quote:Het heeft eigenlijk twee gezichten. Je hebt de omgevingen, de natuur. Die is echt geweldig! Ik zat bij de Karpaten in de buurt. Niet een heel hoog gebergte maar wel mooi om te zien.
Op zondag 27 juli 2003 13:04 schreef Georges het volgende:
Ik ben er nog niet geweest, maar wil er graag naar toe een keer.
Misschien kun je wat vertellen over je ervaringen daar?
En dan heb je nog de armoede. Onverharde wegen, mensen van boven de 70 die op het land werken of met hun paard en wagen over de wegen hobbelen. Zigeuners die in blokhutten wonen. Een huisarts die ik daar gesproken heb moet rondkomen van een jaarsalaris van ¤ 2000,-. Een pensioenuitkering is daar iets van ¤ 600,- per jaar. Ik vind het vreemd om te bedenken dat Roemenie relatief dicht bij Nederland ligt maar toch qua welvarendheid echt de andere kant van de wereld is.
			
			
			
			Uitgaan en site seeing hoe is het daarmee? Heb je al foto's die je kan posten?
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Hoe was dat dan? Nog een indruk van het land gekregen?
Op woensdag 30 juli 2003 21:21 schreef Lucille het volgende:
Ik ben er geweest, een jaartje of 10 geleden. Op doorreis alleen met de sleurhut.
			
			
			
			
			
			
			
			Ook lopen er ontzettend veel weeskinderen op straat, zigeuners leven in houten hutjes...Je wordt er niet erg vrolijk van. (Wat me wel opviel was dat de mensen die wel een huis en een (slecht betaald) baantje hebben, helemaal niet 'zielig' zijn. Ze vermaken zich prima met wat ze hebben, en ze weten niet wat ze missen. Feestvieren kunnen ze als geen ander 
  (En zuipen dat ze doen 
 )
											
			
			
			
			quote:Het land zelf is heel mooi. Bevolking was zo arm als de neten. Ben bijna zonder benzine komen te staan, want ik heb in het hele land maar 2 tankstations gezien die benzine hadden.
Op woensdag 30 juli 2003 21:22 schreef Georges het volgende:[..]
Hoe was dat dan? Nog een indruk van het land gekregen?
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
Onderweg schreef ik wat verslagen:
11 oktober 2003:
Er is iets wonderbaarlijks aan fietsen in Roemenie. Normaal ben je als fietser 
gewend absoluut de langzaamste verkeersdeelnemer op straat te zijn. In Roemenie 
is dit totaal niet het geval. Paardenkarren zijn op het platteland heel 
normaal, zelfs in de steden kom je ze regelmatig tegen. En ver in de bergen zie 
je nog wel eens een enkele ossenkar. Dat heeft als gevolg dat auto's en 
vrachtwagens toch wat voorzichtiger rijden, een botsing met een onverlichte 
paardenkar 's nachts geeft toch wat rotzooi.
Roemenie reed ik twee weken geleden binnen vanuit Hongarije. Zoals inmiddels 
bij mij gebruikelijk nam ik een Hongaarse binnenlandse trein vanaf Budapest 
Nguyati Pu. Laat in de avond kwam ik in Debrecen aan, drie agenten verwezen me 
direkt door naar Hotel Sport, aan de rand van de binnenstad. De camping was 
volledig gesloten, begin oktober is voor de meesten geen toeristenseizoen meer.
De Roemeense grens was de volgende dag toch verder dan gedacht. In Nederland 
zijn er alleen vage kaarten te krijgen van Roemenie en omstreken. Dus direkt na 
de grenspassage ging ik op jacht naar goed kaartenmateriaal. Leon had me de 
straatatlas van Cartografia aangeraden. En inderdaad, bij de eerste benzinepomp 
verkochten ze deze kaart. Met wat moeite past 'ie ook in de stuurtas, wel moest 
ik de hele tijd een gedraaide kaart lezen. Maar met het geringe aantal 
bruikbare wegen in Roemenie is dit niet echt een probleem. 
Vrij vlot kwam ik in Oradea aan, de eerste Roemeense stad. Volgens de reisgids 
is deze stad behoorlijk vervallen, en dat klopt precies. Toch geeft dit een 
aardige sfeer. Maar veel te beleven was er niet, behalve een kort bezoek aan 
een fietsenwinkel om nog wat remblokjes te kopen. Bij de passage door de Alpen 
was het erg regenachtig, en de blokjes waren als sneeuw voor de zon 
weggesmolten.
Richting Baile Felix reed ik verder. Het is goed te zien dat Baile Felix een 
badoord is, hotels voor zover je kunt zien. Maar het was nog veel te vroeg om 
te slapen. In het avondlicht zagen een aantal dorpjes er prachtig uit. 
Gelukkkig had ik een goede voorraad diafilm bij me, dus ik kon flink wat 
doorschieten. Enkele tientallen kilometers ten zuiden van Oradea werd het 
donker. Nu is dat geen echt probleem. De weg is goed genoeg, en er is niets om 
te verdwalen. In Beius moest er een hotel zijn. Gezien het vochtige weer van de 
afgelopen week had ik niet zo'n zin op kamperen. Het enige hotel dat in de LP 
stond was vol, maar in het centrum was een ander hotel, met zeer prettige 
prijzen.
Na Beius begon het serieuzere werk. Eerst een lang stuk vals plat, en dan 
linksaf echt de bergen in. Maar niet voordat er weer een prachtig dorpje 
opdook. De pas zelf mocht er zijn. Maar zo'n 1100m hoog, maar zeer lastig te 
berijden. Direkt na de top veel tekenen van agrotoerisme. Dat bleef zo voor de 
eerste tientallen kilometers. Een smal dal, kleine dorpjes, en ontstellend veel 
hotels en kamerverhuur. Maar natuurlijk tegen de tijd dat ik wilde slapen was 
dat alles er niet meer. Het enige dorpje waar een camping stond aangegeven 
miste ik, wildkamperen was in dit smalle dal niet goed mogelijk. Tegen een uur 
of negen kwam ik door het laatste dorp van betekenis. Opnieuw vroeg ik of er 
een hotel was, nee, alleen in Turda, 50km verderop was het antwoord. Even 
verderop nog maar eens vragen aan wat grondwerkers. Hetzelfde antwoord, maar 
een van hen bood aan dat ik bij hem in huis kon slapen. Ik moest alleen een 
tijdje wachten totdat ze klaar waren met hun werk. Gevolgd door hun jeep reed 
ik een kilometer door, totdat ik bij het huis kwam. Ik werd voorgesteld aan de 
familie, en heel snel stonden er dampende borden op tafel. Bij gewone 
werklieden wordt tenminste nog echt gegeten! Jammer dat allen de conversatie 
moeizaam ging. Radu sprak maar heel beperkt Engels, en mijn Roemeens is handen, 
voeten en een taalgidsje.
De volgende ochtend hielpen ze met opladen. Als handige jongens hadden ze 
direkt het systeem van de tassen in de gaten. Nog even wat fotograferen, en 
verder reed ik, de vallei uit richting Turda. Na korte tijd werd er een 
smalspoorlijntje zichtbaar. Erg roestig, en op sommige plekken helemaal 
vervallen. Enkele uren later kwam ik langs een klein stationnetje. Diverse 
roestige en begroeide wagons stonden er geparkeerd. Een surrealistisch beeld, 
zeker met een zon die net op doorbreken staat.
De grote aandachtstrekker van Turda is de kloof. Ik bekeek hem alleen van een 
afstandje, maar hij zag er niet zo fantastisch uit. En de Bicaz kloof lag toch 
op mijn weg, een paar dagen later. Dus maar door naar Turda stad. Onderweg naar 
het centrum langs een stel adembenemende fabrieken, met een gatenkaas als weg. 
In Turda zelf staan nog wat mooie panden, en een internetcafe.
Even buiten Turda zag ik plotseling een westerse fietser op de weg. We stopten 
allebei. Ralf uit Dresden bleek onderweg te zijn naar huis. Hij was al sinds 
januari onderweg, en moet nu zo langzamerhand in Dresden zijn. We wisselden wat 
weginforamtie uit, en vergeleken fietservaringen. Daarna toch maar allebei 
doorgereden, er waren nog wat kilometers af te leggen. Even later, in Iernat, 
boog ik rechtsaf. Sighisoara schijnt een mooie stad te zijn. Oorspronkelijk was 
mijn doel om dat dezelfde dag nog te bereiken, maar de weg vanaf Iernat is iets 
te moelijk daarvoor. In Medias hield ik het dan ook voor gezien.
Minimaal een dag had ik op deze reis ingepland om steden en cultuur te 
bekijken. Dat werd deze dag. Medias was een goed startpunt, alleen het was in 
de vroege ochtend nog wat te nevelig. De zon stond op doorbreken, wat teuten, 
en de zon kwam te voorschijn. Het stadje was het waard om kort te wachten. 
Onderweg naar Sighisoara zijn veel oude Duitse versterkte kerkjes te zien. 
Verschillende keren stapte ik af om even goed rond te kijken.
Sighisoara bereikte ik zo pas in de vroege namiddag. Op zich geen probleem. 
Alhoewel beschreven als een fantastisch mooi stadje, vond ik het wat 
tegenvallen. Maar toch goed voor een aantal uur genieten. 
Terwijl ik Sighisoara verliet even gegeten. Op het terras van de pizzeria zaten 
al wat Duitse motorrijders. Zij waren via de binnenweggetjes door Roemenie 
getrokken. De motoren hadden het niet in dank afgenomen, ze verkeerden nu in 
incomplete staat. Een aantal van de gebieden die zij doorkruist hadden stonden 
ook op mijn lijst, ik kon dus direkt wat witte plekken in mijn kennis bijvullen.
Na een goede pizza verder richting Sovata. Onderweg naar Sovata werd ik 
ingehaald door een snelle fietser. Silasz kwam uit Targu Mures, en was onderweg 
naar zijn tante in Sovata. Hij is een beginnend toerfietser, had dus veel 
vragen te stellen. Zo verging de avondrit naar Sovata zonder problemen. In 
Sovata was de camping gesloten. Silasz besloot eerst aan zijn tante te vragen 
of ik daar kon slapen, voordat hij me verder liet zoeken. Inderdaad was dat 
goed, dus sliep ik weer ergens onderdak. Langzaam begon ik te twijfelen aan het 
nut van het meeslepen van een tent, op de een of andere manier kwam ik toch 
steeds onderdak.
In de ochtend werd Silasz in boerenpak gehesen om mee te helpen met de oogst. 
Ik laadde mijn fiets op, eerst om Sovata te bekijken, daarna om door te rijden, 
weer de Karpaten in. Even buiten Sovata haalde ik een plaatselijke fietster in. 
Direkt ontdekte ik een Esperanto-sticker op haar fiets. Ik groette in het 
esperanto, en een stomverbaasde esperantiste groette terug. Het was de UEA-
delegito voor de omgeving. Zij had nog nooit een mede-esperantist op een 
dergelijke manier ontmoet. In Praid dronken we eerst wat thee, voordat ik 
doorreed de bergen in.
De eerste pas naar Georgheni was weer heel zwaar. Flink steil en een abominabel 
wegdek. Bergaf was nog erger. Op verschillende plekken ontbrak het wegdek 
volledig, elders was het in overgangsfase. Harder dan 35 was zelfmoord. Af en 
toe lagen er nog verloren autoonderdelen. Pas redelijk ver in de afdaling 
verscheen er weer asfalt. 
In Gheorgheni kwam ik langs een bruiloft. De cameraman van dienst switchte 
direkt van het filmen van een bruiloft naar het filmen van een passerende 
fietser. Soms krijg je in Roemenie last van een 'koninginnehandje'. De volgende 
pas was verrassend makkelijk. Zo had ik toch nog een kans om de Bicaz-kloof bij 
daglicht te zien. Ook deze kloof werd laaiend enthousiast omschreven door de 
Lonely Planet gids. Hij is inderdaad mooi, maar ik vond de Tara-kloof in 
Montenegro indrukwekkender. De weg er doorheen was wel wat erger. Er wordt daar 
flink aan de weg gewerkt. Op sommige plaatsen is er totaal geen asfalt meer. En 
in een regenperiode betekent dit veel modder in Roemenie. Na de Bicaz kloof 
voelde ik me goed, de ketting ging weer op het grote blad, en ik reed door naar 
Piatra Neamt. Direkt naast een groot luxe hotel wist de LP nog een klein 
goedkoper hotelletje aan te wijzen.
In de ochtend reed ik redelijk vroeg weg vanuit het hotel. Direkt bij de eerste 
kruising werd ik in het Frans aangesproken. Terwijl ik even later bij een 
winkel mijn remmen bijstelde, kwam dezelfde man aanfietsen. Hij nodigde me uit 
op de thee bij hem thuis. Hij bleek een aktief fietser te zijn, en liet me veel 
oude fietsfoto's van zijn tochten door Roemenie zien. Daarna leidde hij me wat 
rond door de stad. We eindigden bij de weg nar Roman. Ik fietste door, tegen de 
wind in, naar Roman, hij ging terug naar huis. De rest van de dag was tamelijk 
makkelijk, en zonder problemen bereikte ik de laatste stad in Roemenie, Iasi. 
Na Iasi zou het wat moelijker worden.
Hoe moeilijk het werd zie je in een glimp in de draad over grenspassage's.
Ivo
			
			
			
			Het platteland is prima, maar de stad Boekarest is vreselijk. We werden enkele malen bijna beroofd, en werden opgelicht door het hotel. Die gast bedreigde ons ook al, en dat als we buiten zouden komen en de bevolking wist dat we geld hadden we erom vermoord zouden worden. Nou is dat uiteindelijk niet gebeurd, maar een echt leuk stadje vond ik het toch niet 
.
											
			
			
			
			quote:Boekarest is juist een mooie stad, net als boedapest (hongarije).. gewoon de cultuur enzo, veel anders als bijvoorbeeld dat **** Amsterdam....
Op vrijdag 14 november 2003 16:46 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Het platteland is prima, maar de stad Boekarest is vreselijk. We werden enkele malen bijna beroofd, en werden opgelicht door het hotel. Die gast bedreigde ons ook al, en dat als we buiten zouden komen en de bevolking wist dat we geld hadden we erom vermoord zouden worden. Nou is dat uiteindelijk niet gebeurd, maar een echt leuk stadje vond ik het toch niet.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |