Opnieuw Amerikaan gedood in Irak:
quote:(NOS TeleTekst)
In Irak is opnieuw een Amerikaan gedood bij een aanslag met een granaat. Een andere militair raakte gewond.In de afgelopen 24 uur zijn al 5 Amerikanen in Irak gedood bij aanslagen in de 'Soennitische driehoek',een streek met veel aanhangers van Saddam Hoessein. Het verzet tegen de Amerikanen lijkt na de dood van de zonen van Saddam niet te zijn afgenomen zoals de Amerikaanse legerleiding had gehoopt.
quote:Over het algemeen zijn de Irakezen de Amerikanen liever kwijt dan rijk, maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
Op zondag 27 juli 2003 13:06 schreef Ype het volgende:
Ik vraag me af of het zoals de VS beweert, inderdaad door een kleine groep extremisten wordt gedaan, of dat de Irakezen over het algemeen niet bepaald blij zijn met de aanwezigheid van Amerikaanse troepen. Beetje raar dat je nooit gewone Irakezen op het nieuws hoort/ziet (ik niet tenminste).
quote:Ik heb een exvriendin uit Irak (Koerdisch) en die is daar nu op vakantie. Ik zal haar even totaal uithoren als ze weer terug is over hoe het daar gaat. Dan hoor ik het tenminste eens van een bron die ik zeker kan geloven.
Op zondag 27 juli 2003 13:13 schreef Sidekick het volgende:[..]
Over het algemeen zijn de Irakezen de Amerikanen liever kwijt dan rijk, maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
quote:Nou ja, de VS voedt het verzet doordat zij de bevolking niet verzorgt zoals de bezetter conform de conventie van Genève hoort te doen.
Op zondag 27 juli 2003 13:06 schreef Ype het volgende:
Ik vraag me af of het zoals de VS beweert, inderdaad door een kleine groep extremisten wordt gedaan, of dat de Irakezen over het algemeen niet bepaald blij zijn met de aanwezigheid van Amerikaanse troepen. Beetje raar dat je nooit gewone Irakezen op het nieuws hoort/ziet (ik niet tenminste).
quote:De Koerden zijn (nog) blij met de amerikanen.
Op zondag 27 juli 2003 13:15 schreef Ype het volgende:[..]
Ik heb een exvriendin uit Irak (Koerdisch) en die is daar nu op vakantie. Ik zal haar even totaal uithoren als ze weer terug is over hoe het daar gaat. Dan hoor ik het tenminste eens van een bron die ik zeker kan geloven.
Maar de koerden zijn zwaar in de minderheid in Irak.
Dus is niet maatgevend voor Irak.
quote:Ik denk dat de Koerden het meest blij zijn met de aanwezigheid van de Amerikanen.
Op zondag 27 juli 2003 13:15 schreef Ype het volgende:[..]
Ik heb een exvriendin uit Irak (Koerdisch) en die is daar nu op vakantie. Ik zal haar even totaal uithoren als ze weer terug is over hoe het daar gaat. Dan hoor ik het tenminste eens van een bron die ik zeker kan geloven.
quote:Ik ken de geschiedenis opzich. Maar ik neem aan dat nu er "vrijheid van meningsuiting" is daar, dat ze wel het een en ander zal vernemen. Trouwens, zo blij zullen koerden toch ook niet zijn met Amerikanen lijkt me, aangezien ze na de vorige golfoorlog in de steek werden gelaten
Op zondag 27 juli 2003 13:16 schreef Nyrem het volgende:[..]
De Koerden zijn (nog) blij met de amerikanen hoor.
Maar de koerden zijn zwaar in de minderheid in Irak.
Dus is niet maatgevend voor Irak.
quote:Dat waren voornamelijk de Sji'ieten.
Op zondag 27 juli 2003 13:18 schreef Ype het volgende:[..]
Ik ken de geschiedenis opzich. Maar ik neem aan dat nu er "vrijheid van meningsuiting" is daar, dat ze wel het een en ander zal vernemen. Trouwens, zo blij zullen koerden toch ook niet zijn met Amerikanen lijkt me, aangezien ze na de vorige golfoorlog in de steek werden gelaten
quote:En daarom waren er zoveel Koerden, die dankzij de VS in opstand waren gekomen omdat aan hun verteld was dat de VS Irak zou ontdoen van Saddam en dat ze dus niks te vrezen hadden, vermoord na de golfoorlog?
Op zondag 27 juli 2003 13:23 schreef schatje het volgende:[..]
Dat waren voornamelijk de Sji'ieten.
quote:en duidelijk ook geen benul wat "metafoor" inhoud
Op zondag 27 juli 2003 12:36 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Das knap, aangezien ik geen creditcard heb.
quote:Oke, ik neem het direct van je aan.
Op zondag 27 juli 2003 13:25 schreef Ype het volgende:[..]
En daarom waren er zoveel Koerden, die dankzij de VS in opstand waren gekomen omdat aan hun verteld was dat de VS Irak zou ontdoen van Saddam en dat ze dus niks te vrezen hadden, vermoord na de golfoorlog?
.
quote:Ook dat is maar betrekkelijk, omdat de VS er nl. ook veel is aan gelegen om bevriend te blijven met Turkije. Dat land moet nl. al sinds jaar en dag als buffer dienen tussen europa en het midden oosten. Dit is het grootste probleem voor de VS: Overal de politieagent spelen, maar ondertussen verzeild raken in locale kwesties die niet zomaar op te lossen zijn.
Op zondag 27 juli 2003 13:16 schreef Nyrem het volgende:[..]
De Koerden zijn (nog) blij met de amerikanen.
quote:Volgens wie is dat precies het geval?
Op zondag 27 juli 2003 13:13 schreef Sidekick het volgende:
maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
quote:Er zijn vaak genoeg demonstraties die vlekkeloos velopen en zonder geweld.
Op zondag 27 juli 2003 19:02 schreef thoth het volgende:[..]
Volgens wie is dat precies het geval?
quote:Hoe "klein" dat groepje is valt nog maar te bezien. En hoeveel groepen er zijn is ook niet duidelijk.
Op zondag 27 juli 2003 13:13 schreef Sidekick het volgende:[..]
Over het algemeen zijn de Irakezen de Amerikanen liever kwijt dan rijk, maar het is maar een klein groepje dat verantwoordelijk is voor de aanslagen en het gewapend verzet.
Een deel is afkomstig uit de restanten van het oude regime, maar er zijn ook mensen uit Afganistan, Pakistan, Saudi-Arabië, Syrië, Libanon etc. naar Irak gekomen en hoever die georganiseerd zijn of samenwerken is totaal niet bekend.
Dat dit doorgaat is wel logisch want het is gewoon prijsschieten op de Amerikanen voor hun, waar anders krijgen momenteel ze zo'n mooie kans?
En dan heeft Saddam net voor de invasie alle gevangenissen open gezet, waarin zich o.a. nog een mooie verzameling extremisten bevond. Met een kist Kalashnikovs bij elke uitgang.
quote:Zou die man nu echt ook zo populair geweest zijn in Irak, gezien zijn werkgever etc.
Weekblad met naam al-Sahhaf
Irak heeft er een nieuw weekblad bij. Zaterdag verscheen de eerste al-Sahhaf, genoemd naar de minister van Informatie onder het regime van Saddam Hussein. Mohammed Saeed al-Sahhaf werd de risee van de oorlog in Irak doordat hij in zijn toespraken bleef ontkennen dat de coalitietroepen aan de winnende hand waren.Hij ontkende nog dat Bagdad was gevallen, terwijl op de achtergrond de Amerikaanse troepen en tanks in de stad waren te horen. De ex-minister woont nu met zijn gezin in de Verenigde Arabische Emiraten.
"Ik wilde een naam die de lezers zou aanspreken. De naam al-Sahhaf heeft indruk gemaakt in de media", zei hoofdredacteur Moayed Neemat Abdel Razzak. Sahhaf lijkt ook op 'sahhafi', het Arabische woord voor journalist. Al-Sahhaf is de 161e titel in de pers die in Irak verschijnt sinds de val van president Saddam Hussein op 9 april.
Ook opvallend, de 161e nieuwe titel, sinds de val.
Dat is op zich wel een goed iets.
Haar gezicht is getekend door littekens, haar haar vies en samengeklit als een vogelnest. De Iraakse Aisa Latif zit in een instituut voor geestelijk gestoorden, omdat zij epileptisch is en haar familie niet voor haar wil zorgen. Toen het regime van Saddam Hussein op 9 april viel, hielden plunderaars huis in het instituut in het Al-Rashadziekenhuis.
De deuren van het ziekenhuis werden temidden van de chaos van de plunderingen opengezet en Latif liep samen met andere patiënten de straat op, onwetend van de anarchie die er was losgebarsten. De 24-jarige Latif werd verkracht. Toen ze uiteindelijk terugkeerde naar het instituut was ze zwanger.
Het verhaal van Latif illustreert de angst die veel Iraakse vrouwen in zijn greep heeft, die hen binnenhoudt en weghoudt van hun werk en hun leven. De Iraakse politie is inmiddels weer actief en werkt samen met de Amerikanen om de orde te herstellen, maar de vrouwen blijven bang om op straat te worden aangevallen.
In de straten van Bagdad, op markten en bazaars krioelt het van de mannen van alle leeftijden: ze schaffen generators en koelkasten aan, lezen de krant, of staan in de rij voor brandstof. Er zijn weinig vrouwen te bekennen, zelfs nog minder dan voor de oorlog.
Vrouwen die wel hun huis uitkomen werken korter en worden door chauffeurs die zij kennen gebracht en opgehaald. Ze nemen liever geen taxi. De situatie is verwarrend en onrustig, ik word er verdrietig en boos van, zegt Layla Tariq, een huisvrouw. Het is niet het Bagdad dat ik ken.
Sabreen Shafi en haar twee nichtjes gaan niet meer naar school omdat ze geen begeleiders hebben. Er is geen beveiliging en geen regering, dus we kunnen geen stappen ondernemen tegen mensen die ons proberen aan te vallen, verklaart ze.
Studente Manal Jabbar voelde zich pas weer veilig genoeg om naar de universiteit te gaan toen er Amerikaanse soldaten bij het gebouw werden geposteerd. We kunnen niet alleen naar buiten door het gebrek aan veiligheid. Hier kunnen we weer komen omdat we de chauffeur kennen en de Amerikanen in de buurt zijn, zegt Jabbar, terwijl ze tussen de colleges door een ijsje eet.
Het Al-Rashadziekenhuis wordt tegenwoordig bewaakt door gewapende jongemannen. Volgens de directeur van het instituut, Ameer Heelo, zijn die daar geposteerd door de Amerikanen. Vóór de val van Saddam Hussein zaten er 1.500 patiënten. Tijdens de plunderingen vluchtten honderden van hen de straat op. Nu zijn er nog 650 patiënten.
Vijf vrouwen die de straat op waren gegaan en later terugkeerden waren verkracht, vertelt een zuster. Een achtergebleven patiënte werd door plunderaars in het gebouw zelf verkracht. De directeur zegt dat hij de plunderaars heeft gesmeekt het instituut en de patiënten met rust te laten. Hij beweert ten stelligste dat geen van de patiënten is aangevallen, maar geeft ook toe dat hij nooit heeft gecheckt of iedereen ongedeerd was gebleven. Hij runt het instituut sinds april 2000 en acht zichzelf niet verantwoordelijk voor eventueel leed dat de patiënten is toegebracht. Hij deed gewoon zijn werk in opdracht van het oude regime. Als er in mijn huis wordt ingebroken ga ik ook niet kijken of alles goed gaat met mijn zoon, benadrukt hij. Iedereen kan voor zichzelf zorgen.
[Copyright 2003, Novum Nieuws / Associated Press]
(www.nieuws.nl)
quote:
BAGDAD (ANP) - Twee patrouillerende Amerikaanse militairen zijn maandag het slachtoffer geworden van een aanslag met een granaat in het centrum van de hoofdstad Bagdad. Volgens ooggetuigen gooide een man vanaf een viaduct een granaat op de auto van de militairen.Beide inzittenden zijn waarschijnlijk om het leven gekomen, maar een woordvoerder van de Amerikaanse strijdkrachten wilde dat niet bevestigen.
quote:Ik had ook vaag zoiets opgevangen uit het nieuws dat een gedeelte van het "verzet" tegen de amerikanen, geen orginele irakezen zouden zijn, en gesteund zou worden uit andere landen.
Op maandag 28 juli 2003 02:35 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Hoe "klein" dat groepje is valt nog maar te bezien. En hoeveel groepen er zijn is ook niet duidelijk.
Een deel is afkomstig uit de restanten van het oude regime, maar er zijn ook mensen uit Afganistan, Pakistan, Saudi-Arabië, Syrië, Libanon etc. naar Irak gekomen en hoever die georganiseerd zijn of samenwerken is totaal niet bekend.
Dat dit doorgaat is wel logisch want het is gewoon prijsschieten op de Amerikanen voor hun, waar anders krijgen momenteel ze zo'n mooie kans?
Toen ik het hoorde vroeg ik me meteen af, welke landen nu weer als schuldige moeten gaan dienen om een volgende amerikaanse aanval te rechtvaardigen.
quote:Het schijnt dat het oplappen van de broers Hussein voor nogal wat woede heeft gezorgd (ook bij de tegenstanders van SH). Was een special over onlangs ik meen op CNN.
Op zondag 27 juli 2003 13:16 schreef schatje het volgende:Nou ja, de VS voedt het verzet doordat zij de bevolking niet verzorgt zoals de bezetter conform de conventie van Genève hoort te doen.
quote:Waarom ook bij de tegenstanders van Saddam?
Op maandag 28 juli 2003 19:26 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Het schijnt dat het oplappen van de broers Hussein voor nogal wat woede heeft gezorgd (ook bij de tegenstanders van SH).
quote:Omdat het daar (alsmede in vele andere landen) not done is om met overledenen (welke doodsoorzaak ook) te gaan rommelen (ongeachte wie het betreft).
Op maandag 28 juli 2003 19:30 schreef Gil-galad het volgende:Waarom ook bij de tegenstanders van Saddam?
quote:Het is toch een moslimgebruik de dode drie dagen later te begraven? Althans, zoiets dacht ik.
Op maandag 28 juli 2003 19:42 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ookal zouden velen blij zijn met de dood van de twee broers, het feit dat ze hen niet op nog dezelfde dag hebben begraven maar ze tentoon hebben gesteld voor reporters en het met mastiek bewerken wordt als onacceptabel gezien, zelfs wanneer het de felste tegenstanders van hen betreft.
quote:Nee, ze moesten juist binnen 1 dag begraven worden.
Op maandag 28 juli 2003 19:44 schreef tvlxd het volgende:[..]
Het is toch een moslimgebruik de dode drie dagen later te begraven? Althans, zoiets dacht ik.
Ach, en anders is het weer: Ze zijn zo onherkenbaar.
quote:Ja je hebt gelijk. Je weet ook nooit wanneer nu iets een gewoon bericht is of wanneer het propaganda is met een strategisch doel.
Op maandag 28 juli 2003 19:11 schreef Basp1 het volgende:Toen ik het hoorde vroeg ik me meteen af, welke landen nu weer als schuldige moeten gaan dienen om een volgende amerikaanse aanval te rechtvaardigen.
Maar ja, op zich geloof ik wel dat er zich ook 'buitenlanders' hebben aangesloten bij het verzet. Als ze de Amerikanen willen treffen hebben ze nu een mooie kans.
Volgens mij gaat de VS dit nooit klaarspelen daar, in ieder geval niet op de manier zoals ze nu bezig zijn. En god mag weten wat die Nederlanders daar doen. Je bent goed gek als je jezelf daar naartoe laat sturen.
[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 28-07-2003 20:59]
quote:Nou, ze doen alleen maar wat hun baas ze zegt.
Op maandag 28 juli 2003 20:58 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ja je hebt gelijk. Je weet ook nooit wanneer nu iets een gewoon bericht is of wanneer het propaganda is met een strategisch doel.
Maar ja, op zich geloof ik wel dat er zich ook 'buitenlanders' hebben aangesloten bij het verzet. Als ze de Amerikanen willen treffen hebben ze nu een mooie kans.
Volgens mij gaat de VS dit nooit klaarspelen daar, in ieder geval niet op de manier zoals ze nu bezig zijn. En god mag weten wat die Nederlanders daar doen. Je bent goed gek als je jezelf daar naartoe laat sturen.
een militair is geen politicus, je kunt het eens zijn met de oorlog aldaar of niet maar je kunt niet ontkennen dat het daar nu een puinzooi is, die militairen die gaan proberen het een beetje draaglijker te maken.
beetje simpel (lees: zielig of stompzinnig) om dan op hun neer te kijken terwijl zij de enigen zijn die daadwerkelijk wat aan de situatie proberen te doen ipv van ver langs de kantlijn een beetje te lopen blaten over guerrilla en legitieme bezettingen
quote:Als je wilt helpen, dan stuur je geen soldaten, maar wegenbouwers, woningbouwers, electriciens, etc..
Op maandag 28 juli 2003 21:30 schreef sp3c het volgende:
ze gaan daarheen om goed werk te verrichteneen militair is geen politicus, je kunt het eens zijn met de oorlog aldaar of niet maar je kunt niet ontkennen dat het daar nu een puinzooi is, die militairen die gaan proberen het een beetje draaglijker te maken.
beetje simpel (lees: zielig of stompzinnig) om dan op hun neer te kijken terwijl zij de enigen zijn die daadwerkelijk wat aan de situatie proberen te doen ipv van ver langs de kantlijn een beetje te lopen blaten over guerrilla en legitieme bezettingen
quote:Omdat ze toevallig dat vak gekozen hebben wil je een soort helden van ze maken: "ze zijn de enigen die daadwerkelijk enz....". Je weet niet wat je wil. Het ene moment hebben ze niks zelf te zeggen omdat het de politiek is die alles beslist, ze voeren alleen maar uit, we hoeven ze verder nergens op te beoordelen. Maar als het je uitkomt dat zijn het zulke dappere mannen die zulke goede daden verrichten? Vinden ze nou wat? Staan ze voor een zaak? Kunnen we ze ergens op aanspreken, voor bedanken of op beoordelen?
ze gaan daarheen om goed werk te verrichteneen militair is geen politicus, je kunt het eens zijn met de oorlog aldaar of niet maar je kunt niet ontkennen dat het daar nu een puinzooi is, die militairen die gaan proberen het een beetje draaglijker te maken.
quote:Dat mag je vinden. Net zoals ik mag vinden dat je niet erg slim bent als je er bewust voor kiest om naar zo'n gebied te gaan, in de rol van bezetter. Dat is niet heroisch of avontuurlijk, dat is gewoon dom.
quote:http://www.nldetirak.nl/eenheden/genie/genie.html
Op maandag 28 juli 2003 21:31 schreef Strijder het volgende:[..]
Als je wilt helpen, dan stuur je geen soldaten, maar wegenbouwers, woningbouwers, electriciens, etc..
dat zijn wegenbouwers, woningbouwers, electriciens, etc. ...
alleen is daar niet zoveel behoefte aan, de grootste behoefte is nog altijd veiligheid en beveiliging en daar heb je soldaten voor nodig
quote:mjah helden vind ik een groot woord
Op maandag 28 juli 2003 21:32 schreef SCH het volgende:[..]
Omdat ze toevallig dat vak gekozen hebben wil je een soort helden van ze maken: "ze zijn de enigen die daadwerkelijk enz....". Je weet niet wat je wil. Het ene moment hebben ze niks zelf te zeggen omdat het de politiek is die alles beslist, ze voeren alleen maar uit, we hoeven ze verder nergens op te beoordelen. Maar als het je uitkomt dat zijn het zulke dappere mannen die zulke goede daden verrichten? Vinden ze nou wat? Staan ze voor een zaak? Kunnen we ze ergens op aanspreken, voor bedanken of op beoordelen?
maar je zegt idd precies wat ik bedoel, ze zijn de uitvoerende macht, niet de beslissende ... om dan dus te gaan roepen dat je goed stom bent als je je daarnaar toe laat sturen vind ik te simpel gedacht.
die gasten verdienen geen cent aan de olie hoor, net als de rest van de militairen daar in dat land ze zijn daar om Saddam's bewind uit te schakelen en het land op te bouwen en je kan hoog springen of laag springen maar dat blijft een goede zaak
quote:dat beseffen ze zich wel degenlijk, ondanks die reclame's over avontuur en shit ga je niet in het leger om ff lekker met geweertjes door een greppel te rennen, je gaat in het leger om bij te dragen aan de vrede in je land en de laatste tijd idd ook aan vrede in het buitenland, hier wordt je wel degenlijk goed voor gewaarschuwd tijdens de wervingsprocedure
Op maandag 28 juli 2003 21:39 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Dat mag je vinden. Net zoals ik mag vinden dat je niet erg slim bent als je er bewust voor kiest om naar zo'n gebied te gaan, in de rol van bezetter. Dat is niet heroisch of avontuurlijk, dat is gewoon dom.
En die lui die hebben getekend voor het leger zonder te beseffen dat ze zichzelf overleveren aan de grollen van politici, die hen met een pennenstreek naar een oorlog kunnen sturen, hebben simpleweg pech gehad. Een harde les zeg maar.
dus absoluut geen harde les, die jongens gaan doen waar ze voor getekend hebben en waar ze goed in zijn dat daar slachtoffers bij kunnen vallen is bekend
quote:De oorlog is toch voorbij ?
Op maandag 28 juli 2003 21:44 schreef sp3c het volgende:[..]
http://www.nldetirak.nl/eenheden/genie/genie.html
dat zijn wegenbouwers, woningbouwers, electriciens, etc. ...
alleen is daar niet zoveel behoefte aan, de grootste behoefte is nog altijd veiligheid en beveiliging en daar heb je soldaten voor nodig
Ja, begin maar weer met aanslagen enzo. Als die stomme Amerikanen uberhaupt niet hadden aangevallen, niks aan de hand. Ze deden het wel, en vervolgens blijkt dat na 3 nog steeds de electriciteit en watervoorziening het niet doen, terwijl ze die zelf kapot hebben geschoten. Dan is het niet meer dan logisch dat je aanslagen krijgt. En dan ook, de Nederlanders zitten midden in de woestijn. Wat heb je daar aan genisten ? Of hebben ze meer kapot gemaakt dan we totnutoe weten ?
quote:dus is er geen behoefte meer aan veiligheid?
Op maandag 28 juli 2003 21:56 schreef Strijder het volgende:[..]
De oorlog is toch voorbij ?
quote:het hoeft niet per sé kapot te zijn om het op te bouwen natuurlijk
Ja, begin maar weer met aanslagen enzo. Als die stomme Amerikanen uberhaupt niet hadden aangevallen, niks aan de hand. Ze deden het wel, en vervolgens blijkt dat na 3 nog steeds de electriciteit en watervoorziening het niet doen, terwijl ze die zelf kapot hebben geschoten. Dan is het niet meer dan logisch dat je aanslagen krijgt. En dan ook, de Nederlanders zitten midden in de woestijn. Wat heb je daar aan genisten ? Of hebben ze meer kapot gemaakt dan we totnutoe weten ?
die gasten gaan de infrastructuur enzo verbeteren, zolang het niet op westers standaard is is verbetering altijd handig, zo win je de bevolking ook voor je.
quote:Dan moeten de Amerikanen ook maar niet zo stompzinnig iedereen ontslaan. Het merendeel van de bevolking moest Saddam niet. Maar je had zo'n systeem van : "Als jij niet lid wordt van de B'aath-partij, dan krijg je geen eten.". En wat doet Amerika ? Lid geweest ? Mooi, opzouten. Terwijl een heleboel mensen dus wel 'goed' waren. Niet echt iets om vriendelijkheid mee te winnen dacht ik zo.
Op maandag 28 juli 2003 22:01 schreef sp3c het volgende:[..]
dus is er geen behoefte meer aan veiligheid?
ze mogen ook wel 3000 politieagenten sturen van mij maar die hebben we hier zelf ook hard nodig
quote:Nee, het hoeft niet kapot te zijn. Maar hier hebben we anders ook genoeg zaken die nog wel opgebouwd/herbouwd/vernieud kunnen worden. Net als in Niger, Nieuw-Guinea, etc.. Maar daar sturen we dan weer niemand heen.
[..]het hoeft niet per sé kapot te zijn om het op te bouwen natuurlijk
die gasten gaan de infrastructuur enzo verbeteren, zolang het niet op westers standaard is is verbetering altijd handig, zo win je de bevolking ook voor je.
quote:Nee hoor, aan politieagenten heb je meer. Die zijn opgeleid voor dat soort dingen.
Op maandag 28 juli 2003 21:44 schreef sp3c het volgende:
de grootste behoefte is nog altijd veiligheid en beveiliging en daar heb je soldaten voor nodig
quote:Deste dommer ik het vind. Er zijn namelijk niet zoveel dingen in het leven het waard om je leven of geestelijke gezondheid voor te riskeren. En daar hoort om vage belangen (die niet de jouwe zijn!) rondlopen in een land waar je als bezetter wordt gezien iig niet bij.
Op maandag 28 juli 2003 21:48 schreef sp3c het volgende:[..]
dus absoluut geen harde les, die jongens gaan doen waar ze voor getekend hebben en waar ze goed in zijn dat daar slachtoffers bij kunnen vallen is bekend
quote:Het gaat er niet om of ik happy ben, maar of de Irakezen dat zijn. En dat zijn ze blijkbaar niet ( terecht overigens ).
Op maandag 28 juli 2003 22:21 schreef BAZZA het volgende:
Veel van die ex-baath figuren hebben inmiddels weer hun baan hoor![]()
happy nu?
quote:De wapen- en raketspecialisten zeker. De Duitse experts kregen na WO2 ook al snel een baantje aangeboden door de amerikanen.
happy nu?
quote:Betwijfel het, ze liepen daar decennia achter op de VS.
Op maandag 28 juli 2003 22:57 schreef Ulx het volgende:
De wapen- en raketspecialisten zeker.
quote:Nou, dat is dus onzin.
Op maandag 28 juli 2003 23:58 schreef BAZZA het volgende:[..]
Betwijfel het, ze liepen daar decennia achter op de VS.
Het gaat meer om de standaard agentjes etc.
quote:Nee, wat je zegt is onzin.
Op dinsdag 29 juli 2003 00:44 schreef Strijder het volgende:Nou, dat is dus onzin.
Volgens de Amerikanen hadden ze bijna een atoombom.
Volgens de Amerikanen hadden ze chemische wapens.
Volgens de Amerikanen hadden ze biologische wapens.
Volgens de Amerikanen hadden ze de mogelijkheid om die te gebruiken ( en gingen ze dat ook doen ).
Dus reden genoeg voor de VS om weer eens wat kennis te importeren ( of te stelen, afhankelijk of "you are with them or with against us").
"bijna een atoombom" nou wauw die had de VS al in 1945
dan hebben ze echt die figuren die nog niet eens zo'n ding konden bouwen niet nodig hoor
quote:Mja is misschien wel leuk voor in de dierentuin van New York, kunnen ze moslimpje kijken
Op dinsdag 29 juli 2003 00:49 schreef elcastel het volgende:
Als ze slim zijn nemen ze er wel een paar mee, moslims wel te verstaan, ze moeten nog een hoop leren over de islam.
quote:Waarom laat jij die chemische en biologische wapens weg ?
Op dinsdag 29 juli 2003 00:47 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nee, wat je zegt is onzin.
De VS bezit al dat soort wapens en kennis veelal al meer dan 40 jaar, de VS heeft geen behoefte aan troep die ze zelf al sinds de jaren 70 antiek noemen."bijna een atoombom" nou wauw die had de VS al in 1945
dan hebben ze echt die figuren die nog niet eens zo'n ding konden bouwen niet nodig hoor
quote:Ja natuurlijk, wat de Iraqi's hadden was gewoon enorm verouderde technologie wat van vooral de Sovjet-Unie kwam in de jaren 70, dat weet de VS toch allang?
Op dinsdag 29 juli 2003 00:52 schreef Strijder het volgende:Waarom laat jij die chemische en biologische wapens weg ?
Of bedoel je soms te zeggen dat ze daar ook voldoende kennis van hebben ?
quote:Denk niet dat ze dat veel kan schelen, tis allemaal zo passe.
Maar een beetje nieuwe praktijkervaring kunnen ze denk ik best wel gebruiken, want om nu weer hun eigen mensen daarvoor te gebruiken....
quote:
Deense bestuurder Zuid-Irak stapt opUitgegeven: 28 juli 2003 22:52
KOPENHAGEN - Het hoofd van het zuidelijke bestuursdistrict rond Basra, de Deen Ole Wohler Olsen, heeft maandag aangekondigd dat hij per direct met zijn werkzaamheden stopt. Reden zou zijn kritische houding tegenover de Amerikanen zijn. Olsen zal worden opgevolgd door de Britse diplomaat Sir Hillary Synott.
Olsen, tot voor kort de Deense ambassadeur in Damascus, was sinds begin mei in functie als gouverneur van de regio Basra, een van de vier bestuursdistricten waarin de Amerikanen het land hebben verdeeld. De 61-jarige diplomaat leek uitstekend geschikt voor zijn functie omdat hij vloeiend Arabisch spreekt en tot de islam is bekeerd.
Tijdens de tweeënhalve maand dat Olsen in functie is geweest, heeft hij veel kritiek gehad op het gebrek aan Amerikaanse steun bij de wederopbouw van de regio Basra. Eigenlijk was het de bedoeling dat hij een half jaar zou blijven, maar volgens Olsen is dit het geschikte moment om op te stappen.
quote:Getuige de grote hoeveelheden die de VS voor de zekerheid zelf in opslag heeft ?
tis allemaal zo passe
quote:Ja, ze ontwikkelen echt niet meer van die shit als de Iraki's deden, ze zijn inmiddels al zoveel verder.
Op dinsdag 29 juli 2003 00:56 schreef elcastel het volgende:
Getuige de grote hoeveelheden die de VS voor de zekerheid zelf in opslag heeft ?
quote:Nou, ouderwets ?
Op dinsdag 29 juli 2003 00:55 schreef BAZZA het volgende:[..]
Ja natuurlijk, wat de Iraqi's hadden was gewoon enorm verouderde technologie wat van vooral de Sovjet-Unie kwam in de jaren 70, dat weet de VS toch allang?
![]()
Op dat punt is het niet echt intressant natuurlijk.
[..]Denk niet dat ze dat veel kan schelen, tis allemaal zo passe.
quote:Ja... dan is het nog wel een bedreiging
Op dinsdag 29 juli 2003 00:58 schreef Strijder het volgende:
Nou, ouderwets ?
De Amerikanen vonden het genoeg om er een oorlog voor te voeren ( tenminste, dat zeiden ze, of het echt zo is.... ).
quote:Ja ?
Op dinsdag 29 juli 2003 00:59 schreef BAZZA het volgende:[..]
Ja... dan is het nog wel een bedreiging
![]()
met een atoombom uit 1945 kun je ook altijd nog gewoon Waddixveen platgooien maar qua kennisvergaren is het niet intressant qua technologie behalve voor een museum misschien.
quote:In combinatie met die andere postings zou dat dus betekenen dat ze zichzelf moeten aanvallen, want het vormt wel een bedreiging.
Op dinsdag 29 juli 2003 01:02 schreef BAZZA het volgende:
Ik doelde eigenlijk meer op deze bio-wapens zijn gewoon passe, ze hebben tegenwoordig veel betere/mooiere stuff dan in de jaren 70.
Maar die oude shit bewaren ze gewoon omdat het opruimen erg duur is en je weet maar nooit
quote:Nee, helemaal niet happy.
happy nu?
En de bevolking nog minder denk ik. Dit helpt niet echt om het wantrouwen weg te nemen zou je zeggen, maar goed, de beleidsmakers zelf hoeven dan ook niet in Bagdad over straat granaten vangen.
quote:ik vermoed toch dat ze vandaag of morgen de Grote Vis te pakken hebben.
Saddam bodyguard captured in pre-dawn raidFrom Harris Whitbeck
CNNTuesday, July 29, 2003 Posted: 2:08 AM EDT (0608 GMT)
U.S. soldiers take one of Saddam Hussein's bodyguards into custody Tuesday in Tikrit.
TIKRIT, Iraq (CNN) -- Early-morning raids in Tikrit on Tuesday netted a Saddam Hussein bodyguard and two associates of the deposed Iraqi leader, a U.S. military official said."The primary target was achieved," according to Lt. Col. Steve Russell of the 4th Infantry Division. "This man was a close associate of Saddam Hussein."
According to Russell, the Army captured all the people targeted in the raids.
"Saddam's close associates seem to be very desperate," he said.
Tikrit is the former Iraqi president's ancestral hometown and has been the site of consistent American raids since the weekend, following the deaths last week of Saddam's sons Uday and Qusay in a raid in the northern city of Mosul.
The pre-dawn raids were high-powered -- soldiers backed by armored vehicles and helicopter gunships.
U.S. military officials said the bodyguard did not give up without a struggle and received blows to the head in a scuffle. Blood could be seen seeping through a head covering.
American soldiers could be seen carting off large boxes of documents and pictures from the bodyguard's home.
American forces also raided three homes in a Tikrit neighborhood Monday -- a day after raiding three farmhouses upon receiving information that Saddam may have been at one of them.
No one was taken into custody, but U.S. officials say the raids are important for gaining intelligence on Saddam and his supporters.
A large arms and ammunition cache was found in Monday's raids.
In a separate raid in Baghdad Sunday -- which also targeted Saddam, according to an Iraqi police officer who said he had been briefed on the operation by U.S. military officials -- black-garbed U.S. commandos killed at least three civilians and wounded four others when they drove through an area the commandos had cordoned off.
The U.S. military had no comment on the report, but a spokesman said the operation had been conducted by Task Force 20, an elite joint special forces unit made up of troops from various branches of the military that focuses on the hunt for high-ranking Baath Party members and former Iraqi government officials.
quote:mjah als jij de vrede en veiligheid van mensen uit een ander land het niet waard vind om je leven of geestelijke gezondheid voor op het spel te zetten dan zegt dat meer over jouw dan over de soldaten in kwestie denk ik.
Op maandag 28 juli 2003 22:22 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Deste dommer ik het vind. Er zijn namelijk niet zoveel dingen in het leven het waard om je leven of geestelijke gezondheid voor te riskeren. En daar hoort om vage belangen (die niet de jouwe zijn!) rondlopen in een land waar je als bezetter wordt gezien iig niet bij.
jij zit lekker gemakkelijk thuis achter je pc te roepen dat iedereen die die hier aan meewerkt dom is en neergeschoten gaat worden of zelfmoord gaat plegen achteraf zonder rekening te houden met het alternatief. Als er geen actie was ondernomen dan zat Saddam er nog en als er nu geen actie wordt ondernomen dan blijft het daar een puinzooi.
En dat allemaal omdat je bang bent voor Amerika
quote:en dus?
Op maandag 28 juli 2003 22:15 schreef Strijder het volgende:[..]
Dan moeten de Amerikanen ook maar niet zo stompzinnig iedereen ontslaan. Het merendeel van de bevolking moest Saddam niet. Maar je had zo'n systeem van : "Als jij niet lid wordt van de B'aath-partij, dan krijg je geen eten.". En wat doet Amerika ? Lid geweest ? Mooi, opzouten. Terwijl een heleboel mensen dus wel 'goed' waren. Niet echt iets om vriendelijkheid mee te winnen dacht ik zo.
nu maar nix doen omdat de VS fouten heeft gemaakt??
Die gasten zijn nu eenmaal weg, en ze komen niet meer opdagen ook omdat ze bang zijn dat als ze aan het werk zijn bandieten hun huis leegstelen, vrouw verkrachten en baby's opeten.
dus moet er eerst veiligheid op de straat zijn dan komen de politieagenten e.d. ook vanzelf weer aan het werk net als in Kabul
quote:wat moet je nou??
[..]Nee, het hoeft niet kapot te zijn. Maar hier hebben we anders ook genoeg zaken die nog wel opgebouwd/herbouwd/vernieud kunnen worden. Net als in Niger, Nieuw-Guinea, etc.. Maar daar sturen we dan weer niemand heen.
En nogmaals, je wint de bevolking meer door ze voeding en rust te geven dan door de waterleiding en de electriciteit te onthouden, maar ondertussen wel stoer met je geweren en tanks rond te huppelen.
Als je nu eerst is je standpunt gaat bedenken voordat je het post dan is het makkelijker discussieren
quote:blablablablablablablablabla zeker de Nederlandse radio ... we hebben met Srebrenica ook kunnen zien hoe objectief die zijn als het over oorlog en shit gaat ...
( Nou ja, stoer. Zoals vanmiddag op de radio werd gezegd is het merendeel van de Amerikaanse soldaten moe en vooral bang. Maar daar hebben hun bazen geen belang bij, die gaan alleen maar voor het geld. )
zal ook wel weer uit de duim gezogen zijn net als die pepermuntjes in dat mijnenveld
edit:
quote:
Met soldaten én geld in Zuid-IrakDe Nederlandse militairen in Zuid-Irak hebben tot taak de veiligheid in de provincie Al-Muthanna te bewaken. Maar de plaatselijke bevolking hoopt vooral op financiële steun.
Door Thomas Erdbrink
De crew van de lokale tv-zender is met een rood-witte tankwagen naar het civiele hoofdkwartier van de Nederlandse soldaten in de provincie Al-Muthanna gekomen. Gewapend met een minuscuul cameraatje en hun tankwagen met de plakletters 'tv' erop, verslaan ze de gebeurtenissen in de Zuid-Iraakse provinciehoofdstad As Samawah. Blijkbaar doen de Iraakse tv-journalisten hun werk niet tot ieders tevredenheid. Afgelopen vrijdag was er een bommelding bij de televisiezender die na de regimewisseling plotseling kan uitzenden wat hij wil.
Vandaag is al die spanning vergeten, want er vindt niets minder dan een politieke aardverschuiving plaats in de Iraakse provincie: de Amerikaanse soldaten die het gebied hebben bezet, vertrekken en hun Nederlandse plaatsvervangers zijn aangekomen om ,,de veiligheidstaak over te nemen''. De commandanten van beide troepenmachten brengen de 600.000 inwoners van Al-Muthanna via de zender op de hoogte van de nieuwe werkelijkheid.
,,Moeten wij vragen stellen of doen de militairen gewoon een mededeling?'', vragen de journalisten. De coalitie streeft naar een democratisch Irak, dus mogen er vragen worden gesteld ná de mededelingen. De journalisten gaan driftig in overleg over de inhoud van de vragen.
,,Wij gaan naar huis, maar we laten onze zéér ervaren en taaie Nederlandse broeders hier achter om op de veiligheid te letten'', zegt luitenant-kolonel Daniel O'Donahue. En dan zegt de Nederlandse luitenant-kolonel Dick Swijgman: ,,De Nederlandse overheid heeft besloten om 1.100 mariniers te sturen om de mensen van Al-Muthanna te ondersteunen, zodat ze over hun toekomst kunnen beslissen zonder dat we ze vertellen wat ze moeten doen.''
De journalisten hebben één vraag voor hem. ,,Komen er Nederlandse projecten in de provincie?'' Al-Muthanna is een van de armste gebieden van Irak. Er is veel werkloosheid. ,,Ik heb geld meegenomen van het Nederlandse volk'', antwoordt Swijgman. De journalisten kijken tevreden. Iedereen in Al-Muthanna weet dat het Nederlandse volk heel rijk is.
Het Amerikaanse leger heeft honderdduizenden dollars in de provincie uitgedeeld en vele mensen in dienst genomen. Nu ze vertrekken, moet de Tijdelijke Coalitie Autoriteit, de Amerikaans-Britse overheid, het civiele bestuur in de provincie overnemen en dus ook de verantwoordelijkheid voor alle nieuwe werknemers.
,,Als ik over geld praat, dan heb ik het over 50.000 euro'', zegt Swijgman later, als de tv-crew weer in de tankwagen stapt. Dat is een stuk minder dan de Amerikanen nu uitgeven, maar de inwoners van Al-Muthanna moeten geen wonderen verwachten van de Nederlanders, vindt hij. ,,We moeten ze duidelijk maken dat het geld nu bij de Tijdelijke Autoriteit zit en niet meer bij de militairen. Misschien wordt dat moeilijk om uit te leggen'', geeft hij toe. ,,Wij zijn hier primair voor orde en veiligheid.''
Op 1 augustus dragen de Amerikanen het bevel over de provincie officieel over aan de Nederlanders. De afgelopen week zijn de mariniers al begonnen posities in te nemen op vijf plaatsen in Al-Muthanna, een gebied groter dan Nederland. Net buiten het 'Saddam treinstation', tussen de stad As Samawah en het begin van de eindeloze woestijn, werken ze 's nachts aan het inrichten van een kampement. Tot die tijd slapen ze met de Amerikanen in het stationsgebouw.
De wind verplaatst het woestijnzand over het terrein, aangewakkerd door een landende transporthelikopter. Bij harde vlagen steken de militairen hun gezicht diep in de kragen van hun jasje. Op het mededelingenbord binnen staat een waarschuwing om de pillen die de Amerikanen bij het eten verstrekken, niet op te eten. ,,Dat zijn antibiotica'', staat er.
De Nederlandse mariniers liggen als lome leeuwen op hun britsen middenin de hal. Sommigen lezen een boek, anderen spelen een dvd af op hun laptop. ,,We zijn nog in de aanpassingsfase, dus doen we het rustig aan'', legt majoor Henk Schonewille uit. Het is ongeveer 45 graden. Sommige soldaten hebben al een patrouille gereden door de stad. Dat was een flinke schok voor Wouter Roerink (24) uit Meppel. ,,Het zag eruit als één grote vuilnisbelt'', vindt hij. ,,Overal zooi en het rook goor.'' Het is zijn eerste missie in het buitenland. ,,Het wordt wel wennen, denk ik.''
De door de Amerikanen aangewezen gouverneur van Al-Muthanna is dolblij dat de Nederlanders zijn gekomen. ,,We zien het Nederlandse leger niet als bezettingsmacht, omdat ze niet aan de oorlog hebben meegedaan'', zegt Khaled Azara. Zijn broer, sjeik Sami Azara, is leider van het nieuwe bestuur van As Samawa. ,,We hebben 23 jaar in het buitenland gewoond. Gevlucht voor Saddam. Onze andere broer reisde mee met het Amerikaanse leger. Nu geven we leiding aan de provincie en de lokale gemeenteraad'', vertelt Azara blij.'' De broers zijn stamhoofden van de leidende stam in Al-Muthanna, de Beni Hchem. ,,We moeten het natuurlijk nog afwachten met de Nederlanders, ze moeten nog getest worden op straat.''
's Avonds klinken er vele mitrailleurschoten in de provinciehoofdstad, waar karretjes voortgetrokken door ezeltjes tussen oude Japanse auto's laveren. Ook lopen er mensen open en bloot met wapens over straat, iets wat in de rest van Irak niet gebeurt, omdat het Amerikaanse leger daar zeer streng op controleert. Desondanks staat Al-Muthanna bekend als een van de rustigste provincies van het land. De bevolking is bijna geheel sji'itisch en werd achtergesteld tijdens het regime van de Baath-partij. Daarom werden de Amerikanen hier voornamelijk als bevrijders gezien. Ook de sji'itische hardliner Muqtada Al Sadr heeft hier weinig aanhang. Zijn oproepen tot het vormen van een 'islamitisch leger' als tegenhanger van de door de Amerikanen aangewezen nationale Iraakse Bestuursraad, zijn hier nog niet doorgedrongen.
De geestelijken in het kantoor dat claimt Al Sadr te vertegenwoordigen in As Samawah, vinden dat de Nederlanders er erg knap uitzien. ,,Ze hebben mooi haar en lichte ogen'', zegt een van hen. ,,Als het moet werken we met ze samen, maar niet politiek'', zegt de ander. Tot een herhaling van de beruchte Iraakse opstand van 1920 die in As Samawah en waarbij sji'ieten het opnamen tegen de Britse bezetters, zal het niet komen, denken de twee geestelijken. De mensen zijn veel te vredig hier.
Majoor Rudolf Keijzer zit al een week of drie in As Samawah. Hij geeft leiding aan het humanitaire gedeelte van de Nederlandse missie. ,,We gaan voornamelijk brandjes blussen'', zegt hij. Acute problemen oplossen dus. De opbouw van Irak, daar is de Tijdelijke Autoriteit voor, onderstreept hij. Desondanks zijn de Nederlandse militairen van plan de 360 scholen in Al Muthanna ,,up and running'' te krijgen. ,,Dat wil zeggen op Iraaks niveau; dus ramen erin en rotzooi eruit'', vat Keijzer samen.
,,Er komen ook wel projecten met een Nederlands vlaggetje, belooft luitenant-kolonel Swijgman. ,,En we gaan zeker voetballen met de Irakezen.''
Bron: NRC - Handelsblad van 290703
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 29-07-2003 11:05]
quote:denk jij serieus dat wij hier in Nederland 1000 agenten kunnen missen
Op maandag 28 juli 2003 22:21 schreef Ulx het volgende:[..]
Nee hoor, aan politieagenten heb je meer. Die zijn opgeleid voor dat soort dingen.
quote:Of dat er een klimaat heerst in Irak voor politieagenten in plaats van soldaten?
Op dinsdag 29 juli 2003 10:04 schreef sp3c het volgende:[..]
denk jij serieus dat wij hier in Nederland 1000 agenten kunnen missen
![]()
![]()
quote:Ze dachten dat de Nederlanders konden teren op de Amerikaanse keuken.
Op dinsdag 29 juli 2003 14:43 schreef tvlxd het volgende:
Oh, 15% van de soldaten in Irak ligt op bed, aan de schijterij, of zoiets. Geen eigen eten en geen goede sanitaire voorzieningen, is het nou zo moeilijk om één keertje iets goed te regelen? Daar hoef je toch geen hoogbegaafde voor te zijn?
quote:Heb jij misschien iets gebruikt wat normale mensen uberhaupt al links laten liggen ?
Op dinsdag 29 juli 2003 10:04 schreef sp3c het volgende:[..]
en dus?
nu maar nix doen omdat de VS fouten heeft gemaakt??
Die gasten zijn nu eenmaal weg, en ze komen niet meer opdagen ook omdat ze bang zijn dat als ze aan het werk zijn bandieten hun huis leegstelen, vrouw verkrachten en baby's opeten.
quote:Nou, het enigste wat nu op straat is zijn dode Amerikanen.
dus moet er eerst veiligheid op de straat zijn dan komen de politieagenten e.d. ook vanzelf weer aan het werk net als in Kabul
quote:Jij bent zeker nog steeds onder invloed van dat spul ?
[..]wat moet je nou??
eerst loop je te zeiken dat er bruggenbouwers, wegenbouwers en weet ik het wat naar toe moeten, nu geef ik aan dat die ernaartoe gaan en nu zijn ze ineens niet meer nodig?
quote:Dat standpunt is allang bekend bij mij. En uit mijn postings zou toch langzamerhand wel duidelijk zijn geworden wat dat standpunt is. Maar als je het nog steeds niet hebt begrepen : ik was en ik ben tegen de oorlog in Irak. En tot nu toe is er geen enkele rechtvaardiging of argument naar boven gekomen dat die oorlog rechtvaardigt. Dat er mensen zijn die daar anders over denken, geen probleem. Dat kunnen we hier mooi op een forum bediscussiëren.
Als je nu eerst is je standpunt gaat bedenken voordat je het post dan is het makkelijker discussieren
quote:Die pepermuntjes in dat mijnenveld zijn mij onbekend, misschien wil je die toelichten ?
[..]blablablablablablablablabla zeker de Nederlandse radio ... we hebben met Srebrenica ook kunnen zien hoe objectief die zijn als het over oorlog en shit gaat ...
zal ook wel weer uit de duim gezogen zijn net als die pepermuntjes in dat mijnenveld
quote:Als het in die provincie zo rustig is, waarom sturen we dan geen agenten maar militairen ? Hier doen ze toch niks ( en die flitsfoto's kan je ook automatisch laten doen, dus dat is ook al geen reden ).
edit:
[..]
quote:En lekker zweten met 45 graden.
Oh, 15% van de soldaten in Irak ligt op bed, aan de schijterij, of zoiets. Geen eigen eten en geen goede sanitaire voorzieningen, is het nou zo moeilijk om één keertje iets goed te regelen? Daar hoef je toch geen hoogbegaafde voor te zijn?
.
quote:Ze hebben toch duidelijk gezegd dat onze jongens daar uitstekend op voorbereid waren ?
Op dinsdag 29 juli 2003 19:57 schreef schatje het volgende:[..]
En lekker zweten met 45 graden.
.
quote:Precies! En onze politici weten waar ze het over hebben en gezien de ervaring van "onze" mannen en vrouwen in woestijnmissies en de stabiele situatie in Irak, voorzie ik in ieder geval geen problemen.
Op dinsdag 29 juli 2003 19:59 schreef Strijder het volgende:
Ze hebben toch duidelijk gezegd dat onze jongens daar uitstekend op voorbereid waren ?
quote:Klopt helemaal.
Op dinsdag 29 juli 2003 19:59 schreef Strijder het volgende:[..]
Ze hebben toch duidelijk gezegd dat onze jongens daar uitstekend op voorbereid waren ?
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 20:19 schreef thoth het volgende:[..]
Precies! En onze politici weten waar ze het over hebben en gezien de ervaring van "onze" mannen en vrouwen in woestijnmissies en de stabiele situatie in Irak, voorzie ik in ieder geval geen problemen.
Het blijft toch jammer te zien, hoe weinig sommige mensen leren van het verleden.
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 09:58 schreef sp3c het volgende:[..]
mjah als jij de vrede en veiligheid van mensen uit een ander land het niet waard vind om je leven of geestelijke gezondheid voor op het spel te zetten dan zegt dat meer over jouw dan over de soldaten in kwestie denk ik.
jij zit lekker gemakkelijk thuis achter je pc te roepen dat iedereen die die hier aan meewerkt dom is en neergeschoten gaat worden of zelfmoord gaat plegen achteraf zonder rekening te houden met het alternatief. Als er geen actie was ondernomen dan zat Saddam er nog en als er nu geen actie wordt ondernomen dan blijft het daar een puinzooi.
En dat allemaal omdat je bang bent voor Amerika
Verder alles goed?
Buenos Aires
Baghdad
Belgrado
Baghdad
Gelukkig woon ik niet in Brussel
quote:Kabul.
Op woensdag 30 juli 2003 04:18 schreef BAZZA het volgende:
Wel opvallen trouwens dat de laatste oorlogen van de UK allemaal met landen waren waarvan de hoofdstad met een B begonBuenos Aires
Baghdad
Belgrado
BaghdadGelukkig woon ik niet in Brussel
Bush
Blair
Berlusconi
Balkenende
allemaal met een B beginnen
maar Miller en Aznar neit en toen heb ik die gedachte maar weer laten varen
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 04:23 schreef Gil-galad het volgende:Kabul.
quote:Het wordt nog leuker
quote:Dat geeft dus ook wel bepaalde klachten op den duur
Uranium gebruikt in Nederlands gebied Irak
De Nederlandse Militairen in Irak lopen wél gevaar op besmetting met verarmd uranium. Minister Kamp van Defensie heeft de Tweede Kamer er van verzekerd dat de giftige munitie niet gebruikt zou zijn in het gebied.
Het Amerikaanse leger heeft in de Iraakse provincie al-Muthanna munitie met verarmd uranium gebruikt. Dat heeft een Amerikaanse militair die in de provinciehoofdstad al-Samawah heeft gevochten, gezegd in TweeVandaag.
quote:Lekker betrouwbare bondgenoot, overigens.
Op woensdag 30 juli 2003 19:59 schreef schatje het volgende:[..]
Het wordt nog leuker
:
[..]Dat geeft dus ook wel bepaalde klachten op den duur
.
quote:Zoals net.
Op woensdag 30 juli 2003 20:49 schreef schatje het volgende:[..]
Die gebruik vergeet ik altijd soms.
.
-edit-
Ik klik ernamelijk nogal eens op, kon nu niet.
quote:Maar da's toch geen nieuws
Op woensdag 30 juli 2003 19:59 schreef schatje het volgende:[..]
Het wordt nog leuker
:
[..]Dat geeft dus ook wel bepaalde klachten op den duur
.
quote:Dat terwijl de VS altijd zo duidelijk zijn.
Op woensdag 30 juli 2003 21:32 schreef BAZZA het volgende:[..]
Maar da's toch geen nieuws
![]()
Dat gebruiken ze altijd, gek dat die Nederlandse politicus zo slecht op de hoogte was/loog.
quote:De Amerikaanse regering heeft gelogen tegen Nederland. Niet al te best, me dunkt.
Op woensdag 30 juli 2003 21:32 schreef BAZZA het volgende:[..]
Maar da's toch geen nieuws
![]()
Dat gebruiken ze altijd, gek dat die Nederlandse politicus zo slecht op de hoogte was/loog.
quote:Op dit punt wel, die tanks gingen die kant op en iedereen weet dat die van grote granaten/munitie met een punt van verarmd uranium gebruiken.
Op woensdag 30 juli 2003 21:33 schreef elcastel het volgende:Dat terwijl de VS altijd zo duidelijk zijn.
quote:Kennelijk niet.
Op woensdag 30 juli 2003 21:36 schreef BAZZA het volgende:[..]
Op dit punt wel, die tanks gingen die kant op en iedereen weet dat die van grote granaten/munitie met een punt van verarmd uranium gebruiken.
Het was niet alsof die tanks er heen gingen als decoratie...
quote:bron
De ministers De Hoop Scheffer (Buitenlandse Zaken) en Kamp (Defensie) antwoordden in juni op Kamervragen dat zulke giftige munitie niet is gebruikt. Zij baseerden zich op Amerikaanse informatie.
Oh die.
quote:Als dat echt zo duidelijk is als jij beweerd, dan zou ik als VS zijnde toch wat zorgvuldiger omgaan met de aflossing.
Op woensdag 30 juli 2003 21:44 schreef BAZZA het volgende:
Ja, dat bedoel ik... iedereen weet dat ze die dingen gebruiken maar toch naief zijn he
Ik zou als soldaat banger zijn voor die troep dan voor dat volk met theedoeken om het hoofd.
quote:Waarom denk je dat ze daar zelf weg willen en er een paar buitenlanders planten?
Op woensdag 30 juli 2003 21:52 schreef elcastel het volgende:Als dat echt zo duidelijk is als jij beweerd, dan zou ik als VS zijnde toch wat zorgvuldiger omgaan met de aflossing.
quote:Standaard bij de VS.
Op woensdag 30 juli 2003 21:52 schreef elcastel het volgende:[..]
Als dat echt zo duidelijk is als jij beweerd, dan zou ik als VS zijnde toch wat zorgvuldiger omgaan met de aflossing.
Is het niet zo dat degene die wordt afgelost in een gebied, uitgebreid en duidelijk aangeeft wat de vereisten en risico's zijn ?
Zelfs al zou het de "domme schuld" van de Nederlandse ministeries zijn, dan had er volgens mij toch ook een belletje moeten rinkelen bij de Amerikanen ter plekke ??
En buiten die hele vraagstelling, als je dan speelt met uranium, wees dan ook wel zo attent om elke vorm van onwetendheid te vermijden.
En dan nog wijzen naar Irak dat er uranium rondhangt, zowel ja.
quote:I rest my case.
Op woensdag 30 juli 2003 21:56 schreef BAZZA het volgende:[..]
Ik zou er nooit gaan zitten.
quote:Het is harder en sterker, waardoor het beter door pantser heen gaat.
Op woensdag 30 juli 2003 22:23 schreef Goof het volgende:
Waarom gebruiken ze munitie van verarmd uranium? Wat is dit voor munitie? Geeft dit een special effect ofzo als je zo'n kogel in iemand knalt???
quote:Het is munitie met een uranium kop dat door een pantser heenknalt, waarna de explosieve lading tot ontploffing komt. Gaat men niet dood in de tank door de explosieven, dan wel door de duizenden fragmenten verrijkt uranium die je raken...
Op woensdag 30 juli 2003 22:23 schreef Goof het volgende:
Waarom gebruiken ze munitie van verarmd uranium? Wat is dit voor munitie? Geeft dit een special effect ofzo als je zo'n kogel in iemand knalt???
quote:Exact, maar dit is gewoon geen nieuws.
Op woensdag 30 juli 2003 22:12 schreef elcastel het volgende:I rest my case.
quote:Plus dat verarmd uranium nog steeds radioactief is, je kan er dus makkelijk kanker door krijgen.
Op woensdag 30 juli 2003 22:26 schreef drenth het volgende:[..]
Het is munitie met een uranium kop dat door een pantser heenknalt, waarna de explosieve lading tot ontploffing komt. Gaat men niet dood in de tank door de explosieven, dan wel door de duizenden fragmenten verrijkt uranium die je raken...
quote:Dat is een effect, maar daar worden ze niet voor gebruikt.
Op woensdag 30 juli 2003 22:29 schreef Strijder het volgende:[..]
Plus dat verarmd uranium nog steeds radioactief is, je kan er dus makkelijk kanker door krijgen.
Daarnaast is uranium ook nog eens zwaar giftig, dus allerlei ziektes en vergiftigingen zijn zeer goed mogelijk.
Dus sterf je niet van de inslag/impact, dan naar alle waarschijnlijkheid wel aan de gevolgen. Die duren trouwens zeer lang, gebieden uit de eerste golfoorlog zijn nog steeds zwaar verontreinigd met die troep.
quote:Dat zeg ik ook helemaal niet.
Op woensdag 30 juli 2003 22:31 schreef tvlxd het volgende:[..]
Dat is een effect, maar daar worden ze niet voor gebruikt.
Munitie met verarmd uranium is een goedkope manier om smerig oorlog te voeren. Want als je in plaats van dat uranium andere metalen zou gebruiken ( ben de naam even kwijt, dacht wolfraam ) dan heb je ook het effect dat de tank/het voertuig uitgeschakeld wordt.
quote:Maar da's veel zwaarder, duurder en vaak toch nog een stuk minder effectief en je kunt er minder van meenemen.
Op woensdag 30 juli 2003 22:48 schreef Strijder het volgende:
Munitie met verarmd uranium is een goedkope manier om smerig oorlog te voeren. Want als je in plaats van dat uranium andere metalen zou gebruiken ( ben de naam even kwijt, dacht wolfraam ) dan heb je ook het effect dat de tank/het voertuig uitgeschakeld wordt.
quote:Je bent wel vaag de laatste tijd.
Op woensdag 30 juli 2003 20:52 schreef elcastel het volgende:[..]
-edit-
Ik klik ernamelijk nogal eens op, kon nu niet.
Geeft verder niet, maat toch .
quote:Nog iemand die het merkt.
Op woensdag 30 juli 2003 22:54 schreef schatje het volgende:Je bent wel vaag de laatste tijd.
Geeft verder niet, maat toch
.
quote:De laatste tijd?
Op woensdag 30 juli 2003 22:54 schreef schatje het volgende:
Je bent wel vaag de laatste tijd.
quote:Uranium = 19050 kg/m3
Op woensdag 30 juli 2003 22:52 schreef BAZZA het volgende:[..]
Maar da's veel zwaarder, duurder en vaak toch nog een stuk minder effectief en je kunt er minder van meenemen.
Tijd voor wat R&D dus...
Verarmd uranium is een restprodukt bij het maken van brandstofstaven voor kerncentrales. Uit uraniumerts wordt het radioactieve isotoop zoveel mogelijk gesplitst van het overige en die rest wordt gebruikt voor munitie.
Echter zijn er in Irak ook sporen van plutonium en cesium en andere elementen gevonden wat alleen maar kan betekenen dat de VS ook munitie heeft gemaakt van opgebruikte brandstofstaven uit kerncentrales.
quote:Of dat Saddam zelf stiekem bezig was.
Op woensdag 30 juli 2003 23:00 schreef NorthernStar het volgende:
Echter zijn er in Irak ook sporen van plutonium en cesium en andere elementen gevonden wat alleen maar kan betekenen dat de VS ook munitie heeft gemaakt van opgebruikte brandstofstaven uit kerncentrales.
quote:Dat is een gerucht.
Op woensdag 30 juli 2003 23:00 schreef NorthernStar het volgende:
DU munitie is al erg natuurlijk, aangezien gebruikmaken van radioactieve elementen vallen onder oorlogsmisdaden, het wordt nog leuker:Verarmd uranium is een restprodukt bij het maken van brandstofstaven voor kerncentrales. Uit uraniumerts wordt het radioactieve isotoop zoveel mogelijk gesplitst van het overige en die rest wordt gebruikt voor munitie.
Maar goed ( nou, eigenlijk slecht ), wij hebben ook van die munitie ( alleen gebruiken we het niet meer op de oefenterreinen. )
quote:
SUNDAY TIMES (UK)
21st January 2001URANIUM SHELLS HELD 'COCKTAIL OF NUCLEAR WASTE'
by Jonathon Carr-BrownSHELLS fired in the Gulf war and Kosovo were made out of material contaminated by a potentially lethal cocktail of nuclear waste, according to a book published this week. The claim, supported by American army and government documents, suggests that the military in Kosovo and Iraq used depleted uranium (DU) shells containing traces of elements that indicate the probable presence of plutonium and other highly toxic nuclear by-products.
The allegations contained in 'Depleted Uranium: The Invisible War' will embarrass the British and American governments, which have consistently denied DU is harmful, and enrage veterans of the Gulf and Kosovo. Martin Messonnier, Frederick Loore and Roger Trilling, the authors of the book, are convinced that the Pentagon has misled the world with claims that its DU is safe.
Until now, the Pentagon has maintained that DU shells are safe because they contain only mildly radioactive uranium. But the authors claim the shells were made with uranium contaminated with more toxic elements. DU was first used in the Gulf war where the dense metal proved deadly against Iraqi tanks. The American army is determined to keep the shells in its arsenal despite the fact the American navy has withdrawn them on health grounds.
The authors claims are based on papers that have led them to three nuclear plants in Paducah, Kentucky; Portsmouth, Ohio; and Oak Ridge, Tennessee - the main makers of DU. Last January Bill Richardson, the energy secretary, accepted after decades of denials that thousands of workers at Paducah "had been exposed to radiation and chemicals that produced cancer and early death". Most of the victims display symptoms similar to Gulf war veterans -
particularly chronic fatigue and joint pain. The authors claim the workers had been handling uranium contaminated with plutonium, which was
then used to make DU. Documents from August 1999 show that workers at Paducah had been inhaling plutonium as part of a "...flawed government experiment to recycle used nuclear reactor fuel." The first sign was employees with a string of cancers in the 1980s.In October 1999 the energy department reported that "...during the process of making fuel for nuclear reactors and elements for nuclear weapons, the Paducah gaseous diffusion plant...[...]...created depleted uranium potentially containing neptunium and plutonium." Plutonium can cause cancer if ingested even in minute quantities. What the workers at Paducah and its sister plants were dealing with were recycled uranium stocks already contaminated during the enrichment process at other nuclear plants. The workers, like the soldiers in Iraq and Kosovo, were not equipped to deal with these hazards. Paducah was designed to handle uranium, not plutonium, which is about 100,000 times more radioactive per gram.
Last week United Nations officials investigating the effects of DU in Kosovo confirmed they had found traces of elements indicating plutonium. According to the authors, the only possible source for DU containing plutonium are Paducah, Portsmouth and Oak Ridge, which used the contaminated uranium.
quote:It makes one cry....
Op woensdag 30 juli 2003 23:08 schreef NorthernStar het volgende:
Wel iets meer dan een gerucht
[..]
De gevolgen van uranium besmetting
Pas op, schokkende beelden!!
quote:Lijkt me ook het beste, maar dat stukje over Europa is wat vreemd voor een Nederlandse krant toch?
Annan pleit voor nieuwe Irak-resolutie
De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Kofi Annan. (Foto: REUTERS)
NEW YORK - De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Annan, heeft woensdag gepleit voor een tweede Irak-resolutie. Volgens hem is een nieuw VN-mandaat voor Irak een absolute voorwaarde voor de internationale gemeenschap om de westerse coalitie in Irak in de toekomst hulp te kunnen bieden.Zowel de Europese landen als India, maar vooral de Arabische buurlanden zijn uitsluitend onder de paraplu van de VN bereid militairen te sturen en geld te geven voor de opbouw van Irak, aldus de VN-topman tegen journalisten in New York.
bron
Welke Europeese landen sturen eigenlijk troepen? Of wij alleen?
The latest cases bring the number of affected troops to 19. All have been evacuated to the same Landstuhl, Germany, hospital where Spec. Josh Neusche, 20, of Montreal was treated before he died July 12.
It is believed Neusche contracted the illness, first thought to be pneumonia, while conducting cleanup operations with the 203rd Engineer Battalion in Baghdad.
"The Army Surgeon General confirmed that three or four of the soldier's in Josh's unit are among those who got sick," Sen. Ike Skelton told the Lake Sun Tuesday. "I know Josh was stationed in Baghdad when he got sick but I still do not know what unit the second soldier (who died of the mysterious illness) was in, what his job was or where he was working when he became ill."
Skelton said he had not yet been told which units the sick soldiers were attached to or where they might have been before they fell ill. U.S. Army Surgeon General Lt. Gen. James Peake has ordered teams of medical experts and epidemiology specialists to retrace the soldiers' steps from the second they set foot in the Middle East.
"They are investigating everything it could possibly be," Skelton said. "I'm confident that with medical science and the technological advances we've made, we will get some positive answers."
Skelton, who serves as the ranking Democrat of the House Armed Services Committee, contacted top officials with the Department of the Army when he first learned of Neusche's case in late June.
Neusche's family could not afford to make the trip to Germany and was told he was in a coma, dying of a flu-like ailment.
Fellow soldiers chipped in for airfare and Skelton expedited their passports and paperwork to get them to Germany in time.
When Neusche's parents arrived in Germany on July 9, the illness had already begun ravaging his muscles, liver and kidneys. Neusche died in an ambulance on the way to another hospital for dialysis.
Cindi and Mark Neusche said that as they watched their son's health get worse, they noticed other soldiers were beginning to fill nearby hospital rooms.
Acute respiratory distress syndrome, which mimics some of the symptoms exhibited by the ailing soldiers usually targets the lungs and is not known to break down other organs.
Skelton said the surgeon general has completely ruled out severe acute respiratory distress syndrome, also known as SARS, as the cause.
"For some reason doctors have been able to eliminate SARS as a possible explanation for the soldier's deaths and sickness."
A month long study by doctors and scientists is expected to include a review of the soldiers' medical records and testing on blood and tissue samples in Germany. A separate team will conduct soil, water and air tests in Iraq and Kuwait to determine if a common denominator exists between the suspect cases.
Skelton says he's hanging on to hope for definitive answers -- and soon.
"The deaths of our American soldiers is a tragedy to start with," Skelton said. "They were just doing their duty to their country and to die of a unknown cause just makes it worse.
"It's heart-wrenching that two families have already buried their loved ones, not knowing what killed them. Closure is something we cannot give them until we get answers."
quote:tja ik ook, als er nu is een goed alternatief was ... je kunt ook weer net als vroeger 100 bommen op een bunker gooien ipv 1 en alle mogenlijke nevenschade die dat oplevert neem je dan voor lief
Op woensdag 30 juli 2003 23:02 schreef BAZZA het volgende:
Maar van uranium heb je weer minder nodig dus dat scheelt qua gewicht, heb er eens een docu op 2 Vandaag over gezien
en tja... ik zou ze ook liever afschaffen.
totdat er echt een nieuwe materiaalsoort is die hard genoeg is om door die bunkers heen te schieten is het een noodzakelijk kwaad
quote:kijk het is nu officieel begonnen ... als dat maar goed gaat
31 juli Amerikanen dragen commando over aan NederlandAl Samawah De Amerikanen hebben donderdagochtend in de Zuid-Iraakse provincie al-Muthanna het commando overgedragen aan de Nederlandse troepen. Tijdens een korte ceremonie nam luitenant-kolonel der mariniers Dick Swijgman het commando over van zijn Amerikaanse counterpart. De Nederlanders zijn nu verantwoordelijk voor het gebied.
De Nederlandse troepen maken deel uit van van de internationale stabilisatiemacht SFIR en hebben tot taak de rust in al-Muthanna te bewaren.30 juli Virusaanval op militairen gestopt
(ANP) - Het aantal Nederlandse militairen dat last heeft van een virus in het zuiden van Irak lijkt zich te stabiliseren. In totaal hebben 105 militairen het virus onder de leden, maar er zijn woensdagmorgen nog geen nieuwe gevallen bijgekomen, aldus een marinewoordvoerder.
Het gaat om een milde vorm van diarree die de militairen door de extreme omstandigheden waaronder zij moeten werken dwingt het een aantal dagen rustig aan te doen. De meeste gevallen hebben zich voorgedaan bij de eenheden in As Samawah, de hoofdstad van de provincie Al Muthanna. De uitval van militairen heeft volgens de marine nog geen gevolgen gehad voor de opbouw van het basiskamp, dat straks het merendeel van de 1100 militairen onderdak moet bieden.
Defensie verwacht ook niet dat de machtsoverdracht in gevaar zal komen. De Amerikanen die nu nog de dunbevolkte provincie controleren, dragen donderdag het commando over aan de Nederlandse eenheid. Het bataljon mariniers van de Nederlandse eenheid krijgt dan de taak de stabiliteit in de provincie te bewaren. Woensdag is het laatste materieeltransport vanuit Koeweit naar Al Muthanna vertrokken. Het zal echter nog enkele dagen duren voordat ook al het militaire personeel vanuit het oliestaatje naar het zuiden van Irak is overgebracht. Een klein deel heeft de acclimatiseringsperiode van twee weken nog niet afgerond.
quote:
Opnieuw Amerikaanse militair gedood in Irak 31-07-2003
Opnieuw zijn Amerikaanse militairen in Irak aangevallen. Donderdag kwam één militair om het leven en raakten er twee gewond toen zij op een vooruitgeschoven positie van de Vierde Infanteriedivisie op tachtig kilometer ten noordoosten van Bagdad onder vuur werden genomen. Dit heeft het Central Command bekendgemaakt
quote:Op korte of lange termijn?
Op donderdag 31 juli 2003 11:28 schreef elcastel het volgende:
Uranium probleem schijnt ook verwaarloosbaar te zijn trouwens.
quote:Ik bedoel de gebruikte hoeveelheden zijn waarschijnlijk verwaarloosbaar of niet van betekenis, ik heb geen bron, was op tv, is vast wel meer over te vinden. Daarom stond er ook "schijnt".
Op donderdag 31 juli 2003 11:56 schreef yavanna het volgende:[..]
Op korte of lange termijn?
quote:Ah ok
Op donderdag 31 juli 2003 11:58 schreef elcastel het volgende:[..]
Ik bedoel de gebruikte hoeveelheden zijn waarschijnlijk verwaarloosbaar of niet van betekenis, ik heb geen bron, was op tv, is vast wel meer over te vinden. Daarom stond er ook "schijnt".
Ik meen me nog te herinneren dat er toch wel verdenkingen waren dat mensen ziek werden door uranium resten, van de eerste GO
quote:Hebben die allemaal troepen geleverd?
Op donderdag 31 juli 2003 07:23 schreef BAZZA het volgende:
Nederland,Denemarken,Italie,Spanje,Albanie,Bulgarije,Roemenie,UK en nog een paar anderen.
Van Polen weet ik het, en Spanje had een bootje gestuurd geloof ik. (UK even niet meegerekend)
quote:Uit wiens kwam dat??
quote:Spanje 2000
Op vrijdag 1 augustus 2003 00:54 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Hebben die allemaal troepen geleverd?
Van Polen weet ik het, en Spanje had een bootje gestuurd geloof ik. (UK even niet meegerekend)
quote:Jawel een paar
Op vrijdag 1 augustus 2003 09:26 schreef sp3c het volgende:
Bulgaren zijn er volgens mij niet
quote:
In addition to the Polish and Spanish troops, the Polish multinational division will include a 1,640-soldier brigade from the Ukraine and smaller battalions from Hungary, Romania, Latvia, Estonia, Slovakia, El Salvador, the Dominican Republic, Honduras, Nicaragua, Mongolia and the Philippines, the Polish have announced.
quote:http://www.msnbc.com/news/945413.asp?0dm=N29AN
Meanwhile, a State Department spokesman named 30 countries he said were contributing to military or police operations in Iraq. In addition to the United States and Britain and those countries participating in the Polish-led division, those countries are Albania, Azerbaijan, Bulgaria, the Czech Republic, Denmark, Georgia, Italy, Japan, Kazakhstan, Lithuania, Macedonia, the Netherlands, Norway, Portugal and South Korea.
[Dit bericht is gewijzigd door BAZZA op 01-08-2003 09:56]
quote:Was gisteren op TV. Ik meen dat het iemand was van RISQ die daarop speculeerde. Kamp was in ieder geval niet bereikbaar voor commentaar.
Op vrijdag 1 augustus 2003 02:43 schreef schatje het volgende:[..]
Uit wiens mond kwam dat??
quote:Als zij zo ''goed'' voorbereid zijn, is de kans groot dat ze er minder vanaf weten aldaar en bovendien verbaasd het mij niets als ze idd wel iets anders aan hun hoofd hebben daar.
Op vrijdag 1 augustus 2003 12:50 schreef elcastel het volgende:[..]
Was gisteren op TV. Ik meen dat het iemand was van RISQ die daarop speculeerde. Kamp was in ieder geval niet bereikbaar voor commentaar.
Geen bron dus, er werd wel bij verteld dat de Nederlandse militairen er alles behalve mee bezig zijn (voor zover ze op de hoogte zijn van wat hier in de media speelt).
Some of Iraqi's missing air force has turned up down below.
Search teams, some hunting for Iraq (news - web sites)'s alleged weapons of mass destruction, found dozens of fighter jets from Iraq's air force buried beneath the sands, U.S. officials say.
At least one Cold War-era MiG-25 interceptor was found when searchers saw the tops of its twin tail fins poking up from the sands, said one Pentagon (news - web sites) official familiar with the hunt. He said search teams have found several MiG-25s and Su-25 ground attack jets buried at al-Taqqadum air field west of Baghdad.
Iraq's air squadrons were a no-show during the war, and U.S. military officials supposed their pilots stayed grounded because they believed they were overmatched by American and British air power.
Various officials differed in opinion as to whether the buried aircraft could ever fly again. Many of the planes were buried intact with minimal efforts to protect them from the sand.
Rep. Porter Goss, chairman of the House Intelligence Committee, said the discovery pointed to how far Iraqi forces went to conceal their activities. The Florida Republican was briefed on the discovery during his recent trip to Iraq.
"Our guys have found 30-something brand new aircraft buried in the sand to deny us access to them," Goss said. "These are craft we didn't know about."
He said the planes were not considered weapons of mass destruction for which coalition troops have been searching for months, "but they are weapons (Iraq) tried to hide."
Prewar intelligence estimates from earlier this year said Saddam Hussein (news - web sites)'s regime had about 300 combat aircraft, all of them survivors of the Gulf War (news - web sites). Most were aging Soviet-era MiGs, Sukhois and older French Mirage fighters. The best are MiG-29 Fulcrums, one of the most advanced fighters produced in the Soviet era.
Allied warplanes bombed several planes on the ground, and U.S. Air Force officials say no Iraqi planes were detected flying a combat mission during the war.
Australian troops, who on April 16 captured the Al Asad Airfield, 112 miles northwest of Baghdad, found scores of fighter aircraft, mostly Soviet-era MiGs but also three advanced MiG-25 Foxbats, the fastest combat aircraft today. Helicopters, radar systems and millions of pounds of explosives also were found.
The MiGs had escaped detection during the coalition bombing campaign. Some were buried or hidden under trees or covered with camouflage sheets. Aircraft destroyed in prior wars were littered across the airfield to make it more difficult for bombers to choose their targets.
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=540&e=8&u=/ap/iraq_air_force
quote:Lijkt mij toch wel raar.
Op vrijdag 1 augustus 2003 18:04 schreef BAZZA het volgende:
U.S. Search Teams Find Buried Iraqi Jets...
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=540&e=8&u=/ap/iraq_air_force
quote:Je overschat Saddam en de veiligheidsdiensten, je kan niet alles in de gaten houden.
Op vrijdag 1 augustus 2003 20:06 schreef Strijder het volgende:[..]
Lijkt mij toch wel raar.
Ik bedoel, je gaat een land aanvallen. Je weet wat ze hadden, ik neem aan dat ze de boel in de gaten hebben gehouden sindsdien, en ze hebben toch zo'n goede intelligence services ?
En waar zou jij zulke dingen verbergen ( je zit midden in de woestijn voor de duidelijkheid ) ?
Of Saddam was slimmer dan de Amerikanen ( maar dat is op zich niet zo heel moeilijk ) of de Amerikanen hebben een bar slechte intelligence ( of, om volgens sommigen maar weer eens links bezig te zijn, ze hebben die dingen zelf verborgen/pas nu bekend gemaakt ).
quote:Nou, als ik ze overschat dan hadden de Amerikanen het toch wel sneller kunnen vinden, nietwaar ?
Op vrijdag 1 augustus 2003 20:10 schreef tvlxd het volgende:[..]
Je overschat Saddam en de veiligheidsdiensten, je kan niet alles in de gaten houden.
Trouwens, waarom the fuck zouden ze dit zelf gaan begraven?
quote:je maakt een grapje zeker ?
Ik bedoel de gebruikte hoeveelheden
er is 350 ton aan verarmd uranium verschoten in Irak in de eerste golfoorlog, dat spul heeft een halfwaarde tijd van 4 miljard jaar , veroorzaakt Leukemie, nierbeschadigingen , darmkanker, kinderkanker en het ergste, geboorteafwijkingen en als je wilt weten hoe dat er uit ziet kun je de volgende link bekijken
http://www.web-light.nl/VISIE/extremedeformities.html
noem dat maar verwaarloosbaar
[Dit bericht is gewijzigd door MokroKees op 02-08-2003 01:30]
quote:mwah je moet er niet teveel achter zoeken denk ik
Op vrijdag 1 augustus 2003 20:10 schreef tvlxd het volgende:[..]
Je overschat Saddam en de veiligheidsdiensten, je kan niet alles in de gaten houden.
Trouwens, waarom the fuck zouden ze dit zelf gaan begraven?
De Iraakse luchtmacht is al 10 jaar min of meer grounded, maar ze waren wel klaar voor onmiddelijk gebruik, paar (10 jaar lang) zandstormen eroverheen en je hebt 2 finnen die uit het zand steken.
quote:Denk ik ook niet.
Op zaterdag 2 augustus 2003 09:19 schreef sp3c het volgende:[..]
mwah je moet er niet teveel achter zoeken denk ik
Ik stel me voor dat zo'n plaatselijk bevelhebber opdracht uit Bagdad kreeg, om te voorkomen dat ze direct werden gebombardeerd, die dingen te verbergen. Geen beter oplossing te bedenken heeft hij ze begraven, zijn ze iig uit zicht.
Hoewel dat laatste wellicht te betwijfelen valt. Met satellieten, die verschillende lichtspectrums fotograferen en met diepteradar en weet ik wat voor technieken, kunnen ze min of meer een paar meter diep kijken. Zo zijn worden er ook regelmatig archeologische plekken gevonden die diep onder het zand liggen. En het gebied bij het vliegveld zullen ze toch wel onderzocht hebben lijkt me.
quote:Het is geen grapje.
Op zaterdag 2 augustus 2003 01:24 schreef MokroKees het volgende:[..]
je maakt een grapje zeker ?
er is 350 ton aan verarmd uranium verschoten in Irak in de eerste golfoorlog, dat spul heeft een halfwaarde tijd van 4 miljard jaar , veroorzaakt Leukemie, nierbeschadigingen , darmkanker, kinderkanker en het ergste, geboorteafwijkingen en als je wilt weten hoe dat er uit ziet kun je de volgende link bekijken
http://www.web-light.nl/VISIE/extremedeformities.htmlnoem dat maar verwaarloosbaar
quote:als je er zomaar lukraak zand overheen gaat strooien gaan ze ook kapot, kunnen ze niet tegen en aangezien er geen beschermende maatregelen genomen schijnen te zijn neem ik aan dat ze niet door mensenhanden zijn begraven.
Op zaterdag 2 augustus 2003 10:15 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Denk ik ook niet.
Ik stel me voor dat zo'n plaatselijk bevelhebber opdracht uit Bagdad kreeg, om te voorkomen dat ze direct werden gebombardeerd, die dingen te verbergen. Geen beter oplossing te bedenken heeft hij ze begraven, zijn ze iig uit zicht.
Hoewel dat laatste wellicht te betwijfelen valt. Met satellieten, die verschillende lichtspectrums fotograferen en met diepteradar en weet ik wat voor technieken, kunnen ze min of meer een paar meter diep kijken. Zo zijn worden er ook regelmatig archeologische plekken gevonden die diep onder het zand liggen. En het gebied bij het vliegveld zullen ze toch wel onderzocht hebben lijkt me.
ze zullen wel geen brandstof, reserveonderdelen of wapentuig gehad hebben en daarom verlaten, natuur doet de rest
quote:Maar het blijft toch gek dat het de Amerikanen niet eerder is opgevallen, me dunkt dat je een oorlog goed voorbereidt.
Op zaterdag 2 augustus 2003 11:15 schreef sp3c het volgende:[..]
als je er zomaar lukraak zand overheen gaat strooien gaan ze ook kapot, kunnen ze niet tegen en aangezien er geen beschermende maatregelen genomen schijnen te zijn neem ik aan dat ze niet door mensenhanden zijn begraven.
ze zullen wel geen brandstof, reserveonderdelen of wapentuig gehad hebben en daarom verlaten, natuur doet de rest
quote:als je een oorlog aan het voorbereiden bent dan staan onder het zand verstopte en dus niet binnen 48 uur inzetbare (als ze uberhaupt ooit nog bruikbaar zijn) vliegtuigen heel erg laag op de lijst denk ik.
Op zaterdag 2 augustus 2003 12:10 schreef Strijder het volgende:[..]
Maar het blijft toch gek dat het de Amerikanen niet eerder is opgevallen, me dunkt dat je een oorlog goed voorbereidt.
Vertel mij maar hoe ze dat hadden moeten weten dan, kop in het zand steken net als Frankrijk?
quote:Net zoals ze ingegraven tanks opsporen, met een IR satelliet.
Op zaterdag 2 augustus 2003 12:49 schreef sp3c het volgende:[..]
als je een oorlog aan het voorbereiden bent dan staan onder het zand verstopte en dus niet binnen 48 uur inzetbare (als ze uberhaupt ooit nog bruikbaar zijn) vliegtuigen heel erg laag op de lijst denk ik.
Vertel mij maar hoe ze dat hadden moeten weten dan, kop in het zand steken net als Frankrijk?
quote:Oh ja, Frankrijk beweerde natuurlijk dat Irak massavernietigingswapens had.
Op zaterdag 2 augustus 2003 12:49 schreef sp3c het volgende:
quote:Een ingegraven tank kan nog schieten op Amerikanen, een Iraaks vliegtuig schieten ze al uit de lucht lang voordat die in de buurt is van een Amerikaans vliegtuig of maar goed in de lucht is, zie bv de Kosovo oorlog.
Op zaterdag 2 augustus 2003 12:56 schreef drenth het volgende:
Net zoals ze ingegraven tanks opsporen, met een IR satelliet.
quote:Werden er in de Kosovo-oorlog Servische vliegtuigen neergeschoten?
Op zaterdag 2 augustus 2003 13:43 schreef BAZZA het volgende:[..]
Een ingegraven tank kan nog schieten op Amerikanen, een Iraaks vliegtuig schieten ze al uit de lucht lang voordat die in de buurt is van een Amerikaans vliegtuig of maar goed in de lucht is, zie bv de Kosovo oorlog.
quote:onmogelijk in het geval van Irak, net zoals in Afghanistan is het daar al 30 jaar oid oorlog (met rustige tussenpozen) dat ligt mezaaid met tank en vliegtuigwrakken ... je kunt vanuit de satteliet absoluut niet zien of de ene nu wel en de andere nu niet intact is.
Op zaterdag 2 augustus 2003 12:56 schreef drenth het volgende:[..]
Net zoals ze ingegraven tanks opsporen, met een IR satelliet.
quote:jazeker wel maar dat duurde niet zolang
Op zaterdag 2 augustus 2003 13:47 schreef tvlxd het volgende:[..]
Werden er in de Kosovo-oorlog Servische vliegtuigen neergeschoten?
quote:eerste Nederlandse 'kill' in de lucht sinds het einde van de tweede wereldoorlog
Amper operationeel, werd het 322 Squadron in januari 1999 weer naar Italië gestuurd, ditmaal naar Amendola. Op 24 maart 1999 moest het 322 Squadron in actie komen nadat het ultimatum aan de Servische leiders was verlopen. In de eerste nacht van deze campagne werd door het 322 Squadron wederom historie geschreven, 3 F-16's op een SEAD-missie werden door de AWACS naar 3 Servische Mig-29's gedirigeerd die afkomstig waren van Batjnica. Eén van de F-16's (J-063) kwam head-on van boven op één van de Migs en vuurde op een afstand van 18 kilometer een AIM-120 raket af. De 322 vliegers maakten een scherpe bocht en 30 seconden later konden zij een explosie waarnemen. De AWACS confirmde deze explosie als een kill.
http://www.322squadron.nl/index800.html
quote:was ook geen oorlog, het was een crisis
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:33 schreef BAZZA het volgende:
Eigenlijk was ik helemaal niet zo trots op die oorloghebben die piloten het nog overleeft?
de MIG staat bekent om de goede schietstoel....
het westen zei tegen slobo: FOEI, niet meer doen ja!
slobo zei tegen het westen: loop me niet te fucken ja ik ben ff bezig
vervolgens gooide het westen er bommen op tot slobo er mee ophield en het was klaar ... ik vind dat juist 1 van de weinige momenten van de afgelopen 30 jaar waar het westen is een keer echt met zijn allen daadkracht heeft getoont (ook hier kwam de VN er weer niet uit) wat is precies je probleem met die acties?
quote:De bom op de chineze ambassade vond ik wat minder geslaagd..
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:39 schreef sp3c het volgende:[..]
wat is precies je probleem met die acties?
quote:ligt eraan of het geplanned was
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:43 schreef drenth het volgende:[..]
De bom op de chineze ambassade vond ik wat minder geslaagd..
quote:Mwah een oorlogs-crises dan
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:39 schreef sp3c het volgende:
was ook geen oorlog, het was een crisis
quote:En terecht, ze hadden een probleem met terrorisme wat ze enigzins aan zichzelf te wijten hadden maar goed het moest wel opgelost worden.
het westen zei tegen slobo: FOEI, niet meer doen ja!
slobo zei tegen het westen: loop me niet te fucken ja ik ben ff bezig
quote:Het volgende:
vervolgens gooide het westen er bommen op tot slobo er mee ophield en het was klaar ... ik vind dat juist 1 van de weinige momenten van de afgelopen 30 jaar waar het westen is een keer echt met zijn allen daadkracht heeft getoont (ook hier kwam de VN er weer niet uit) wat is precies je probleem met die acties?
quote:Inderdaad.
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:54 schreef BAZZA het volgende:
Het volgende:
Er was geen genocide aan de gang bleek later, ze waren de albaniers wel de grens aan het over gooien maar da's wel wat anders.
Bij de Albaniers voegden zich veel figuren die wij nu kennen als leden van Al-Quaida en die pleegden terrorisme tegen de staat Joegeslavie.
Albanezen werden gediscrimineert dat was fout, maar ze hoefden ook geen belasting te betalen
Achteraf gezien denk ik dat het de grootste blunder is van het Amerikaanse buitenlandsbeleid van na WO2 die vooral was ingegeven door oude generaals die met pensioen gingen en de laatste vriend van de Russen uit "Europa" wilde afzetten.
Nu zien we dat Kosovo een vrijhaven is voor de maffia en Al-Quaida en andere terroristen en ze al Montenegro instabiel hebben gemaakt en who knows wat er gaat volgen.
Eigenlijk zit ik er daar mee.
quote:Hahaha, die oud-terroristen zitten nu in de Kosovaarse politiek.
Op zaterdag 2 augustus 2003 18:31 schreef sp3c het volgende:
mwah de oorlog tegen albanische terroristen is er trouwens wel bij gevaren, nu slobo weg is (als indirect gevolg van de luchtcampagne) zijn de wapenembargo's opgeheven en wordt er gezamelijk op terroristen gejaagd daar.
quote:Maar ze hebben wel de oorlog in Irak gesteund ?
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:54 schreef BAZZA het volgende:[..]
Mwah een oorlogs-crises dan
![]()
[..]En terecht, ze hadden een probleem met terrorisme wat ze enigzins aan zichzelf te wijten hadden maar goed het moest wel opgelost worden.
[..]Het volgende:
Er was geen genocide aan de gang bleek later, ze waren de albaniers wel de grens aan het over gooien maar da's wel wat anders.
Bij de Albaniers voegden zich veel figuren die wij nu kennen als leden van Al-Quaida en die pleegden terrorisme tegen de staat Joegeslavie.
Albanezen werden gediscrimineert dat was fout, maar ze hoefden ook geen belasting te betalen
Achteraf gezien denk ik dat het de grootste blunder is van het Amerikaanse buitenlandsbeleid van na WO2 die vooral was ingegeven door oude generaals die met pensioen gingen en de laatste vriend van de Russen uit "Europa" wilde afzetten.
Nu zien we dat Kosovo een vrijhaven is voor de maffia en Al-Quaida en andere terroristen en ze al Montenegro instabiel hebben gemaakt en who knows wat er gaat volgen.
Eigenlijk zit ik er daar mee.
quote:Maar inderdaad, achteraf bezien is de hele interventie in Kosovo uitgelopen op een etnische zuivering. Alle niet Albanezen zijn zo ongeveer verdreven.
Meanwhile, a State Department spokesman named 30 countries he said were contributing to military or police operations in Iraq. In addition to the United States and Britain and those countries participating in the Polish-led division, those countries are Albania, Azerbaijan, Bulgaria, the Czech Republic, Denmark, Georgia, Italy, Japan, Kazakhstan, Lithuania, Macedonia, the Netherlands, Norway, Portugal and South Korea.
quote:Dat zijn de Albanie Albanezen, die kun je eigenlijk niet (meer) met de Kosovo-Albanezen vergelijken.
Op zaterdag 2 augustus 2003 18:38 schreef Strijder het volgende:
Maar ze hebben wel de oorlog in Irak gesteund ?
quote:Yup
Maar inderdaad, achteraf bezien is de hele interventie in Kosovo uitgelopen op een etnische zuivering. Alle niet Albanezen zijn zo ongeveer verdreven.
quote:De terroristen in kwestie iig niet ... mjah misschien van Iraakse kant.
Op zaterdag 2 augustus 2003 18:38 schreef Strijder het volgende:[..]
Maar ze hebben wel de oorlog in Irak gesteund ?
quote:mwah bullshit natuurlijk, ik noem maar een stad als Kosovska Mitrovica die opgedeeld is in verschillende etnische stukken dmv een grote muur.
[..]Maar inderdaad, achteraf bezien is de hele interventie in Kosovo uitgelopen op een etnische zuivering. Alle niet Albanezen zijn zo ongeveer verdreven.
Dat er meer albanezen wonen dan voorheen heeft meer te maken met het feit dat het hele land kapot is geschoten en diegenen met geld naar betere plekken zijn vertrokken en de armen (moslims) in hun huizen zijn gaan wonen. Als ze strax weer terugkomen om de boel op te knappen dan zullen de huidige bewoners er toch echt uit, gebeurt trouwens al.
quote:Mja maar daar heb je weinig aan als al dat tuig inmiddels in Kosovo en Montenegro zit
Op zaterdag 2 augustus 2003 18:57 schreef sp3c het volgende:
De terroristen in kwestie iig niet ... mjah misschien van Iraakse kant.
De Albaneze regering maakt flink jacht op die gasten, ze hebben pas nog nieuwe Hind gevechtshelikopters gekocht.
quote:Da's echt maar een heel klein deel van de totale populatie, een Servier/Roma is zijn leven buiten de VN gebieden gewoon niet zeker.
mwah bullshit natuurlijk, ik noem maar een stad als Kosovska Mitrovica die opgedeeld is in verschillende etnische stukken dmv een grote muur.
quote:Ze wonen nu ook gewoon in Montenegro en staan onder bescherming van die eikel met wie de regering van de EU een verdrag moest aangaan, toen de regring onlangs op aandringen van de VS in een vuurgevecht een Pakistaan afschoot in de hoofdstad is er een vergelding geweest op het consulaat van Montenegro in Pakistan.
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:08 schreef sp3c het volgende:
ze houden zich in het grensgebied op, er wordt vrij regelmatig op geschoten
quote:Nier erger dan SH, je nagaan hoe erg die Al-Quaida figuren zijn
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:18 schreef sp3c het volgende:
die hond van een Arkan met zijn 'tijgers' is nog erger als Arafat en Hussein bij elkaar
quote:true, daar zou is wat aan gedaan moeten worden
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:24 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nier erger dan SH, je nagaan hoe erg die Al-Quaida figuren zijn
ze beheersen ook inmiddels 80% van de heroinehandel met West-Europa als financiering
quote:Nee ik ook niet. Over de verkeerden helpen gesproken
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:33 schreef BAZZA het volgende:
Eigenlijk was ik helemaal niet zo trots op die oorlog![]()
Milosovic wordt over 10 jaar nog adviseur
quote:In heel die crisis was iedereen verkeerd. Ook de VN/EU/NAVO, door constant de verkeerde keuzes te maken of de gemaakte keuzes niet te handhaven. En dat hebben ze ook in Kosovo gedaan, helaas.
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:52 schreef sp3c het volgende:
heel de Balkan crisis was 'de verkeerde helpen' probleem was dat de andere kant nog verkeerderder bezig was
quote:ben ik het niet mee eens
Op zaterdag 2 augustus 2003 20:01 schreef Strijder het volgende:[..]
In heel die crisis was iedereen verkeerd. Ook de VN/EU/NAVO, door constant de verkeerde keuzes te maken of de gemaakte keuzes niet te handhaven. En dat hebben ze ook in Kosovo gedaan, helaas.
hoe je het went of keert, de moslims werden systematisch uitgeroeid dat ze dit in veel situatie's (inclusief srebrenica) grotendeels overzichzelf hebben afgeroepen verandert maakt dat nog geen goede zaak.
je zei het zelf al in het israel vs palestina topic het grootste gedeelte van de bevolking is onschuldig aan terreuractie's.
Feitelijk hebben de Bosnische Serviërs de oorlog (al dan niet terecht gewonnen) zij bezitten nu 50 procent van het land met een etnische minderheid terwijl de Kroaten (ook een minderheid) de overige 50 procent met de moslims (overgrote meerderheid) delen.
quote:De Serviërs ook hoor.
Op zaterdag 2 augustus 2003 20:49 schreef sp3c het volgende:
de moslims werden systematisch uitgeroeid
quote:de kroaten ook wat is je point?
Op zaterdag 2 augustus 2003 21:00 schreef Gil-galad het volgende:[..]
De Serviërs ook hoor.
quote:Dat iedereen dus fout was.
Op zaterdag 2 augustus 2003 21:07 schreef sp3c het volgende:[..]
de kroaten ook wat is je point?
quote:vandaar dat de VN neutraal was in het conflict
Op zondag 3 augustus 2003 11:31 schreef Strijder het volgende:[..]
Dat iedereen dus fout was.
quote:De NAVO had gewoon een tank-divisie er in moeten laten rollen, in 1992. Ik ben natuurlijk maar een klein zielig internettende jongetje van 19 jaar, dus ik kan het fout hebben.
Op zondag 3 augustus 2003 17:13 schreef sp3c het volgende:[..]
vandaar dat de VN neutraal was in het conflict
quote:dat was dan ook de bedoeling ... althans dat wilde de VN
Op zondag 3 augustus 2003 17:16 schreef tvlxd het volgende:[..]
De NAVO had gewoon een tank-divisie er in moeten laten rollen, in 1992. Ik ben natuurlijk maar een klein zielig internettende jongetje van 19 jaar, dus ik kan het fout hebben.
UNPROFOR zou tussen de 15000 en 23.000 man pantserinfanterie moeten bevatten die de bosnische serviers uit Srebrenica, Zepa en Bihac, de Kroaten uit Gorazde en alle strijdende partijen uit Sarajevo moest schieten.
probleem was alleen dat niemand bereid was om troepen offensief in te zetten in VN verband behalve NL, UK, FR en nog wat landen en het uiteindelijke aantal rond de 8000 bleef hangen (de lichte optie) met als resultaat dat Zepa en Srebrenica zijn veroverd door de Serven, Gorazde door de Kroaten ... dat Bihac is verlaten door de Britten en dat Sarajevo 5 jaar lang onder vuur heeft gelegen.
Die hele crisis op de Balkan was een fucking mess maar dat zul je nooit horen bij Nova of Netwerk daarom zijn er nog steeds ruim 6000 mensen uit Srebrenica vermist ... die liggen namelijk niet in massagraven maar in de bossen tussen Srebrenica en Tuzla.
daar wordt niet gezocht omdat dan zou blijken dat de moslims helemaal niet zo onschuldig waren als over het algemeen wordt aangenomen (een dag voor de val is er een colonne van 10000+ mannen waarvan 1/3 ongeveer gewapend te voet naar Tuzla vertrokken en die groep is toen vernietigd door de Serven (legitiem doelwit)).
quote:omdat die vooraan liepen ja die hebben de serven weten te verrassen
Op zondag 3 augustus 2003 18:46 schreef BAZZA het volgende:
Niet die hele groep is weggevaagt, voor zover ik weet waren alle hoge Moslim figuren met hun families allemaal veilig elders aangekomen voordat de enclave viel.
er liggen daar in de bossen meer dan 6000 lijken, waarom het joegoslavië tribunaal zich concentreert op massagraven met hoogstens 200 slachtoffers in en om srebrenica zelf is mij een raadsel
quote:Gemakzucht en PR.
Op zondag 3 augustus 2003 18:58 schreef sp3c het volgende:[..]
omdat die vooraan liepen ja die hebben de serven weten te verrassen
er liggen daar in de bossen meer dan 6000 lijken, waarom het joegoslavië tribunaal zich concentreert op massagraven met hoogstens 200 slachtoffers in en om srebrenica zelf is mij een raadsel
quote:Klopt. Ik begrijp er ook geen reet van dat alleen de Serven worden aangepakt en de moslims en kroaten die net zo erg waren als slachtoffer worden bestempeld. Ze deden allen net zo hard mee alleen de Serven waren gewoon beter en wonnen.
Op zondag 3 augustus 2003 18:15 schreef sp3c het volgende:daar wordt niet gezocht omdat dan zou blijken dat de moslims helemaal niet zo onschuldig waren als over het algemeen wordt aangenomen (een dag voor de val is er een colonne van 10000+ mannen waarvan 1/3 ongeveer gewapend te voet naar Tuzla vertrokken en die groep is toen vernietigd door de Serven (legitiem doelwit)).
quote:Yougoslavie ligt aan puin, bestaat niet meer, en dat kwam een hoop landen wel goed uit. En Servië probeerde het zaakje bij elkaar te houden.
Op zondag 3 augustus 2003 22:45 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Klopt. Ik begrijp er ook geen reet van dat alleen de Serven worden aangepakt en de moslims en kroaten die net zo erg waren als slachtoffer worden bestempeld. Ze deden allen net zo hard mee alleen de Serven waren gewoon beter en wonnen.
quote:Dit tribunaal lijkt dan wel onafhankelijk, maar toen ik bij een zitting in de zaak Milosovic zat te kijken, kreeg ik toch best het gevoel dat die rechters hem gewoon niet willen horen. Zelfs als hij wel wat zinnigs te melden had. Dat hij terecht vast zit is voor mij een afgedane zaak, maar een rechter hoort onpartijdig te blijven en dat is in dit gevel helemaal niet het geval. Wat de geloofwaarsigheid van het tribunaal nu niet ten goede komt. (En dat speelt de Amerikanen weer in de kaart en dat bevalt me al helemaal niet.)
Op zondag 3 augustus 2003 18:58 schreef sp3c het volgende:[..]
quote:
Amerikaanse burger komt om door landmijn in IrakTIKRIT - Een Amerikaanse burger is dinsdag in Irak om het leven gekomen toen hij in de omgeving van Tikrit met zijn vrachtwagen op een landmijn reed. Dat heeft een woordvoerder van het Amerikaanse leger gemeld.
Het slachtoffer was een aannemer die voor het Amerikaanse leger werkte. Zijn bedrijf assisteert technici van het leger bij het operationeel maken van de oliepijpleiding tussen Irak en Turkije.
Eerder werd gemeld dat er sprake zou zijn geweest van een aanslag. Door Iraaks verzet zijn sinds 1 mei 53 Amerikaanse militairen om het leven gekomen. De dood van een Amerikaanse burger was nog niet eerder gemeld.
ANP
quote:onzin, Servië probeerde zoveel mogelijk land voor de Serven te claimen netzoals de kroaten dat voor Kroatië en de moslims dat voor Bosnië deden
Op zondag 3 augustus 2003 22:48 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Yougoslavie ligt aan puin, bestaat niet meer, en dat kwam een hoop landen wel goed uit. En Servië probeerde het zaakje bij elkaar te houden.
die hadden echt geen multiculturele samenleving voor ogen
quote:Dat idee had ik ook, jammer is dat.
Op maandag 4 augustus 2003 15:57 schreef en_door_slecht het volgende:Dit tribunaal lijkt dan wel onafhankelijk, maar toen ik bij een zitting in de zaak Milosovic zat te kijken, kreeg ik toch best het gevoel dat die rechters hem gewoon niet willen horen. Zelfs als hij wel wat zinnigs te melden had.
quote:Nee dat gaat nog altijd gewoon in Dollars, Saddam kreeg ook gewoon in Dollars de centen van zijn olie ondanks zijn leugens over de euro.
Op woensdag 6 augustus 2003 02:16 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Kan iemand mij zeggen of de olie in Irak nog steeds wordt afgerekend in Euro's?
quote:Hoe zit dat dan met dat besluit uit 2000 om de olie voortaan af te rekenen in Euro's (als enige land)?
Op woensdag 6 augustus 2003 02:27 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nee dat gaat nog altijd gewoon in Dollars, Saddam kreeg ook gewoon in Dollars de centen van zijn olie ondanks zijn leugens over de euro.
Wel grappig dat dat bleek toen Baghdad net was gevallen en de bedragen van de Jordaniers voor de olie gewoon nog in zakken van de staatsbank zaten en volledig uit nieuwe 100 dollar biljetten bestond
quote:sorry ben ik weer : zo weg hoor alleen hoi, doei
Op woensdag 6 augustus 2003 02:41 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Hoe zit dat dan met dat besluit uit 2000 om de olie voortaan af te rekenen in Euro's (als enige land)?
Er was toch ook goedkeuring mbt het olie voor voedsel enzo inzake de euro's? (dat is uiteindelijk toch goedgekeurd door de VN?)
quote:Dat ging in euro's, maar dat was slechts een deel van alle olie verkopen en de Iraki's wisselden die Euro's vervolgens meteen weer om in dollars.
Op woensdag 6 augustus 2003 02:41 schreef Cosma-Shiva het volgende:Hoe zit dat dan met dat besluit uit 2000 om de olie voortaan af te rekenen in Euro's (als enige land)?
Er was toch ook goedkeuring mbt het olie voor voedsel enzo inzake de euro's? (dat is uiteindelijk toch goedgekeurd door de VN?)
quote:Ok thanks.
Op woensdag 6 augustus 2003 03:13 schreef BAZZA het volgende:Dat ging in euro's, maar dat was slechts een deel van alle olie verkopen en de Iraki's wisselden die Euro's vervolgens meteen weer om in dollars.
Het was dus eigenlijk een volledig nutteloos gebaar.
quote:Als ze gewacht hadden met wisselen tot nu toe zouden ze wel zo'n 20% koerswinst hebben gemaakt.
Op woensdag 6 augustus 2003 03:13 schreef BAZZA het volgende:Dat ging in euro's, maar dat was slechts een deel van alle olie verkopen en de Iraki's wisselden die Euro's vervolgens meteen weer om in dollars.
Het was dus eigenlijk een volledig nutteloos gebaar.
Waarom zouden ze trouwens al die euros meteen weer in dollars omwisselen, als ze zaken deden met frankrijk en duitsland wilden die toch zeker liever in euro's dan in dollars betaald worden.
Heb jij voor je beweringen trouwens nog enige bronnen?
quote:Ja da's waar
Op woensdag 6 augustus 2003 18:18 schreef Basp1 het volgende:
Als ze gewacht hadden met wisselen tot nu toe zouden ze wel zo'n 20% koerswinst hebben gemaakt.
quote:Omdat Irak het meeste van zijn geld niet op bankaccounts (meer) had in het buitenland ivm inbeslagnemingen in de laatste golfoorlog, en men dus liever dollars had.
Waarom zouden ze trouwens al die euros meteen weer in dollars omwisselen, als ze zaken deden met frankrijk en duitsland
quote:Heeft eens een stuk over in Het Parool gestaan, dat al het geld dat men in Irak heeft kunnen opduikelen in de kluizen en op andere verstopplaatsen allemaal dollars waren zou je opzich ook een hint moeten geven
Heb jij voor je beweringen trouwens nog enige bronnen?
quote:Oke, het komt niet door strijders, maar gister was er nog een dode: [centraal] Irak na de oorlog, deel 8
Op woensdag 6 augustus 2003 19:25 schreef Disorder het volgende:
Ligt het aan mij of zijn de Jihaad-strijders in Irak met vakantie. Ik lees niks meer over Amerikaanse doden.
En wanneer jij een week niets hoort over doden, is dat gelijk goed nieuws? Is dat niet een beetje kort?
quote:Normaal gesproken als ik elke ochtend teletekst pagina 101 las stond er bijna elke dag iets over een paar gesneuvelde Amerikanen door een guerilla aanval. Nu niet meer, het viel me gewoon op.
Op woensdag 6 augustus 2003 19:28 schreef Sidekick het volgende:[..]
Oke, het komt niet door strijders, maar gister was er nog een dode: [centraal] Irak na de oorlog, deel 8
En wanneer jij een week niets hoort over doden, is dat gelijk goed nieuws? Is dat niet een beetje kort?
quote:
Koerden blokkeren Turkse missie in IrakLONDEN - Koerdische leiders hebben een Amerikaans verzoek afgewezen om 12.000 Turkse miltairen door het noorden van Irak te laten gaan voor een eventuele vredesmissie in Fallujah. Dat heeft de Britse krant Financial Times donderdag gemeld.
Adel Murad, de politieke leider van de Patriottische Unie van Koerdistan (PUK) zei dat generaal John Abizaid van het Amerikaanse Centrale Commando het verzoek in het weekeinde heeft gedaan tijdens een bijeenkomst met de PUK en de Democratische Partij van Koerdistan (KDP) in Mosul in het noorden van Irak.
Murad zei dat Turkse troepen in Irak de Koerdische steun voor de inspanningen van de VS om een nieuwe Iraakse regering te vormen, ondermijnen. Hij zei te vrezen voor geweld tussen Turkse militairen en Koerdische strijders.
De weigering van de Koerden werpt een nieuwe horde op voor de VS, die proberen een derde divisie buitenlandse troepen te krijgen om de last van de 146.000 Amerikaanse militairen in Irak te verlichten. De Britten hebben al een vredesmissie in het zuiden en een door Polen geleide coalitie neemt binnenkort de veiligheidstaken in vijf provincies ten zuiden van Bagdad over.
De Turkse soldaten zouden kunnen worden overgevlogen naar het midden van Irak, om te patrouilleren in door andere soennitische moslims bewoonde gebieden, maar dat is wel een dure optie.
ANP
quote:Bron: http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/08/07/sprj.irq.embassy.blast/index.html
Bomb at Jordan Embassy in BaghdadBAGHDAD, Iraq -- A car bomb has exploded outside the Jordanian Embassy in Baghdad, killing up to 10 people -- including five Iraqi guards -- and injuring about 40 others, according to Iraqi and U.S. officials.
Crowds rushed the embassy after Thursday's explosion, looting parts of the facility and burning pictures of Jordan's King Abdullah and his father, the late King Hussein. U.S. officials then cordoned off the area.
The wreckage of six cars burned outside the embassy as makeshift fire crews worked to put out the flames in front of the shattered facade of the compound.
quote:Joh.
VS kiezen voor minder agressieve acties in IrakWASHINGTON - De Amerikaanse militairen gaan bij hun zoektocht naar aanhangers en leden van het verdreven regime van Saddam Hussein minder agressieve methodes gebruiken. Dat heeft de Amerikaanse luitenant-generaal Ricardo Sanchez gezegd, aldus The New York Times donderdag.
De Amerikanen nemen die maatregel, omdat ze door hun hardhandige optreden steeds meer Irakezen tegen de haren instrijken. Bij de jacht op leden van de Baath-partij en andere vertrouwelingen van Saddam gingen de Amerikanen tot nu toe niet altijd even zachtzinnig te werk, gaf Sanchez toe aan The New York Times.
De luitenant-generaal zei dat huidige Iraakse leiders hem lieten weten dat het respect van een man wordt ondermijnd ,,wanneer je hem vooor de ogen van zijn familie een zak over het hoofd doet en hem op de grond gooit'', aldus Sanchez.
ANP
quote:En hier weer zo'n bericht.
Op woensdag 6 augustus 2003 19:35 schreef Disorder het volgende:[..]
Normaal gesproken als ik elke ochtend teletekst pagina 101 las stond er bijna elke dag iets over een paar gesneuvelde Amerikanen door een guerilla aanval. Nu niet meer, het viel me gewoon op.
quote:
Weer Amerikaanse militairen in Bagdad gedoodBAGDAD - Twee Amerikaanse militairen zijn in Bagdad in een vuurgevecht met aanhangers van Saddam Hussein om het leven gekomen. Dat heeft het Amerikaanse leger donderdag bekendgemaakt.
De twee werden woensdag gedood toen ze in het district al-Rashid door Saddam-aanhangers werden beschoten. Een van de militairen was onmiddellijk dood. De ander overleed korte tijd later aan zijn verwondingen. Het is niet bekend of onder de aanvallers ook slachtoffers zijn gevallen.
Zoektocht
Bij hun zoektocht naar aanhangers en leden van het verdreven regime van Saddam Hussein gaan Amerikaanse militairen minder agressieve methodes gebruiken. Dat heeft de Amerikaanse luitenant-generaal Ricardo Sanchez gezegd, aldus The New York Times donderdag.
De Amerikanen nemen die maatregel, omdat ze door hun hardhandige optreden steeds meer Irakezen tegen de haren instrijken. Bij de jacht op leden van de Baath-partij en andere vertrouwelingen van Saddam gingen de Amerikanen tot nu toe niet altijd even zachtzinnig te werk, gaf Sanchez toe aan The New York Times.
De luitenant-generaal zei dat huidige Iraakse leiders hem lieten weten dat het respect van een man wordt ondermijnd ,,wanneer je hem vooor de ogen van zijn familie een zak over het hoofd doet en hem op de grond gooit'', aldus Sanchez.
ANP
quote:Goh, daar zijn ze dan ook snel achter....
Op donderdag 7 augustus 2003 13:50 schreef Sidekick het volgende:[..]
En hier weer zo'n bericht.
[..]
Bij hun zoektocht naar aanhangers en leden van het verdreven regime van Saddam Hussein gaan Amerikaanse militairen minder agressieve methodes gebruiken. Dat heeft de Amerikaanse luitenant-generaal Ricardo Sanchez gezegd, aldus The New York Times donderdag.De Amerikanen nemen die maatregel, omdat ze door hun hardhandige optreden steeds meer Irakezen tegen de haren instrijken. Bij de jacht op leden van de Baath-partij en andere vertrouwelingen van Saddam gingen de Amerikanen tot nu toe niet altijd even zachtzinnig te werk, gaf Sanchez toe aan The New York Times.
ANP
Bron: LC
quote:Jah, de NOS houd wel van zulke berichten.
Op woensdag 6 augustus 2003 19:35 schreef Disorder het volgende:[..]
Normaal gesproken als ik elke ochtend teletekst pagina 101 las stond er bijna elke dag iets over een paar gesneuvelde Amerikanen door een guerilla aanval. Nu niet meer, het viel me gewoon op.
quote:RTL meldt ook dergelijke berichten hoor.
Op donderdag 7 augustus 2003 17:38 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Jah, de NOS houd wel van zulke berichten.
quote:bron: GvA
Vriend van Bush gaat privatiseringen Irak leiden
WASHINGTON (ap) -- De Amerikaanse president George Bush heeft zijn vriend Thomas Foley benoemd op een hoge post in Irak. Foley (51) moet leiding geven aan de ontwikkeling van de particuliere sector. Hij gaat rechtstreeks onder de Amerikaanse bewindvoerder Paul Bremer werken.Foley en Bush zijn bevriend sinds 1974, toen beiden aan de universiteit van Harvard studeerden. Foley bezit een beleggingsfirma en was in het verkiezingsjaar 2000 penningmeester van Bush' campagnecommissie in Connecticut.
In Irak moet Foley de privatisering van ongeveer 200 staatsbedrijven voorbereiden. Ook zal hij toezicht houden op buitenlandse investeringen. Alleen de olie-industrie en twee staatsbanken vallen buiten zijn werkterrein.
quote:En de speculaties voor banden met Irak worden weer tevoorschijn gehaald:
'Britse regering presenteert bewijzen MVW Irak'LONDEN - Hoewel weinig mensen er nog in geloven, leden van de Britse regering evenmin, komt de Britse inlichtingendienst binnenkort met 'harde bewijzen' dat Irak over massavernietigingswapens (MVW's) beschikte. Dit meldt de blad The Economist dat zaterdag verschijnt.
De informatie gaat vooral over de manieren waarop het voormalige Iraakse regime het bezit van MVW's probeerde te verdoezelen. The Economist citeert een regeringsbron die meldt dat de inlichtingendienst ,,hoopt te bewijzen dat bijna alle informatie in het eerdere dossier juist was''.
quote:En meer nieuws:
Lid al-Qaeda onthult samenwerking met IrakCRAWFORD - Een gearresteerd lid van al-Qaeda heeft onthuld dat het terroristennetwerk van Osama bin Laden hulp heeft gekregen van het verdreven Iraakse regime van Saddam Hussein met chemische en biologische wapens. Dat heeft het Witte Huis vrijdag bekendgemaakt.
De onthulling van de gedetineerde, die een hoge functie had bij al-Qaeda en verantwoordelijk was voor trainingskampen in Afghanistan, staat in een verslag dat het het Witte Huis heeft gepubliceerd over de ontwikkelingen in Irak sinds het einde van de grote miltiaire operaties in dat land. De man, wiens naam niet is vermeld, heeft gezegd dat Osama bin Laden zich tot Irak heeft gewend nadat hij tot de conclusie was gekomen dat zijn groep niet in staat was zelfstandig chemische of biologische wapens te maken in Afghanistan.
,,Irak heeft toegezegd een opleiding in chemische en biolgische wapens te verzorgen voor twee leden van al-Qaeda. De opleiding zou in december 2000 beginnen'', zei de gevangene.
De regering-Bush heeft banden tussen al-Qaeda en het regime van Saddam Hussein steeds genoemd als een belangrijke rechtvaardiging van een aanval op Irak.
Rapport
In het rapport, getiteld ,,Resultaten in Irak, honderd dagen op weg naar veiligheid en vrijheid'', staat ook dat de hooggeplaatste al-Qaeda-functionaris Abu Musab al-Zarqawi in mei 2002 naar Bagdad kwam voor medische behandeling. Hij was gewond geraakt bij een Amerikaanse luchtaanval op Afghanistan, waarna hij een been moest missen.
De Amerikanen hebben al-Zarqawi steeds beschouwd als de schakel tussen het bewind in Irak en al-Qaeda. De wapenspecialist, vooral op het gebied van gif, is in zijn geboorteland Jordanië bij verstek ter dood veroordeeld voor het beramen van aanslagen op Israëlische en Amerikaanse doelen. Volgens het rapport van het Witte Huis verleende het regime van Saddam Hussein materiële hulp aan Palestijnse terreurgroepen, waaronder Hamas en de Islamitsche Jihad.
ANP
quote:
Londen voor nieuwe VN-resolutie over IrakLONDEN - Groot-Brittannië is voorstander van een nieuwe resolutie van de Verenigde Naties over de wederopbouw van Irak. Dat heeft de Britse minister van Internationale Ontwikkeling Valerie Amos gezegd in een interview dat de Daily Telegraph zaterdag heeft gepubliceerd.
Amos zei dat de Verenigde Staten, die zich zorgen maken over de hoge prijs van hun Irak-beleid, in geld en in mensenlevens, ook een nieuwe resolutie willen. De Britse minister gelooft dat de VS beginnen te zien welke voordelen die hun zou kunnen opleveren. Een nieuwe resolutie zou mogelijk maken dat andere landen, zoals India, Pakistan en Turkije, deelnemen aan een multinationale vredesmacht met steun van de VN, zo suggereerde Amos.
,,Er zijn een paar landen die graag zouden willen bijdragen aan de vredesinspanningen, maar dat niet kunnen zolang er geen andere resolutie is'', legde de Britse minister uit.
ANP
quote:Tuurlijk, de contracten zijn binnen en de claims gelegd, dus laat de Internationale Gemeenschap nu de rommel maar opruimen.
Op zaterdag 9 augustus 2003 09:13 schreef Sidekick het volgende:Londen voor nieuwe VN-resolutie over Irak
Amos zei dat de Verenigde Staten, die zich zorgen maken over de hoge prijs van hun Irak-beleid, in geld en in mensenlevens, ook een nieuwe resolutie willen. De Britse minister gelooft dat de VS beginnen te zien welke voordelen die hun zou kunnen opleveren.
Het lijkt mij ook het beste, daar niet van, alleen vind ik het zo jammer dat onze regeringen zichzelf niet een wat hogere standaard opleggen.
quote:
Een gearresteerd lid van al-Qaeda heeft onthuld dat het terroristennetwerk van Osama bin Laden hulp heeft gekregen van het verdreven Iraakse regime van Saddam Hussein met chemische en biologische wapens. Dat heeft het Witte Huis vrijdag bekendgemaakt.
quote:Idd, dat gelooft toch geen hond.
Op zaterdag 9 augustus 2003 11:22 schreef tvlxd het volgende:[..]
.
DEBKAfiles Middle East sources reveal a thriving, unacknowledged, semi-secret Middle East trade route that has sprung up between Israel and Iraq in response to rising demand. More and more goods are getting through despite difficult and often hazardous conditions.
The sudden demand in Iraq for Israeli six-packs owes much to the dearth of beer manufacturing in the strictly Muslim Persian Gulf region and the dry heat raging in Baghdad, Tikrit, Mosul and Basra, which makes an iced beer a favorite thirst-quencher for the close to 150,000 American GIs and 15,000 British troops sweltering there in full combat gear. Many Iraqis, too, have taken advantage of the new openness to their geographical west and cultivated a taste for the Israeli brew.
To meet the demand, trucks, loaded with beer produced in Israeli breweries working round the clock, roll nearly 1,000 miles east night by night, through Jordan and over two frontiers..
Beer is not the only Israeli commodity heading into Iraq. The convoys carry farm produce, foodstuffs, dairy products, eggs and ice cream, orders for which keep Jordan-based Israeli sales agents and their Jordanian counterparts with full hands and busy satellite phones.
With the national economy in recession and expanding unemployment, Israeli manufacturers are responding with brisk efficiency to any unexpected equipment shortages sprung in American units far from home - from mobile kitchen units to transformers. The US Army Corps of Engineers, the unit responsible for the maintenance of Iraq oil installations, airfields and military landing strips, have found they can obtain pipe sections, pumps or reinforced concrete faster and more cheaply from Israel than by airlift from the US.
There is also a constant flow of military products including spare parts whether made in Israel, withdrawn from American emergency stores in southern Israel or unloaded under cover of dark from American cargo ships putting in at Ashdod and Haifa ports.
The Israeli supply role usually ends at the Jordanian-Iraqi frontier. Jordanian agents then take over and ascertain that the merchandize is safely delivered to the correct recipients at the Iraqi end, a hazardous and costly exercise in todays Iraq. Their easternmost destination is Baghdad; their northernmost, the oil city of Kirkuk and the Kurdish town of Suleimaniyeh.
Baghdad has two points of entry: the international airport and overland by heavily guarded trucks through the guerrilla-plagued Sunni Muslim Triangle of central Iraq.
At Baghdad international airport, administered by US forces as a military facility, flying goods in by any carrier entails a bureaucratic runaround for permits and clearance. Even when an infrequent permit is obtained, the airport lacks the handlers and porters for unloading and the products still have to run the guerrilla gauntlet along the route to Baghdad.
But as a rule, the US civil administrator Paul Bremer prefers not to see Israeli transports landing in Iraq. He only makes exceptions for urgently needed equipment or the evacuation of injured American soldiers in urgent need of competent hospital care to save their lives. An injured US troop can be ferried to Israel in approximately one hour 50 minutes, Baghdad-Tel Aviv flying time.
A dire peril facing any road convoy comes from Syrian-Iraqi highway robbers, especially in western and northern Iraq. In the first weeks after the main war battles were over, the robbers were usually Iraqi special forces troops stranded without food or money to feed their families. Since mid-June, Syrian-Iraqi gangs have organized, as in Afghanistan and other war-afflicted regions of the world, and prey regularly and systematically on the lucrative traffic on Iraqs pitted and scarred highways.
Israeli supply agents on the Jordan-Iraq frontier describe to DEBKAfile how the robbers operate: They hire Jordanian spotters for advance tips on the kinds of truck convoys heading into Iraq, their contents and the nature of security and protection they carry. If the tip is accurate and leads to a lucrative haul, the tipster receives a good fee in cash or in kind from the looted goods. If wrong, the tipster had better make himself scarce or his body may be found in a wadi near the border He would not be the first.
Jordanian security escorts for these convoys are extremely well paid for their high-risk assignments. This inflates the market price of commodities many times over, but is considered a worthwhile investment as only Jordanians can be trusted to bring them safely to their end users. Iraqi escort guards are as likely as not to collaborate with the robber gangs. Most are therefore paid only when the goods on order are handed over.
The gangs targeting is unpredictable. Sometimes a valuable convoy goes through untouched; others may be destroyed or selectively plundered by these desert predators. Israel agents consigning deliveries from the Jordanian border have learned to tag Israeli trucks onto convoys originating in Egypt or Jordan to avoid drawing attention. Yet, in at least one case, Israeli merchandise in a mixed convoy was singled out for destruction.
Despite these difficulties, Israels unacknowledged exports to Iraq, which started out at $6 million in May spiraled sevenfold to $42 million in June not counting the military items on special order from US armed forces.
BASRA - Britse militairen in de Zuid-Iraakse stad Basra zijn zaterdag door honderden woedende en ontevreden inwoners bestookt met stenen en brandende autobanden. Vier Iraakse burgers raakten gewond door afgevuurde Britse rubberkogels, aldus de BBC. Volgens een fotograaf van het Franse persbureau AFP raakten ook drie Britse militairen gewond.Veel inwoners van Basra zijn boos over het langdurige proces van wederopbouw. Ze moeten onder meer uren in de rij staan voor benzine, en dat in een land met enorme olievoorraden. Ook de stroomvoorziening in Basra is nog altijd beroerd.
Het oproer ontstond volgens deels tegenstrijdigde berichten bij tankstations waar lange rijen wachtenden stonden. Een Britse truck bij een van de stations zou door een granaat zijn getroffen, maar de Britse Defensie heeft dat niet bevestigd.
Waarom wordt daar niet gewoon voor verzorgd??
Je maakt zo geen vriendjes met de bevolking.
quote:De nadruk ligt op een economische werderopbouw. Dus geld binnenhalen enzo. Inderdaad dom dat ze vergeten dat ze eerst de bevolking op gang moeten helpen in het land zelf ...
Op zaterdag 9 augustus 2003 20:17 schreef schatje het volgende:
Ongeregeldheden in Basra:
[..]Waarom wordt daar niet gewoon voor verzorgd??
Je maakt zo geen vriendjes met de bevolking.
quote:Raar en onwaarschijnlijk verhaal, ik acht de 101st airborne wel proffesioneel genoeg om dergelijke actie's zonder het consumeren van alcohol uit te kunnen voeren
Op zaterdag 9 augustus 2003 16:57 schreef BAZZA het volgende:
A close inspection of photos from inside the Mosul villa where Qusay and Uday were shot dead by American troops last month reveals beer bottles and a candy wrapper with what looks suspiciously like Hebrew lettering. Ironically, Saddam Husseins sons and grandson may have spent their last hours consuming the products of the hated Zionist state.In another odd twist, the troops of the US 101st airborne division may have cracked open beer of the same Macabbee brand while laying Saddams heirs to siege.
en hoe Uday en co aan Hebreeuws bier moeten zijn gekomen wil ik ook wel weten dan
quote:Van de FP
De voormalige Iraakse minister van Binnenlandse Zaken, de heer Mahmud Dhiyab al-Ahmad, heeft zich gisteren overgegeven aan de Amerikaanse strijdkrachten in Irak. Hij staat op plaats 29 in de lijst van de 55 meest gezochte personen uit het Saddam-regime.Pikant detail is dat de Amerikanen vorige maand exact hetzelfde nieuws meldden. Een woordvoerder van de Amerikaanse strijdkrachten kon echter niet uitleggen hoe de de vork precies in de steel zat.
Dan vraag ik me toch af waar je mee bezig bent.
quote:Degene die die aktie uitvoerden waren die gasten van taskforce tig, die 101st waren er alleen maar om de wegen aftezetten enzo... mwah kan best dat ze een paar biertjes hebben gedronken, met die pest hitte... het moreel zal ook wel niet al te hoog zijn meer
Op zaterdag 9 augustus 2003 21:08 schreef sp3c het volgende:
Raar en onwaarschijnlijk verhaal, ik acht de 101st airborne wel proffesioneel genoeg om dergelijke actie's zonder het consumeren van alcohol uit te kunnen voeren
quote:Dat zal wel gewoon in dat huis van die neef/kennis hebben gestaan, gewoon import spul...
en hoe Uday en co aan Hebreeuws bier moeten zijn gekomen wil ik ook wel weten dan
quote:onzin, die gasten zitten daar echt geen bier te zuipen tijdens het werken zeker niet in die hitte want dan komt het 10x zo hard aan.
Op zondag 10 augustus 2003 00:54 schreef BAZZA het volgende:[..]
Degene die die aktie uitvoerden waren die gasten van taskforce tig, die 101st waren er alleen maar om de wegen aftezetten enzo... mwah kan best dat ze een paar biertjes hebben gedronken, met die pest hitte... het moreel zal ook wel niet al te hoog zijn meer
![]()
bericht is gewoon verzonnen door iemand
quote:de rebellen in Sierra leone zijn dan ook niet de gezworen vijand van Amsterdam
[..]Dat zal wel gewoon in dat huis van die neef/kennis hebben gestaan, gewoon import spul...
heb bij de rebellen in Siera Leone ook weleens kindsoldaten met Ajax shirtjes zien rondlopen dus ik kijk nergens meer van op
quote:Kan best verzonnen zijn hoor... maar die gasten kunnen ook best een biertje gepakt hebben... 1 of 2 hebben niet echt een invloed hoor op een grote volwassen kerel
Op zondag 10 augustus 2003 15:14 schreef sp3c het volgende:
onzin, die gasten zitten daar echt geen bier te zuipen tijdens het werken zeker niet in die hitte want dan komt het 10x zo hard aan.bericht is gewoon verzonnen door iemand
quote:Tja ach... Saddam dronk ook maar wat graag Amerikaanse whisky en keek graag Amerikaanse films
de rebellen in Sierra leone zijn dan ook niet de gezworen vijand van Amsterdam
quote:
BAGDAD (ANP) - Een Amerikaanse militair is in Irak overleden als gevolg van de extreme hitte. Een woordvoerder van de Amerikaanse troepen verklaarde zondag dat de hoge temperatuur te veel was geworden voor de man.De soldaat bezweek toen hij in een konvooi onderweg was, 180 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Bagdad. De temperatuur was er opgelopen tot meer dan 50 graden.
Zaterdag werd bekend dat in verband met de hitte de Nederlandse mariniers in Irak eerder worden afgelost. Het ministerie van Defensie vindt het niet verantwoord de militairen de volle zes maanden te laten uitzitten. In plaats daarvan gaan ze nu na vier maanden al terug naar Nederland.
quote:volledig artikel
Honderden inwoners van de havenstad Basra in Zuid-Irak zijn zondag voor de tweede opeenvolgende dag de straat opgegaan om te protesteren tegen de voedsel- en brandstofschaarste.
De betogers staken banden in brand en vernielden voertuigen. Britse militairen losten waarschuwingsschoten. In het geweld raakte een Irakees gewond.
als je soldaten langer dan 4 maanden uitzend moet je (in NL) namelijk verplicht 2 weken met verlof en dat kost geld.
en Bazza ik geloof er niet in, je drinkt geen alcohol op je werk dit snappen zelfs somaliërs in het gemiddelde magazijn ... dan wil je beweren dat een eenheid als de 101st airborne tijdens het gevangen nemen/uitschakelen van de zonen van Saddam Hussein biertjes staan te drinken??
unlikely, dat van die hebreeuwse shit en amerikaanse whiskey kan je wel gelijk in hebben ... dat Mecca cola is namelijk niet te zuipen (voor de grap een keer besteld bij de shoarma tent ... nooit doen!)
quote:gevechten nog wel
Op zondag 10 augustus 2003 15:34 schreef schatje het volgende:
Gevechten in Basra gaan door:
[..]
quote:Hoe zullen we het dan noemen??
Op zondag 10 augustus 2003 15:38 schreef sp3c het volgende:[..]
gevechten nog wel
quote:rellen?
Op zondag 10 augustus 2003 15:40 schreef schatje het volgende:[..]
Hoe zullen we het dan noemen??
quote:Oke, dat is idd een betere benaming.
Op zondag 10 augustus 2003 15:40 schreef sp3c het volgende:[..]
rellen?
The American-led administration in Iraq has received intelligence reports that hundreds of Islamic militants who fled Iraq during the war have returned and are planning to conduct major terrorist attacks.
L. Paul Bremer III, the top civilian administrator in Iraq, said in an interview on Friday night that fighters from Ansar al-Islam, a militant organization that the United States tried to destroy during the war, had escaped to Iran and then slipped back across the border into Iraq. He said hundreds of the militants were now in Iraq, where they were preparing to attack the occupation forces or administration.
"The intelligence suggests that Ansar al-Islam is planning large-scale terrorist attacks here," Mr. Bremer said. "So as long as we have, as I think we do, substantial numbers of Ansar terrorists around here I think we have to be pretty alert to the fact that we may see more of this."
The Bush administration has asserted that Ansar has ties to Al Qaeda. Officials of the occupying authority, including Mr. Bremer, said it was possible that Al Qaeda was in Iraq, but they said there was no conclusive proof of that.
Mr. Bremer spoke a day after a car bomb attack ripped through the Jordanian Embassy in central Baghdad, killing 17 people and wounding scores more. It was the deadliest attack against civilians since the American military took control of Baghdad, and it represented a new type of security problem for the American-led occupation. The perpetrators of the attack are still unknown and investigators from the F.B.I. have been sent to investigate the blast.
"We have seen here a new technique for Iraq that we have never seen before," Mr. Bremer said, referring to the car bomb used in the attack.
Mr. Bremer, who served as the chief counterterrorism official at the State Department during the Reagan administration, said his first thought was that the attack had been carried out by a foreign militant organization and not former members of Saddam Hussein's government. That initial assessment was based on the fact that car bombings were a standard technique of such organizations in the Middle East but have been virtually unknown in Iraq during the American-led occupation.
But Mr. Bremer said intelligence experts had since told him that some elements of Mr. Hussein's security apparatus were capable of making car bombs.
"My initial instinct was to believe that this had to be done from somebody from outside," he said. "But I have been told we captured and spoke to some ex-regime people and that there was part of the Mukhabarat that specialized in sophisticated bombing and it is possible that this kind of technique did exist."
The Mukhabarat was the Iraqi intelligence service.
Mr. Bremer said it was also possible that Ansar al-Islam or another militant organization had provided technical expertise on making car bombs to former Baathists who then carried out the attack.
He said the motivations of the attackers were unclear. The Jordanian Embassy, he said, might have been attacked because of Jordan's cooperation with the United States during and after the war to topple Mr. Hussein's government. He said it was unlikely that opponents of the government carried out the attack to punish Jordan for having granted asylum to Mr. Hussein's daughters.
The central question for the American-led administration here, however, is whether the car bombing is an isolated act or the beginning of a new series of bombings. Officials are worried that they may be facing a new wave of attacks by Ansar al-Islam even if the group had no role in the attack on the embassy.
The onset of major bombings of this type would present a new danger to American and allied forces, who so far have been attacked primarily by insurgents and foreign fighters armed with rocket-propelled grenades, explosive devices and small arms.
The prospect of such attacks is a worry for another reason. The Bush administration has calculated that attacks by Baathist operatives will substantially decrease if Mr. Hussein is captured or killed and former officials of his government are deprived of a rallying cry. But there is no reason to think that attacks will necessarily cease because they seem to be motivated by a desire to lash out at the Americans over their support for Israel and their presence in the Middle East.
Ansar al-Islam had set up camp near the eastern Kurdish territory in northern Iraq, and the United States had mounted air attacks on the group during the war.
Kurdish forces who supported the American campaign to overthrow Mr. Hussein moved into the group's former stronghold, but many of the group's fighters fled to Iran and then infiltrated back into Iraq, according to American intelligence.
Mr. Bremer said the group had a history of carrying out major terrorist attacks, including car bombings. "The history is they do big stuff," he said. "They don't do chicken-feed-type stuff."
He said more precise information about the group and its makeup would probably not be available until American and allied troops captured or killed many of its members.
Gen. Richard B. Myers, the chairman of the Joint Chiefs of Staff, has said that some suspected members of the group have been captured and are being interrogated. But Mr. Bremer seemed to suggest that there was still considerable uncertainty about the identity and nationality of many of the group's operatives.
In addition to terrorist threats, Mr. Bremer has been concerned about the role of foreign fighters, who have been conducting ambushes and guerrilla attacks against American forces.
He said the new Governing Council in Iraq had asked the administration here to contact nations like Syria to find out how many of their citizens had come to Iraq to fight against the allies and the Council. But he said officials here had not obtained any precise information on such a count.
The Third Armored Cavalry Regiment recently apprehended about 40 suspected fighters near the Syrian border, officials said. They are being interrogated to determine how many are foreign fighters from nations like Syria, Saudi Arabia and Yemen.
Mr. Bremer said the basic strategy to fend off terrorist attacks was to press for new intelligence and mount raids to pre-empt them. "In the broadest sense, of course, though it is hard on us here, I would rather be fighting them here than fighting them in New York," he said.
quote:Word tijd dat de VS Iran een bezoekje brengt, ze zijn nu toch in de buurt.
Op zondag 10 augustus 2003 17:11 schreef BAZZA het volgende:
L. Paul Bremer III, the top civilian administrator in Iraq, said in an interview on Friday night that fighters from Ansar al-Islam, a militant organization that the United States tried to destroy during the war, had escaped to Iran and then slipped back across the border into Iraq. He said hundreds of the militants were now in Iraq, where they were preparing to attack the occupation forces or administration.
quote:Ben benieuwd wat voorn wapens dat dan waren, want als de FBI moet komen weten zelfs de wapenexperts van het leger het niet, want die lopen ook wel in Irak rond.
The perpetrators of the attack are still unknown and investigators from the F.B.I. have been sent to investigate the blast.
Repost
Okies als ik van dit nieuwsbericht uit mag gaan krijgen we al snel weer een dictatuur in Irak.
Hoofdlijn: Bush geeft VS bedrijven (die iets met de Iraakse olie te maken hebben) volledige immuniteit tegenover de wetten van Irak.
Now, a potentially explosive executive order has just
been discovered by SEEN, the Sustainable Energy
and Economy Network. Signed on May 22, it
appears to give U.S. oil companies in Iraq blanket
immunity from lawsuits and criminal prosecution.
Here's what happened: On May 22, the U.N. Security
Council passed Resolution 1438, which provided gas
and oil companies in Iraq with limited immunity until
Dec. 21, 2007. Their reason? To protect the flow of oil
revenues into the development fund that will be used
to reconstruct Iraq. The U.N. resolution, however, did
not provide immunity from human rights violations or
environmental damage. Nor did it protect any
employee or any company after the oil was produced
and extracted in Iraq.
Notice what President Bush changed when, on the
same day, he issued Executive Order 13303 -- called
"Protecting the Development Fund and Certain Other
Property in Which Iraq Has an Interest." Unlike the
U.N. resolution, the president's order appears to
place U.S. corporations above the law for any
activities related to Iraq oil, either in that country or in
the United States.
It also declared a national emergency as the
justification for sweeping aside all federal statues,
including the Alien Tort Claims Act, and appears to
provide immunity against contractual disputes,
discrimination suits, violations of labor practices,
international treaties, environmental disasters and
human rights violations. Even more, it doesn't limit
immunity to the production of oil, but also protects
individuals, companies and corporations involved in
selling and marketing the oil as well.
Unlike the U.N. resolution, therefore, the order
provides immunity for more of the industry's activities,
as well as for a broader swath of individuals,
companies and corporations.
These are the kind of legal protections that most
corporations could only dream of enjoying. If, for
example, a U.S. oil company engages in criminal
behavior in California, and its assets can be traced
back to Iraqi oil, it could be immune from any kind of
prosecution.
Tellingly, the president's order provides no such legal
immunity for companies who are helping to
reconstruct Iraqi communications, computer or
electrical infrastructure.
"In terms of legal liability," said Tom Devine, legal
director of the Government Accountability Project, a
Washington nonprofit group that defends whistle
blowers, "the executive order cancels the concept of
corporate accountability and abandons the rule of
law. It is a blank check for corporate anarchy,
potentially robbing Iraqis of both their rights and their
resources."
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/chronicle/archive/2003/08/08/ED163218.DTL
quote:het leger doet niet aan dit soort zaken ... als er iets ontploft heeft de vijand het gedaan (tenzij ze het zelf hebben gedaan) en daarmee is de zaak rond
Op zondag 10 augustus 2003 18:27 schreef Vodka het volgende:[..]
Word tijd dat de VS Iran een bezoekje brengt, ze zijn nu toch in de buurt.
[..]Ben benieuwd wat voorn wapens dat dan waren, want als de FBI moet komen weten zelfs de wapenexperts van het leger het niet, want die lopen ook wel in Irak rond.
De gasten in deze kwestie zullen uit moeten gaan zoeken naar dna materiaal enzo en hoe de terroristen te werk zijn gegaan zodat ze dit dan weer kunnen vergelijken met de bekende netwerken om te zien met wie ze mogenlijk te maken hebben.
Al-Qaeda stuurt guerrilla in Irak tegen bezetters
LONDEN - Leden van het terreurnetwerk al-Qaeda zijn vanuit Saudi-Arabië en andere Arabische landen naar Irak gegaan om er de guerrillastrijd tegen de Amerikaans-Britse bezetters te coördineren. Ze hebben voor dat doel een alliantie gevormd met voormalige hoge inlichtingenofficieren van Saddam Hussein. Volgens The Sunday Times noemt de alliantie zich Jaish Mohammed, het leger van de profeet Mohammed.De krant zegt zich onder meer te baseren op bronnen binnen de Amerikaanse strijdkrachten. De groep zou onder leiding staan van een Saudiër. De strijders zouden vrijwel allen Irakezen zijn.
Trainingskamp
De zondagskrant zegt de naam van de Saudische man te weten, maar ze zou zijn gevraagd die niet bekend te maken in verband met een lopend onderzoek naar de groep. De guerrillastrijders zouden een trainingskamp hebben in Razaza, niet ver van Bagdad. De groep zou daarenboven financiële steun krijgen van rijke Saudische staatsburgers.De samenwerking tussen leden van het verdreven Iraakse regime en al-Qaeda is in ogen van deskundigen vooral een gelegenheidscoalitie. Het verdreven regime van Saddam Hussein was seculier, terwijl al-Qaeda haar motivering vooral zoekt in de fundamentele stroming binnen de islam.
Haat
De Irakezen die zich bij Jaish Mohammed hebben aangesloten, zouden behalve religieuze drijfveren dan vooral ook nationalistische doelstellingen hebben. De leden zijn in elk geval verenigd in hun haat tegen de nieuwe overheersers van Irak.
Zouden de Amerikanen al een bezoekje hebben gebracht aan dat vermeende trainingskamp??
Ik heb er namelijk nog niets over gehoord.
quote:De VS zal dit ongetwijfeld aanhalen als zijnde banden tussen Al Qaida en Saddam als dit waar is.
Op zondag 10 augustus 2003 19:56 schreef schatje het volgende:
Over terroristen gesproken:
[..]Zouden de Amerikanen al een bezoekje hebben gebracht aan dat vermeende trainingskamp??
Ik heb er namelijk nog niets over gehoord.
quote:En inmenging die niet gewenst is, dus weer een excuus om die landen aan te pakken.
Op zondag 10 augustus 2003 20:01 schreef elcastel het volgende:[..]
De VS zal dit ongetwijfeld aanhalen als zijnde banden tussen Al Qaida en Saddam als dit waar is.
---
Opnieuw Amerikaanse soldaat gedood:
BAGDAD Een Amerikaanse militair is bij een bomaanslag in Irak omgekomen.Twee andere Amerikanen raakten gewond bij de aanslag,die gisterochtend plaatsvond in de stad Baquba,noordoost van Bagdad.
BRING THEM HOME NOW! is a coordinating committee of military families, veterans, active duty personnel, reservists and others opposed to the ongoing war in Iraq and galvanized to action by George W. Bush's inane and reckless challenge to armed Iraqis resisting occupation to "Bring 'em on."
Our mission is to mobilize military families, veterans, and GIs themselves to demand: an end to the occupation of Iraq and other misguided military adventures; and an immediate return of all US troops to their home duty stations.
The truth is coming out. The American public was deceived by the Bush administration about the motivation for and intent of the invasion of Iraq. It is equally apparent that the administration is stubbornly and incompetently adhering to a destructive course. Many Americans do not want our troops there. Many military families do not want our troops there. Many troops themselves do not want to be there. The overwhelming majority of Iraqis do not want US troops there.
Our troops are embroiled in a regional quagmire largely of our own government's making. These military actions are not perceived as liberations, but as occupations, and our troops are now subject to daily attacks. Meanwhile, without a clear mission, they are living in conditions of relentless austerity and hardship. At home, their families are forced to endure extended separations and ongoing uncertainty.
As military veterans and families, we understand that hardship is sometimes part of the job. But there has to be an honest and compelling reason to impose these hardships and risks on our troops, our families, and our communities. The reasons given for the occupation of Iraq does not rise to this standard.
Without just cause for war, we say bring the troops home now!
Not one more troop killed in action. Not one more troop wounded in action. Not one more troop psychologically damaged by the act of terrifying, humiliating, injuring or killing innocent people. Not one more troop spending one more day inhaling depleted uranium. Not one more troop separated from spouse and children. This is the only way to truly support these troops, and the families who are just as much part of the military as they are.
Bush says "Bring 'em on." We say "BRING THEM HOME NOW!"
Bron; http://www.bringthemhomenow.org
[Dit bericht is gewijzigd door MasterPeace op 11-08-2003 21:32]
Dutch marines in the south of Iraq have come under gunfire in the first clash with Iraqi renegades since the peacekeeping troops were deployed in the war-torn Islamic country.
Looters of a cement factory fired gunshots at the reconnaissance troops on Friday and Saturday nights in the city of As Samawah, the capital of the Al Muthanna province. In Saturday's incident, eight Dutch marines returned fire and engaged the looters in an intense, five-minute gunbattle.
No one was injured in the clashes, but Saturday's battle is being described as the most serious incident involving foreign troops in As Samawah since the end of official hostilities on 1 May. The cement factory is a popular looting site due to the large amount of copper piping in the building.
About 1,100 Dutch troops will be stationed in the southern Iraqi province to maintain security in the thinly-populated, desert region. They are part of the US-British stabilisation force (SFIR) and Prime Minister Jan Peter Balkenende will fly to the US next month to engage in Iraqi security talks with President George Bush.
A military advisor had warned the Parliament that the troops should remain vigilant against renegade Iraqis regrouping in the area after carrying out attacks against western soldiers. The parliament backed the Cabinet's decision to deploy the troops in June.
And in the first show of hostilities, several marines were shot at when they entered the factory on Friday night, while two groups of soldiers who went in search of the looters also drew gunfire. The marines fired in total 16 bullets in return.
Local guards alerted Dutch marines to the presence of looters again on Saturday night. Marines demanded the Iraqis vacate the building, but were fired upon by looters wielding AK-47 machine guns. The eight marines were fired upon from two sides, newspaper De Volkskrant reported.
Major Cees Schellens said it was possible that the marines wounded some of the looters in returning fire and that troops heavily returned fire from Land Rovers and two heavy military vehicles. About 500 bullets were fired in the five-minute gunbattle.
But the plunderers suspected of being a group of three men escaped and for most of the marines involved, the two incidents were the first time they had been shot at during a military mission.
Meanwhile, the Defence Ministry said on Saturday it had reduced the length of the peacekeeping mission from six months to four months. It said the hot temperatures in Iraq 45 to 50 degrees Celsius made it irresponsible to remain to keep troops in the region longer than four months.
But Commandant Dick Swijgman said the heat had nothing to do with the reduced mission time, confirming that he had previously urged the ministry to reduce the mission's timeframe.
[Copyright Expatica News 2003]
"Zoodra ik "mariniers!" roep, moet gij dien kreet luid herhalen, met den klewang over het hoofd zwaaien en als dollen op de Iraki's instormen."
Generaal Van Heutsz
quote:bron: Volkskrant
Amerikanen schieten op Iraakse politieBAGDAD/BERLIJN -ANP Amerikaanse militairen hebben in de Iraakse hoofdstad Bagdad per ongeluk drie Iraakse politieagenten onder vuur genomen. Twee van hen overleefden de schietpartij niet.
Volgens de enige overlevende van het incident achtervolgden hij en zijn collega's al schietend een verdacht voertuig toen de Amerikanen hen op de korrel namen. Overlevende Hamza Atiya Muhsen vertelde maandag dat een van zijn collega's werd doodgeschoten toen hij met de armen in de lucht en zijn penning in zijn hand uit de auto stapte. Het voertuig was niet herkenbaar als politiewagen. Muhsen zegt zelf tijdens het incident zaterdag te zijn geschopt en geslagen.
Een hulpcommissaris van de politie in Bagdad bevestigde dat twee van zijn mensen zijn doodgeschoten door de Amerikanen. Hij zei te geloven dat de militairen de politieagenten voor mogelijke belagers hebben aangezien. Volgens hem is een delegatie van de Amerikaanse marechausse inmiddels bij hem langs geweest om condoleances aan te bieden.Een woordvoerder van het Amerikaanse leger zei op de hoogte te zijn van het incident maar weigerde meer informatie te verstrekken. De Arabische nieuwszender al-Jazeera stelde dat de Amerikanen vermoedden dat het trio met een explosief een aanslag op Amerikaanse militairen wilde plegen.
De strijdkrachten bevestigden maandag dat zondagavond een patrouillerende Amerikaanse militair in Irak door een bomaanslag om het leven is gekomen. Het zelfgemaakte explosief ontplofte in Baquba, ruim zestig kilometer ten noordoosten van Bagdad. De soldaat is het 57e slachtoffer van het Iraakse verzet sinds 1 mei. Twee andere militairen raakten gewond.
Een woordvoerder van de coalitietroepen meldde maandag dat zondagavond laat op zeventig meter van de Britse ambassade in Bagdad twee granaten ontploften. Een Irakees raakte gewond. Volgens de zegsman was de ambassade zelf niet het doelwit van de aanslag. De granaten ontploften onder vrachtwagens die vlakbij geparkeerd stonden. Met deze wagens waren goederen bij de ambassade afgeleverd.
Een Duitse regeringswoordvoerder sloot maandag uit dat de Bondsrepubliek in de nabije toekomst troepen naar Irak stuurt om de Amerikanen daar te ondersteunen. Volgens de zegsman heeft Washington Duitsland ook niet gevraagd militairen te leveren. Met zijn verklaring wilde de woordvoerder mogelijke misverstanden over uitlatingen van minister Struck van Defensie uit de weg ruimen.
Zondag had de bewindsman in een vraaggesprek laten doorschemeren dat Duitse troepen eventueel zouden kunnen meedoen aan een NAVO-missie in Irak, mits daaraan een mandaat van de Verenigde Naties ten grondslag ligt. Berlijn was een van de grootste tegenstanders van gewapend ingrijpen in Irak.
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story2&u=/030811/170/4y42c.html&e=7
Uit de telegraaf van vandaag:
quote:Vrijheid van handelen en meningsuiting is er tegenwoordig niet meer bij geloof ik....
Menselijke schilden' in Irak moeten boete betalen
MIAMI - De Amerikanen die afgelopen voorjaar naar Irak vertrokken om daar als 'menselijk schild' tegen de dreigende aanval op het land te protesteren, moeten nu een boete betalen van 10.000 dollar. Zij zouden de Amerikaanse sancties tegen het land hebben geschonden. Dit meldt de krant Sarasota Herald-Tribune.Het blad citeert een van de mensen die de boete moeten betalen. De 62-jarige Faith Fippinger zegt dat zij in een brief de keuze kreeg voorgelegd om bij wijze van 'schikking' 10.000 dollar te betalen, of voor de rechter te verschijnen. Zij zou dan veroordeeld kunnen worden tot 12 jaar gevangenisstraf of een boete van een miljoen dollar.
De Amerikaanse sancties tegen Irak verboden aan Amerikanen om banden te onderhouden met het regime van Saddam Hoessein en naar Irak te reizen. Maar Fippinger zegt dat zij naar Irak is gegaan uit "zorg voor het leven op aarde" en dat zij daarbij uitsluitend haar recht uitoefende om zich vrij te verplaatsen. Zij zegt niet van plan te zijn de boete te betalen.
Volgens de Sarasota Herald-Tribune zijn er nog ongeveer 20 andere Amerikanen die als 'menselijk schild' naar Irak zijn gegaan, en nu de boete opgelegd hebben gekregen.
quote:Ik heb hier nog altijd gemengde gevoelens bij. Maar vrijheid van handelen en meningsuiting ? Je verplaatst je in dit geval wel naar oorlogsgebied. Ik vind het ook wel een vorm van uitlokking, of dwarspisserij. En daarna weer terug naar de VS om de dagelijkse kost weer op te vatten ? Blijf er dan gelijk en help een handje, ik geloof dat ze juist nu hulp kunnen gebruiken.
Op dinsdag 12 augustus 2003 09:22 schreef Maerycke het volgende:
Ook leuk:Uit de telegraaf van vandaag:
[..]Vrijheid van handelen en meningsuiting is er tegenwoordig niet meer bij geloof ik....
Ook als je haast hebt mag je nog steeds niet te hard rijden.
quote:
Nederlandse mariniers om hitte eerder afgelost in Irak
Door een onzer redacteurenROTTERDAM, 11 AUG. De Nederlandse mariniers in Irak worden eerder afgelost dan voorzien. Dat heeft het ministerie van Defensie besloten. Volgens het department is de beslissing ingegeven door de hoge temperaturen in het gebied, die kunnen oplopen tot boven de vijftig graden celcius.
Nederland neemt sinds twee weken geleden met ongeveer 1.100 militairen deel aan de stabilisatiemacht SFIR in Irak. Nederland is verantwoordelijk voor de zuidelijke provincie Al-Muthanna, aan de grens met Saoedi-Arabië.
De mariniers, ondersteund door eenheden van de landmacht en de luchtmacht, zijn sinds begin augustus volledig operationeel en voeren patrouilles uit in het gebied. Daarbij is gebleken dat de omstandigheden als gevolg van de hitte zwaarder zijn dan verwacht, aldus een woordvoerder van het departement. ,,Je maakt van tevoren een inschatting. Maar pas op het moment dat je het echt gaat doen, weet je waar je over praat.'' Defensie wijst er op dat ook andere landen die troepen leveren in Zuid-Irak, zoals Denemarken, Italië en het Verenigd Koninkrijk, inmiddels hebben besloten de uitzendtermijn terug te brengen tot vier maanden.
J. Debie, voorzitter van de militaire vakbond VBM/NOV, verbaast zich echter over de beslissing van Defensie. ,,Tijdens de hoorzittingen in de Kamer gingen al stemmen op om de militairen niet zes, maar drie maanden uit te zenden. Dat werd toen niet nodig geacht. Dan vind ik het gek dat men nu ineens op andere gedachten komt.''
Door de vervroegde 'rotatie' zijn meer troepen nodig, maar de aflossing heeft ook voordelen voor Defensie. Militairen die zes maanden worden uitgezonden hebben recht op twee weken verlof. Dat recht komt nu te vervallen, waardoor de Nederlandse eenheid gedurende de missie volledig op sterkte blijft.
Vrijdag deed het eerste gewapende incident zich voor in het Nederlandse gebied, waar het in vergelijking met de rest van Irak tot nu toe rustig is geweest. Nederlandse verkenners werden beschoten toen ze in een cementfabriek bij de provinciehoofdstad As Samawah inbrekers betrapten. De plunderaars openden het vuur met automatische geweren. De Nederlanders schoten terug. Er vielen geen gewonden.
Bron: NRC - handelsblad van 120803
quote:
Nederlandse Chinook-helikopter ingezet in Irak voor gewond meisje
11-08-2003De Koninklijke Luchtmacht heeft zondagavond (10 augustus) in Irak een gewond Irakees meisje vervoerd. Het 12-jarige meisje had ernstige 2e en 3e graads brandwonden en is met een Chinook helikopter overgebracht naar het Amerikaanse veldhospitaal. Dit hospitaal, gelegen op de voormalige Iraakse vliegbasis Tallil, heeft intensive care faciliteiten. Het meisje is inmiddels geopereerd.
Het is de eerste keer dat de hulp van de Chinook werd ingeroepen in Irak. De helikopters van 1 (NL) Helidet maken deel uit van de Stabilisation Force Iraq (SFIR). Dit detachement van zo´n 100 luchtmachtmilitairen en 3 Chinooks van de vliegbasis Soesterberg, wordt geleid door Luitenant-kolonel Rob Gouders. De taak van het luchtmachtdetachement is het ondersteunen van 1 NLDET Irak met tactisch luchttransport waaronder ook medische evacuatievluchten (MedEvacs). De Chinooks zijn sinds 6 augustus operationeel in Irak.
Het 1 (NL) Helidet is gestationeerd op een voormalig Irakese vliegbasis nabij Tallil. Op deze basis zijn ook Amerikanen en Italianen gedetacheerd. Tallil ligt op de noord-oostelijke rand van de provincie Al Muthanna waar de hoofdmacht van de Nederlanders verblijft (foto: Rob Gieling/CAVDKM).
http://www.mindef.nl:30280/nieuws/persberichten/content/110803_chinook.html
Lt. Col. Steve Russell said the Iraqis were caught during a three-hour raid on 20 houses south of the city, Saddam's ancestral home. Officials described the detainees as members of a family closely associated with the deposed Iraqi leader.
About 200 U.S. soldiers participated in the operation, Russell said.
The captives were not identified by name. The general was not among the top 55 suspects on the deck of playing cards distributed to U.S. troops, but had been sought for some time, Russell said.
U.S. Central Command said Tuesday that U.S. forces have conducted 32 raids against enemy targets over the last 24 hours.
Een konvooi Amerikaanse legervoertuigen is in het noorden van Irak, bij de stad Mosul, in een hinderlaag gereden.Gewonden
De wagens werden beschoten met granaten. Er zouden verscheidene voertuigen zijn geraakt en er zouden gewonden zijn gevallen. Dat melden ooggetuigen.Dode
Eerder dinsdag werd een Amerikaanse militair gedood en raakten er twee gewond bij een bomaanslag op een ander konvooi, ten westen van Bagdad.Verzet
Sinds het einde van de oorlog tegen Saddam Hoessein zijn al 58 Amerikanen gedood door het Irakese verzet.
quote:Het gaat fijn zo
Op woensdag 13 augustus 2003 02:44 schreef schatje het volgende:
Konvooi VS in Irak in hinderlaag:
[..]
quote:en dat manneke zonder armen en benen heeft zichzelf met zijn tong naar Kuweit gebracht?
Op dinsdag 12 augustus 2003 18:58 schreef Mutant01 het volgende:
Dat zie ik de amerikanen niet zo snel doen, die zie ik eerder politieagenten neerschieten
quote:Idd, er is duidelijk georganiseerd verzet.
Op woensdag 13 augustus 2003 08:47 schreef yavanna het volgende:[..]
Het gaat fijn zo
quote:Het is een typische guerilla-oorlog geworden, volgens mij erkennen de Amerikanen dit ook. Nu moeten zij er voor zorgen, dat ze zich niet gek laten maken en hele dorpen afslachten.
Op woensdag 13 augustus 2003 15:32 schreef schatje het volgende:[..]
Idd, er is duidelijk georganiseerd verzet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |