abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13628391
vinnik ook! (mooie foto). Lief dat jullie allemaal stemmen. Het wisselt enorm, maar de uitslag wordt uiteindelijk niet bepaald door de stemmen, maar door een jury ontdekte ik pas later. Was anders ook niet helemaal eerlijk. Er zitten trouwens ook wel een paar andere hele mooie foto's bij vind ik.
mooi he, alles
pi_13628527
Een vriendin mailt me net het volgende, heeft iemand tips?
quote:
Ik heb trouwens een vervelend borstvoedingsprobleem: mijn linkerborst wil niet goed meedoen. Ik leg haarheel vaak aan, maar die borst blijft weinig melk produceren en ik heb vaak geen toeschietreflex aan die kant. Dit heb ik sinds een dag of 5. Die andere borst doet het overvloedig goed, dus op zich is er niets aan de hand. De wijkverpleegkundige heeft haar gisteren gewogen en ze is in 2 weken tijd 350 gr aangekomen dus ze heeft er geen last van. Maar ik heb nu dus al een grote rechter borst en een veel kleinere linker borst. Beetje stom gezicht. Ik moet nog op zoek gaan naar tips om die borst te stimuleren. Ben jij dit probleem ergens tegen gekomen?
mooi he, alles
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 20:23:07 #103
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13631480
Hmmm, ik denk dat het goed is om vaak aan die moeilijke kant aanleggen wel de productie zou kunnen verhogen, echter weet ik niet in welke mate het niet goed wwerkt. Veel vrouwen hoor je over een goede en een slechte kant. Als het echt problemen gaat leveren is een bezoek aan de lactatiekundige misschien een idee.

De fotowedstrijd op ikvader.nl verloopt vaag, eerst stond ik bovenaan (niet eens zelf voor gezorgd) nog geen 12 uur later ben ik hartstikke naar beneden gekelderd... Maar goed, verder maakt het me niet uit, meedoen is belangerijker dan winnen ....

Lekker dat Piet toch gegroeid is! Goed nieuws hoor!!! Misschien kun je met de tijd de productie verhogen en volledig BV gaan geven, dat is echt niet onmogelijk hoor, maar je moet het wel willen en je er goed bij voelen. Succes!

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13633469
melonovy ik zou niets liever willen, maar dit is momenteel het maximale dat ik 'eruit' kan halen, m'n dagen worden nog steeds bijna helemaal bepaald & in beslag genomen door het -bijna continu- voeden, en Piet heeft vaak nog steeds honger als hij beide borsten al leger dan leeg gedronken heeft. ik zou niet weten hoe de productie nog meer gestimuleerd zou kunnen worden. als hij hier nu eerst maar eens duidelijk wat verzadigerd van zou zijn zou ik allang blij zijn, nu twijfel ik steeds of we wel genoeg bijvoeden. het feit dat ie genoeg gegroeid was (360g in twee weken) is het enige dat mij geruststelt. daarnaast is het ook fijn dat hij 's nachts tenminste wel flinke stukken slaapt tussen de voedingen door, anders zouden we allebei(/drie) niet genoeg uit kunnen rusten.

phileine, geen idee voor het probleem van je vriendin, behalve wat ze zelf al doet en wat melonovy zegt: veel aanleggen aan die kant.

en nog wat algemene borstvoedingbevorderende hulpmiddelen die mij van diverse kanten aangeraden zijn:
- thee van 'zogvormende kruiden' drinken
- urtica druppels van dr. Vogel
- cashewnoten eten
- een pond druiven koken in wat water, zeven, en 't sap drinken.

wie weet er nog meer?

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:48:19 #105
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13633698
Knap van je dat je door zet! Het is echt te hopen dat Piet met de tijd aan minder voedingen voldoende heeft, zodat hij niet ieder uur moet bijtanken... Zo is het voor jou ook prettig. Chiara kwam tot voor kort ook om de 2 uur, de hele dag door, behalve 's nachts, dan komt ze meestal 1 keer. Ik zat op ongeveer 8 voedingen op een dag, ik vond het niet vervelend, maar het was wel wenselijk dat ze iets minder vaak zou komen.
Het lijkt nu iets te verbeteren, nu kan er met gemak 3 (soms 4) uur tussen 2 voedingen zitten. Ik zit nu op +/- 7 maal BV op een dag (incl. 1 in de nacht) en af toe een fruithapje. Chiara is nu 5 maanden oud.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13633738
en hoe lang doe je over 1 voeding?

ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:54:36 #107
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13633884
Soms is ze na 5 minuten al klaar en voldaan ook! Soms duurt het 10 minuten, meestal overdag niet langer dan 10 minuten.
's Avonds, voor het slapen gaan en de nachtvoeding duren meestal wat langer, tussen de 15 en 30 minuten. Maar daarna zijn mijn borsten ook helemaal leeg en teert ze er weer uren op.

Hoe lang doet Piet er per keer over?

Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:59:43 #108
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13634021
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:49 schreef bixister het volgende:
ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!
Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13634805
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten tot een uur . hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. het lijkt erop dat hij na 5 minuten weinig meer uit een borst krijgt, maar intussen loopt de andere borst dan weer wat vol, dus leg ik hem nu steeds om en om 5 minuten aan elke borst; op deze manier krijgt hij tenminste redelijk snel de nodige voeding binnen. soms is het dan voldoende om elke borst 2x te geven, maar er zijn ook keren dat we maar blijven draaien.
pi_13634886
Mijn borstvoedingperiode is alweer wat geleden (ook veel perikelen gehad) maar goed.

Ik heb dus ook gestemd in de fotowedstrijd, en ik heb aan bijna alle fotoos hoge cijfers gegeven....

hoe werkt dat nu eigenlijk...

pi_13634923
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten tot een uur . hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. .
Ik had dit ook met Damon.. en toch bleek het voldoende.... het is alleen erg vermoeiend voor de moeder
pi_13636799
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten tot een uur . hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. het lijkt erop dat hij na 5 minuten weinig meer uit een borst krijgt, maar intussen loopt de andere borst dan weer wat vol, dus leg ik hem nu steeds om en om 5 minuten aan elke borst; op deze manier krijgt hij tenminste redelijk snel de nodige voeding binnen. soms is het dan voldoende om elke borst 2x te geven, maar er zijn ook keren dat we maar blijven draaien.
Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Aan de andere kant, het werd mij ook afgeraden omdat ik dan enorm veel melk zou gaan maken, en ik had al zoveel last van stuwing en teveel melk. In jouw geval zou dat natuurlijk misschien wel goed zijn, meer melk opwekken. Maar je hebt dus ook kans dat Piet meer bevredigd raakt als hij meer "achtermelk" te drinken krijgt.

just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?

mooi he, alles
pi_13636894
ps. melonovy, de uiteindelijk uitslag wordt toch bepaald door een vakjury, die stemming is alleen voor de lol. Dus maak je verder maar niet druk. Doe ik ook niet.
mooi he, alles
  † In Memoriam † zaterdag 4 oktober 2003 @ 00:59:07 #114
7074 moussy
kuttekop
pi_13638186
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:59 schreef melonovy het volgende:

[..]

Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.

Dr klopt geen zak van, er komen nog steeds foto's bij, dat is dan toch neit eerlijk, die maken in principe minder kansen dan de foto's die er vanaf de eerste dag staan. Je kan ook al tig keer achter elkaar stemmen

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_13645939
Misschien heeft AnnaLeah wel een oplossing (hoop)...

Elise wil eigenlijk best wel aan de borst. Nee, dat is een verkeerde omschrijving. Ze wil drinken en toont dat door te zoeken naar een tepel. Maar als ze die tepel in haar mond krijgt, doet ze er verder niets mee. En als het te lang duurt, dan gaat mevrouw zelf wel klagen.
We hebben in het egin vingervoeden gedaan en zijn daarna toch maar overgestapt naar kolven en fles.
Maar dat kost zoveel extra tijd, je kunt zo ook moeilijker ergens naartoe. We zouden het lieft zien dat Elise gewoon aan de borst drinkt.
Is er een oplossing voor het probleem dat ze niet begrijpt dat e moet zuigen als ze de borst voelt? Met het flesje doet ze het wel.
Geprobeerd:
- wangstrelen
- kin strelen
- keeltje strelen zodat ze zou gaan zuigen
- tepelhoedje (zit in haar mond, maar ze sabbelt niet eens)
- verschillende houdingen zoals liggend, zittend, buik-aan-buik

pi_13673847
Een vraagje: Is er iemand die ervaring heeft met het geval dat de stuwing opgang komt (erg veel pijn in de borsten, bijna ondragelijk) en de baby die continu in slaap valt.
Een kolf apparaat heb ik niet en kan ik nu ook niet kopen aangezien het zondagavond is.
Is er iemand die een goede tip heeft? Het doet namelijk erg veel pijn!
  FOK!fossiel zondag 5 oktober 2003 @ 21:36:05 #117
2628 Karin
pi_13674486
Je kan proberen om met de hand de ergste spanning eraf te kolven. Onder de warme douche gaat dat waarschijnlijk het makkelijkst. Je kan ook wat kraamverbanden nat in de vriezer leggen en die bevroren in boterhamzakjes op je borsten leggen. Schijnt ook goed te helpen tegen de stuwing.
Sterkte! Ik hoop dat het helpt!
pi_13674873
ik heb natte spuugdoekjes in mijn bh gestopt tegen de ergste fik, dat hielp goed maar ik kreeg wel op mijn lazer van de kraamhulp. Meer kans op verstoppingen met kou (dus ook bevroren dingen). Naja, jammer dan hoor. De warme douche erop en dan een beetje "melken" (eigenlijk net op je zo'n slagroomspuitzak leegknijpt) kan ook goed ipv kolven. Succes, het is echt een vreselijk gevoel. Gelukkig duurt het maar een dagje.
mooi he, alles
pi_13681535
Goh, dat jullie wel stuwing hebben...
Mijn vrouw heeft dat niet gehad. ok, ze moet kolven omdat Elise niet direct aan de borst wil , maar d at is toch niet echt een reden. Vreemd genoeg blijft de 'productie' nu ook zo rond de 70 tot 80 cc steken, elke keer om ong. 2 tot 3 uur kolven. Maar ja, de kleine vraagt inmiddels wel meer, dus soms kan de productie de vraag niet aan.
Wat nu te doen? (een macro-economisch antwoord: maak de melk duurder...)
Hoe kunnen we de productie opvoeren? (jaja, expansie )
Dit wordt wel een echt probleem als de kleine straks zoveel vraagt dat er echt een tekort dreigt. Nu kunnen we soms nog iets uit de vriezer halen, maar daar ligt nu slechts een voorraad van ong. 100ml, dus slinkt dat (te) snel.
  maandag 6 oktober 2003 @ 08:46:43 #120
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_13681585
Productie frequentie en duur opvoeren teneinde de voorraad te laten groeien. (ofwel, langer en desgewenst ook een keer vaker kolven, vooral langer stimuleert de productie, althans bij Astrid)

Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.

Shaven..... not furred
pi_13682881
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 08:46 schreef bastardhost het volgende:
Productie frequentie en duur opvoeren teneinde de voorraad te laten groeien. (ofwel, langer en desgewenst ook een keer vaker kolven, vooral langer stimuleert de productie, althans bij Astrid)

Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.

Haha - econoom??
Ze kolft al in de overuren, want slechts 10 minuten per kant is duidelijk onvoldoende.
Ze krijgt genoeg betaald middels de aanwezigheid van de vragende markt (in casu Elise) en als ik 1 glas drink, dan zet ik voor haar een thermoskan neer. Ze drinkt dus meer dan genoeg.
Verder heeft deze werkneemster voldoende vrije tijd, een slaapuurtje ergens tussen 12 en 3 en een goede coordinator (in casu Bright genaamd)

Oh, je bent in het rijtje het plassen vergeten:
Plassen, bierglas water pakken, bierglas leegdrinken, bierglas vullen, handen wassen, kolven...

Hmm... ik dacht ook altijd dat als de vraag toeneemt, ook de productie toeneemt, maar dat is toch blijkbaar niet geheel zo...

Het belangrijkst blijft dus langer kolven...... En ze zit soms al 3 kwartier te lurken. Tja, misschien moet er een manier zijn om haar meer aan de kleine te laten denken? Die kleine op schoot nemen is ook niet zo'n goed idee met slechts 2 handen die al nodig zijn voor het kolven alleen.

pi_13683944
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 23:49 schreef phileine het volgende:

[..]

Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Aan de andere kant, het werd mij ook afgeraden omdat ik dan enorm veel melk zou gaan maken, en ik had al zoveel last van stuwing en teveel melk. In jouw geval zou dat natuurlijk misschien wel goed zijn, meer melk opwekken. Maar je hebt dus ook kans dat Piet meer bevredigd raakt als hij meer "achtermelk" te drinken krijgt.

just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?

oops ik lees dit nu pas. phileine, als ik niet wissel, doet Piet er gewoon 3x zo lang over: hij pauzeert dan de minuten dat ik 'm nu aan de andere borst leg. mij is verteld dat hij op deze manier wel aan z'n achtermelk zou komen. maar zeker weten doe ik 't ook niet. toch maar eens dat nummer van VBN bellen. en inderdaad, het zou helemaal niet erg zijn als de productie nog wat toe zou nemen.
pi_13685499
even over dat advies aan phileine:
Zou het niet beter zijn om, als er gekolft moet worden, dan een dubbele kolf te gebruiken en toch 20 minuten door te kolven? Wordt daarmee de productie opgevoerd (omdat elke borst een dubbele tijd wordt afgekolft) of juist verminderd (omdat de zuigkracht wordt verminderd)

oh, nog een vraag die hiermee te maken heeft: Die kolf heeft een variabele zuigkracht. Moet die juist hard of juist zacht zuigen? Iemand ervaring in deze hoek?

maandag 6 oktober 2003 @ 12:25:12 #124
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_13685739
Dat maakt niet zoveel uit volgens mij, Bright. Ik begon altijd op de zachte stand en dan voerde ik het na een paar minuten op. Gewoon even kijken wat het beste bevalt.
Hebben jullie al overwogen om contact op te nemen met een lactatiekundige? Er zijn vast wel manieren om Elise aan de borst te krijgen en die dames hebben er zo ontzettend veel verstand van!
Scheelt een hoop getob want dat kolven gaat de mama van Elise vermoedelijk wel de keel uithangen nu.... Sprak zij uit ervaring
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_13686776
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 10:20 schreef Bright het volgende:
bierglas leegdrinken, bierglas vullen
over bierglazen gesproken: oud bruin schijnt ook goed te zijn voor BV!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')