natuurlijke dood is gestorven. Deze verschillen zijn voor veel vegetariers ook belangrijk.quote:Op dinsdag 13 april 2004 22:03 schreef method21 het volgende:
Ik respecteer je keuze
En jij de mijne ook ?Hou wel in de gaten dat een leren bekleding, suede schoenen, leren riemen, je interieur in de auto makeup, eieren en om zo maar even door te gaan, dus voor jou dan ook niet meer meetellen. Een kennis van me is vergetarisch, werkt voor greenpeace scheid netjes zn afval, maar rijdt wel in een auto met leer, en draagt wel leren schoenen, voor mij ben je dan niet vegetarisch maar kortzichtig. Als je er voor gaat moet je er goed voor gaan.
Het woord 'scharreleieren' suggereert dat de dieren goed worden gehouden. Dit is echter niet waar. Scharrel betekent dat de dieren niet in een klein hok zijn gestopt, maar dat is dan ook alles wat het woord betekent. De kippen worden met tienduizenden op 1 hoop gepropt in een slecht geventileerde ruimte waar nooit zonlicht binnenkomt. Ze komen nooit buiten. Snavels worden gekapt, etc, etc.quote:Op woensdag 14 april 2004 14:42 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Overigens wil ik niets gebruiken wara dieren voor worden gedood. Eieren (scharrel) wol en katoen dus wel. Leer niet.
Ok biologisch ook goedquote:Op woensdag 14 april 2004 14:54 schreef thabit het volgende:
[..]
Het woord 'scharreleieren' suggereert dat de dieren goed worden gehouden. Dit is echter niet waar. Scharrel betekent dat de dieren niet in een klein hok zijn gestopt, maar dat is dan ook alles wat het woord betekent. De kippen worden met tienduizenden op 1 hoop gepropt in een slecht geventileerde ruimte waar nooit zonlicht binnenkomt. Ze komen nooit buiten. Snavels worden gekapt, etc, etc.
Er zijn 4 soorten eieren: kooi, scharrel, vrije uitloop en biologisch. Alleen bij 'biologisch' wordt er aan hoge welzijnseisen voldaan. Ook bij 'vrije uitloop' worden de kippen nog steeds op elkaar gepropt, snavels gekapt, etc. Ze mogen wel af en toe naar buiten.
Inderdaad. Wel jammer dat ze die bij de C1000 waar ik kom niet hebbenquote:Op woensdag 14 april 2004 14:58 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ok biologisch ook goedik moet nog veel leren zie ik al
Mag ik je er even op wijzen dat je niet vegetarisch bent maar vegetariėr?quote:Op woensdag 14 april 2004 14:42 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Soja gata trouwens wel goed, ik kan ook pinda's eten dat scheelt.Ben nu al 1 dag vegetarisch
Daar heb je een punt. Er zijn er maar weinig die vegetarisch zijn. Bert en Ernie overigens wel.quote:Op woensdag 14 april 2004 16:01 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Mag ik je er even op wijzen dat je niet vegetarisch bent maar vegetariėr?
Sorry meester!quote:Op woensdag 14 april 2004 16:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Er zijn er maar weinig die vegetarisch zijn. Bert en Ernie overigens wel.
Ja vegetarisch zijn zal moeilijk gaan daar ik uit vlees besta. :yquote:Op woensdag 14 april 2004 16:01 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Mag ik je er even op wijzen dat je niet vegetarisch bent maar vegetariėr?
Jij?!quote:Op woensdag 6 augustus 2003 00:23 schreef pro_jeex het volgende:
Ik ben al heel lang vegetariėr en ik mis niets, dacht ik zo. Ik eet wel producten van planetgreen http://www.planetgreen.nl/
Ja, we zijn allemaal josti's.quote:Op vrijdag 8 augustus 2003 21:59 schreef Fixers het volgende:
quote:Op woensdag 14 april 2004 16:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Er zijn er maar weinig die vegetarisch zijn. Bert en Ernie overigens wel.
Ik heb laatst een saucijzenbroodje (zonder vlees) gegeten dat net zo smaakte als een saucijzenbroodje met vlees. Ten tweede is het niet hypocriet omdat je namelijk ook gewoon biologische zuivelproducten kan nemen en graseieren. Verder worden er voor vleesproducten dieren doodgemaakt en niet voor zuivelproducten. Als laatste heb je vlees eigenlijk niet nodig en tegenwoordig is het geeneens gezond meer. Je kan dan beter vis gaan eten. En vitamines die in vlees zitten zijn al gevonden in planten.quote:Op woensdag 6 augustus 2003 00:22 schreef ViMh het volgende:
[..]
Maar **-IK-** vind het hypocriet dat je wel doorgaat met drinken van melk en dragen van leren schoenen en het niet meer eet.
Ik wil later een eigen koe en een eigen stelkippen voor die behoefte.
Maar een kroket, of een hamburger is zo lekker. Of de saucijzenbroodjes van de hema...
Of de sate van mn moeder...
Het is zooooo moeilijk
Niet helemaal waar. De melkkoeien moeten een kalf werpen (of is het baren? whateverquote:Op zondag 18 april 2004 17:15 schreef 8PacK het volgende:
Ik heb laatst een saucijzenbroodje (zonder vlees) gegeten dat net zo smaakte als een saucijzenbroodje met vlees. Ten tweede is het niet hypocriet omdat je namelijk ook gewoon biologische zuivelproducten kan nemen en graseieren. Verder worden er voor vleesproducten dieren doodgemaakt en niet voor zuivelproducten. Als laatste heb je vlees eigenlijk niet nodig en tegenwoordig is het geeneens gezond meer. Je kan dan beter vis gaan eten. En vitamines die in vlees zitten zijn al gevonden in planten.
Klopt. En wat denk je dat er gebeurt met de mannelijke helft van de to-be-legkippen-kuikentjes? Die worden in de versnipperaar gegooid. Want mannetjes leggen geen eieren natuurlijk.quote:Op maandag 19 april 2004 22:02 schreef Asphyxion het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. De melkkoeien moeten een kalf werpen (of is het baren? whatever)om de melkproductie te starten. Dat kalf gaat meestal naar de slacht... Het is wel zo dat door het constant blijven melken van de koeien ze langer melk produceren...
Ligt er aan. Vegetarisch eten kan ook wel eens ongezond zijn.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 22:30 schreef Darkphorze het volgende:
Is het waar dat vegetarisch eten en vleesvervangers beter is voor het figuur? Dat er minder vetten in zitten? Ik ga toch wel vegetarisch worden, maar vroeg het me even af
Klopt wel denk ik. Al kun je je alsnog rond eten aan vegan cookies natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 22:30 schreef Darkphorze het volgende:
Is het waar dat vegetarisch eten en vleesvervangers beter is voor het figuur? Dat er minder vetten in zitten? Ik ga toch wel vegetarisch worden, maar vroeg het me even af
ja je bent naief, die beesten staan hele dagen in een klein hokje met afzuigers aan hun uiers die behoorlijk pijn kunnen doenquote:Op woensdag 6 augustus 2003 00:36 schreef kiw het volgende:
misschien ben ik naief, maar volgens mij staan koeien voor zuivel gewoon in de wei te grazen, terwijl varkens en vleeskoeien lekker op gepropt staan in kooitjes.
Ja een groot deel van de tijd wel. Koeien worden steeds vaker binnen gehouden omdat ze bang zijn voor ziekten als ze buiten lopen ofzo, maar de ziekten worden meestal verspreid via het diervoer wat ze gewoon krijgen of ze ontstaan juist in situaties waar alles op elkaar gepropt zit zonder frisse lucht e.d.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 07:53 schreef MikeyMo het volgende:
ja je bent naief, die beesten staan hele dagen in een klein hokje met afzuigers aan hun uiers die behoorlijk pijn kunnen doen
In het buitenland ligt het per land of je goed kan eten. Maar op zich kunnen restaurants enzo best wat voor je maken. Als je het maar lief vraagtquote:Op zaterdag 15 mei 2004 23:41 schreef Darkphorze het volgende:
Trouwens nog iets vergeten te vragen in me vorige post, hoe staat het met vegetarisch eten in het buitenland? Ik ga volgende week naar griekenland, ben erg benieuwd moet ik zeggen
wat was jouw motivatie om vegatarier te worden?quote:Op woensdag 6 augustus 2003 00:23 schreef pro_jeex het volgende:
Ik ben al heel lang vegetariėr en ik mis niets, dacht ik zo. Ik eet wel producten van planetgreen http://www.planetgreen.nl/
Ik kan me nog herinneren dat ik HEEL VEEL boerensalade (choriatiki) heb gegeten. Omdat er verder niet veel anders was.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 23:41 schreef Darkphorze het volgende:
Trouwens nog iets vergeten te vragen in me vorige post, hoe staat het met vegetarisch eten in het buitenland? Ik ga volgende week naar griekenland, ben erg benieuwd moet ik zeggen
En wat is dan de bedoeling van die al die koeien die ik dagelijks in de wei zie ?quote:Op zaterdag 15 mei 2004 07:53 schreef MikeyMo het volgende:
ja je bent naief, die beesten staan hele dagen in een klein hokje met afzuigers aan hun uiers die behoorlijk pijn kunnen doen
Mijn man was in Frankrijk op de boerderij en die koetjes daar liepen ook gewoon buitenquote:Op zondag 16 mei 2004 11:05 schreef Toeps het volgende:
De koeien staan in de wei omdat de Nederlandse overheid daar subsidies voor geeft. Heeft iets met het Nederlandsche landschap te maken.
Ik ga naar Ixia dat ligt in Rhodos. En als ze me als klant willen moeten ze wel wat voor me maken anders ga ik gewoon verder zoekenquote:Op zondag 16 mei 2004 00:29 schreef TechXP het volgende:
[..]
In het buitenland ligt het per land of je goed kan eten. Maar op zich kunnen restaurants enzo best wat voor je maken. Als je het maar lief vraagt
Ik ben vorig jaar in Griekenland geweest. In Zakynthos. Waar ga jij heen?
Op Zakynthos waren veel restaurants, waarvan ook veel italiaanse invloed. Dus genoeg pasta enzo. En ze waren makkelijk om iets vegetarisch te maken en voor mij toen zelfs veganistisch.
Er zijn ook in diverse bekende griekse steden echte vegetarische restaurants.
Zie o.a. hier:
http://www.happycow.net/europe/greece/index.html
http://www.veg-soc.org/html/articles/veg-greek-guide.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |