abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12060915
Ik ben niet zo "in" met auto's
En 2 dingen begrijp ik gewoon nog niet echt.

Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?

En wat is nou precies het verschil met de motoren erin?
V6, V8, 16 klepper.
Wat is het verschil?
Wat zit er in de auto's tegenwoordig. Hoe kan ik dat zien?
Wat wil je erin hebben?

pi_12060928
5 vragen
pi_12060957
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:13 schreef Stoned het volgende:
5 vragen
En 1 offtopic post.
  maandag 28 juli 2003 @ 09:18:57 #4
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_12060986
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:12 schreef DrukVout het volgende:
Ik ben niet zo "in" met auto's
En 2 dingen begrijp ik gewoon nog niet echt.

Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?


Die weet ik zo niet
quote:
En wat is nou precies het verschil met de motoren erin?
V6, V8, 16 klepper.
Wat is het verschil?
Wat zit er in de auto's tegenwoordig. Hoe kan ik dat zien?
Wat wil je erin hebben?
V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cilinders. Wij hebben tegenwoordig standaard alleen m een 4 cilinder, maar dat staat er niet op. Deze is niet in V vorm, maar bij dit motortype staan de cilinders naast elkaar.

V6 betekend dus 6 cilinders. V8 betekend 8 cilinders.
Daarnaasts staat de V voor de vorm waarin ze staan. Je kunt een motor met zes cilinders naast elkaar hebben. (een zes-in-lijn) of een V6, dan staan de cilinders schuin tegenover elkaar in een V vorm.

Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.

Een vier-in-lijn motor. (standaard in de meeste auto's) :

Een V6 motor:

Deze motoren hebben inlaat en uitlaatkleppen. 2 of 4 kleppen per cylinder. (1 of 2 om benzine erin te laten, en 1 of 2 om het residu er weer uit te laten)
Vandaar de V [achter het getal. 16V, of 8V. ook 20V bestaat.
De v staat hier voor valves, in het nederlands dus kleppen.

over het algemeen zijn de 16kleppers (16v) motoren wat zuiniger dan de 8 kleppers (8v) .

De motoren hebben uiteraard een inhoud. De maximale inhoud van een motor staat vaak achterop de auto. je hoort wel eens van een "1.4", een "1.6" of "2.0", (spreek de punt ook uit!). Dit is hetzelfde als wanneer we praten over een "veertienhonderd", een "zestienhonderd" of een "twee liter". De inhoud wordt gemeten in de maat cc. (cubike centimeter)

Hoe groter de motorinhoud, hoe meer de auto kan (en mag) trekken. Ook is een grotere motorinhoud beter voor je snelheid

Hoe kun je het zien? tja, meestal staat het achterop de auto.
Soms zelfs in het kentekenbewijs. Anders kun je altijd de dealer vragen die hoort het te weten.

Als je zelf wilt weten wat er te krijgen is voor je auto kun je het best op carbase van autoweek kijken. De link daarnaar toe kun je vinden via het sticky topic van PTA.

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 28-07-2003 09:45]

  maandag 28 juli 2003 @ 09:31:22 #5
12395 mistraldk
Sailing's the game!!!
pi_12061131
V4 oid betekend niet alleen 4 cilinders, maar ook de hoek waarin ze staan = een v opstelling.

bv bmw heeft wel 6 cilindermotoren, maar in lijn, dus geen v6.

"Spuug niet onder de tafel...daar zou je dronken vriend kunnen liggen"
pi_12061136
OK dus als ik het begrijp he.

Mijn ouders hebben een Renault Scenic uit 2002.
2.0 automaat.
Zit daar dan een V4 in? Dus 4 cilinders.
En dan 8 kleppen?

Vriend van me heeft een Opel Vectra 2.5 V6, schakel.
6 cilinders. 12 Kleppen??

  maandag 28 juli 2003 @ 09:33:50 #7
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_12061164
2.0 het kan een V4 zijn maar zoals hierboven al gemeld, dat heoft geen V opstelling te zijn, de cilinders kunnen ook in één lijn staan. het kan zijn dat deze 8 kleppen heeft, maar het zouden er ook 16 kunnen zijn, iets dat je dat je alleen kan vinden bij de technische gegevens, zelfde geldt ook voor die V6 van die vriend van je, dat is dus een motor in V opstelling, en toevallig weet ik, de Vectra 2.5 V6 is een 24-klepper...

Duidelijk genoeg zo?

[Dit bericht is gewijzigd door astra op 28-07-2003 09:35]

Astra is papa! van Lars
pi_12061183
Heeft iemand daar misschien wat duidelijke plaatjes van? Hoe kan ik dat bijvoorbeeld onder de motorkap zien?
  maandag 28 juli 2003 @ 09:36:34 #9
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_12061193
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:18 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Die weet ik zo niet
[..]

V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cilinders. Wij hebben tegenwoordig standaard alleen maar V4, dus een 4 cilinder, maar dat staat er niet op.

V6 betekend dus 6 cilinders. V8 betekend 8 cilinders.


Je verhaal is niet helemaal compleet: V6 is zes cylinders die in V-vorm staan opgesteld (2 rijtjes van 3, beetje schuin tegenover elkaar).

Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.

pi_12061220
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
pi_12061249
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:38 schreef sop het volgende:
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
4 rijen van 3 dan?
  maandag 28 juli 2003 @ 09:41:57 #12
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_12061271
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Je verhaal is niet helemaal compleet: V6 is zes cylinders die in V-vorm staan opgesteld (2 rijtjes van 3, beetje schuin tegenover elkaar).

Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.


Thnx. edited/.
pi_12061278
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:12 schreef DrukVout het volgende:
...

Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?
...


ik gok dat ze bedoelen dat je de koppeling ver in moet trappen wil je kunnen schakelen. Bij de ene auto moet je het pedaal wat verder intrappen dan bij de andere...
anders zou ik het ook niet weten
pi_12061335
een V6 van audi

De V vorm is duidelijk te zien.


En dit is een 6 in lijn motor.

(is een binnenboordmotor van een schip, maar het plaatje is duidelijk)

pi_12061407
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:42 schreef Dropslurf het volgende:

[..]

ik gok dat ze bedoelen dat je de koppeling ver in moet trappen wil je kunnen schakelen. Bij de ene auto moet je het pedaal wat verder intrappen dan bij de andere...
anders zou ik het ook niet weten


Volgens mij is het net andersom als je koppelingpedaal verder staat, dan staat ie hoger
dan duurt het het langer voor de koppelingsplaten lochen en er geschakeld kan worden... lage koppling is dan snel schakelen, snel koppelen en vaart maken
life is short, play hard
pi_12061470
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
pi_12061522
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
Dat wel.
Maar ik rijd de meeste auto's er toch wel uit. Maar dat komt mede door de kickdown. Daar zit een aardig potje power in.
pi_12061543
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:38 schreef sop het volgende:
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
Herstel. Het is geen W vorm.
Het zijn twee gekoppelde V6 motoren. 2 x V = W dus
pi_12061556
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
Duh maar met een 2.0 Turbo motor ga je wel weer harder. Geen appels met peren vergelijken!
  maandag 28 juli 2003 @ 10:11:27 #20
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_12061790
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal
Boxer motor (zonder de t). Hierbij staan de cylinders in een ring opgesteld.
pi_12061855
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:49 schreef Iluvatar het volgende:

[..]

Volgens mij is het net andersom als je koppelingpedaal verder staat, dan staat ie hoger
dan duurt het het langer voor de koppelingsplaten lochen en er geschakeld kan worden... lage koppling is dan snel schakelen, snel koppelen en vaart maken


kan ook
  maandag 28 juli 2003 @ 10:59:00 #23
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_12062701
quote:
Op maandag 28 juli 2003 10:11 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Boxer motor (zonder de t). Hierbij staan de cylinders in een ring opgesteld.


Een ring?? Dacht het niet. het betekend dat de cilinders een blokhoek hebben van 180 graden, oftewel dus recht tegen over elkaar liggen, een krukas in de vorm van een ring is wat lastig te maken zeg maar...
Astra is papa! van Lars
pi_12063577
quote:
Op maandag 28 juli 2003 10:59 schreef astra het volgende:

[..]

Een ring?? Dacht het niet. het betekend dat de cilinders een blokhoek hebben van 180 graden, oftewel dus recht tegen over elkaar liggen, een krukas in de vorm van een ring is wat lastig te maken zeg maar...


Zoiets?
pi_12063749
Een V4 motor wordt trouwens niet (meer?) in auto's gebruikt, want deze is niet erg stabiel: hij veroorzaakt trillingen door de opstelling van maar 4 cilinders in V-vorm
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  maandag 28 juli 2003 @ 11:55:35 #26
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_12063807
quote:
Op maandag 28 juli 2003 11:44 schreef DrukVout het volgende:

[..]

Zoiets?
[afbeelding]


Dit is inderdaad een voorbeeld van een boxermotor ja.
Wordt vooral veel gebruikt door Alfa Romeo.
Astra is papa! van Lars
  maandag 28 juli 2003 @ 12:08:50 #27
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_12064069
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:12 schreef DrukVout het volgende:
Ik ben niet zo "in" met auto's
En veel dingen begrijp ik gewoon nog niet echt.

Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?
-lage koppel = weinig trekkracht (in NewtonMeter), dus hij trekt niet zo hard op en/of kan niet veel me trekken. Een diesel heeft meestal meer trekkracht.
- koppeling slecht = Je koppelingsplaten zijn bijna op o.i.d., wat inhoudt dat het aangrijpingspunt van je koppeling in je auto steeds minder ver in een range ligt. Je hebt dus minder speling met het optrekken.

En wat is nou precies het verschil met de motoren erin?
V6, V8, 16 klepper.
Zie alle andere verhalen

Wat is het verschil?
idem.
Wat zit er in de auto's tegenwoordig. Hoe kan ik dat zien?
Veel variatie. Teveel om op te noemen. Slechts een ding: Als er niets op de achterkant van een auto staat, is dat meestal de auto waar je bang voor moet zijn.....

Wat wil je erin hebben?
Geen turbo. Teveel onderhoud en teveel kracht in het hogere segment van je auto. Het liefst voor normaal gebruik een 2.0, handgeschakeld. En dan iets leuks qua motormanagement of specs: GDI, VTEC, DOHC, u zegt het maar. Een Honda-motor met VTEC en andere motormanagement....


Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
  maandag 28 juli 2003 @ 12:15:57 #28
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_12064212
Lage koppeling houdt trouwens in dat je het koppelingspedaal erg ver naar beneden met drukken voordat er daadwerkelijk ontkoppeld word.

Dit kan erop duiden dat de koppeling niet goed is afgesteld, maar vaker is het zo dat de koppelingsplaten versleten zijn.

note: Het verschilt ook per auto hoe "hoog" het koppelputn zit.

"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  maandag 28 juli 2003 @ 12:22:48 #29
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_12064333
Kun je die site van "how stuff works" niet ff hier aan toe voegen?

Handige links voor algemene vragen. [28-07-2003]

Japanese Car Lifestyle blog
Waar ik werk? Speedhunters natuurlijk :)
  maandag 28 juli 2003 @ 12:25:43 #30
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_12064385
quote:
Op maandag 28 juli 2003 10:59 schreef astra het volgende:

[..]

Een ring?? Dacht het niet. het betekend dat de cilinders een blokhoek hebben van 180 graden, oftewel dus recht tegen over elkaar liggen, een krukas in de vorm van een ring is wat lastig te maken zeg maar...


Hoe heet zo'n motor dan die op propeller-vliegtuigen (kan) zit(ten)?
Daar zitten de cylinders toch echt in een ring, er is dan sprake van een krukas met één 'kruk'.
  maandag 28 juli 2003 @ 12:34:52 #31
39156 El_Diablo
To be concluded...
pi_12064601
quote:
Op maandag 28 juli 2003 11:55 schreef astra het volgende:

[..]

Dit is inderdaad een voorbeeld van een boxermotor ja.
Wordt vooral veel gebruikt door Alfa Romeo.


Werd.
Tegenwoordig normale 4-in-lijn of V6-jes.
De Subaru's gebruiken tegenwoordig weer wel boxermotoren.

Als we het dan toch over motorvarianten hebben. Wat dachten jullie van de 'wankel'motor van bijvoorbeeld een Mazda RX8?

This place requires no physical fitness program:
Everyone gets enough exercise jumping to conclusions, flying off the handle, running down the boss,
knifing friends in the back, off loading decisions, dodging responsibility and pushing their luck!
  maandag 28 juli 2003 @ 12:37:47 #32
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_12064666
quote:
Op maandag 28 juli 2003 12:25 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Hoe heet zo'n motor dan die op propeller-vliegtuigen (kan) zit(ten)?
Daar zitten de cylinders toch echt in een ring, er is dan sprake van een krukas met één 'kruk'.


zie hier voor het antwoord
  maandag 28 juli 2003 @ 12:38:16 #33
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_12064683
quote:
Op maandag 28 juli 2003 12:25 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Hoe heet zo'n motor dan die op propeller-vliegtuigen (kan) zit(ten)?
Daar zitten de cylinders toch echt in een ring, er is dan sprake van een krukas met één 'kruk'.


Da's waar, maar we hebben het hier over auto's, en die worden in de regel niet aangedreven door een propeller. overigens is dat ook al een redelijk achterhaald prnicipe, in de meeste vliegtuigen zitten die niet meer.
Astra is papa! van Lars
pi_12079550
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op maandag 28 juli 2003 11:55 schreef astra het volgende:
[..]

Dit is inderdaad een voorbeeld van een boxermotor ja.
Wordt vooral veel gebruikt door Alfa Romeo.


--------------------------------------------------------------------------------

Werd.
Tegenwoordig normale 4-in-lijn of V6-jes.
De Subaru's gebruiken tegenwoordig weer wel boxermotoren.
Als we het dan toch over motorvarianten hebben. Wat dachten jullie van de 'wankel'motor van bijvoorbeeld een Mazda RX8?


Vergeet Porsche niet, die zijn nooit van de Boxer motoren afgestapt (behalve van de luchtkoeling..)

Voor nog een verdere uitleg, lees hiero ff:
Uitleg verschillende auto motoren opbouw

pi_12086333
quote:
Op maandag 28 juli 2003 23:15 schreef FunnyName het volgende:

[..]

Vergeet Porsche niet, die zijn nooit van de Boxer motoren afgestapt (behalve van de luchtkoeling..)

Voor nog een verdere uitleg, lees hiero ff:
Uitleg verschillende auto motoren opbouw


Dat zou ik wel eens haarfijn uitgelegd willen zien... De werking van een wankel- of rotatiemotor... (RX7 heeft 'm ook al jaren)
Calm down, please!
  dinsdag 29 juli 2003 @ 11:44:46 #36
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_12087424
kijk ff op howstuffworks, daar vertellen ze er van alles over
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')