abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12173969
Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijk verband is tussen het dragen en huilen van baby's. Ronald Barr, kinderpsychiater (universiteit van Montreal - Canada) deed onderzoek in Botswana en in Canada.
De !Kung San, een jagers/verzamelaarsvolk uit Botswana, dragen hun baby's de hele dag. De baby's worden zeer vaak gevoed: 3 tot 4 keer per uur, gedurende 1 tot 2 minuten. Ze worden in een draagdoek gedragen en er is voortdurend huidcontact met de moeder. De houding waarin ze gedragen worden is rechtop. De moeder reageert direct op elk signaaltje en geluidje van de baby. Uit het onderzoek is gebleken dat deze baby's weliswaar evenveel huilen als Nederlandse of Amerikaanse baby's, maar er is een verschil, !Kung san baby's huilen 50% korter dan onze baby's.

Dat het dragen van baby's zo'n effect heeft, wordt bevestigd door een onderzoek bij een groep ouders in Montreal, Canada. De helft van de ouders werd gevraagd om hun baby meer dan anders te dragen: ongeveer 4 uur per dag. De andere ouders droegen hun kind zoals ze dat gewend waren, 1,5 tot 2 uur per dag. Er was dus zo'n 2 uur verschil in dragen. Het bleek dat de baby's die meer gedragen werden, minder huilden. Met 6 weken bleek dat de baby's die meer gedragen waren, 43% minder huilden dan de baby's die de "gewone" tijd gedragen waren. Uit beide onderzoeken blijkt dat dragen inderdaad van invloed is op gedrag van baby's, met name in de eerste 3 levensmaanden.

bron

Draag jij je baby in een zak of doek bij je? Waarom wel of niet?
Wat zijn jouw ervaringen?
Positieve kanten, negatieve ervaringen.
Is het eigenlijk iets van nu, of deed met dit vroeger ook wel in de Westerse landen?

Ik heb wel ervaren dat Chiara erg rustig wordt als ze gedragen wordt, ze huilt minder en slaapt sneller. De resultaten van het onderzoek verbazen mij dan ook niet.

De eerste 3 maanden heb ik Chiara veel gedragen in de Premaxx babybag, maar dit vond ik wel erg zwaar worden de laatste tijd, het volle gewicht wordt gedragen op 1 schouder.

Als hangmat gebruik ik de babybag wel eens, Chiara kan er lekker in slapen.
Minpunt aan de babybag is dat het wel erg warm kan worden, het is van gevoerde stof, niet echt heel erg lekker met die warme dagen.

Vorige week heb ik van mijn zus de tricot-slen te leen gehad, deze vind ik erg fijn in het dragen.

Het is even wennen aan de knooptechniek, maar het draagt heerlijk. Het gewicht wordt over mijn hele romp verdeelt, dat maakt het dragen dus erg comfortabel. Verder vormt de stof mee aan je lichaam.
Ik moet nog even oefenen met verschillende manieren van dragen, maar je zou dus ook borstvoeding kunnen geven, terwijl je kind er in ligt.

Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 22:58:50 #2
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_12174059
Het klinkt misschien beetje morbide ofso, maar ben je niet bang dat je struikelt?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 23:14:02 #3
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_12174344
hey... de draagband...
Die heb ik wel zooooo veel om gehad.. en nog wel eens hoor, ook al is ons mannetje al bijna een jaar. Omdat Sverre nog zo klein was toen hij werd geboren en nog altijd veeeeeel te klein toen hij naar huis kwam hebben wij dus ook zo'n doek aangeschaft, vooral omdat je pre-maturen lekker dicht bij je kunt dragen in een vrij natuurlijk houding, waarbij ze zalig kunnen genieten van het rommelen van je darmen en maag en het kloppen van je hart
Sverre heeft het altijd geweldig gevonden. We hebben hem zelfs meegenomen in de draagbuidel toen we eigenlijk nog niet de deur uit mochten van de doktoren. Zo'n kereltje ligt zo diep en veilig geborgen.
Ook zat hij vaak in de draagdoek met boodschappen doen. Wanneer je de doek lekker strak omknoopt zitten ze zo dicht tegen je aan dat het deel uit maakt van je eigen gewicht. Even de juiste plek vinden waar je eigen balans het minst verstoord wordt en je kunt ongestoord boodschappen halen. Is maar een woord voor: GEWELDIG

Ik heb mijn zus er een als kraamcadeau gedaan. Ook zij is er heel blij mee en gebruikt hem vaak. Kan het dus iedereen aanraden, ook al zijn de prijzen wat aan de hoge kant.

*edit* Momenteel gebruik ik knoop methode 4, gezicht voorwaarts. Ik moet alleen erg oppassen met de hoogte, want hakjes en edele delen zijn geen goede combo

Shaven..... not furred
pi_12174380
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik had juist erg de indruk dat Jillian geen behoefte had om continue tegen mij aangedrukt te liggen. Zo vond ze het heerlijk om een slaapje in de box te doen en even geen aandacht te krijgen, die momenten had ze echt nodig. Ze huilde ook erg weinig en was gewoon een tevreden baby. Maar er zullen vast kindjes zijn die het heerlijk vinden om zo dicht mogelijk bij mama of papa te zijn en dan het liefst de hele dag door. Dan is een draagdoek een uitkomst, maar zwaar lijkt het me wel.

Bij Wehkamp hebben ze trouwens een tricot draagband in de aanbieding.
Het scheelt bijna de helft..

† In Memoriam † vrijdag 1 augustus 2003 @ 23:17:36 #5
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12174403
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 22:53 schreef melonovy het volgende:
Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijk verband is tussen het dragen en huilen van baby's. Ronald Barr, kinderpsychiater (universiteit van Montreal - Canada) deed onderzoek in Botswana en in Canada.
Dit toch al een heel oud onderzoek?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_12174502
Ik droeg mijn jongens altijd in een draagzak als ik naar buiten ging ofzo, lekker je handen vrij als je boodschappen moet doen oid.

Dat het goed is om je kind zo dichtbij te hebben is idd al meerdere malen bewezen.
Een (ik meen) Chileens arts heeft wegens gebrek aan couveuses kinderen die het toch niet zouden halen met de moeder mee naar huis gestuurd met het advies ze 'huid-op-huid' te dragen vanwege de lichaamswarmte van de moeder.
Het bleek dat juist die kindjes het uiteindelijk wel overleefden, beter groeiden enz.
Vandaar dat wij ook in het ziekenhuis moesten 'kangaroo-en' met onze oudste.
Hij lag 6 weken in de couveuse, en elke dag konden we hem even eruit halen en in een speciaal kamertje gaan zitten, was heerlijk.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 23:32:39 #7
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_12174692
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 23:23 schreef shmoopy het volgende:
Vandaar dat wij ook in het ziekenhuis moesten 'kangaroo-en' met onze oudste.
Hij lag 6 weken in de couveuse, en elke dag konden we hem even eruit halen en in een speciaal kamertje gaan zitten, was heerlijk.
Inderdaad... hoewel moeten een groot woord is, werd het wel aanbevolen. Niets is ook lekkerder hoor dan je kind, hoe klein en fragiel ook, zalig tegen je aan te kunnen dragen.... Voelen hoe die kleine priegelvingertjes hun best doen te voelen wat er onder ze ligt en te voelen hoe hij langzaam ontspant, rustiger gaat ademen...zien op de monitor dat zijn ademhaling en hartritme stabiliseren...

Sverre was 11 weken te vroeg, heeft van die 11 er 7 in de couv doorgebracht, 1 op de warme kamer en de laatste 3 in zijn eigen bedje bij ons thuis *met alle apparatuur en sondevoeding en wekelijks bezoek van de kinderarts aan huis*

Shaven..... not furred
  † In Memoriam † zaterdag 2 augustus 2003 @ 00:14:34 #8
7074 moussy
kuttekop
pi_12175587
Ik heb ook zo'n buidelzak van premaxx, maar René heeft er maar heel weinig ingelegen. Ik vond het zo onhandig. Zou dat misschien komen omdat ik maar een klein persoontje ben?
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_12189327
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 00:14 schreef moussy het volgende:
Ik heb ook zo'n buidelzak van premaxx, maar René heeft er maar heel weinig ingelegen. Ik vond het zo onhandig. Zou dat misschien komen omdat ik maar een klein persoontje ben?
Kan best Moussy, dat ging mij net zo, ik was blij als die zak weer af was, ging er echt niet een middagje mee winkelen. Ik ben 1.58.
Zolang er was is, is er leven.
  † In Memoriam † zaterdag 2 augustus 2003 @ 22:34:14 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_12189370
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 22:31 schreef Dinus het volgende:

[..]

Kan best Moussy, dat ging mij net zo, ik was blij als die zak weer af was, ging er echt niet een middagje mee winkelen. Ik ben 1.58.

Tja, ik ben dus 1.54... Peet vond het weer heerlijk om met René in de buidelzak te lopen. Maar die is ook bijna 2 meter. Gelukkig beval ik nu in een andere tijd en wordt hij met het rondhobbelen niet beperkt door de warmte. anders had ik zo'n tricot ding bij wehkamp besteld.
  zondag 3 augustus 2003 @ 09:56:35 #11
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_12194121
Wat mij handig lijkt en waardoor je toch je kind bij je hebt en je zelf alles kan doen, is je kindje op de rug dragen. Dat zie je nogal eens in Zuid Amerkiaanse landen, voor lijkt mij een benauwend gevoel en achterop is het kindje toch bij je tegen je aan en heb je zelf de voorkant vrij. ALs je dan struikelt val je ook niet direct op het kindje maar maakt het een zachte landing op je rug, toch? Ik zie dit in Nederland nooit, waarom niet?
fake a dream
  FOK!fossiel zondag 3 augustus 2003 @ 13:21:30 #12
2628 Karin
pi_12195749
Lijkt mij erg moeilijk om in je eentje je kind achterop je rug te binden.

Ik had van Lois de Babybjorn geleend maar heb hem maar 1 x gebruikt. Vond het erg onhandig om hem erin te hangen en eruit te halen (dat was natuurlijk wel een kwestie van oefenen en daar heb ik mezelf geen tijd voor gegund). En vond het erg warm. Ook waren mijn schouders na een half uurtje erg pijnlijk. En om boodschappen te doen vind ik het erg handig om de wagen mee te nemen, kan lekker veel onderop en dan hoef ik niet te sjouwen.

Bram ligt genoeg bij me op schoot of ligt tegen me aan in bed. Of hij ligt naast me op de bank. En voor de rest heeft hij ook wat tijd nodig om zelf te kunnen spelen vind ik. Als hij getroost moet worden neem ik hem lekker op de arm, geen draagzak voor nodig.

pi_12197254
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 22:58 schreef Nembrionic het volgende:
Het klinkt misschien beetje morbide ofso, maar ben je niet bang dat je struikelt?
Ja, die gedachten vliegen wel eens in mijn hoofd, als ik maar niet struikel. Maar goed, het is een kwestie van goed uitkijken. Ik laat me niet door die gedachten beinvloeden om geen draagdoek te gebruiken.
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 23:17 schreef just me het volgende:

[..]

Dit toch al een heel oud onderzoek?

Zou best kunnen, ik weet niet hoe oud het onderzoek is. Maar ik vond het wel leuk om ervaringen-uitwissel-topic te maken mbt het dragen van de baby en op welke wijze.

* * *

Gisteren hadden we een BBQfeest, er waren best veel mensen, het was voor het eerst dat Chiara tussen zo'n menigte was. Ik heb Chiara op momenten dat ze wakker was lekker bij me gedragen in de draagdoek. Dit was erg comfortabel, ik had mijn handen vrij om te eten, drinken, fotograferen en kwijl af te nemen. En ondertussen zat zij lekker te kijken naar iedereen en alles, en was het schootzitten bij jan en alleman lekker beperkt. Ze is erg gezellig geweest, en iedereen die wilde kroelen met d'r kwam naar me toe, terwijl zij lekker veilig en gezellig bij mama hing. Perfect dus!

Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 3 augustus 2003 @ 17:29:29 #14
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_12199123
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 15:24 schreef melonovy het volgende:

[..]

Ja, die gedachten vliegen wel eens in mijn hoofd, als ik maar niet struikel. Maar goed, het is een kwestie van goed uitkijken. Ik laat me niet door die gedachten beinvloeden om geen draagdoek te gebruiken.
[..]

Zou best kunnen, ik weet niet hoe oud het onderzoek is. Maar ik vond het wel leuk om ervaringen-uitwissel-topic te maken mbt het dragen van de baby en op welke wijze.

* * *

Gisteren hadden we een BBQfeest, er waren best veel mensen, het was voor het eerst dat Chiara tussen zo'n menigte was. Ik heb Chiara op momenten dat ze wakker was lekker bij me gedragen in de draagdoek. Dit was erg comfortabel, ik had mijn handen vrij om te eten, drinken, fotograferen en kwijl af te nemen. En ondertussen zat zij lekker te kijken naar iedereen en alles, en was het schootzitten bij jan en alleman lekker beperkt. Ze is erg gezellig geweest, en iedereen die wilde kroelen met d'r kwam naar me toe, terwijl zij lekker veilig en gezellig bij mama hing. Perfect dus!

grappige site heb je van Chiara, alleen die foto verkleed als Bassie is echt erg...ik zit nog te schudden!
fake a dream
  † In Memoriam † zondag 3 augustus 2003 @ 17:32:20 #15
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12199159
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 15:24 schreef melonovy het volgende:

Het is schitterend dat er zoveel manieren zijn om je baby lekker bij je te houden! Lichaamscontact is o zo belangrijk voor moeder en kind. Jammer dat er toch baby-tjes zijn er niet zo van houden!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_12199938
Ik ben ook een grote fan van de babybjörn. Ik vind het juist veel makkelijker dan zo'n ingewikkelde draagdoek, ik kan haar er heel snel in en uit halen en als het nodig is zelfs erin voeden (als mijn kleding dat toelaat). En ik weet zeker dat ze goed en veilig zit en dat haar rug en nek goed ondersteund worden. Isa wordt direct rustig als ik haar erin stop, meestal valt ze vrij snel in slaap, of zit ze tevreden om zich heen te kijken. Hier in hartje Amsterdam is het echt een ideale manier om je met kind te verplaatsen, dat gezeul met een wagen is echt een ramp in de binnenstad of op de grachten. Ik vind het prettig dat ze zo dicht bij me is, en zij vindt dat duidelijk ook! Ik gebruik hem ook weleens in huis, als ze erg onrustig is en ik toch eea aan huishouden moet doen. Echt een fantastisch ding!
mooi he, alles
pi_12203215
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 17:29 schreef Kimmie het volgende:

[..]

grappige site heb je van Chiara, alleen die foto verkleed als Bassie is echt erg...ik zit nog te schudden!

ff offtopic dan maar, die foto is bewerkt op de computer met photoshop. Hij is wel erg grappig he, ik vond 'm ook superlachwekkend!
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 4 augustus 2003 @ 20:22:18 #18
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_12221900
tis wel weer hoog tijd om je weblog bij te werken, Melonovy....
je maakt mij niet wijs dat je nix beleefd hebt de afgelopen maand
Shaven..... not furred
  maandag 4 augustus 2003 @ 20:30:33 #19
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_12222045
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 22:53 schreef melonovy het volgende:
Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijk verband is tussen het dragen en huilen van baby's.
Maar of daar een onderzoek voor nodig was ?

Vaak genoeg reportages op tv gezien van op het land werkende Afrikaanse vrouwen met een baby op hun rug. Het is mij in ieder geval opgevallen dat daar nooit een huilende baby tussenzat.

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  maandag 4 augustus 2003 @ 20:52:21 #20
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_12222468
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 13:21 schreef Karin het volgende:
Lijkt mij erg moeilijk om in je eentje je kind achterop je rug te binden.
Ik verbaas me hier in Ecuador erover hoe gemakkelijk het is. Binnen een minuut hebben ze ze meestal al op een rug vast zitten. Tuurlijk hebben die er inmiddels handigheid in, maar het ging veel sneller dan ik verwacht had. Zal komende week nog beter opletten hoe ze dat nou doen, want het ziet er voor de kinderen ook heel prettig uit.
Hoe dieper het dal, hoe hoger de top.
pi_12232583
phileine, is Isa al oud genoeg voor de babybjörn? ik dacht dat ze daar minstens 2 maanden voor moest zijn ivm de stevigheid van haar rug.

die andere voorgevormde buidels/zakken zouden vaak wat te laag hangen, volgens mijn zwangerschapsyogalerares, en zijn daarom ook erg belastend voor je rug.

het lijkt me heel fijn om je kind in een draagdoek oid tegen je aan te dragen (als babylief dat tenminste ook prettig vindt). ik ben van plan om zo'n gewone slendang te kopen. die tricot-slens (of hoe heten ze) zien er ook comfortabel uit, maar ik heb wel gehoord dat je op moet passen dat die niet te warm zijn voor je baby, omdat er zoveel lagen over elkaar gewikkeld worden. dus kleed je kind daaronder vooral niet te dik aan!
(een kennis van me is op die manier haar kindje verloren: ze is gestikt in de draagzak. weliswaar had ze (moeder) er zelf nog een jas overheen, omdat het midden in de winter was in Oostenrijk, maar toch. zorg dus altijd voor genoeg frisse lucht voor je kind, en check regelmatig of hij/zij 't niet te warm krijgt door 't nekje te voelen).

[Dit bericht is gewijzigd door bixister op 05-08-2003 11:55]

dinsdag 5 augustus 2003 @ 13:58:44 #22
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_12235081
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 20:52 schreef Lievurd het volgende:

[..]

Ik verbaas me hier in Ecuador erover hoe gemakkelijk het is. Binnen een minuut hebben ze ze meestal al op een rug vast zitten. Tuurlijk hebben die er inmiddels handigheid in, maar het ging veel sneller dan ik verwacht had. Zal komende week nog beter opletten hoe ze dat nou doen, want het ziet er voor de kinderen ook heel prettig uit.

Dit kindje lijkt al wat ouder en zit comfortabel op haar moeders rug:

(Peru)

fake a dream
  woensdag 6 augustus 2003 @ 12:34:11 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_12254640
Indy hebben ik 4en mijn man ook vanaf het begin bij ons gedragen. Ze had nogal last van darmkrampen en was erg onrustig, maar in de draagzak ontspande ze snel. De eerste 4 weken hebben we een zelfgemaakte draagdoek gebruikt en later een Babybjörn. Voor zover ik me kan herinneren droegen we haar zeker 8 uur per dag/nacht bij ons. Wel zwaar, maar een stuk minder zwaar dan een hysterisch huilende baby!

Mocht er nog een baby komen, dan zou ik het weer zo doen, ook als het geen huilbaby is. Naast lekker knus is het volgens mij ook erg goed voor de moeder/vader-kind binding

Nu (Indy is nu 7 maanden) huilt ze bijna helemaal nooit meer, eigenlijk al vanaf de 4e maand. Wel houdt ze heel erg van knuffelen. Daar nemen we dan ook elke dag ruimschoots de tijd voor!

Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 6 augustus 2003 @ 12:38:15 #24
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_12254732
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 11:40 schreef bixister het volgende:
phileine, is Isa al oud genoeg voor de babybjörn? ik dacht dat ze daar minstens 2 maanden voor moest zijn ivm de stevigheid van haar rug.
In de Babybjörn kunnen kindjes al na een week of 2. In tegenstelling tot andere draagdoeken/zakken wordt het ruggetje in de babybjorn heel goed ondersteund en ook de beentjes worden voldoende gespreid.
Wij hebben het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij een 'bottendokter' en die zag absoluut geen problemen!
  † In Memoriam † maandag 1 september 2003 @ 22:18:51 #25
7074 moussy
kuttekop
pi_12881783
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 00:14 schreef moussy het volgende:
Dat ding zat dus niet bij mij, maar nu heb ik als kraamkadootje dat tricoti geval van wehkamp en die is geweldig!!

Cas hangt tenminste niet onder aan mijn buik te bungelen, maar lekker stevig dicht tegen me aan.

dinsdag 2 september 2003 @ 01:04:20 #26
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_12885224
misschien vreemd maarre, wat BOEIT HET?

een kindje huilt wat korter.

wat wil je dan?

een kind met een mute knop?

pi_12885277
In de consumentengids van deze maand staat een onderzoek naar draagzakken. Babybjörn komt als beste koop uit de bus (mits je het kind met het gezicht naar je toe draagt), alle doeken die je zelf moet knopen vinden ze te onveilig, ten eerste omdat het afhangt van je eigen knooptechniek en ten tweede omdat er meestal maar één sluiting zit (en zakken als de babybjörn hebben meerdere sluitingen. Als er eentje losgaat geeft dat niet en blijft je kind gewoon hangen). Nadruk bij het onderzoek ligt (uiteraard) op veiligheid. Zij schrijven daar ook nadrukkelijk dat je nooit een jas of iets anders over zo'n zak moet doen.

Hier in nederland adviseren ze de babybjörn vanaf 4 weken, in Duitsland doen ze het al vanaf de geboorte, maar ik heb het ook pas vanaf 4 weken gedaan.

mooi he, alles
  † In Memoriam † dinsdag 2 september 2003 @ 07:07:42 #28
7074 moussy
kuttekop
pi_12886478
Ik heb een draagdoek zonder sluitingen. Het zijn gewoon 2 grote lappen. Ik noemde het al 2 uit de kluiten gewassen buikbanden
pi_12903674
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 01:10 schreef phileine het volgende:
In de consumentengids van deze maand staat een onderzoek naar draagzakken. Babybjörn komt als beste koop uit de bus (mits je het kind met het gezicht naar je toe draagt), alle doeken die je zelf moet knopen vinden ze te onveilig, ten eerste omdat het afhangt van je eigen knooptechniek en ten tweede omdat er meestal maar één sluiting zit (en zakken als de babybjörn hebben meerdere sluitingen. Als er eentje losgaat geeft dat niet en blijft je kind gewoon hangen). Nadruk bij het onderzoek ligt (uiteraard) op veiligheid. Zij schrijven daar ook nadrukkelijk dat je nooit een jas of iets anders over zo'n zak moet doen.

Hier in nederland adviseren ze de babybjörn vanaf 4 weken, in Duitsland doen ze het al vanaf de geboorte, maar ik heb het ook pas vanaf 4 weken gedaan.

Leuk dat ze er onderzoek naar hebben gedaan, alleen wel jammer dat alleen het aspect veiligheid nu naar voren komt. Stond er meerdere aspecten in het onderzoek?
Ik vind draagcomfort ook erg belangrijk, een premaxx babybag vind ik namelijk na een maand of 2 niet meer te tillen, terwijl de ''minst veilige'' tricot slen ontzettend prettig draagt.
Levensduur en de tijd in maanden hoelang je er je kind in kunt blijven dragen vind ik ook wel leuk om te weten?!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12904427
Ja stond er ook wel bij hoor Melonovy, alleen kon een testoordeel nooit hoger uitvallen dan het oordeel voor veiligheid. Doeken die je zelf moet knopen en/of met één sluiting zijn dus altijd onvoldoende omdat ze die te onveilig vinden. Maar er is ook zeker gekeken naar hoe lang je een kind erin kunt ronddragen, hoeveel steun het kind krijgt, het gebruiksgemak etc. Ook dan kwam dus de babybjörn als beste uit de test. Er was ook een rugdrager (voor iets oudere kinderen) waar ze erg enthousiast over waren, maar dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Ik moet zeggen dat ik zelf veiligheid ook wel erg belangrijk vind. Ben daar misschien wat truttig in, maar ik neem de meeste van die adviezen echt ter harte. Niet al die kleine dingetjes, want dan blijf je bezig, maar als het gaat om leven of dood wel. Beter iets te voorzichtig en dan maar wat minder gebruiksgemak, dan eeuwig spijt. (het dochtertje van vrienden van me is gestikt in een te zacht matrasje, dus sindsdien neem ik al die adviezen erg serieus).
mooi he, alles
pi_12912645
Bij het programma 'Radar' werd toen ook zo gewaarschuwd voor de 'Baby Bag Adventure' van Premaxx. Er waren dus al meerdere ongelukken mee gebeurd, zo was er een baby vanuit de drager zo de trap afgevallen Je moet er toch niet aan denken dat zoiets gebeurd..
Hier ging het om één kliksluiting die op ieder moment spontaan open kon springen, levensgevaarlijk dus. Twee sluitingen zijn wat dat betreft zeker geen overbodige luxe, maar dan moeten de sluitingen zelf natuurlijk wel goed hun werk doen.

Nog even een bericht van de site van Radar..

Consumentenbond test baby-bags [31-08-2003]

Anderhalf jaar geleden waarschuwde Radar voor het gebruik van de Baby Bag Adventure van de firma Premaxx naar aanleiding van een voorval dat een vader ons meldde. Zijn drie maanden oude zoontje viel plotseling op de grond nadat de draagzak losschoot. In de uitzending van 28 januari 2002 is uitgebreid aandacht besteed aan dit verhaal, wat de week daarna tal van reacties opriep.

We zijn inmiddels anderhalf jaar verder en de Consumentbond test in de Consumentengids van deze maand 15 verschillende babydragers op veiligheid en comfort. Een gebruikerspanel testte de verschillende dragers en verder werden de producten getest op duurzaamheid, veiligheid, ergonomie en gebruik. Een opvallende conclusie is dat zes van de vijftien geteste draagzakken het Testoordeel "onvoldoende veilig' opgeplakt kregen. Problemen die voorkomen zijn onder andere het gevaar voor beknelde ledematen of onvoldoende veilige sluitingen.

Opvallendste conclusie van deze test was dat de Baby Bag Classic van de firma Premaxx (dezelfde firma als van de Baby Bag Adventure) ook hier als "onvoldoende veilig" uit de test komt, ondanks de belofte van Premaxx dat ze het veiligheidsprobleem zouden verhelpen. In anderhalf jaar tijd blijkt dat er dus nog niks veranderd is.

De complete test met alle resultaten en achtergronden is te vinden in de Consumentengids van September 2003.

pi_12914022
Ik had op het internet van te voren een aantal draagmogelijkheden met elkaar vergeleken en had besloten om de babtbag te kopen.
Eenmaal aan het shoppen heb nog bij de prenatal staan twijffelen of de babybag of de babybjorn, als ik had geweten dat de laatste veiliger was dan had ik die ook echt wel gekozen. In de winkel ging mijn voorkeur uit naar de babybag, omdat je er ook een hangmatje van kon maken.

Ik begrijp ook het bezwaar tegen de veiligheid van de tricot slen e.d. alleen heb ik zelf niet het idee dat ik de knooptechniek niet goed beheers. Ik krijg de knoop met veel kracht weer los. Toch vind ik de dubbele beveiliging op bepaalde babydraagzakken wel een stuk veiliger inderdaad!

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_17495490
Ik heb de tricotti draagband bij de Wehkamp gekocht, maar ik snap er helemaal niets van! Ook niet van de beschrijving die erbij zit. Die vind ik namelijk heel onduidelijk.
  donderdag 4 maart 2004 @ 15:45:20 #34
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_17496622
Heb je een tweedelige of een tricotslen uit één stuk?

Ik heb zelf de tricotslen héél lang gebruikt, nog wel tot na zijn eerste verjaardag. Het omknopen is echt heel simpel.
Ik heb hier een paar oude fotootjes van hoe het bij mij zat, misschien heb je er wat aan?

Je moet er wel even de handigheid in krijgen, maar dat heb je met een paar keer oefenen zo te pakken. Je moet ook eerste het ding omknopen en dan pas het kleintje erinzetten, niet ergens halverwege het omknopen.

donderdag 4 maart 2004 @ 15:49:08 #35
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_17496710
Ik lees nu ook een heel stuk over de veiligheid van de tricotslen, wij hebben er zelf met veel kracht aan gehangen, geduwd en getrokken, maar met de juiste omknooptechniek vond ik hem vele malen veiliger dragen dan welke babyzak dan ook. En ik heb aardig wat draagzakken en babybags geprobeerd

Ik las dat stuk in de consumentengids ook, maar ik denk dat wanneer je er een goede knoop in legt dat het wel meevalt.
pi_17496968
Bedankt Tan, dat ziet er wel stevig uit overigens.

Ik heb zelf de tricotti met 2 van die doeken, ik zit nu met een pop het uit te vogelen. Ik heb een site gevonden waar er duidelijke foto's bij staan: http://www.babydraagdoeken.nl/index1.htm

Even oefenen, ik hoop dat het lukt.
  donderdag 4 maart 2004 @ 16:11:18 #37
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_17497196
Ja, ik heb er eentje uit één stuk, dus ik kan je verder niet helpen dan Maar met die site moet het wel lukken denk ik. Voordeel van die uit één stuk vind ik dat je ze makkelijk kunt aanpassen aan de grootte van je kleintje en zo strak kunt inwikkelen als je zelf wenst.

Op mijn bovenste foto had ik trouwens de schouderbanden onder, bij de andere foto's had ik die kruislings over de baby, dat is echt superstevig en je kind kan er onmogelijk uitvallen, ook als de knoop los zou schieten (door die draagmethode zet de kleine zichzelf klem als het ware)
pi_17497785
Dat is ook zo hoor Tan, dat de veiligheid afhankelijk is van je eigen knoopkunsten. Maar daarom kan consumentenbond er dus niet zomaar een oordeel over geven. Ik vond die tricotslen in huis ook veel prettiger dan de babybjorn, omdat je je kind wat meer in bepaalde houdingen kunt 'kneden', maar op straat en op de fiets heb ik toch altijd alleen met de bjorn gedurfd, dat voelde gewoon veiliger.

Aishwarya, ik hoor over die met twee doeken vaak de klacht dat hij snel afzakt. Iemand had als tip er nog een derde doek (bijvoorbeeld een lange sjaal) omheen te knopen, gewoon om je buik ofzo, achterlangs kruisen en weer vooraan vastknopen. Dan heb je eigenlijk hetzelfde systeem als de tricoslen, alleen misschien wat makkelijker knopen.
Als je trouwens een geboortewinkel in de buurt hebt zou ik daar even langsgaan, ze zijn daar altijd heel behulpzaam met het helpen uitvinden hoe die dingen werken en de mogelijkheden te demonstreren.
mooi he, alles
  donderdag 4 maart 2004 @ 17:14:54 #39
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_17498400
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 16:39 schreef phileine het volgende:
Dat is ook zo hoor Tan, dat de veiligheid afhankelijk is van je eigen knoopkunsten. Maar daarom kan consumentenbond er dus niet zomaar een oordeel over geven. Ik vond die tricotslen in huis ook veel prettiger dan de babybjorn, omdat je je kind wat meer in bepaalde houdingen kunt 'kneden', maar op straat en op de fiets heb ik toch altijd alleen met de bjorn gedurfd, dat voelde gewoon veiliger.
Op de fiets heb ik nooit met een draagdoek gedurfd, maar dat heeft meer met mijn eigen fietscapriolen te maken

Maar op straat droeg ik de tricotslen ook gewoon, ik heb altijd wel goed gecontroleerd of alles lekker zat en niet knelde of juist te los zat. Op die onderste foto waren we op vakantie en liep ik drie uur non stop met de slen, na die drie uur had ik nog nergens last van (behalve een zere onderrug door het gewicht) en alles zat precies op zijn plaats, terwijl ik na een half uur al aan een gewone babybag loop te sjorren omdat die niet meer lekker zit of het kleintje te veel naar achter hangt e.d.

Voordeel ook van die tricotslen is dat je 'm helemaal om de kleine heen kunt vouwen, lekker winddicht en ik gaf regelmatig gewoon tijdens het wandelen de borst, geen hond die het zag haha want ik sloeg er gewoon een stuk van het doek omheen
pi_17774032
Ik ga vandaag met de kleine naar buiten in die 2 doeken dus. Even kijken hoe dat gaat. Die van Tan lijkt me echt goed en stevig, alleen ben ik niet zo goed in het wikkelen en knopen leggen. De Babybjorn lijkt me ook wel handig, alleen lees ik hier veel 'negatieve' reacties erover. Ik ben ook erg klein 1.54m. Misschien is het dan ook niet zo handig.
pi_17774291
Ik vond die test van de consumentenbond echt zuigen, ook als je met die knoopdoek de knoop beroerd legt geven de doeken zoveel wrijving dat je kind er echt niet ineens uitpleurt (een keertje uitgeprobeerd nav die test, ook als je de doek niet knoopt blijft de baby (in deze testsituatie de zak aardappels) gewoon hangen. Als je loopt zakt ie vervolgens wel af, maar dat merk je natuurlijk meteen zodat je de knoop er weer goed in kan doen.
Verder vond ik de babybag werkelijk een onding, gelukkig was die van ons geleend want ik zou flink balen als we het ding zelf gekocht hadden. Als hangmatje fungeerde die nog wel redelijk maar om te dragen, dat ging echt niet.
Een babybjorn hadden we ook geleend, maar in combinatie met een dikke baby met spekpoten was dat oook niet ideaal. Voor kort ging ie daar nog wel eens in omdat het net even makkelijker aan ging dan de knoopdoek, maar het draagcomfort van die doek is echt niet te evenaren.

Wij zweren dus bij de knoopdoek zoals Tan die heeft, oudste (3) mag er nog wel eens in als hij ziek is, dan wel op mijn rug uiteraard. Het knopen, Aishwara, is gewoon iets waar je even handigheid in moet krijgen. Met een week of twee doe je dat blind.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:52:50 #42
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_29683772
En omhoog

Voor moederdag kregen we een nieuwe draagzak van mijn opa en oma omdat Jolietje niet meer in de oude kon. Er was helaas wat mis mee maar we hebben nu toch al een maand de nieuwe in huis. Voor mensen die een wat groter kind willen dragen en die (net las ik) geen draagdoeken enzo aandurven is dit echt een aanrader! Jolietje vindt het ook heel leuk, juist nu ze leert praten enzovoorts, nu kan ze tenminste aanwijzen zodat ik het zie. Wij zijn heel tevreden!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:27:10 #43
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_29684675
Demi huilt heel weinig dus ik draag haar alleen in de babydrager als we weg gaan.
Dan slaapt ze wel altijd heel snel.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  † In Memoriam † dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:32:30 #44
81992 Githa
pi_29695895
Ik ook een fan van de babybjorn...nu ging Jordy er ook alleen in als we weg gingen, maar dan sliep hij ook direct. Nu zit hij er omgekeerd in, zodat hij alles kan zien en dat vind hij helemaal geweldig.
Kan hij bij de kassa helpen betalen enzo
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:04:52 #45
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_29699657
dat lijkt me echt enorm leuk als ze er anderom inkan, hoe oud was jordy toen je hem andersom kon gaan dragen?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:08:02 #46
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_29699767
Ik had ook een babybjorn. Indy heeft er ongeveer een half jaar bijna non-stop ingezeten, Thomas vond het daarentegen vreselijk. Hij begón juist te huilen als ik hem in de babybjorn deed.

We hebben trouwens ook een draagdoek geprobeerd, maar die vond ik vreselijk lastig.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:26:16 #47
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_29700390
Ik heb net zoiets gehad als Luchtbel. Ik heb Job en Katja allebei zeker 1,5 jaar wel gedragen. Voor mij is het vooral handig als ik met de bus ga. Bij het instappen is het makkelijk dat je je handen gewoon vrij hebt. Nu is Job te zwaar geworden en achterop zit toch niet helemaal lekker, maar ik heb er lang gebruik van gemaakt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_29703523
snake, ik ben 't bij Piet met een maand of 5 gaan proberen dat omgekeerd in de babybjorn. hij vond 't eerst erg eng (ging meteen veel meer spugen, lekker zo'n babybjorn vol spuug...) maar na een paar keer genoot hij er ook erg van.

met Anna gebruik ik de diverse draagdoeken/babybjorns die we hebben nauwelijks omdat ik het op een of andere manier nu veel zwaarder vind voor m'n rug. komt natuurlijk ook doordat ik dan meestal ook Piet erbij heb, en dan geregeld even moet bukken om hem ergens bij te helpen. en bukken met draagzak is niet fijn!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:29:43 #49
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_29704982
thnx bix, lijkt me veel leuker voor zo'n kleintje maar idd ook erg wennen.
  † In Memoriam † woensdag 17 augustus 2005 @ 07:15:28 #50
81992 Githa
pi_29710731
Hier idd ook rond de 5 maanden dat Jordy omgekeerd in de zak ging, ik weet het niet precies meer Maar hij hoefde er iig geval geen moment aan et wennen Hij vond het geweldig!
  woensdag 17 augustus 2005 @ 10:20:40 #51
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_29712451
Ik draag Julius vaak in de draagdoek als ik hier in de buurt wat boodschappen doe of gewoon een stukje ga wandelen (of soms ook gewoon thuis als ik bezig ben met de was ofzo). Vanaf drie maanden zit ie al 'omgedraaid' en kijkt dus lekker de wereld in. Hij vindt dat absoluut veel fijner dan met zijn hoofd naar mij toe. Naar de stad doe ik toch vaak gewoon met de wagen, want Juul is inmiddels behoorlijk zwaar en als ik twee uur met hem in een doek loop, breek ik m'n rug zo ongeveer.

Doek is echt fijn en handig vind ik! Babybjorn ken ik niet, dus weet niet wat we daaraan missen.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 15:33:44 #52
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_29755016
Axel ging na dik vier maanden omgekeerd in de Babybjorn, en hij vond het geweldig! Grote ogen om alles te kunnen zien, wapperen met zijn armpjes en beentjes en lachen naar elke willekeurige voorbijganger
We hebben ook een draagdoek, maar daar ben ik niet zo handig mee. Mijn vrouw vindt het echter wel een uitermate handig ding, alleen wordt het vrij warm voor de drager als het warm weer is.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_29758291
Die Wilkinet hebben wij ook, en doet het prima.. maar de laatste dagen loopt Myrthe liever.

De eerste 5/6 maanden hebben we de BabyBjorn gebruikt, maar daar was ze daarna toch echt te zwaar voor (ruim 9 kilo, en hij kon maar tot 10 kilo dragen).
pi_29790536
Wij hebben een babybjorn active en die bevalt goed inderdaad. Voor langere wandelingen vind ik het lekker als Tomas gewoon in z'n kinderwagen kan, voor kortere stukjes neem ik hem er wel eens in mee.
Ik heb een draagdoek besteld bij draagdoek.nl, en die wil ik gewoon in m'n verschoontas hebben. Voor als Tomas het liggen in de wandelwagen zat is zodat ik hem dan makkelijk kan dragen, of om gewoon bij de hand te hebben als we ergens heengaan zonder kinderwagen en we 'onverwachts' toch een stukje gaan wandelen. Voor dat soort kleine dingen heb ik geen zin om die hele baby bjorn altijd mee te slepen, dan wil ik gewoon dat er iets in de luiertas zit..
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')