Daar spelen zeker ook wel culturele aspecten in mee.
Wielrennen is zoals Tony Montana al zei van oudsher de sport van blanke Europese katholieken, al is de sport de laatste jaren door de komst van Australiers, Russen, Amerikanen en bv ook Scandinaviers (veelal geen katholieken waarschijnlijk) mondialer geworden. En Abduzhaparov was een overtuigd Islamiet.
Maar er zal wel heel wat tijd overheen gaan eer er negroide mensen in het peloton zullen doorbreken.
Een sport als golf heeft lange tijd een elitair imago gekend, maar dat begint nu ook door te breken bij een breder publiek, heb ik zo het idee, of toch niet golfer? Tiger Woods is denk ik in dat opzicht een belangrijk rolemodel. Misschien heeft het wielrennen ook een kleurling als rolemodel nodig om het populaider te maken bij de negroide bevolking?
quote:Het is 'n feit dat het zogenaamde "rolmodel" 'n belangrijke plaats inneemt bij het aantrekken van bepaalde groepen mensen tot het beoefenen van 'n sport en vooral wanneer dit 'rolmodel' in z'n desbetreffende sport van zich laat horen, zoals bv. Tiger woods die je aanstipt. Maar wat te denken van de Colombianen die ineens letterlijk en figuurlijk binnen kwamen vallen in de Internationale wielersport en kijk nu...., Colombia heeft 'n aantal wielrenners (zowel in 't verleden en heden gehad...) waar ze heel trots op mogen zijn..
Op maandag 28 juli 2003 20:19 schreef Leatherface het volgende:
Er was in het vorige topic een discussie gaande over waarom er weinig tot geen negroide wielrenners zijn.Daar spelen zeker ook wel culturele aspecten in mee.
Wielrennen is zoals Tony Montana al zei van oudsher de sport van blanke Europese katholieken, al is de sport de laatste jaren door de komst van Australiers, Russen, Amerikanen en bv ook Scandinaviers (veelal geen katholieken waarschijnlijk) mondialer geworden. En Abduzhaparov was een overtuigd Islamiet.
Maar er zal wel heel wat tijd overheen gaan eer er negroide mensen in het peloton zullen doorbreken.
Een sport als golf heeft lange tijd een elitair imago gekend, maar dat begint nu ook door te breken bij een breder publiek, heb ik zo het idee, of toch niet golfer? Tiger Woods is denk ik in dat opzicht een belangrijk rolemodel. Misschien heeft het wielrennen ook een kleurling als rolemodel nodig om het populaider te maken bij de negroide bevolking?
Misschien dus dat wanneer 'n Negroide wielrenner positief van zich doet spreken dat meer negroide mensen dit voorbeeld volgen en zich ook eens op de ge-asfalteerde wegen begeven, zittend op 'n wielerfiets. En wanneer deze renners net zo'n "onwisbare" indruk achterlaten als de Colombianen destijds en de Internationale wielersport weer naar 'n hoger niveau brengen, dan zou het wel eens kunnen zijn dat we deze discussie niet eens meer voeren....
Toch geloof ikzelf dat het niet alleen in de religieuze achtergrond van de negroide mensen zit, misschien in 't verleden, maar vandaag te dag gaat dit denk ik niet meer op (ondanks dat er nog veel renners rooms-katholiek zijn...). Vandaar dat ik het toch in 'n andere hoek zoek en dan uitkom bij de culturele achtergrond van negroide mensen, misschien zijn Westerse negroide-mensen wel niet geinteresseerd om hun lichaam maximaal te testen en deze te verleggen...., maar zoals al eerder gezegd dit blijft 'n discussie waarbij 't moeilijk blijft om 'n goed geformuleerd antwoord te geven....
quote:Yep, het is opzich best een gecompliceerde kwestie.
Op maandag 28 juli 2003 20:38 schreef Chiel-Montagne het volgende:[..]
maar zoals al eerder gezegd dit blijft 'n discussie waarbij 't moeilijk blijft om 'n goed geformuleerd antwoord te geven....
quote:Dat is zeker waar, al blijft het opzich ook wel weer leuk om er allerlei theorieen op los te laten....
Op maandag 28 juli 2003 20:42 schreef Leatherface het volgende:[..]
Yep, het is opzich best een gecompliceerde kwestie.
quote:Tuurlijk
Op maandag 28 juli 2003 20:44 schreef Chiel-Montagne het volgende:[..]
Dat is zeker waar, al blijft het opzich ook wel weer leuk om er allerlei theorieen op los te laten....
Maar eigenlijk is het ook best wel een heet hangijzer, omdat er raciale en culturele factoren in meespelen. Daardoor dreigen er aloude stereotypen de revue te passeren.
quote:Dat is waar, misschien dat ik in een van m'n vorige reacties ook wel mensen indirect beledigt heb, daarvoor dan m'n excuses, al zal dit nooit m'n bedoeling zijn...
Op maandag 28 juli 2003 20:46 schreef Leatherface het volgende:[..]
Tuurlijk
![]()
Maar eigenlijk is het ook best wel een heet hangijzer, omdat er raciale en culturele factoren in meespelen. Daardoor dreigen er aloude stereotypen de revue te passeren.
Maar ja, zo zijn er meerdere discussies (niet alleen over sport) waarbij wel eens stereotypen zouden kunnen passeren (vooral dus zogezegd in discussies waarbij de culturele verschillen worden aangehaald..), maar dat in de meeste gevallen alleen bedoeld is om bijv. op de een of andere manier te proberen 'n theorie te beargumenteren of 'n antwoord te formuleren op 'n eerdergenoemde stelling...
quote:Ah ja dat indirect beledigen viel best mee mss dat mensen dat anders zien maar ik iig totaal niet maar die mensen van buiten europa op de colombianen, Australiers en amerikanen en die na maar de renners uit Afrika en Azie endergelijke om echt door te breken in de wielersport moeten ze goede begeleiding gaan krijgen vanuit europa dus training oid en faciliteiten krijgen vanuit europese bonden met europese trainers en zo langzaam aan die renners/rensters naar europa laten komen om hier eens aan wedstrijden op amateur niveau te laten deelnemen.
Op maandag 28 juli 2003 20:53 schreef Chiel-Montagne het volgende:[..]
Dat is waar, misschien dat ik in een van m'n vorige reacties ook wel mensen indirect beledigt heb, daarvoor dan m'n excuses, al zal dit nooit m'n bedoeling zijn...
Maar ja, zo zijn er meerdere discussies (niet alleen over sport) waarbij wel eens stereotypen zouden kunnen passeren (vooral dus zogezegd in discussies waarbij de culturele verschillen worden aangehaald..), maar dat in de meeste gevallen alleen bedoeld is om bijv. op de een of andere manier te proberen 'n theorie te beargumenteren of 'n antwoord te formuleren op 'n eerdergenoemde stelling...
Zo loopt er al een keniaan rond bij Flanders-Iteamnova dacht ik, ene Kinja. En ja Robert hunter is een van de weinige die het wel al "gemaakt" heeft.
De wielersport mondialiseert en het is een kwestie van tijd voordat de 1e koreanen of chinezen gaan doorbreken (kijk maar naar de interesse voor de Tour van de Chinezen)
Misschien ff een leuke zijstraat. Het katholicisme komt m.i. ook tot uitdrukking bij de doping affaires. Men stopt het liever in de doofpot en praat er onderling over, zoiets als de biecht dus.
quote:
Iban Mayo laat de Ronde van Spanje
aan zich voorbijgaan.De Spaanse nummer
zes van de afgelopen Tour krijgt rust
van zijn ploegleider Julian Gorospe.Of
Haimar Zubeldia,de tweede kopman van
Euskaltel,wel aan de Vuelta deelneemt,
is nog niet bekend.
quote:Robert Kinja, die nam toch eens deel aan het WK tijdrijden waar hij laatste werd, in een niet eens zo onverdienstelijke tijd?
Op maandag 28 juli 2003 22:34 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ah ja dat indirect beledigen viel best mee mss dat mensen dat anders zien maar ik iig totaal niet maar die mensen van buiten europa op de colombianen, Australiers en amerikanen en die na maar de renners uit Afrika en Azie endergelijke om echt door te breken in de wielersport moeten ze goede begeleiding gaan krijgen vanuit europa dus training oid en faciliteiten krijgen vanuit europese bonden met europese trainers en zo langzaam aan die renners/rensters naar europa laten komen om hier eens aan wedstrijden op amateur niveau te laten deelnemen.
Zo loopt er al een keniaan rond bij Flanders-Iteamnova dacht ik, ene Kinja. En ja Robert hunter is een van de weinige die het wel al "gemaakt" heeft.
Was toen een hele sensatie dat er een negroide Afrikaan aan een WK - onderdeel deelnam.
quote:Ja die ja die reed afgelopen jaar voor een belgische 2e klasser ik dacht Flanders. Maar die hebben ook zo'n contract geloof ik met een organisatie die zich met zo'n renners bezig houdt om die in zo'n ploeg kennis te laten maken met europese wedstrijden en dat vind ik best goed maar dan moeten ze wel goed begeleid worden en zo.
Op maandag 28 juli 2003 22:48 schreef Leatherface het volgende:[..]
Robert Kinja, die nam toch eens deel aan het WK tijdrijden waar hij laatste werd, in een niet eens zo onverdienstelijke tijd?
Was toen een hele sensatie dat er een negroide Afrikaan aan een WK - onderdeel deelnam.
quote:Is zeker een goede zaak, ik denk dat er in Kenia en dat soort landen ook wel wat potentie is.
Op maandag 28 juli 2003 22:55 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ja die ja die reed afgelopen jaar voor een belgische 2e klasser ik dacht Flanders. Maar die hebben ook zo'n contract geloof ik met een organisatie die zich met zo'n renners bezig houdt om die in zo'n ploeg kennis te laten maken met europese wedstrijden en dat vind ik best goed maar dan moeten ze wel goed begeleid worden en zo.
quote:Potentie is er overal.
Op maandag 28 juli 2003 23:00 schreef Leatherface het volgende:[..]
Is zeker een goede zaak, ik denk dat er in Kenia en dat soort landen ook wel wat potentie is.
Geld en wil is niet overal dik gespoeld.
quote:Da's waar
Op maandag 28 juli 2003 23:01 schreef zjroentje het volgende:[..]
Potentie is er overal.
Geld en wil is niet overal dik gespoeld.
quote:Ja er zal zeker potentie zijn maar nogmaals ze moeten wel gescout worden en goed begeleid worden en zo dan kan het wat worden.
Op maandag 28 juli 2003 23:00 schreef Leatherface het volgende:[..]
Is zeker een goede zaak, ik denk dat er in Kenia en dat soort landen ook wel wat potentie is.
Zo reed toen ik nog koerste een 4 tal maanden een Let voor onze vereniging, 2 jaar na een, in de maanden Mei, Juni, Juli, Augustus en ook deels nog September.
En ja die gast kwam hier dus de steal en zo beter leren en hier wedstrijden rijden dat viel hem in het begin tegen maar ging steeds beter. Dus voor zo'n Keniaan of Afrikaan is die mogelijkheid er ook.
quote:Yep, wat ik trouwens vreemd vind, is dat Colombia eigenlijk het enige Zuid - Amerikaanse land is dat meerdere goede wielrenners heeft voortgebracht.
Op maandag 28 juli 2003 23:03 schreef Bartoli het volgende:[..]
Ja er zal zeker potentie zijn maar nogmaals ze moeten wel gescout worden en goed begeleid worden en zo dan kan het wat worden.
Zo reed toen ik nog koerste een 4 tal maanden een Let voor onze vereniging, 2 jaar na een, in de maanden Mei, Juni, Juli, Augustus en ook deels nog September.
En ja die gast kwam hier dus de steal en zo beter leren en hier wedstrijden rijden dat viel hem in het begin tegen maar ging steeds beter. Dus voor zo'n Keniaan of Afrikaan is die mogelijkheid er ook.
Je hebt natuurlijk ook de Venezolaan Unai Etxebarria en een aantal jaren geleden won eens een Braziliaan een Touretappe. Maar verder zijn er buiten Colombianen eigenlijk maar weinig Zuid - Amerikaanse topwielrenners geweest. Vreemd dat die vonk vanuit Colombia niet is overgeslagen op andere Zuid - Amerikaanse landen.
quote:Je hebt tegenwoordig uit colombia die mannetjes van Selle Italiaen 05 Orbitel en verder Pena en Botero en je had vroeger Herrera en de voor ONCE rijdenden Olivierio Rincon die ook een aardig stukje kon fietsen.
Op maandag 28 juli 2003 23:08 schreef Leatherface het volgende:[..]
Yep, wat ik trouwens vreemd vind, is dat Colombia eigenlijk het enige Zuid - Amerikaanse land is dat meerdere goede wielrenners heeft voortgebracht.
Je hebt natuurlijk ook de Venezolaan Unai Etxebarria en een aantal jaren geleden won eens een Braziliaan een Touretappe. Maar verder zijn er buiten Colombianen eigenlijk maar weinig Zuid - Amerikaanse topwielrenners geweest. Vreemd dat die vonk vanuit Colombia niet is overgeslagen op andere Zuid - Amerikaanse landen.
Maar ja tegenwoordig heb je Luciano Pagliarini voor Lampre rijden is een Braziliaan, en rijd best goed al 5 overwinningen dit jaar maar niet echt grote koersen want is nog jong dus dat zou wat kunnen worden.
en ja uit Kazachstan heb je Vinokourov, Yakovlev, Shefer die een beetje kunnen fietsen, zeg maar goed kunnen fietsen.
en er rijden goede oekrainers rond noem Popovych en Gustov. Een paar nieuw-zeelanders Hayden Roulston (cofidis) en Dean (csc)en Jenner (C.A), een Moldaaf Rouslan Ivanov een wit-rus usov een Argentijn Guillermo Bongiorno (Panaria), een Mexicaan Perez Cuapio, De Keniaan David Kinja ( die voor Index-Alexia reed trouwens maar die ploeg is ter ziele gegaan), een Ier David Nally (Paternina) en nog een Ier Ciaran Power (Navigators), zoals gezegd een paar mannetjes uit Venezuela Unia Etxebarria (Euskaltel) en Jose Rujano (selle) een paar Bulgaren Atanas en Daniel Petrov (Carvelhos), een Hongaar Bodrogi en ga zo maar door er zullen er vast meer zijn.
Maar wat ik met de opsomming bedoel is dat er wel meer profrenners komen uit zo'n landen waarvan je denkt hebben ze daar de fiets wel uitgevonden (klinkt cru maar is het niet) en dat het best mogelijk is om prof te worden en dan ook nog een beetje kunnen presteren.
[Dit bericht is gewijzigd door Bartoli op 28-07-2003 23:39]
Dus tot over 2 weken.
ik weet zeker dat er hier een paar users zijn die dat niet zullen erg vinden dat ik niet kan reageren de komende 2 weken
quote:Veel (kijk-)plezier de komende 2 weken.....
Op dinsdag 29 juli 2003 00:05 schreef Bartoli het volgende:
ben voorlopig 2 weken op vakantie naar Italie, en ga mss kijken bij de GP Camaiore 1.2 want dat is daar in de buurt op 6 augustus dus wie weet als ik daar ben gaan kijken bij die wedstrijd dat ik dan uiteraard fotos maak en dan plaats in dit topic.Dus tot over 2 weken.
ik weet zeker dat er hier een paar users zijn die dat niet zullen erg vinden dat ik niet kan reageren de komende 2 weken
edit:
aziaten kunnen we wel vergeten denk ik,
hun lichaamsgestalte laat het hen niet toe,
alhoewel er uitzonderingen zijn, maar om uit die uitzonderingen nog eens een goeie renner te halen, moet je toch al heeeeeel hard zoeken denk ik
quote:Hmmm ik heb 2x op het WK baan gereden en daar stonden dus Jappen aan de start, en die gasten zijn uitstekende sprinters...
Op dinsdag 29 juli 2003 02:51 schreef def het volgende:
edit:
alhoewel er uitzonderingen zijn, maar om uit die uitzonderingen nog eens een goeie renner te halen, moet je toch al heeeeeel hard zoeken denk ik
quote:Er zijn ruim 1 miljard Chinezen, daar zitten heus wel goede wielrenners tussen. In Japan is baanwielrennen al heel populair (denk aan Keirin), dus het lijkt me een kwestie van tijd voordat er wat overstappen naar de weg
Op dinsdag 29 juli 2003 02:51 schreef def het volgende:
hoeveel afrikanen kunnen zich een fiets van 5 a 10.000euro veroorloven?
wielrennen is razendpopulair in afrika trouwens, maar op een heel ander niveau dan in europa.
overigens moeten ze zich ook beperken tot relatief korte etappes vanwege het klimaat vermoed ikedit:
quote:Ik heb er al een aantal in de Nederlandse veldritten gezien, ze worden er zwaar afgereden maar ze geven niet op, daar heb ik echt wel respect voor!!
Op dinsdag 29 juli 2003 09:54 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
Er zijn ruim 1 miljard Chinezen, daar zitten heus wel goede wielrenners tussen. In Japan is baanwielrennen al heel populair (denk aan Keirin), dus het lijkt me een kwestie van tijd voordat er wat overstappen naar de weg
quote:En als ze die mentaliteit koppelen aan een goede training dan zijn het ineens wereldtoppers, kijk maar naar Zuid Korea op het WK voetbal.
Op dinsdag 29 juli 2003 09:55 schreef sassa_s het volgende:
Ik heb er al een aantal in de Nederlandse veldritten gezien, ze worden er zwaar afgereden maar ze geven niet op, daar heb ik echt wel respect voor!!
Daarom vind ik het ook zulk leuk nieuws dat er vanuit China ineens zoveel belangstelling is voor de Tour. Ze willen nu een professionele ploeg oprichten met een Europese begeleiding. Misschien dat we dan over een jaar of 10 een Chinees in de top 10 van de Tour hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |