quote:
Ik heb trouwens een vervelend borstvoedingsprobleem: mijn linkerborst wil niet goed meedoen. Ik leg haarheel vaak aan, maar die borst blijft weinig melk produceren en ik heb vaak geen toeschietreflex aan die kant. Dit heb ik sinds een dag of 5. Die andere borst doet het overvloedig goed, dus op zich is er niets aan de hand. De wijkverpleegkundige heeft haar gisteren gewogen en ze is in 2 weken tijd 350 gr aangekomen dus ze heeft er geen last van. Maar ik heb nu dus al een grote rechter borst en een veel kleinere linker borst. Beetje stom gezicht. Ik moet nog op zoek gaan naar tips om die borst te stimuleren. Ben jij dit probleem ergens tegen gekomen?
De fotowedstrijd op ikvader.nl verloopt vaag, eerst stond ik bovenaan (niet eens zelf voor gezorgd) nog geen 12 uur later ben ik hartstikke naar beneden gekelderd... Maar goed, verder maakt het me niet uit, meedoen is belangerijker dan winnen ....
Lekker dat Piet toch gegroeid is! Goed nieuws hoor!!! Misschien kun je met de tijd de productie verhogen en volledig BV gaan geven, dat is echt niet onmogelijk hoor, maar je moet het wel willen en je er goed bij voelen. Succes!
phileine, geen idee voor het probleem van je vriendin, behalve wat ze zelf al doet en wat melonovy zegt: veel aanleggen aan die kant.
en nog wat algemene borstvoedingbevorderende hulpmiddelen die mij van diverse kanten aangeraden zijn:
- thee van 'zogvormende kruiden' drinken
- urtica druppels van dr. Vogel
- cashewnoten eten
- een pond druiven koken in wat water, zeven, en 't sap drinken.
wie weet er nog meer?
ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!
Hoe lang doet Piet er per keer over?
quote:Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:49 schreef bixister het volgende:
ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!
Ik heb dus ook gestemd in de fotowedstrijd, en ik heb aan bijna alle fotoos hoge cijfers gegeven....
hoe werkt dat nu eigenlijk...
quote:Ik had dit ook met Damon.. en toch bleek het voldoende.... het is alleen erg vermoeiend voor de moeder
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten toteen uur
. hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. .
quote:Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten toteen uur
. hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. het lijkt erop dat hij na 5 minuten weinig meer uit een borst krijgt, maar intussen loopt de andere borst dan weer wat vol, dus leg ik hem nu steeds om en om 5 minuten aan elke borst; op deze manier krijgt hij tenminste redelijk snel de nodige voeding binnen. soms is het dan voldoende om elke borst 2x te geven, maar er zijn ook keren dat we maar blijven draaien.
just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?
quote:Dr klopt geen zak van, er komen nog steeds foto's bij, dat is dan toch neit eerlijk, die maken in principe minder kansen dan de foto's die er vanaf de eerste dag staan. Je kan ook al tig keer achter elkaar stemmen
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:59 schreef melonovy het volgende:[..]
Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.
Elise wil eigenlijk best wel aan de borst. Nee, dat is een verkeerde omschrijving. Ze wil drinken en toont dat door te zoeken naar een tepel. Maar als ze die tepel in haar mond krijgt, doet ze er verder niets mee. En als het te lang duurt, dan gaat mevrouw zelf wel klagen.
We hebben in het egin vingervoeden gedaan en zijn daarna toch maar overgestapt naar kolven en fles.
Maar dat kost zoveel extra tijd, je kunt zo ook moeilijker ergens naartoe. We zouden het lieft zien dat Elise gewoon aan de borst drinkt.
Is er een oplossing voor het probleem dat ze niet begrijpt dat e moet zuigen als ze de borst voelt? Met het flesje doet ze het wel.
Geprobeerd:
- wangstrelen
- kin strelen
- keeltje strelen zodat ze zou gaan zuigen
- tepelhoedje (zit in haar mond, maar ze sabbelt niet eens)
- verschillende houdingen zoals liggend, zittend, buik-aan-buik
Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.
quote:Haha - econoom??
Op maandag 6 oktober 2003 08:46 schreef bastardhost het volgende:
Productie frequentie en duur opvoeren teneinde de voorraad te laten groeien. (ofwel, langer en desgewenst ook een keer vaker kolven, vooral langer stimuleert de productie, althans bij Astrid)Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.
Oh, je bent in het rijtje het plassen vergeten:
Plassen, bierglas water pakken, bierglas leegdrinken, bierglas vullen, handen wassen, kolven...
Hmm... ik dacht ook altijd dat als de vraag toeneemt, ook de productie toeneemt, maar dat is toch blijkbaar niet geheel zo...
Het belangrijkst blijft dus langer kolven...... En ze zit soms al 3 kwartier te lurken. Tja, misschien moet er een manier zijn om haar meer aan de kleine te laten denken? Die kleine op schoot nemen is ook niet zo'n goed idee met slechts 2 handen die al nodig zijn voor het kolven alleen.
quote:oops ik lees dit nu pas. phileine, als ik niet wissel, doet Piet er gewoon 3x zo lang over: hij pauzeert dan de minuten dat ik 'm nu aan de andere borst leg. mij is verteld dat hij op deze manier wel aan z'n achtermelk zou komen. maar zeker weten doe ik 't ook niet. toch maar eens dat nummer van VBN bellen. en inderdaad, het zou helemaal niet erg zijn als de productie nog wat toe zou nemen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 23:49 schreef phileine het volgende:[..]
Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Aan de andere kant, het werd mij ook afgeraden omdat ik dan enorm veel melk zou gaan maken, en ik had al zoveel last van stuwing en teveel melk. In jouw geval zou dat natuurlijk misschien wel goed zijn, meer melk opwekken. Maar je hebt dus ook kans dat Piet meer bevredigd raakt als hij meer "achtermelk" te drinken krijgt.just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?
oh, nog een vraag die hiermee te maken heeft: Die kolf heeft een variabele zuigkracht. Moet die juist hard of juist zacht zuigen? Iemand ervaring in deze hoek?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |