abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13686924
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 13:16 schreef bixister het volgende:

[..]

over bierglazen gesproken: oud bruin schijnt ook goed te zijn voor BV!

Mama heeft inderdaad d'r buik vol van't kolven...

Oud bruin: 1 pint per dag (neemt papa een lekker bokbiertje of zo )
Ook anijsmelk: 1 per dag (papa drinkt mee)

trouwens dat van dat oud bruin schijnt niet zo te zijn. Alleen het feit dat er veel wordt gedronken helpt goed mee. Een oud bruin is tenslotte veel meer dan een glaasje water.
Mevrouw Bright drinkt ook ettelijke kannen kabouterthee (da's ook goed voor de BV zegt men; zit ook anijs in)

edit: fieptouwtje

[Dit bericht is gewijzigd door Bright op 06-10-2003 13:36]

pi_13690279
Getver hey Bright het lijkt me toch wel heel vervelend voor Mevr Bright als die borstvoeding maar niet goed op gang wil komen.
Trouwens voor jouw ook Bixister.

Daar zakt de moed toch van in je schoenen. Nou maar hopen dat ik niet zoveel problemen krijg. Ik vindt het trouwens wel heel moedig dat jullie zo door blijven tobben. Volgens mij zijn er genoeg die de moed al snel opgeven als het allemaal zo moet.

pi_13706174
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 15:31 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Getver hey Bright het lijkt me toch wel heel vervelend voor Mevr Bright als die borstvoeding maar niet goed op gang wil komen.
Trouwens voor jouw ook Bixister.

Daar zakt de moed toch van in je schoenen. Nou maar hopen dat ik niet zoveel problemen krijg. Ik vindt het trouwens wel heel moedig dat jullie zo door blijven tobben. Volgens mij zijn er genoeg die de moed al snel opgeven als het allemaal zo moet.

Nou, de BV komt wel op gang hoor... om de 2 uur ong. 70 tot 80 cc.
Als Elise dan om de 3 uur rond de 100cc wilt, dan moet't toch genoeg zijn.
Gisteravond hebben we echt 'bewezen' (empirisch dan he) dat ze echt 100cc per voeding wilt hebben. Die laatste druppels moet je er wel zo ongeveer in proppen, maar doe je dat niet, dan gaat ze echt na een half uur bleren.

Vanmiddag wegen!! Ben benieuwd naar haar gewicht. Terugrekenend vanuit de benodigde melk zou ze ong. 4kg zijn!

pi_13708469
Vanavond hebben we een afspraak met een lactatiedeskundige. Even aanhoren wat ze te vertellen heeft... Misschien heeft ze nog goede tips qua houding of zo. Natuurlijk zal ik die tips hier 'sharen'.

Wegen kan daar ook, dus dat komt vanavond wel.

FOK!fossiel dinsdag 7 oktober 2003 @ 10:56:03 #130
2628 Karin
pi_13708547
Wat goed Bright dat jullie een afspraak hebben gemaakt! Wie weet kan Elise met haar hulp wel gewoon aan de borst leren drinken, dan hoeft mw. Bright niet meer te kolven. Het vraag/aanbodsysteem komt toch het beste op gang als het kindje echt aan de borst drinkt.
Ik hoop echt dat ze jullie goed kan helpen.

Knap trouwens hoor van mw. Bright dat ze nog steeds kolft, ik denk niet dat ik dat volgehouden zou hebben.

pi_13708728
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:56 schreef Karin het volgende:
Wat goed Bright dat jullie een afspraak hebben gemaakt! Wie weet kan Elise met haar hulp wel gewoon aan de borst leren drinken, dan hoeft mw. Bright niet meer te kolven. Het vraag/aanbodsysteem komt toch het beste op gang als het kindje echt aan de borst drinkt.
Ik hoop echt dat ze jullie goed kan helpen.
quote:
Knap trouwens hoor van mw. Bright dat ze nog steeds kolft, ik denk niet dat ik dat volgehouden zou hebben.
Zei de lacteuse ( ) ook al. We merken wel dat het heel intensief is.
Maar hoelang moet Elise dan 'normaal gesproken' aan de borst? Is dat dan ook 10 minuten per kant?

* Bright is wel van z'n werk af als Elise de natuurlijke verpakking prefereerd boven een flesje

FOK!fossiel dinsdag 7 oktober 2003 @ 11:11:06 #132
2628 Karin
pi_13708835
Verschilt per kind en per voeding hoelang ze drinken volgens mij. Bram was de ene keer in 5 minuten klaar, de keer erop dronk hij wel een half uur. Maar het scheelt enorm veel werk, je hoeft de flesjes en kolf niet schoon te maken en je bent maar 1 x tijd kwijt, alleen het voeden. Ik zat altijd heerlijk op bed, beetje drinken ernaast en afstandsbediening in mijn vrije hand. Vond het heerlijk relaxte momenten.
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 11:37:09 #133
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_13709339
Lune drinkt per kant ongeveer 15 minuten, dat zijn er 5 meer dan aangeraden. Leegdrinken doet ze ze niet, althans de eerste borst wel, de tweede is een toetje. Hoeveel CC ze per keer drinkt weten we niet en interesseert ook niet zoveel. BV kan heel erg verschillen in samenstelling. Waar de een slagroom produceert komt een ander met water. Vanzelfsprekend heeft dat ook zijn weerslag op de hoeveelheid *in ml* die het kind nodig heeft. Belangrijkste is dat ze happy zijn en groeien. Overigens is ook de warmte belangrijk voor groei. Des te meer warmte JIJ toevoegt aan het bedje en kind des te minder ze zelf hoeven te maken. Warmte maken kost energie die ten koste van groei gaat...
Astrid heeft wel sterk het gevoel dat kolven en borstdrinken heel veel uitmaken voor het regelen. Bij borstvoeden is dat uitstekend afgemeten aan de vraag. Bij kolven is dat extreem moeilijk goed afgestemd te krijgen

Wat de kracht bij pompen aangaat. Met Storm en Sverre heeft Astrid lang gekolfd, maanden. Bij Sverre met een duo-pomp. Kracht half beginnen ivm pijn bij eerste paar keer zuigen en het plaatsen, daarna bijna vol en dat dan 10 minuten tot een kwartier per keer. Om de drie uur, gerekend vanaf begin kolven.
's Ochtends had ze altijd behoorlijk veel, gemiddeld 200cc... 100cc+ rechts en zo'n 70cc links. Naar de middag, avond snel afnemend. We hadden ook al snel de DV vol liggen met echt LITERS melk.

Overigens, maak er geen martelgang van. Borstvoeding is beter, maar het moet wel leuk blijven en te doen zijn. Beter met plezier de helft van de voeding bv en de rest oplosmelk dan jezelf en je omgeving plagen. Lukt het niet dan groeien ze evengoed van flesvoeding hoor!!

Heeel veel suc6..

Shaven..... not furred
pi_13710334
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:37 schreef bastardhost het volgende:
...
Overigens, maak er geen martelgang van. Borstvoeding is beter, maar het moet wel leuk blijven en te doen zijn. Beter met plezier de helft van de voeding bv en de rest oplosmelk dan jezelf en je omgeving plagen. Lukt het niet dan groeien ze evengoed van flesvoeding hoor!!

Heeel veel suc6..

Dit is precies wat ik al tegen mijn vrouw heb gezegd. Zo krijgt ze toch belangrijke afweerstoffen binnen en groeit goed. Maar zolang het alleen met BV gaat, doen we het zo.
Ben wel heel erg benieuwd of het vanavond zal gaan lukken...

200cc?? Goh, daar zijn we dus nog lang niet

dinsdag 7 oktober 2003 @ 15:18:08 #135
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_13715389
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 12:13 schreef Bright het volgende:
even over dat advies aan phileine:
Zou het niet beter zijn om, als er gekolft moet worden, dan een dubbele kolf te gebruiken en toch 20 minuten door te kolven? Wordt daarmee de productie opgevoerd (omdat elke borst een dubbele tijd wordt afgekolft) of juist verminderd (omdat de zuigkracht wordt verminderd)

oh, nog een vraag die hiermee te maken heeft: Die kolf heeft een variabele zuigkracht. Moet die juist hard of juist zacht zuigen? Iemand ervaring in deze hoek?

Bright, toen ik voor Sverre ben gaan kolven (direct na zijn geboorte met 29 weken en dus wetende dat ik lange tijd alleen moedermelk via een sonde kon laten geven) raden ze mij in het ziekenhuis in Zwolle aan om direct met een dubbele kolf te werken omdat dat 1) beter voor het op gang brengen van de melk was en 2) veel tijd zou besparen omdat ik toch een week of 10 zou moeten kolven voor Sverre uberhaupt uit de borst kon drinken.
En over de zuigkracht, zet hem zo hard dat het (net) niet pijnlijk voelt. Wat ik zelf altijd deed was even rustig beginnen en dan langzaam steeds een stukje hoger draaien, je went aan het gevoel van die kolf.Zelf kolvde ik in die tijd de eerste keer rond de 210 ml en daarna zo'n 150 ml en rond etenstijd rond de 100ml. Voor Sverre heb ik toen een diepvries vol gekolfd want die kreeg in het begin maar heel weinig natuurlijk.
Overigens over het (veel langer) doorkolven werd mij later gezegd dat dat minder werkte als je normale tijd kolven en dan vaker. bv enkele dagen iedere 2 uur kolven, dan zou de produktie toe moeten nemen...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 18:36:35 #136
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_13720882
Ik heb 6 weken gekolfd voor Freek (ook prematuur) en ik merkte zelf wel wanneer het zo ongeveer op was. Als er weinig tot niets meer uit een borst kwam stopte ik.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_13732483
Nou, een update dan maar...

Elise doet haar tong niet naar voren als ze wil gaan drinken. Dat schijnt een speen-borst-verwarring te zijn, maar de allereerste keer dat ik haar 'bezag', deed ze dat al niet. Ze heeft het dus nooit gedaan, tenzij ze in het ziekenhuis de nachtvoeding toch met een flesje hebben gedaan.
Het kan zijn dat bepaalde babies in de baarmoeder duimen en dat daardoor deze verwarring ontstaat.

Het komt er dus in ieder geval op neer dat het consult met de lactatiedeskundige niet heeft gezorgd voor een baby die uit de borst zal gaan drinken, helaas
We hebben wel zo'n T-stuk gehad zodat mama beide borsten tegelijk kan afkolven. Ze had wel het idee dat dat vannacht sneller ging.
Vanochtend sliep ze nog toen ik wakker werd/wegging, dus ik heb maar heel voorzichtig gedaan en haar lief laten slapen. (ik mis nu wel mijn ochtend- )

Gisteravond waren we pas om half 10 thuis. Nou, dan moet je nog zoveel doen... eer dat we echt gaan slapen, komen we slaap tekort. Vandaag krijgt ze visite en is ze alleen; ik ga maar iets eerder naar huis, ik hoop echt dat ze het aankan... (De kraamtranen zijn nog neit helemaal over...)
Al is Elise heel erg lief, dit is echt een hele zware tijd. Het is echt afzien met zo weinig slaap, al die drukte en dan wordt het huishouden eigenlijk nog verslonsd en is er nie eens zoveel visite...

We beginnen de mensen te begrijpen die de baby weleens bij opa/oma dumpen om er lekker even tussenuit te gaan... (Gaan wij ook doen hoor!)

woensdag 8 oktober 2003 @ 13:49:21 #138
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_13738589
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 07:44 schreef Bright het volgende:
Nou, een update dan maar...

Elise doet haar tong niet naar voren als ze wil gaan drinken. Dat schijnt een speen-borst-verwarring te zijn, maar de allereerste keer dat ik haar 'bezag', deed ze dat al niet. Ze heeft het dus nooit gedaan, tenzij ze in het ziekenhuis de nachtvoeding toch met een flesje hebben gedaan.

Hoi Bright, begrijp ik hieruit dat Elise voorlopig nog niet aan de borst gaat drinken of dat het helemaal niet gaat gebeuren???
Ontzettend jammer, maar jullie hebben er ontzettend veel aan gedaan om het wel te laten slagen maar als je kleintje niet meewerkt dan kun je niet veel anders meer. Dat had ik hier met Storm ook hoor, die wilde niet drinken, begon te huilen als ik hem alleen al aan wilde leggen. Hij is na de bevalling 2 dagen thuis geweest, dronk toen nog niet, spuugde weer uit wat wij er moeizaam via een spuitje in hadden gebracht, en is toen een weekje opgenomen geweest in het ziekenhuis wegens uitdroging. Daar bleek later dat hij gewoon ontzettend veel last van zijn nekje had door de bevalling, die zwaar is geweest. Eenmaal weer thuis wilde bv nog altijd niet en toen zijn we overgegaan op de fles. Bij de eerste keer flesgeven heb ik verschrikkelijk gehuild, vond het zo erg, maar gaf ook wel weer een stukje rust in huis terug. Na een paar weken kolven heb ik toen ook het kolven afgebouwd, even leek het er toen op dat hij alsnog aan de borst ging drinken, maar opbouwen van de voeding ging niet lekker en toen ben ik helemaal gestopt en alleen fles gedaan. En toen kwam er ook weer een ritme in de dag, een regelmaat, en was alles wat beter te overzien.
Over een paar weken zullen jullie je draai ook wel hebben gevonden en loopt het allemaal weer....
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_13739052
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:49 schreef Genuivere het volgende:

[..]
Over een paar weken zullen jullie je draai ook wel hebben gevonden en loopt het allemaal weer....

Ik kan niet wachten!!

Ach, het gaat eigenlijk wel redelijk zo. Ik weet nog niet hoe lang we het vol gaan houden, maar vandaag lijkt een goede dag te worden

FOK!fossiel woensdag 8 oktober 2003 @ 21:56:47 #140
2628 Karin
pi_13751529
Bright wat vreselijk jammer dat Elise niet aan de borst kan drinken. Maar troost je, ook als ze wel aan de borst zou drinken is het ook enorm zoeken naar een ritme in het begin. Bram kwam de ene keer om de 3 uur en dan opeens kwam hij weer een uur later alweer. Juist omdat hij borstvoeding dronk kon ik absoluut niet in de gaten houden wat hij precies dronk dus legde ik hem maar weer aan omdat ik dacht dat hij misschien wel heel weinig gedronken zou hebben.
Ik vind het heel knap van je vrouw dat ze, ondanks deze mededeling, nog steeds gemotiveerd is om borstvoeding te geven. Denk dat heel veel vrouwen na zo'n bericht ermee zouden stoppen.
pi_13760664
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 21:56 schreef Karin het volgende:
Bright wat vreselijk jammer dat Elise niet aan de borst kan drinken. Maar troost je, ook als ze wel aan de borst zou drinken is het ook enorm zoeken naar een ritme in het begin. Bram kwam de ene keer om de 3 uur en dan opeens kwam hij weer een uur later alweer. Juist omdat hij borstvoeding dronk kon ik absoluut niet in de gaten houden wat hij precies dronk dus legde ik hem maar weer aan omdat ik dacht dat hij misschien wel heel weinig gedronken zou hebben.
Ik vind het heel knap van je vrouw dat ze, ondanks deze mededeling, nog steeds gemotiveerd is om borstvoeding te geven. Denk dat heel veel vrouwen na zo'n bericht ermee zouden stoppen.
Ach, er zijn wel wat traantjes gevallen, maar zolang zij wilt, steun ik haar met 110%!
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2003 @ 12:40:24 #142
7074 moussy
kuttekop
pi_13761630
Niet om iemand aan te vallen of zo hoor....

Ik lurk hier altijd mee, maar begrijp iets niet. Waarom gaat de bv soms boven bijna alles? Met flessenvoeding worden kindjes toch ook groot?

Ik kan geen bv geven en heb me daar gewoon bij neergelegd, oke met een heleboel kunst en vliegwerk kan ik wel bv geven, maar ik vind mijn rust en relatie met de rest van het gezin zo ontzettend belangrijk, misschien dat ik het daarom niet snap hoor.

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_13761896
Hmm, waarom gaat borstvoeding voor velen boven alles?

Mij valt deze discussie ook wel vaak op, moet ik zeggen. Het lijkt soms wel een borstvoedingsmaffia!
Nu geef ik zelf ook bv en ik promoot het ook. Naar mijn idee IS borstvoeding ook gewoon beter voor een kindje. (antistoffengedoe enzovoorts)
Daarmee bedoel ik dus niet dat kunstvoeding slecht is. Maar gewoon iets minder goed. In mijn omgeving zijn de aantallen borstvoedres en kunstvoeders ongeveer gelijk verdeeld. En we respecteren elkaars keuze gewoon: geen gedoe!

Maar kan me voorstellen dat je je kan storen aan sommige fanatiekelingen, doe ik ool wel es.

pi_13762006
Ik wil mevr. Bright erg veel sterkte wensen met de borstvoeding en het kolven. Ik vind het hartstikke knap dat je het op deze manier wil gaan proberen, maar waak er wel voor dat het niet ten koste van alles gaat. Ik zou het niet kunnen, maar dat is persoonlijk, daarom extra dapper dat jij (zij) het wel doet!

Moussy, je hebt gelijk dat flessenkinderen ook gezond groot worden, maar de voordelen van borstvoeding zijn enorm. Het is bewezen dat het beter voor je kind is dan kunstvoeding. Dit motiveert de moeder vaak om door te zetten bij mindere momenten.

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13762124
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 12:59 schreef melonovy het volgende:
Ik wil mevr. Bright erg veel sterkte wensen met de borstvoeding en het kolven. Ik vind het hartstikke knap dat je het op deze manier wil gaan proberen, maar waak er wel voor dat het niet ten koste van alles gaat. Ik zou het niet kunnen, maar dat is persoonlijk, daarom extra dapper dat jij (zij) het wel doet!

Moussy, je hebt gelijk dat flessenkinderen ook gezond groot worden, maar de voordelen van borstvoeding zijn enorm. Het is bewezen dat het beter voor je kind is dan kunstvoeding. Dit motiveert de moeder vaak om door te zetten bij mindere momenten.

Kijk, je antwoord aan Moussy geeft ook ons antwoord aan je eerste paragraaf; wij vinden het belangrijk, niet omdat flesvoeding slecht is, maar omdat BV gewoon een betere start geeft aan de kinderen.

Trouwens, de reden dat je de eerste 2 dagen moet oppassen voor o.a. herpes (dacht ik, kan ook voor andere ziekten gelden), is omdat de baby dan nog geen BV geeft en nog geen eigen afweer. De BV voorkomt een ernstige uitbraak (als het goed is), dus als de baby goed drinkt, is dat gevaar geweken.

pi_13762128
Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven, en als ik hier zo lees wat sommigen er voor over hebben, daar neem ik mijn petje voor af.
Alleen denk ik dat je wel uit moet kijken dat je het niet ten koste van veel vol moet willen houden.
Ik heb bij een vriendin van mij gezien dat ze er zelf bijna aan onderdoorging en ook daardoor de eerste maand helemaal niet van haar kleintje heeft genoten.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_13762182
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef easy-going het volgende:
Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven, en als ik hier zo lees wat sommigen er voor over hebben, daar neem ik mijn petje voor af.
Alleen denk ik dat je wel uit moet kijken dat je het niet ten koste van veel vol moet willen houden.
Ik heb bij een vriendin van mij gezien dat ze er zelf bijna aan onderdoorging en ook daardoor de eerste maand helemaal niet van haar kleintje heeft genoten.
Nou, wij genieten wel hoor!

Alleen de ene keer meer dan de andere keer

† In Memoriam † donderdag 9 oktober 2003 @ 13:43:21 #148
7074 moussy
kuttekop
pi_13763047
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 12:53 schreef PluizZzje het volgende:
Maar kan me voorstellen dat je je kan storen aan sommige fanatiekelingen, doe ik ool wel es.
Ik stoor me er helemaal niet aan, dat staat er ook niet volgens mij.

Ik zou het alleen niet op kunnen en willen brengen, omdat ik voor de rest ook graag met mijn oudste bezig ben.

Ik zou bijv. net als mevr. Bright moeten kolven. Maar dan ben je zo dubbel op bezig met het voeden dat het me zou nekken. Ook omdat ik dan in de ogen van de oudste extra lang met de nieuwe baby bezig ben. Kolven is voor de baby én het voeden... tussen de voedingstijden. Het is zo dubbel. Een baby is al zo intensief.

Of vreselijk huilende baby's die om de weet ik veel heel kort aangelegd moeten worden. Dan zou je net een lopend buffet zijn.. ergens moet je toch ook een beetje aan jezelf denken?

† In Memoriam † donderdag 9 oktober 2003 @ 13:48:21 #149
7074 moussy
kuttekop
pi_13763186
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef Bright het volgende:
Trouwens, de reden dat je de eerste 2 dagen moet oppassen voor o.a. herpes (dacht ik, kan ook voor andere ziekten gelden), is omdat de baby dan nog geen BV geeft en nog geen eigen afweer. De BV voorkomt een ernstige uitbraak (als het goed is), dus als de baby goed drinkt, is dat gevaar geweken.
De baby kijgt van de moeder een behoorlijke weerstand mee.

Zo was 2 dagen na de geboorte van Cas bij mijn vader een koortslip uitgebroken. Ik helemaal in paniek, tot jankens aan toe. Mijn moeder heeft meteen de arts in het verzorgingstehuis waar zij werkt opgebeld, die vertelde van de weerstand.

pi_13763419
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:48 schreef moussy het volgende:

[..]

De baby kijgt van de moeder een behoorlijke weerstand mee.

Zo was 2 dagen na de geboorte van Cas bij mijn vader een koortslip uitgebroken. Ik helemaal in paniek, tot jankens aan toe. Mijn moeder heeft meteen de arts in het verzorgingstehuis waar zij werkt opgebeld, die vertelde van de weerstand.

Er is mij verteld dat de weerstand ophoudt zodra de navelstreng is doorgesneden. Die weerstand wordt pas weer doorgegeven zodra de baby BV krijgt (en de moeder aan dezelfde ziekten wordt blootgesteld als de baby!!)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')