Weet iemand waarom dit is, want volgens mij is het nergens voor nodig en makkelijker om gewoon te remmen indien nodig.
Auto maakt meer toeren en daardoor is het brandstofverbruik hoger. Lijkt me niet echt goede redenen om terug te schakelen.
Of hebben anderen dit niet aangeleerd gekregen
Inmiddels heb ik al bijna een jaar m'n rijbewijs en daar ben ik heel blij mee. Zeker omdat het vriendje een toffe auto heeft [Opel Zafira] waar ik zelf een goed gevoel in heb tijdens het rijden. Stoel is in hoogte verstelbaar en ik zit er lekker hoog in, zodat ik tenmiste als ukkepuk ook nog wat zie op de weg.
quote:Niet waar. Als je gewoon terugschakelt en in hogere toeren komt maar geen gas geeft gebruikt je motor niet meer benzine. Het is denk ik om schrikreacties van mensen achter je te voorkomen, omdat die denken dat je plotseling op de rem trap. Daarbij komt dat het veeeeeel rustiger rijdt als je remt op de motor ipv op het laatste moment je rem intrapt. Het is ook beter voor je remmen (bv ook als je bergje af rijdt in de Alpen, dat vinden je remmen ook niet zo leuk)
Op dinsdag 29 juli 2003 12:32 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:Auto maakt meer toeren en daardoor is het brandstofverbruik hoger. Lijkt me niet echt goede redenen om terug te schakelen.
quote:Een auto die op de motor remt gebruikt geen/zeer weinig brandstof (de moderne auto's dus, met motormanagement). In dat opzicht is remmen op de motor gunstiger dan het gebruiken van je rempedaal.
Op dinsdag 29 juli 2003 12:32 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
[...]
Weet iemand waarom dit is, want volgens mij is het nergens voor nodig en makkelijker om gewoon te remmen indien nodig.Auto maakt meer toeren en daardoor is het brandstofverbruik hoger. Lijkt me niet echt goede redenen om terug te schakelen.
[...]
Ontkoppel daarom ook pas zo laat mogelijk als je aan het uitrijden bent!
quote:Hangt er maar van af hoe je het doet. Iemand die de bocht hoog in de toeren neemt omdat ie alleen op de motor wilt remmen rijdt toch niet echt rustig die bocht door. Dan erbij als het een lange uitvoegstrook is en je gaat al meteen op de motor remmen dan krijg je al snel dat er nog mensen ff nog voor willen kruipen.
Op dinsdag 29 juli 2003 12:37 schreef Allantois het volgende:[..]
Daarbij komt dat het veeeeeel rustiger rijdt als je remt op de motor ipv op het laatste moment je rem intrapt.
Verder moest ik van mijn rijinstructeur altijd wachten tot ik de uitvoegstrook overging in de afzonderlijke weg en dan pas terugschakelen... dit om achteropkomende auto's niet te laten schrikken van het snelheidafnemen.
quote:Je hebt goed les gehad, weinig mensen leren tegenwoordig nog goed af te remmen op de motor
Op dinsdag 29 juli 2003 12:32 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Tijdens m'n rijlessen heb ik aangeleerd gekregen bij het oprijden van de uitvoegstrook meteen terug te schakelen naar z'n 4 en de auto op de motor te laten afremmen.Weet iemand waarom dit is, want volgens mij is het nergens voor nodig en makkelijker om gewoon te remmen indien nodig.
Auto maakt meer toeren en daardoor is het brandstofverbruik hoger. Lijkt me niet echt goede redenen om terug te schakelen.
Of hebben anderen dit niet aangeleerd gekregen
Inmiddels heb ik al bijna een jaar m'n rijbewijs en daar ben ik heel blij mee. Zeker omdat het vriendje een toffe auto heeft [Opel Zafira] waar ik zelf een goed gevoel in heb tijdens het rijden. Stoel is in hoogte verstelbaar en ik zit er lekker hoog in, zodat ik tenmiste als ukkepuk ook nog wat zie op de weg.
Deze methode heeft een aantal voordelen:
Opmerking1
Wanneer de invoegstrook en die ernaast helemaal leeg zijn (laat in de nacht BV), dan heeft dit totaal geen zin. Dan kun je gewoon doorrijden.
Opmerking2
Wanneer het druk is, maar al het verkeer rijdt harder dan jij op die banen, dan heeft het ook geen zin om deze methode toe te passen. Je komt dat met een veel te lage snelheid op de invoeg strook. In dat geval ga je natuurlijk gewoon versnellen en dus je snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer. (tenzij je in een heel trage auto zit, die alleen versnelt wanneer je terug schakeld)
quote:Als je hoog in de toeren een bocht uitkomt dan wil ik niet weten hoe je die bocht gereden hebt (zal wel met piepende banden zijn). Sneller acceleren zal je zeker niet doen als je de bocht uit bent omdat je eerst moet schakelen en dan pas kan beginnen met invoegen ipv andersom.
Op dinsdag 29 juli 2003 16:24 schreef FunnyName het volgende:Je rijdt de motor op dat moment hoger in de toeren, hierdoor (als je weer gas geeft) kan je makkelijker accelereren, mocht dit nodig zijn bij het in/uitvoegen.
quote:Geen idee waar staat dat ik beschrijf dat je zo de bocht uit moet komen
Op dinsdag 29 juli 2003 18:05 schreef Najra het volgende:[..]
Als je hoog in de toeren een bocht uitkomt dan wil ik niet weten hoe je die bocht gereden hebt (zal wel met piepende banden zijn). Sneller acceleren zal je zeker niet doen als je de bocht uit bent omdat je eerst moet schakelen en dan pas kan beginnen met invoegen ipv andersom.
Als je ontkoppelt ben je het 'gevoel met de weg kwijt'. MAW je hebt gewoon even wat minder controlle over je auto.. Dus daarom ook je koppeling erop houden..
En remmen komt ontzettend zenuwachtig over op je mede-wegvriendjes
Ik laat mijn auto gewoon uitrijden op de uitvoegstrook, ben ook verwend met een diesel.
quote:Inderdaad... ik ben het met je eens, echter... als je in het buitenland rijdt in de heuvels, dan is het toch beter om toch ook veel met je moror af te remmen dan met je remmen.. Dan slijten ze echt snel, ik kan het weten
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:26 schreef WorstKaas het volgende:
Je kan beter je remblokken belasten dan elke keer terugschakelen en je versnellingsbak en koppeling belasten. Ik vervang liever mijn remblokjes.Ik laat mijn auto gewoon uitrijden op de uitvoegstrook, ben ook verwend met een diesel.
quote:Hehe, weet niet wat jij hebt maar ik heb remschijven en geen blokken
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:26 schreef WorstKaas het volgende:
Je kan beter je remblokken belasten dan elke keer terugschakelen en je versnellingsbak en koppeling belasten. Ik vervang liever mijn remblokjes.Ik laat mijn auto gewoon uitrijden op de uitvoegstrook, ben ook verwend met een diesel.
quote:En daar douw jij je voeten op als je wilt stoppen ofzo
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:01 schreef Partyman het volgende:ik heb remschijven en geen blokken
Is me ook nooit geleerd, en zo lang heb ik dat papiertje nog niet.
quote:Ja je bent de enige. Op de vrachtwagen heb ik zelfs een aparte motorrem, die zit er ook niet voor niks haha. Op de motor remmen is iig beter voor je auto, wat jij het best voor jezelf vind is jou zaak verder kan ik me niet mee gaan bemoeien
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:08 schreef Menyo het volgende:
Ik ben echt de enige die hier nog niet van gehoord heeft (terugschakelen op de uitvoegstrook). OK, in de alpen o.i.d. en in de bergen doe ik het wel, dan rem ik nauwelijks. Maar bij het uitvoegen blijft die Corsa gewoon in zijn 5 staan. Pas voor de bocht in zijn 4. Dus ik rem altijd eerst.Is me ook nooit geleerd, en zo lang heb ik dat papiertje nog niet.
quote:Of vlak ervoor
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:19 schreef MSXUser het volgende:
Waar ik een hekel aan heb zijn die lui die direct op de uitvoegstrook op de rem staan te hengsten.
Enfin, ik duw mijn voet langzaam op de rem en schakel terug, beide happy.
quote:Inderdaad. Zo'n 100 meter voor de afslag al lekker 80 gaan rijden
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:20 schreef Grayburn het volgende:
Of vlak ervoor. Levengevaarlijk.
Toch rem ik zoveel mogelijk op de motor af, het hoort er gewoon bij als je 'mooi' wilt rijden.
Ik ben een newbee in het rijden enzo (heb 3 weken mijn rijbewijs) maar wat is in hemelsnaam remmen op de motor
Gewoon terugschakelen naar zijn 4 en dan gewoon laten rollen..??
Nog een vraagje; ik reed vanmiddag op een provenciale weg 80 km is de limiet dus, en ik reed 60 om door te trekken naar de 80, en mijn moeder vroeg toen waarom ik de versnelling niet in zijn 5 zette omdat dat schijnbaar "normaal" is? Ik heb met rijlessen geleerd dat je alleen in zijn 5 schakelt als je op de snelweg rijd nadat je bent ingevoegd wie heeft er dus "gelijk"
?
quote:Als ik op een provenciale weg rijd waar je 80 mag en er zitten weinig bochten in zet ik hem in z'n 5, dan rijd ie namelijk zuiniger.
Op woensdag 6 augustus 2003 01:45 schreef febster het volgende:
*vinger opsteekt*Ik ben een newbee in het rijden enzo (heb 3 weken mijn rijbewijs) maar wat is in hemelsnaam remmen op de motor
Gewoon terugschakelen naar zijn 4 en dan gewoon laten rollen..??
Nog een vraagje; ik reed vanmiddag op een provenciale weg 80 km is de limiet dus, en ik reed 60 om door te trekken naar de 80, en mijn moeder vroeg toen waarom ik de versnelling niet in zijn 5 zette omdat dat schijnbaar "normaal" is? Ik heb met rijlessen geleerd dat je alleen in zijn 5 schakelt als je op de snelweg rijd nadat je bent ingevoegd
wie heeft er dus "gelijk"
?
quote:Precies, doe ik ook
Op dinsdag 5 augustus 2003 22:44 schreef nikky het volgende:
ik laat hem uitrollen
en ga pas schakelen als het echt nodig is
Met rijles reed/rolde ik ook door in z'n 5 tot aan de stoplichten en zette de bak op het moment van stilstaan in 1 keer van 5e versnelling naar de eerste. Was geen enkel probleem. Wel opletten natuurlijk als het stoplicht eerder op groen spring, dan moet je wel even terugschakelen.
rish!
quote:Je moet ook niet gaan remmen op de snelweg, maar pas op de uitrijstrook indien nodig.
Op woensdag 6 augustus 2003 13:40 schreef rishi120 het volgende:
Omdat als je gaat remmen op een snelweg ern altijd mensen achter je zijn die opeens je remlichten zien en veeeel harder gaan remmen dan jij zo begint een kettingbotsing en je bespaar je remblokjes.rish!
Heeft als voordeel dat je véél meer gaat anticiperen (en dus veel veiliger rijdt)... probeer het maar eens!
Let maar eens op je voorganger de volgende keer dat je rijdt, hoe vaak die op de rem gaat staan. Als je hetzelfde doet als ik, dan valt het je op hoe weinig je hem eigenlijk hoeft te volgen en ook op de rem te gaan staan. De meeste mensen remmen voor de meest onzinnige dingen.
En je bespaart remblokjes....bovendien kun je als je terugschakelt (remmen op de motor, wat ik dus ook altijd doe) meteen weer optrekken als dat moet.
Bovendien is het nog leuk ook, probeer het zelf maar eens! Enne, wel veilig natuurlijk
quote:idd... zeker als het een beetje druk wordt.... ik rem bijna nooit
Op woensdag 6 augustus 2003 19:24 schreef StefanP het volgende:Let maar eens op je voorganger de volgende keer dat je rijdt, hoe vaak die op de rem gaat staan. Als je hetzelfde doet als ik, dan valt het je op hoe weinig je hem eigenlijk hoeft te volgen en ook op de rem te gaan staan. De meeste mensen remmen voor de meest onzinnige dingen.
wat dat terugschakelen op een afrit betreft.... nog nooit van gehoord.. ik heb geleerd (2 jaar geleden) om em lekker in z'n 5 te laten staan, totdat je aan het eind van de afrit bent, gelijk terug naar z'n 2...
reden: scheelt je een hoop schakelen
quote:Ik heb ook geleerd om terug te schakelen (10 jaar geleden). Of ik dat doe hangt af van de afrit. Als die min of meer recht loopt laat ik em gewoon uitrollen. Alstie wat bochtig is gebruik ik meestal de 4. Zeker asl de afrit omhoog loopt.
Op woensdag 6 augustus 2003 19:29 schreef Xcalibur het volgende:[..]
idd... zeker als het een beetje druk wordt.... ik rem bijna nooit
wat dat terugschakelen op een afrit betreft.... nog nooit van gehoord.. ik heb geleerd (2 jaar geleden) om em lekker in z'n 5 te laten staan, totdat je aan het eind van de afrit bent, gelijk terug naar z'n 2...
reden: scheelt je een hoop schakelen
Remmen voor de afrit (dus nog op de hoofdrijbaan) doe ik nooit. Waar ik begin te remmen hangt van de afrit af. Zit er een bocht in, dan rem ik uiteraard een beetje, looptie recht dan rem ik pas aan het eind.
En ik rij ook niet over de vluchtstrook op een afrit. Dat zie ik nogal es gebeuren als er een bocht naar rechts in zit.
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 19:54 schreef slettehoea het volgende:
Gewoon volgas die afrit af, en de combinatie remmen/terugschakelen gebruiken indien nodig. Op de motor remmen en met heel erg licht met je rempedaal. Je rempedaal voorkomt dat de auto achter je niet in de gaten heeft dat je aan het afremmen bent. Hehe. Zo gaat dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |